daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Reply

Thread Tools
Old September 20th, 2013, 03:01 PM   #941
-Koen-
Registered User

-Koen-'s Avatar

Likes (Received): 1

Schots en Scheef zit maar in een gedeelte van één van de vier gebouwen van Courtine.

Ik ben tamelijk positief over het eindresultaat, toch had ik iets hogere verwachtingen..ik vind de vlakverdeling (of hoe noemen we zoiets?) niet echt mooi.
-Koen- no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old September 24th, 2013, 05:38 PM   #942
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Likes (Received): 288

Ik vind vooral die bakstenen lelijk, net alsof er nu alweer een grote schoonmaakbeurt nodig is om de uitbloeiing te verwijderen. Hier had ik toch liever een ouderwetse roodbruine steen gezien.
Kiboko no está en línea   Reply With Quote
Old September 25th, 2013, 12:42 PM   #943
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Likes (Received): 63

Misschien moeten we volgend voorjaar, in het zonnetje, met mensen op straat, bloembakken voor de ramen, nog eens gaan kijken en een foto maken. Denk ik een groot verschil!
Old September 26th, 2013, 01:26 PM   #944
DarkLoki
Registered User

Likes (Received): 29

Quote:
Originally Posted by Eisso View Post
Ben benieuwd hoe de watertoren zal worden! Zag op oude foto´s dat er ooit meer verfraaiing was in de vorm van speklagen/gekleurde stenen. Mogelijk herstellen ze dat ook in de oude staat?
Watertoren krijgt een verdieping op de begane grond en een liftschacht aan de zijkant. Wat het eindresultaat van de bakstenen worden moet weet ik niet maar de bakstenen rondom de waterbak worden (zijn) in ieder geval wel compleet vervangen.
DarkLoki no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2013, 12:28 AM   #945
Utopian
Custos Septentrionum

Utopian's Avatar

Likes (Received): 220

Projectje in de buurt van de voornoemde watertoren: nieuwe gymzaal in de Violenstraat (Hortusbuurt). Een aantal foto's:

Vorige week: er staat nog niets.

Vandaag: het skelet van het gebouw gaat omhoog.

Beetje onduidelijke "render" van het eindresultaat op het bouwbord. Ik ben benieuwd of het geheel ook ramen aan de straatzijde gaat krijgen, anders wordt het wel een erg dood blok in een overigens verder ook aardig doods straatje.

- Ludwig Mies van der Rohe
Utopian no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2013, 12:46 AM   #946
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Tja, niet bepaald een verbetering voor het straatbeeld, een vrijstaande dichte sporthal in plaats van aaneengesloten bebouwing. Liever had ik dat de oude bebouwing werd behouden (na upgrade en eventueel andere functie), en dat die sporthal op de binnenplaats zou worden gebouwd. Maar helaas.

Wordt die gevel van het achterliggende pand nog hersteld? Of gaat die ook nog tegen de vlakte?
Old September 27th, 2013, 01:55 AM   #947
Utopian
Custos Septentrionum

Utopian's Avatar

Welk pand bedoel je? Het jaren-90-blok met de gele stenen rechts? Of (een dus niet op de foto staand) pand achter de toekomstige hal? Hoe het ook zij, op de plattegrond hieronder staan alle buurpanden nog overeind, dus ik neem aan dat er verder niets plat gaat.

En het wordt dus wel een massief blok, zonder ramen.

Op de site van architectenbureau Marlies Rohmer staan nog enkele afbeeldingen:

Render gymzalen bij nacht (bron: Architectenbureau Marlies Rohmer, http://www.rohmer.nl/)

Plattegrond begane grond (bron: Architectenbureau Marlies Rohmer, http://www.rohmer.nl/)

Render gymzalen (bron: Architectenbureau Marlies Rohmer, http://www.rohmer.nl/)

Old September 27th, 2013, 08:03 AM   #948
JVB
Registered User

Likes (Received): 5

Daar wordt de straat niet leuker van idd. Leuk effect dat licht snachts maar daar heb je overdag weinig aan. En snap ik het nou goed dat je je fiets achter moet zetten en dan weer helemaal rond moet lopen? Een achteringang is wel makkelijker
JVB no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2013, 10:23 AM   #949
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1391

Als je het maar stapelt dan ziet niemand dat dit al eens gedaan is:

Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2013, 10:55 AM   #950
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utopian View Post
Welk pand bedoel je? Het jaren-90-blok met de gele stenen rechts?/[/url])
Nee, natuurlijk niet . Ik bedoel het pand achter het bouwbord.
Old September 27th, 2013, 11:01 AM   #951
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Jemig! Hier kan ik dus echt WOEST om worden... Wat een waardeloze troep op deze plek!

Kijk eens rond in deze straat, of ga naar Google streetview. Een deel heeft karakteristieke gevels. Een deel van de historische bebouwing is vervangen door jaren 80 en 90 bagger. Goedkoop, zonder karakter en met geen enkele oog voor historische context.

En wat doet men met enkele prima overgebleven gevels uit de 19e en 20ste eeuw? Slopen en vervangen door een gevel die misschien leuk oogt in een nieuwbouewwijk, masar hier volstrekt uit de toon valt.

Waar kan ik protets aantekenen? Waar zitten ze te slapen bij de gemeente?!?!

Dit hebben ze er dus voor gesloopt?!?!

En wat is dat met gymzalen in de oude binnenstad. Is het zo lastig om hiervoor een mooie inpassing te vinden? Nog een voorbeeld van slechte inpassing naar mijn smaak:

WideView, Gronihoven liked this post

Last edited by Eisso; September 27th, 2013 at 11:08 AM.
Eisso no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2013, 12:35 PM   #952
klan85
kjg

Likes (Received): 0

Dat jaren 70/80 blok ernaast vind ik een stuk lelijker dan het HN Werkman.
klan85 no está en línea   Reply With Quote
Old September 27th, 2013, 02:34 PM   #953
Utopian
Custos Septentrionum

Utopian's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kiboko View Post
Nee, natuurlijk niet . Ik bedoel het pand achter het bouwbord.
Ah Volgens mij blijft dat staan. In dit pand zat ooit trouwens een Zeevaartschool.

Foto uit plm. 1915, bron: beeldbankgroningen.nl

Quote:
Originally Posted by Eisso View Post
Jemig! Hier kan ik dus echt WOEST om worden... Wat een waardeloze troep op deze plek!

Kijk eens rond in deze straat, of ga naar Google streetview. Een deel heeft karakteristieke gevels. Een deel van de historische bebouwing is vervangen door jaren 80 en 90 bagger. Goedkoop, zonder karakter en met geen enkele oog voor historische context.

En wat doet men met enkele prima overgebleven gevels uit de 19e en 20ste eeuw? Slopen en vervangen door een gevel die misschien leuk oogt in een nieuwbouwwijk, masar hier volstrekt uit de toon valt.

Waar kan ik protest aantekenen? Waar zitten ze te slapen bij de gemeente?!?!
Ik ben bang dat het voor protest al een jaar of wat te laat is... De oude gebouwen zijn al een tijdje gesloopt, misschien al wel 2 jaar.

Maar ik ben het met je eens: ik vind deze nieuwe gymzalen qua architectuur ook geen goede oplossing.
In het stukje over dit project op de site van de architecten rept men over een "fijnmazige stadsstraat bij uitstek", waarna men met droge ogen aankondigt om in dit fijnmazige stadsstraatje een "relatief grootschalig en gesloten complex" te gaan neerzetten.

Let ook op het woordje "relatief" in de volgende zin: "Het volume manifesteert zich relatief bescheiden in het straatbeeld...". "Relatief" lijkt me hier behoorlijk relatief, want op de render blijkt al wel dat het bouwvolume behoorlijk de omliggende bebouwing zal gaan domineren.

Juist door "dit ‘sportblok’ te verzelfstandigen van zijn buren" (wederom geciteerd van de site van de architect) wordt het massief, al beweert de architect het tegendeel. Op deze manier wordt het immers (vanuit de verte gezien) een op zichzelfstaand los blok in het midden van een verder gesloten straat, en dus mist het een relatie met de rest van de bebouwing. De massiviteit van de gesloten gevel zal daardoor alleen maar meer in het oog springen.

Een betere oplossing was wellicht om de hal niet aan de zijkant, maar juist aan de voorkant te plaatsen. Dan kon de gevel worden geopend door ramen. Nu is gekozen om de gymzalen, die inderdaad beter geen grote ramen kunnen hebben, aan de voorzijde te plaatsen, waardoor men zichzelf met een probleem opzadelt: geen mogelijkheid tot het openen van de gevel.
Maar ik ben geen architect, dus ik geef mijn mening graag voor een ander.

Quote:
Originally Posted by JVB View Post
Daar wordt de straat niet leuker van idd. Leuk effect dat licht snachts maar daar heb je overdag weinig aan. En snap ik het nou goed dat je je fiets achter moet zetten en dan weer helemaal rond moet lopen? Een achteringang is wel makkelijker
Dat is inderdaad ook wat onhandig. Beter had men het hele blok naar rechts verschoven, zodat de stallingen links, vlak achter de ingang konden komen te liggen.

Old September 27th, 2013, 06:55 PM   #954
Judazzz
Derp?

Judazzz's Avatar

Likes (Received): 739

Ik vind het Werkman inderdaad wel meevallen (ruim boven verwachting iig.), is goed afgewerkt staat daar imo. best aardig op z'n plek, maar van die nieuwe gymzaal in de Violenstraat (heb jarenlang gym gehad in de inmiddels gesloopte zaal) wordt ik niet warm of koud. Al wacht ik nog wel even met mijn definitieve oordeel totdat we wat meer bruikbare impressies voorgeschoteld krijgen (die eerder geposte quasi-hippe rommel blinkt maar in één ding uit, en dat is nikszeggendheid), al vrees ik het ergste.
Judazzz no está en línea   Reply With Quote
Old September 30th, 2013, 10:47 AM   #955
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utopian View Post
Ik ben bang dat het voor protest al een jaar of wat te laat is... De oude gebouwen zijn al een tijdje gesloopt, misschien al wel 2 jaar.
Ik woon ook al ruim 12 jaar niet meer in het noorden van het land. Bij dit soort dingen ben ik altijd te laat helaas.

ik stoor me vooral aan de mensen die dit mogelijk wél hadden kunnen voorkomen in de stad (gemeente? Welstandscommissie?), én aan de architect die met een wollig verhaal van een bak elende een droomkasteel maakt.
Old September 30th, 2013, 11:21 AM   #956
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1391

Van de architect (ga er even voor zitten zou ik zeggen):

Quote:
De Violenstraat in Groningen is een fijnmazige stadsstraat bij uitstek. In dit straatje wordt een relatief grootschalig en gesloten complex met twee gymzalen gesitueerd. Het spanningsveld tussen bestemmingsplan en programma dicteert een gestapelde oplossing.
Een positionering in de diepterichting van de twee gestapelde zalen kent een reeks aan voordelen. Het volume manifesteert zich relatief bescheiden in het straatbeeld en er ontstaat een mogelijkheid dit ‘sportblok’ te verzelfstandigen van zijn buren, [1] waardoor het minder massief [2] wordt. Door kleedkamers en toestelbergingen naar achteren te plaatsen ontstaan twee kleinschalige pleintjes, beide met een boom [3]. Groepen kinderen kunnen zich hier opstellen alvorens naar binnen te gaan. Op deze manier voegt het sportblok zich op een vanzelfsprekende manier in het fijnmazig stadsweefsel [4].
Om te beginnen bij 1:
Het is een wand van aaneen gesloten bebouwing. Waarom zou je die willen opbreken???

2:
Het blok is volkomen monolitisch. Je zou zelf kunnen beweren dat het niet maken van zichtbare ramen (of gevelopeningen) en het maken van de gewelfde gevel het massieve juist alleen maar versterkt.

3.
Pleintjes. Volgens mij hebben we hier meer te maken met het fenomeen pishoek dan met pleintje. Voor de sociale veiligheid zijn dit soort van hoekjes in elk geval niet bevorderlijk.

4.
Een massief in zichzelf gekeerd blok dat los staat in de wand voegt zich als vanzelfsprekend in het fijnmazige stadsweefsel. En dan vinden architecten het nog maar raar dat ze niet serieus genomen worden...

Last edited by Ard Buijsen; June 29th, 2014 at 11:17 AM.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old September 30th, 2013, 11:43 AM   #957
Eisso
Fagus Sylvatica

Eisso's Avatar

Spijker op zn kop! Bovendien: die bomen tegen de gevel op de ´pleintjes´ die al aan de schaduwzijde van de straat zitten: dat wordt niks!
Old October 1st, 2013, 04:36 PM   #958
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Likes (Received): 86

Ondertussen aan de Oosterhamrikkade:

Sloophekken van 108 tot 118.

Hier moeten stadsvilla's gerealiseerd worden, maar ik verwacht geen snelle bouw.

http://www.kuub.info/project.php?id=36#.UkrdAxCSk1g
D1N0 no está en línea   Reply With Quote
Old October 2nd, 2013, 11:53 PM   #959
Utopian
Custos Septentrionum

Utopian's Avatar

Heel de Oosterhamrikkade is al jaren één groot sloophek Maar dan met hier en daar een leegstaand bedrijfje/junkspuitplek ertussen. Oja, en de Jehovakerk, al is dat eigenlijk al de Singelweg.
Stadsvilla's. Ik kom nog eens in een luxe buurtje te wonen.

Nog even terug naar de andere kant van de Nieuwe Ebbinge:

Het viel me pas op hoe hoog het gymzalencomplex wordt, nu de (hopelijk) bovenste stalen balken op het staketsel staan.
Dit ding gaat de boel aardig domineren in het verder schattige Violenstraatje. Daar helpt geen "verzelfstandiging van het blok" tegen, zoals al eerder door mij en hierboven nog eens door Ard Buijsen werd bepleit.

Wat ik altijd wel weer leuk vindt aan gesloop in een historisch stadsdeel (en dat is dan eigenlijk ook het enige), is dat de structuren van zijgevels zo mooi aan het licht komen. Hierboven bijvoorbeeld twee deurtjes "to nowhere" - hopelijk zijn die aan de andere kant goed verzegeld. Verder een leuk tegelmuurtje uit een jaren 50-badkamer en drie grappige raampjes die al een eeuw niet zichtbaar waren vanaf de straat. leuk ook dat je nu kunt zien dat er achter de twee grote verdiepingen aan de straatkant kleinere "insteekverdiepinkjes" waren.
Zal binnenkort wel allemaal keurig overgepleisterd worden. Staat wel zo netjes. Anders worden het inderdaad gegarandeerd dodgy pisplekjes voor junks.

Godius liked this post
Old October 8th, 2013, 03:34 PM   #960
robert
Registered User

robert's Avatar

Likes (Received): 122

08-10-2013
Gymzaal Violenstraat

Boterdiep 70. Misschien gaat het om dit project.
http://www.pvanb.nl/categorie/woning...ten-boterdiep/

Gelkingestraat

Last edited by robert; October 8th, 2013 at 04:23 PM.
robert no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules