daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > Asian Forums > Indonesia Skyscrapers Forum > The Nationwide Fabric > Politics, Economics, Tourism and Business



Reply

 
Thread Tools
Old December 15th, 2011, 07:10 AM   #1
tjokro_ragazzo
sup!
 
tjokro_ragazzo's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: KB - AB - B
Posts: 6,064
Likes (Received): 191

Negara Tetangga Kita | Brunei Darussalam

State of Brunei, the Abode of Peace
Negara Brunei Darussalam
نڬارا بروني دارالسلام





Motto: "الدائمون المحسنون بالهدى" "Sentiasa membuat kebajikan dengan petunjuk Allah"
"Always in service with God's guidance" (translation)
Anthem: Allah Peliharakan Sultan
God Bless the Sultan


Capital (and largest city) Bandar Seri Begawan
4°53.417′N 114°56.533′E / 4.890283°N 114.942217°E / 4.890283; 114.942217
Official language(s) Bahasa Melayu (Malay)[1][2]
Official scripts Malay alphabet,
Jawi alphabet[3]
Demonym Bruneian
Government Unitary Islamic Constitutional sultanate

Formation
- Sultanate 14th century
- British protectorate 1888
- Independence 1 January 1984
Area
- Total 5,765 km2 (172nd)
2,226 sq mi
- Water (%) 8.6
Population
- 2011 estimate 401,890[4] (174th)
- 2001 census 332,844
- Density 67.3/km2 (134th)
174.4/sq mi

__________________
"I will attack Greeks with my entire navy" - Admiral Artemisia

Last edited by tjokro_ragazzo; December 15th, 2011 at 10:01 AM.
tjokro_ragazzo no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
 
Old December 15th, 2011, 07:12 AM   #2
tjokro_ragazzo
sup!
 
tjokro_ragazzo's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: KB - AB - B
Posts: 6,064
Likes (Received): 191

Bandar Seri Begawan








__________________
"I will attack Greeks with my entire navy" - Admiral Artemisia
tjokro_ragazzo no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 07:14 AM   #3
Budi_anduk
Satria Berkuda
 
Budi_anduk's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Pangkalan Kerinci
Posts: 1,192
Likes (Received): 11

Tahniah buat thread nya...
Budi_anduk no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 07:15 AM   #4
tjokro_ragazzo
sup!
 
tjokro_ragazzo's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: KB - AB - B
Posts: 6,064
Likes (Received): 191



__________________
"I will attack Greeks with my entire navy" - Admiral Artemisia
tjokro_ragazzo no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 07:17 AM   #5
tjokro_ragazzo
sup!
 
tjokro_ragazzo's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: KB - AB - B
Posts: 6,064
Likes (Received): 191

Water side of BSB





__________________
"I will attack Greeks with my entire navy" - Admiral Artemisia
tjokro_ragazzo no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 07:24 AM   #6
Budi_anduk
Satria Berkuda
 
Budi_anduk's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Pangkalan Kerinci
Posts: 1,192
Likes (Received): 11

populasi jumlah penduduk nya sedikit ya, tapi bangunan nya
Budi_anduk no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 09:38 AM   #7
drie
Registered User
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 14,505

Ini negara yang paling ingin kunjungi di dunia ini
Penasaran banget dengan Negara yang satu ini ,, meskipun dengar cerita kalau berada di sini sangat membosankan

TAHNIAH untuk thread barunya
drie no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 09:48 AM   #8
Ryanto
Rang Koto
 
Ryanto's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: SumBagTeng
Posts: 1,568
Likes (Received): 367

Quote:
Originally Posted by drie View Post
Ini negara yang paling ingin kunjungi di dunia ini
Penasaran banget dengan Negara yang satu ini ,, meskipun dengar cerita kalau berada di sini sangat membosankan

TAHNIAH untuk thread barunya
Ayo buruan ed...., kota di Brunei suasananya seperti kota2 di Riau dengan ciri khas bangunan melayu dan timur tengah
__________________
-
Ryanto no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 09:51 AM   #9
Ryanto
Rang Koto
 
Ryanto's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: SumBagTeng
Posts: 1,568
Likes (Received): 367

Mas tjokro_ragazzo...tolong gambar di profil bruneinya di ketengahkan biar rapi. Thx
__________________
-
Ryanto no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 09:51 AM   #10
drie
Registered User
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 14,505

Quote:
Originally Posted by Ryanto View Post
Ayo buruan ed...., kota di Brunei suasananya seperti kota2 di Riau dengan ciri khas bangunan melayu dan timur tengah
, moga - moga aja dapat undangan untuk nampil di brunai,
drie no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 09:58 AM   #11
Ryanto
Rang Koto
 
Ryanto's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: SumBagTeng
Posts: 1,568
Likes (Received): 367

Quote:
Originally Posted by drie View Post
, moga - moga aja dapat undangan untuk nampil di brunai,
Pasti penasaran kan??? karena serasa berada di Riau ckckckc, jangan2 kota Bandar Sri Begawan skylinenya mirip kota Pekanbaru, jadi penasaran juga nih....
contohnya ruko ini :


ini mirip kali dengan ruko yang di Jln Sudirman Pekanbaru yang dulu ada McDnya, posisi McDnya juga sama.
__________________
-

Last edited by Ryanto; December 15th, 2011 at 10:42 AM.
Ryanto no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 10:01 AM   #12
tjokro_ragazzo
sup!
 
tjokro_ragazzo's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: KB - AB - B
Posts: 6,064
Likes (Received): 191

Quote:
Originally Posted by Ryanto View Post
Mas tjokro_ragazzo...tolong gambar di profil bruneinya di ketengahkan biar rapi. Thx
Siap...
__________________
"I will attack Greeks with my entire navy" - Admiral Artemisia
tjokro_ragazzo no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 10:02 AM   #13
tjokro_ragazzo
sup!
 
tjokro_ragazzo's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: KB - AB - B
Posts: 6,064
Likes (Received): 191

Melayu Brunei ini memiliki terun menurun dengan Melayu Sambas dan Serawak...

Dan saya pun berkeinginan ke Brunei Darussalam... Such a quiet country... Untuk beristirahat asik nih...
__________________
"I will attack Greeks with my entire navy" - Admiral Artemisia
tjokro_ragazzo no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 10:06 AM   #14
drie
Registered User
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 14,505

Quote:
Originally Posted by tjokro_ragazzo View Post
Melayu Brunei ini memiliki terun menurun dengan Melayu Sambas dan Serawak...

Dan saya pun berkeinginan ke Brunei Darussalam... Such a quiet country... Untuk beristirahat asik nih...
Pernah dengan Orang Brunai bicara, sepertinya agak beda dengan Dialek Melayu Malaysia yah bang ??. Orang Brunai kalau becakap macam orang Dabo Singkep di Kepri .. sedikit lebih simple ( CMIIW )
drie no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 10:22 AM   #15
tjokro_ragazzo
sup!
 
tjokro_ragazzo's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: KB - AB - B
Posts: 6,064
Likes (Received): 191

Belum pernah sih... apakah dia masuk kelluarga bahasa melayu bangka?
__________________
"I will attack Greeks with my entire navy" - Admiral Artemisia
tjokro_ragazzo no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 10:27 AM   #16
drie
Registered User
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 14,505

Kira - kira seperti melayu Bangka lah bang, pokonya gak seribet bahasa melayu Malaysia lah menurutku.. Mungkin lantaran melayu malaysia sudah banyak yang bercampur dengan british kali yah ??
drie no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 10:44 AM   #17
tjokro_ragazzo
sup!
 
tjokro_ragazzo's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: KB - AB - B
Posts: 6,064
Likes (Received): 191

Kalau Melayu Bangka ya setali dengan Melayu Sambas... sangat mirip bahasanya...

Melayu Malaysia ga ribet ah... kacang saja ma... tak payah pun nak cakap... :p
__________________
"I will attack Greeks with my entire navy" - Admiral Artemisia
tjokro_ragazzo no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 10:51 AM   #18
Ryanto
Rang Koto
 
Ryanto's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: SumBagTeng
Posts: 1,568
Likes (Received): 367

Quote:
Originally Posted by tjokro_ragazzo View Post
Kalau Melayu Bangka ya setali dengan Melayu Sambas... sangat mirip bahasanya...
Melayu Malaysia ga ribet ah... kacang saja ma... tak payah pun nak cakap... :p
Ciri-ciri Dialek Melayu-Brunei

Terdapat pengguran huruf ‘h’ di tengah kata, contohnya ‘lihat’=liat, ‘pahit’=pait

Sesetengah huruf ‘e’ dan ‘i’ di tengah kata digantikan dengan huruf ‘a’, misalnya ‘kena’=kana, ‘sebut’=sabut, ‘itu’=atu, ‘ini’=ani

Selain itu, terdapat juga penggantian abjad ‘e’ sebelum akhir kata dengan abjad ‘i’, contohnya ‘boleh’=bulih. Seperti yang dapat kita lihat dalam perkataan ‘boleh’, huruf ‘o’ selepas awal kata turut digantikan dengan huruf ‘u’

Kesimpulannya, sebutan dalam dialek Melayu-Brunei agak dipengaruhi oleh sebutan jawi. Di samping itu, dialek Melayu-Brunei mempunyai ciri-ciri persamaan dengan bahasa Minangkabau dialek Padang (seperti 'e' dan 'i' ke 'a', dan penggunaan sebutan jawi yang meluas) kerana sejarah menunjukkan bahwa suku Sakai (iaitu keturunan Melayu-Brunei yang terawal) merupakan suku Melayu-proto (yang hanya terdapat di Semenanjung Malaysia) dari keturunan Minangkabau yang bertutur dalam bahasa Minangkabau.

Suku Sakai?? suku Sakai kan suku pedalaman di Riau..., jadi bingung ini suku Sakai yang mana???
__________________
-

Last edited by Ryanto; December 15th, 2011 at 11:05 AM.
Ryanto no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 10:53 AM   #19
cyberprince
Built To Last
 
cyberprince's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Bandung
Posts: 18,757
Likes (Received): 840

Brunei pendaoatan perkapitanya besar.. tapi di beberapa picnya kok tampaknya Malaysia lebih makmur dari Brunei ya..

(sekilas lihat kondisi rumah, kota, dan jalannya).

request rumah2 warganya lagi dong, ama streetscapenya kalau ada

selamat buat thread barunya
cyberprince no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 11:01 AM   #20
tjokro_ragazzo
sup!
 
tjokro_ragazzo's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: KB - AB - B
Posts: 6,064
Likes (Received): 191

Mungkin alokasi perndapatan perkapitanya tidak di bangunan mewah doang... tapi lebih ke rakyat nya langsung... denger2 di sana guru biasa aja pakai mobil... contoh simple aja...
__________________
"I will attack Greeks with my entire navy" - Admiral Artemisia
tjokro_ragazzo no está en línea   Reply With Quote


Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off



All times are GMT +2. The time now is 03:30 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8 Beta 1
Copyright ©2000 - 2014, vBulletin Solutions, Inc.
Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like v3.2.5 (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2014 DragonByte Technologies Ltd.

vBulletin Optimisation provided by vB Optimise (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2014 DragonByte Technologies Ltd.

SkyscraperCity ☆ In Urbanity We trust ☆ about us | privacy policy | DMCA policy

Hosted by Blacksun, dedicated to this site too!
Forum server management by DaiTengu