|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#101 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Mooi filmpje, leuk ontwerp. Hoe vaker ik het filpmje bekijk, hoe enthousiaster ik word. Toch denk ik dat menig NIMBY nu al eenboze brief naar het DvhN voorbereid.
|
|
|
|
|
|
#102 |
|
Fagus Sylvatica
Likes (Received): 1
|
Joepie! De plannen druppelen binnen!!!! Hij gaat duidelijk niet voor de hoogte van 50 meter. Mooie ontwerpen hoor!!
Erik van Eregaat: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verkoelende hitte voor de stad Erick van Egeraats ontwerp voor het Groninger Forum past binnen de traditie van openbare iconen van de Groningse binnenstad zoals het Stadhuis, de Koornbeurs en de Martinitoren. Het heeft een prominente plek in het centrum van de stad maar laat het bestaande in zijn waarde. Een nieuw en eigentijds gebouw dat is ontworpen vanuit de liefde voor de romantiek en schoonheid van de Groninger binnenstad. Het ontwerp is een spel tussen massa en transparantie, gewicht en gewichtloosheid, de mens en natuur. Het gebouw heeft een brede voet en wordt naar boven toe steeds kleiner en lichter. De keuze van het materiaal is essentieel voor het verlangen van de stad naar openheid, lichtheid en transparantie. Glazen wanden op de begane grond kunnen volledig worden geopend om zo één doorgaande ruimte te creëren die het de bezoekers mogelijk maakt ongehinderd rond te dwalen. De buitenkant van het gebouw presenteert zich als van doorschijnend natuursteen, gemaakt met materialen als alabaster en glas. De rood gehouwen baksteen van de bestrating van het voorplein domineert ook alle centrale ruimten van het Forum. De indrukwekkende openbare hal en het een atrium van veertig meter hoogte bieden een visueel spektakel van continue vlakken van de rode baksteen in vloeiende lijnen. De hal en het atrium vormen een ontmoetingsplek voor Stadjers om actief en interactief te zijn of juist te ontspannen. Het gebouw maakt deel uit van de hedendaagse info-media-tainment wereld en omvat verschillende zones en faciliteiten, zoals bioscoop, activiteitencentrum, auditorium, bibliotheek en informatiebalies als ook expositieruimte, panoramische lounge, dakterras en een domein voor kinderen. Deze functies zijn verdeeld over 11 niveaus. De toegang naar alle faciliteiten in het hele gebouw kan zonder fysieke belemmering worden bereikt. Verschillende delen kunnen worden geopend en gesloten zonder het gebruik van andere zones te beïnvloeden. De bioscoop, de expositieruimte en het café op het dakterras kunnen zo ’s avonds laat en in het weekend ongestoord open blijven. Het Forum is zo sterk bepaald van vorm dat je het niet snel zult vergeten. Om veel mogelijk te maken zijn andere delen van het gebouw juist onbepaald. Dat zijn de delen van het gebouw waar activiteiten zich kunnen mengen. Keer op keer kan bepaald worden hoe dingen worden ingedeeld. Juist zo kan echte uitwisseling van activiteiten plaatsvinden en werken. En als dat ergens kan, dan is dat in Groningen.
|
|
|
#103 |
|
Registered User
|
Ik ben erg te spreken over de ontwerpen zover. Dapper dat de gemeente heeft gekozen voor deze bureau's. Ik zou er niet aan moeten denken dat ze ons weer opzadelen met een opgesmukt winkelcentrum in Natalini stijl.
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Fagus Sylvatica
Likes (Received): 1
|
@ Merijn: ik hou wel mn hart vast...Er komen nog 5 andere ontwerpen natuurlijk. Als er 1 retro ontwerp bij zit, zul je zien dat de hele stad daar op stemt! Hopen dus maar dat alle ontwerpen verfrissend en vooruitstrevend zijn.
Tot dusver spreekt het ontwerp van UN studio mij het meeste aan.
|
|
|
#105 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
#106 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
Leegbydegrunitte
Likes (Received): 10
|
Prachtige ontwerpen van UN en van Eregaat! Ik heb zelf ook wel eens een ontwerpje gemaakt, maar ben vanwege tijdstekort niet ver gekomen. Zulke dingen zie ik ook in dit ontwerp terug, zoals het 'oplopende naar boven'. Het ontwerp van UN studio is ook prachtig, erg verfrissend!
Inderdaad hopen dat er geen retro bij zit. Over het algemeen zal de stad dan inderdaad vooral op retro gaan stemmen, zeker een meerderheid daarvan. Jammer dat dit ontwerp gemaakt is in een periode van retro.. Maar ja dat kan je niet plannen. Op het ontwerp van van Eregaat kan ik al een beetje een mening gaan vormen. Helaas is er nog maar een impressie te zien van UN. Ik kan dus nu niet zeggen welke mijn favoriet is. Het mooie aan van Eregaat is dat het gebouw duidelijk naar voren komt in de stad. Het is geen klein gebouw, wat naar mijn idee ook niet moet. Een opvallend gebouw naast de Martini en dichtbij het stadhuis vind ik het mooist. Een duidelijk 'derde baken' dus.
|
|
|
#108 | |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Quote:
Inmiddels is ook het ontwerp van NL Architects online, het hele boekwerk is te downloaden op http://www.nlarchitects.nl/booklet.pdf Heb nu 3 ontwerpen gezien...die van Erick van Egeraat spreekt me het meeste aan tot nu. |
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Leegbydegrunitte
Likes (Received): 10
|
Nee, dit is niet echt mijn favoriete ontwerp. De plint vind ik, zover je het kunt zien niet echt toegankelijk. Daarnaast is het pand nogal afstandelijk wat niet van toepassing is op de functie en de plek van het gebouw. Tot nu toe blijft van Egeraat mijn favo.
|
|
|
#111 |
|
Registered User
|
De rest van de ontwerpen is te bezichtigen op http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=432312 Misschien is het een idee om een van beide threads te sluiten, 2 threads over het zelfde onderwerp heeft niet mijn voorkeur.
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Registered User
|
ik vind het laatste gebouw te braaf. Ik vind de 1e 2 het beste.
Klopt het dat sinds vandaag de maquettes en tentoonstelling van de plannen te zien zijn in de Martinikerk?? |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
Registered User
|
ja ik las het al rustig maar...
maar waar zijn de ontwerpen van de oostwand? ik zie al1 maar de plannen voor het gebouw an het plein achter de wand |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Registered User
|
ik heb gestemd! enne niet Groningers kunnen ook gewoon stemmen al1 ff je mail afgeven en je krijgt ook n code!
enne ik wil graag weten dit gaat dus om het gebouw aan het plein toch? en zijn er ook al ontwerpen voor de oostwand? hoe gaat dat in zijn werk? |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Registered User
|
Ik ben vandaag naar expositie in de Martinikerk geweest en wow wat een fantastische impressies krijg je daar! Er zijn films over de gebouwen, en van elk gebouw is een maquette aanwezig met daarbij expositie borden met prachtige platen met hoe het gebouw er van binnen uit ziet en van de verte etc etc... En ongelooflijk wat een belangstelling was er, het was er echt druk!
Echt prachtige maquettes en ik weet zeker dat UN Studio het beste is, op de fotos zie je details niet, het minste vind ik dus echt dat vierkanten karakterloosgebouw en eigenlijk viel Hadid(de fietshelm) ook wel wat tegen... Denk dat de Moskee De Rots en UN Studio de grootste kans maken. Iedereen die tijd heeft moet even gaan kijken in de Martinikerk achter de Martinitoren. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Registered User
|
@ Nathanaell : begrijp me goed, het is goed bedoeld maar het valt me op dat je steeds dezelfde reactie toevoegt in deze thread en http://www.skyscrapercity.com/showth...=432312&page=4
Lijkt mij eerlijk gezegd niet zo zinvol, verder raad ik je aan om de edit-functie wat vaker te gebruiken. Kun je in een net geplaatste reactie er nog iets bijplaatsen. Wel zo overzichtelijk, anders krijg je zoveel reacties van dezelfde persoon achter elkaar en loopt de thread te snel vol. Overigens kan deze thread gesloten worden ? Ik stel voor dat we de hele discussie verder voeren op http://www.skyscrapercity.com/showth...=432312&page=4 |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Registered User
|
ja sluit m maar...
|