daily menu » news links | rate the banner | guess the satellite | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische Steden - Villes Belges > Antwerpen

View Poll Results: Welke locatie voor ons nieuw stadion?
't Eilandje : Mexico-eiland 2 5.13%
't Eilandje : Droogdokken 8 20.51%
Petroleum-Zuid 29 74.36%
Voters: 39. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old December 15th, 2008, 12:37 PM   #841
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by den_JJ View Post
Is dit wel een goed idee?
- Houd deze Patrick Vanoppen rekening met een eventuele uitbreiding voor het WK2018? Want 25000 zitplaatsen is dan te weinig
- We horen enkel iets over Beerschot, dit kan eventuele nadelen hebben voor één grote fusie club.
- Is zo'n grote investeerder wel een goed plan? kijk naar STVV en Lierse zitten in 2de klas.

Wat ik wel positief vind is het investeren in een jeugdcomplex. Beerschot heeft een super goeie jeugdopleiding (de helft van de Rode Duivels komt van den Beerschot). Maar alles kan beter
-fusieclub???
-Germinal Beerschot HAD een degelijke jeugdopleiding in de beginjaren. Dat is serieus aan't verwateren de laatste jaren, er wordt ook haast niet meer in geïnvesteerd. Ze doen het nog niet goed genoeg om af en toe een subsidie hier en daar te mogen ontvangen...
-(nogmaals) fusieclub???
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 12:50 PM   #842
SimCityFanatic
Registered User

SimCityFanatic's Avatar

Quote:
Originally Posted by poller1 View Post
-fusieclub???
-Germinal Beerschot HAD een degelijke jeugdopleiding in de beginjaren. Dat is serieus aan't verwateren de laatste jaren, er wordt ook haast niet meer in geïnvesteerd. Ze doen het nog niet goed genoeg om af en toe een subsidie hier en daar te mogen ontvangen...
-(nogmaals) fusieclub???
fusieclub? Ja das wel de bedoeling denk ik... Jij denkt toch niet dat dat stadion enkel gebouwd wordt voor GBA?
SimCityFanatic está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 01:21 PM   #843
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by SimCityFanatic View Post
fusieclub? Ja das wel de bedoeling denk ik... Jij denkt toch niet dat dat stadion enkel gebouwd wordt voor GBA?

GBA + Antwerp.

= 1 fusieclub, + Antwerp.
Old December 15th, 2008, 01:45 PM   #844
hix
BANNED

Ze gaan toch niet zo'n stadion bouwen zoals in St Truiden?
hix no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 01:50 PM   #845
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by hix View Post
Ze gaan toch niet zo'n stadion bouwen zoals in St Truiden?
nee.
Old December 15th, 2008, 03:09 PM   #846
den_JJ
Registered User

den_JJ's Avatar

Een fusie club is noodzakelijk als Antwerpen een topclub wil. Er moet één club komen wil je aan wat deftige sponsor contracten komen en een deftig aantal bezoekers. Wat moet GBA met een stadion van 25000 man als ze nu 12000 nog niet vol krijgen. Antwerp heeft ook rond de 12000 supporters, tel die beide op en je moet naar een stadion van minstens 30000 gaan, bezoekers moeten ook plaats hebben.

En over de jeugdwerking hou ik het kort, de namen Steppe, Dembele, De Mul zeggen genoeg
den_JJ no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 03:20 PM   #847
poller1
Registered User

Quote:
Een fusie club is noodzakelijk als Antwerpen een topclub wil. Er moet één club komen wil je aan wat deftige sponsor contracten komen en een deftig aantal bezoekers. Wat moet GBA met een stadion van 25000 man als ze nu 12000 nog niet vol krijgen. Antwerp heeft ook rond de 12000 supporters, tel die beide op en je moet naar een stadion van minstens 30000 gaan, bezoekers moeten ook plaats hebben.

En over de jeugdwerking hou ik het kort, de namen Steppe, Dembele, De Mul zeggen genoeg
Sorry, maar je stelt het veel te simpel voor.

Over die jeugdwerking: klopt, en die zitten nu toch niet meer in de jeugd, of wel?

Laten we binnen 10 jaar nog eens spreken over die jeugdwerking. De oogst zal een pakske minder zijn.
Old December 15th, 2008, 04:20 PM   #848
hix
BANNED

Quote:
nee.
Als die kerel voorstelt om een stadion voor 25,000 man te bouwen, dan is dat zeker niet geschikt voor het wk. Het risico op minderwaardige architectuur is dan IMO zeer reëel.
De toekomst voor een topstadion in Antwerpen is volgens mij zeer onzeker zonder topclub in Antwerpen. Ik blijf erbij dat zowel GBA als Antwerp flutploegen zijn die niks te zoeken hebben in een 40,000 + stadion. En als Beerschot volgend jaar in tweede klasse speelt denk ik niet dat ze nog veel volk gaan trekken.
hix no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 04:21 PM   #849
den_JJ
Registered User

den_JJ's Avatar

Ik stel het te simpel voor. Alle geluk heeft u blijkbaar wel de juiste antwoorden, ik wacht vol ongeduld.

verder heb ik dit gevonden op de website van Vivinvest:

volgens mij is dit maar een voorbeeldje van een stadium of zou hier echt een concreet plan achter zitten?
Old December 15th, 2008, 06:36 PM   #850
pinkie 4 president!
Registered User

Quote:

Het is altijd gemakkelijk om met namen te beginnen te zwaaien, wie echter een onderbouwde mening over de jeugdwerking bij gba wil hebben, moet heel het plaatje bekijken..

Toen Gba in 1999 opgericht werd, was dat als dochterclub van Ajax (dat zelfs een aantal jaar een meerderheid van de aandelen had), in die periode is de jeugdopleiding van gba zwaar ondersteund door ajax en zijn ze heel veel jongeren gaan halen bij andere clubs, telkens met de belofte dat die jongens als ze goed genoeg waren bij ajax terecht konden komen, van de 3 namen die je daar noemt is alleen Steppe eentje die direct bij gba begonnen is, Dembele is gehaald bij Berchem Sport en De Mul bij Cappellen. Met die generatie was de jeugdopleiding van gba top in België, als je de nationale jeugdselecties van toen bekijkt, zal je zien dat in sommige selecties toen gemakkelijk 5-6 jongens van gba waren.

Het grote nadeel was natuurlijk dat de beste jongeren al snel naar ajax gingen, dat daar de beslissende stappen in hun opleiding gezet werden (en die ligt in de leeftijd van 15 tem 19) en dat ze ook daar doorbraken, gba was toen dankzij de centen van ajax dus top maar diende daarvoor als prijs te betalen dat ze louter een doorgeefluik waren voor ajax, zij het een zeer succesvol doorgeefluik (vertonghen, vermaelen aelderweild, de mul, tiberkanine,...)

vanaf dat ajax zijn handen van gba heeft afgetrokken is de jeugdopleiding van gba echter in verval geraakt, het is immers geen geheim dat Jos Verhaeghen een jeugdopleiding louter geldverspilling vindt.

Conclusie, gba had een fantastische jeugdopleiding maar dat is nu compleet verwaterd!
Om te eindigen een kleine noot over de namen die je daar noemt,
De Mul: 3 jaar bij gba, daarvoor bij cappellen, op zijn 16 naar ajax gegaan, daar verder opgeleid en ook doorgebroken
Steppe: op zijn 14 door gba weggestuurd omdat hij niet goed genoeg was, naar Antwerp gegaan en op zijn 17 (toen hij bij antwerp een contract kon krijgen) terug naar gba gegaan nadat hij de voorstellen van beide clubs tegen elkaar had uitgespeeld (vergeet het hele "ik werd niet gerespecteerd-verhaal"), het bewijs daarvan leverde hij met zijn transfer naar heerenveen, hij kon niet rap genoeg naar zijn volgende club zijn...
Dembele: de enige jongen waar ze echt alle credit voor mogen nemen, op zijn 12 naar gba gegaan en daar ook doorgebroken..

soit, dit is allemaal zeer off-topic

Ik denk niet dat dit plan erdoor gaat komen, kan me niet inbeelden dat de overheid (op alle niveau's) hier akkoord mee kan gaan, gaat (op de locatie na mss) in tegen alles wat ze hier willen realiseren, zijnde:
- een stadion voor alletwee de ploegen
- zonder zaken als shoppingcentra en aanverwanten eraan
- waarbij ze de exploitatie ervan toch op zijn minst deels in handen houden
pinkie 4 president! no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2008, 06:49 PM   #851
den_JJ
Registered User

den_JJ's Avatar

Dank u dit is te minsten nen deftige uitleg.

reactie van Patrick Janssens volgens GVA
"We zullen zien hoe de gesprekken evolueren."

"Voor de ontwikkeling van het stadion zullen we de markt laten spelen. Voor ons is het niet evident dat een projectontwikkelaar voorrang krijgt. Maar een stadion voor de twee clubs, lijkt me oké."
"Ik vind wel dat Vanoppen raar rekent als hij zegt dat hij onze 25 miljoen niet nodig heeft", merkt Janssens op. "Maar wij willen één ding: een stadion voor twee clubs op een geschikte locatie."
Old December 15th, 2008, 10:34 PM   #852
poller1
Registered User

Inderdaad, bedankt, pinkie, om het zo goed uit te leggen.
Old December 16th, 2008, 04:35 AM   #853
CuoreGR
Registered User

CuoreGR's Avatar

Quote:
de helft van de Rode Duivels komt van den Beerschot
ni zwanzen he jjong... De helft van de Rode Duivels heeft niet eens bewust geweten dat den beerschot in eerste klasse speelde

Quote:
Een fusie club is noodzakelijk als Antwerpen een topclub wil. Er moet één club komen wil je aan wat deftige sponsor contracten komen en een deftig aantal bezoekers.
Daar is toch geen fusieclub voor nodig? Meer nog, die fusieclub heeft het grondig verknald.
Het enige dat daarvoor nodig is, is een deftig bestuur bij den Antwerp

Quote:
Wat moet GBA met een stadion van 25000 man als ze nu 12000 nog niet vol krijgen. Antwerp heeft ook rond de 12000 supporters, tel die beide op en je moet naar een stadion van minstens 30000 gaan.
deel 1 klopt, deel 2 kan ook kloppen... maar 1+2 is niet altijd 3...

Last edited by CuoreGR; December 16th, 2008 at 04:47 AM.
CuoreGR no está en línea   Reply With Quote
Old December 16th, 2008, 08:08 AM   #854
antigoon99
Registered User

antigoon99's Avatar

Quote:
Originally Posted by CuoreGR View Post

Daar is toch geen fusieclub voor nodig? Meer nog, die fusieclub heeft het grondig verknald.
bij mijn weten is het wel die fusieclub die in de laatste 5 jaar de: de beker van België won, uefa cup speelde, een club die vorig jaar het mooist aanvallende voetbal van België speelde...

Quote:

Het enige dat daarvoor nodig is, is een deftig bestuur bij den Antwerp
niet alleen een "goed bestuur" zal Antwerp redden
antigoon99 no está en línea   Reply With Quote
Old December 16th, 2008, 10:42 AM   #855
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by antigoon99 View Post
bij mijn weten is het wel die fusieclub die in de laatste 5 jaar de: de beker van België won, uefa cup speelde, een club die vorig jaar het mooist aanvallende voetbal van België speelde...

niet alleen een "goed bestuur" zal Antwerp redden

Bent aan't ijlen...
Old December 16th, 2008, 10:59 AM   #856
KrisL
Registered User

KrisL's Avatar

In de discussie over het wel/niet noodzakelijk zijn zie je een duidelijk verschil tussen het emotionele (geen fusie met die sukkels) en het bedrijfseconomische (samen sterk, goei als motor voor succes). We gaan er waarschijnlijk niet uitkomen :-(

Nog wat info over het station.

Quote:
16/12 Gemeenteraad vraagt meer uitleg over 'gratis stadion'
Is ondernemer Patrick Vanoppen de geldschieter voor het nieuwe voetbalstadion op Petroleum-Zuid? Dat was dé vraag op het actualiteitsdebat in de gemeenteraad. “We gaan voor ons eigen project en of Vanoppen daarin een rol kan of zal spelen moet nog blijken”, vatte burgemeester Patrick Janssens (sp.a) de houding van het college samen.

Voetbal leeft duidelijk ook in de gemeenteraad. Vanuit alle fracties werd om duidelijkheid gevraagd over de rol van Patrick Vanoppen in het stadiondossier.

'Gratis'
De ondernemer zei maandag in Gazet van Antwerpen bereid te zijn om ‘gratis’ een stadion neer te zetten op Petroleum-Zuid. De man zou ook aandelen hebben of kopen in Germinal Beerschot, samen met Antwerp betrokken partij in dit dossier.

Wat de bouw van het ‘gratis’ stadion betreft was schepen van Sport Ludo Van Campenhout (Open Vld) duidelijk: “Gratis bestaat niet. De vraag is wat deze ondernemer verwacht in ruil voor de bouw. We willen de regie in handen houden en zelf bepalen onder welke voorwaarden er een stadion komt. Particuliere inbreng is welkom, maar wel onder onze voorwaarden.”

Er was bij de raadsleden ook nogal wat ongenoegen over het feit dat het Fonds voor Spoorweginfrastructuur 19 hectare grond op Petroleum-Zuid wil verkopen aan Patrick Vanoppen, zonder dat de stad Antwerpen hierin gehoord werd. Dat vinden ook Patrick Janssens en Ludo Van Campenhout, die een gesprek vragen.

Nog tijd
Onder meer Wim Wienen (VB) en Claude Marinower (Open Vld) wilden weten wanneer het college nu eindelijk een beslissing neemt over een definitieve locatie. Maar zowel Janssens als Van Campenhout hielden de lippen stijf op elkaar en hielden het erbij dat er nog tijd is.

Dat de keuze op Petroleum-Zuid is gevallen, wordt ontkend. Volgens Van Campenhout zijn ook Droogdokkeneiland en Mexico-eiland nog kandidaat. Bart De Wever (N-VA) merkte nog op dat op Vlaams niveau “minstens in de geesten wellicht al voor Petroleum-Zuid is gekozen”.

Het werd maandag in ieder geval nog maar eens duidelijk dat het laatste woord over het voetbaldossier nog niet is gezegd.
Bron
KrisL no está en línea   Reply With Quote
Old December 16th, 2008, 11:31 AM   #857
poller1
Registered User

Noch in het bedrijfsleven, noch in de sport zijn fusies een garantie voor succes.

Niet in het verleden, niet in de toekomst.
Old December 16th, 2008, 11:38 AM   #858
Meurisse
Architect-Urbanist in Spe

Meurisse's Avatar

www.gva.be

Quote:
16/12 "Hij spreekt niet voor ons"

Antwerpvoorzitter Eddy Wauters heeft vragen bij de plannen van ondernemer Patrick Vanoppen om een ’gratis’ voetbalstadion te bouwen op Petroleum Zuid.

“Er wordt gezegd dat hij namens de clubs spreekt. Dat is niet waar. Vanoppen spreekt niet namens Antwerp en bij mijn weten is er nog steeds niets beslist over een nieuw stadion.”

Van horen zeggen

Eddy Wauters zegt op de hoogte te zijn van de plannen van Vanoppen, maar alleen van horen zeggen. “Ik heb gehoord dat hij grond heeft gekocht naast de locatie waar eventueel een stadion komt en dat hij belangen heeft of krijgt in Germinal Beerschot. Meer weet ik ook niet. Ik heb dat ook aan de burgemeester laten weten. Weet Janssens niet dat Vanoppen niet voor Antwerp spreekt of is er iets anders aan de gang?”

Spelletjes?

De Antwerpvoorzitter weet niet goed wat hij van het project moet denken. “Als de stad een nieuw stadion wil voor de twee clubs, ben ik mee. Maar volgens mij wil Germinal Beerschot een eigen stadion bouwen. Voor we in dit dossier een akkoord hebben, wil ik dat er een aantal voorwaarden wordt ingewilligd. Een nieuw stadion mag niet ten koste van Antwerp gaan.”

Toch het Kiel

“Trouwens”, zegt Eddy Wauters. “De locatie die is vooropgesteld ligt niet op Petroleum-Zuid. Dat is veel verder. De locatie is het Kiel en dat ze het niet ontkennen, want ik ken die buurt. In vogelvlucht 1.650 meter van het Olympisch Stadion. En als je te voet gaat 1.850 meter. Het Kiel dus. Maar soit, tot daar aan toe. We zullen zien hoe concreet deze plannen zijn en of Antwerp hierin een rol kan en wil spelen.”

En nu?

“We zullen wel zien hoe het verder gaat. Er zijn mensen die voor Antwerp dit dossier volgen en zij weten wat te doen. Ik herhaal er is nog altijd niets beslist.”

Quote:
Nieuwe slechterik in stadionsoap?

In het feuilleton over het nieuwe voetbalstadion is een nieuwe hoofdrolspeler opgedoken. Projectontwikkelaar Patrick Vanoppen uit Herent biedt het stadsbestuur aan om ’gratis’ een stadion voor 25.000 toeschouwers te bouwen op Petroleum Zuid (IPZ).

Vanoppen wil van de nieuwe voetbaltempel de thuishaven maken van Germinal Beerschot, de club waarvan hij zelf al een derde van de aandelen bezit. Maar als het echt niet anders kan, mag ook Antwerp er gaan spelen. Om zijn positie in de gesprekken met de stad te versterken, heeft Vanoppen alvast 19 hectare grond op IPZ gekocht van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI). Die grond is niet de locatie waar het stadion moet komen, maar de stad wil het stuk wel hebben om er een bedrijventerrein te ontwikkelen. Een ideale pasmunt voor de onderhandelingen, lijkt Vanoppen te denken.

Allereerst even iets over dat woordje ’gratis’. Voor niets gaat alleen de zon op. Vanoppen bedoelt dat hij wil afzien van de 25 miljoen euro die de stad zelf wil inbrengen, op voorwaarde dat de club het stadion zelf mag exploiteren. Het stadsbestuur voelt daar weinig voor. Het heeft dat bedrag juist gereserveerd in zijn financiële meerjarenplanning omdat het bij de ontwikkeling van het stadion de regie zelf in handen wil houden. Germinal Beerschot heeft daar altijd al een andere visie op gehad. De club heeft zelfs lang gewerkt aan een eigen project op Linkeroever, maar moest daarvan afzien omdat de bewuste locatie - ’t Zand - de komende jaren een werfzone voor de Oosterweelverbinding wordt.

Patrick Vanoppen is een grote nieuwe speler bij Germinal Beerschot. Momenteel probeert hij met instemming van de groep rond de Germinalfamilies Verhaegen en Snelders zijn participatie in de club te verhogen tot vijftig procent. Vervolgens wil hij samen met Peter Verhaegen, Eddy Snelders en Gunther Hofmans het roer overnemen van de oudere generatie. De ambities zijn niet min: Germinal Beerschot moet een topclub worden met een eigen jeugdcomplex en een eigen stadion. Vanoppen heeft al een simulatie van dat stadion op de website van zijn bedrijf Vivinvest gezet, onder het motto ’In voorbereiding’.

De vraag is of Patrick Vanoppen zichzelf niet rijk aan het rekenen is. Hij zou voor de IPZgronden aan FSI dertig euro per vierkante meter hebben betaald, maar volgens goede bronnen is die vervuilde bosgrond op de markt niet meer dan vijf euro waard. Bovendien gaan de sanering en de verplaatsing (het grondverzet) nog een massa geld kosten. Hoe wil Vanoppen dat terugverdienen? Hij denkt misschien dat hij een bestemmingswijziging kan krijgen voor de industriegrond, om er meer winstgevende activiteiten te ontwikkelen. Maar in de 21ste eeuw is dat allang niet meer zo eenvoudig. Volgens onze informatie wil zowel het stadsbestuur als Vlaams minister Dirk Van Mechelen het gebied absoluut ontwikkelen als bedrijventerrein. Van Mechelen zou zelfs bereid zijn om daarvoor de gronden van Vanoppen te onteigenen.

En zo wordt het toch al complexe dossier van het stadion nog een stuk ingewikkelder. De actie van Patrick Vanoppen en Germinal Beerschot kan door de stad en Vlaanderen makkelijk worden gezien als een vijandige daad, terwijl alle betrokken partijen juist eensgezind voor hetzelfde project zouden moeten ijveren: een mooi stadion voor Germinal Beerschot én Antwerp. Vooral voor burgemeester Janssens moet het wrang zijn dat hij in dit verhaal zijn eigen favoriete club als stoorzender tegenkomt.

door Lex MOOLENAAR
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old December 16th, 2008, 12:12 PM   #859
poller1
Registered User

Die Vanoppen en heel GB is niet meer of niet minder dan een verzameling krapuleuze onderwereldfiguren.

AL MIJN HOOP rust nu op minister Van Mechelen, schepen Van Campenhout én Patrick Janssens.
Old December 16th, 2008, 01:18 PM   #860
oceanspray
Frequent Flyer

oceanspray's Avatar

Quote:
Die Vanoppen en heel GB is niet meer of niet minder dan een verzameling krapuleuze onderwereldfiguren.

AL MIJN HOOP rust nu op minister Van Mechelen, schepen Van Campenhout én Patrick Janssens.
Wow, je hebt alle vertouwen in de politiek, hé?
Wel, men beste, de onderwereld is de politiek en de politiek is de onderwereld. Ze kunnen niet zonder elkaar.

Men zal op een bepaalde dag beslissen waar het stadion komt en dat is dat.

Die haat spelletjes hier gaan wel van kwaad naar erger.

Lijkt een beetje op paniek hier.

Hier, voor het écht te veel wordt
En neem er nog een tweede, voor je maat

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules