daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 25th, 2013, 04:28 PM   #3621
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 190

Ik begrijp het best Njoy, ik breng blijkbaar mezelf niet zo over dat jullie mij begrijpen.
Aantal mensen heb je het over de bevolking das dan een gewogen bereikbaarheidsgebied, dus naar inwonertal...maar vergis je niet in aanbod van waddeneilanden, voor een groot deel zelfs verantwoordelijk voor de groei van Lifeliner 4. (30%) Geldt ook voor de SAR-helikopter overigens.
En wat is dan belangrijker...naar inzet of naar inwonertal?

Last edited by maral; August 25th, 2013 at 04:34 PM.
maral no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 25th, 2013, 05:18 PM   #3622
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Likes (Received): 103

Bier drinken! Dat is belangrijk!
D1N0 no está en línea   Reply With Quote
Old August 25th, 2013, 09:46 PM   #3623
Turf
-

Likes (Received): 5

Hoe passen de SAR heli's hier eigenlijk in. Hebben het minpunt dat ze geen arts hebben maar voordeel dat ze meer geschikt zijn om patienten te vervoeren en deze desnoods uit zee kunnen pikken. Gingen die op lange termijn niet naar Den Helder?

Als ik die kaartjes zo bekijk is het tijd om Zwolle of Utrecht ook een heli te geven.
Turf no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2013, 09:10 AM   #3624
maral
Registered User

maral's Avatar

Quote:
Hoe passen de SAR heli's hier eigenlijk in
SAR en ook de reddingsboot doen regulier patiëntenvervoer. Bij spoedeisende zaken komt traumahelikopter. In de drukke zomerseizoen gebeurt dat met een redelijke frequentie.

Quote:
Als ik die kaartjes zo bekijk is het tijd om Zwolle of Utrecht ook een heli te geven.
Als je op kaartjes kijkt zijn West-Friesland, omgeving Zwolle en een paar Waddeneilanden de plekken die buiten de 30 minuten norm vallen, niet buiten bereik qua actieradius, maar qua responsetijd. Daarom was in eerste instantie UMCG ook op zoek naar een plek verder westelijk en zuidelijk dan Eelde, langs de drentse/friesche grens. Een dergelijke verplaatsing had meer gedaan voor die plekken dan de huidige verplaatsing van 10 a 13 km. Die groene cirkels op kaartje van Njoy strekken dan nog steeds niet tot de gebieden die echt buiten de norm vallen, al wordt de responsetijd wat korter voor omgeving Zwolle. Staat tegenover dat ie voor groot deel van de vluchten weleens langer kan worden en daar waar het nog steeds te lang duurt om te komen zullen ze nog steeds minder vaak voor de heli kiezen omdat dat niet de beste optie is ook al wordt ie iets verplaatst nu. Zie ook redelijk zelden voorbij komen dat ze die kant ook daadwerkelijk die kant opgestuurd worden, omgeving Zwolle itt tot de eilanden, maar dat zijn geen cijfers tot achter de komma, meer observaties van de meldingen die je voorbij ziet komen via de diverse (sociale) media. Vandaar ook dat ik er wat over schamperde.
Mooiste zou zijn als je een plek had waarbij alles binnen de norm viel en daar waren ze ook naar op zoek, maar blijkbaar is het niet gelukt ergens in dat gebied een standplaats te vinden. Eelde is ook wel in beeld geweest al die tijd, maar dat werd als een lastige locatie beschouwd.
Juist omdat het een vliegveld is zijn er al allerlei geldende beperkingen/regelgevingen/procedures die in eerste instantie belemmerend zijn. Denk aan vliegen in nachtelijke uren, aantal toegestane vliegbewegingen enz. Vandaar dat de getekende overéénkomst ook een intentieverklaring is om te bekijken of daarbinnen een traumahelikopter gestationeerd kan worden of dat benodigde aanpassingen daarin te realiseren zijn, maar dat zal wel lukken neem ik maar aan omdat dat elders ook al het geval is.

Last edited by maral; August 27th, 2013 at 09:41 AM. Reason: typo's
Old August 27th, 2013, 09:51 AM   #3625
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ik zie steeds minder helicopters vliegen. Ik denk dat ambulances steeds beter worden ingericht en dat met moderne communicatiemiddelen de wegen eerder vrij kunnen worden gemaakt voor spoed-transport van zieke of gewonde personen. Zo af en toe zie ik dat wel gebeuren, als er een patiënt van het MCL naar het UMCG wordt verplaatst, wordt hier het Drachtsterplein afgesloten door motoragenten en ze begeleiden de gele ziekenwagen helemaal de stad uit. Erg professioneel en automobilisten begrijpen het ook wel.

En nu niet denken dat ik vanaf het werk reageer, hoor. Ik zit tot 12.00 uur thuis, normaal ben ik dinsdagmiddag vrij....
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2013, 10:28 AM   #3626
Utopian
Custos Septentrionum

Utopian's Avatar

Likes (Received): 221

Het lijkt me niet dat die maatregelen op kunnen tegen de snelheid van een heli. Die gaat 280 km. per uur, dat haal je met een ambulance nooit in het stadsverkeer, ook al zet je werkelijk alles af.

Overigens: wie nog eens klassiek voorbeeld van jip-en-janneke-taal wilt lezen, moet naar de UMCG-site gaan, en het stuk over de traumaheli lezen. Werkelijk tenenkrommend peuterproza.
Enkele citaten:
Quote:
Een trein heeft rails nodig, een auto een weg en een boot water.
Quote:
Als er een ernstig ongeluk gebeurt, moet je het alarmnummer bellen. Dat nummer is 112. Het telefoontje komt binnen bij de 112-alarmcentrale. Daar werkt de 112-centralist.
Nou ja, etc, etc. Lees het zelf, en huiver.

- Ludwig Mies van der Rohe
Utopian no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2013, 10:33 AM   #3627
maral
Registered User

maral's Avatar

Je verwijst dan ook naar een pagina op de site voor Jip en Janneke's, voor kinderen dus...

JVB liked this post
Old August 27th, 2013, 11:25 AM   #3628
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Probleem is natuurlijk dat je niet een hele nieuwe helihaven wilt aanleggen. Op Eelde zijn er al faciliteiten aanwezig. Op zich is er ook bij Drachten een vliegveldje. Zou een alternatieve plek kunnen zijn.
Old August 27th, 2013, 12:53 PM   #3629
JVB
Registered User

Over het algemeen is een ambulance er eerder dan de helikopter, ambulances hoeven niet vanaf het umcg te komen om ter plaatse te komen.

Voor het landen en opstijgen wordt trouwens het ventilatiesysteem van het UMCG afgeschermd tegen de uitlaatgassen van de helikopter, dit is dus geen bezwaar. Wat vaak wel gebeurt is dat andere helikopers (militairen bijvoorbeeld) niet op tijd melden dat ze naar het umcg vliegen waardoor het systeem open blijft staan, met als gevolg dat het ziekenhuis naar uitlaatgassen ruikt. Deze helikopters mogen trouwens ook niet landen op het umcg, daarom blijven ze boven het helipad vliegen en zetten ze de patient er al vliegend uit.
JVB no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2013, 01:23 PM   #3630
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 58

Quote:
Originally Posted by JVB View Post
Deze helikopters mogen trouwens ook niet landen op het umcg, daarom blijven ze boven het helipad vliegen en zetten ze de patient er al vliegend uit.
Klopt, en dan is het meestal maar weer hopen op een goede afloop. Terwijl de heli nog vliegt gaat de deur van de heli open en krijgt de patiënt een zetje. Soms wordt ie met brancard en al eruitgeflikkerd. Meestal valt ie dan vanaf circa 2 a 3 meter hoogte op het heliplatform, waar dokters en zusters dan vaak een paar matrassen hebben neergelegd ten behoeve van een zachtere landing. Maar het gaat wel eens mis. Gelukkig zijn ze daar goed voor verzekerd.....
njoy no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2013, 02:01 PM   #3631
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

^ Pfft Laat ze dan die patient afleveren op een of ander verlaten bedrijventerrein of weiland waar een ambulance hem verder naar het ziekenhuis vervoert.
Old August 27th, 2013, 03:48 PM   #3632
JVB
Registered User

Als je dan toch al zo ver bent gekomen kun je net zo goed doorvliegen naar het helipad, denk niet dat zij nadenken over een eventueel ventilatiesysteem.

Zo ongeveer
Old August 27th, 2013, 04:07 PM   #3633
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Likes (Received): 67

hehehe...Mooie discussie

Ik zie soms niet geheel de toegevoegde waarde van de helicopter, maar ik vermoed dat er genoeg slimme koppen hebben nagedacht over het nut van een dergelijke prijzig vehikel. Die hebben ze niet aangeschaft omdat het zo fancy bij een stad past, maar omdat je er levens mee kunt redden. Ook de berijkbaarheid van de eilanden is logisch.

Ander punt: Hoeveel mag het redden van een leven dan kosten? Uiteindelijk betalen we met zn allen voor deze helicopters We zinden zorg over het algemeen nog al duur in ons land. Wat zou de besparing zijn op mijn maandelijkse polis als de Heli wordt geschrapt? En hoeveel mensenlevens kost dat per jaar? ai ai ai...ben blij dat ik die keuzes niet hoef te nemen!

Nooit geweten dat een ´dropping´ boven het ziekenhuis ook onderdeel is van het ritje!
Old August 27th, 2013, 06:02 PM   #3634
Keida
Registered User

Keida's Avatar

Likes (Received): 4

De enige reden dat er een Trauma Heli is, is dat er een Arts aan boord is.
Deze kan en mag meer dan een ambulance verpleegkundige, en het mooie van de Helikopter is uiteraard de bereikbaarheid.
Zelden wordt de traumaheli gebruikt om patienten te vervoeren. Het is de bedoeling om met brengen van een arts naar de medische noodsituatie, de patient te stabiliseren en aldoende tijd te creeren om de patient naar het UMCG te vervoeren.
Keida no está en línea   Reply With Quote
Old August 27th, 2013, 06:32 PM   #3635
maral
Registered User

maral's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eisso View Post

Ander punt: Hoeveel mag het redden van een leven dan kosten? Uiteindelijk betalen we met zn allen voor deze helicopters We zinden zorg over het algemeen nog al duur in ons land. Wat zou de besparing zijn op mijn maandelijkse polis als de Heli wordt geschrapt? En hoeveel mensenlevens kost dat per jaar? ai ai ai...ben blij dat ik die keuzes niet hoef te nemen!

Kost ongeveer 28.000 Euro per Qaly. (Quality adjusted Life Year). Dat zit aan de onderkant van wat we in Nederland vinden dat zoiets mag kosten. (25.000 tot 75.000)
Gemiddeld overleven er in Nederland per 100 vluchten 5 a 8 mensen meer dan wanneer dat met ambulancezorg alleen zou gebeuren. Maar gaat niet alleen om overleven, door de snellere zorg is de kwaliteit van het leven vaak ook beter bij deze vaak ernstige gevallen omdat meer schade is voorkomen door het sneller kunnen handelen.
Old August 27th, 2013, 10:21 PM   #3636
JVB
Registered User

Dus als gemiddeld 6.5 mensen overleven mag dat 180000 euro kosten. Daar vlieg je zo'n ding toch niet voor? Ik dacht dat een mensenleven 180.000 per verlengd levensjaar mag kosten als je behandeling meer dan dat kost wordt het als niet 'rendabel' beschouwd. Ooit van een arts gehoord, hoe dat precies zit weet ik ook niet.
Old August 27th, 2013, 11:11 PM   #3637
Utopian
Custos Septentrionum

Utopian's Avatar

Likes (Received): 221

Quote:
Originally Posted by maral View Post
Je verwijst dan ook naar een pagina op de site voor Jip en Janneke's, voor kinderen dus...
Haha! Verrek ja... Ik schrok al.
In dat geval neem ik mijn kritiek terug.

- Ludwig Mies van der Rohe
Utopian no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2013, 07:00 PM   #3638
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 77

Stadsbestuur 11 september in gesprek met de Bijenkorf
oogtv.nl

Het Stadsbestuur gaat op 11 september in gesprek met de directeur van de Bijenkorf en de winkelmanager uit de stad. In dat gesprek zullen zij, onder andere, aandringen op een gesprek met de allerhoogste baas van de Bijenkorf de heer Colauto.

De Bijenkorf liet half augustus aan de stad weten de winkel in de Herestraat te willen sluiten in het voorjaar van 2016. De Bijenkorf sluit alle 5 kleinere filialen als gevolg van een veranderende strategie. Het warenhuis wil in de overgebleven filialen een ander formule uitrollen. De vestigingsfactoren zijn dan de winkel zelf, de locatie en het verzorgingsgebied. Op basis van die overwegingen ziet het stadsbestuur mogelijkheden voor een winkel aan de Oostwand van de Grote Markt. Ze wil daarover in gesprek met de Bijenkorftop.

In het verleden is met de Bijenkorf gesproken over uitbreiding op het dak van het huidige pand maar dat plan is nooit gerealiseerd.
refluS no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2013, 10:14 PM   #3639
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 58

Het gemeentebestuur zal niet alleen met de Bijenkorf gaan praten, maar ook met Essent...

Zondag praat het stadsbestuur met Essent. Voor het energiebedrijf denkt het college troeven in handen te hebben met de kennis van Energy Valley, met andere leegstaande kantoorpanden en met de studenten in de stad die een bijbaan zoeken. (Bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=124296)
njoy no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2013, 11:23 PM   #3640
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Tja als essent vertrekt komt enexis ook met een half gevuld gebouw te zitten. Grote kans dat ze dan ook vertrekken.

Reply

Thread Tools

Posting Rules