|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Projectnieuws Stand van zaken van projecten in Nederland. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Amersfoort: Eemkwartier
Dit project heeft een lange voorbereidingstijd gehad, voor zover ik het nog weet werd er begin jaren 80 al overgesproken. In 2000 is er werkelijk gestart met bouw van het eerste deelplan. Het plan bestaat uit zo'n 750 woningen en 150.000- 200.000 m2 kantooruimte. toen het project eenmaal op stoom begon te komen , begon het economisch erg tegen te zitten en kwam de klad erin. Met name de afname van kantoor M2 wilde niet meer vlotten, maar ook een groot aantal duurdere appartementen waren niet te verkopen gebouwen. Dit heeft tot gevolg gehad dat delen van het plan herontwikkeld gaat worden. Voorbeeld is hiervan is het woongebouw Trafalgar , maar ook het gigantische kantoorencomplex The Works (70.000m2) zal waarschijnlijk niet in die vorm gebouw worden ,maar opgedeeld worden in 3 kleinere bouwblokken. Er zijn inmiddels wel een aantal deelplannen voltooid zoals de stadspunt en Eempolis of nog in aanbouw. Ik zal binnenkort hier wat fotos plaatsen van dit gebied. In database zijn de de objecten weergegeven bij de cluster CSG-Noord / Eemkwartier (staat voor Centraal Stadsgebied Noord). hier is ook opgenomen het Eemcentrum, hier bestaat al een Thread van.
Toch zijn er nu signalen, dat de ontwikkelingen in dit gebied weer op gang komen. De verkoop van woningen tegeover het stationscomplex Eempolis is gestart. Hiervan is ook een website Amorforte Ook de bouw van het complex van de Hoge School Utrecht komt dichterbij. Tot zover de eerste info op deze site van het project Zie nu ook projectsite Puntenburg http://www.puntenburg.com Last edited by Keistad; November 2nd, 2006 at 09:24 AM. Reason: Projectsite Puntenburg toegevoegd |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
|
Eemhaven
Een van de deelprojecten van dit gebied is het herinrichten van de Eemhaven.
Enige jaren terug stonden hier voornamelijk graansilo's en pakhuizen, waarbij de grondstoffen via de randmeren en de Eem werden aangevoerd. De laatste jaren gaf dit gebied een troosteloos beeld. Echter inmiddels zijn aan de Grote Koppel zijde (zie onderstaande foto links) wat (pak)huizen opgeknapt.Bovenstaande foto is genomen in de richting van de binnenstad en daarop is de land/waterpoort de koppelpoort te zien ,wat het bekende beeld is ,wanneer men per trein naar Apeldoorn/Zwolle reist. Verderop aan de rechterzijde op onderstaande foto rechts (genomen vanuit de richting van de binnenstad) is het woonwijkje Het Gildenkwartier gerealiseerd met hoofdzakelijk appartementen. Aan de ander zijde van de Eem wordt straks het Eemcentrum gerealiseerd, waarbij het grote plein van het centrum uit komt op de Eemkade. Dit is dan ook de reden dat dit gebied om een grondige opknapbeurt vraagt. Het is de bedoeling dat er aanlegstijgers komen ,terassen, maar ook een of meerdere restaurantboten, zoals een pannekoekenboot. De plek waar de vlag staat wordt een fiets/voetgangersbrug gebouwd. Onderstaande foto geeft weer dat er gestart is met de werkzaamheden. Omdat de bouwwerkzaamheden van het eemcentrum nog op zich laat wachten, heeft een horecaexploitant , die zich waarschijnlijk in het Eemcentrum zich gaat vestigen het intiatief genomen om tijdelijk aan de kleine koppel een stadsstrand met strandpaviljoen te laten bouwen. Dit zorgt ervoor dat er toch wat leven is aan deze zijde. De naam is Zandfoort aan de Eem. Na de zomer wordt er direct naast het strand, vooruitlopend op woningbouw in het Eemcentrum, tijdelijke studentenhuisvesting gerealiseerd. Hiervoor worden net zoals in Utrecht containers geplaatst, voor de duur van 5 jaar. Het project moet over een jaar klaar zijn, als het goed is moet het dan er een stuk gezelliger uitzien. Wordt vervolgt. Last edited by Keistad; June 19th, 2005 at 08:35 PM. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Frits v/d Straat
|
zoh lekker bezig keistad
Computer was laatst erg gecrasht en kon niks posten en niks uploaden. Aankomende dagen maar eens een fotorondje stad maken
|
|
|
#4 |
|
Member member
|
Deze locatie schreeuwt om verdichting. Ik ken in Nederland geen plek die dat meer verdient.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Registered User
|
Woningbouw 29-5-2005
Hierbij wat impressies van de woningbouw in het Eemkwartier op 29-5-2005
De Stadspunt Rialto , nog volop in aanbouw Verder ontwikkelingen weet ik nog niet, als het bovenstaande gebouw klaar is, lijkt het erop dat de woningbouw tijdelijk tot stilstand komt. Waarschijnlijk wordt er aan het eind van het jaar gestart met de bouw van Amorforte |
|
|
|
|
|
#6 |
|
My train goes everywhere!
|
Blok D ziet er wel aardig uit...
|
|
|
#7 |
|
sadfox
|
mooi om te zien
amersfoort is een mooie stad! maar welke hork plaatst afvalcontainers op een hoek van een straat
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
My train goes everywhere!
|
Ja dat ze daar nog geen beter systeem voor gebruiken...
|
|
|
#9 |
|
Registered User
|
Het ziet er inderdaad niet uit.
Ik mag hopen dat dit een tijdelijke oplossing is. De inrichting van de openbare ruimte is nog niet af. Maar ja bij het gebouw de Plantage zie je ze ook op de hoek staan.In de wijk Nieuwland bij de stadstuinen zijn er ondergrondse containers geplaatst dit lijkt mij een betere oplossing. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
Multistore en Hotel ?
Gisteren heb ik twee opvallende berichten gelezen over de locatie Blok H4.
De oorspronkelijke plannen van Blok H4 bestonden uit het beperkt uitbreiden van het huidige gebouw voor commerciele dienstverlening en een kantoorgebouw van zo'n 10000 m2 van max 12 verdiepingen en hoogte van max. 46 meter. In de Amersfoorste Courant van afgelopen woensdag stond dat de Dirk van Broek de huidige vestiging van 1400m2 wil uitbreiden naar een multistore van lieft 4000m2. Dit is in strijdt met de huidige plannen omdat in het nabijgelegen Eemcentrum al plannen zijn voor een supermarkt van 3000m2. Het 2e bericht komt uit het weekblad Amersfoort Nu, waaruit blijkt dat projectontwikkelaar Vahstal (eigenaar van deze locatie) in onderhandeling is met de Gemeente over het bouwen van een groot Hotel. Dit Hotel moet dan bovenop het bestaande gebouw gebouwd gaan worden. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Het is wel een prachtige lokatie voor een hotel zo direct naast het toekomstige Eemcentrum en zal bijdragen aan de levendigheid van dit gebied ipv kantoren die meestal in de avond zorgen dat een gebied er verlaten uitziet. Hieronder 2 foto's, zoals de locatie er nu uitziet. |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Registered User
|
Dirk van de Broek / Hotel
Quote:
Er waren laatst ook vragen gesteld in de gemeenteraad hoe het met de voortgang van dit project stond. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Member member
|
Bij die Dirk doe ik vanaf volgende week mijn boodschappen
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Member member
|
Rialto schiet aardig op. Dat blok aan de Noordewierweg (waar ik schuin tegenover woon) is ook wel mooi, komt daar nu de Edah in? Dat had ik gelezen. En voor welke periode blijft de Dirk daar staan?
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
|
Ik heb gelezen dat de Edah er helemaal niet meer een vestiging wil openen. De tijdelijke vesting is inmiddels gesloopt en de medewerkers zijn ontslagen.
Misschien heeft dit wel te maken met de plannen van Dirk van de Broek, waar ik eerder iets over gemeld heb. Ook ander supermarkten willen zich hier niet vestigen, dus ik vrees dat dit voorlopig leeg blijft staan. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Registered User
|
Maquette_Eemkwartier
Hierbij wat foto's van de maquette van het Eemkwartier , welke opgesteld staat in de gemeentelijke informatiewinkel in de Observant.
Op bovenstaande foto's zijn de het woongebouwen de Plantage (opgeleverd) en Rialto (in aanbouw) duidelijk herkenbaar. Rechts op de foto is gebouw Chiado zichtbaar. Hiervan moet de bouw nog starten, maar zal er waarschijnlijk anders uit komen te zien. Rechts daarvan is de stadpunt zichtbaar. Dit woongebouw is al enige jaren terug opgeleverd. Dit wordt het beeld gezien vanuit de binnenstad. Het verkeersplein (Eemplein) is reeds gerealiseerd. De torens links van het plein is de lokatie van Dirk van de Broek. enige berichten terug staan foto's van de lokatie. de maquette geeft 2 kantoortorens weer, maar misschien wordt er zo als eerder gemeld een hotel gerealiseerd. [ Op bovenstaande foto's is zichtbaar dat de woongebouwen (oa Trafalgar) zijn verwijderd. Dit deel wordt herontwikkeld, waarbij niet meer 1 aan eengesloten bouwblok ontstaat, maar dit verdeeld wordt in 3 afzonderlijke bouwblokken. Tevens is nog zichtbaar het grote kantoorcomplex the Works. Ook dit deel wordt herontwikkeld in 3 delen. Dus nog even afwachten hoe dit eruit komt te zien. |
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Stadtaffe
|
echt wel heel stedelijk dit!
ik volg de werkzaamheden vanuit de trein
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
De hoogte in...
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Member member
|
Wat is de bedoeling voor het gebied tussen de Piet Mondriaanlaan, Puntenburgerlaan en Noordewierweg (of hoe die daar ook heet)?
Maar het mag wel eens opschieten, duurt wel lang allemaal. Maar goed, als het resultaat ook maar half zo stedelijk is als de massa's op de maquette weergeeft dan belooft het nog wat.
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Registered User
|
Quote: