daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Groningen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old October 7th, 2017, 06:30 AM   #4521
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 918

Die gladheid ervaar ik vooral op regenachtige stapavond in de buurt van een febo of op de markt als er ergens een viskraam oid in de buurt van de gele steentjes staat en daardoor wat nattigheid/vettigheid veroorzaakt.
Maar zo in dagelijks hier en nu nog nooit gemerkt eigenlijk.
maral no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old October 13th, 2017, 09:58 AM   #4522
Karrs
Registered User

Likes (Received): 85

Iemand bij die bijeenkomst geweest? Was 't wat?
Karrs no está en línea   Reply With Quote
Old October 14th, 2017, 02:19 PM   #4523
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Likes (Received): 572

Busje komt zo, maar weinigen stappen in:
D1N0 no está en línea   Reply With Quote
Old October 14th, 2017, 06:29 PM   #4524
maral
Registered User

maral's Avatar

Tja...de vraag is dan.
Nog onbekend en te vroeg voor al te grote conclusiexs?
Niet geschikt voor eigenlijke doelgroep en blijven die al thuis?
Of was de ophef groter dan het gevolg?
Old October 14th, 2017, 07:01 PM   #4525
Martinistadjer
Registered User

Martinistadjer's Avatar

Likes (Received): 81

Of omdat het busje naar een bestemming rijdt waar niemand heen wil?
Martinistadjer no está en línea   Reply With Quote
Old October 14th, 2017, 07:12 PM   #4526
maral
Registered User

maral's Avatar

Met een handicap scheelt het een stuk...
A-kerk/zuiderdiep of Westerhaven. En daar is het vooral voor bedoelt natuurlijk.

Edit : maar echt beoordelen kun je pas natuurlijk als ie de grote markt aandoet. Das wel zo.

Last edited by maral; October 14th, 2017 at 07:21 PM.
Old October 14th, 2017, 08:32 PM   #4527
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Wellicht is zo'n busje dus pas nuttig als ook de bussen van de GM verdwenen zijn.
Old October 15th, 2017, 12:57 AM   #4528
Karrs
Registered User

Likes (Received): 85

Dat busje rijdt van niets naar nergens; natuurlijk zit er niemand in.

Als hij nou van de Westerhaven via de Vismarkt, de Grote Markt en de Oosterstraat naar het Zuiderdiep rijdt, ja dan zitten er mensen in.
Karrs no está en línea   Reply With Quote
Old October 15th, 2017, 07:31 AM   #4529
maral
Registered User

maral's Avatar

Dat busje brengt je in elk geval stukje dichter bij centrum.
Als ik moeilijk liep dan pakte ik dat busje.
Drie keer hernia gehad,toen van westerhaven naar A-kerk of zuiderdiep met busje ipv lopen...yess...en over die klandizie hebben we in eerste instantie hè..
Als dat busje nu al stampvol zat met mensen die te lui zijn om te lopen gaat er ook iets niet goed.
Tuurlijk, met GM als bestemming kun je het pas echt evalueren.
Old October 15th, 2017, 07:42 AM   #4530
maral
Registered User

maral's Avatar

Volgens mij is dit ook meer bedoeld om het busje (waterstof/gebruiksgemak doelgroep) alvast wat te testen om te zien of het het alternatief wordt dan nu al enorme aantallen passagiers te trekken.
Als dat al doelstelling is, volle busjes...
Gaat in eerste instantie om mensen die straks het centrum fysiek lastig kunnen bereiken, niet om vele duizenden mensen per week te vervoeren oid.
Old October 15th, 2017, 09:28 PM   #4531
1988
Registered User

1988's Avatar

Likes (Received): 13

Tsja, dat voorspelde ik bij de start al. Heel leuk dat de gemeenteraad vanuit de raadzaal leuke plannetjes maakt zonder echt goed over de uitvoering na te denken. Voor de doelgroep van het busje is dit geen goede oplossing. Mensen moeten nu extra omreizen, om vervolgens over te stappen op dat busje, tot nu toe heb ik steeds minimaal een kwartier moeten wachten voor dat het busje er was (zou maximaal 10 minuten duren werd beloofd).

Maar wat is de doelgroep? Vooral oudere mensen die minder mobiel zijn en mensen met een chronische ziekte zodat ze toch nog in het centrum kunnen komen. Zoals ik tijdens de start week al vertelde, door de huidige uitvoering is de drempel om naar het centrum te reizen hoger geworden voor deze doelgroep. Doordat je een extra overstap moet maken en vaak lang op dat busje moet maken duurt de reis snel al 15 a20 minuten langer. Daarnaast is het voor mindervalide mensen een extra drempel om over te stappen, zeker aangezien dit in Groningen uberhaupt al slecht is geregeld vergeleken met een Den Haag of Berlijn. Hierdoor kan ik het mij voorstellen dat die mensen niet meer of veel minder naar het centrum gaan.

Er zijn zat mensen met een chronische ziekte die elke dag maar weinig energie hebben door hun ziekte. Wanneer je dan een extra overstap moet maken en 9 van de 10 keer wederom extra moet wachten omdat het busje al weg is, kan ik het mij voorstellen dat mensen daar geen zin meer in hebben.

Zelf ga ik tegenwoordig alleen maar op mijn allerbeste dagen naar het centrum, de rest van de dagen niet meer.

Daarnaast kan ik het mij voorstellen dat mensen de rit prijs te gortig vinden. 50 cent voor 1 halte, vergeleken met de kosten voor een stadsbus of streekbus ritje is extreem hoog te noemen. Het feit dat de OV chipkaart niet geldig is zorgt ook voor een extra drempel.

Het feit dat het een lijn van hier naar nergens is helpt ook natuurlijk niet mee en tot slot, in de avond na 18.00 uur rijd het niet, even uit eten gaan is dus niet mogelijk als je afhankelijk bent van dat busje.

En het kan anders. Kijk naar het centrum busje van Utrecht op lijn 2. Reizen met ov-chipkaart, toegankelijk voor iedereen, rijd een goede route, rijd in de avonden en in net weekend.

En dan heb ik het nog helemaal niet over het feit dat het centrum van Groningen veiliger is geworden door de bussen te weren. Zolang de fietsers overal en nergens blijven rijden en zich totaal niet aan de verkeersregels houden gaat dat ook niet gebeuren. Daar waar de buschauffeurs wel goed oplette en juist ongevallen voorkwam.

Inmiddels al een aantal weken hier een brief over baar de gemeente gestuurd en helaas nog geen enkele reactie gehad
1988 no está en línea   Reply With Quote
Old October 16th, 2017, 12:29 AM   #4532
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Voor WMO klanten en stadjerspashouders is het gratis. Het probleem is eerder dat de Grote markt nog door bussen bediend wordt. Als de hele binnenstad binnen de oude diepenring busvrij is kan het busje een betere route volgen. Als het wel succesvol is en het zit altijd vol dan is het natuurlijk ook weer niet goed.

Het nu al mislukt verklaren van het weren van de bussen is ook een gotspe. De herinrichting moet nog beginnen. Ze zijn net bezig in de Astraat. De bussen rijden nog over de grote markt.
Old October 16th, 2017, 11:56 AM   #4533
ErwinFCG
050

ErwinFCG's Avatar

Likes (Received): 344

Quote:
Originally Posted by D1N0 View Post
Het probleem is eerder dat de Grote markt nog door bussen bediend wordt. Als de hele binnenstad binnen de oude diepenring busvrij is kan het busje een betere route volgen.
Hij zou toch nu ook al wel een betere route kunnen volgen zou ik denken. Waarom niet vanaf de Brugstraat rechtdoor naar de Vismarkt, halteren naast de Aa-kerk en bijvoorbeeld op de hoek van de Vismarkt voor de Jeans & Beans (of als dat niet past in de Pelsterstraat bij de parkeergarage), en dan door de Pelsterstraat naar het Zuiderdiep. Terug dezelfde route, alleen vanwege het eenrichtingsverkeer dan door de Haddingestraat/Pelsterdwarsstraat.

Een extra 'voordeel' van die route is dat ze meteen kunnen testen hoe goed dat busje zich door het centrum (tussen de fietsers) kan manoeuvreren. Nu rijdt 'ie nog maar alleen over de asfaltweg, maar uiteindelijk zal het toch de bedoeling zijn dat 'ie over de gele steentjes gaat rijden.
ErwinFCG no está en línea   Reply With Quote
Old October 16th, 2017, 12:44 PM   #4534
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Ik denk niet dat ze een hele infrastructuur met haltes (verhoogde stoepen) willen aanleggen in deze fase.
Old October 16th, 2017, 01:59 PM   #4535
1988
Registered User

1988's Avatar

Quote:
Voor WMO klanten en stadjerspashouders is het gratis. Het probleem is eerder dat de Grote markt nog door bussen bediend wordt. Als de hele binnenstad binnen de oude diepenring busvrij is kan het busje een betere route volgen. Als het wel succesvol is en het zit altijd vol dan is het natuurlijk ook weer niet goed.

Het nu al mislukt verklaren van het weren van de bussen is ook een gotspe. De herinrichting moet nog beginnen. Ze zijn net bezig in de Astraat. De bussen rijden nog over de grote markt.
Klopt voor mensen met een WMOkaart of een stadjerspasis het gratis, maar daarbij vergeet je wel dat ook die mensen het leuk vinden om samen met andere naar het centrum te gaan. De mensen die mee willen bijvoorbeeld de vriend, vriendin en/of ouders of vrienden moeten namelijk gewoon betalen. En dan lopen de kosten snel op kan ik je vertellen.

Maar goed, als je die kosten er buiten houd zijn er nog steeds urgenten foute gemaakt bij het bedekenen van dit plan.

Zoals bijvoorbeeld het plan om alle bussen van de grote markt weg te halen en ze zon zelfde soort busje als aan de west kant over de grote markt willen laten rijden. Wanneer ze dat echt willen doorzetten, dan zou ik de gemeente adviseren om eens naar de Utrechtse lijn 2 te kijken, als ze het op die manier aanpakken heeft het waarschijnlijk meer kans van slagen.

Daarnaast nogmaals, iemand met een chronische ziekte hebben vaak minder energie te besteden, waarom laat je die doelgroep die in het verleden wel gemakelijker in het centrum konden komen nu extra lang reizen, een extra overstap maken wat voor die doelgroep nu al vaak een opstakel is in Groningen en extra laat wachten op de halte omdat de gemiddelde wachttijd vaak minimaal een kwartier is. ( nee die 10 minuten dienstregeling wordt vaak niet eens gehaald).

Zoals ErwinFCG al aangaf, een andere route is ook nu al mogelijk. Maar kennelijk wil men dat niet proberen.
Old October 16th, 2017, 02:22 PM   #4536
Bjarte
Registered User

Likes (Received): 199

Ik ben altijd erg benieuwd wat de bestemming is van deze mensen als ze zogenaamd in 'het centrum' moeten zijn. Op de Grote Markt is vrij weinig te beleven, dus dat zal het niet zijn. Vismarkt kan ik mij voorstellen, veel winkels en markt. De afstand tot de dichtstbijzijnde bushalte is 300 meter (Schoolholm), en over het algemeen wordt in de ov wereld 300 meter aangehouden als respectabel. Alles ten westen van de Vismarkt is prima bereikbaar via centrumhalte Westerhaven. En alles ten oosten van de grote markt prima via de toekomstige halte thv Schuitendiep. Zelfs Grote Markt blijft dan binnen die 300 meter grens. De herestraat is prima bereikbaar via halte Zuiderdiep.

Allemaal leuk en aardig dat de minder mobiele mensen in onze samenleving vroeger konden uitstappen op de Grote Markt. Maar ik neem aan dat dit niet hun eindbestemming was. Dus als dat gezeur nou eens afgelopen mag zijn, ammehoela. Dat centrum van ons is geen Parijs...
Bjarte está en línea ahora   Reply With Quote
Old October 16th, 2017, 02:41 PM   #4537
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Laten we alles maar bij het oude laten want er is altijd wel een persoon te vinden voor wie de situatie verslechtert. De verbetering voor tienduizenden anderen mag je niet meewegen. :p
Old October 16th, 2017, 03:07 PM   #4538
1988
Registered User

1988's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjarte View Post
Ik ben altijd erg benieuwd wat de bestemming is van deze mensen als ze zogenaamd in 'het centrum' moeten zijn. Op de Grote Markt is vrij weinig te beleven, dus dat zal het niet zijn. Vismarkt kan ik mij voorstellen, veel winkels en markt. De afstand tot de dichtstbijzijnde bushalte is 300 meter (Schoolholm), en over het algemeen wordt in de ov wereld 300 meter aangehouden als respectabel. Alles ten westen van de Vismarkt is prima bereikbaar via centrumhalte Westerhaven. En alles ten oosten van de grote markt prima via de toekomstige halte thv Schuitendiep. Zelfs Grote Markt blijft dan binnen die 300 meter grens. De herestraat is prima bereikbaar via halte Zuiderdiep.

Allemaal leuk en aardig dat de minder mobiele mensen in onze samenleving vroeger konden uitstappen op de Grote Markt. Maar ik neem aan dat dit niet hun eindbestemming was. Dus als dat gezeur nou eens afgelopen mag zijn, ammehoela. Dat centrum van ons is geen Parijs...

Doordat de bus niet meer bij de Akerk stopt, zorgt er voor dat ik niet meer zelfstandig "even" naar de markt op de vismarkt kan gaan. Ja in mijn rolstoel als er iemand met mij mee kan gaan.

Maar terug naar de hoofd reden waarom de gemeente de bus weg wil hebben, ze willen het veiliger maken. Maar vervolgens halen ze de oplettende bus weg en doen ze niets aan de fietsers die juist vaak in de fout gaan.
Old October 16th, 2017, 03:09 PM   #4539
1988
Registered User

1988's Avatar

Quote:
Laten we alles maar bij het oude laten want er is altijd wel een persoon te vinden voor wie de situatie verslechtert. De verbetering voor tienduizenden anderen mag je niet meewegen. :p
Waarom zou je iets dat goed werkt willen verslechteren? Er zijn genoeg dingen in de stad die het verdienen om wel verbeterd te worden

Laten we dan ook maar de auto's uit de hele stad bannen, vroeger mocht je de auto gewoon voor je huis parkeren, maar waarom zouden we dat niet veranderen , alles bij het oude laten is zo 2016..
Old October 16th, 2017, 05:21 PM   #4540
D1N0
-----------------------

D1N0's Avatar

Tja 1988 als het voor jou verslechtert maar voor de rest van de wereld verbetert. Hebben 6 miljard mensen dikke pech.

Reply

Thread Tools

Posting Rules