daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old May 14th, 2013, 02:28 PM   #1041
Gereke
Registered User

Likes (Received): 72

Quote:
Originally Posted by Saentown View Post
De hoeken gaan nooit dicht.. weet ook niet hoe mensen er bij komen.

Bobby Haarms heeft zich jarenlang bezig gehouden met het verbeteren van de kwaliteit van het veld en 1 van de peilers is dat er licht en wind op het veld moet komen en daarvoor gebruikt de Arena de hoeken.
Gewoon de firma Ten Cate even bellen, probleem zo opgelost .
Gereke no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 14th, 2013, 02:38 PM   #1042
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 634

Worden licht en lucht niet kunstmatig naar het veld gebracht tegenwoordig? Kan me herinneren dat het de krant haalde toen men bijna vijf jaar geleden op aandringen van toenmalig trainer Van Basten opnieuw een batterij experts met tuinbouwlampen en ventilatoren liet aanrukken voor het gras. In hoeverre men dat nu nog steeds doet weet ik niet. Het lijkt me ook lastig te rijmen met de duurzaamheidsaspiraties die het stadion koestert. Maar het werkt wel want de laatste jaren hoor je nooit meer iets over die grasmat. Het werd door de 18 aanvoerders zelfs tot beste Eredivisieveld van het seizoen 2011/'12 uitgeroepen en eindigde ook dit jaar weer hoog. Als dat probleem met hulp onder controle is kunnen die hoeken best verbouwd worden.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 03:49 PM   #1043
troeba
Registered User

Likes (Received): 2

Quote:
De hoeken gaan nooit dicht.. weet ook niet hoe mensen er bij komen.

Bobby Haarms heeft zich jarenlang bezig gehouden met het verbeteren van de kwaliteit van het veld en 1 van de peilers is dat er licht en wind op het veld moet komen en daarvoor gebruikt de Arena de hoeken.
Dat was in het begin zo, maar dat is nu zeker niet meer actueel. Zoals hierboven al gemeld wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van kunstlicht en van windturbines. Het gras is tegenwoordig het beste van de Eredivisie.

Op onderstaande foto zijn beide te zien. En de hoeken zijn dicht!

troeba no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 04:31 PM   #1044
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1451

Maar die hoeken zijn lang niet altijd dicht. De meeste tijd staan ze open, en dat is sowieso goed voor de grasmat die naast licht en lucht ook wind nodig heeft zodat de wortels zich beter hechten.

Wel is sinds de komst van betere grassoorten en de SGL-verlichting de grasmat in de ArenA van hele goede kwaliteit. Dit jaar niet de allerbeste, dat was AZ gevolgd door PSV en FC Twente, maar nog altijd vele klassen beter dan wat er in de periode 1996-2006 o.i.d. in de ArenA was te vinden.

Die hoeken zullen nooit (helemaal) dichtgemaakt gaan worden. Met het doortrekken van de tribunes aan de Oostzijde (wat aan de Westzijde erg fraai is geworden) zit het er voorlopig wel op met uitbreidingen van de Amsterdam ArenA. Men heeft er van binnen en van buiten behoorlijk veel aan vertimmerd, en dat heeft de kwaliteit van het stadion n.m.m. erg veel goed gedaan.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 04:34 PM   #1045
Gereke
Registered User

Likes (Received): 72

Quote:
Met het doortrekken van de tribunes aan de Oostzijde (wat aan de Westzijde erg fraai is geworden) zit het er voorlopig wel op met uitbreidingen van de Amsterdam ArenA.
Weet je dat of denk je dat?
Gereke no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 05:59 PM   #1046
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Weet het bijna wel zeker. De aanpassingen aan de Noord- en Zuidzijde zouden heel duur zijn, en weinig opleveren. En er zijn nadelen aan verbonden. Het doortrekken van de tribunes naar het veld betekent bijvoorbeeld dat de taluds die naar het veld voeren verdwijnen terwijl die nodig zijn voor de decorbouw van concerten e.d.

Daarnaast verandert de hellingshoek van de eerste ring op die tribunes (worden vlakker) en daarmee wordt de architectuur aangetast op de eerste ring. En de winst (maximaal een paar duizend plaatsen, misschien twee- tot drieduizend plaatsen) weegt dan lang niet op tegen de kosten.

Er staan nu al tijdelijke, parterre-achtige tribunes aan de Noordzijde, bovendien vinden de mindervaliden daar nu comfortabel de ruimte voor hun rolstoelen en hun begeleiders. Dus daar zou dan ook weer een andere, waarschijnlijk ook dure oplossing voor uitgedacht en gerealiseerd moeten worden. En die maken de mogelijke winst aan maximaal aantal toeschouwers erg beperkt.

Dus ben ik er vrij zeker van dat het voorlopig dan wel even gedaan is met de uitbreidingen en verbeteringen van de Amsterdam ArenA. En dat is niet eens wishful thinking.

De investeringen betreffende de uitbreidingen van de hospitality zijn wat dat betreft goedkoper geweest, en leveren veel meer op voor de Amsterdam ArenA. Tribune-uitbreidingen leveren dat nauwelijks op, en met de financiering zullen ze waarschijnlijk een negatief exploitatieresultaat opleveren.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Gereke liked this post

Last edited by EPA001; May 14th, 2013 at 06:05 PM.
Old May 14th, 2013, 07:01 PM   #1047
Muiderpoort
Voorheen Sieske

Likes (Received): 30

Er is maar 1 talud en dat ligt op zuid. Stel je zou drie hoeken dichtmaken en een hoek open houden (laten we zeggen de Zuid-West-hoek) dan kun je het talud in die hoek verwerken zodat je vanuit de hoek direct het veld oprijdt in plaats van eerst de gracht Zuid in rijdt. Sterker nog, andere multifunctionele stadions (op de Arena-leest geschoeid, Schalke bv) hebben helemaal geen talud, maar daar rijd je zo het veld (ook al is het gras naar buiten geschoven) op. Een beetje zoals bij PSV.

Als je de hoeken dichtmaakt, dan verdwijnt de ronding waarmee de tribunes in de hoeken weglopen waarmee een belangrijk architectonisch element verdwijnt, maar dat lijkt me na 17 jaar niet meer zo'n probleem
Muiderpoort está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 07:12 PM   #1048
SypsiloN
Registered User

Likes (Received): 38

Quote:
Originally Posted by hugenholz View Post
Grachten gaan dicht, hoeken (voorlopig) niet. Markerink heeft gelijk om het momentum af te wachten om nog niet met de grote uitbreidingsplannen in de openbaarheid te komen. De concurrent(en) kijkt en luistert natuurlijk ook mee. Daarbij speelt de financiering ook een rol. Ik heb begrepen dat Ajax een flink potje aan het sparen is om in de Arena te gaan (en kunnen) investeren. Markerink en de Arena zullen dan wel hun beleid moeten gaan aanpassen als Ajax een grotere vinger in de pap gaat krijgen. De rol van de Gemeente Amsterdam zal dan ook wat minder gaan worden.
Ik denk niet dat dat potje bedoelt is om in de Arena te investeren. Immers gebeurt dit nu ook al en verdere investeringen leveren, logisch redenerend ook niet zoveel op (zie ook reactie EPA001). En denk ook niet dat iets uitmaakt of de concurrent meekijkt.

Dat Ajax overigens bezig is met het opbouwen van een potje staat vast, alleen vermoed ik dat ze dat eerder gaan aanwenden om op termijn de beursnotering terug te draaien. Even los van het feit of dit zinvol is, was deze beursnotering J.Cruijff een doorn in het oog. Nou weet ik niet wat zijn invloed is of in hoeverre de Ajax directie + RvC dezelfde gedachte toebedeeld is.
SypsiloN no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 07:22 PM   #1049
hugenholz
Registered User

Likes (Received): 112

Quote:
Originally Posted by SypsiloN View Post
Ik denk niet dat dat potje bedoelt is om in de Arena te investeren. Immers gebeurt dit nu ook al en verdere investeringen leveren, logisch redenerend ook niet zoveel op (zie ook reactie EPA001). En denk ook niet dat iets uitmaakt of de concurrent meekijkt.

Dat Ajax overigens bezig is met het opbouwen van een potje staat vast, alleen vermoed ik dat ze dat eerder gaan aanwenden om op termijn de beursnotering terug te draaien. Even los van het feit of dit zinvol is, was deze beursnotering J.Cruijff een doorn in het oog. Nou weet ik niet wat zijn invloed is of in hoeverre de Ajax directie + RvC dezelfde gedachte toebedeeld is.

Dat is al een keer onderzocht maar dat bleek te duur (ca 50 miljoen) te zijn. Meer zeggenschap in de Arena levert meer op dan van de beurs gaan.

Overigens zouden de aanpassingen in het hoofdgebouw wat duurder te zijn uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Maar dat gebeurt vaak met dit soort projecten. Ook gehoord dat de Amsterdam Arena met het 100 procent klimaat-neutraal maken van het stadion een flinke subsidie gaat binnenslepen waarmee weer andere investeringen gedaan kunnen worden. De financiering voor de uitbreiding naar 63.000+ zitplaatsen zal wel een hele lastige klus worden. Mogelijk gaan de UEFA en de KNVB hierbij nog de helpende hand bieden met het oog op EURO 2020 maar ik heb er een hard hoofd in dat men dit op korte termijn via eigen financiering rond gaat krijgen. De 63k+ uitbreiding is schijnbaar (nog) niet rendabel. 70k+ verhoudingsgewijs wel maar dat is vooralsnog een utopie.

Voorlopig blijft het dus bij 54.000 zitplaatsen (maar wel met nieuwe rode stoelen in 2014) en de grachten dicht aan de de lange zijdes.
hugenholz no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 07:30 PM   #1050
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Gezien het feit dat er een ongelofelijke hoeveelheid publiek geld, door de diverse overheden op één of andere opgebracht, in de bouw van de Amsterdam ArenA is gestoken verwacht ik niet dat de UEFA en/of de KNVB daarbij een helpende hand zullen toesteken. Sowieso zijn de regels daaromtrent in de EU (vermeende staatssteun) veel strenger geworden.

Die helpende hand zou dan veel eerder verdiend worden door de a.s. concurrent in Rotterdam-Zuid die met slechts alleen een gemeentelijke garantie een nieuw topstadion voor tenminste 63.000 toeschouwers willen gaan realiseren. Zonder een cent aan subsidie dus.
Old May 14th, 2013, 07:44 PM   #1051
SypsiloN
Registered User

Quote:
Dat is al een keer onderzocht maar dat bleek te duur (ca 50 miljoen) te zijn. Meer zeggenschap in de Arena levert meer op dan van de beurs gaan.
Dat dat al een keer "onderzocht" is weet ik. En over de zin of onzin hiervan sprak ik mij ook niet uit. Echter is dit onderwerp door meerdere Ajax kopstukken in het recente verleden meermaals aangehaald.

En meer recent valt me juist op dat hierover wordt gezwegen, en daar kan natuurlijk een hele logische reden voor zijn. En die 50 milj. heeft Ajax overigens al.
Old May 14th, 2013, 07:49 PM   #1052
Vossie
Registered User

Likes (Received): 6

Quote:

Voorlopig blijft het dus bij 54.000 zitplaatsen (maar wel met nieuwe rode stoelen in 2014) en de grachten dicht aan de de lange zijdes.
Lange zijdes geef je hier nu aan. Een (gedeeltelijke) opvulling van de ruimte op Zuid zit er dus niet in? Dezelfde 5 rijen als op Oost en West moet makkelijk kunnen. Met een kleinere helling waarschijnlijk nog meer. Het opvullen van de open ruimte gaat ook helemaal niet ten koste van dat talud of die oprit, zo ver kom je helemaal niet. Ze kunnen prima een constructie maken die steunt op de rand van die oprit. Dan krijg je iets vergelijkbaars als op Noord, maar dan met die oprit ertussen en zonder rolstoelers.
Vossie no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 10:07 PM   #1053
hugenholz
Registered User

Likes (Received): 112

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
Gezien het feit dat er een ongelofelijke hoeveelheid publiek geld, door de diverse overheden op één of andere opgebracht, in de bouw van de Amsterdam ArenA is gestoken verwacht ik niet dat de UEFA en/of de KNVB daarbij een helpende hand zullen toesteken. Sowieso zijn de regels daaromtrent in de EU (vermeende staatssteun) veel strenger geworden.

Die helpende hand zou dan veel eerder verdiend worden door de a.s. concurrent in Rotterdam-Zuid die met slechts alleen een gemeentelijke garantie een nieuw topstadion voor tenminste 63.000 toeschouwers willen gaan realiseren. Zonder een cent aan subsidie dus.
Bij toewijzing komen er gelden vrij (vraag me niet hoe die constructie precies in elkaar zit) die via de UEFA/sponsors--> KNVB-->desbetreffende organisatie-stad/stadion lopen. Dit valt niet onder staats-steun maar is een redelijk transparante financiering die via commerciële lijnen lopen. Hoe denk je trouwens hoe ze de stadions in Polen en Oekraïne gefinancierd en gebouwd hebben om maar te zwijgen over de financiering van de stadions in Frankrijk voor Euro 2016? Door de toewijzing van de desbetreffende EK's zijn/worden deze stadion's gebouwd/gerenoveerd. Met of zonder staats-steun (wisselende omstandigheden btw) .

Rotterdam mag trouwens wel opschieten want in september moet er een waterdicht document (officieel bidbook) bij de UEFA liggen met de garantie (sorry voor het woord) dat men aan alle eisen van de UEFA kan voldoen. Het sterke gerucht gaat trouwens dat de Amsterdam Arena waarschijnlijk als enige kandidaat door de KNVB aan de UEFA zal worden aangeboden (de KNVB kan 2 kandidaats-steden aanbieden bij de UEFA) mocht de Rotterdamse Gemeenteraad de boel binnenkort weer gaan uitstellen. De intentie ligt er om voor een kwartfinaleplaats (benodigde capaciteit: 60.000) te gaan. Misschien dat we woensdag vanuit Amsterdam meer gaan horen
hugenholz no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2013, 11:30 PM   #1054
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Wie weet? Voor Rotterdam wordt het een race tegen de klok, mede dankzij de stoorzenders die het belang van zichzelf in een oud stadion boven dat van de club stellen die er zou moeten blijven spelen. En die ook het belang van zichzelf boven het belang van de stad Rotterdam zetten.

Ik ga er daardoor van uit dat de KNVB de ArenA zal nomineren voor het EK-2020, en voor kort daarvoor of daarna Het Nieuwe Stadion van Feyenoord in Rotterdam zal voordragen voor het houden van een Europese finale. Dan wordt de koek ook eerlijk verdeeld, zoals het vroeger altijd tussen de oude Kuip en het Olympisch Stadion ging.
Old May 15th, 2013, 12:20 AM   #1055
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 634

Europa League finale Benfica-Chelsea

Op VK.nl staat een fotoserie van de laatste training van de selecties van Benfica en Chelsea op de grasmat van de Arena. Deze foto op VK.nl laat zien dat de perstribune tijdelijk flink is uitgebreid voor de wedstrijd van morgen.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2013, 01:46 AM   #1056
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 523

er is daar ook een fotograaf leuk bezig geweest met tilt-shift, wat irritant.
Old May 15th, 2013, 07:43 AM   #1057
Saentown
Registered User

Saentown's Avatar

Likes (Received): 16

Nee heren. Helaas gaan de hoeken nooit dicht..
Ik vind het ook afschuwelijk, maar zonder de hoeken gaan we weer terug met het veld als in het begin van de Arena.

Overigens heb ik vernomen dat er in de winterstop allemaal rode en witte stoeltjes komen.

En ze willen de oostzijde doortrekken zoals ook al op de westzijde is gebeurd.
Dit zal een kleine duizend plaatsen extra opleveren.
Old May 15th, 2013, 07:45 AM   #1058
Saentown
Registered User

Saentown's Avatar

Likes (Received): 16

Quote:
Originally Posted by troeba View Post
Dat was in het begin zo, maar dat is nu zeker niet meer actueel. Zoals hierboven al gemeld wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van kunstlicht en van windturbines. Het gras is tegenwoordig het beste van de Eredivisie.

Op onderstaande foto zijn beide te zien. En de hoeken zijn dicht!

Die hasj lampen waren aan het begin ook..

En het gras is beter geworden omdat die Hoeken functioneel gebruikt werden.
Bobby moest helemaal een proces bedenken omdat er na 5 jaar eindelijk een keer gemaaid moest worden. Zo slecht was het veld..
Old May 15th, 2013, 09:03 AM   #1059
Vossie
Registered User

Likes (Received): 6

Quote:
Nee heren. Helaas gaan de hoeken nooit dicht..
Ik vind het ook afschuwelijk, maar zonder de hoeken gaan we weer terug met het veld als in het begin van de Arena.
Onzin, die hoeken hebben juist nooit gefunctioneerd. Anders hadden ze wel vanaf het begin een goed veld gehad. De ventilatoren maakten het al beter, maar na het gebruik van die lampen (SGL) is het pas echt de goede kant op gegaan met het veld.
Ik heb ooit begrepen dat er in die hoeken zelf een aardige windstroom is, maar dat dit boven het veld geen invloed heeft. Het is dus leuk bedacht, maar in de praktijk werkt het niet helemaal. In andere grote stadions doen ze het met max 2 open hoeken, ook daar dezelfde problemen met het gras en ook daar opgelost door SGL en mogelijk icm ventilatoren.

Dat ook de Oost-tribune wordt verbouwd is prachtig nieuws, deze tribune is het meeste in beeld, maar was al een tijdje bekend. Voor mij blijft het echter een groot vraagteken wat men met de grand canyon op Zuid gaat doen...
Vossie no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2013, 06:33 PM   #1060
SypsiloN
Registered User

Quote:
Originally Posted by Vossie View Post
Lange zijdes geef je hier nu aan. Een (gedeeltelijke) opvulling van de ruimte op Zuid zit er dus niet in? Dezelfde 5 rijen als op Oost en West moet makkelijk kunnen. Met een kleinere helling waarschijnlijk nog meer. Het opvullen van de open ruimte gaat ook helemaal niet ten koste van dat talud of die oprit, zo ver kom je helemaal niet. Ze kunnen prima een constructie maken die steunt op de rand van die oprit. Dan krijg je iets vergelijkbaars als op Noord, maar dan met die oprit ertussen en zonder rolstoelers.
Vergeet niet dat de kant van de tribune aan de beide korte zijde veel verder verwijderd is van het veld dan aan de lange zijden. M.a.w ik vraag me af of je dan kwalitatief goede zichtlijnen overhoud. En ik vermoed van niet.

Quote:
Originally Posted by Vossie View Post
Onzin, die hoeken hebben juist nooit gefunctioneerd. Anders hadden ze wel vanaf het begin een goed veld gehad. De ventilatoren maakten het al beter, maar na het gebruik van die lampen (SGL) is het pas echt de goede kant op gegaan met het veld.
Eens, dus de hoeken kunnen dicht. (althans op 1 of 2 na i.v.m. de logistiek)

Voorts heb ik nooit begrepen waarom het dak van de Arena (de niet verschuifbare gedeelten) niet (deels) transparant zijn uitgevoerd, zoals bv. bij Old Trafford;

Reply

Tags
amsterdam arena, arena, arena boulevard

Thread Tools

Posting Rules