search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam

Amsterdam » Café Berlage

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Closed Thread

Thread Tools
Old December 4th, 2006, 03:12 PM   #321
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Mwoah, ik zou het niet verkeerd vinden. Steden aan het water hebben vaak een brug als symbool voor de stad: Rotterdam met de Erasmusbrug maar ook Sydney met de Harbour Bridge en Golden Gate Bridge zijn prachtige monumenten waarvan Amsterdam er ook een van zou kunnen gebruiken. Wat mij betreft hoef je niet zo krampachtig aan het principe vast te houden dat er geen brug zou mogen komen. Zoals gezegd wordt is de situatie op dit moment niet zo dat een brug het uitzicht enorm zou verpesten. PS: Misschien wel júist vlakbij CS!

Sponsored Links
Old December 4th, 2006, 03:19 PM   #322
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Likes (Received): 1921

Waar wou je zo'n brug bij het CS dan aanlandig maken? Dwars door het stationsgebouw heen misschien?
Amsterdam heeft inderdaad geen spraakmakende bruggen zoals veel andere watersteden dat wel hebben. Maar ik vind niet dat dat dan hét criterium moet zijn om Amsterdam ook zo'n brug te geven. Vanwege het relatief drukke scheepvaartverkeer op het IJ (denk daarbij ook aan de PTA!) heeft Amsterdam haar oplossing in tunnels gezocht. Dat zijn er op dit moment vijf (vier autotunnels waarbij één met een gecombineerde trambuis en één spoortunnel); binnenkort komt daar een zesde bij (NZ-lijntunnel). Tussen Almere en A'dam zou je in de toekomst inderdaad een brugverbinding kunnen bouwen, en ik zou er dan ook niets op tegenhebben als die brug architectonisch aansprekend zou zijn (à la Erasmus- of Martinus Nijhoffbrug). Voorlopig is dat nog toekomstmuziek.
Alargule no está en línea  
Old December 6th, 2006, 04:30 PM   #323
greenlung
Registered User

greenlung's Avatar

Likes (Received): 2

Het idee voor die brug tussen adam en eva zou er een met twee gigantische peilers worden van 150 meter. Kijk als je nu een statement wilt maken, moet je het ook goed doen. Een mooi hangbrug lijkt me het einde. De peilers twee vette gebouwen, Ben overigens wel voor een brug over het IJ. Ik denk dat de stad er wel klaar voor is. Je zorgt dat de brug in het midden hoog genoeg is voor de kleinere schepen en dat er een stuk 70 meter omhoog kan. Kunnen de grootste cruizers er gewoon doorkomen. Lijkt me spektakel en goed voor de verbinding met noord.
greenlung no está en línea  
Old December 6th, 2006, 05:12 PM   #324
Mokum
Registered User

Mokum's Avatar

Likes (Received): 10

De beste plek om een nieuwe brug lijkt te bouwen mij in het verlengde van de Jan Schaefer brug naar Java-eiland. Heb je ook geen gedoe met cruiseschepen.
Old December 24th, 2006, 03:26 PM   #325
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Likes (Received): 24499

De toekomstige autotunnel.
the runner no está en línea  
Old December 24th, 2006, 03:49 PM   #326
Elmo
Registered User

Elmo's Avatar

Likes (Received): 11

Quote:
Originally Posted by Mokum View Post
De beste plek om een nieuwe brug lijkt te bouwen mij in het verlengde van de Jan Schaefer brug naar Java-eiland. Heb je ook geen gedoe met cruiseschepen.
Dat betwijfel ik, want volgens mij varen die cruiseschepen nog een stuk door om er te keren. Weet het niet zeker...
Elmo no está en línea  
Old December 24th, 2006, 09:09 PM   #327
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 4024

EDIT: vrolijk kerstfeest

Last edited by EuroMaster; December 24th, 2006 at 09:21 PM.
EuroMaster no está en línea  
Old December 24th, 2006, 09:18 PM   #328
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 4024

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Tussen Almere en A'dam zou je in de toekomst inderdaad een brugverbinding kunnen bouwen, en ik zou er dan ook niets op tegenhebben als die brug architectonisch aansprekend zou zijn (à la Erasmus- of Martinus Nijhoffbrug). Voorlopig is dat nog toekomstmuziek.
Mee eens. Ik zie niet zo gauw een brug over het IJ komen, maar Amsterdam kan naar de toekomst kijken door met de dubbelstad Almere toe te werken naar een Lange Wapper in het kwadraat! Ik weet niet wie al van dat ding in Antwerpen heeft gehoord, maar zoiets moet in Nederland toch ook mogelijk zijn. Schoonheid, architectuur en snelwegen gecombineerd om de Metropool en zijn naam in de wereld te versterken. Een hoge ranke en vooral lange (min 8km) brug kan daarvoor zorgen. Mensen die beginnen over een weg op een dijk moeten maar eens gaan nadenken wat echt goed is voor de stad.

Maar terug over het station. Het gaat allemaal langzaam. Maar dat kan ook niet anders door de ligging en het monumentale station waar het aan grenst. Onzichtbaar wordt er ondertussen heel hard gewerkt om het project te voltooien. Het is een mooi project!
EuroMaster no está en línea  
Old January 12th, 2007, 02:48 PM   #329
Dennis84
Registered User

Likes (Received): 0

Waarom maakt men van het Damrak niet eens een mooie trambaan, met, in plaats van asfalt, gras.

In Parijs kan het ook:

Er kan dan gewoon een éénbaans weg blijven lopen richting het CS, zoals nu. Zoals eerder in deze thread voorgesteld mogen die kloterige paaltjes tussen tram en voetpad ook wel weg van mij, maar bedenk dat de meeste toeristen denken dat ze overal kunnen lopen en die paaltjes enige veiligheid bieden.
Dennis84 no está en línea  
Old January 12th, 2007, 03:33 PM   #330
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

De trambaan is in Amsterdam ook taxibaan dus dat rijdt niet zo door het gras.

Aanleg fietsenstalling.
Old January 12th, 2007, 03:55 PM   #331
Dennis84
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by the runner View Post

De trambaan is in Amsterdam ook taxibaan dus dat rijdt niet zo door het gras.
Dan schaf je dat af voor dat stuk :P.
Dennis84 no está en línea  
Old January 12th, 2007, 11:27 PM   #332
the runner
Frans Woerden

the runner's Avatar

Chocolade fabriek in vergeten tramtunnel

Hier een artikel uit het Technisch Weekblad van 10 januari.

Naast het centraal station van Amsterdam verrijst het museum en themapark ‘De Chocoladefabriek’, mede geïnspireerd op het bekende boek van Roald Dahl.

Het idee leefde al jaren, maar het monumentale pand aan de De Ruyterkade dat Maurits Rubinstein voor de Chocoladefabriek voor ogen had, bood voor zijn plannen te weinig ruimte. Totdat hij vijf à zes jaar geleden achter het gebouw een grote kelder ontdekte, althans dat dacht hij. De uitgever van audioboeken klom over een tussengelegen hek, lichtte het deksel van de opening van de ondergrondse ruimte en daalde met een zaklampje af. ‘Aan de voor en achterkant stuitte ik op een muur, maar aan beide zijden kon ik tientallen meters doorlopen zonder iets tegen te komen’, vertelt hij.

Navraag bij de gemeente leerde dat het ging om een 180 meter lange tunnel voor de tram naar IJburg, die echter vanwege een veranderd tracé nooit in gebruik was genomen. Na jarenlang steggelen bij de gemeente, NS en ProRail kreeg Rubinstein zijn zin. De gemeente stelde in juni 2006 de tunnel officieel ter beschikking van de Chocoladefabriek en Rubinstein sloot met BAM en Tebodin een contract af voor de ontwikkeling van de locatie.

Uiteindelijk moet de Chocoladefabriek een groot pretpark en museum worden, waarin het productieproces en de geschiedenis van de Nederlandse chocolade-industrie centraal staan. Rubinstein laat bezoekers overal chocolade zien, ruiken en proeven.

In de attracties worden kinderen letterlijk door het productieproces gevoerd. ‘We doen net of ze zelf cacaobonen zijn’, vertelt de technisch directeur van de Chocoladefabriek, Hans Fleur. ‘Een karretje voert ze door reusachtige walsen, een messenmolen, een pomphuis en machines voor het roosteren en koelen. Het karretje rijdt bijvoorbeeld op een wals af van twee meter hoog en pas op het allerlaatste moment gaan de rollers uiteen.’ De branders, cacaomolens en persen zijn antieke machines van koper, gietijzer en hout, met veel metertjes. ‘Dat levert nou eenmaal meer kijkplezier op’, aldus Rubinstein.

Buiten de rit als cacaoboon biedt de Chocoladefabriek nog een aantal attracties. In de kogelmolen worden kinderen aan bungee-koorden gebonden en moeten ze opdrachten uitvoeren. Er zijn zogenaamde ‘ramen naar de wereld’, waardoor contact mogelijk is met kinderen die in Peru in de cacao-oogst werken. En in het museumgedeelte komt de geschiedenis van Nederland als chocolade-land aan bod.

De Chocoladefabriek bestaat straks uit meerdere bovengrondse gebouwen, die naast en op de tramtunnel staan. Tussen het huidige pand en het spoor komt een tweede gebouw tegen de voormalige tramtunnel aan te staan. Daarbij komt er aan het einde van de tunnel een grote opbouw om de hoge installaties van het pretpark kwijt te kunnen. De tunnel wordt op verschillende plaatsen aan de zijkant uitgebroken en verbreed.

Tebodin, BAM Civiel en BAM Rail werken samen aan het technisch ontwerp en de ontwikkeling. ‘Het project zit vol uitdagingen omdat er zo dicht bij het spoor zoveel spannende dingen gebeuren’, zegt ir. Gerard Streng, directeur bij BAM en voormalig directeur bij Tebodin.

Zo moet in het tweede gebouw een schoorsteen komen met uitzichtplatform. De fundering daarvoor komt vlak naast de tunnel, terwijl op die plek ook doorgangen naar de tunnel gemaakt worden. ‘Je moet er in je ontwerp heel goed rekening mee houden dat er geen verzakkingen bij het spoor optreden. De toleranties daarvoor zijn klein’, aldus Streng.

Ook qua vergunningen is de bouw van de chocoladefabriek een lastig project. Omdat het oude pand een rijksmonument is, moet er een monumentenvergunning komen. Daarnaast moeten vergunningen worden aangevraagd voor een bestemmingswijziging en het onttrekken van grondwater.

In de zomer van dit jaar gaan de subsidieaanvragen de deur uit en als die geen problemen opleveren, kan de bouw begin 2008 beginnen. Als alles volgens plan verloopt gaan de deuren in de tweede helft van 2009 open. De totale investeringskosten lopen op tot 35 miljoen euro. Rubinstein zit middenin de financiering, maar zegt alle toezeggingen al binnen te hebben. ‘Het gaat sowieso door’, aldus de initiatiefnemer.

Feitenbox:
Investeringskosten: 35 miljoen euro
Geschat bezoekersaantal: 350.000 per jaar
Begin bouw: begin 2008
Geplande opening: 2e helft 2009
Old January 13th, 2007, 09:50 AM   #333
Hed Kandi
Jazzadelic chill

Hed Kandi's Avatar

Likes (Received): 3

prachtig idee
Old January 13th, 2007, 12:05 PM   #334
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Inderdaad - op die manier kunnen we dit vergeten stukje infra in ieder geval nog bewonderen. Ik geloof dat er genoeg spoorfans enkel en alleen voor die tunnel naar dat museum zullen komen!

Wat betreft die tram-op-een-grasbaan: gezien het feit dat er maar één rijstrook ligt voor het autoverkeer (richting het noorden), zou dat voor zowel taxi's als hulpdiensten niet zo handig zijn. Of wilde je die allemaal in het bestaande, drukke autoverkeer proppen, zoals ze dat ook zo mooi in Parijs hebben gedaan (voor aanleg van de trambaan moest er per rijrichting één autorijstrook worden ingeleverd. Gevolg: nog meer opstoppingen en nog meer emissies. En dan te bedenken dat de tram is aangelegd om de emissies en congestie te verlagen Sommige mensen besturen deze wereld echt vanaf de Maan...).
Old January 14th, 2007, 10:03 AM   #335
greenlung
Registered User

greenlung's Avatar

weg die trams van het damrak lijkt me een beter idee. Laat ze allemaal maar over de nieuwezijds rijden en langs het paleis richting rokin gaan. Hetzelfde voor de taxis. Heb je die eerste km bijna helemaal vrij van voertuigen. Een brede rode loper zonder al die lelijke obstakels erin. Panden allemaal schoon en vrij van lelijkheid en we hebben eindelijk wat.

Het damrak is namelijk niet echt mooi of zo!!!

Vindt het centraal er overigens wel steeds beter uit gaan zien. Ik kan niet wachten tot dat stuk stad klaar is.
Old January 14th, 2007, 12:03 PM   #336
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Quote:
Originally Posted by greenlung View Post
weg die trams van het damrak lijkt me een beter idee. Laat ze allemaal maar over de nieuwezijds rijden en langs het paleis richting rokin gaan. Hetzelfde voor de taxis.
Zelfs al zouden de 16, 24 en 25 sneuvelen, dan nog zit je met 7 (!!!) tramlijnen die je dan via de drukke en storingsgevoelige NZVB-wal wilt laten rijden. Dat wordt proppen - bovendien zullen de 4 en de 9 dan dwars over de Dam moeten rijden. Word je ook niet echt vrolijk van. Niet doen dus - tenzij je één grote trampuinhoop in de A'damse binnenstad wilt creëren.

Quote:
Heb je die eerste km bijna helemaal vrij van voertuigen. Een brede rode loper zonder al die lelijke obstakels erin. Panden allemaal schoon en vrij van lelijkheid en we hebben eindelijk wat.
In 1976 wilden ze van het Damrak ook een rode loper maken. Is niets van terechtgekomen. In 2002 moest het Damrak 'reclamevrij' zijn ihkv het huwelijk van ons prinselijk echtpaar. Gebeurde ook niks mee. Wat doet jou denken dat dat nu wel gaat lukken? Het Damrak is inderdaad niet echt mooi. Maar ik vind dat ongeorganiseerde zooitje wel passen bij Amsterdam.
Old January 17th, 2007, 08:36 AM   #337
greenlung
Registered User

greenlung's Avatar

Wat doet mij denken dat dit moet gebeuren. Vorige week is er bekend gemaakt dat het gaat gebeuren, maar je ehbt gelijk eerst zien dan geloven. Wanneer je het havenfront helemaal netjes maakt voor een vermogen een metrolijn aanlegt en je laat vervolgens dat eerste stukje stad zo'n puinhoop dan ben je als stad niet al te slim bezig. De kosten zijn geraamd op 40 miljoen euro voor dat geld lijkt het mee een goed plan die rode loper uit te rollen tot de ceintuurbaan. Die tram puinhoop is het vaak al dat is zo jammer daarom lijkt het me fijn als daar wat mee gebeurd. De veranderde indeling van het damrak zonder al te veel obstakels zou ook erg kunnen helpen. Het is nog steeds een zootje namelijk. Ik ben ook niet gecharmeerd van de verlichting en de andere gietijzeren objecten, al zijn hier de meningen over verdeeld.
Strak en leegmaken dat is mijn motto
Old January 17th, 2007, 09:25 AM   #338
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Een andere optie is: tram 9 aan tram 13 koppelen en tram 4 de route van tram 14 na de Dam laten overnemen (er is dan alleen geen route meer vanuit de Indische Buurt naar het centrum, maar met wat routewijzigingen en een frequentere 9 is dat goed op te lossen). Die trams (noem ze maar 13 en 14) laat je dan de Dam oversteken (er zit niks anders op) - het Damrak kun je dan tramvrij maken.
Old January 17th, 2007, 10:30 AM   #339
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Likes (Received): 3133

Aha, de Rode Loper, ik had de artikelen gelezen in Het Parool.

Wat ik in ieder geval toejuich is dat het er sterk op lijkt dat de dagen van die vre-se-lij-ke postmoderne turquoise met gouden lichtmasten, bankjes en paaltjes zijn geteld. Die dingen vond ik vanaf de eerste impressies in de krant in 1990 al verschrikkelijk. Het begon al iets eerder met de lichtmasten en hekjes op de Nieuwmarkt, ook van dezelfde ontwerper. Op het Rokin, waar ze bordeauxrood met goud waren, is al een groot deel gesneuveld t.b.v. de bouwput van het metrostation.

Vervang ze door iets straks, iets ingetogens, maar wel met kwaliteit. Zoals de prachtige lichtmasten met zijn uitgebalanceerde verlichting op de Dam. Ik wist niet wat ik zag toen ik ze vijf jaar geleden voor het eerst zag branden. Ineens had de Dam allure. Het mag ook iets historisch. Voor mijn part een hele trits kroonlantaarns, is de VVAB ook blij.

Maar men moet wel met een geintegreerde visie komen, die al het straatmeubilair aanpakt en er één duidelijk beeld, één heldere en consequente stijl van maakt.

Voorbeeld: zelf vind ik op zich niets mis met de standaard tram-abri's van JCDecaux, zoals die sinds 1987 in de stad staan (en zoals je die her en der in Europa tegenkomt). Maar die donkerblauwe abri's die nu ook al vloeken met de turquoise palen en de rozerode bestrating zijn wel een catalogusproduct, en zoiets hoort in mijn ogen niet op zo'n Rode Loper thuis.

Kijk naar de abri's van de IJtram, of die van de TramPlus in Rotterdam. Dat hoort eerder in het hokje 'architectuur' dan in het hokje 'straatmeubilair'. Zoiets, in combinatie met één stijl straatverlichting, zitbanken en vuilnisbakken, dat wil ik ook op Damrak en Rokin (en later ook op andere opvallende plekken als Leidseplein, Rembrandtplein, Spui)
Mojito no está en línea  
Old January 17th, 2007, 10:54 AM   #340
Alargule
Gidroow Neget Mola

Alargule's Avatar

Kost geld hè...en dat zal er na voltooiing van de NZ-lijn in 2011 2012 2013 20xx waarschijnlijk niet meer zijn.

Verder vind ik die 'postmoderne' lichtmasten op Damrak en Rokin helemaal niet zo verkeerd - alleen die kleur turquoise valt een beetje uit de toon. Ik denk dat wanneer je ze grijs, donkerbruin of -rood zou spuiten, ze al een stuk mooier zouden overkomen. Maar goed, da's mijn mening als niet-Amsterdammer

Ik zou het Damrak als volgt herinrichten:

1) alle schreeuwerige, rommelige gevelreclame weghalen en vervangen door wat ingetogeners, het liefst in een uniforme stijl, zodat het meer als één geheel overkomt. Het hoeft voor mij niet per se beperkt te blijven tot reclame-op-de-gevel; het mogen ook uithangborden zijn zolang er maar niet allerlei tierlantijntjes, neonflikkertjes (nee, geen speciale homosoort) en wat dies meer zij in verwerkt zit;

2) de spuuglelijke straatstenen vervangen door iets moois en duurzaams. Natuursteen zou mooi kunnen zijn, maar ik vind het profiel van Leidsestraat en Reguliersbreestraat bijv. ook helemaal niet verkeerd. Wel moet het Damrak iets kwalitatief hoogwaardigers krijgen - het is immers de belangrijkste voetgangersstraat van heel Amsterdam;

3) dezelfde verlichting gebruiken als op de Dam (inderdaad Mojito, die is erg strak). Geen retro-lampen svp, want dat is pas écht postmodern in mijn opinie (alhoewel ik wellicht een wat andere opvatting van dit begrip heb dan een architect);

4) trambaan: het lelijke asfalt mag van mij vervangen worden door iets mooiers. Wel iets waar ambulance- en andere hulpdiensten nog gewoon overheen kunnen rijden (natuursteen zal bij regen wel te glad worden);

5) auto's: het liefst natuurlijk weg, waarbij je de ruimte gebruikt voor een fietspad in twee richtingen. Overigens moet dit alleen worden gedaan indien er elders in de stad verkeersruimte vrij wordt gemaakt, om extra opstoppingen en dus extra emissies te voorkomen. Ik denk echter dat de Bijenkorfgarage haar functionaliteit grotendeels zal verliezen, zodra de garage onder het Rokin gereed is;

6) tramhaltes: inderdaad een wat mooier ontwerp. Overigens zou ik er voorstander van zijn de tramhalte op de huidige locatie aan het Damrak te verwijderen, en te vervangen door een halte die ergens tussen de twee uitgangen van metrostation Rokin in komt te liggen (feitelijk op dezelfde hoogte als de huidige, vervangende tramhalte Spui). Ter compensatie van het gebrek aan tramhaltes op het Damrak zat ik te denken aan een halte voor de Beurs van Berlage, ergens tussen Oudebrugsteeg en Beursplein in.

Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules