daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old August 25th, 2004, 01:41 AM   #21
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 294

Quote:
Originally Posted by QyRoZ
Jij hebt het bericht niet gelezen volgens mij.
ja sorry, ik ben te lui in het lezen van lange berichten, ik vermoedde iets wat het dus niet bleek te zijn.....
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 25th, 2004, 01:47 AM   #22
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Likes (Received): 1

Lees dan in ieder geval de eerste en laatste alinea - in het algemeen, niet in het bijzonder bij dit artikel.
eusebius no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2004, 11:39 PM   #23
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 294

jajajajajajajajajajaja.... het was laat, excusez.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old September 9th, 2004, 11:01 PM   #24
aswnl
Registered User

Likes (Received): 14

87% van Nederland is nog altijd onbebouwd. 5% is infrastructuur, maar daar hoort dan ook echt alles toe, inclusief vliegvelden, voetpaden, spoorwegen, trambanen, fiets- en voetpaden, woonerven, wegbermen, etc.
Rijkswegasfalt neemt 76 km2 in beslag, en dat is dan van alle rijkswegen, dus ook de enkelbaans niet autosnelwegen als de N34, N36, N99, etc. Dat is slechts 0,2% van het oppervlak !

Overigens neemt het spoorwegnet 90 km2 in beslag, en de prestatie daarvan in personenkilometers is vele malen lager, zelfs zodanig dat iemand die een kilometer per spoor aflegt gecorrigeerd naar prestatie van de modaliteit op jaarbasis naar verhouding 5,5 keer zoveel ruimte inneemt als iemand die diezelfde kilometer over de autosnelweg aflegt. Voor geïnteresseerden wil ik de berekening nog wel een keer uitleggen.
aswnl no está en línea   Reply With Quote
Old September 10th, 2004, 12:21 PM   #25
Adderbak
Poetsvlek

Likes (Received): 0

Ja, klinkt erg leuk allemaal, behalve dan dat het wel een beeeeeeeetje verkeerd beeld geeft.
Volgens het CBS (maar weer eens), in 2000:
1130 km2 verkeer
waarvan
88 km2 spoorwegen
1016 km2 hoofdwegen
26 km2 luchthavens

het kan wel zijn dat de allerbelangrijkste snelwegen in Nederland net zo veel of minder ruimte innemen dan de spoorwegen, maar dan zit er wel nog zo'n 1.000 vierkante (!) kilometer onderliggend wegennet aan vast.
Als er morgen ook 1016 km2 spoor ligt, kunnen we over vergelijkingen zoals hierboven gaan praten, tot die tijd is het gewoon 100% asfaltgeile onzin.
Adderbak no está en línea   Reply With Quote
Old September 11th, 2004, 10:39 PM   #26
aswnl
Registered User

Spijt me zeer, maar wat je schrijft is complete onzin.
Het onderliggend wegennet heeft een vergelijkbare functie als het buslijnennet.
Het autosnelwegennet is qua functie zeer goed vergelijkbaar met het spoorwegnet. Beiden zijn infrastructurele hoofddrager van de middellange en lange afstand binnen hun modaliteit. Die mag je dus wel degelijk met elkaar vergelijken.

Asfaltgeil ? Dacht het niet. Ik ben ooit afgestudeerd op OV, en er later mede door de cijfertjes volledig op afgeknapt.

Wist je dat per woon-werk-personenkilometer een automobilist 29 mg PM10 (fijn stof) uitstoot, en een busreiziger 45 mg ? Denk er nog eens aan als je weer eens in zo'n roet-uitbrakend monster stapt !
Old September 12th, 2004, 01:03 AM   #27
CborG
Rick Bakker

CborG's Avatar

Likes (Received): 101

aswnl, jij bent een man van mijn hart!!
Old September 12th, 2004, 01:45 AM   #28
eusebius
BANNED

eusebius's Avatar

Likes (Received): 1

en de uitstoot fijne deeltjes (plus de rest) bij de trein ...
en het vliegtuig ...
en hoe verandert de verhouding als bussen beter bezet zijn? aan de limiet bij autos kleeft al snel een grens, bij bussen niet zo snel ..
eusebius no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2004, 06:42 AM   #29
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by aswnl
Asfaltgeil ? Dacht het niet. Ik ben ooit afgestudeerd op OV, en er later mede door de cijfertjes volledig op afgeknapt.

Wist je dat per woon-werk-personenkilometer een automobilist 29 mg PM10 (fijn stof) uitstoot, en een busreiziger 45 mg ? Denk er nog eens aan als je weer eens in zo'n roet-uitbrakend monster stapt !
Kun je deze cijfers ook onderbouwen? Ik kan me namelijk geen berekening voorstellen waarbij een bus meer uitstoot dan een berg auto's.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old September 12th, 2004, 09:29 AM   #30
Bart
Registered User

Het feit dat kleine dingen, zoals marginale ongelukken e.d. tot grote files leiden komt met name doordat de wegen eigenlijk te krap zijn. ook de ongelukken zelf ontstaan vaak door overbevolking van de weg.

Pronk had geen zinnige visie op ruimtelijke ordening. Die man was een gevaarlijk gek, die Nederland meer gekost heeft dan het lief is. Blij dat hij definitief uit de Nederlandse politiek is. Pronk dacht namelijk nog dat je de maatschappij kan regelen van boven. en is blijven hangen bij wensen die mensen 30 jaar geleden hadden. Daarnaast vondt hij de wensen van de bewoners niet belangrijk want hij had een "principe" dat veel belangrijker was.
Iedereen die gelooft in Pronk is wat mij betreft goed de weg kwijt! (letterlijk)
Old September 12th, 2004, 10:32 AM   #31
aswnl
Registered User

Quote:
Kun je deze cijfers ook onderbouwen? Ik kan me namelijk geen berekening voorstellen waarbij een bus meer uitstoot dan een berg auto's.
Je moet het ook per personenkilometer zien: je deelt de totale gerealiseerde uitstoot van de modaliteit in een bepaald jaar door het aantal gerealiseerde personenkilometers in datzelfde jaar. Daar is dus al in verdisconteerd dat in een bus richting stad 60 personen zitten en in de retourrit 3. En dat de gemiddelde autobezetting tussen de 1,2 en 1,5 ligt. Kortom: je moet niet één auto met één volle bus vergelijken, maar de totale uitstoot van de modaliteit met de geleverde prestatie van de modaliteit.
Old September 12th, 2004, 12:52 PM   #32
Cymen
Just another user

Cymen's Avatar

Likes (Received): 3

@aswnl
Dat had ik ook absoluut niet gedaan. Ikzelf had een aantal 15 reizigers in de bus(gecorrigeerd) en voor de auto vast op 1. Dit houd in dat volgens jouw aannames ongeveer grofweg 25 mensen in een bus netzoveel fijne deeltjes de lucht in schieten als 25 auto's. Dat vind ik vreemd klinken. (ook mijn verhaal, als het nu weer nalees )

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old September 13th, 2004, 12:11 PM   #33
Adderbak
Poetsvlek

oeioei, dit begint verdacht veel op mijn scriptie-onderwerp te lijken...
rentabiliteit van ov-investeringen in de regio amsterdam, namelijk.

@aswnl, kzal ns kijken wat het RIVM over jou beweringen zegt.

en verder, waar ging deze thread ook alweer over?

Reply

Thread Tools

Posting Rules