daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old March 7th, 2007, 11:14 AM   #1
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Likes (Received): 1

Wielewaaltoren

Voor de lokatie Wielewaalplein bestaat al enige jaren een plan voor hoogbouw. De plek ligt aan het Oosterhamrikkanaal in de Oosterparkwijk.

Voor zover bekend word een deel van de woningen geschikt voor studentenhuivesting. De toren komt te staan in een gebied waar de komende jaren fors in geinvesteerd zal worden. Naast de nodige hoogbouw langs het water is er bovendien een tram geplaned aan de andere kant van het woongebouw.

In welk stadium de ontwikkelingen nu zitten is onbekend. Er zijn nog geen bouwaanvragen. Het stedebouwkundig plan is wél vastgesteld door de gemeente.

nieuwbouw Wielewaalflat

Architect: Bureau Noordeloos
Opdrachtgever: IN
Datum ontwerp: maart 2007
Datum realisatie: 2008

19 verdiepingen (+/-55 meter)

bron: www.bureaunoordeloos.nl

Sponsored Links

Old March 7th, 2007, 11:27 AM   #2
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 4

He! Dat is beter dan verwacht! Aardig torentje, al lijkt hij veel hoger van 55 meter, lekker slank, mooie lokatie langs het water, in de buurt van het oude Oosterparkstadion. Ik hoop alleen dat het geen zwarte bakstenen worden, anders krijg je zo'n Hoge Heren copycat...
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote
Old March 7th, 2007, 11:33 AM   #3
AJW
hemelschraper

AJW's Avatar

Likes (Received): 13

Ik hoop dat ze die bejaardenflat meteen ook een opknapbeurt geven.
Old March 7th, 2007, 11:50 AM   #4
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 67

Leuk nieuws qua hoogte, maar het ontwerp is wel een domper zeg! Het lijkt wel alsof je zo'n flat met witte balken en glas in de plint kunt bestellen in een catalogus. Hier in IJsselmonde zijn er onlangs ook twee neergezet, alleen de kleur van de flat was anders.
Old March 7th, 2007, 12:02 PM   #5
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Vind het ontwerp eigenlijk nog wel ok. Een behoorlijk gevarieerde gevel. Tuurlijk, het is niet de eerste in zijn soort. Maar daar heb je architectuurstromingen voor he? Over 30 jaar kunnen we zeggen dat het typisch zo'n toren is uit de "jaren 0"

@ qzzq:

Die bejaarden mag er dan oud en verlept uit zien, het is wel een bijzonder exemplaar in de stad!

Quote:
De Wielewaalflat is het eerste complex waarbij gebouwen met verschillende functies in één geheel zijn ontworpen en samengebracht. Zo wordt een hoogbouwflat en een rij appartementen gecombineerd met een kantoorgebouw en een aanééngesloten winkelrij. Het flatgebouw bevat 77 3-kamerwoningen en het kleinere woongebouw bevat 12 2-kamerwoningen. , Gezamenlijk met een laagbouw complex met 7 winkels, 13 autoboxen en een drielaags kantoorgebouw zijn de gebouwen rond een open binnenplaats geschakeerd. Hierbij staat de hoogbouwflat markant langs het water waarbij zij een oriëntatiepunt wordt voor deze entree van de wijk. Ook is het een vroeg voorbeeld van flatbouw in de stad. Hoogbouw was tot 1948 volgens een gemeentelijke bouwverordening verboden. Etagebouw met meer dan vijf bouwlagen, waarbij liften noodzakelijk werden, waren in de jaren vijftig een nieuw fenomeen. De flat geldt als een fraai voorbeeld van architectuur uit de jaren vijftig. Een opvallend kenmerk van deze bouwstijl is dat versieringen op abstracte wijze in de gevels zijn verwerkt. Bijzonder is de gevel van de flat aan de zijde van het water; hier is het metselwerk op plastische wijze geperforeerd hetgeen een mooi beeld geeft.

startjaar bouw:
1955
oplevering:
1957
Old March 7th, 2007, 02:13 PM   #6
Rhjh
Registered User

Likes (Received): 9

ziet er goed uit, maar de oorspronkelijke toren zou toch aan de overkant van de weg komen waar die supermarkt nou zit ?
Rhjh no está en línea   Reply With Quote
Old March 7th, 2007, 02:24 PM   #7
darulez
Stadjer (European)

darulez's Avatar

^Nee hoor. Dit is altijd de juiste plek geweest.

Gelukkig is het huidige ontwerp een stuk slanker dan eerst.
darulez no está en línea   Reply With Quote
Old March 7th, 2007, 02:37 PM   #8
Rhjh
Registered User

o oke, zal wel aan de breedte van het vorige ontwerp gelegen hebben dat ik dacht dat hij aan de overkant zou komen.
Old March 7th, 2007, 03:53 PM   #9
FCG
Hoogbouw terrorist

FCG's Avatar

Likes (Received): 0

Alweer een 50+er in Groningen

Zonlicht en Schuimparty krijgt het nog druk!

Ik heb via de website van Noordloos even wat extra informatie aangevraagd o.a. rond de hoogte, het aantal appartementen en in welke fase dit project zich bevind.

Het ontwerp is in elk geval vele malen mooier (en slanker) dan het originele ontwerp. Nog steeds is het wel een beetje een dikkerdje maar de gevelbekleding lijkt mooi te worden. Donkere torens hebben wel wat, Bob is er volgens mij geen fan van maar ik vind de Hoge Heren in Rotterdam geweldig. Bouwen maar dit torentje!
Old March 7th, 2007, 04:32 PM   #10
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Quote:
Originally Posted by FCG View Post
Donkere torens hebben wel wat, Bob is er volgens mij geen fan van maar ik vind de Hoge Heren in Rotterdam geweldig. Bouwen maar dit torentje!
Ik ben inderdaad geen fan van donkere torens. Als je naar kleding kijkt zegt men altijd dat donkere kleding slank maakt, maar bij torens is dit het tegenovergestelde. Daarnaast is donker voor een gebouw een redelijk deprimerende kleur.
Nu bouwen we niet speciaal voor buitenlanders, maar ze hebben wel gelijk als ze zeggen dat ons land zo grijs en grauw is qua architectuur.
Old March 7th, 2007, 04:45 PM   #11
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Quote:
Originally Posted by bobdebouwer View Post
Nu bouwen we niet speciaal voor buitenlanders, maar ze hebben wel gelijk als ze zeggen dat ons land zo grijs en grauw is qua architectuur.
Hmmm...Wat blijft er over? Wit, of baksteen. Wit vind ik persoonlijk vaak neigen naar ziekenhuis torens, en baksteen is mooi, maar niet te vaak. Gele baksteen is natuurlijk ook nog een optie, maar daarna houd het wel op.

Zwart word de toren niet vermoed ik, eerder een hele donkere baksteen. Verder hebben we alleen de zwarte door als zwart gebouw en dat vind ik nog steeds een mooi exemplaar. Deze is éxtra zwart omdat het materiaal mat is en niet weerkaatst. Als je zwarte glanzende stenen gebruikt krijg je alweer een heel ander effect. (zie Universiteitsbieb Utrecht)

EDIT: Je kunt een toren natuurlijk alle kleuren van de regenboor geven, maar bovengenoemde kleuren zijn nu eenmaal t meest voorkomend..

Last edited by Eisso; March 7th, 2007 at 04:51 PM.
Eisso no está en línea   Reply With Quote
Old March 7th, 2007, 08:25 PM   #12
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

[QUOTE=Eisso;12053916]Hmmm...Wat blijft er over? Wit, of baksteen. Wit vind ik persoonlijk vaak neigen naar ziekenhuis torens, en baksteen is mooi, maar niet te vaak. Gele baksteen is natuurlijk ook nog een optie, maar daarna houd het wel op./QUOTE]
De combinatie overwegend rood met gele decoraties vind ik zelf wel erg mooi. Rood omdat zo'n beetje alle gebouwen in Oosterpark die kleur hebben. Zo laat je de toren veel beter in zijn omgeving versmelten, in plaats van dat het zich eigenlijk afzet tegen de omgeving. Geel omdat dat de rode vlakken mooi kan doorbreken.

Overigens vind ik gemengde bakstenen ook erg mooi, zie het voorbeeld hieronder...
Old April 22nd, 2007, 09:36 AM   #13
FCG
Hoogbouw terrorist

FCG's Avatar

Quote:
Originally Posted by FCG View Post
Ik heb via de website van Noordloos even wat extra informatie aangevraagd o.a. rond de hoogte, het aantal appartementen en in welke fase dit project zich bevind.
Nog niks ontvangen, kzal nog maar eens een mailtje richting die kant uitsturen.
Old March 7th, 2007, 04:17 PM   #14
-Koen-
Registered User

-Koen-'s Avatar

Mooie toren, inderdaad vele malen beter dan het eerste ontwerp. Hele ontwerp valt me uiteindelijk alles mee, I like it!

Deze nieuwe ontwerpen duiden er wel op dat het project al die tijd in ontwikkeling is geweest. Krijgen ze ook makkelijk vol met studenten.
Vorige week heeft die C1000 trouwens een bouwaanvraag ingediend voor een uitbreiding, eerste sein van opwaardering winkelgebied.

Die Wielewaalflat is best een leuk ding, je moet haar alleen een beetje leren kennen. Is ook aangewezen door de gemeente Groningen als stadsmonument.
Bovendien is het geen bejaardenflat zoals door iemand beweerd wordt.
Old March 7th, 2007, 04:36 PM   #15
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 3

Leuk project, onderdeel van de Intense Stad. In het boek staat nog dat Geveke Bouw en Ceylonstaete het plan zouden ontwikkelen, volgens Noordeloos is het dus In. Ben benieuwd wanneer ze deze er neer gaan zetten !
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote
Old March 7th, 2007, 06:07 PM   #16
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 34

Goed voor Groningen! Ze zijn aardig bezig daar met het bouwen van 'midrise'.
Old March 7th, 2007, 08:46 PM   #17
SGG
Registered User

SGG's Avatar

Leuke toren, ziet er goed uit! Zwart vind ik op zich niet zo'n rare kleur.
Als je kijkt naar de IBG toren vind ik deze er wel goed uitzien.

@ Eisso Goed gevonden!
SGG no está en línea   Reply With Quote
Old March 7th, 2007, 09:52 PM   #18
Hoogholtje
Registered User

Hoogholtje's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by SGG View Post
Leuke toren, ziet er goed uit! Zwart vind ik op zich niet zo'n rare kleur.
Als je kijkt naar de IBG toren vind ik deze er wel goed uitzien.

@ Eisso Goed gevonden!
Ehhh help me ff IBG toren? Zwart ??? Heb ik iets gemist ? Ik kan niet wachten tot ze tegen de vlakte gaan........
Hoogholtje no está en línea   Reply With Quote
Old March 7th, 2007, 10:21 PM   #19
Rhjh
Registered User

hij bedoelt natuurlijk de zwarte doos van de dienst sociale zaken en werk van de gemeente

trouwens viel me op dat deze zelfs 20 verdiepingen is
Old April 22nd, 2007, 09:47 AM   #20
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 5

Mooie toren hoor!
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes