daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 27th, 2006, 09:04 AM   #1
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1051

Nieuw Spoorwegmaterieel in Nederland

De komende tijd zullen er veel nieuwe treinen in Nederland gaan rijden. De liberalisatie van de spoorwegen en het openstellen van de twee grote nieuwe spoorlijnen, de Betuweroute en de HSL Zuid zijn hier de oorzaak van.

Een klein overzicht:

Quote:
Originally Posted by Busfotodotnl View Post
Voorzover mij bekend is gaat het volgende nieuwe materieel de komende periode rijden:

-------------

per 13-12-2012 Arriva 13x GTW 2/8 Diesel, 3-delige treinen voor Tiel - Arnhem - Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn. Met 1e klas, zonder toilet.
per 13-12-2012 Arriva 11x GTW 2/6 Diesel, 2-delige treinen voor Tiel - Arnhem - Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn. Met 1e klas, zonder toilet.
-------------

per 14-12-2012 Hermes 9x GTW 2/8 Diesel, 3-delige treinen voor Arnhem - Doetinchem (alleen maandag-zaterdag). Met 1e klas, zonder toilet.
-------------

per 13-12-2012 Arriva 8x GTW 2/8 Elektrisch, 3-delige treinen voor Zwolle - Emmen. Met 1e klas, met toilet.
per 13-12-2012 Arriva 6x GTW 2/6 Elektrisch, 2-delige treinen voor Zwolle - Emmen. Met 1e klas, met toilet.
-------------
per eind-2012 Connexxion 1x GTW 2/8 Elektrisch, 3-delige trein voor Amersfoort - Ede ter vervanging van huidig stel Plan V.

Deze stellen vervangen dus het Plan V op de lijnen Zwolle - Emmen en Amersfoort - Ede. Daarnaast wordt ook een groot deel van de Linten en DM90 vervangen.

Voor de spoorlijn Almelo - Mariënberg worden 3 Linten opgeknapt en (ik denk) in de wit/blauwe kleurstelling gebracht.
Tussen Zutphen en Oldenzaal gaat Syntus in een nieuwe concessie rijden met mogelijk 9 Linten. Daar zijn er ook iets meer nodig omdat er een kwartierdienst gereden gaat worden op een deel van het traject.

Last edited by Momo1435; July 5th, 2012 at 07:26 PM.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 27th, 2006, 11:37 AM   #2
Paulie Walnuts
I ♥ NY

Likes (Received): 0

Ik snap niet waarom er een nieuwe trein komt voor de HSL. Er is toch de Thalys?
Paulie Walnuts no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2006, 12:16 PM   #3
Rogier de Groot
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by Paulie Walnuts
Ik snap niet waarom er een nieuwe trein komt voor de HSL. Er is toch de Thalys?
Deze nieuwe treinen gaan de shuttle verbindingen rijden (Amsterdam - Brussel, Amsterdam - Rotterdam, Amsterdam - Breda, Den Haag - Breda, Brussel). De Thalys blijft de huidige verbinding tussen Amsterdam en Parijs rijden (uurverbinding).
Rogier de Groot no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2006, 11:56 PM   #4
Paulie Walnuts
I ♥ NY

Quote:
Originally Posted by Rogier de Groot
Deze nieuwe treinen gaan de shuttle verbindingen rijden (Amsterdam - Brussel, Amsterdam - Rotterdam, Amsterdam - Breda, Den Haag - Breda, Brussel). De Thalys blijft de huidige verbinding tussen Amsterdam en Parijs rijden (uurverbinding).
Op die manier... Bedankt voor de info.
Paulie Walnuts no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2006, 11:46 AM   #5
Yarrah
Joeri

Yarrah's Avatar

Mooie treinen hoor, vooral die nieuwe sprinter mag er wel wezen. Ik vroeg me alleen af, gaat de NS die Plan V treinstellen niet eens vervangen. Die komen toch ook al weer uit de jaren '60.

Under Construction in Utrecht: Rabobanktoren (105m) ~ Galghenwert (85m) ~ Mirage (85m) ~ Westraven (85m) ~ City Campus Max (2x70m & 50m) ~
Apollo Résidence (65m) ~ Poort van Terwijde (60m)
Yarrah no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2006, 12:20 PM   #6
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 1051

@Yarrah
De nieuwe sprinters gaan Plan V vervangen. Dat is hoog nodig omdat ze eigenlijk weer een nieuwe revisie nodig hebben en nu met kunst en vliegwerk toch op de baan worden gehouden. Het grootste deel komt trouwens uit de jaren '70, het maakt niks uit, ze zijn te oud.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2006, 01:14 PM   #7
-SaM-
Registered User

-SaM-'s Avatar

@ momocham

Mooi overzicht.
-SaM- no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2006, 01:56 PM   #8
Marco_
XXX

Marco_'s Avatar

Dat zal eens tijd worden
Ik erger me vooral aan die oude gele bakken (met die hondekop ). Die mogen ze van mij als eerst wegdoen!
Die nieuwe sprinters zien er wel vet uit
Old May 27th, 2006, 02:00 PM   #9
petjuh
Registered User

Likes (Received): 2

Ben benieuwd welke treinen er komen te rijden op Dordrecht-Geldermalsen
petjuh no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2006, 01:13 AM   #10
ReisThijs
Registered User

ReisThijs's Avatar

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by petjuh
Ben benieuwd welke treinen er komen te rijden op Dordrecht-Geldermalsen
Quote:
Originally Posted by Soufian
Misschien de vernieuwde sprinters die nu in de Randstad worden gebruikt. Wnat die worden vervangen door de Nieuwe Bombardier sprinters.
Geen sprinters waarschijnlijk, deze lijn (de Merwede-Linge lijn) wordt ook aanbesteed, daar zal dan wel uiteindelijk net als op de Valleilijn en in Limburg ook nieuw materieel komen.

En de vernieuwde sprinters worden niet vervangen, maar natuurlijk juist aangevuld, om het sprinter-concept over de gehele Randstad te kunnen uitrollen. De Bombardier-sprinters vervangen dus plan V.
ReisThijs no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2006, 03:43 PM   #11
empersouf
Registered User

empersouf's Avatar

Misschien de vernieuwde sprinters die nu in de Randstad worden gebruikt. Wnat die worden vervangen door de Nieuwe Bombardier sprinters.
empersouf no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2006, 04:09 PM   #12
Niels
Ultras Amsterdam

De nieuwe sprinters klinken veel belovend. Ik vind de vernieuwde sprinters al erg mooi om mee te reizen. Pluspunten zijn de beenruimte, de zelf gekozen stoelen, gelijkvloerse instap en de goeie informatievoorziening in de trein. Het wordt straks gewoon weer een feest om met de NS te reizen
Old May 27th, 2006, 04:22 PM   #13
empersouf
Registered User

empersouf's Avatar

Nou nee, de beenruimte zal bij de nieuwe sprinter bij de meeste stoelen kleiner zijn dan nu het geval is...
empersouf no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2006, 07:23 AM   #14
Matthijs
Accepteer Geen Middelmaat

Matthijs's Avatar

Quote:
Originally Posted by Soufian

Nou nee, de beenruimte zal bij de nieuwe sprinter bij de meeste stoelen kleiner zijn dan nu het geval is...
Laat het niet waar zijn. Bij sommige van de huidige stoptreinen (verbouwde plan V/T?) heb ik al absoluut 2 stoelen naast elkaar nodig om mijn benen kwijt te kunnen. Die ruimte benut ik volledig, en het is gigantisch oncomfortabel. Als ze de beenruimte NOG kleiner maken pas ik er totaal niet meer in. En zo lang ben ik niet eens met 1,96m. Belachelijk dat het land met het langste volk ter wereld zo weinig beenruimte bied. Zelfs hier in Korea heb je gemiddeld 10 tot 30 cm meer beenruimte.

Iets anders dat ik niet echt begrijp is dat men voor de HSL-shuttles heeft gekozen voor materieel dat slechts 225 km/h kan. Ten eerste benut je zo je lijn niet echt optimaal (tenslotte is 300 km/h mogelijk), ten tweede werkt het m.i. nogal capaciteitsverlagend om treinen met verschillende snelheden te gaan inzetten (300 en 225).
Matthijs no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2006, 01:56 PM   #15
Rogier de Groot
Registered User

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by wicher
Laat het niet waar zijn. Bij sommige van de huidige stoptreinen (verbouwde plan V/T?) heb ik al absoluut 2 stoelen naast elkaar nodig om mijn benen kwijt te kunnen. Die ruimte benut ik volledig, en het is gigantisch oncomfortabel. Als ze de beenruimte NOG kleiner maken pas ik er totaal niet meer in. En zo lang ben ik niet eens met 1,96m. Belachelijk dat het land met het langste volk ter wereld zo weinig beenruimte bied. Zelfs hier in Korea heb je gemiddeld 10 tot 30 cm meer beenruimte.

Iets anders dat ik niet echt begrijp is dat men voor de HSL-shuttles heeft gekozen voor materieel dat slechts 225 km/h kan. Ten eerste benut je zo je lijn niet echt optimaal (tenslotte is 300 km/h mogelijk), ten tweede werkt het m.i. nogal capaciteitsverlagend om treinen met verschillende snelheden te gaan inzetten (300 en 225).
Het nieuwe treinmaterieel voor de HSL-Zuid kan 250 km/uur halen. Deze treinen gaan hooguit 2 - 3 minuten langer t.o.t. de bestaande Thalys over de reis doen. Dit materieel is een stuk goedkoper in exploitatie dan materieel dat een hogere snelheid kan halen.
Rogier de Groot no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2006, 03:41 PM   #16
ReisThijs
Registered User

ReisThijs's Avatar

Quote:
Originally Posted by wicher
Dat zijn de verbouwde T's, waarin ze het voor elkaar hebben gekregen minder beenruimte te creeëren, terwijl het aantal zitplaatsen gelijk bleef. Dit omdat de reiziger liever een coach-opstelling zou hebben, waar ik me wel in kan vinden, maar niet als het ten koste gaat van beenruimte. In de oude opstelling, die plan V dus nog steeds heeft, kan je tenminste nog beenruimte delen met degene tegenover je, en heb je die dus helemaal voor je zelf als je alleen zit.
ReisThijs no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2006, 05:13 PM   #17
Niels
Ultras Amsterdam

Ik vind dat in de nieuwste sprinters je zelfs erg veel beenruimte hebt. Als de stoelen niet heel erg dichter op elkaar zet je nog redelijk veel beenruimte hebt.
Old May 27th, 2006, 08:16 PM   #18
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

NS komt slecht uit de verf.

Vandaag nog op het station in Hoorn geweest, aan de SHM-zijde. Kwamen vier verschillende peronentreinstellen van de NS toevallig naast elkaar te staan (Hondekop, Twee Dubbeldekkers, lok 1721 (zie onderstaande foto van Galgelapper). Wel een mooi plaatje, maar oh, oh, wat is de verf op drie treinstellen bleek. Het NS-materieel wordt slecht onderhouden aan de buitenkant, zonde. Wat moet het een mooi gezicht zijn als sommige van hierboven getoonde rijtuigen/loks op het spoor verschijnen. Komt precies op tijd, denk ik.

O ja, en graffitispuiters, daar valt ook niks aan te doen zeker?

Last edited by railway stick; May 28th, 2006 at 06:48 PM.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2006, 03:39 AM   #19
marcobruls
"I need ya buddy!"

marcobruls's Avatar

Likes (Received): 4

Wie is de persoon bij NS HTM etc of waar dan ook in NL die zo op blauw wit geilt....kom op zeg......
marcobruls no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2006, 03:41 AM   #20
sweek
Registered User

sweek's Avatar

Daarnaast worden de huidige koplopers en DDMs gemoderniseerd.
Ik vraag me echter wel af wanneer het dan echter over is met de Plan V... het aantal bestelde Sprinters ligt nu nog niet zo hoog.
sweek no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules