daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Café Berlage

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 19th, 2009, 04:41 PM   #1
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 22

Amsterdam: Restaurants

Ik wil graag ons nieuwe café verrijken met een thread die ik al heel lang had willen zien: Restaurants in Amsterdam. Post hier al je tips en positieve dan wel negatieve ervaringen. Alles is welkom, mits voorzien van enige onderbouwing!

Laat ik beginnen met A-Fusion mijn favoriete dim sum annex sushi restaurant op de Zeedijk, vlak bij de Nieuwmarkt. Het is geen specifiek dim sum of sushi restaurant, maar meer aziatische fusion, een beetje tapas achtig. Ik ben daar een paar keer wezen eten met vrienden. Johannes van Dam, de Paroolrecensent van culinair Amsterdam gaf dit restaurant een paar jaar terug een 9+ en hoewel ik niet altijd een fan van hem en zijn stukjes ben vind ik deze beoordeling nog steeds wel geldig.

Een keer hebben we ons aan de dim sum overgegeven en de twee keer daarna zijn we voor de sushi gegaan. Je geeft zelf op je bonnetje aan wat je wilt en hoeveel. Heerlijke dumplings, noodles, maar ook de sushi was erg goed. Ook erg lekker: hun bubble tea, een soort milkshake van crushed ice met meelsliertjes en exotische smaakjes. Intrigerend: het grote videoscherm waarop allerlei vage Japanse commercials worden getoond. Prijzen zijn redelijk, met zijn tweetjes was ik laatst zo'n zestig euro kwijt, en dan heb je echt heerlijk en meer dan genoeg gegeten en gedronken.

Reserveren is wel noodzakelijk, het is er namelijk altijd vol en heel veel mensen die zomaar langs denken te kunnen komen moeten door de niet onaantrekkelijke en elegante serveersters teleurgesteld worden.
Mojito no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 19th, 2009, 06:26 PM   #2
Cymen
Registered User

Cymen's Avatar

Likes (Received): 0

Ik was gister toevallig bij een andere Japanner op de Zeedijk: Morita-Ya
Geen overweldigende kwaliteit of inrichting, maar aan het water zitten is wel leuk. Het eten is gewoon goed maar niks speciaal. We hadden voor 30€ pp gegeten, 3 gangen + (pp) 2 flesjes saké. + nog salade van het huis als starter.
Absolute topper voor goedkoop Japans en lam worden met saké.

Paar maanden geleden gegeten bij de The Color Kitchen.
Leuke aparte en verrassende gerechten en goed van smaak. De sfeer is goed, de bediening zijn allemaal kansvolle jongeren dus daar kijk je dan maar even doorheen. Volgens mij kun je hier beter wel reserveren en tenminste één keer bezoeken is zeker de moeite waard. (voor 50€ pp gegeten en gedronken)

Paar weken geleden gegeten bij Trouw
Leuke en aparte gerechten maar de smaak was naar mijn mening niet superieur. Je moet reserveren en de sfeer is ook niet fantastisch. Je kunt het wel op een zuipen zetten en wachten tot de tent vol loopt, 's avonds wordt het een discotheek. Bespaart je weer entree Alleen in die combo kan ik het aanraden. Het is overigens van de oude eigenaren van Club11 en dus hetzelfde concept. Ik meen 60€ pp.

I'm not a slave to a god that doesn't give a shit!
Cymen no está en línea   Reply With Quote
Old May 19th, 2009, 09:06 PM   #3
Marijn24
Registered User

Marijn24's Avatar

Heb een paar keer gegeten bij de haven van texel. Hoekje zeedijk/Sint Olofssteeg.
Lekker eten niet te duur en vooral heel gezellig!
Marijn24 no está en línea   Reply With Quote
Old May 19th, 2009, 09:34 PM   #4
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 53

Fa. Pekelhaaring op de Van Woustraat. Goedkoop, vrij hip, druk (reserveren is aan te raden ook op de meest rustige dagen) en prima eten.

A tavola op het kadijksplein. Echte italianen, goed eten, wel vrij prijzig ook. De bediening is leuk, maar kan wel gebrekkig Nederlands.
Old May 19th, 2009, 11:00 PM   #5
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Likes (Received): 198

Ik ga vrij weinig uit eten in Amsterdam, en als ik ga valt het vaak tegen. Dus geen tips van mijn kant helaas. Jammer dat Amsterdam nog niet een In Your Pocket guide heeft. In Oost-Europa heeft die me nog nooit naar een verkeerde of slechte plek gebracht.
Го́голь no está en línea   Reply With Quote
Old May 20th, 2009, 08:56 AM   #6
Grumpey
Registered User

Likes (Received): 14

Ik zal binnenkort (dit weekend) hier eens een overzicht zetten, ik ben op vrij veel plaatsen uit eten geweest (vind het fijn om uit eten te gaan) in amsterdam, en heb zo mijn favorieten wel in mijn hoofd (alleen nu niet de tijd om dat uitgebreid neer te zetten).

Leuk topic!
Grumpey no está en línea   Reply With Quote
Old May 20th, 2009, 02:37 PM   #7
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Mijn lievelingsrestaurantje blijft toch altijd Panini (Vijzelgracht 3). Grotendeels door jeugdsentiment, ja, maar het blijft lekker, goedkoop, en ook 's middags hebben ze een prima kaart. Ik dacht dat het Van Dam was die beweerde dat je hier de lekkerste espresso van heel Amsterdam krijgt.
Rietendak está en línea ahora   Reply With Quote
Old June 1st, 2009, 05:39 PM   #8
Alargule
riiiiiiiiiiiiiiiiiight...

Alargule's Avatar

Kantjil en de Tijger was lange tijd een restaurant dat ik vaak bezocht. De laatste tijd gaan echter zowel de bediening als de kwaliteit van het eten achteruit. Jammer, want het concept van een snelle Indonesische rijsttafel werkt prima.
De Kas is een echte aanrader, met groenten uit eigen kas, prima bijpassende wijnen en een heerlijke kaasplank achteraf. Wees wel bereid je portemonnee te trekken.
Envy rekent je hetzelfde voor, maar alhoewel het eten er zeker goed is, laat de bediening erg veel steken vallen en is bovendien ook erg langzaam. Zonde van je geld.
Tokyo Café heeft prima Japans eten en is niet duur bovendien. Het 'Eat All You Can'-concept leek ze een tijdje geleden de das om te doen, maar nu men het heeft aangepast loopt het weer als een trein.
Vasso heeft goed, authentiek Toscaans eten. De ligging van het restaurant in een steeg bij het Spui is helaas wat minder.
En voor wie een simpele, snelle hap wil combineren met lekker bier, is De Beiaard altijd geschikt.

Zo, genoeg ge-'iens'-d voor vandaag
Old June 1st, 2009, 06:10 PM   #9
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 80

Vrijdagmiddag lunchte ik op het terras van Singel 404. Dat is in elk geval niet moeilijk te vinden. De broodjes zijn er zalig, vooral "nummer 44", hard op weg een Amsterdamse klassieker te worden: gerookte kip, guacemole, zongedroogde tomaatjes, brie... briljante combi in elk geval.
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old June 2nd, 2009, 01:14 AM   #10
Des
Traveller

Likes (Received): 2

Mooi topic Mojito! Ik ben wel benieuwd naar pareltjes in andere delen van de stad

@Alargule: De sushi bij Tokyo cafe is helaas wel van mindere kwaliteit dan elders, maar onbeperkt japans voor minder dan twee tientjes is in Amsterdam ongekend dus ik blijf er ook terug komen.
@Alargule: De Beiaard kom ik niet meer sinds ik tot twee keer toe meer dan 3 muizen door de zaak heb zien lopen. Het ergste was nog dat toen iemand er wat van zei het personeel zei dat er niks mis mee is, dat is wel het laatste wat je verwacht in een restaurant
@Plaas: Singel 404 is een topper voor lunch, wel vaak druk dus even wachten tot je kan zitten maar dat moet je haast wel over hebben voor de broodjes.

Een paar restaurants die ik wel kan aanraden:

Momo: Nieuw restaurant in het Park Hotel, top locatie bij het Leidseplein. Het publiek en de inrichting is hip. Ze gebruiken een shared-dining concept dus alle gerechten worden 1 voor 1 in het midden van de tafel gezet en iedereen kan nemen waar hij zin in heeft of een ronde overslaan. Niet goedkoop maar zeker de moeite waard. Reserveren is nog steeds gewenst, mede door de populariteit bij bn'ers.
Van Puffelen: Gezellige kroeg / restaurant aan de prinsengracht. Lekker menu, vriendelijk personeel en ook geschikt voor groepen. Ik ga hier vaak naartoe als er vrienden uit het buitenland in Amsterdam zijn en die zijn altijd enthusiast.
Wildschut: Restaurant met heerlijk terras aan het roelof hartplein. Personeel is niet altijd even snel maar het simpele en aantrekkelijk geprijste menu met het top terras maakt veel goed.
La Scarpetta: Knus klein italiaans restaurant in de Herenstraat tussen Keizers en Herengracht. Ze koken met passie en dat is te proeven.
Burgermeester: Take away / snelle hap aan de Albert Cuypstraat (en sinds kort ook op de Elandsgracht). Lekkere (biologische) burgers met toevoegingen naar keuze.

Deze mag je best overslaan:

Sophia: Ziet er mooi uit, maar vaag publiek (*kuch*) en overpriced, overhyped menu met veel te kleine gerechten voor dat geld.
Hilton bar / Roberto's: Oubollige inrichting, arogant personeel en way overpriced.
Vertigo: Restaurant met groot terras in het vondelpark. Debiel personeel, lange wachttijd zelfs bij halfvol terras en aan de prijs. Als je daar in de buurt bent kan je beter richting Wildschut gaan, daar heb je nog langer zon op het terras ook.
Strandzuid: Tijdelijke strandtent bij de RAI. Eten is van dramatische kwaliteit en aan de prijs. Personeel is vaak langzaam en niet echt klantvriendelijk.
Old June 2nd, 2009, 01:18 AM   #11
Des
Traveller

Nog 1tje die best de moeite waard is:

Barca: Tapas restaurant gelegen op het Marie-Heinekenplein, net als het naastgelegen Kale de Grote beschikt Barca over een ruim terras waar het vooral op zomeravonden goed toefen is. Binnen is het sfeervol ingericht waar Barcelona duidelijk als thema terugkomt. De tapas is erg lekker en er is een ruime keus, daarnaast staan er ook nog andere gerechten op de kaart.
Old June 2nd, 2009, 04:45 PM   #12
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 3

Ik woon nog niet zo lang in Amsterdam, en wil mijn vriendin graag een keertje mee uit eten te nemen. Heeft iemand tips voor een goed vegetarisch restaurant? In ieder geval bedankt!
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote
Old June 2nd, 2009, 09:13 PM   #13
Des
Traveller

Quote:
Originally Posted by bobdebouwer View Post
Ik woon nog niet zo lang in Amsterdam, en wil mijn vriendin graag een keertje mee uit eten te nemen. Heeft iemand tips voor een goed vegetarisch restaurant? In ieder geval bedankt!
Umoja aan de Amstelveenseweg is echt een aanrader. "Umoja gebruikt duurzame, liefst biologische, Fair Trade producten die met respect voor milieu, mens en dier zijn geproduceerd, en bijdraagt aan een betere wereld en een beter leefmilieu". Het eten is erg lekker (niet 100% vegetarisch, maar er staan altijd vegetarische gerechten op de kaart), het restaurant is knus en gezellig en de bediening erg vriendelijk. Johannes van Dam van het Parool heeft Umoja een 9,5 gegeven.

http://www.umojarestaurant.nl/home.html
Old June 3rd, 2009, 04:34 PM   #14
nielsb
Registered User

Ziet er inderdaad wel interessant uit. Als je naar een volledig vegetarisch restaurant wilt, zou ik zeggen de Waaghals: http://www.waaghals.nl/
Of anders nog een paar: http://www.happycow.net/europe/netherlands/amsterdam/
nielsb no está en línea   Reply With Quote
Old June 3rd, 2009, 05:10 PM   #15
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

In OT301 (de oude Filmacademie, nu een voormalig kraakpand) zit een vegetarisch restaurant: De Peper. Ik heb geen idee van de kwaliteit en de sfeer van het restaurant. Maar OT301 zelf is wel een plek waar ik graag kom.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old June 3rd, 2009, 05:26 PM   #16
nielsb
Registered User

Quote:
Originally Posted by Mojito View Post
In OT301 (de oude Filmacademie, nu een voormalig kraakpand) zit een vegetarisch restaurant: De Peper. Ik heb geen idee van de kwaliteit en de sfeer van het restaurant. Maar OT301 zelf is wel een plek waar ik graag kom.
De kwaliteit is volgens mij nogal wisselend, maar wel een leuke plek inderdaad. Zaal100 (Staatsliedenbuurt) en MKZ (Zuid, achter de OCCII) zijn overigens vergelijkbare plekken; goedkoop, relaxt, maar niet echt iets om je vriendin mee uit eten te nemen, lijkt me.
nielsb no está en línea   Reply With Quote
Old June 3rd, 2009, 07:28 PM   #17
Vertigo
shinkansen

Vertigo's Avatar

Likes (Received): 19

Heeft iemand nog tips voor de-wat-goedkopere-maar-toch-goede-hap? Ik wil nog wel eens na het werk met een paar collega's wat gaan eten, maar op zulke momenten hebben we geen zin om veel tijd en geld te besteden, het gaat gewoon om gezellig iets lekkers eten.

Tips zijn welkom, vooral in de buurt van ons kantoor (Van Diemenstraat). We komen al regelmatig bij Gouden Reaal (prima steak-frites), Blauwhooft en Tabac.
een keuze is er niet
niets dat beklijft
en alles zal verdwijnen
je leven een vuurwerk
of niets
Vertigo no está en línea   Reply With Quote
Old June 3rd, 2009, 07:52 PM   #18
Grumpey
Registered User

Likes (Received): 14

Quote:
Originally Posted by Vertigo View Post
Heeft iemand nog tips voor de-wat-goedkopere-maar-toch-goede-hap? Ik wil nog wel eens na het werk met een paar collega's wat gaan eten, maar op zulke momenten hebben we geen zin om veel tijd en geld te besteden, het gaat gewoon om gezellig iets lekkers eten.

Tips zijn welkom, vooral in de buurt van ons kantoor (Van Diemenstraat). We komen al regelmatig bij Gouden Reaal (prima steak-frites), Blauwhooft en Tabac.
Voor heel goed en relatief erg goedkoop eten moet je KEK op het hoofddorpplein. Alleen moet je daar geen steak-frites verwachten, maar gewoon culineare biologische maaltijden die fantastisch smaken en (door het jeugdig enthousiasme van de eigenaren) voor de onmogelijke prijs van 12,50. Wel tijdig reserveren, want het is inmiddels door meer mensen ontdekt.

Ik zal binnenkort nog mijn hele lijst geven, zoals beloofd
Grumpey no está en línea   Reply With Quote
Old June 4th, 2009, 12:08 AM   #19
Vertigo
shinkansen

Vertigo's Avatar

Likes (Received): 19

Dat KEK ziet er goed uit! Zit niet echt om de hoek, maar ik wil t zeker een keertje proberen.
een keuze is er niet
niets dat beklijft
en alles zal verdwijnen
je leven een vuurwerk
of niets
Vertigo no está en línea   Reply With Quote
Old June 4th, 2009, 12:51 AM   #20
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vertigo View Post

De aller-allergoedkoopste (Doner en Turkse pizza winkeltjes daargelaten) blijft natuurlijk Rimini in de Leidsedwars. Een niet heel slechte pizza Margherita kost daar nog steeds een euro of 6. Ik zat er laatst (door die enorm hevige regenbui) voor het eerst sinds mijn middelbare schooltijd weer en had toch wel een nostalgisch momentje bij de papieren placemats.

Hap Hmm in de Eerste Helmers is ook legendarisch goedkoop. Vijf euro voor draadjesvlees, een ee voor wat patat erbij plus een vijftig voor een biertje en je hebt prima gegeten als bij oma. Voor de kwaliteit moet je het niet doen maar er zit altijd wel een interessant allegaartje.

Qua goedkoop (en prima) Turks moet je bij Sultan Sofrasi zijn op de Febo. Gewoon echt lekkere gevulde paprika voor onder een tientje. Plus vriendelijke dudes en een erg bereikbare locatie.

Vooral voor de echte studenten: ik ben er al een jaar of twee niet geweest, mar linkstegenover het Heinekenplein zit een Turk die prima vullende Turkse pizza's verkoopt voor een euro of drie, en als je wat lekkere wijven meeneemt krijg je altijd gratis extra thee ingeschonken.

Panini, dat ik hier al eerder noemde, is wel net een graadje duurder eten dan deze vier, maar voor onder de twintig kun je er nog perfect eten.

[/heeft pas sinds vorig jaar een goedbetalende baan]

Last edited by Rietendak; June 4th, 2009 at 12:58 AM.
Rietendak está en línea ahora   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules