daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average. Display Modes
Old March 4th, 2006, 01:23 PM   #1
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 341

Er beweegt eindelijk iets in de Gentse binnenstad. Het lelijke braakliggende stuk aan Kinepolis wordt na jarenlange lelijkheid gevuld met hoogstaande architectuur!:

Kantienberg krijgt 'diamanten' toren
Parking maakt plaats voor gedurfd bouwproject Arteveldehogeschool

GENT - Een zwevend schoolgebouw en een ,,levende'' toren. De nieuwe campus van de Arteveldehogeschool aan de Kantienberg zal ongetwijfeld in het oog springen. Architect Jo Crepain kwam zijn plannen gisteren voorstellen.

Eind jaren zestig ging langs de Muinkschelde de oude Uco-textielfabriek tegen de vlakte. Sindsdien is het terrein een desolate vlakte die in afwachting van een nieuwe bestemming gebruikt wordt als parkeerterrein. In 2002 kochten de Arteveldehogeschool en Universiteit Gent samen de gronden aan. De Artveldehogeschool ontvouwt als eerste haar plannen.

Op een deel van het terrein, hoek Kantienberg-Voetweg, bouwt de hogeschool een volledig nieuwe campus voor de studiegebieden gezondheidszorg en handelswetenschappen en bedrijfskunde. Het gebouw zal plaats bieden aan 3.500 studenten en 500 medewerkers. De plannen werden getekend door het Antwerpse architectenbureau Crepain Binst Architecture.

Jo Crepain ontwierp een gebouw dat van aan de Muinkschelde trapvormig oploopt. Op het gelijkvloers is een grote mediatheek en cafetaria met zicht op het water. Daarboven zijn leslokalen en ruimtes voor het personeel. In het midden moet een patio voor extra licht zorgen.

Zweven

De campus heeft een heel open structuur. Zelfs vanop de Voetweg zal je onder het gebouw door de Schelde kunnen zien. Op die manier lijkt het geheel te zweven.

,,Op het hoogste punt, aan de Voetweg, komt een toren van ongeveer dertig meter hoog'', toont Jo Crepain op de maquette. ,,Die is helemaal omgeven met verticale aluminium lamellen. Die zullen zich sluiten of openen naargelang de positie van de zon. De toren zal voortdurend op een andere manier schitteren. Het wordt een soort diamant die op verschillende plaatsen in de stad goed zichtbaar zal zijn.''

In de toren zitten vooral praktijklokalen. Onder de grond komt een parkeergarage van twee verdiepingen. Die biedt plaats aan 300 wagens. Het is de bedoeling dat 's avonds ook bezoekers van Kinepolis er - tegen betaling - gebruik van zullen kunnen maken. Langs de Schelde voorziet de stad Gent in een wandelpad met bomen.

Het Nieuwsblad, 03-03-06

Last edited by Puinkabouter; April 3rd, 2009 at 10:30 PM. Reason: onvolledige tags
Benonie no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 4th, 2006, 01:57 PM   #2
Moren-o
City Slacker

Moren-o's Avatar

Likes (Received): 0

Een nieuwe toren in de Gentse binnenstad. Wie had dat nog durven dromen.
En dan nog een project van mijn hogeschool.
Zeer spannend.
Old March 5th, 2006, 05:37 PM   #3
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Gaan ze een toren bouwen in mijn straat! Gotver, ik word NIMBY!!!

Nee, grapje! Maar noemen ze een gebouwtje van 30m nu al een toren?

Het project klinkt goed, ik hoop dat ze veel groen gaan bewaren, zeker langs de Schelde, daar waren toch plannen voor een groene strook lang de Schelde. Wel vind ik het raar dat de 'hoog'bouw aan de Voetweg komt (mijn straat ), net waar kleine huizen staan. Aan de andere kant van het terrein staan juist de blokken van de Unief. Ik weet niet of de plannen definitief zijn, maar ik zal jullie via informatieavonden ofzo misschien op de hoogte kunnen houden!
snot no está en línea   Reply With Quote
Old March 5th, 2006, 06:27 PM   #4
Moren-o
City Slacker

Moren-o's Avatar

ah dus in totaal wordt hij maar 30 m?
dat heb ik dan verkeerd gelezen.
ALs hij van op veel plaatsen in de stad zou zichtbaar zijn, moet hij toch wat hoger worden dan 30 m hoor.
Old March 6th, 2006, 05:52 PM   #5
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

De Kantienberg ligt uiteraard iets hoger dan de rest van de stad. Zo zijn ook de bescheiden koepel en de toren van de Sint-Pietersabdij tot aan de andere kant van de stad zichtbaar. 30 meter is inderdaad slechts een zeer laag torentje, waarschijnlijk is de aanwezigheid van die abdij in de buurt daar niet vreemd aan. De buurt leent zich ook niet meteen voor échte hoogbouw.
Te hoog of te laag, laat ons hopen dat het een architectonisch hoogstandje wordt.
Na de heraanleg van het Sint-Pietersplein en de nieuwbouw van de UG in de Sint-Pietersnieuwstraat is de wijk aan een opwaardering bezig, en dat mocht ook wel.
Old March 7th, 2006, 09:02 PM   #6
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Het geheel ziet er veelbelovend uit, te oordelen naar de foto's, tekeningen en maquettes op www.jocrepain.com. De 'toren' lijkt het dichtst bij de bestaande blokken van de unief te komen. Er zit in elk geval een logische opbouw in het geheel, en de site van de abdij blijft visueel ongeschonden.
Old March 8th, 2006, 10:02 AM   #7
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 1

Een toren kan ik dit toch niet noemen. Vind het project wel niet mis, en het is in ieder geval beter dan de parking die er nu staat.
Old October 31st, 2006, 10:44 AM   #8
durexxx
Registered User

heb een ander ontwerp gevonden dat blijkbaar niet is geselecteerd.
Vind het wel jammer, want ziet er toch ook enorm goed uit.
http://www.sararchitecten.be/portfol...ent/index.html
durexxx no está en línea   Reply With Quote
Old October 31st, 2006, 02:21 PM   #9
superGB
Registered User

superGB's Avatar

http://www.europaconcorsi.com/db/pub...50&idimg=94107

extra beelden van het project
toch wel toppertje
superGB no está en línea   Reply With Quote
Old October 31st, 2006, 08:38 PM   #10
ices
Registered User

Wanneer gaat dit project van start?
ices no está en línea   Reply With Quote
Old November 1st, 2006, 03:55 AM   #11
Joba
Registered User

Lijkt me op het eerste zicht niet erg bijzonder, gewoon degelijke architectuur, al is het moeilijk om een beeld te vormen van de toren.
Joba no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2006, 12:18 PM   #12
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Ik vind het helemaal niet mooi. Lijkt op die nieuwe Faculteit die ze gebouwd hebben aan het St. Pietersplein.
Old November 11th, 2006, 10:38 PM   #13
batlo
Registered User

batlo's Avatar

ik vind dit er erg geslaagd uitzien. het is een straat waar ik geregeld voorbij kom, en het is inderdaad maar een kale en vuile parking zoals het terrein er nu bijligt. De nieuwe faculteit van de economie achter het Sint Pietersplein vind ik ook erg geslaagd! Deze wijk blijkt er boeiende archictuur bij te krijgen!
batlo no está en línea   Reply With Quote
Old November 11th, 2006, 11:50 PM   #14
Moren-o
City Slacker

Moren-o's Avatar

Ik zal de nieuwe campus van mijn hogeschool niet kunnen gebruiken.
Tegen dat het project af is hoop ik afgestudeerd te zijn.
Op onze huidige (oude) campus op de Oude Houtlei wordt alles opgelapt zodat het net niet uiteenvalt.
Men doet daar geen grote verbouwing meer omdat men binnen enkele jaren toch een compleet nieuwe campus heeft.
Bijgevolg zitten wij met verouderde gebouwen en voorbijgestreefd materiaal.

Spijtig voor de huidige studenten, mooi project voor de toekomstige.
Esthetisch ook een zeer mooi project vindt ik
Old January 9th, 2007, 01:35 AM   #15
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Het ziet er al bij al nog zo slecht niet uit. Zeker die trappen naar de Schelde zie ik goed zitten. Het was wel te verwachten dat ze niet zouden kiezen voor een echte toren, die de Boekentoren en de Sint-Pietersabdij zou vergezellen, maar dat deert me niet echt. Het ziet er in elk geval iets leuker en functioneler uit dan het huidige terrein (zeker nu er een parking onder het Sint-Pietersplein ligt die een deel van de verloren capaciteit kan opvangen, plus de parking die blijkbaar onder het gebouw wordt aangelegd).
Old January 31st, 2007, 04:50 PM   #16
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Goed nieuws, niet meteen belangrijk genoeg voor een nieuwe thread, maar toch een leuke verrassing voor al wie zich ergert (iedereen dus) aan die jarenoude stadskanker naast Kinepolis.
Vlakbij de Kantienberg dus.

Het Nieuwsblad 31/01/07

Kinepolis-krotten wijken

Nieuwbouwproject voorziet in 86 nieuwe woongelegenheden

"GENT - De verkrotte huizenrij die nu nog Ter Platen ontsiert, gaat tegen de vlakte en moet plaatsmaken voor een groot complex dat tot in de Tijgerstraat reikt. Groep Blijweert heeft daarvoor een bouwaanvraag ingediend.

Aan Ter Platen staat al sinds vele jaren een rij huizen te verkrotten. De huizenrij in kwestie is eigendom van Kinepolis, dat jaren geleden een bouwaanvraag deed om twee nieuwe zalen te bouwen en de toegangspartij tot het complex te vernieuwen. Dat leidde echter tot niets en sindsdien was het stil in het dossier.

Tijdens het vragenuurtje voor de gemeenteraad vroeg SP.A-fractievoorzitter Cathy Plasman zich daarom luidop af of de stad Gent niet het initiatief moest nemen om ervoor te zorgen dat er beweging kwam in dat dossier. ,,Gent heeft immers een grote nood aan woningen en een uithangbord voor onze stad is de huidige situatie uiteraard niet.''

Volgens schepen Temmerman is er echter een bouwaanvraag ingediend voor die huizenrij - die overigens al zo zwaar verkrot is dat ze niet meer te redden valt. ,,Een derde partij zou op die gronden een nieuw wooncomplex willen bouwen'', antwoordde de schepen.

Die derde partij blijkt de Groep Blijweert. ,,Dat is een nieuwe speler op de vastgoedmarkt, een die op topsites projecten ontwikkelt met een grote woonkwaliteit'', zegt architect Axel Verbeke. Verbeke tekende de plannen uit voor Ter Platen, ,,dat bij uitstek een toplocatie is voor een woonproject''.

,,Maar het project dat de Groep Blijweert, in samenspraak met Kinepolis, wil realiseren, gaat nog een stuk verder dan alleen de sloop en vervanging van de verkrotte huizenrij alleen'', zegt Verbeke. ,,We trekken die huizenrij door tot vlak naast de huidige inkom van het bioscoopcomplex. De toegang tot de parking verdwijnt daar dus. Maar ons bouwproject bestaat ook nog uit een tweede en een derde deel. We trekken het bouwblok door langs de andere kant van de Kinepolis-toegang en gaan ook de hoek om tot in de Tijgerstraat.''

Onder het complex komt een ondergrondse parking voor de bewoners. ,,Die zal langs de Tijgerstraat bereikbaar zal zijn, waar ook de enige toegang zou komen tot het Kinepolis-parkeerterrein. Dat schept de mogelijkheid om voor de bioscoop een autovrij plein te creëren.''

Tevreden

In totaal zouden er 86 nieuwe woongelegenheden worden gebouwd. ,,We doen dat in een stijl die aansluit op de bestaande rij herenhuizen'', zegt Verbeke. ,,Dat houdt in dat we een gebouw hebben ontworpen met verticaal ritme, dat naarmate we verder weggaan van die oude huizenrij abstracter wordt. Bij Monumentenzorg kregen we alvast vrij enthousiaste reacties. Ook vanuit de buurt is al tevreden gereageerd op de plannen.''

Volgens Verbeke is het nu wachten tot de bouwvergunning er komt, om daarna op korte termijn de werken te kunnen beginnen. ,,Dat Kinepolis meestapt in deze plannen, is evident: zij zijn eigenaar van de gronden. Ze willen van de stadskanker af die die krotten nu vormen, maar ze willen ook verder gaan. Zij zouden het gezicht van hun bioscoopcomplex helemaal vernieuwen. Ze maken plannen voor een totaal vernieuwde inkompartij, met een zekere grandeur . Voor dat laatste was ook het Filmfestival vragende partij.''

Tom Dams
Old January 31st, 2007, 09:31 PM   #17
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 44

Ge kunt alleen maar blij zijn dat ze eindelijk eens iets doen aan die plek, want ge kunt daar al jaren niet op het voetpad lopen. Ik vind het ergens wel spijtig dat het gewoon tegen da vlakte gaat, want ik heb een soort estethische fetisj voor omgebouwde ouwe bakstenen industriegebouwen. Soit, er resten er nog genoeg

Wat mij weliswaar nog veel interessanter lijkt in dit project, meer nog dan die nieuwbouw zelf, is het autoluw maken van het plein voor de decascoop, en het maken van een compleet nieuwe inkom! Nu trappel ik van ongeduld.

Last edited by Puinkabouter; November 8th, 2008 at 07:04 PM. Reason: dubbelpost gemerged
Puinkabouter no está en línea   Reply With Quote
Old February 1st, 2007, 03:35 PM   #18
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Kunnen ze de gevels gewoon niet laten staan en daarachter alles afbreken en terug opbouwen? Ik vond die gebouwen nog iets hebben en zou het ook wel spijtig vinden moesten ze afgebroken worden...
Old February 1st, 2007, 05:26 PM   #19
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Die gevels zijn jammer genoeg intussen in vergevorderde staat van ontbinding.
Ze zijn weliswaar niet zo bijzonder, maar vorm(d)en toch een fraai geheel.
Jammer, maar zoals Fluimkabouter reeds stelde, er resten er nog genoeg.
Old April 15th, 2007, 08:36 PM   #20
Joba
Registered User

Verdere impressies van de nieuwe residentie die gepland is naast de Decascoop.

Joba no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules