SkyscraperCity Forum banner

Berchem

29K views 43 replies 15 participants last post by  DvW 
#1 · (Edited)
Afgelopen weekend heb ik mij eens geamuseerd met een 'stadstrip' binnen mijn eigen deelgemeente. Over 3 dagen heb ik 11 uur nodig gehad om elke buurt in Berchem aan te doen, hierbij nooit het grondgebied verlatend.
Oorspronkelijke aanleiding was het feit dat ik voor een vak op de universiteit het fietsbeleid in mijn gemeente - en in dat geval mag ik Berchem nemen en moet ik niet gans Antwerpen gedetailleerd bespreken - moet illustreren in een presentatie. Van de nood heb ik een deugd gemaakt (nu ja, fris was het wel) om jullie Berchem beter te leren kennen.
Er zijn heel wat foto's uit voortgekomen, die ik in deze draad regelmatig zal bijposten. Het zal dus iets meer uit verkeerskundig oogpunt zijn, maar andere thema's zullen ook overvloedig aan bod komen. Hoe divers Berchem ook is, het enige wat je in deze serie niet zal tegenkomen is industrie, want dat hebben we hier niet. Op slechts 5,79 km² hebben we desondanks veel te bieden.
In ieder geval zullen jullie na deze serie heel wat meer kunnen zeggen over Berchem in de draad 'Waaraan denk je als je de woonplaats van bovenstaande ziet?' ;)

Om het voor iedereen gemakkelijk te maken: Berchem is een deelgemeente van Antwerpen sinds 1983, daarvoor zelfstandig. Tegenwoordig ben ik een van de dikke 40.000 inwoners.
Kleine tussennoot: als ik het in de loop van de serie over Antwerpen heb, bedoel ik meestal wat in Antwerpen zelf (en dus niet in Berchem) ligt.



Qua verkeer vormt Berchem een vooral toegangspoort van Antwerpen voor automobilisten en treinreizigers die uit Brussel en Lier komen. De N1, een gewestweg die van Brussel via Antwerpen naar de Nederlandse grens bij de Wuustwezelse deelgemeente Braken leidt, vormt de belangrijkste verkeersader door Berchem en is een van de, misschien wel de drukste invalsweg van Antwerpen als je autostrades niet meetelt.

Op Viamichelin is het even ongemakkelijk om Berchem helemaal zichtbaar te krijgen, maar met dit kaartje zal het ook wel gaan.



Hier zie je duidelijk de grens van de deelgemeente.
Berchem is als volgt ingedeeld:
- Binnen de Ring ligt Oud Berchem, dat bestaat uit:
* Vijfhoek: de wijk ten westen van de Grotesteenweg, hier woon ik;
* Berchem centrum: tussen Grotesteenweg en spoorweg;
* Zurenborg: ten noorden van station Antwerpen-Berchem, deze wijk loopt nog door naar Antwerpen.
- De wijken Pulhof en Rooi: buiten de Ring, ten westen van de spoorlijn naar Brussel/Lier. Zoals we inwoners van het Waasland 'van over het water' noemen, is het gebied van het Pulhof en het Rooi bij bewoners van Oud Berchem bekend als 'over de brug'.
- Groenenhoek: wijk in Berchem, Borgerhout en Deurne tussen de Ring en de luchthaven.

Genoeg gepraat, we gaan op stap.

1. Generaal Lemanstraat.
De witte middenlijn bepaalt de grens: rechts ligt Berchem, links Antwerpen. Dit krijg je te zien als je vanuit Brussel Antwerpen binnenrijdt. Lekker stedelijk is het wel, met op het einde het 72 meter hoge Provinciehuis. Automobilisten denken hier echter dat ze nog op de E19 rijden en laten hun voet rustig hangen, ondanks je hier uiteraard slechts 50 km/u mag. Fietsers? Zijn die niet al uitgestorven? Ik woon in de zijstraat direct rechts.


2. Sint-Hubertusstraat.
De Sint-Hubertusstraat wordt in het mobiliteitsplan voorgesteld als alternatieve functionele fietsroute. Rustig genoeg is de straat in ieder geval. Links is een kasteeltje.


3. Sint-Hubertusstraat.
Maar als we de andere kant op kijken, zien we de enige ouderwetse kasseistrook van Oud Berchem zonder Zurenborg. Zouden fietsers hier massaal langs willen rijden? Aan beide kanten van de straat zie je gebouwen van het Sint-Willibrorduscollege, de oudste school van Berchem.


4. Grotesteenweg.
In 1986 is de Grotesteenweg verbreed, waardoor dit kapelletje met klooster (links, niet op de foto) aan de straat kwam te liggen. Voor de verbreding moesten dus alle huizen aan de oostkant van de Grotesteenweg tegen de vlakte.
Nu zijn er op dit stuk Grotesteenweg (tussen de Singel en de grens met Antwerpen) 2 rijvakken in enkele richting naar Antwerpen toe, ernaast een vrije tram-/busbaan en mooie, vrijliggende fietspaden.
Daarvoor was dit de situatie: een kasseiweg die net breed genoeg was voor 2 trams en een paar smalle stoepjes. De trams reden op de rijweg, die toen al enkelrichting was naar de stad toe. Met andere woorden: auto's reden op het voor hun linkerrijvak naar de stad toe, terwijl trams op dezelfde strook weg richting Mortsel, dus in tegengestelde richting reden (!). Dit leverde uiteraard problematische situaties op.


5. Hoek Driekoningenstraat en Grotesteenweg.
Een beetje lastig met de zon, maar dit is dus het Districtshuis, zeg maar gemeentehuis van Berchem, aan de oostkant van de Grotesteenweg. Het staat er sinds ongeveer 15 jaar. Een deel van het gelijkvloers en de eerste verdieping doen dienst als gemeentehuis, de rest zijn seniorenflats.


6. Driekoningenstraat.
De Driekoningenstraat, verder Statiestraat, is dé winkelstraat van Berchem. Het is allesbehalve een tweede Meir, maar er kan een gezellige drukte heersen. Dit ondanks er een hele hoop lijnbussen en ander verkeer passeren. Exclusieve zaken vind je er niet (meer), tegenwoordig bestaat het grootste deel uit 'vreemde' winkels. Een paar volkscafés, eethuisjes, Turkse en Belgische bakkers, enkele slagerijen, een Zeeman, een Wibra, viswinkels, supermarkten Peters-Govers (vergelijkbaar met Delhaize) en GB Express, pizzeria's, fotowinkels… Kortom, van alles wat.
Voor bussen is het net iets te smal om elkaar te passeren. Als je tijdens je opleiding tot buschaffeur hier gaat oefenen, zal je beslist heel vaardig worden. Want uiteraard staat de straat over de hele lengte vol met dubbelgeparkeerde bestelwagens en vrachtwagens, en in navolging hiervan doen de auto's dat ook maar. Ook dit is zogezegd een alternatieve functionele fietsroute.


7. Berchembrug.
Ik verlaat even het centrum en neem de Berchembrug, een fiets- en voetgangersbrug die Oud Berchem verbindt met park de Brilschans, op het Pulhof. Ik kijk nog even naar de achterzijde van het Mariagasthuis: vroeger een ziekenhuis, nu een RVT (rust- en verzorgingstehuis = verpleeghuis).


8. Binnensingel.
De Berchembrug is ongeveer 600 meter lang en brengt de zwakke weggebruiker veilig over de Binnensingel, zoals de Singel in Berchem heet, de spoorlijn Antwerpen - Gent en de Ring.
De fietsvoorzieningen op de Binnensingel tussen het station en de Grotesteenweg kunnen duidelijk beter op een weg waar auto's 70 km/u mogen rijden.


9. Binnensingel.
Nochtans is het fietspad in de andere richting wel goed, zelfs met het voetpad links ervan, zodat plots openslaande autoportieren geen probleem vormen. Rechts ligt het beschermde natuurgebied de Wolvenberg, maar daarover later meer.


10. Berchembrug.
De Berchembrug begint aan beide kanten met een krul, zodat geen lange toegangshellingen nodig zijn. Onder de brug zie je weer de Binnensingel, wat verder de Sint-Hubertuskerk (ligt niet aan voormelde Sint-Hubertusstraat) en het Mariagasthuis.


11. Berchembrug.
Tussen de Singel en het spoor kan je met een trap of een helling naar beneden om naar de Wolvenberg te gaan. Zo ziet de brug eruit over het spoor en de Ring heen.


12. Spoorlijn Antwerpen - Gent en Ring (richting Breda).
De Berchembrug is amper bekend bij niet-fietsende niet-Berchemnaren. Ik zou er een weddenschap van kunnen maken als onze HHF'ers, die tientallen keren de Antwerpse Ring bereden hebben, hem niet eens opgemerkt hebben. Veel volk wandelt of fietst er dan ook niet over, maar zeker genoeg om het nut ervan te bewijzen. Altijd heerlijk om vanop deze rustige brug van de spits op de Ring te genieten. De 4 kantoren aan de rechterkant zijn heel recent en staan op de plaats waar vroeger de Belgische telefoonmaatschappij Belgacom een vestiging had.


13. Ring (richting Gent).
In de andere richting heb je de Ring op zijn breedst: de op- en afrit van de Grotesteenweg (uitrit Berchem/Mortsel) en direct erachter de verbindingen naar de A12 en de E19 naar Brussel. In de verte het Crowne Plaza Hotel (68 meter hoog) en de Sint-Willibrorduskerk, waarover ook weer later meer.


14. Ring en spoorlijn Antwerpen - Gent (richting noordwesten).
Net boven de bomen torent het Provinciehuis. Iets naar rechts het gebouw van Electrabel.


15. Berchembrug.
Vrijdag was het zonnig en niet te koud. Deze twee heren in rood en zwart hadden even zin om vanuit het Pulhof naar de overkant te fietsen. De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal en de Politietoren (boven het gele huis) hebben hun hoogte van 123 resp. 70 meter mee, zodat ze ook hier, een viertal kilometer verderop, goed zichtbaar zijn.


16. Ring (richting Breda).
Boven de redelijk drukke Ring tekent zich nu een mooie skyline van flats op de Groenenhoek af.


17. Ringfietspad.
Naast de Singel, het spoor en de Ring is het Ringfietspad de vierde drukke verkeersader die de Berchembrug overbrugt. Druk, want fietsers rijden uiteraard liever hier dan naast de Singel. Via het Ringfietspad kan je helemaal parallel aan de Ring door een groenstrook van Hoboken naar Merksem fietsen.


18. Berchembrug.
Ook in de Brilschans begint de Berchembrug met een krul.


Wordt vervolgd…
 
See less See more
20
#3 ·
Leuke serie, erg leerzaam. Ik wist wel waar Berchem ligt, kon mij er niet zo`n voorstelling bij maken, omdat nu eenmaal 100% van alle Nederlandse dagjestoeristen in Antwerpen schijnbaar binnen de eerste stadsring verblijven. Ik ben straks in de tweede serie ook wel erg benieuwd naar specifieke aparte hoekjes van dit stadsgedeelte, of daar nu mooie of lelijke gebouwen staan, dat geeft allemaal niks.

Vaak is een buitenwijk nog meer urbaan dan de binnenstad. Ik trek dan nu ook weer met Berchem een vergelijk met mijn laatste fotoserie, dat je inderdaad soms wel eens buiten de binnenstad moet kijken om de ziel van een wereldstad als Antwerpen tegen te komen. En die kun je inderdaad in dit soort buitenwijken prima ontdekken of proeven. Heerlijk opluchtend, zo`n serie, waarvoor mijn dank.
 
#4 · (Edited)
19. Tussen Karel Coggestraat en Posthofbrug.
Nieuwe kantoren nabij de Ring en de spoorweg naar Brussel, waarvoor het gebouw van Belgacom moest bezwijken (niet dat dat zo erg was). Ervoor is een hondenwei.


20. Tussen Ringfietspad en Polygoonstraat.
Volkstuintjes zoals we ze in alle Antwerpse deelgemeenten kunnen vinden. Handig voor als je wil tuinieren, want dit is in een tuin binnen een huizenblok niet zo evident. Mensen wonen in de buurt, hebben hier elk hun tuintje, bergen hun spullen op in een houten hok en kunnen zo aan de slag om hun eigen prei, selder, patatten en andere groenten te planten.


21. Posthofbrug.
Een van de vier bruggen voor gemotoriseerd verkeer over de Ring in Berchem. Deze loopt parallel naast de spoorweg.
Aan het wegdek zie je duidelijk de vroegere situatie: 2x2, gescheiden door een witte lijn, vlak ernaast een smalle betonnen strook voor de fietsers, die maar moesten hopen dat parkeerders, die dat tussen fietsstrook en stoep deden, uitkeken voor ze hun portier openden. Zoals het er nu uit ziet, is het redelijk veilig, maar oogt het als een noodoplossing.


22. Posthofbrug.
De Posthofbrug maakt een bocht over de Ring en de spoorweg Antwerpen - Gent heen. Hier komt deze laatste via tunneltjes tussen de sporen vanuit Brussel en Lier terecht. Direct erna ligt station Antwerpen-Berchem, zowat het enige waarvoor Berchem bij de meesten bekend is.
Op de spoorweg stond een goederentrein stil. Als je goed kijkt, zie je aan de horizon, een stukje links van de verlichtingspaal van de Ring, de koepel van station Antwerpen-Centraal.


23. Ring.
De brede spoorbundel richting Brussel en Lier steekt de Ring over. Erachter zie je rechts weer enkele flats op de Groenenhoek. Links in de verte, zowat achter de verlichtingspalen, het nog maar 6 jaar oude en 48 meter hoge Ring Center, 3 km verderop in Borgerhout.


24. Spoorweg Antwerpen - Gent.
De tunneltjes naar station Antwerpen-Berchem, waarvan je direct links ervan de perronoverkappingen ziet.
Het gebouw met rode accenten erachter was Postsorteercentrum X, dat nu echter die functie niet meer vervult. Sinds het wegtrekken van De Post wordt hier regelmatig de musical van Daens gespeeld.


25. Binnensingel.
Tunnel onder de spoorweg met een geparkeerde lijnbus. Aan de overkant is wél een degelijk fietspad. Waar het dak van de tunnel lager is, zijn de sporen richting Gent al aan het afdalen om via de tunneltjes van foto 24 naast de Ring terecht te komen.


26. Posthoflei.
Fietsenstalling aan de westkant van het station. Contradictorisch genoeg is de stationsuitgang aan de kant van Berchem centrum de achterkant van het station.


27. Posthoflei.
Vanaf het kruispunt heet deze Stanleystraat. Je ziet daar ook dat de weg even een paar meter omhoog gaat. Zo is dat ook met de straat links, de Statiestraat (verlengde van de Driekoningenstraat, zie foto 6). Dit lager gelegen gedeelte heeft dan ook de bijnaam De Put.
We zitten vlak bij de grens met Antwerpen: die komt links uit de zijstraat bovenaan de helling en volgt dan de Stanleystraat. Vanaf het gebouw met 4 verdiepingen is de linkerkant dus in Antwerpen, de spoorweg in Berchem.


28. Station Antwerpen-Berchem.
Bij de meesten is dit het enige wat ze ooit van Berchem gezien hebben. Geen aantrekkelijk zicht natuurlijk, maar er zijn genoeg plaatsen in Berchem die dit meer dan compenseren.


29. Station Antwerpen-Berchem.
Spoor 6 en 7 zie je al duidelijk afdalen naar de tunneltjes toe. Je ziet het ook aan de behuizing van de elektriciteitsdraden: de eerste balk in het midden hangt lager dan de volgende. De trapjes brengen je naar perron 5 en 8.


30. Station Antwerpen-Berchem.
Tunnel van spoor 6 en 7 naar de Ring toe.


31. Station Antwerpen-Berchem.
Als je eens moet wachten in het station van Berchem, moet je eens een perron afwandelen tot op het einde. Zo kan je van perron 5 helemaal rond spoor 6 en 7, over de tunnel heen, naar perron 8 gaan.
Dit uitzicht krijg je dan cadeau: een overzicht van station Antwerpen-Berchem, en in de verte vlnr Antwerp Tower (87m), Theater Building (76m), Alcateltorens en een beetje rechts daarvan het topje van het Centraal Station (75m).


32. Station Antwerpen-Berchem.
Richting Berchem centrum, met als uitschieters de Sint-Hubertuskerk en het Provinciehuis en Electrabel (beide in Antwerpen).


33. Burgemeester Edgard Ryckaertsplein.
Zo heet het stationsplein in Berchem, tov de spoorweg dus gelegen aan de andere zijde dan het centrum.
Het is geen ruis die je ziet op de vloer, maar men heeft het plein niet zo lang geleden heraangelegd, en men wou eens kunstig doen: langwerpige, er geërodeerd uitziende tegels. Mooi zijn ze wel, maar ze lopen ongemakkelijk.
Bemerk de lange beige gevel op de achtergrond (de huizenrij ligt aan de Uitbreidingstraat), toch altijd separate huizen geweest.


34. Burgemeester Edgard Ryckaertsplein.
Iets naar rechts zien we een soort tuin met kiezelstenen en hagen. Rechts een soort busstation, met haltes op de vreemdste plaatsen. Achter het busstation zie je ook het begin van de Cogels Osylei, waarover later meer.


Zo ziet de kiezeltuin eruit vanuit de lucht (Maps Live).


35. Station Antwerpen-Berchem.
Van dit Fietspunt had ik zelf nog nooit gehoord, aangezien ik het ook nooit nodig heb, vermits ik een kwartier kan wandelen naar het station, of de keuze heb uit een vijftal buslijnen. Wat ze specifiek in Berchem doen, vind je hier.
Links zie je weer de tunnel van de Binnensingel onder de spoorweg.


36. Binnensingel.
Het toegangsgebouw tot het station… ja je leest het ;)
 
#8 ·
Leuke serie. Het is idd leuk om te zien waar je woont. Ook ik zat bij Berchem aan een dorpje te denken. Maar over foto 8, begrijp ik goed dat het fietspad tussen de rijstroken door loopt? Als dat zo is, wat een waanzin.
 
#10 ·
Berchem > Bergum.

Ook de vervolgserie is mooi, ff. Het geeft een prima beeld van Berchem van nieuw naar oud, met het station als topper. Zo mag ik het graag zien, de serie is als een ware ontdekkingstocht zoals ik deze ook zou maken als ik toevallig daar verzeild zou raken.

12 kilometer ten oosten van mijn huis ligt het mooie Bergum/Burgum, hoofdplaats van Tytsjerksteradiel. Kijk, dat klinkt net zo dorps als Berchem, niet te verwarren met elkaar dus.

Wat bepaalde verkeerstechnische zaken betreft: Ik dacht dat Nederland en Vlaanderen aardig overeen komen, als het gaat om ondoorzichtige rijstroken, vreemde afslagen, obstakels in de middenberm etc. Prachtig om dat zo te zien! Geen haar beter! :lol:
 
#13 · (Edited)
Ik neem jullie mee naar Zurenborg, de mooiste wijk van Berchem en ook gans Antwerpen, met huizen, villa's en kasteeltjes in allerhande stijlen. De wijk loopt door in Antwerpen, waar ze echter een gewone woonwijk is.

37. Cogels Osylei.


38. Gulden Vliesstraat.
De Gulden Vliesstraat zou een bovenlokale fietsroute zijn. Maar wie fietst er nu graag over kasseien, met het gevaar in de tramsporen terecht te komen?
In deze straat merk je niet dat je in het prachtige Zurenborg bent.


39. Waterloostraat.
Hier echter wel.


40. Waterloostraat.


41. Transvaalstraat.
Voor mij de mooiste straat van Antwerpen. Het linkse gebouw is symmetrisch rondom het linkse fronton dat je hier ziet. Veel te lang om gemakkelijk op foto te krijgen dus ^


42. Transvaalstraat.


43. Hoek Waterloostraat en Transvaalstraat.


44. Transvaalstraat.
Begin van de Waterloostraat.


45. Transvaalstraat.
En iets naar rechts.


46. Transvaalstraat.
Volgens mij was het het eerste huis waar forummer DvW een foto van het interieur probeerde te maken toen die man toevallig zijn deur had open staan. Tijdens deze wandeling had ik hiertoe echter helemaal geen kans: er was wel ergens een werkman die even buiten ging, maar die liet de deur op een kier.


47. Transvaalstraat.


48. Transvaalstraat.
Lijkt me leuk vertoeven hier, al vraag ik me af wat die man in de toren doet.


49. Transvaalstraat.
Zelfde huis van de andere zijde.


50. Transvaalstraat.


51. Tramplein.
Grote rotonde, waarvan de helft aan de overzijde van het spoor, in Antwerpen dus, Draakplaats heet. De viaduct heeft 5 bogen (de linkse is niet op de foto): de rotonde gaat door de buitenste, de tram rijdt door de middelste.
Langs deze spoorweg reden Nederlanders terug naar huis, toen de noord-zuidverbinding er nog niet lag.


52. Tramplein.
Rechts een busstelplaats van De Lijn, verder een oude watertoren en erachter de flat aan de Plantin & Moretuslei in Borgerhout.


53. Cogels Osylei.
De bekendste straat van de wijk, met ook de grootste paleizen, want zo zou je ze wel kunnen noemen.


54. Cogels Osylei.
Mooie gebouwen, allemaal goed en wel. Maar dan moeten ze ook met zorg behandeld worden. Toen de Cogels Osylei aangelegd werd, was er nog niet zo veel verkeer, tegenwoordig denderen trams en bussen voorbij. Vooral die laatste veroorzaken een hoop trillingen door op de kasseien te rijden.


55. Cogels Osylei.


56. Cogels Osylei.
Soms staat er al eens iets moderners tussen. In dit geval niet echt gepast, naar mijn mening.


57. Hoek Cogels Osylei en Generaal Van Merlenstraat.
We komen aan de rotonde midden in de Cogels Osylei.


58. Hoek Cogels Osylei en Generaal Van Merlenstraat.
Vanop het dak groet deze vriendelijke man ons… het is een beeld weliswaar.


59. Hoek Cogels Osylei en Generaal Capiaumontstraat.


60. Hoek Generaal Capiaumontstraat en Cogels Osylei.


61. Hoek Generaal Van Merlenstraat en Cogels Osylei.
De laatste van 4 gelijkaardige gebouwen, met toch duidelijke verschillen… en een gesneuveld verkeersbord, of zoiets.


62. Cogels Osylei.
In Zurenborg kan je geen gebouw fotograferen zonder zijn buur oneer aan te doen.


63. Cogels Osylei.
Het blijft bezaaid met blauwe bordjes.
 
#14 ·
Wow... wat een prachtige wijk is Zurenborg. Doet me ergens ook denken aan Amsterdam Oud-Zuid. En zoals anderen ook al hebben opgemerkt, had ik bij de naam Berchem een behoorlijk dorps beeld in mijn hoofd terwijl het behoorlijk stedelijk is. Iig een mooie serie!
 
#16 ·
^^ ik zei ook niet dat het een dorp is, maar dat het in mijn beleving een dorps karakter zou hebben (dorps = de uitstraling van een dorp). Ik denk overigens dat district in dit geval het best te vertalen is als deelgemeente, aangezien het een eigen bestuur heeft. Dat laatste hoeft in het geval van een stadsdeel niet persé aanwezig te zijn.
 
#17 ·
64. Voetgangersbrug naar de Saffierstraat.
Heel weinig mensen weten van het bestaan van deze verbinding af. Als je volgende keer dat je in station Antwerpen-Berchem buiten komt eens goed oplet, zal je onderstaande trap naast de Singel bemerken.


65. Voetgangersbrug naar de Saffierstraat.
Vlak naast spoor 1 leidt de brug naar de Saffierstraat en bij uitbreiding de wijk Groenenhoek.


66. Voetgangersbrug naar de Saffierstraat.
Het perron van spoor 1 loopt heel ver uit, bijna letterlijk tot niemandsland, waar reizigers doorgaans nooit komen.


67. Voetgangersbrug naar de Saffierstraat.
Over de parking van voormalig Postsorteercentrum X heb je een apart zicht op de 2 flats op de Groenenhoek aan de Ring.


68. Voetgangersbrug naar de Saffierstraat.
Meer naar het noorden, maar nog steeds Berchem: een clustertje.


69. Voetgangersbrug naar de Saffierstraat.
Veel leven zit er niet meer in, hier op de perrons. We zijn dan ook al bijna aan de Ring, een heel eind van het stationsgebouw.


70. Voetgangersbrug naar de Saffierstraat.
De sporen naar het zuiden toe gaan via 2 bruggen over de Ring: een smalle en een brede. Passagierstreinen nemen meestal de brede, ook die naar Lier. De smalle brug wordt vooral voor goederentreinen of losse locomotieven gebruikt.


71. Voetgangersbrug naar de Saffierstraat.
Deze keer reed er toevallig een goederentrein over de brede brug richting Antwerpen.
 
#18 ·
72. Marsstraat.
We zitten in de Groenenhoek, de oostelijke wijk van Berchem. Qua naamgeving zijn 3 buurten opvallend: bij de ene zijn de straten genoemd naar Romeinse goden, bij de andere naar dorpen uit de omgeving van Ieper die te maken gehad hebben met de Eerste Wereldoorlog, een derde heeft straatnamen naar edelstenen.
We zien een flat aan de Rode Kruislaan, een weg waar het Ringfietspad even naast loopt.


73. Gitschotellei.
De Gitschotellei is een invalsweg, voor fietsers een bovenlokale fietsroute, die leidt van het station Antwerpen-Berchem naar Borsbeek. Trams 8 en 11 rijden hier niet op een middenberm, maar rechts naast de rijbaan. Direct naast de sporen is iets zoals een fietspad, maar dan heel smal, zodat je linkerhand als fietser pakweg 10 cm van de voorbijrazende (want die rijdt dan relatief snel) tram komt.
Dat fietspad is trouwens heel merkwaardig: oorspronkelijk zijn het scheef liggende tegels, maar in Berchem hebben ze daar asfalt over gegoten. Nu zitten we hier dicht bij de grens met Borgerhout. Die komt uit een noordelijke zijstraat (Bacchuslaan), volgt de Gitschotellei even en gaat dan weer naar het zuiden (Apollostraat). Zo heb je tussen beide straten aan de noordkant de scheve tegels, en aan de zuidkant het mooi egale asfalt.


74. Dianalaan. (Ja, DvW ;) )
Kasseien zijn nog overvloedig te vinden in het Berchemse deel van de Groenenhoek.


75. Dianalaan.
De schoolbus maakt het stedelijke af.


76. Dianalaan.
Tussen al dit voorstedelijk geweld krijg je plots dit restaurant.


77. Lodewijk Van Berckenlaan.
Dit is eigenlijk meer de stijl die je eerder in het Borgerhoutse deel van de Groenenhoek zou vinden: woningen uit de jaren 1960.


78. Lodewijk Van Berckenlaan.
Een dwarsprofiel: geen fietspaden of markeringen en geparkeerde auto's. Niet zo gezellig voor een lokale fietsroute dus.


79. Hoek Lodewijk Van Berckenlaan en Dianalaan.
Het restaurant Hof Van Nauwelaerts zoekt een nieuwe uitbater.


80. Dianalaan.


81. Dianalaan.
Mooie rij huizen waar de gemiddelde Berchemnaar niet meer van opkijkt.


82. Moorsledestraat.
Hier hebben ze er zelfs voortuintjes bij.


83. Diksmuidelaan.
Naast de Gitschotellei is de Diksmuidelaan de andere centrale as in de Groenenhoek, met verlichtingspalen die soms boven de huizen uitsteken. Deze brengt je van het station Antwerpen-Berchem naar de luchthaven van Deurne en verder als sluiproute naar Mortsel. In tegenstelling tot de Gitschotellei is hier wél een goed fietspad.


84. Diksmuidelaan.
Wat meer naar de Ring toe, die achter de flat ligt. Links dierenspeciaalzaak Tom & Co, rechts zie je nog net een tramstelplaats van De Lijn.
 
#20 ·
85. Jan Breydelstraat.
Terug in mijn wijk, de Vijfhoek. Deze wijk bestaat qua bebouwing uit 3 delen. Over het noordelijke deel heb ik het later nog, in het midden (waar ik woon), zijn zo goed als overal herenhuizen te vinden. Het zuidelijke deel, waar de Jan Breydelstraat in ligt, bevat gewonere, kleinere huisjes, waar je dan ook relatief veel allochtonen vindt.
Gelijke nokhoogte, moet dat? Aan het einde van de straat zie je mijn parochiekerk, de Sint-Willibrorduskerk.


86. Kemmelbergstraat.
De Vlaaikensgang van Berchem, al is er maar één ingang. Aan het einde van deze toegang is dwars een steegje, een soort binnenhof, met 4 huizen. Lekker rustig.


87. Hoek Onze-Lieve-Vrouwstraat en Frans Van Hombeeckplein.
Op het gelijkvloers was een volkscafé, maar wat er nu mee gebeurt weet ik niet: het ziet er nog maar recent uit zoals hier op de foto.


88. Frans Van Hombeeckplein.
Het centrale plein van mijn wijk, al kan je het moeilijk gezellig noemen. In de zomer worden er wel eens wat concertjes gegeven in het kader van Muziek in de Wijk, een initiatief van de Stad Antwerpen waarbij op een aantal pleinen in de stad elke week muziek gespeeld wordt.
Het groene gebouw links heeft een tijd (lees: redelijk wat jaren) als Districtshuis dienst gedaan, tot het gebouw van in het begin van deze serie die functie overnam. Rechts zijn gebouwen van het eerder vermelde Sint-Willibrorduscollege. De andere gevelrij van het plein wordt vooral ingepalmd door een autowinkel. Voor de rest wat woonhuizen, maar helemaal geen horeca.
In het midden van het plein spelen wat straatkinderen basket en iets naar rechts staan een paar speeltuigen. Er zijn veel gezelligere stadspleintjes in Antwerpen.


89. Grotesteenweg.
Deze wegindeling had je al eerder in deze serie gezien. Het appartementsgebouw aan de linkerkant staat duidelijk aan de oostelijke, nieuwere zijde van de Grotesteenweg. In het gebouw in restauratie hebben enkele banken hun kantoor gehad (Anhyp, AXA…).


90. Heilig Hartstraat.
Blijkbaar heb ik wat last gehad met de belichting, maar in ieder geval is dit de Sint-Willibrorduskerk, de oudste kerk van Berchem. Hij ziet eruit als een echte dorpskerk, maar staat naast een van de drukste kruispunten van Antwerpen (Grotesteenweg en Binnensingel).


91. Heilig Hartstraat.
Sociale appartementen naast de kerk.


92. Heilig Hartstraat.
Voorkant van de kerk, met ernaast, zoals het een dorp behoort, een oude linde. Want ja, ooit is Berchem een klein dorp geweest :)


93. Heilig Hartstraat.
Een bescheiden kerkdeur met lekker dorpse lantaarns. In de nabije omgeving is er echter helemaal niets van die dorpsheid meer te merken.


94. Heilig Hartstraat.
Geen kerkhof rond de kerk, maar aan de gevel verwerkt. Dit zijn wel de heel oude graven, 'over de brug' (dus over de Ring) is een veel grotere begraafplaats.


95. Binnensingel.
Zo ziet het er 100 meter westelijker uit dan de Sint-Willibrorduskerk: één kantoorlint aan de Singel.


96. Binnensingel.
Tussen de Grotesteenweg en de Gerard Le Grellelaan (bij zwembad Wezenberg) is er een dubbelrichtingsfietspad aan beide kanten van de Singel. Noordelijk steek je langs de verkeerslichten de Generaal Lemanstraat over, zuidelijk ga je via deze fietstunnel onder de autostrade naar Brussel (hier nog N155, verder E19) door. Ikzelf heb deze tunnel nooit nodig, aangezien ik vlakbij de Generaal Lemanstraat woon.
Links het Crowne Plaza Hotel, rechts het glazen kantoor tegenover de Wezenberg.


97. Spoorweg Antwerpen - Gent en Ring.
Tanktrein richting Antwerpen en een stel flats over de brug.


98. Hoek Grotesteenweg en Binnensingel.
De meeste pendelaars die dit drukke kruispunt passeren zien deze zuil en zijn evenbeeld aan de overkant van de Grotesteenweg niet eens staan. Zoals de tekst zegt, was er vroeger in de buurt een kazerne, ook een van de stadswallen liep hierlangs, met enkele stadspoorten erbij. De kazerne zelf moest wijken voor het aanleggen van de Ring (vroeger E3, nu R1). Gelukkig heeft men deze monumenten behouden, al kon de plaatsing iets prominenter.


99. Grotesteenweg.
Wat stedelijkheid mag er zijn. In de voorgrond ga je over de Ring heen, verder leidt de weg naar Mortsel, een sinds kort tot stad verheven zelfstandige gemeente, die dus geen deelgemeente van Antwerpen is, ondanks de overgang in bebouwing totaal niet merkbaar is.
 
#21 ·
Mooie, uitgebreide serie! :eek:kay: Berchem blijkt heel anders dan ik me had voorgesteld. Interessante plaats. Mooi, die lange beige gevel op foto 33. En Zurenborg is inderdaad erg fraai. Wat verder opvalt is dat de straten vaak met ...lei eindigen. In Nederland bestaat dat helemaal niet.

Wel opmerkelijk dat het enige wat ik (van naam) kende van Berchem (nog?) niet aan bod is gekomen. Namelijk de voetbalclub; Berchem Sport. ;)
 
#24 ·
100. Ringfietspad.
Ik ben de Ring overgestoken en naar rechts gegaan. Als je er niet mee vertrouwd bent, is het een bizar zicht: een fietspad doorheen het groen, met 100 meter ernaast een van de drukste autostrades van België.


101. Ringfietspad.
De verkeerswisselaar tussen Ring (R1) en E19 naar Brussel. In de achtergrond wat (naar Antwerpse normen) hoogbouw: Crowne Plaza Hotel, AXA-toren, De Singel, Vivium, Corinthia Hotel, appartementsblok aan het Hertogenpark.


102. Ringfietspad.
Als je op het einde van de E19 vanuit Brussel niet rechtdoor naar de Generaal Lemanstraat (foto 1) rijdt, heb je de keuze tussen deze bestemmingen. Vivium, Corinthia Hotel en de flat naast het Hertogenpark piepen weer mooi tussen de bomen.


103. Hof Ter Schriecklaan.
Je moet niet per se in Zurenborg zijn om mooie huizen te zien in Berchem. Deze kleine buurt in de wijk Pulhof kan er ook wat van, zij het bescheidener dan bij Zurenborg zelf.


104. Hof Ter Schriecklaan.


105. Koninklijkelaan.
Om nog maar eens duidelijk te maken dat deze wijk bedoeld was voor lui met wat meer centen: een brede laan met een chique naam en dito huizen, en een betrekkelijk veilig fietspad.


106. Kerkhof.
Hier kom ik later terecht, moest ik altijd in Berchem blijven. Volgens mij is het de tweede grootste begraafplaats van Antwerpen na het Schoonselhof. Misschien zelfs een Schoonselhof in het klein, want hier zijn ook heel wat monumentale graven en familiegraven te zien.


107. Kerkhof.
De begraafplaats ligt aan de rand van de deelgemeente. Over de grens, in Antwerpen, ligt het Middelheimziekenhuis, een van de grotere van de stad.


108. Kerkhof.
Zo ziet een familiegraf eruit (als het niet al te best onderhouden is).


109. Kerkhof.
Hier is het Middelheimziekenhuis wat duidelijker (en overheersender).


110. Kerkhof.
In de verte een universiteitsgebouw van het RUCA, dat nu een deel van de Universiteit Antwerpen is geworden.


111. Kerkhof.
Jezus Christus waakt over de Berchemse doden.


112. Kerkhof.
 
#25 ·
Het blijft nog steeds leuk en onderhoudend, al deze foto`s. Toch best wel spannend om weer zo`n deel uit het plaatjesboek Berchem te zien, zo langzamerhand krijg ik een beeld van deze grote wijk. En in de zomer is het natuurlijk allemaal nog fraaier, vooral die Koninklijke Laan, wat is het daar lekker urbaan aangelegd.

Nogmaals hartelijk dank voor het uitbreiden van de serie. Toppie! :)
 
#28 ·
113. Elisabethlaan.
Deze weg leidt naar laten we zeggen Oost-Wilrijk, West-Edegem en Kontich en kan gezien worden als een sluipweg vanuit die laatste plaats voor als er file staat op de E19. Hier is het fietspad mooi op de middenberm, volledig gescheiden van de rijbaan.


114. Kruispunt Elisabethlaan en Koninklijkelaan.
Op het kruispunt van 2 markante lanen hoort een monument, in dit geval voor de oudstrijders van de Eerste Wereldoorlog. Het is niet speciaal voor dit monument dat het fietspad op de Elisabethlaan even splitst, want aan de volgende lichten, in Wilrijk, gebeurt dit ook.


115. Kruispunt Elisabethlaan en Koninklijkelaan.
Mooi hoekgebouw met de naam Residentie Olivier.


116. Brilschans.
Park Brilschans ligt in de oksel van de Grotesteenweg en de Ring. Groot is het niet, wel handig voor de buurtbewoners om bvb. met de hond te wandelen. Het fietspad op de foto verbindt de Koninklijkelaan met het noordelijke deel van de wijk Pulhof.


117. Brilschans.
In het park is een V-vormige vijver. Het park is aangelegd op een lunet, dat deel uitmaakte van een van de vele forten van Brialmont rondom Antwerpen.


118. Brilschans.
De houten bedijking is er nog maar pas, vandaar dat er nog een hoop smurrie ligt op de voorgrond.


119. Stanislas Leclefstraat.
De straten rondom de Brilschans bevatten dit soort mooie huizen.


120. Jan Moorkensstraat.
De Heilige Familie, oftewel 'de bruintjes', naar het uniform dat ze in die school dragen. Ik zat hier op de kleuterschool, maar kon er de lagere school niet doen, aangezien het een meisjesschool was.


121. De Veldekens.
De nieuwste wijk van Berchem. In 1999 werden de volkstuintjes ten noorden van Berchem Stadion verwijderd en kwamen woonhuizen in de plaats, en aan de Roderveldlaan wat later kantoren.


122. De Veldekens.


123. Grote Weide.
Zo heet de straat van waarop ik deze foto getrokken heb. Het is een zijstraat van de Berchemstadionstraat, met erachter de sportvelden bij Berchem Stadion, waar nog steeds Berchem Sport oefent. Ooit stonden zij in eerste klasse met even veel punten als Standard en Anderlecht, maar die tijd is lang voorbij: nu zitten ze in Vierde Klasse.
In de verte, want ze lijken dichter dan ze zijn, de flats aan de Fruithoflaan.


124. Berchem Stadion.
Zwart en geel zijn de kleuren van de ploeg. Hier is de jeugd aan het trainen.


125. Berchem Stadion.
Het is een semi-afgesloten terrein. 's Nachts kan je er niet in, maar overdag moet je niet per se lid zijn van een sportclub om in het domein te mogen. Bewoners van de omgeving mogen gerust een rondje rond de velden lopen.


126. Berchem Stadion.
Hoekschop: op welk doel zou ik richten?


127. Berchem Stadion.
Schamele hokjes voor de trainers.


128. Filip Williotstraat.
Hier ben ik tussen de wijken Rooi en Pulhof, al is de grens tussen de twee niet geheel duidelijk, aangezien de bebouwing hetzelfde blijft en er geen duidelijke scheidingsas is. Wel duidelijk is dat deze weg auto's uitnodigt harder dan 50 km/u te rijden en dat met dit soort fietsvoorzieningen voor de fietsers niet bepaald veilig aanvoelt. De straat dient ook als sluipweg naar Mortsel.


129. Pulhoflaan.
Geld mag je duidelijk hebben om in deze wijk te wonen.


130. De Roest D'Alkemadelaan.
200m verder, bijna aan de Grotesteenweg, krijg je dit.


131. De Roest D'Alkemadelaan.
Als ik mijn fototoestel dan een beetje naar links draai, krijg je zelfs een heuse mini-canyon. Niet alleen hier, maar overal in Berchem zou dit een mooie leuze zijn voor deze deelgemeente: "Impressionant in bescheidenheid." Want echt hoog zijn deze flats niet.


132. De Roest D'Alkemadelaan.
Gezellig zal het er zeker zijn. Aan de schuttingen tussen de balkons te zien, lijken de appartementen mij vrij ruim.


133. De Roest D'Alkemadelaan.


134. De Roest D'Alkemadelaan.
Je zou het een residentiële vorm van Linkeroever kunnen noemen.


135. Frans Birontlaan.
Achter mijn rug ligt de Grotesteenweg. Ik kijk uit op enkele flats aan de Fruithoflaan.


136. Grotesteenweg.
Ik moest het fietsbeleid in beeld brengen, dus heb deze er ook maar bij gehaald. Een degelijk fietspad is het zeker, al vergeten auto's uit de zijstraten soms dat ze eerst op aankomende fietsers moeten letten en dan pas op de auto's op de Grotesteenweg. Die weg is hier lekker breed en stedelijk, met een mooie vrije trambedding in het midden.


137. Grotesteenweg.
Daar zijn de flats aan de De Roest D'Alkemadelaan weer.


138. Grotesteenweg.
Zij maken de Grotesteenweg alleen maar stedelijker. Waarvoor het gebouwtje links dient, heb ik nooit geweten.


139. Grotesteenweg.
Tijd om weer even naar huis te gaan!
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top