|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
|
|
#1 | |||
|
I am sterdam
Likes (Received): 18
|
Amsterdam: Overhoeks
Het vervolg op deel 1.
Amsterdam: Overhoeks (2) Masterplan: Overhoeks (oud Shell-terrein) Officiële Projectwebsite Laatste nieuws door Marin: Quote:
Quote:
Quote:
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017 That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris |
|||
|
|
|
|
|
#2 | |
|
I am sterdam
Likes (Received): 18
|
Nieuwe thread, eerste paal! Symbolisch dezelfde datum:
Quote:
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017 That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
They do it in the air
Likes (Received): 0
|
..
Last edited by airbreaker; November 26th, 2012 at 10:16 PM. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
|
Geweldig, ze zijn lekker bezig in Amsterdam de laatste tijd. Tnx voor de post airbreaker!
|
|
|
#5 |
|
Peter
Likes (Received): 22
|
Voor wie AT5 kan ontvangen >> over ruim een half uur begint de volgende documentaire:
Overhoeks, Stad over het water In 2007 is de eerste paal geslagen voor het nieuwe stadscentrum Overhoeks aan de noordelijke IJ oever van Amsterdam. In deze film zien we wat er gebouwd gaat worden. Stadswoningen aan een groen oeverpark. Nieuwe werkgelegenheid in bestaande Shell gebouwen zoals de toren Overhoeks en het groot Lab. Een nieuw Filmmuseum, hotels, horeca en een nieuwe publieke functie in de Tolhuistuin. De stad maakt de oversteek naar Noord. We maken kennis met de stedenbouwers, nieuwe bewoners en oude buurtbewoners uit Noord. Wie zijn er betrokken bij deze nieuwe stadswijk die Overhoeks heet? Regie: Remy Vlek. Uitzending: maandag 10 september om 23:00 uur www.at5.nl Voor hen die dit lezen na 23:30u vanavond: AT5 kennende zal die vast nog eens herhaald worden... ![]() EDIT: Winbuks was me ruim voor...'eerst lezen voor je iets post', ik weet het
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Peter
|
van www.parool.nl :
Eerste paal voor wijk Overhoeks Van een verslaggever AMSTERDAM - Op het voormalige Shellterrein in Noord is gistermiddag de eerste paal geslagen voor de bouw van 2200 woningen in de nieuwbouwwijk Overhoeks. Met de bouw van 115 koopwoningen, 79 vrije-sectorhuurwoningen en 56 sociale huurwoningen wordt meteen begonnen. De rest volgt later, samen met 5200 voornamelijk ondergrondse parkeerplaatsen. De laatste woningen worden in 2015 opgeleverd. De ontwerpen komen van beroemde architecten als Alvaro Siza, Tony Fretton en Francine Houben en Jo Coenen. Naast woningbouw is er ook 130.000 vierkante meter ingepland voor bedrijven, kantoren, culturele instellingen, winkels en horeca. Ook het Filmmuseum krijgt een plek in de nieuwe wijk. Bij het nieuwe onderkomen komt het stadspark Overhoeks, dat zich zal uitstrekken langs het IJ. Wethouder Maarten van Poelgeest verklaarde bij de feestelijkheden ingenomen te zijn over de snelle ontwikkelingen van het gebied. ''Het eerste idee kwam in 2000. In 2004 lag er een projectbesluit en nu sla ik de eerste paal voor de woningen. Het kan dus wel,'' aldus Van Poelgeest, die zei dat met de bouw op de Noordelijke IJ-oever Amsterdam een echte metropool in wording is. De naam Overhoeks komt van de kenmerkende Shelltoren, die vanwege zijn diagonale ligging aan het IJ, de naam Overhoeks heeft gekregen. Sinds maart is er een informatiecentrum geopend, waarin de nieuwbouwplannen te bezichtigen zijn. Het drijvende en van glas gemaakte informatiecentrum ligt naast de pontaanlanding op de Noordelijke IJ-oever tegenover het Centraal Station. © Het Parool, 11-09-2007, 12:01 uur |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ultras Amsterdam
|
Een van mijn favoriete Amsterdamse projecten. Vooral de 'campus' belooft veel goeds! Verschillende bouwblokken met een hoogte van 8 a 9 lagen, geeft een stedelijk gevoel.
Heb het filmpje op AT5 nog niet kunnen vinden, iemand anders wel?
|
|
|
#8 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Frans Woerden
Likes (Received): 207
|
|
|
|
|
|
|
#10 | ||
|
Illustrateur
Likes (Received): 9
|
Quote:
Quote:
|
|
|
|
#11 |
|
Frans Woerden
|
Er is pasgeleden weer een stukje IJ gedempt.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Frans Woerden
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Frans Woerden
|
Shell NTC
De buitenkant is bijna klaar.
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Illustrateur
Likes (Received): 9
|
Op het eerste oog vind ik het maar een suf geheel. Voor mijn gevoel niet echt passend voor bij het centrum van een wereldstad.
|
|
|
#15 |
|
Peter
|
Ach ja, over een jaar of veertig verhuizen we de Shell naar Westpoort en dan gaat deze lelijkerd alsnog tegen de vlakte...
(positief blijven denken!)Ik ben allang blij dat ze zich terugtrekken op die lap grond met dit gebouw, want de wijk die op het vrijkomende gebied gebouwd gaat worden, daar kijk ik enorm naar uit. Dat is alleen maar winst voor de stad. Met name het park met het Filmmuseum. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
BANNED
|
Daar aan het water zie ik liever gesloten blokken, lekker traditioneel. Nu blijft het een winderig deel.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Fight for progress!!!
Likes (Received): 3
|
Ik in het informatiecentrum van Overhoeks geweest om te kijken of er nog app. beschikbaar waren. Het word allemaal heel erg mooi. ik vind het jammer dat alleen achter het overhoeksgebouw hoogbouw zal wroden gerealiseerd wat mij betreft hadden de woon campusssen (zoals ze het zelf noemen) veel hoger gemogen..je had daar net zo makkelijk een paar torens neer kunnen zitten. helemaal omdat het daar een perfecte plek voor is, recht tegen over het centraal station.
Overhoeks zal niet worden gesloopt ook niet als shell weg zou gaan..want het is een rijksmonument. dat komt namelijk door dat de toren gedraaid is. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
Likes (Received): 14
|
Ik vind die toren juist wel mooi...
Het fijne van Amsterdam is dat je niet zo hoog hoeft te bouwen voordat het opvalt, puur omdat het allemaal laag is. En ik ben het met de vriendjes van amsterdam wel eens dat het gewoon niet in het centrum van Amsterdam thuishoort. De Zuid-as, Amstel en een paar torens op overhoek is een mooie oplossing! En ik hoop dat ze nog wat moois verzinnen op de kop van Javaeiland. Er komt nu een hotel in ieder geval, maar de rest van de kop is nog braak, en ik denk dat het wel eens bij de top 3 toplocaties van nederland kan horen. Ook die theetuin kan nog wel wat leuke hoogbouw gebruiken overigens, die naast shell ligt aan de andere kant. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
urbi et orbi
|
![]() Ik sluit me helemaal bij Grumpey aan...Het hele gebied van Overhoeks, Westerdokseiland, Oosterdokseiland, Oostelijke Handelskade en de Kop van het Java eiland draait Amsterdam eindelijk weer de kant van het water op, uiteindelijk toch hetgeen de stad historisch gezien groot heeft gemaakt, waarom dan niet op de Kop van het Java eiland òf een ranke hoge toren òf een monument dat daar uitdrukking aan geeft. Ik moet op die plek altijd denken aan het monument in Lissabon aan de monding van de Taag, vlak voordat de rivier de oceaan instroomt. Modern, trots op eigen geschiedenis zonder te overdrijven. Waarom in Amsterdam niet zoiets dergelijks, met een maritieme nadruk? De Kop van het Java eiland is er de perfecte plek voor, van beide kanten van de stad. Voor de Cruise boten en de veerponten. Zou fantastisch zijn. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Registered User
Likes (Received): 14
|
De plek leent zich ideaal voor een vrijheidsbeeld/operahuis ala sydney/indrukwekkend en wereldberoemd monument. Alleen vanwege de zichtlijnen al, maar ook omdat het IJ belangrijke historische waarde heeft.
En dat moet echt wel lukken met de geschiedenis van Amsterdam, het vraagt alleen wat lef om zo'n gebouw/monument te bouwen. En het zal wel afgedaan worden met een suf abstract iets, waar niemand ooit naar omkijkt. Maar de kans is er in ieder geval! |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| eye film instituut, overhoeks |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|