daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Reply

Thread Tools Display Modes
Old December 13th, 2004, 10:51 PM   #1
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 152

Amsterdam: Sciencepark

De plannen voor het Sciencepark worden nu wat concreter, tijd voor een update thread.

Officiële site Sciencepark

Hoteltoren, 20 verdiepingen
Gereed: 2007

Het Kasteel
Architect: HVDN architecten
Hoogte: 45 m.
Projectontwikkelaar: Hopman Interheem

De Driehoek, 16 verdiepingen
Projectontwikkelaar: Eurowoningen

Last edited by Michiel; December 13th, 2004 at 10:56 PM.
Michiel no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 14th, 2004, 12:47 AM   #2
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

Likes (Received): 0

Opzich is het geen verkeerd project, maar Amsterdam heeft zoveel van dit soort plekken. Allemaal nog niet af met maar weinig hoogstedelijke intenties.
Ik had heel graag gezien dat dit gebied op het metronet werd aangesloten zodat ze dit gebied een beetje konden intesiveren. Beetje meer woontorentjes etc/

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2004, 10:59 AM   #3
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 22

Quote:
Originally Posted by Cymen
(...) Ik had heel graag gezien dat dit gebied op het metronet werd aangesloten zodat ze dit gebied een beetje konden intesiveren. (...)
De gemeente en de Dienst Infrastructuur Verkeer & Vervoer hebben vorig jaar met het GVB een nog prematuur plan daarvoor gemaakt. Ik kan me een paar artikelen uit het Parool herinneren.

Om het nog steeds groeiende vervoer op Ringlijn 50 (met name het drukste deel, Lelylaan-Zuid WTC) op te vangen wil men een tweede metrolijn over de Ringlijn laten lopen. Deze moet van Isolatorweg tot aan Van der Madeweg samen met lijn 50 rijden, en van daar een stukje Gaasperplaslijn pakken tot aan Diemen Zuid, waar men wat extra keersporen zou moeten leggen. Dit zou zo binnen een paar maanden gerealiseerd kunnen worden als het GVB een grotere vloot metrostellen had gehad. De realiteit is echter dat het huidige allergaartje van 106 niet-volledig-uitwisselbare-wagens-in-drie-typen al te weinig is voor de huidige vier lijntjes…

In een later stadium zou deze lijn verlengd kunnen worden volgens het oude plan uit 1968. D.w.z. parallel aan Zuidtak en het oude NS-Ringspoor-goederenlijntje, met een nieuw station naast het eindpunt van tram 9 (De Sniep), en daarna afbuigend naar het noorden, hetzij naast het goederenlijntje om het oude deel van Diemen heen, hetzij met een scherpere bocht direct naar de Gooilijn langs het bestaande NS-station Diemen naar de Watergraafsmeer (gecombineerd NS/metrostation Kruislaan). Dat zou het eindpunt kunnen worden, of zelfs nog een stukje verder stadinwaarts met een eindpunt bij het Muiderpoortstation.

Onderzoeken wezen uit dat de lijn relatief goedkoop en simpel is aan te leggen, en rendabel te exploiteren valt. Men zou in de goedkoopste variant zelfs gebruik van NS-sporen kunnen overwegen. Bij het rangeerterrein Watergraafsmeer liggen er in ieder geval genoeg, daar kunnen best twee van onttrokken worden aan het spoorwegnet. (Maar dan moet Railned ook mee willen werken…)

Het stuk langs Diemen was ook al gepland als onderdeel van de 'Diemertak', de lijn naar IJburg. Maar met de vernietiging van het bestemmingsplan voor IJburg-II door de Raad van State is het nog maar de vraag of IJburg nog groter wordt dan wat er nu ligt, en of er ooit een metro naar IJburg zal rijden.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2004, 01:40 AM   #4
Glacius
Registered User

Het schijnt nogal een belangrijk stukje grond voor Amsterdam te zijn, maar van die overzichtskaarten kan ik niet echt vrolijk worden. Op mij komt het echt over alsof ze een lap grond hebben en er lukraak maar wat blokkendozen opflikkeren. Zonde.
Glacius no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2004, 01:48 AM   #5
Rabotnik
Registered User

Quote:
Originally Posted by Glacius
Het schijnt nogal een belangrijk stukje grond voor Amsterdam te zijn, maar van die overzichtskaarten kan ik niet echt vrolijk worden. Op mij komt het echt over alsof ze een lap grond hebben en er lukraak maar wat blokkendozen opflikkeren. Zonde.
Precies ja! Ook niet echt een gebied waar je warm van word.
Rabotnik no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2004, 04:50 PM   #6
vinman
Leegbydegrunitte

vinman's Avatar

Likes (Received): 12

Quote:
Originally Posted by Glacius
Ach kom op, blokkendozen hebben zo ook hun charme
Old December 14th, 2004, 01:42 AM   #7
Glacius
Registered User

Luchtfoto:

O ja, er komt ook een NS-station.
Glacius no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2004, 12:23 PM   #8
Per
NascorInArgillaWalacria

Per's Avatar

Likes (Received): 41

Lelijk en laf
Er zijn forumleden die koning, keizer en admiraal zijn, maar die kunnen natuurlijk reageren met; "Je hebt de hele discussie gelezen, maar er geen snars van begrepen ... Dan weet ik eigenlijk oprecht niet meer hoe ik met jou moet communiceren"
Per no está en línea   Reply With Quote
Old December 14th, 2004, 04:16 PM   #9
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

@Mojito

Dat verhaal van de metro doortrekken naar Muiderpoort ken ik. Persoonlijk vind ik dat een redelijk oplossing maar niet echt zoals het gewenst is. Je verbeterd alleen het OV op plekken die al redelijk voorzien waren van de metro en trein. Ik zou kiezen voor een duurdere variant waarbij je een nieuwe route legt dwars door Oost heen. Vanaf de Zuidas langs Spaklerweg over de Kruislaan naar het nieuwe NS station en dan naar het Zeeburgereiland. Dan kan je in de toekomst ook de noordelijke oever bedienen.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2004, 06:53 PM   #10
ldd
Your royal highness

ldd's Avatar

Likes (Received): 2

Niet origineel: De driehoek, het kasteel (lelijk!)... Alleen de hoteltoren belooft misschien wel mooi te worden. Inderdaad vreemd dat, ondanks het belang dat de gemeente hecht aan deze locatie, er niet echt iets groots staat te gebeuren. NS-station is leuk, maar trekt ook niet hele volksstammen naar dit relatieve eiland. Metro via Diemen zal er ooit wel komen, tot aan Muiderpoortstation, maar een andere lijn lijkt me fantasie. Jammer dat de WGM niet beter wordt aangepakt, goede locatie!
Old December 17th, 2004, 11:42 PM   #11
Corretje
Registered User

Corretje's Avatar

Fijn, weer wat concrete hoogbouwplannen erbij.
Corretje no está en línea   Reply With Quote
Old December 24th, 2004, 05:35 PM   #12
Vloepkleedje
arnhmember

Zou het kunnen dat onderstaande (doodgebloede?) studie voor een hotel hier zou komen?
Vloepkleedje no está en línea   Reply With Quote
Old December 24th, 2004, 07:04 PM   #13
Duke2004
Registered User

Duke2004's Avatar

dat lijkt mij de sloterplas, sterker nog ik weet het wel zeker, en dat is dus helemaal aan de andere kant van de stad! wel een leuk gebouw trouwens, heb ik nog nooit eerder gezien! Weet je toevallig van wanneer die impressie is?
Duke2004 no está en línea   Reply With Quote
Old December 24th, 2004, 07:46 PM   #14
Henk
Registered User

Henk's Avatar

Likes (Received): 6

Als ik het me goed kan herinerren is deze impressie een jaar of 2 terug langsgekomen.
Henk no está en línea   Reply With Quote
Old December 24th, 2004, 10:05 PM   #15
vinman
Leegbydegrunitte

vinman's Avatar

Likes (Received): 12

Jammer, zie deze graag verschijnen in Amsterdam.
Old December 25th, 2004, 01:13 PM   #16
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Die impressie is idd een jaar geleden eens voorbij gekomen. Zou wel een vette entree van Osdorp worden komende vanaf de snelweg!
Elmo no está en línea   Reply With Quote
Old December 26th, 2004, 04:04 PM   #17
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 5

@elmo

Osdrop ligt toch heel ergens anders hoor dit is zeeburgereiland. ik kom er vaak langs als ik naar mij opa en oma rijdt.
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote
Old December 26th, 2004, 04:20 PM   #18
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

@Dubai:

Ik heb het over die laatste impressie gepost door Vloepkleedje. Dat gebouw zou moeten verschijnen aan de zuidkant van de Sloterplas en dat ligt toch echt in Osdorp.
Elmo no está en línea   Reply With Quote
Old December 27th, 2004, 05:14 PM   #19
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 9

....hopen op wat betere projectontwikkelaars....

nu amsterdam niet zoveel meer kan uitbreiden (hopelijk ooit annexatie van diemen , ouderkerk, duivendrecht, badhoevedorp e.d.) zou deze stad zich meer moeten gaan richten op kwalitatieve hoogbouw, op zo'n deel moet dat ook kunnen.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old December 27th, 2004, 05:36 PM   #20
MVA
Registered Abuser

Daar sluit ik me helemaal bij aan, zowel annexatie (Diemen en Duivendrecht voorop, die "blokkeren" alleen maar de "vrije doorgang" naar Zuidoost!) als meer kwalitatieve hoogbouw.
Niet in het centrum wat mij betreft, maar in de wijken daaromheen zou ik graag een aantal mooie woontorens zien verschijnen.
MVA no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
amsterdam, equinix, fnwi, matrix, samos, science park

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules