daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Brussel / Bruxelles

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old June 16th, 2009, 11:02 PM   #81
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2113

Toch een mooie aanvulling Chimaera. We krijgen zelden foto's van het interieur te zien.
Benonie no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old June 17th, 2009, 12:26 AM   #82
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Prachtig, daar zou ik wel graag werken. Trouwens ook een mooi pand om te wonen. Ik denk dat dit toch wel bij de pareltjes zal horen van de huidige Wetstraat eens het voltooid is.

Ik hoop dat we echt nog verassender dingen dan dat mogen meemaken.

Het zou leuk zijn als je daar over 10 jaar kan rondlopen en dat je niet weet welke kant je moet opkijken. Een middagje Wetstraat, picknicken in het Jubelpark daarna buildingspotting, iets gaan drinken en enkele uren later aankomen aan het Warandepark om dan tegen 's avonds iets in de gezellige Brusselse binnenstad te gaan eten.
vank no está en línea   Reply With Quote
Old June 17th, 2009, 12:02 PM   #83
Superlux
mmm skyscraper

Superlux's Avatar

Likes (Received): 0

Enkele jaren terug kon je zelfs zonder problemen gaan zwemmen in het zwembad. Weet er iemand voor wie het momenteel is voorbehouden? Zou Barosso daar elke dag een baantje trekken?
Superlux no está en línea   Reply With Quote
Old June 17th, 2009, 12:24 PM   #84
vank
Near Bruges

vank's Avatar

De vraag is al, komt Barosso daar?

Als daar niemand woont denk ik toch dat het voortbestemd moet zijn voor de medewerkers als ontspanning, de vraag is dan nog maar wordt het gebruikt?

Het zou toch goed zijn mochten er enkele residentiële woningen in gehuisvest worden die verhuurd worden aan personeelsleden.

Als je dat zo ziet is dat een paleis op z'n eigen, fitnessruimte, zwembad, theaterzaal en als je een aantal gangen doorkruist kun je je benen onder je tafel slaan en aan het werk gaan. (Een auto minder in de Wetstraat).

Vanwaar ik denk dat het aangenaam werken moet zijn daar, is vanwege Europa (de naam alleen al) maar zie het pand, alles is aanwezig om de medewerkers een aangename job te bezorgen. Ff gestresseerd ga maar wat baantjes zwemmen in het zwembad.

Ik vind dit een geslaagde combinatie van oud en nieuw, ik hoop dat het glas niet te blauw wordt, maar gewoon doorzichtig zodat je van ver die bol ziet.
Old June 17th, 2009, 01:58 PM   #85
Chimaera
Registered User

Likes (Received): 46

Net eens de site bezocht, www.residencepalace.be, 3D-pano's en foto's van o.m. het zwembad, conferentiezalen, foyer, patio, café-restaurant, persfaciliteiten enzovoort... maar helaas niets van de prachtige theaterzaal (483 plaatsen). Onbegrijpelijk eigenlijk. Ook een rondje googlen levert niets op.
Chimaera no está en línea   Reply With Quote
Old September 11th, 2009, 01:55 PM   #86
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 318

Gisteren ook een paar foto's getrokken van de "achterkant" van de Residence Palace.
Aan de voorkant is er nog niet veel zichtbaar veranderd. Al werkt men er wel continue (wellicht vooral met structuren bezig momenteel)...

Ca ne m'étonnerait pas que la grue rouge reste en place pour la construction d'Esplanade 64...
Bazar no está en línea   Reply With Quote
Old September 21st, 2009, 03:27 PM   #87
Bazar
Brussels sprout

De renovatie van dit gebouw begint ook aandacht te krijgen in EU-kringen. Ze zullen stilletjes aan wel nieuwsgierig worden omtrent die grote werf rechtover het Berlaymont gebouw

EU-observer newsletter:
Quote:
Top EU institution to move into eco-friendly building
VALENTINA POP
EUOBSERVER / BRUSSELS – Starting in 2013, EU ministers and heads of state will meet in a new building with solar panels and rain-water recycling facilities, just next door to the current Brussels headquarters.

Since 1995, EU leaders, ministers and their delegations meet in a building called "Justus Lipsius", which became too small after the bloc expanded by 12 new members in 2004 and 2007.

The new edifice, the "Residence Palace", will be functional in 2013, right next door to Justus Lipsius, and takes its name from an old art-deco building that currently houses the International Press Centre. This building will be restored and make up part of the new complex. Built in the 1920, the original Residence Palace was used as headquarters of the German army during the Second World War.

The facade of the new building will be composed of a "patchwork of traditional wood-frame windows from different European countries", suggesting EU's cultural diversity, according to the project description.

Meeting rooms and press areas of more than 6,000 square metres will be combined in an "urn-shaped space", with each floor elyptical in shape and varying in dimension, visible at night through the cubic outer facade.

Solar panels will be installed on the roof and rain water will be recycled. The Residence Palace project will also be the first building site in Belgium to be monitored continuously by auditors with a view to being accorded a "high environmental quality" certification.

The total cost of the project is €315 million, rising from the initial estimated cost of €240 million due to the "impact of the contractual price revision", the project description says.

Within that budget, only the reconstruction work itself has been estimated at €240 million.

Under the agreement between the Belgian state and the Council, land and existing buildings are handed over to the EU institution "for the symbolic price of one euro."

The project was designed by Philippe Samyn & Partners, Studio Valle Progetttazioni and Buro Happolda, a joint venture of architects and engineers, which won the European competition in 2005.

The next step in the building process comes up in October, with the awarding of contracts for the reconstruction work of the old building.
Et maintenant il ne nous reste plus qu'à espérer que le Juste Lipse soit bientôt rénové ou, encore mieux, détruit pour qu'on puisse construire autre chose. Je déteste vraiment ce batiment (Justus Lipsius)!!
Old September 21st, 2009, 03:53 PM   #88
Le Penseur
Proud Belgian

Likes (Received): 7

Dat ze daar maar wat interesse krijgen in hun gebouwen, ze zijn lang genoeg onverschillig gebleven! Trouwens, zijn ze nu nog een deel van de oude Résidence Palace aan het renoveren? Ik dacht dat dat al lang gedaan was.

Justus Lipsius afbreken is wel heel drastisch he. Dat is amper vijftien jaar oud. Aan de gevel zou wel iets gedaan kunnen worden, die is toch vrij lang. Maar dan liefst zonder blauw glas.
Le Penseur no está en línea   Reply With Quote
Old September 21st, 2009, 06:24 PM   #89
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Ik hoop dat er over enkele jaren een gigantische strijd losbarst om het mooiste gebouw te hebben.

Héhé, allemaal architectuurwedstrijden op internationaal niveau. I'm dreaming!

Nee, ik hoop dat ze interesse krijgen en inzien dat een architecturaal pand ook van belang is.
Old September 22nd, 2009, 09:05 AM   #90
Bazar
Brussels sprout

Quote:
Originally Posted by Le Penseur View Post
Dat ze daar maar wat interesse krijgen in hun gebouwen, ze zijn lang genoeg onverschillig gebleven! Trouwens, zijn ze nu nog een deel van de oude Résidence Palace aan het renoveren? Ik dacht dat dat al lang gedaan was.
Ik denk dat de volledige renovatie van het oude gedeelte pas helemaal klaar zal zijn wanneer het nieuwe gedeelte klaar is. Als ik het goed begrepen heb zouden beide gebouwen na de verbouwingen immers helemaal verbonden worden. Zoals je kan zien op de foto's hierboven is de buitenkant aan de achterkant van het oude gedeelte is nu al flink opgeknapt, maar aan de andere kant (kant wetstraat), waar het jaren 60-70 gedeelte van het gebouw (gelukkig ) werd gesloopt en waar het verbonden gaat worden met het nieuwe gedeelte is het nog één open werf.

Quote:
Originally Posted by Le Penseur View Post
Justus Lipsius afbreken is wel heel drastisch he. Dat is amper vijftien jaar oud. Aan de gevel zou wel iets gedaan kunnen worden, die is toch vrij lang. Maar dan liefst zonder blauw glas.
Ja, ik weet het, het staat er wellicht nog een paar tientallen jaren. Maar ik vind dat gebouw zo vreselijk lelijk, dat ik het echt fantastisch zou vinden moest het door iets mooiers/meer waardevol zou vervangen worden. En het is nu te klein. Maar ja, het zal eerder uitbreiden zoals nu het geval is met de Residence Palace, eerder dan echt vervangen worden. I know. Maar goed, die enorme verkwisting aan grond voor die lelijke, lage, bureausprawl... bah!
Old September 22nd, 2009, 05:40 PM   #91
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 892

Ik vind die achterkant van de Résidence Palace echt mooi eigenlijk. Doe een beetje Amerikaans aan...

De enige bemerking die ik bij de nieuwbouw heb is dat het wéér een glazen doos is langs de buitenkant. Ik hoop dat je ook overdag de 'bol' binnenin zal kunnen zien... maar ik vrees ervoor.
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old September 22nd, 2009, 08:12 PM   #92
Le Penseur
Proud Belgian

Quote:
Originally Posted by Bazar View Post
Ik denk dat de volledige renovatie van het oude gedeelte pas helemaal klaar zal zijn wanneer het nieuwe gedeelte klaar is. Als ik het goed begrepen heb zouden beide gebouwen na de verbouwingen immers helemaal verbonden worden. Zoals je kan zien op de foto's hierboven is de buitenkant aan de achterkant van het oude gedeelte is nu al flink opgeknapt, maar aan de andere kant (kant wetstraat), waar het jaren 60-70 gedeelte van het gebouw (gelukkig ) werd gesloopt en waar het verbonden gaat worden met het nieuwe gedeelte is het nog één open werf.
Ik vind het gewoon raar dat een paar jaar terug in de Résidence Palace een perscentrum geopend werd en ook het zwembad gerenoveerd werd. Daarmee dat ik niet begrijp dat men toen niet de hele Résidence Palace heeft gerenoveerd. Want inderdaad, aan de kant van de Wetstraat is het een werf en lijkt er ook nog binnen gewerkt te worden.
Old September 23rd, 2009, 08:51 AM   #93
Bazar
Brussels sprout

ja, dat is inderdaad vreemd, maar ik moet zeggen dat ik de structuur van het gebouw niet zo goed ken, misschien is er onderaan een deel van het gebouw dat helemaal niet aangetast wordt door de werken die nu aan de gang zijn?
Old November 1st, 2009, 12:25 AM   #94
Bazar
Brussels sprout

Update 31-10-2009:
Front

Er is een kraan bij gekomen (die gele kraan aan de voorkant), dus ik vermoed dat er binnenkort meer actie gaat komen op deze werf. Ik kijk er alvast naar uit!

And back
Old November 24th, 2009, 08:52 PM   #95
Bazar
Brussels sprout

Brusselnieuws.be:
Quote:
De president legt een ei
Brussel-Stad - Herman Van Rompuy, de eerste Europese president, zal kantoor houden in de Wetstraat. Architectenbureau Samyn & Partners ontwierp voor hem een nieuw kantoorgebouw in de vorm van ei met een glazen omhulsel.

Als de regels van de Europese Unie veranderen, wijzigt ook het Brusselse stadsbeeld. Nu bekend is dat Herman Van Rompuy (CD&V) de eerste Europese president wordt, komen ook de simulaties in de openbaarheid van het nieuwe kantoor dat voor deze functie wordt opgetrokken in de Wetstraat, vlak bij de Résidence Palace.

Normaal moet het ‘ei’ klaar zijn in 2012, en zal Van Rompuy er dus wellicht in het tweede deel van zijn termijn als president nog kunnen resideren. Voorlopig zal hij huizen in het Justus Lipsiusgebouw.

Hopelijk vindt hij eerstdaags ook nog de tijd om een ommetje te maken langs de Raad van de VGC in de Lombardstraat. Daar stelt cartoonist Hugoké portretten tentoon, onder meer eentje van de nieuwe president.
Vind het wel een beetje absurd dat er een beetje gedaan wordt alsof dit iets nieuws is... Maar gezien de actualiteit zal het wel menselijk zijn zeker...
Old December 17th, 2009, 09:14 AM   #96
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2113

06/12/09:

Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old December 17th, 2009, 09:42 AM   #97
Bazar
Brussels sprout

Bedankt voor de update Benonie
Ik weet niet juist wat ze momenteel aan het doen zijn, maar ik vind het eigenlijk vreemd hoe weinig verandering er echt te zien is de laatste maanden (bv sinds de foto van 31/10 of zelfs tov van oudere foto's). Iemand een idee van wat er momenteel onder handen genomen wordt?
Old December 24th, 2009, 02:45 PM   #98
Bazar
Brussels sprout

Quote:
Originally Posted by Bazar View Post
ik vind het eigenlijk vreemd hoe weinig verandering er echt te zien is de laatste maanden (bv sinds de foto van 31/10 of zelfs tov van oudere foto's).
Ter illustratie, een update van vandaag, 24-12-2009:

Old December 27th, 2009, 05:28 PM   #99
Bazar
Brussels sprout

La situation à l'arrière du batiment, le 26-12
Old December 27th, 2009, 05:31 PM   #100
Le Penseur
Proud Belgian

Wat een raadsel, deze verbouwing/nieuwbouw...

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules