daily menu » news links | rate the banner | guess the satellite | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Eindhoven

Reply

Thread Tools Display Modes
Old January 10th, 2008, 11:39 PM   #1
F L X
regio patser

F L X's Avatar

Om vandaag maar effe van de hak op de tak te springen.

Aardig artikel vandaag in de Pers over het a.s. referendum.
============================================

Burgemeestersverkiezing; Op campagne met Rob van Gijzel
Kandidaten stellen zich voor, Eindhoven óók.

Op de weekmarkt of in een verzorgingshuis, overal in ‘zijn’ Eindhoven kent burgemeesterskandidaat Rob van Gijzel (53) mensen. En zij kennen hem. Gelukkig, want er valt een hoop te klagen.

Janny Leunissen (61) heeft het toch maar mooi eventjes gezegd. Rob van Gijzel is nog geen burgemeester, maar áls hij het wordt, dan weet hij alvast dat het een rommeltje is in de fietserstunnel recht voor haar flat. Of hij daar niet wat aan kan doen.

Het is de derde dag van de verkiezingscampagne voor het burgemeesterschap van Eindhoven en deze middag doet Van Gijzel de weekmarkt in woonwijk Gestel en verzorgingshuis De Orangerie aan.

Eigenlijk is het overal hetzelfde verhaal. De geboren Eindhovense politicus kent héél veel plaatsgenoten. Van korfbal, hardlopen, uit de buurt, van vroeger en ga zo maar door. Hij is aardig, begripvol, geloofwaardig en legt snel een hand op de schouder van zijn gesprekspartner. Hij is makkelijk te benaderen, zoals zijn tegenstander en huidig burgemeester van Purmerend Leen Verbeek dat ook is.

Beiden zoeken ze deze week nadrukkelijk het contact met de gewone Eindhovenaar en die maakt daar dankbaar gebruik van. ‘Je weet maar nooit’, zegt Leunissen. ‘Misschien is hij straks heel belangrijk.’

Zo denkt Frits Bovers er ook over. De grote, brede, rijkelijk getatoeëerde man is voorzitter van supportersvereniging PSV Fans United. Hij is toevallig boodschappen aan het doen op de markt. ‘Dan ga ik me gelijk maar even voorstellen. Hij kan straks de nieuwe burgemeester zijn. Dan zit ik geregeld met hem aan tafel voor overleg. Wel zo netjes om hem nu maar vast een handje te geven.’

Eerlijk gezegd maakt het Bovers niet zo heel veel uit wie er uiteindelijk burgemeester wordt. Al heeft Van Gijzel als PSV-fan zijn voorkeur. ’Maar als het om supportersbeleid gaat, laat de burgemeester zich toch heel duidelijk leiden door adviseurs van politie, Openbaar Ministerie en de club.’

Van Gijzel beaamt dat volmondig. ‘Als burgemeester ben je op dit vlak afhankelijk van heel veel andere factoren én heb je natuurlijk de verantwoordelijkheid voor de openbare orde.’

Slecht onderhouden woningen, verloederde straten, verborgen armoede: Van Gijzel krijgt het ene na het andere probleem voor zijn kiezen. ‘Natuurlijk kan een burgemeester niet alles oplossen. Maar hij kan er wel voor zorgen dat bepaalde zaken bij de juiste wethouder terechtkomen’, zegt Van Gijzel.

Bert Verkuijlen (71) vindt het allemaal best. Of Van Gijzel hem kan helpen? Dat betwijfelt hij. Maar hij is in ieder geval blij dat hij zijn verhaal heeft kunnen doen. Als gehandicapte man moet hij in een verzorgingshuis rondkomen van een schamel zakgeldje. Hij wordt prima verzorgd en heeft ‘binnen’ absoluut niets te klagen. Maar door wettelijke regelingen houdt hij vrijwel niets meer over om ‘buiten’ nog wat te ondernemen.

Hij was voorzitter van een aquariumvereniging, maar kon de contributie niet meer betalen. Om maar wat te noemen. ‘Alleen mijn visvergunning heb ik nog. Die nemen ze me ook niet af.’

Van Gijzel hoopt het van harte. Meer kan hij niet doen. Ook niet als hij burgemeester wordt.
F L X no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2008, 03:02 PM   #2
Ward
Registered User

Ik was onlangs weer eens in Eindhoven sinds ruim een jaar. Er vielen mij wel wat dingen op:

Positief:

-Die Vestedatoren kende ik al, maar ook het gebied er omheen is erg goed geslaagd. En met de torens die nog gaan komen wordt de Vestdijk helemaal een "hoogbouw"-straat.

-Rond de Admirant. Nu nog een zooitje, maar je kan toch al zien dat het straks een grote verbetering gaat worden. De Emmasingel is met de lichttoren etc. nu al de straat met de meeste allure in Eindhoven. En ook dat Philipsmuseum zal, hoewel een beetje verstopt, een aanwinst zijn.

-Catharinaplein is flink opgeknapt.

Negatief:

-Als je het station uitloopt zijn er nog steeds te veel "lelijke" gebouwen, zoals bijv. BCC en C&A. Nieuwbouw! (>50 meter hoog)

-De Markt. Vooral de kant met het chinese restaurant is gruwelijk. Zo snel mogelijk die hele wand vervangen. Ook de Heuvelgalerie is een beetje oubollig aan het worden.

-Designhuis. Leuk een designruimte erbij. Maar dat gebouwtje is echt "anti-design". Doe er dan wat mee, verf het paars of gifgroen ofzo. Nog beter, de plek bij het Van Abbe-museum zou ideaal zijn voor een design- of technologiemuseum; Een futurische gebouw door Gehry of Zaha Hadid (keep on dreaming)...

Als ik burgemeester zou worden zou ik het wel weten. Pak die rotte plekken in het centrum aan.
Ik wilde trouwens ook wat foto's plaatsen, maar hoe doe ik dat (alleen http://?)...
Ward no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2008, 04:08 PM   #3
Ralphkke
Carpe Diem

Ralphkke's Avatar

@ Ward: Vind je het C&A gebouw echt zo lelijk ja? Vind het opzich wel meevallen. Inderdaad het BCC gebouw slopen er daar een mooie toren neerzetten!

Foto's plaats je door voor de link [img] en na de link [/img] te zetten.
Old January 19th, 2008, 01:07 PM   #4
Ward
Registered User

Quote:
Originally Posted by Ralphkke View Post
@ Ward: Vind je het C&A gebouw echt zo lelijk ja? Vind het opzich wel meevallen. Inderdaad het BCC gebouw slopen er daar een mooie toren neerzetten!

Foto's plaats je door voor de link [img] en na de link [/img] te zetten.
Ik vind het in ieder geval niet erg dat er een (kleine) blob voor dat C&A gebouw wordt gezet.

Kan ik ook foto's rechtstreeks van mijn pc hier opzetten? Volgens mij werkt dat niet met /img?...
Ward no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2008, 06:52 PM   #5
WSS
Urbanist

WSS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ward View Post

Negatief:

-Als je het station uitloopt zijn er nog steeds te veel "lelijke" gebouwen, zoals bijv. BCC en C&A. Nieuwbouw! (>50 meter hoog)

-De Markt. Vooral de kant met het chinese restaurant is gruwelijk. Zo snel mogelijk die hele wand vervangen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik stond laats op het perron en had uitzicht over dat gebied. Toen kwam ik ook tot de conclusie dat er gewoon teveel lelijke gebouwen stonden. Het beton is te dominant aanwezig. Het is zonde, want het is toch de entree van Eindhoven. Daarom hoop ik ook dat de BCC locatie wordt aangepakt. Er is veel meer mogelijk op die locatie.

De markt is zoiezo om te janken
WSS no está en línea   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules