|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
|
|
#1 |
|
Delegate of Holland
Likes (Received): 0
|
Het imago van Brussel / L'image de Bruxelles
"Geschokt" las ik vanmorgen in een NEderlandse regionale krant een "toevallig" verslag van de wijk Molenbeek te Brussel. Er werd pittig drama geschreven over de ghetto van de eeuw, waar de immigrantenjongeren in oorlog zijn met de politie, aldus hunzelf. Kort geleden zouden zelfs 2 agenten bijna zijn omgekomen toen zij met hun wagen naar een donker straatje werden gelokt en vervolgens een Molotov-cocktail op de wagen kregen, die volledig uitbrandde. "De wijk is van ons en de politie moet hier wegblijven, zoniet dan staan we altijd klaar om ze te verjagen" zei een lokale woordvoerder die tevens liet zien waar zij hun aanvalsmiddelen (molotov-cocktails dus) liet zien. Een Marrokaans bestuursiemand in Brussel dacht dat de bom eerdaags kan ontploffen.
foto's van brandende politieauto's: http://molemcity.skyblog.com/9.html ?? Ik dacht dat de verhalen over de Bijlmer ruig waren, maar dit gaat wel wat verder. Bij België denk ik neit meteen aan dit soort ghetto's (komt door de zachte "g" denk). Is dit echt het Brussel van vandaag ? ? Zijn er nog meer van dit soort Brusselse Bijlmers?. Heeft iemand foto's van de wijk?
|
|
|
#2 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Quote:
Sommigen (vooral rechts) zeggen dat Molenbeek wel degelijk een tijdbom is, anderen relativeren de situatie. Een feit is dat in Brussel hoge werkloosheid heerst, 1/4 van de kinderen groeit op in een kansarm gezin en er vele Afrikaanse en Noord-Afrikaanse jeugdbendes zijn. Veel jongeren laten zich inspereren door de banlieue's in Franse steden. De armste wijken zoals Molenbeek en Kuregem zijn relatief onveilig maar ik kan niet zeggen in welke mate je het kan vergelijken met Nederlandse wijken. Rotterdam lijkt op het eerste zicht onguurder. De zaken worden vaak opgeblazen maar mogen ook niet onderschat worden. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
City Geek
|
Quote:
LOL dat verhaal bleek niet meer dan een hoax te zijn. De jongeren op die site blijken niet eens uit Molenbeek te komen, zelfs niet uit België en ook het verhaal van de brandende politiewagen is uit de lucht gegrepen. Wel is het zo dat bepaalde delen van Molenbeek er verloederd bij liggen en dat er zeer veel allochtonen wonen met alle specifieke problemen die dat meebrengt (hoge werkloosheid, jongerenbendes, mentaliteitsverschil enz...). Wel is het zo dat de laatste jaren er erg veel geïnvesteerd werd in Molenbeek o.a. op het vlak van stadsvernieuwing. Langs het Kanaal Brussel-Charleroi zijn er lofts gekomen in vroegere industriële warenhuizen en er wordt druk gewerkt aan een verdere opwaardering van het gebied. |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 41
|
Een artikel over het imago van Brussel, letterlijk deze keer
![]() Mooie beelden op Brusselnieuws: Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
City Geek
|
Het Schweitzerplein ziet er vanuit de lucht in ieder geval veel mooier en beter uit dan vanop straatniveau.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
City Geek
Likes (Received): 59
|
Quote:
Verder is het Schweitzerplein eigenlijk gewoon een heel banaal plein.
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Dat lijken mij dan ook eerder brede trottoirs dan een echt plein. Een beetje zoals het Beursplein.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
|
je pense qu'il s'agit plutôt du 25 juillet que du 23...
vous voyez pourquoi ? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
City Geek
|
Oui! Le 23 est un lundi et Bruxelles les bains est fermé le lundi!
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
moi je vois qu'il y a un marché place du chatelain (mercredi)
et pas place van meenen (lundi) ! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1560349/2013/01/10/Brieven-uit-Brussel-Brussel-behoort-niet-enkel-pendelaar-toe.dhtml
je pense que cette petite tribune aura a un lien avec ce thread d'une manière ou d'une autre pendant quelques semaines
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Registered User
|
^
Ik loop rond in Brussel met een open en geïntigreerde blik. Er komen zo veel kansen voorbij: verbeter de onderhoudscultuur, maak straten autovrij, kom met een vervoersplan, verbeter de informatievoorziening. Geef fietsers de ruimte, pak de verkrotting aan, ruim de bestuurlijke chaos op. Als de Brusselaren – of de inwoners van één van de andere achttien gemeenten die voor mij net zo Brussels zijn als het Pentagon bij Washington hoort – zich hiervoor actiever gaan inzetten, kan uw stad de daadwerkelijke hoofdstad van Europa worden. Dynamisch, wonderschoon, vol grandeur, ontvankelijk. Maar nu is dat helaas niet zo, en te veel mensen knappen onnodig op Brussel af. Jammer genoeg wel waar Filou. Brussel heeft een set troeven in handen, maar speelt niet mee. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
City Geek
|
Zoals ik zei is er veel waarheid in zijn stuk maar ook veel onzin. Die vergelijkingen met Roemenië, Albanië en Gaza, dat is een serieuze journalist onwaardig.
Zoals ik zei zal ik het stuk verder analyseren als ik wat meer tijd heb.
|
|
|
#14 |
|
Brusseleir.
Likes (Received): 2
|
Wat jammer dat Brussel je aan Roemenië of Albanië doet denken. Steeds meer straten, van Jette tot Etterbeek, van Anderlecht tot Brussel-stad zijn namelijk helemaal vernieuwd. Zelfs de hele Brusselse binnenstad is vernieuwd. Natuurlijk is er nog werk, maar lang niet alle straten zijn in écht slechte staat. Dat is volgens mij zelfs helemaal geen 'structureel' probleem in Brussel.
De totale chaos ook niet. Het maakt de stad juist speciaal. Uniek. Écht. In Nederland is de stadsplanning uiteraard anders. Neem nu Utrecht. Aan de rand heb je hele bedrijven, met randparkings, en een bus die je naar het centrum brengt. Maar die rand is dood, om 18uur is dit een spookstad. Brussel is zo niet. Al hebben we de Noordwijk, maar het overige deel, waar de chaos heerst, iis veel aangenamer. Je politieke analyse over Brussel is volkomen terecht.. ![]() Op enkele buurten na, kan ik je gevoel niet volgen dat gemeenschappen volstrekt naast elkaar leven. Misschien voel jij je nog niet gebonden, of sta je er zelf niet zo open voor, maar er is altijd wel plaats voor sociale contacten in onze stad. In ieder geval niet anders dan een andere stad. Overigens zou ik beter kijken, als je vind dat er geen duidelijke metrokaart is in Brussel-Midi.. En ook in de metro, want die enkele stinkende alcoholist of Roma, is er één te veel, maar het is zeker geen plaag. Ik kom ze niet alle weken tegen, en ik neem dagelijks de metro. Niet dat ik op details wil hameren als die metrokaart, maar de signalisatie vind ik best wel poepsimpel. Je legt de vinger op sommige wonden, maar ik denk dat je de stad nog moet leren kennen. Mijn straatbeeld is immers niet meteen 'verval, chaos en armoede.' En je kan dit zeker niet veralgemenen naar héél Brussel. Misschien moet je eerst de 19gemeenten, is leren kennen, en daarna een analyse maken! Dit is allemaal niet aanvallend bedoeld, het is een interessante discussie! Er is inderdaad werk aan de winkel! Nog veel plezier in Brussel! Last edited by Spanishdres; March 7th, 2013 at 06:51 PM. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
City Geek
|
Dat van die metrokaart vind ik één van de onzin topics in hazenberg's stuk. In elk metrostation hangen duidelijke OV-plannetjes en metrokaarten. Op dat vlak kan het gewoon niet beter vind ik. Dat hij daar over valt vind ik typisch voor iemand die de stad nog niets kent en toch denkt dat hij er iets over te zeggen heeft...
|
|
|
#16 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
Een korte kanttekening: de morfologie van Brussel is anders dan die van vele steden. Brussel heeft een arm centrum en een rijke rand, om het versimpeld voor te stellen. Elders is het vaak omgekeerd (Parijs,...). Dat maakt dat in Brussel problemen veel zichtbaarder zijn voor de expat, toerist,... dan in een stad als Parijs het geval zou zijn. Het is natuurlijk niet mijn intentie de problemen goed te praten, er zijn duidelijk problemen, maar voor een groot deel vrees ik dat die problemen ook veel bredere maatschappelijke problemen zijn die Brussel niet zomaar(volledig) kan aanpakken (armoede en dergelijke).
Ik moet zeggen dat uw kritiek op het openbaar vervoer mij enigszins verbaast. Mijn ervaring is dat het OV in Brussel van goede kwaliteit is en dat er voldoende informatie beschikbaar is. Het kan altijd beter, maar dat is dan ook de reden dat er aan gewerkt wordt (zie Rogier, Kunst-Wet, metro Noord-Bordet, tram 94, tram 9,...) |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
vragje voor Hazenberg:
Waar heb je de laatste 3 maanden in Brussel gewoont? Volgens mij heeft dit een enorme invloed op het imago dat je in zo'n korte tijd hebt gekregen van Brussel... zou je in molenbeek, curegem, st joost wonen, kan ik je verstaan, maar let op dat je jouw buurt niet generaliseert naar heel brussel... maar zou je in woluwe, ukkel, elsene, etterbeek, delen schaerbeek, delen st gillis, enz... wonen, dan zou het zeer verrassend zijn dat je een indruk van Albanie of Roumenie over brussel hebt (ben je al trouwens in zo'n land geweest?) |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
ik ben heel vaak in londen (mijn vriendin woont er), en niet enkel in westminster-city...
en ik garandeer je dat enorm veel buurten vergelijkbaar zijn met onze vuile brusselse wijken |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Registered User
Likes (Received): 130
|
Het probleem is dat "onze vuile Brusselse wijken" pal in het (toeristische) centrum liggen. Sla een zijstraat in van de Grote Markt en je ziet al verval. Ik daag je uit om zoiets te vinden in Londen op een steenworp van Trafalgar Square...
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 41
|
De leegstand en het gebrek aan onderhoud in het historisch centrum is inderdaad een probleem, al is er beterschap dient dit met man en macht bestreden te worden.
Wat betreft het artikel. Dat opiniestuk haalt een aantal interessante punten aan. Er worden in het artikel sommige punten aangehaald die (deels) kloppen en daar erger ik me als Brusselaar uiteraard ook aan: - het gebrek aan onderhoud van sommige infrastructuur (al is dat eerder een Belgisch dan een Brusselse ziekte) (een hogere onderhoudscultuur is inderdaad absoluut nodig) - het feit dat de stad niet geliefd is door de landgenoten, die er dan ook weinig komen (vicieuze cirkel) - extreme armoede die bestaat naast plekken met behoorlijk wat rijkdom - de te alomtegenwoordige auto's - sommige sociale/geweldgerelateerde problemen - de hoge werkloosheid (al is dat momenteel ook, spijtig genoeg misschien, geen typisch Brussels fenomeen, alleen de precieze locatie, in het centrum van de stad, is dat enigszins) MAAR: Er zijn ook heel wat overdrijvingen in het artikel - vergelijkingen met Roemenië, Albanie,... (het beperkte aantal flashy projecten ginder ten spijt) - zogezegd onbestaande metrokaarten en achterhaalde websites die een typisch Brussels fenomeen zouden zijn - het feit dat, vrij vertaald: "alles naar de zak is, dat het een falende stad is waar "de politiekers" zich niets van aantrekken en waar de expats dik tegen hun zin zitten..." Ik vrees dat een verblijf van drie maanden te kort is om de zaken echt te vatten en ik heb het gevoel dat het artikel vooral gebaseerd is wat internetopzoekingen en citeren van bestaande krantenartikelen. Het is in vrijwel elke stad gemakkelijk om kritiek bijeen te sprokkelen. Zeker bij mensen die er niet lang wonen/zullen blijven. Daarom hoeft het nog geen evenwichtig beeld te zijn van de realiteit. Van pakweg Amsterdam, Rotterdam, Londen of Frankfurt kan je immers ook snel wat clichés en negatieve beelden bij elkaar smijten. En die overdrijvingen/fouten zijn eigenlijk spijtig want het zorgt ervoor dat een aantal terecht aangehaalde punten niet gelezen zullen worden of als ongeloofwaardig beschouwd zullen worden door wie ze net zou moeten lezen. |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| brussel, bruxelles |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|