|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
|
|
#1 |
|
robkaper.nl
|
Eigen metrokaarten
Het schiet niet op onze eigen tekeningen steeds als bijvoegsel van andere threads te posten, dus een eigen thread hiervoor kan geen kwaad lijkt me.
Om te beginnen de meesterlijke diagramkaart van metro, Randstadrail en Tramplus in Rotterdam van Nexxd: ![]() Zelf heb ik een ouderwets geografisch kaartje gemaakt van alle lightrail in de Zuidvleugel. Viel me op bij het maken dat Zoetermeer, Bleiswijk en Nesselande misschien wel eerder aan elkaar groeien dan Schiedam en Delft.
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Halte tram 20 en 25 2de Rosestraat kan je wegstrepen, die is sinds eergister komen te vervallen.
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
efil4oremirp
|
@ Rob
Welk programma gebruik je daarvoor? Indien photoshop gebruik paden om mooie strakke lijnen te tekenen. Illustrator leent zich natuurlijk wel het best voor het maken van retestrakke kaarten zoals die van Nexxd.
|
|
|
#5 |
|
Like it Vertical
|
Blijft een prachtkaart van Nexxd. Is hij al naar de RET gestuurd? Alleen al zo een overzichtelijke kaart trekt extra klanten aan...
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Rotterdammer!
|
Hey ik zie ineens mijn eigen metrokaart terug in een andere thread
That's niceIk heb de kaart nog wel een beetje aangepast na het posten van deze kaart toendertijd. Zo ligt lijn 23 nu dichter bij het water en de treinstations in de buurt zijn ook aangegeven. Verder heb ik de Erasmuslijn al doorgetrokken tot aan Meijersplein, maar dat is misschien nog iets te voorbarig. @l'etranger: ik had idd al gelezen dat deze halte geschrapt is, dat moet ik nog aanpassen, bedankt dat je me er aan herinnert! De kaart heb ik nog niet opgestuurd, ik zal daar toch maar eens werk van gaan maken. Ik zat alleen nog aan de verdere communicatie te denken, met alleen de oude kaart vervangen door deze kom je er niet. Net als in Londen moet de complete overzichtskaart ook in de metro komen en boven de deuren komt dan alleen de kaart te hangen van de desbetreffende lijn waarop natuurlijk wel staat aangegeven waar je kan overstappen. Andere goede punten die ik afgelopen jaar in Londen heb gezien zijn de plattegrondjes die je vaak op een metrostation mee kan nemen van het omringende gebied en de compacte lijnenkaarten om makkelijk mee te nemen. Zijn er nog meer goede ideeën uit andere landen die in Rotterdam ook zouden werken? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Member
|
De RET zal eerst eens consequent bij de metro/sneltram het eindpunt/richting moet benoemen. Het is gebruikelijk en veel duidelijker als het eindpunt/richting gewoon de laatste haltenaam is. Dus geen 'Ommoord' of 'Zevenkamp' maar gewoon 'Binnenhof' en 'De Tochten'. Dat maakt het reizen en de lijnenkaart ook weer minder ingewikkeld, de reiziger hoeft immers weer minder namen te onthouden of te lezen. Ook minder verwarring dan voor bijvoorbeeld halte 'Hesseplaats', dat in Ommoord ligt maar je de 'Zevenkamp'-lijn voor moet hebben.
Verder is de benaming Erasmuslijn en Calandlijn ook niet erg onderscheidend. De Beneluxlijn blijkt uieindelijk alleen een werknaam voor het project te zijn geweest. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Member
|
Van Eindhoven is er een 'hobby' buslijnenkaart (klik op de kaart voor een grote versie) die ook te koop is bij het OV-kantoortje op station Eindhoven. Niet al te duidelijke kaart wat mij betreft. De maker geeft op zijn site ook nog wat uitleg over de achtergrond van deze lijnenkaart.
|
|
|
|
|
|
#9 | ||
|
shinkansen
Likes (Received): 19
|
@Nexxd: fantastische kaart! Echt prachtig werk!
't Zou helemaal mooi zijn als ook de Zoetermeerse tak van RandstadRail aangegeven zou staan... als dat teveel is om erop te zetten, in ieder geval een grijs pijltje die kant op ofzo. Quote:
Quote:
|
|
|
|
#10 |
|
Rotterdammer!
|
Wie weet er passende namen voor lijn 1, 2, 20 en de Randstadrail? Randstadrail is de naam van het type vervoer, in de toekomst komen er misschien meer Randstadrail-lijnen (Hoekselijn en naar Gouda). Lijn 1 heet nu Schiedam/Vlaardingenlijn maar dat is alleen een geschikte naam als je Scrabble aan het spelen bent. Lijn 2 en 20 hebben nog geen naam.
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
shinkansen
|
De lijn waar Randstadrail gebruik van gaat maken heet al vanaf het begin de Hofpleinlijn. Gewoon blijven gebruiken lijkt me!
Lijn 1:Jeneverlijn? Lijn 20: Lijn op Zuid?
|
|
|
#12 | |
|
Accepteer Geen Middelmaat
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Dedicated musician
|
Bron: http://www.ad.nl/rotterdam/3290188/K...metrolijn.html
Kleur en letter voor metrolijn De RET wil de metrolijnen voorzien van een letter en een kleur. Zo zou de Erasmuslijn – van Rotterdam CS naar Spijkenisse – ‘Lijn D’ worden. Op de trajectplattegrond krijgt de lijn een lichtblauwe kleur. De namen van de twee hoofdlijnen blijken te verwarrend, met name voor reizigers die af en toe met de metro reizen. Vandaar dat de Rotterdamse openbaarvervoerder voorstelt om ze per volgend jaar om te dopen in de lijnen A (groen) van Ommoord naar Schiedam Centraal, B (geel) van Nesselande naar Schiedam Centraal, C (rood) van Capelle aan den IJssel via Schiedam naar Spijkenisse en dus D. Het ritje van Den Haag CS naar Rotterdam CS wordt de donkerblauwe ‘Lijn E’ . Het voorstel van de RET ligt onder de titel ‘Vervoerplan 2010’ bij de stadsregio. Dit bestuursorgaan, waarin zestien regiogemeenten zijn vertegenwoordigd, moet goedkeuring geven aan het vervoerplan. Als het doorgaat, is het de tweede naamswijziging voor de Rotterdamse metrolijnen. De Erasmuslijn, ’slands eerste metrotraject, startte in 1968 tussen Rotterdam Centraal en station Zuidplein als ‘NoordZuidlijn’. De in 1982 in gebruik genomen Calandlijn, die aanvankelijk alleen reed tussen Capelsebrug en Coolhaven, heette Oost-Westlijn. In 1997 werden beide lijnen omgedoopt. Verder wil de RET per december tijdens de spits de passagierscapaciteit van vooral de Calandlijn vergroten. Dat kan door de metro’s zo lang te maken als mogelijk is. De metrodienstregeling wijzigt volgend jaar niet. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
|
![]() Zelf gemaakt kaartje van de ring lijn oost(negeer west) in Amsterdam. Uiteraard is deze er nog niet heb ik hem helemaal zelf bedacht.
|
|
|
#15 |
|
Like it Vertical
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Rotterdammer!
|
Ja dus om de Randstadrail nou ook Hofpleinlijn te gaan noemen lijkt me een beetje verwarrend...
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
shinkansen
|
Quote:
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Deze kaartjes zijn wel leuk. Die van AE is mijn favo.
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
robkaper.nl
|
Nog even verder met toekomstplannetjes danwel dromen. Het lijkt me het meest waarschijnlijk dat de bestaande sporen Rotterdam-Den Haag en Rotterdam-Utrecht in de toekomst gereed worden gemaakt voor viersporig verkeer met 2x intercity en 2x lightrail. Een toekomstig Randstadnetwerk zou er dan zo uit kunnen zien.
De plaatsen waar ik zelf zou afwijken van het bestaande spoor: Alexanderlijn, Schiedam-Goverwelle: om snel CS-Alexander transport mogelijk te maken, zou ik de lightrail bij CS de metrobuis in laten gaan om daar te stoppen. Bij Hofplein via de Rotterkade naar Crooswijk en dan aansluiten op het spoor als lightrail, en op naar Gouda. Delftlijn, Den Haag-Lombardijen: ook deze lijn komt in de metrobuis, maar maakt net als Randstadrail gewoon de bocht naar het zuiden. Bij Wilhelminaplein haakt ie weer af om na een tweetal nieuwe haltes aan te sluiten op het spoor. ![]() Zo is Londen ook groot geworden, toch.
|
|
|
#20 |
|
Poetsvlek
|
Zuidvleugel olé!
Het is nu al zo dat je in Rotterdam veel sneller van A naar B komt als in Amsterdam, heb ik altijd het idee. Woon je in Osdorp en wil je naar het CS, trek maar rustig een uurtje uit. Woon je in Alexander, Schiedam of Spijkenisse en je wilt naar Rotterdam CS ben je er toch wel met een halfuurtje. Alleen de mensen in Heijplaat zijn wat langer onderweg
|
![]() |
| Tags |
| metro maps, metrokaarten |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|