daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » OjajŰh?

View Poll Results: Wat te doen hier?
Huidige bebouwing laten staan / renoveren / optoppen 39 33.62%
Nieuwbouw / massa toevoegen 77 66.38%
Voters: 116. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old July 31st, 2012, 09:36 PM   #1
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 5650

Rotterdam: Westewagenstraat 66/74

Dat deze jongens niet gesloopt worden lijkt me het beste bouwnieuws van de dag:

edit: renders toegevoegd. nieuwe plannen gaan uit van geen sloop, maar verbouwing/renovatie

image hosted on flickr

Quote:
Originally Posted by Kruimel View Post
Excuus, ik dacht deze twee nog niet te hebben gezien:

Last edited by Eric Offereins; January 9th, 2014 at 01:10 PM. Reason: nieuwe renders
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 31st, 2012, 10:26 PM   #2
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 798

Mee eens. Het zou mooi zijn als het nieuwe geplande studentencomplex daar in de buurt ook nog gerealiseerd zou kunnen worden. Ik ben benieuwd of ze bij de renovatie van deze gebouwtjes ook nog iets van een mooi programma voor de plint kunnen realiseren.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old July 31st, 2012, 11:03 PM   #3
Leodejaneiro
Registered User

Leodejaneiro's Avatar

Likes (Received): 51

En is renoveren tot een studentencomplex een optie? Goeie compromis lijkt me.
Leodejaneiro no está en línea   Reply With Quote
Old July 31st, 2012, 11:15 PM   #4
hoogbouwe
Registered User

hoogbouwe's Avatar

Likes (Received): 117

Ik wist niet eens dat er plannen waren om že te slopen.. Ik zou liever een plan zien waarbij de oude flatjes worden gecombineerd met nieuwbouw (torentjes)
Old July 31st, 2012, 11:29 PM   #5
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1184

Vervat heeft ze destijds gekocht met de opdracht de panden op te knappen. Blijkbaar heeft hij getracht er meer geld uit te halen. Het is erg goed dat de gemeente voet bij stuk houdt. Dat is zo maar een verandering van houding. Een jaar of wat terug waren ze waarschijnlijk gewoon plat geschoven. Gelukkig blijven ze staan. Het zou geweldig zijn als de plint aan de waterzijde geprogrammeerd wordt. Dan wordt het daar een prettige omgeving alhoewel het er de laatste tijd al een stuk op vooruit is gegaan met de renovatie van de kade en het Grote Kerkplein en de nieuwe brug. Wordt echt leuk daar.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old August 1st, 2012, 12:00 AM   #6
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 1534

Quote:
Originally Posted by AJB View Post
Vervat heeft ze destijds gekocht met de opdracht de panden op te knappen. Blijkbaar heeft hij getracht er meer geld uit te halen. Het is erg goed dat de gemeente voet bij stuk houdt. Dat is zo maar een verandering van houding. Een jaar of wat terug waren ze waarschijnlijk gewoon plat geschoven. Gelukkig blijven ze staan. Het zou geweldig zijn als de plint aan de waterzijde geprogrammeerd wordt. Dan wordt het daar een prettige omgeving alhoewel het er de laatste tijd al een stuk op vooruit is gegaan met de renovatie van de kade en het Grote Kerkplein en de nieuwe brug. Wordt echt leuk daar.
Even dit historische moment quoten, een positieve AJB
jb_nl no está en línea   Reply With Quote
Old August 1st, 2012, 12:26 AM   #7
Cloud surfer
Registered User

Likes (Received): 320

Ik hoop dat Rotta Nova 1 van die 20 lokaties is die in het krantenartikel genoemd worden
Old August 1st, 2012, 09:04 AM   #8
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 159

Ongelofelijk dat Vervat deze panden wilden slopen! Er zijn genoeg plekken in de stad waar je een gebouw a la de Hofdame neer kunt zetten, maar daar maakt deze plek geen onderdeel van uit.

Wat mij betreft mag er, aansluitend op de twee kleine panden die tussen de twee hogere gebouwen staan, nog wel een derde pand gebouwd worden. Zo neemt de openbare ruimte wederom iets af en creŽer je een duidelijk waterfront.

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz no está en línea   Reply With Quote
Old August 1st, 2012, 12:14 PM   #9
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 217

Quote:
Vind ik ook en prima dat deze gebouwtjes behouden blijven. Meent wordt ook steeds beter, het wordt nu tijd dat het Hang met Hoogstad's "Klein-Venetie" - gedrochten eens op de schop gaat. Helaas zijn dat koopwoningen, dus we moeten vrees ik nog een tijd tegen de 80'er jaren golfplaatarchitectuur aankijken. Het updaten van het centrum blijft een taaie aangelegenheid.
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old August 1st, 2012, 12:20 PM   #10
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Dat gaat voorlopig niet weg. Als de inbedding in de stad beter wordt dan kan zelfs dit een veel beter deel worden. Maar dan zal er wel het nodige aan de koppeling met de Meent bijvoorbeeld gedaan moeten worden, het water zal belangrijker gemaakt moeten worden en ga zo maar door. Maar het kan, daar ben ik van overtuigd.
Old August 1st, 2012, 12:22 PM   #11
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb_nl View Post
Even dit historische moment quoten, een positieve AJB
Jij snapt er echt niets van dat is wel duidelijk. Ik ben uiterst positief over de stad. Als ik dat niet zou zijn zou ik ook niet zo kritisch zijn, dan zou het me namelijk geen reet interesseren en zou ik geen enkele potentie zien. Wat jij zuur noemt is voor mij betrokkenheid en zorg over een geweldige stad die niet goed uitgenut wordt.
Old August 3rd, 2012, 10:15 AM   #12
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3030

Ik had er geen problemen mee gehad als die twee panden vervangen zouden worden door dat nieuwbouwblok. Die pandjes zijn op zich niet verkeerd (en dat weet ik omdat ik er zelf in zit), maar een kwaliteit die ze niet hebben is stedelijke massa. Wat dat aangaat vind ik ze best lollig, maar ook te klein voor de plek waar ze staan. De omgeving Westewagenstraat / Meent is een van de weinige plekken in Rotterdam waar je een binnenstadsgevoel hebt, en ik denk dat dat mede komt omdat je, in tegenstelling tot de rest van Rotterdam, de ruimte omsloten wordt door bebouwing, en niet andersom. En om nou te zeggen dat er een groot stuk architectuur verloren zou gaan, nou neu, dat ook niet. Vanaf het Grotekerkplein gezien ogen ze eigenlijk best pietleuterig.

Stond er overigens gisteren niet in het RD dat die woningen er toch zouden komen? Dat stereotypische Klunder ontwerp gezien hebbende kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat studentenwoningen waren. Leek me eerder een poging om onder de parkeernorm uit te komen. Vooral die penthouses a la 100 hoog er bovenop leken me niet op de studenten gericht.

Quote:
Het zou geweldig zijn als de plint aan de waterzijde geprogrammeerd wordt.
Het idee om een grand cafe aan het water te hebben, zoals dat plan volgens mij voorstelde, is redelijk ver gezocht omdat je daar alleen in de vroege ochtenduren zon hebt staan.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2012, 10:20 AM   #13
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

bezonning voor een terras is inderdaad een groot probleem.
Old August 3rd, 2012, 12:20 PM   #14
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Ik had er geen problemen mee gehad als die twee panden vervangen zouden worden door dat nieuwbouwblok. Die pandjes zijn op zich niet verkeerd (en dat weet ik omdat ik er zelf in zit), maar een kwaliteit die ze niet hebben is stedelijke massa. Wat dat aangaat vind ik ze best lollig, maar ook te klein voor de plek waar ze staan. De omgeving Westewagenstraat / Meent is een van de weinige plekken in Rotterdam waar je een binnenstadsgevoel hebt, en ik denk dat dat mede komt omdat je, in tegenstelling tot de rest van Rotterdam, de ruimte omsloten wordt door bebouwing, en niet andersom. En om nou te zeggen dat er een groot stuk architectuur verloren zou gaan, nou neu, dat ook niet. Vanaf het Grotekerkplein gezien ogen ze eigenlijk best pietleuterig.

Stond er overigens gisteren niet in het RD dat die woningen er toch zouden komen? Dat stereotypische Klunder ontwerp gezien hebbende kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat studentenwoningen waren. Leek me eerder een poging om onder de parkeernorm uit te komen. Vooral die penthouses a la 100 hoog er bovenop leken me niet op de studenten gericht.

Het idee om een grand cafe aan het water te hebben, zoals dat plan volgens mij voorstelde, is redelijk ver gezocht omdat je daar alleen in de vroege ochtenduren zon hebt staan.
Er stond gisteren idd een ontwerp in het AD. Wat ik ervan begreep is het nog geen done deal, want een deel van de raad wil het gebouw wel graag daar (in de buurt) hebben.
Ik zou zeggen, gooi dat witte monster tegenover de HUF plat en bouw hem daar. In plaats van het Bram Ladageblok mag eventueel ook.
Old August 3rd, 2012, 03:11 PM   #15
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 108

Quote:
Originally Posted by Jan View Post

Zo denk ik er eigenlijk ook over, het zijn geen echte 'stadmakende' panden en ik zie er dan ook graag een wat stedelijker pand voor terug komen met meer woningen, mist de kwaliteit de oude panden kan evenaren. Bestaan er ook ontwerpen of impressies van het nieuwe pand?
Art Deco Style no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2012, 05:19 PM   #16
egidio
Rotterdam omgeving Meent

Likes (Received): 5

Artikel van afgelopen donderdag 2 augustus

[IMG][/IMG]
egidio no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2012, 07:20 PM   #17
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Je bent me net voor.

Hij doet wel een beetje denken aan de Hofdame.
Old August 3rd, 2012, 07:48 PM   #18
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 798

Het ziet er ook goed uit. Dat terras is uiteraard een enorme plus.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2012, 07:53 PM   #19
Kruimel
Registered User

Kruimel's Avatar

Likes (Received): 316

Het zorgt voor verdichting in het aantal inwoners/m2, aantal bebouwde m2 en massa. Dat het geen spannend ontwerp is boeit me niet. Nu is de vraag of dit het waard is om twee wederopbouwpanden voor te slopen.
Kruimel no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2012, 08:26 PM   #20
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3030

Als dit een discussie wordt tussen gelaagdheid (bestaand) vs verdichting (nieuw), dan denk ik dat dit stuk stad behoorlijk meer gebaat is bij het laatste. Wat mij betreft mag die nieuwbouw nog wel wat omvangrijker, al was het maar om deze kant van het Grotekerkplein een mooie maat te geven. Die bestaande pandjes, en vooral die aanbouwtjes, zijn architectonisch of stedenbouwkundig gezien echt niet zo interessant. Wel er op letten dat die kroegjes aan de Westewagenstraat terug komen.
Jan no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules