daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Noord-Brabant

Noord-Brabant Projecten en ontwikkelingen in Eindhoven, Tilburg, Breda, 's-Hertogenbosch en Helmond

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old April 14th, 2006, 03:44 PM   #1
Gijs
Registered User

Gijs's Avatar

Likes (Received): 0

Eindhoven: Meerrijk

Meer in Meerhoven
Meerhoven is de laatste grote stadsuitbreiding van Eindhoven. In totaal komen er ongeveer 5.800 woningen voor 15.000 mensen. Zowel huur- als koopwoningen in diverse prijsklassen en bouwstijlen. Meerhoven wordt een wijk waarin iedereen zich thuis voelt.

Quote:
Feiten en cijfers
Jaar definitief plan: 1997
bouwperiode: 1998-2016
ontwerp: Teun Koolhaas Associates.

Aantal woningen: 5800 gemeente Eindhoven / 600 gemeente Veldhoven (in kader van Vinex 6400 woningen).
Verdeling woningsegmenten: 25% sociaal / 75% vrije sector.
Aandeel individuele vrije sector bouwkavels: 9%
Aandeel gestapelde bouw: 20%
Oppervlakte plangebied: 500 ha, waarvan:
woongebied: 250 ha, park: 50 ha ,
bedrijven/kantoren: 200 ha
Gemiddelde dichtheid: ± 26 woningen per ha

Meerhoven bestaat uit vijf woongebieden:
Zandrijk
Grasrijk
Bosrijk
Waterrijk
Meerrijk
Meerrijk

Meerrijk wordt het centrum van de wijk. Hier komen winkels, scholen, welzijns- en zorgvoorzieningen en woningen.

0. Maquette

1. Cluster Zwarte Hond

Hoogte: 22 lagen volgens bronnen 70-75m
Architect: De Zwarte Hond
Omschrijving: 237 appartementen en woningen. 2200 m2 commerciële ruimte en 500 m2 horeca.

Meer plaatjes en info

2. Cluster Bedaux de Brouwer

Hoogte: 22 lagen volgens bronnen 70-75m
Architect: Bedaux de Brouwer

Meer plaatjes en info

3. Cluster wUrck

Hoogte: 14 lagen dus zo'n 45m
Architect: wUrck Architecten
Omschrijving: Woon/winkel gebouw met 136 woningen, supermarkt, winkelunits en entree parkeergarage

Meer plaatjes en info

4. Cluster Diederen Dirrix

Hoogte: 14 lagen dus zo'n 45m
Architect: Diederen Dirrix
Omschrijving: 135 appartementen, 19 stadswoningen, commerciële ruimte, fitness en het gezondheidscentrum met een apotheek, huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, SVVE, focus en thuiszorg

Meer plaatjes en info

Last edited by lffıs; April 4th, 2008 at 06:37 PM.
Gijs no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 14th, 2006, 05:17 PM   #2
De Baron
No Worries

De Baron's Avatar

Likes (Received): 84

Kijk aan, topics schieten de grond uit!
Goed bezig Gijs!
Old April 14th, 2006, 05:20 PM   #3
Gijs
Registered User

Gijs's Avatar

Het wachten is op de updates. Er woont zeker niemand in de buurt?
Old April 14th, 2006, 05:37 PM   #4
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Er zitten zeker leuke projecten tussen! Maar gaan die torens van 75 meter nou eigenlijk nog wel door? Is er niet een regel dat er binnen een x-aantal kilometers rondom het vliegveld niet zo hoog gebouwd mag worden? Misschien is er iemand anders die er meer van af weet.

Bedankt voor de afbeeldingen trouwens, veel nieuws voor mij
Old April 14th, 2006, 05:50 PM   #5
Gijs
Registered User

Gijs's Avatar

Volgens mij waren ze juist naar beneden bijgesteld doordat het zo dicht bij het vliegveld ligt, maar pin me er niet op vast.

Ik ben trouwens vooral benieuwd naar al die glooiingen die ze in het landschap hebben aangebracht. De infrastructuur is vooralsnog erg chaotisch. Wel mooi trouwens, de wegen lopen over heuveltjes en door tunneltjes.
Old April 14th, 2006, 06:41 PM   #6
dennol
...

Likes (Received): 2

Voor de torens in Meerrijk en Nimbus is een uitzondering gemaakt en gelden de hoogtebeperkingen dus niet. Voor de rest van Meerhoven is de maximum hoogte 45m ofzo.

Nimbus is voorlopig van de baan en wordt volledig opnieuw ontwikkeld dus of zij in de toekomst nog die 'uitzonderingspositie' kunnen claimen is afwachten. Meerrijk mag gewoon 75m worden.

Verder weet ik dat er elders in Meerhoven nog een torentje van 15 verdiepingen komt. Deze toren wordt ook genoemd in de laatste nieuwsbrief, maar nog geen plaatjes en concrete informatie...
dennol no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2006, 07:56 PM   #7
caspervc
Registered User

caspervc's Avatar

ik zal nog wel even aangeven in de startpost dat het stedebouwkundig plan is gemaakt door TKA (Teun Koolhaas Associates) maar dat bestaat nu niet meer.

Dat bureau is opgehouden en heeft een herstart gemaakt onder de naam Atelier Dutch (ca 3 jaar geleden) . Die werken nu het plan uit.

Casper
caspervc no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2006, 10:05 PM   #8
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 317

Leuk, ben wel benieuwd wanneer deze torens echt van start zullen gaan.

Ik zie op een van de impressies een soort uitkijkterp in het groen, wat zijn daar de plannen van. Ik houdt altijd wel van uitkijkpunten, dus houdt me op de hoogte. Bovendien waarschijnlijk een mooi punt om de skyline te aanschouwen van Eindhoven.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2006, 11:22 PM   #9
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

^ Als ik me niet vergis ligt de heuvel met uitkijkpost er al, die kom je vanzelf tegen als je de slingerweg vanaf de snelweg blijft volgen. Ligt zo ongeveer op het einde, steekt dus eerst Flight Forum over. Of het om dezelfde uitkijkpost gaat weet ik niet. Zo hoog is 'ie trouwens niet, denk niet dat er veel van de skyline te zien valt.

Quote:
Originally Posted by dennol
Voor de torens in Meerrijk en Nimbus is een uitzondering gemaakt en gelden de hoogtebeperkingen dus niet. Voor de rest van Meerhoven is de maximum hoogte 45m ofzo.
Wat voor bullshit zijn die beperkingen dan. Ik neem aan dat die regels bestaan voor het vliegverkeer, maar als er 'uitzonderingen' gemaakt kunnen worden lijkt het me niet dat er zo'n noodzaak is om je aan die beperkingen te houden.
Old April 15th, 2006, 12:28 AM   #10
hoofke
Eindhovuh

Ruimte voor sport.Tsja in sportief opzicht moet je zekers DBS toelaten tot meerhoven
hoofke no está en línea   Reply With Quote
Old April 15th, 2006, 12:36 AM   #11
dennol
...

De plannen voor Meerrijk en Nimbus zijn nog van voor de hoogtelimiet. Na wat onderhandelen tussen defensie, gemeente en projectontwikkelaars is voor deze projecten een uitzondering gemaakt. Ze zullen ook geen bestaande gebouwen gaan slopen als die er zijn. ASML misschien?

Voor nieuwe hoogbouwplannen gelden de beperkingen echter wel. Vandaar dat ik me afvroeg hoe het nu verder gaat met Nimbus...
Old April 15th, 2006, 05:43 PM   #12
De Baron
No Worries

De Baron's Avatar

Het zal wel gecompliceerd liggen met Nimbus want in onderstaand stukje geven ze aan redelijk snel nieuwe plannen te presenteren maar als je kijkt van welke datum dit bericht dateert...

Persbericht 11 oktober 2005

Nimbus wordt vernieuwd

Het project Nimbus aan de A2 wordt vernieuwd. Het programma wordt tegen het licht gehouden en waar mogelijk verbeterd.

Aanleiding hiervoor is het advies van de Provinciale Planologische Commissie van afgelopen zomer. Daarnaast is het rapport Brainport Navigator 2013 verschenen waarin staat beschreven op welke wijze Brainport Eindhoven/Zuid-Oost Brabant verder dient te worden ontwikkeld. Met name achten partijen het van belang en vinden het een kans nog eens nadrukkelijk te kijken hoe het plangebied kan worden ingezet ter versterking van Brainport Eindhoven/Zuid-Oost Brabant. (...)
Nimbus CV is in 2002 gevormd uit de oorspronkelijke initiatiefnemer TCN Property Projects uit Nieuwegein en Hurks Bouwgroep en Van Straten Vastgoed uit Eindhoven.

Nimbus CV en de gemeente verwachten binnen enkele maanden de vernieuwingsplannen te kunnen presenteren. ...

Ook is nog steeds de planning op de site van Meerhoven niet echt actueel meer (zie onderstaand schema)

Hoe is de planning en wanneer is Nimbus klaar?
Als alles volgens plan verloopt, kan Nimbus in het voorjaar van 2007 haar deuren openen. De voorlopige planning in een schema:

2004 – 2005

vaststellen Milieueffectrapport
herziening bestemmingsplan
van masterplan naar bouwplan
Voorjaar 2006:

start bouw
Voorjaar 2007:

opening Nimbus

Old April 15th, 2006, 06:31 PM   #13
dennol
...

Dit artikel uit het ED van 15 maart 2006 is recenter:

Komst van Asklepion van de baan

Door PETER SCHOLTES

EINDHOVEN – De realisering van medisch themapark Asklepion in Eindhoven is van de baan. Volgens Eindhovens burgemeester Sakkers hebben de gemeente en de stichting Asklepion gezamenlijk besloten het project te beëindigen.

Asklepion zou onderdeel worden van recreatie- en bedrijvenpark Nimbus dat langs de A2 bij Meerhoven zou worden gevestigd. Het plan voor Nimbus wordt na kritiek van de provincie echter gewijzigd.

De verdere vertraging die dat veroorzaakt, speelt Asklepion parten. Het lukt de stichting niet de benodigde 4,5 miljoen euro aan sponsorgelden bijeen te krijgen, stelde het Eindhovense gemeentebestuur gisteren. De stichting Asklepion was niet voor commentaar bereikbaar.

Educatief themapark
Asklepion zou een educatief themapark worden. Aan de hand van ruim honderd interactieve apparaten zou de bezoeker kennis over gezondheid en het menselijk lichaam worden bijgebracht. Het park had 300.000 tot 500.000 bezoekers moeten trekken.

De gemeente zou maximaal 3,2 miljoen euro investeren in het themapark. Voor het grootste deel van dat bedrag zou de gemeente proberen subsidies los te peuteren bij het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en het regionale Financieringsschap. Het inmiddels gereserveerde SRE-geld (1,4 miljoen euro) zou Eindhoven nu willen steken in een reconstructie van de verbindingsweg tussen industrieterrein De Hurk en Veldhoven. (...)

’Toplocatie’
Over de beoogde nieuwe invulling van Nimbus wil het Eindhovense college nog niet veel kwijt. „We willen het gebied ontwikkelen tot een toplocatie voor nieuwe economische ontwikkelingen“, is de vage omschrijving van wethouder J.C. Schut van economische zaken. Een tweede High Tech Campus ’zou een mogelijkheid kunnen zijn’.Schut wil eerst nog over de plannen overleggen met de gemeente Veldhoven. Hij verwacht over drie á vier maanden meer duidelijkheid te kunnen geven.
Old April 16th, 2006, 11:20 AM   #14
De Baron
No Worries

De Baron's Avatar

Dus na de zomer weten we wellicht meer...of wordt het dan toch voor de kerst? We zullen moeten afwachten!
Old April 16th, 2006, 12:38 PM   #15
Gijs
Registered User

Gijs's Avatar

Geinteresseerden om binnenkort een keer een Meerhoven-photoshoot te gaan houden?
Old April 17th, 2006, 05:25 PM   #16
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

^ Ja, lijkt me wel leuk. Dacht ook al eens aan een nacht-shoot bij Flight Forum, met al die blauwe lichten. PM me maar
Old April 18th, 2006, 08:16 AM   #17
HvM
Registered User

HvM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lichtstad
Er zitten zeker leuke projecten tussen! Maar gaan die torens van 75 meter nou eigenlijk nog wel door? Is er niet een regel dat er binnen een x-aantal kilometers rondom het vliegveld niet zo hoog gebouwd mag worden? Misschien is er iemand anders die er meer van af weet.

Bedankt voor de afbeeldingen trouwens, veel nieuws voor mij
Deze jongens worden gewoon 75 mtr. Hier hoeft noet aan getornd te worden.
Alleen nu nog bouwen maar dat zal hoop ik dit jaar nog gaan gebeuren.
Old April 18th, 2006, 11:21 AM   #18
Philite
nee jij.

Philite's Avatar

ik hoor het wel van die shoot!
Old April 20th, 2006, 04:06 PM   #19
caspervc
Registered User

caspervc's Avatar

shoot lijkt me ook leuk!

In een weekend? (loop nl door de week stage bij atelier dutch, juist : voormalig TKA, ontwikkelaars van dit sted plan. Zal er graag een x met jullie heen gaan
caspervc no está en línea   Reply With Quote
Old April 20th, 2006, 07:40 PM   #20
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 317

Wat betreft Nimbus. Nu het huidige plan van de baan is, is ook de vrijstelling voor de hoogbouw aan gort. Ik vind die hoogtebeperking sowieso bullshit. Dat er uitzonderingen worden gemaakt, laat zien dat de noodzaak er ook niet is. Logisch, want als je eens kijkt hoe die startbaan precies ligt.

Philips etc waren op zoek naar een tweede High Tech Campus. Het liefst zie ik gewoon een groot terrein, maar het Nimbus-terrein lijkt me ook uitermate geschikt. Goede zichtlocatie waardoor Eindhoven zijn 'Brainport'-functie als kennisregio meer naar buiten toe kan uitdragen. Met een beetje geluk kunnen ze hier dan wel hun hoogbouwwensen vervullen. Maar toters in het centrum lijkt me dan weer een veel beter idee, maar de campus is natuurlijk wel een samenhangend apart geheel, dus is het Nimbusterrein zeer geschikt!

Last edited by EuroMaster; April 20th, 2006 at 07:45 PM.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules