daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Leuven

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old February 18th, 2009, 12:12 PM   #21
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Fochplein krijgt nieuwe naam
Burgemeester Tobback denkt aan naam rond unief of Europa

LEUVEN - Naast een volledig nieuw uitzicht krijgt het Fochplein in 2010 ook een nieuwe naam. Burgemeester Louis Tobback (SP.A) vindt dat de huidige naam te veel doet denken aan de slachtpartijen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een verwijzing naar de universiteit of het vredevolle Europa is een betere optie.

De plannen voor het vernieuwde Fochplein krijgen steeds meer vorm, het moet een groter 'pleinallure' krijgen. Schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A) kondigt aan dat er een nieuwe kiosk komt, met daaronder een ondergrondse fietsenparking voor zevenhonderd rijwielen. Net zoals in de parking aan het Leuvense station zal Velo er een fietsinrijpunt inrichten. 'Er kunnen fietsen en zelfs kinderwagens gehuurd worden. Voor winkelende mensen zijn er kastjes waarin ze hun boodschappen tijdelijk kunnen achterlaten', zegt de schepen.

Naast een nieuw uitzicht krijgt het plein over enkele jaren ook een nieuwe naam. Burgemeester Tobback gaf eerder al aan de huidige naam, die verwijst naar de Franse generaal Ferdinand Foch, liever kwijt dan rijk te zijn. Foch voerde de Franse legers aan tijdens de loopgravenoorlog van de Eerste Wereldoorlog. 'Iedereen zou inmiddels moeten weten dat er ter meerdere eer en glorie van hem duizenden levens verloren zijn gegaan tijdens gigantische slachtpartijen. Daarvoor kan ik geen waardering opbrengen', zegt Tobback. Een pasklaar alternatief heeft de burgervader niet, maar hij denkt wel al in bepaalde richtingen. 'Uiteraard denk ik aan de universiteit, nog steeds onze voornaamste troef. Het is dankzij deze unief dat wij geen drama's zoals bij DAF hoeven mee te maken. Eigenlijk had de universiteit vroeger een plein. Maar Place de l'Université is Hogeschoolplein geworden', zegt hij. 'Anderzijds kunnen we ook niet meer voorbij het verenigde Europa en de vrede. Ik zou liever geen folkloristische naam kiezen. Zo is me al het Pietermannenplein gesuggereerd. We hebben gelukkig nog wat tijd om erover na te denken, maar ik nodig bij deze iedereen uit om met nieuwe namen op de proppen te komen', zegt Tobback. Hans Bracquené, de fractieleider van Open VLD, herinnert eraan dat hij 'Brabantplein' geen kwade naam zou vinden.
Wat een onzin. Als je hiermee begint mogen alle Koning Leopold II-lanen ook geschrapt worden. Ik hoop dat we geen 45874455ste Europaplein krijgen.

Last edited by De Klauw; February 18th, 2009 at 09:26 PM.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 18th, 2009, 01:13 PM   #22
stefaanvandamme
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
'Iedereen zou inmiddels moeten weten dat er ter meerdere eer en glorie van hem duizenden levens verloren zijn gegaan tijdens gigantische slachtpartijen. Daarvoor kan ik geen waardering opbrengen', zegt Tobback.
Misschien dan eerst de Leopold I straat een nieuwe naam geven ? als het dan toch gaat over slachtoffers ter eer en glorie ?
stefaanvandamme no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 01:17 PM   #23
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 865

Leopold I heeft niet al te veel bloed aan zijn handen. Leopold II daarentegen, als privé-eigenaar van Kongo...

Maar 'k vind die naamsverandering ook nogal onzinnig. Het Fochplein is een plein dat tot ver buiten Leuven onder die naam bekend staat.
Old February 18th, 2009, 01:49 PM   #24
stefaanvandamme
Registered User

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Leopold I heeft niet al te veel bloed aan zijn handen. Leopold II daarentegen, als privé-eigenaar van Kongo...
idd, de grootste slachtpartijen hadden plaats onder Leopold II; maar onder Leopold I werd het gebied reeds ontgonnen en ontnomen aan de inheemse bewoners

+ Het feit dat al die handelszaken daar al hun gegevens weer kunnen veranderen omdat een paar mensen de naam niet vinden passen
stefaanvandamme no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 08:22 PM   #25
Josh
City Geek

Josh's Avatar

De ontginning van Congo is begonnen onder Leopold II, niet onder Leopold I.
Josh no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2009, 09:28 PM   #26
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by stefaanvandamme View Post
+ Het feit dat al die handelszaken daar al hun gegevens weer kunnen veranderen omdat een paar mensen de naam niet vinden passen
Om een paar te vormen moet je met twee zijn. Hier is het enkel burgemeester Tobback die een ballonnetje oplaat om een naamsverandering te forceren. De beste man heeft veel goeds gedaan voor Leuven maar hier gaat hij toch een beetje ver.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old February 19th, 2009, 09:47 AM   #27
11221
Registered User

Likes (Received): 18

Wordt het nu het gedrocht dat op de eerste pagina van deze thread staat dat ze willen bouwen? Of is/wordt het ontwerp nog aangepast?
11221 no está en línea   Reply With Quote
Old February 19th, 2009, 10:23 AM   #28
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 985

Quote:
Originally Posted by 11221 View Post
Wordt het nu het gedrocht dat op de eerste pagina van deze thread staat dat ze willen bouwen? Of is/wordt het ontwerp nog aangepast?
neen, het ontwerp wordt nog aangepast/ nieuw ontwerp eigenlijk

www.deredactie.be

Quote:
Wordt Fochplein Sophie Schollplein?

do 19/02/09 10:25 (UPDATE) - Leuven is op zoek naar een nieuwe naam voor het Fochplein. Groen! stelt voor om het plein naar Sophie Scholl te noemen.

De Leuvense burgemeester Louis Tobback (SP.A) deed een oproep om een nieuwe naam voor te stellen voor het Fochplein, naar aanleiding van de herinrichtingsplannen voor het plein.

Het plein is genoemd naar de Franse maarschalk Ferdinand Foch. Tobback wil een andere naam omdat Foch als generaal van de geallieerden in de Eerste Wereldoorlog er mede verantwoordelijk voor was dat miljoenen mensen gesneuveld zijn aan de Somme of aan de IJzer, door hen van de ene loopgraaf naar de andere te doen lopen in de hoop enkele meters winst te boeken.

Groen! wil het nu naar Sophie Scholl noemen. Dat zou een enorme symbolische betekenis hebben, klinkt het bij Groen!. "Van een klassieke oorlogsheld zouden we gaan naar een heel ander soort held."

Scholl was een jonge Duitse vrouw die tijdens de Tweede Wereldoorlog de Duitsers opriep om zich geweldloos te verzetten tegen het naziregime. Ze werd in 1943 door de nazi's onthoofd.

"Op die manier zouden we in het hart van de stad, die zwaar heeft geleden heeft tijdens de wereldoorlogen van de 20e eeuw, een echt vredesplein krijgen", vindt Groen!.

Last edited by Meurisse; February 19th, 2009 at 10:29 AM.
Meurisse no está en línea   Reply With Quote
Old February 19th, 2009, 02:33 PM   #29
Kessel-Lo
Registered User

Kessel-Lo's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Wat een onzin. Als je hiermee begint mogen alle Koning Leopold II-lanen ook geschrapt worden. Ik hoop dat we geen 45874455ste Europaplein krijgen.

Wat het ook word mij (en vele anderen denk ik) ga je niet snel een andere naam horen zeggen. Het ligt hier in Leuven zo makkelijk in de mond v.b. : "Ik ben opt "fosj"! Waar zitte gij?". En daarmee wil ik niet zeggen dat ze er geen goede naam aan gaan geven, maar dat is zoals vroeger de GB Carrefours werden hoeveel mensen zeggen nog steeds GB van een generatie ouder dan ik.
Kessel-Lo no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2009, 09:39 PM   #30
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Quote:
Originally Posted by YesWeCan View Post
Video over heraanleg van fochplein. Details zijn nog vaag.
Inderdaad nog héél vaag. Vager als ik van het stadsbestuur gewoon ben . Soit, goed nieuws dat er weer een straatje autovrij gemaakt wordt.

Voor de rest is het nog even afwachten tot we de plannen zien. Hopelijk zitten er wat knappe architecten op het stadsdiensten.

Quote:
Heraanleg Fochplein uitgesteld tot augustus 2010

16/02/2009 - Leuven gaat in augustus 2010 van start met de heraanleg van het Fochplein. Meest in het oog springend is de aanleg van een ondergrondse fietsparking met plaats voor 700 tweewielers. Dat heeft Dirk Robbeets (sp.a), schepen van openbare werken, maandag bekendgemaakt.

De VZW VELO zal er instaan voor de bewaking van de fietsen en een dienst voor lichte fietsherstellingen. Leuven liet het architectenbureau Robbrecht en Daem enkele jaren geleden al een ontwerp maken, maar dat werd onder massaal protest weer afgevoerd. Vooral het gebouw dat de architecten in het midden van het plein wilden plaatsen was de steen des aanstoots, wegens het te grote volume dat het zicht op het stadhuis zou belemmeren. De nieuw plannen werden dit keer uitgewerkt door de eigen stadsdiensten.

De bushalte voor bussen afkomstig van het station zal worden verplaatst naar het Margarethaplein wat de mogelijkheid schept om aan die kant van het Fochplein een groot verkeersvrij plein te creëren dat aansluit op de Grote Markt. Omdat tegelijk de aansluitende Tiensestraat zal heraangelegd worden tot een winkel- en wandelstraat zal er op het Fochplein nog enkel plaatselijk verkeer kunnen passeren. Voor de realisatie van deze werken, die een jaar zullen duren, rekent Leuven op 1,25 miljoen euro EU-gelden.
Bron: de Streekkrant Vlaams-Brabant
Unkown Student no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2009, 12:51 AM   #31
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 32

Kunnen ze dat Fochplein (genoemd naar een Franse generaal met een Duitse naam) niet naar de student Fonske, die de wijsheid in zijn hoofd giet, hernoemen? In studentenmiddens is het plein ook nu al als Fonskeplein bekend.
Door de misdragingen van de Duitsers in Leuven tijdens de eerste wereldoorlog vind ik een andere Duitse naam voor dit plein niet geschikt.
mato no está en línea   Reply With Quote
Old March 23rd, 2009, 12:08 AM   #32
Kessel-Lo
Registered User

Kessel-Lo's Avatar

Quote:
Originally Posted by mato View Post
In studentenmiddens is het plein ook nu al als Fonskeplein bekend.

Misschien bij een jongere generatie studenten? Want ik heb er nog nooit van gehoord.
Old March 23rd, 2009, 12:31 AM   #33
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 985

Fonske is toch dat standbeeldje dat daar staat hé?

Ik heb nooit in Leuven gestudeerd en ik kom daar maar eens sporadisch, maar ik dacht toch dat de studenten daar afspreken aan "fonske" ipv aan "het fochplein"
Old March 23rd, 2009, 08:24 PM   #34
Ivo
Registered User

Ivo's Avatar

Likes (Received): 79

Wat was de naam van dat plein vóór de Eerste Wereldoorlog? Of is het pas aangelegd bij de heropbouw van Leuven na de verwoestingen van WO1?
Ivo no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2009, 03:26 PM   #35
Kessel-Lo
Registered User

Kessel-Lo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Fonske is toch dat standbeeldje dat daar staat hé?

Ik heb nooit in Leuven gestudeerd en ik kom daar maar eens sporadisch, maar ik dacht toch dat de studenten daar afspreken aan "fonske" ipv aan "het fochplein"
Ja dat is een standbeeldje. Maar ik heb nog nooit door studenten (van mijn leeftijd) fonskesplein weten zeggen. Wel al aan het beeldje weten afspreken, maar ze noemen het wel het fochplein.
Old March 24th, 2009, 05:06 PM   #36
Le Penseur
Proud Belgian

Likes (Received): 11

Ik heb mijn medestudenten ook nooit Fonskeplein horen zeggen. Wist zelfs niet dat dat standbeeldje zo heet.
Le Penseur no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2009, 08:05 PM   #37
JayBeeke
Registered User

Quote:
Wat was de naam van dat plein vóór de Eerste Wereldoorlog? Of is het pas aangelegd bij de heropbouw van Leuven na de verwoestingen van WO1?
Pas aangelegd in 1920-1921. De Bondgenotenlaan liep voordien (jaren 1870-1914) door tot dicht bij de St Pieterskerk.

mvg
JJN
JayBeeke no está en línea   Reply With Quote
Old May 23rd, 2009, 04:27 PM   #38
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Even terugkomen op de plannen: men wil dus de Grote markt doortrekken naar het Fochplein. Hiervoor zou de bushalte van het Fochplein naar het iets verder gelegen Margaretha plein opschuiven (zie foto). En die ondergrondse fietsgarage voor 700 fietsen en met een soort van lockers (idem op de foto).

De Tiensestraat wordt een autovrije winkelstraat, en auto's/vrachtwagens op het Fochplein zullen enkel nog kunnen keren richting het station. Midden 2011 zou het klaar zijn en misschien met een nieuwe naam.

Het ziet er nu nog wat droog uit, maar ik hoop dat men er werk van maakt!
Er zouden ook fietsen gehuurd kunnen worden, hoor ik hier het begin van een Leuvense Villo ?!
Old May 24th, 2009, 07:28 AM   #39
groentje
New Brusseleir

Likes (Received): 3

Toch blijf ik het spijtig vinden dat men de vervoersfunctie van een plein onderschat. Bovendien is het Margarethaplein een eindje verder van de belangrijkste attracties gevestigd. Voor Muntstraat, Tiense, Oudemarkt... is de huidige ligging echt wel een stuk beter.
groentje no está en línea   Reply With Quote
Old May 24th, 2009, 12:34 PM   #40
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Klopt. Ik hoop alleen dat men rekening houdt bij het bouwen van die ondergrondse fietsenstalling, dat er "ooit" een tram over zou kunnen rijden

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules