daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojaj˘h?

Ojaj˘h? Overige Rotterdamse onderwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old July 22nd, 2013, 08:39 PM   #1301
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 279

Nee inderdaad, dat ziet er weer niet uit. Na het Stedin-debacle krijgen we nu dit weer...

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 22nd, 2013, 11:39 PM   #1302
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 7810

iig zit het niet pal voor een raam..
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old July 23rd, 2013, 09:52 AM   #1303
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 4651

Quote:
Originally Posted by Dezz View Post
Nee inderdaad, dat ziet er weer niet uit. Na het Stedin-debacle krijgen we nu dit weer...
Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen.

sneakyh liked this post
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old July 23rd, 2013, 11:28 AM   #1304
Leodejaneiro
Registered User

Leodejaneiro's Avatar

Likes (Received): 89

Dit is toch een gewone reclame-uiting?
Leodejaneiro no está en línea   Reply With Quote
Old July 23rd, 2013, 10:40 PM   #1305
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

23 juli:

Old July 23rd, 2013, 11:58 PM   #1306
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1647

Helder verhaal en helemaal waar. Zou mooi zijn als hele kantorenparken zoals Rivium uiteindelijk zouden verdwijnen. Op die plekken kunnen mooiere dingen. Teruggeven aan de natuur is een optie maar natuurlijk ook stadslandbouw, en dat kan ook industrieel zijn met de nieuwe groeitechnieken met led-lampen. Kan je straks heel de stadsregio vanaf Rivium van voedsel voorzien.

En hopen dat dat kan leiden tot een booming RCD. Dikke kans dat de leegstand daar ook dit jaar weer verder afneemt.
Old July 24th, 2013, 12:01 AM   #1307
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 731

...edit
2014: Boedapest (mei) / Oslo (augustus) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old July 24th, 2013, 09:58 AM   #1308
mosm
Registered User

Likes (Received): 3

Als de gemeenten geen geld gaan stoppen in de sloop (op zich logisch), dan ben ik benieuwd wie wel voor die sloop zou willen betalen, zeker als de nieuwe functie natuur of recreatie wordt....
mosm no está en línea   Reply With Quote
Old July 24th, 2013, 12:40 PM   #1309
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1613

Waarom zouden gemeentes de sloop betalen. Dat ze de herontwikkeling tot groen betalen zou ik kunnen begrijpen.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old July 24th, 2013, 01:49 PM   #1310
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Helder verhaal en helemaal waar. Zou mooi zijn als hele kantorenparken zoals Rivium uiteindelijk zouden verdwijnen. Op die plekken kunnen mooiere dingen. Teruggeven aan de natuur is een optie maar natuurlijk ook stadslandbouw, en dat kan ook industrieel zijn met de nieuwe groeitechnieken met led-lampen. Kan je straks heel de stadsregio vanaf Rivium van voedsel voorzien.

En hopen dat dat kan leiden tot een booming RCD. Dikke kans dat de leegstand daar ook dit jaar weer verder afneemt.
Heel verleidelijk om iets te gaan roepen over wiet.

Maar sommige delen zouden ook heel goed woningen kunnen krijgen, misschien op het deel dat direct naast de A16 ligt na.
Je kunt daar wel mooi aan het water wonen.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old July 24th, 2013, 09:35 PM   #1311
mosm
Registered User

Likes (Received): 3

Ik bedoel niet dat gemeentes de sloop moeten betalen, maar zie niet wie dat wel moet doen. Teruggeven aan de natuur of stadslandbouw is erg duur en zeker voorlopig niet op te brengen. Ook andere functies vragen flink wat geld en zijn moeilijk rendabel te krijgen.

Als de overheid (terecht) niet betaalt, wie dan wel?
mosm no está en línea   Reply With Quote
Old July 25th, 2013, 11:45 AM   #1312
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

De gebouw eigenaren die toch moeten afschrijven...
Old July 25th, 2013, 03:34 PM   #1313
glebtrab
Registered User

Likes (Received): 384

Ik kan me moeilijk inbeelden dat er binnen afzichtbare tijd kantoorgebouwen op Rivium/Brainpark zo weinig economische waarde meer hebben dat ze helemaal worden afgeschreven? Misschien als ze herbestemd kunnen worden naar woningbouw, maar voor teruggave aan de natuur? Als de gemeente dat wil, denk ik toch dat er gecompenseerd zal moeten worden op een of andere manier.
glebtrab no está en línea   Reply With Quote
Old July 25th, 2013, 04:39 PM   #1314
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 735

Economische waarde stelt niet meer zo veel voor als het onverhuurbaar blijkt...
Old July 25th, 2013, 04:42 PM   #1315
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Economische waarde is de waarde die in de boeken staat. Niet meer en niet minder. Is dus vooral een virtuele waarde, gene reŰle.
Old July 25th, 2013, 05:01 PM   #1316
glebtrab
Registered User

Likes (Received): 384

Het lijkt me kort door de bocht om aan te nemen dat deze kantoren onverhuurbaar zijn. Dat ze niet de prijs opbrengen die de verhurende partij vraagt is natuurlijk iets geheel anders.

En neen, de economische waarde van een pand is niet de boekwaarde (had ik dat bedoeld, zou ik die term gebruikt hebben) maar de huur die de meestbiedende zou geven wanneer een pand aangeboden zou worden. Ik heb even gegoogled om zeker te zijn dat dit geen Noord/Zuid Nederlandse spraakverwarring is (is me hier al meer overkomen). Echter de eerste hits op Nederlandse sites ondersteunen ook mijn definitie van wat de economische waarde van een huurpand is.
glebtrab no está en línea   Reply With Quote
Old July 25th, 2013, 05:04 PM   #1317
TC03
Registered User

TC03's Avatar

Likes (Received): 22

Toch moet je dit soort locaties niet onderschatten. Met name voor startende bedrijven kan dit soort ruimte heel fijn zijn.
TC03 no está en línea   Reply With Quote
Old July 25th, 2013, 08:48 PM   #1318
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 828

Quote:
Originally Posted by Ard Buijsen View Post
Afschrijven + investeren = 1 + 1 = 2

Oftewel dubbelop. Dat woordje 'toch' mag (in de zin van moeten) je dus weglaten.

Quote:
Economische waarde is de waarde die in de boeken staat. Niet meer en niet minder. Is dus vooral een virtuele waarde, gene reŰle.
De economische waarde - beter gezegd: de waarde in het economische verkeer - is de reele waarde. De waarde in de balans is de boekwaarde. Deze is gelijk aan de kosten gemaakt voor de aanschaf of oprichting. Op basis hiervan ga je afschrijven.
In goede tijden is de economische waarde hoger dan de boekwaarde. In slechte tijden kan de economische waarde lager zijn dan de boekwaarde. Boekhoudregels (in aanvulling op boekhoudbeginsels als het voorzichtigheidsbeginsel) schrijven dan vaak voor dat de boekwaarde moet worden afgewaardeerd naar de economische waarde. Het moge duidelijk zijn dat deze regels moeilijk liggen bij van banken met veel uitstaande leningen in Nederlands vastgoed.

Quote:
Originally Posted by glebtrab View Post
Het lijkt me kort door de bocht om aan te nemen dat deze kantoren onverhuurbaar zijn. Dat ze niet de prijs opbrengen die de verhurende partij vraagt is natuurlijk iets geheel anders.
Ik ben bang dat een deel van de kantoren echt onverhuurbaar is. Maar stel dat je bij een drastische prijsverlaging toch nog huurders vindt: dan kan het zomaar zijn dat de huuropbrengsten nog geeneens opwegen tegen de variabele kosten (zie leerstof micro-economie HAVO/VWO). Dan heeft verhuren dus geen zin, want verliesgevend.

Quote:
En neen, de economische waarde van een pand is niet de boekwaarde (had ik dat bedoeld, zou ik die term gebruikt hebben) maar de huur die de meestbiedende zou geven wanneer een pand aangeboden zou worden. Ik heb even gegoogled om zeker te zijn dat dit geen Noord/Zuid Nederlandse spraakverwarring is (is me hier al meer overkomen). Echter de eerste hits op Nederlandse sites ondersteunen ook mijn definitie van wat de economische waarde van een huurpand is.
De economische waarde is de hoogste van:
- de net present value van de huurtermijnen (inclusief kosten)
- de verkoopopbrengst (inclusief kosten)

Met de net present value kun je natuurlijk goochelen, want waarop stel je de verdisconteringsvoet vast?

EPA001, glebtrab liked this post

Last edited by Sol; July 25th, 2013 at 09:05 PM.
Sol está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 25th, 2013, 11:20 PM   #1319
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2638

Quote:
Nog steeds geen antwoord op wie dan de sloop moet gaan betalen. Als de vastgoedeigenaar het gebouw als onverhuurbaar beschouwt en herontwikkeling niet mogelijk blijkt dan gaat die echt niet investeren in de sloop van het gebouw, die laat het gebouw dan gewoon wegrotten...
Old July 25th, 2013, 11:27 PM   #1320
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1647

De overheid heeft nog wel wat machtsmiddelen om vastgoedeigenaren te dwingen als ze de boel echt laten verloederen, zoals ook bij pandjes eigenaren wel gebeurt. Maar of dat allemaal zin heeft weet ik niet. Uiterste middel is onteigening maar dat zal ze ook niks meer uitmaken als het toch onverhuurbaar is.

Uiteindelijk zal het toch de overheid zijn die moet dokken als je iets wilt vrees is, behalve als je te maken hebt met zeer goedwillende vastgoedeigenaren.

Andere optie is op de 1 of andere manier belasting te heffen bij vastgoedeigenaren waarmee je een potje kunt vullen om dit mogelijk te maken.

Reply

Thread Tools

Posting Rules