daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Noord|Zuidlijn

Reply

Thread Tools
Old April 14th, 2013, 12:04 AM   #141
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

Likes (Received): 465

Omdat de A10 daar ondergronds moet.
Alargule no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 14th, 2013, 03:00 AM   #142
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 231

Daar gaat het huidige tunneltje dan toch mooi overheen?
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2013, 11:33 AM   #143
jesperhaverkamp
Registered User

Likes (Received): 4

Grootste knelpunt is dat de metroperrons naar het Westen worden verplaats. Er komt een uitgang aan de Buitenveldertselaan / Parnassusweg en een uitgang in de 'Stationshal'. Als je na dat perron nog af wilt te buigen richting Amstelveen, heb je een grote boog nodig. Volgens de stadsregio kost die €180 miljoen.
jesperhaverkamp no está en línea   Reply With Quote
Old April 14th, 2013, 12:40 PM   #144
CityLife
* H I G H *

CityLife's Avatar

Likes (Received): 66

Maar dat westelijk opschuiven van station zuid dient geen enkel ander doel dan het vastgoed waardevoller te maken. Dat schijnt niet te lukken op de huidige plek. Het gaat hier dus puur om geld, en niet om de dienstbaarheid.
Old April 14th, 2013, 02:43 PM   #145
Silly_Walks
Registered User

Dat 'omklappen' van die perrons is dan ook je reinste onzin. Het huidige Zuid ligt al erg centraal. Door dat op de huidige locatie te behouden, is het VEEL goedkoper om dat tunneltje om te bouwen voor gebruik door de NZlijn.

Vervolgens ligt de noord ingang van station Boelelaan/AJ Ernstraat op de kruising Boelelaan-Buitenveldertselaan, en zorgt de nabijheid van die ingang er voor dat vastgoed waardevoller wordt.

Je hebt dan dus station Zuid waar je nauwelijks aan hoeft te zitten, je kan het huidige tunneltje tegen lage kosten hergebruiken, de vastgoedwaarde stijgt, je krijgt een ondergronds station bij de VU EN je hebt meer ruimte om metro's te laten keren.

Lijkt mij een veel positiever scenario dan dat omklappen, wat nauwelijks iets toevoegt en eigenlijk alleen maar dingen onmogelijk maakt.
Old April 14th, 2013, 03:34 PM   #146
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

Nou, dan ga jij dat de plannenmakers even vertellen.
Old April 14th, 2013, 04:14 PM   #147
Silly_Walks
Registered User

Plannenmakers hebben het over perrons omklappen om vastgoedwaarde te verhogen, en anders willen ze overal kabelbanen aanleggen... denk niet dat zij gaan luisteren.

De PvdA had doortrekken naar de VU al voorgesteld, maar dat werd weggehoond onder het mom van 'die studenten kunnen heus wel 500 meter lopen', zonder er goed naar te kijken.
Old April 14th, 2013, 04:29 PM   #148
Silly_Walks
Registered User

Hier wat non-argumenten tegen doortrekking naar VU van Van Poelgeest:

"Ook GroenLinkswethouder Maarten van Poelgeest ziet bezwaren. 'De Noord/Zuidlijn wordt dan een ritje in de achtbaan. Bij RAI rijdt de metro dan de tunnel uit, hoog boven het maaiveld de treinsporen over, om dan weer aan de afdaling te beginnen.'"

De metro stopt eerst op Zuid, en daalt dan pas weer af. De Noord/Zuidlijn daalt in de tunnel ook altijd na het station, en stijgt weer voor het volgende station. Dit is dus geen valide argument.

" Ook ziet hij niets in de dijk die nodig is om de metro bij halte VU te laten uitkomen. 'We investeren nu veel geld om een barričre weg te halen, om meteen een nieuwe op te werpen. Dan krijg je Zuidas-West en -Oost. Dat moeten we niet willen.'"

Er komt geen nieuwe dijk of barričre. De Noord/Zuidlijn gebruikt de oude tunnel, maar daalt verder af in plaats van op maaiveldniveau te verblijven. Vergelijk het met de afdaling van de Oostlijn na Amstelstation. Die gaat van +1 naar -1.
Om de afdaling ruimtelijk in te plannen zal een klein deel van de Parnassusweg een stukje naar het westen opgeschoven moeten worden, maar zodra de metro op -1 zit kan de Parnassusweg er weer overheen rijden, net zoals de Wibautstraat al heel snel over de Oostlijn heen gaat.

Verder zegt men ook nog dat er gevaarlijk verkeerssituaties ontstaan, maar dat heeft te maken met het voorstel de Amstelveenlijn, met zijn ongelijkvloerse kruisingen, te koppelen aan de Noord/Zuidlijn. Dat is in deze eerste fase allerminst het plan. De Noord/Zuidlijn stopt bij de VU, en zal eventueel pas later verder doorgetrokken worden over stukken die ook kruisingsvrij zijn.
Old April 14th, 2013, 08:53 PM   #149
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 252

1. Zover ik weet past 3 meter breed materieel niet door het metrotunneltje bij de A10 Zuid. Als ik eraan toekom, dan zal ik het navragen.

2. Bij ondertunneling A10 zit het metrotunneltje in de weg. Deze zal weg moeten als de weginfrastructuur onder de grond gaat.

3. Het omklappen heeft vooral te maken met het ineffectief gebruik van de reizigerstunnel. De treinreizigers aan de ene kant, de metrogebruikers aan de andere kant. Om die reden zit de reizigerstunnel in de spits al dichtbij de max. Een tweede reden is dat voor de metro een tweede uitgang wordt gemaakt die naar het VU leidt.
Old April 14th, 2013, 10:58 PM   #150
Silly_Walks
Registered User

1. Dat zou jammer zijn. Maar met een aanpassing van het huidige tunneltje, dan wel het vervangen van het tunneltje door een breder exemplaar, zal nog steeds veel goedkoper zijn dan andere voorstellen (helemaal over de treinsporen heen, of helemaal onder de autotunnel door).

2. Voor zover ik heb begrepen gaan ze naast de huidige A10 graven om daar een tunnel aan te leggen, zodat de huidige A10 open kan blijven tijdens de constructie. Ik kan dat natuurlijk niet goed begrepen hebben, maar in dat geval gaan ze die A10-tunnel aanleggen waar nu dat metrotunneltje nog niet loopt.

Anyway, hoe ze het ook gaan aanleggen, als die A10 ondergronds ligt, dan zit die metrotunnel nog steeds niks in de weg, aangezien die op dit moment van +1 naar 0 gaat, en die autotunnel op -1 zal liggen.

3. Ik zie niet in hoe dat gaat oplossen bij omklappen. Het trekt alleen maar meer mensen naar die nieuwe ingang, maar haalt nauwelijks mensen weg uit de huidige reizigerstunnel.
Dat die tweede uitgang naar de VU moet leiden snap ik, dat had ik ook al aangegeven, maar dat is volgens mij helemaal niet nodig. Als je dat omklappen achterwege laat, kan je namelijk makkelijk de NZlijn doortrekken, en heeft de VU een station voor de deur. Dan heb je die tweede uitgang ook niet nodig voor de VU.

Last edited by Silly_Walks; April 14th, 2013 at 11:05 PM.
Old April 14th, 2013, 11:43 PM   #151
Oostoever
Registered User

Likes (Received): 0

Het is jammer dat Noord-Zuidlijn niet naar Amstelveen doorgetrokken wordt. Waarom denkt de gemeente Amsterdam dat het onmogelijk is, omdat A10 ondergronds aangelegd moet worden. Waarom leggen ze de perron van lijn 52 dan niet op een gelijke hoogte als ondertunneld A10 om daarna in soortgelijke tunnel die linksaf daalt richting Amstelveen zoals huidige tunnel. Daarna stijgt het onder Parnaussweg tot net onder maaiveld en blijft de metrolijn gehele Parnaussweg/Buitenveldertsbaan onder maaiveld blijft waardoor er geen verkeersproblemen meer ontstaan.
De perron voor lijn 52 blijft dan op hetzelfde locatie staan als de huidige metroperrons nu bij Amsterdam Zuid (de nieuwe perron zal wel aantal meters lager zijn). De perron sluit dan wel aan bij de nieuwe centrale hal, maar niet bij Parnaussweg (voor overstappen tussen lijn 52 en lijn 50 zou je een lange roltrap bouwen die directe verbinding tussen deze twee perrons zou geven). Maar voor de instappers vanuit Parnaussweg is dat eigenlijk niet echt groot gemis sinds het grotendeels uit mensen uit Amstelveen bestaat wie al vele haltes eerder op lijn 52 ingestapt zijn.

Ik verwijt hierbij de gemeente, GVB en planmakers een kortzichtige visie op toekomst en een gebrek aan de moed om van station Amsterdam-Zuid groots vervoersknooppunt te maken.
Oostoever no está en línea   Reply With Quote
Old April 15th, 2013, 12:37 AM   #152
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

1. Ik vermoed dat in jouw voorstel het handigste is om een nieuwe tunnel te maken. Waarschijnlijk is dit goedkoper dan aanpassen. Maar ook dat zal goedkoper zijn dan hoog bovenlangs of ondergronds tot voorbij De Boelelaan.

2. Direct daarnaast A10 Zuid in oostelijke richting. Enige wat echt in de weg zit is tunnelingang, die moet weg. Ook wordt voor de metro de tunnel een flinke drempel, waardoor deze er fysiek niet doorheen past. Komen we terug bij 1 waarbij er een nieuwe tunnel direct naast wordt gemaakt in jouw plan.

3. De opgang omhoog zit voor het spoor westelijk in de tunnel, voor de metro oostelijk. Reizigers die overstappen lopen door de stroom van mensen heen die in noord-zuid richting lopen. Dit in combinatie met de OV chippoorten maakt de reizigerstunnel erg inefficiėnt. Door alles aan 1 kant te plaatsen zijn de loopstromen veel beter en heb je dit voordeel.

Als ik een schatting mag maken denk ik dat je enkele tientallen miljoenen bespaart op middenlange termijn als je de Noord/Zuidlijn wil doortrekken richting Amstelveen. Op lange termijn als je de spoorinfrastructuur alsnog ondergronds wil brengen, ben je deze weer kwijt. Daarnaast heb je een erg lastige fasering als je de spoorinfrastructuur ondergronds brengt.

Een ander nadeel is dat je vanaf de Arnold Schonberglaan tot voorbij de Gustav Mahlerlaan een barričre hebt in de vorm van een tunnelingang.
Old April 15th, 2013, 02:00 AM   #153
Silly_Walks
Registered User

Die barričre van de tunnelingang was eigenlijk het enige waar ik een beetje mee in mijn maag zat. Ik zal moeten gaan tekenen om te zien in hoeverre dat een probleem zou zijn.
Ik ga er eigenlijk van uit dat de metro sneller de grond in is verdwenen dan je zou denken. Ter hoogte van de Gustav Mahlerlaan zal een licht verhoogd versie van deze laan er al overheen kunnen.

Bovenal lijkt een dalende tunnel mij minder impact geven dan een weg- en fietspad-kruisend metrospoor.

Dat het allemaal lastig wordt als het spoor ooit ondergronds wordt gebracht lijkt mij duidelijk, maar dat zal het hoe dan ook zijn, daar doet dit tunneltje niets aan af. Als alles onder de grond gaat zal dit tunneltje komen te vervallen, en zal een tunneltje onder de A10 door nodig zijn, waar als het goed is bij de bouw van de A10 tunnel al rekening gehouden gaat worden.

Dat de tunnelingang (tijdelijk) weg moet als de A10 ondergronds gelegd gaat worden lijkt me wel logisch, maar dat geldt voor meerdere zaken: er zal wel meer infrastructuur tijdelijk onderbroken/afgebroken moeten worden terwijl er een snelwegtunnel onder aangelegd wordt.

Last edited by Silly_Walks; April 15th, 2013 at 02:09 AM.
Old August 21st, 2013, 09:58 AM   #154
Koolmees
Registered User

Likes (Received): 55

De werkelijke redenen voor deze onmogelijkheid lijken mij:

Politiek: politieke wil ontbreekt om een knoop door te hakken of de NZlijn naar Schiphol of naar Amstelveen doorgetrokken moet worden. Er wordt vanuit twee kanten behoorlijk gelobbyed voor definitieve doortrekking.

Vervlechting: het NZlijn project is supercomplex gebleken, financieel enigszins uit de hand gelopen en het Rijk heeft al moeten bijspringen. Het toevoegen van een Amstelveenboog is in technisch opzicht redelijk peanuts vergeleken met het bouwen van boortunnels en diepgelegen stations onder de oude stad. Het is een probleem dat het project vervlecht raakt met de A10 uitbreiding, een RWS project. Bij RWS zijn ze daar waarschijnlijk niet zo gecharmeerd van (die zijn meer van standaardplanningen uitrollen), en de gemeente kan waarschijnlijk niet zo makkelijk nog meer uitzonderingen voor de NZlijn gedaan krijgen bij het Rijk.

Framing: Het feit dat er nu wordt gesproken over een 'Amstelveenlijn' project geeft ook aan dat het nogal politiek gevoelig ligt om het te koppelen aan het NZlijn project. In principe is het project Amstelveenlijn gewoon NZlijn fase twee, maar dat is zorgvuldig anders geframed. Om definitieve keuzes in het tracé (Schiphol of Amstelveen) te vermijden, en om koppeling aan het dure, vertraagde, 'slechte-metro-project' te vermijden. Net als na de aanleg van de Oostlijn ontbreekt er ook nu weer de politieke durf om door te gaan met de metroprojecten zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren (ie. NZ-lijn naar Amstelveen, start planning OW-lijn).
Koolmees no está en línea   Reply With Quote
Old August 21st, 2013, 10:36 AM   #155
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

'Hoge kosten' en 'technische onmogelijkheden' lijken mij in dit verband ook maar relatief, en uiteindelijk gewoon excuses naar de buitenwereld om de punten die jij benoemt te verzwijgen.

Jammer inderdaad dat die koudwatervrees bestaat om ergens verantwoordelijkheid voor te nemen. Zal ook wel te maken hebben met het feit dat zittende politici zich over het algemeen ten doel stellen zo lang mogelijk aan te blijven, en in de wetenschap dat hun aanstelling in de praktijk ook vrij plotseling weer over kan zijn, proberen om in de tijd die ze hebben zo veel mogelijk een persoonlijk stempel op hun portefeuille te drukken (ik generaliseer een beetje, maar volgens mij zijn dit toch de drijvende krachten die veel van de dadendrang van politici kunnen verklaren).

En met een duur, riskant project waar je het - zeker in Amsterdam - al heel snel mee verbruid kunt hebben - aan het woord 'metro' blijft in de hoofdstad wel voor eeuwig een nare bijsmaak zitten - maak je de kans dat je moet opstappen of slecht scoort natuurlijk wel vrij groot.

Ja, het is inderdaad een politieke kwestie. Hier zou je iemand moeten hebben die boven zichzelf uit kan stijgen, effectief kan lobbyen voor dit project en mensen daarin ook mee kan krijgen. Maar bij mij schiet zogauw even geen naam te binnen...
Old August 21st, 2013, 11:53 AM   #156
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Is het niet ook gewoon te duur om Metropolis treinen op de Amstelveenlijn te laten rijden? De NZ-lijn aan de Amstelveenlijn koppelen maakt de NZ-lijn ongeveer 2x zo lang. Dan heb je dus, om de geplande frequentie van de NZ-lijn te rijden, 2x zoveel treinen nodig. Echter, tussen Westwijk en Zuid zullen deze treinen ernstig onderbezet zijn. In één zo'n Metropolis kunnen 2x zoveel mensen als 2 gekoppelde sneltrams.

Het lijkt me financieel gewoon niet te verantwoorden om het dubbele aantal Metropolis-treinen te moeten bestellen om een relatief rustig stuk metrolijn te kunnen bedienen.
Old August 21st, 2013, 09:38 PM   #157
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

Dan pas je het exploitatiemodel daarop aan. Bijvoorbeeld door de helft van de treinen vanuit Noord te keren op Zuid of De Boelelaan.

Lijkt me sterk dat dat de reden is; hooguit een handig excuus.
Old August 22nd, 2013, 01:47 AM   #158
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Quote:
Originally Posted by Koolmees View Post
De werkelijke redenen voor deze onmogelijkheid lijken mij:

Politiek: politieke wil ontbreekt om een knoop door te hakken of de NZlijn naar Schiphol of naar Amstelveen doorgetrokken moet worden. Er wordt vanuit twee kanten behoorlijk gelobbyed voor definitieve doortrekking.

Framing: Het feit dat er nu wordt gesproken over een 'Amstelveenlijn' project geeft ook aan dat het nogal politiek gevoelig ligt om het te koppelen aan het NZlijn project. In principe is het project Amstelveenlijn gewoon NZlijn fase twee, maar dat is zorgvuldig anders geframed.
Politiek gezien is nu de knoop doorgehad dat de Amstelveenlijn een hoogwaardige tramlijn wordt. Daarmee zal er de komende 30-35 jaar in principe geen metrolijn van gebouwd worden.

In het verleden wou men liever de vingers niet branden aan de Noord/Zuidlijn. De Noord/Zuidlijn ligt tegenwoordig politiek helemaal niet verkeerd. Integendeel, op dit moment willen velen graag geassocieerd worden met de Noord/Zuidlijn, omdat het project nu gewoon erg goed gaat.

Amsterdam is vooral blij dat de A10 Zuid onder de grond gaat. Als het even kan had de gemeente graag de Amstelveenlijn omgebouwd tot volwaardige metrolijn. Maar bij beide projecten zou het merendeel vanuit het Rijk moeten komen. Bij de A10 Zuid is dat gebeurd met 975 miljoen euro. Voor de Amstelveenlijn is dat anders met een bijdrage van 75 miljoen van het Rijk en 225 miljoen vanuit de regio Amsterdam. In deze tijden wordt erin hoge mate gekeken waar geld wordt besteed. Hoe je het ook wendt of keert, de kosten van de aanleg van een metrolijn zijn per definitie hoog.

Ik vermoed dat het Rijk het er niet voor over had om veel geld te steken in een metrolijn in Amstelveen. Amsterdam is blij met de ondertunneling van de A10 Zuid. Amstelveen heeft als gemeente weinig te zeggen. Ze hebben of willen geen geld uitgeven. Voor de Amstelveenlijn betalen ze 5,6 miljoen mee, voor de ondertunneling van de A9 hadden ze een afspraak met het Rijk waarbij ze 100 miljoen euro zouden meebetalen. Daar zijn ze van teruggekomen en is er helemaal geen geld vanuit Amstelveen voor de A9.
Old August 22nd, 2013, 02:55 AM   #159
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
'Hoge kosten' en 'technische onmogelijkheden' lijken mij in dit verband ook maar relatief, en uiteindelijk gewoon excuses naar de buitenwereld om de punten die jij benoemt te verzwijgen.

Jammer inderdaad dat die koudwatervrees bestaat om ergens verantwoordelijkheid voor te nemen. Zal ook wel te maken hebben met het feit dat zittende politici zich over het algemeen ten doel stellen zo lang mogelijk aan te blijven, en in de wetenschap dat hun aanstelling in de praktijk ook vrij plotseling weer over kan zijn, proberen om in de tijd die ze hebben zo veel mogelijk een persoonlijk stempel op hun portefeuille te drukken (ik generaliseer een beetje, maar volgens mij zijn dit toch de drijvende krachten die veel van de dadendrang van politici kunnen verklaren).

En met een duur, riskant project waar je het - zeker in Amsterdam - al heel snel mee verbruid kunt hebben - aan het woord 'metro' blijft in de hoofdstad wel voor eeuwig een nare bijsmaak zitten - maak je de kans dat je moet opstappen of slecht scoort natuurlijk wel vrij groot.

Ja, het is inderdaad een politieke kwestie. Hier zou je iemand moeten hebben die boven zichzelf uit kan stijgen, effectief kan lobbyen voor dit project en mensen daarin ook mee kan krijgen. Maar bij mij schiet zogauw even geen naam te binnen...
'Technische onmogelijkheden' zijn voor ingenieurs uitdagingen, dat heeft het ontwerp van de Noord/Zuidlijn wel bewezen.

Politiek gezien is het tegenwoordig niet verkeerd om jezelf te verbinden met de Noord/Zuidlijn. Vroeger een absoluut hoofdpijndossier, tegenwoordig willen velen ermee verbonden worden. Zoals het er nu naar uitziet gaat de renovatie van de Oostlijn dit jaar wel volgens planning. Met de wetenschap dat je een goed functionerend ambtenarenapparaat achter je hebt staan kan je als politicus goed het risico nemen.

Een bestuurder of politicus wil in de regel inderdaad persoonlijk zijn stempel drukken, dat zit in de aard van het beestje. Dit spreekt overigens sterk de koudwatervrees tegen die je noemt voor verantwoordelijkheid. Wil je je stempel drukken, dan moet je een duidelijk verhaal hebben. Een bestuurder is onafhankelijk of hij/zij een fout heeft gemaakt, altijd verantwoordelijk voor zijn/haar eigen portefeuilles.

Geld is op dit moment van slechte economische tijden van groot belang in de besluitvorming. Als lokale politicus moet je richting je regio goed kunnen verantwoorden, als landelijke politicus zal je dat breder moeten doen. 500 miljoen extra voor een metro in Amstelveen is lastig uit te leggen. Naar Schiphol is dat wel uit te leggen.

Schiphol en het bedrijfsleven hebben overigens als gezegd dat ze graag een metro zien. De directeur van Schiphol heeft gezegd dat ze overheden daarvan proberen te overtuigen. Je mag er vergif opnemen dat er achter de schermen meer gebeurd dan wij zien (dat is sowieso met lobbywerk).
Old August 22nd, 2013, 10:22 AM   #160
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

Quote:
Originally Posted by Wuppeltje View Post
Dit spreekt overigens sterk de koudwatervrees tegen die je noemt voor verantwoordelijkheid. Wil je je stempel drukken, dan moet je een duidelijk verhaal hebben. Een bestuurder is onafhankelijk of hij/zij een fout heeft gemaakt, altijd verantwoordelijk voor zijn/haar eigen portefeuilles.
Ik zie niet in hoe die twee elkaar tegenspreken. Er werken twee krachten op een politicus in (nogmaals: het is een generalisatie want het zal niet voor iedere politicus gelden): enerzijds de wens om zo lang als mogelijk aan te blijven, anderzijds de wens om een zo groot mogelijk persoonlijk stempel op de gang van zaken te drukken. In de wetenschap dat je regeerperiode ook plots weer voorbij kan zijn, wordt de druk om een eigen stempel op de zaken te drukken in een zo kort mogelijke tijd nog eens extra urgent.

Tenzij je Geert Dales heet of president van Frankrijk bent, wil je je dan niet gaan committeren aan een duur project waar veel risico's aan kleven, waarvan doel en meerwaarde niet duidelijk zijn en wat - ook al beweer je anders - in de publieke opinie nog altijd met argusogen wordt bekeken. Laten we wel wezen: mocht zich morgen weer een incident ą la de Vijzelgracht voordoen, dan zijn de rapen gaar en kun je je over de jaren opgebouwde reputatie in één dag weer afschrijven (iets met 'komt te voet en gaat te paard').

En dan mag jij als politicus - ook al zit je allang niet meer op die portefeuille - achteraf voor een parlementaire enquetecommissie gaan uitleggen waarom het project wat onder jouw verantwoordelijkheid is gestart twee keer zo duur is geworden, twee keer zo lang gaat duren om op te leveren en wat al niet meer aan bijkomende ellende heeft veroorzaakt.

Dus: men gaat liever voor de kortetermijnresultaten waarmee men persoonlijk kan scoren, maar waar relatief weinig risico's aan kleven. De huidige 'oplossing' voor de Amstelveenlijn is daar een mooi voorbeeld van: vlees noch vis; feitelijk een achteruitgang ten opzichte van de huidige situatie, maar het is op korte termijn te realiseren, ziet er flashy uit en niet al te riskant.

Reply

Tags
regiotram

Thread Tools

Posting Rules