|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
GENT | Studentenhuisvesting
Gezien de snelle groei in het aantal privé-projecten rond studentenhuisvesting in Gent en de discussies errond, lijkt het me wel een goed idee om dat in één draad samen te brengen...
De aanleiding is een 'gat' dat ik deze week opmerkte: ![]() De achterbouw van de Backstage (St.Pietersnieuwstraat) is met de grond gelijk gemaakt. Upgrade estate gaat er echt wel voor, alleen spijtig dat hun projecten steevast met de even inspiratieloze als idioot klinkende naam 'upkot' aangeduid worden. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Studentenhuisvesting in de Savaanstraat
Recent zag ik een aanvraag voor ombouw bestaande school tot studentenhuisvesting + iets met een directeurswoning. Bouwaanvraag!
En op internet ontdek ik dit artikel waarin alles al achter de rug is! ;-) http://www.propertynl.com/producten-...t.asp?id=33125 Wie weet meer? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
STOK: STudent Op Kot
Project Kortrijskepoortstraat/Kanunnikstraat:
http://www.realis.be/index.cfm?lang=...ates_ID=346228 |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Een opinie over de opmerkelijke 'studentenkoten boom' van de laatste tijd:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Nieuwe studentenhome in het nauw
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 63
|
Studentenhomes worden net gebouwd om de druk op de woningmarkt voor gezinnen te doen afnemen, een gebouw met 120 studentenkamers op die locatie heeft toch veel meer impact dan een eengezinswoning? En alsof er plaats is voor een gezin in die directeurswoning na de ontwikkeling van de site. Wederom een beetje non-item van het Nieuwsblad, imho, hopelijk wordt dit niet misbruikt door de buurtbewoners!
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
|
![]() De Flamingostraat is een rustige woonbuurt, heel normaal dat die bewoners protesteren tegen een groot studentencomplex. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
De provincie geeft negatief advies wegens de sloop van een eengezinswoning (druk op woningmarkt) op de site waar een studenthuisvestingsproject komt met 120 kamers. Het nut van die woning valt toch in het niets als je kijkt naar de 'huizen' die men vrijmaakt met dit project (30 tot 40 huizen ofzo).En de Flamingostraat is inderdaad een rustige straat, maar ik zie niet in waarom dit project daar veel aan zou veranderen. De toegang ligt sowieso aan de Voskenslaan. En dan nog, de buurt zal onder invloed van PGSP en de Hogeschool-uitbreiding zeker verder verdichten in de toekomst, met of zonder studentenhuisvesting. Het argument dat het een rustige straat is, klinkt me ook raar in de oren wanneer je bedenkt dat de buurt zal grenzen aan de hoogbouwkern van Gent binnen tien jaar. En ten laatste: om zo weinig mogelijk overlast te veroorzaken is het meestal wenselijk om studentenhuisvesting nu eenmaal dicht bij onderwijsinstellingen in te planten. Last edited by Jongeheer; March 8th, 2012 at 09:46 AM. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
|
![]() Het blijft balanceren tussen verdichting en het vrijwaren van rustige woonbuurten. Elk project zou individueel afgewogen moeten worden. Studenten zorgen trouwens vooral 's nachts voor overlast, en dat heeft niets met de afstand school-kot te maken maar alles met asociaal gedrag en de afstand café-kot. Grote studenteconcentraties zorgen voor meer asociaal gedrag. Men is nu in sneltempo grote complexen aan het neerzetten, na jaren van achterstand. Ondertussen is het kwaad geschied, sommige buurten zijn zo goed als helemaal door studenten ingenomen en dat is moeilijk terug te draaien. Het nachtlawaai, vandalisme of ongemeenschappelijk karakter is niet te onderschatten. Ik weet mensen in straten als de Ottergemsesteenweg de Zwijnaardsesteenweg en hun zijstraten of ogenschijnlijke rustige straten als de Hofstraat die toch getuigen van de overlast die studenten meebrengen. Het is een vicieuze cirkel waardoor residenten om allerlei redenen wegtrekken, hoe minder residenten hoe minder een 'echte' buurt. Het is heus niet alleen het aanbod goedkope huizen dat het probleem is. Daarom moeten residentiële wijken zo goed mogelijk gevrijwaard worden. De inhaalbeweging nu om het tekort aan studenkoten op te vangen is zeker goed maar nogal radicaal. De vraag is ook of die grote studentencomplexen wel zo'n goed idee zijn. Waarom geen gemengde complexen? Met een aantal kamers, studio's maar ook appartementen, waar een sociale mix zorgt voor meer sociale controle. Dat is toch meer op zijn plaats in een buurt als de Voskenslaan? Nieuwe studio's of appartementen die ook door gewone jonge mensen met een job ingevuld worden gemengd een aantal studentenkoten verlicht evengoed de druk op de Gentse huizenmarkt. Als men dan toch grote studentencomplexen neerzet, waarom geen op The Loop? Dat is ook vlakbij de Hogeschool en daar kan men al wat meer in de hoogte werken. Dat men die directeurswoning gebruikt om het project te dwarsbomen is inderdaad niet zo logisch. Maar het is gewoon een procedure slag, het is duidelijk dat men gewoon middelen zoekt om het project te dwarsbomen. Moet men inderdaad niet een heel beperkt aantal koten voorzien, mét een gerenoveerde directeurswoning, mooie appartementen en lofts? Dat buurtbewoners in een rustige residentiële straat zich niet gaan verzetten tegen de komst van een groot studentencomplex is alsof water naar boven zou stromen. Door het protest van de buurtbewoners is toch al een ingang in de Flamingestraat geschrapt, maar 120 studenkoten blijft heel veel. Last edited by snot; March 9th, 2012 at 04:41 AM. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Registered User
|
Gemengde ontwikkeling zou inderdaad een mooi voorbeeld van CPTED zijn, maar ik weet niet of dit wettelijk mogelijk is (homogeniteit en dergelijke, tot voor kort mochten enkel onderwijsinstellingen studentenhuisvesting bouwen). Ik ook ben voorstander van studentenhuisvesting op The Loop, desnoods in de SOFA-zone (was zelf even sprake van) zodat er inderdaad niet teveel ruimte wordt ingenomen door al die studenten.
Dat de buurtbewoners protesteren, is inderdaad de normaalste zaak van de wereld. Dat het Nieuwsblad ze een strohalmpje aanreikt dat zal breken bij het minste briesje, en zo wederom non-items in hun krant zet, dàt was hetgeen waar het mij om draaide. Het deed me een beetje denken aan de 'stadshal-aanval', toen er elke week een artikel van 5 zinnen in de krant stond over hoe het stadsbestuur wel niet gefaald had, hoe UNESCO niet opgezet was met de plannen, hoezeer de bevolking wel niet tegen dit 'megalomane project' gekant was,... Ik vind die buurtprotesten (fijn stof, studenten, parkings, hoge bouwvolumes) trouwens typisch Vlaams. In het geval van het fijn stof kon dit bvb quasi meteen weerlegd worden adhv het argument dat al dat vroegere zoekverkeer dat nu netjes geparkeerd staat + alle parkinglucht wordt gefilterd alvorens ze weer wordt vrijgegeven. Je zou toch meer verwachten van het Milieufront of de Bond Beter Leefmilieu. En dan nog, de bewoners (algemeen) zijn toch niet vòòr 1913 in hun huizen ingetrokken? Een stad moet nu eenmaal ontwikkelen. Dat ze naast Zaventem, in een overstromingsgebied of in Doel gaan wonen zeg
Last edited by Jongeheer; March 9th, 2012 at 10:07 AM. |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Registered User
|
Quote:
En we kunnen maar beter die gegoede middenklasse en die rustige residentiële woonwijken met rust laten. Een stad als Gent heeft die mensen en wijken hard nodig. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
killed Laura Palmer
|
De enige hoogbouw die op The Loop mogelijk is, is kantoorhoogbouw. Residentiële bouw blijft er beperkt tot een bouwlaag of 6-7. Daar gaan dus geen studententorens komen, want dat is niet mogelijk binnen de wettelijke bepalingen (het RUP) voor het gebied.
|
|
|
#15 |
|
Registered User
|
Overigens: aan Sint-Pietersstation laat het RUP wel kottorens toe.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Registered User
|
Mijn laatste zinnen konden inderdaad beter. In het prille begin van PGSP waren er buurtbewoners en milieuorganisaties die opperden dat de grote pendelparking voor een stijging van het fijn stof in die buurt ging zorgen. Dit werd bijna meteen weerlegd, aangezien er heel veel zoekverkeer van de straat gehaald wordt (mensen op zoek naar een parkeerplaats) én de onvermijdelijke vervuilde lucht wordt eerst gefilterd door het ventilatiesysteem, alvorens terug vrijgegeven te worden. Ergo, grote parking = minder fijn stof. Ergo, soms zijn mensen gewoon tégen iets, en zoeken ze drogredenen om hun afkeer te rechtvaardigen.
Wat ik vervolgens bedoelde is dat het station al langer in de buurt 'woont' dan lukraak elke inwoner. Als je naast het drukste station in Vlaanderen (of tweede?) gaat wonen, heb je volgens mij minder recht op verzet tegen zulke projecten dan mensen die écht in een rustige woonbuurt wonen. Net zoals die mensen die in een rustige woonbuurt in de omgeving van Zaventem wonen (DHL-debacle) of de mensen die in een rustig overstromingsgebied wonen (wat het rampenfonds (lees: de inwoners) miljoenen gekost heeft de afgelopen jaren). Last edited by Jongeheer; March 10th, 2012 at 09:50 AM. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
|
Het is zeker waar wat je verteld, maar de woonbuurten tussen de Voskens- en de Krijgslaan zijn heel waardevol, de nabijheid van het station is geen vrijgeleide om daar met de botte bijl in te hakken. Nu, dat gebeurt ook niet, toch zeker niet met een studentenhome langs de Voskenslaan, maar het is een sterk signaal: tot hier en zeker niet verder.
Last edited by snot; March 10th, 2012 at 01:34 PM. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
|
Dat is de definitie van een NIMBY. Dat neemt niet weg dat de aangehaalde argumenten soms terecht kunnen zijn. In dit geval kan ik de buurtbewoners volgen dat ze niet staan te springen dat een groot studentencomplex in hun achtertuin gebouw wordt.
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
killed Laura Palmer
|
Er is al een groot studentencomplex in hun achtertuin: de helft van de Hogeschool Gent zit op de Campus Schoonmeersen, en UGent heeft met het UZ en de Sterre 2 enorme campussen om de hoek. Studenten hebben ze er dus sowieso massaal, en ze zitten er ook al massaal op kot: de rijhuisjes op de Voskenslaan en zijstraten zitten nu ook al vol met studentenkoten. Ik denk niet dat een privé-peda echt een wezenlijk verschil gaat maken. Ik vind het toch een beetje neuten om te kunnen neuten.
Ik volg Jongeheer er ook in: wie daar kwam wonen wist ook dat daar een hoop hoger & middelbaar onderwijs geconcentreerd zit, en dat een steenworp verderop 's lands drukste spoorwegknooppunt buiten Brussel zit. De mensen die daar kwamen wonen vonden dat waarschijnlijk zelfs argumenten om zich er te installeren, en namen de lusten voor lief. Maar nu ook enkele van de, nochtans voorspelbare, lasten de kop opsteken, staan ze op hun achterpoten. Dat klopt niet. Dat Gent gerust wat kalme middenstandswijken in stand mag houden klopt ook, vind ik, maar die zijn er verder van station en hoger onderwijs ook massaal te vinden: heel Mariakerke, Wondelgem, Sint-Amandsberg, Oostakker, Zwijnaarde en een hele hap van Gentbrugge zijn van die aard. Wijken vlak aan uiterst strategische vervoersknooppunten en grote onderwijscampussen, daarentegen, zijn een stuk schaarser.
|
|
|
#20 | |
|
Registered User
|
Quote:
Last edited by De Klauw; March 10th, 2012 at 02:55 PM. |
|
|
|