daily menu » news links | rate the banner | guess the satellite | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajôh?

Reply

Thread Tools Display Modes
Old November 22nd, 2009, 04:41 PM   #41
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Skyscrapercitizen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Capzilla View Post
Dat is soms wel leuk als toerist, maar Rotterdammers leven niet als toerist op pleinen, wij zoeken plekjes op waar we ons thuisvoelen. Straten zijn er om van A naar B te komen, niet om te hangen.
Daar ben ik het niet mee eens. Dat dat in Rotterdam zo is komt niet door de Rotterdammers, maar doordat er gewoon te weinig massa is om aangenaam rond te hangen. Dat rondhangen gebeurt overigens wel als je snachts over stadhuisplein en meent loopt. Maar is zeer beperkt.

Dus volgens mij ligt het echt niet aan de mensen, maar aan de opzet van de stad, en dat is precies het probleem van Rotterdam, er is nog te weinig 'publiek domein' omdat er te veel publieke ruimte is en te weinig massa aan stedelijk programma.

Juist het rondhangen tussen vreemden in de publieke ruimte maakt dat een stad als 'gezellig' of 'aangenaam' wordt ervaren. Je bent voortdurend tussen andere mensen en dat maakt het een leuke ervaring. Als je dat als stad te weinig hebt kom je iets te kort. En daarom is het zo ontzettend belangrijk dat er veel en veel meer woningen komen in het centrum. Want als je dit als binnenstad niet te bieden hebt kan je niet opboksen tegen andere woonmilieus buiten de stad of wel geslaagde stedelijke milieus in andere steden.

Last edited by Skyscrapercitizen; November 22nd, 2009 at 04:50 PM.
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 06:17 PM   #42
Dezz
Registered User

Dezz's Avatar

De vraag is dus; hoe krijgen we die kritische massa in de binnenstad? Moet je gaan bouwen om het aanbod te vergroten zodat mensen meer 'gewend' raken aan grootstedelijk leven of moet de vraag vanuit de bevolking zelf komen?

Ik heb zelf werkelijk geen idee, want wanneer je zomaar bouwt zonder dat de woningen al verkocht zijn loopt de ontwikkelaar natuurlijk een gigantisch risico wat hij waarschijnlijk (en begrijpelijk) niet wil nemen. Aan de andere kant komt de vraag uit de markt zelf er denk ik niet (genoeg) omdat Nederlanders niet gewend zijn aan grootstedelijk leven en dit als 'eng' ervaren. Ze willen liever 'gezellig' in een nep jaren '30 huis wonen in een VINEX-wijk.
Old November 22nd, 2009, 06:23 PM   #43
JWvW
tunelion

Ook al wil maar 5% van de bevolking van de stad grootstedelijk wonen heb je het over 30.000 mensen. Ik zou zeggen begin vandaag nog maar met bouwen. En ja het is ook een kwestie van vraag creeeren. Als je meer torens in de binnenstad bouwt creeer je draagvlak voor grootstedelijke voorzieningen. Die levendigheid trekt weer mensen aan.

Het mooie van Rdam is dat het wat dat betreft echt iets unieks kan bieden wat je in de gehele Benelux niet vindt. Zelfs ver daarbuiten wordt het lastig om iets vergelijkbaars te vinden. En dan doel ik dus op een dynamsiche, moderne binnenstad met een hoge kwaliteit van buitenruimte wat overal verbonden is door voorzieningen wat voor levendigheid zorgt. En zijn genoeg voorbeelden zoals Vancouver, Melbourne, etc. Rotterdam moet dan haar unieke smeltkroes van die voorbeelden creeeren. Dan heb je goud in handen.
JWvW no está en línea   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 06:32 PM   #44
jan 1968
Registered User

jan 1968's Avatar

Ik heb al eens eerder geschreven dat Rotterdam (en andere steden in NL) zich niet zo makkelijk laten vergelijken met andere (wereld-)steden. Simpelweg dat je in een vloek en een zucht in allerlei andere steden bent. Rotterdam zal altijd moeten concurreren met Den Haag en Amsterdam.. Als je een baan hebt in R'dam hoef je niet perse in de regio R'dam te gaan wonen. Den Haag, Utrecht en zelfs Amsterdam blijft altijd een reele optie.... Ik zie het op mijn werk. Een fractie woont in de regio, de rest ver daarbuiten.....
Old November 22nd, 2009, 06:37 PM   #45
SkyBridge
On a high

SkyBridge's Avatar

Wat JWvW zegt is allang door alle betrokken partijen berekend en becijferd, die 50.000 inwoners zijn er in potentie nu al RUIM. Het gaat alleen om de kritische massa die bereikt wordt. Wat mij betreft is de Wilhelminapier een mooi voorbeeld: in potentie een waanzinnig woonmilieu. Dan had je in 2003 de eerste pioniers die de helft van de toren vulden, toen was de markt verzadigd. Restaurants e.d. blijven over de kop gaan. Nu komen New Orleans en De Rotterdam en langzaam zie je de appartementen straks beter verkopen dan het voorgaande project, tot het omslagmoment.

Probleem is alleen: wie durft? Wie neemt in de binnenstad de risico's op zich? Volgens mij zou er een soort van 'koepelovereenkomst' moeten komen waar bijvoorbeeld LSI, Vestia/Estrade, AM, Amvest, ING RE, MAB, Multi, Delta en andere grote spelers hetzelfde investeren en ook hetzelfde eruit halen. Er kan dan zelfs op bouw- en materiaalkosten bespaard worden lijkt me zo.
Under construction: New Orleans (158m) | De Rotterdam (149m) | Hoboken (120m) | Hooghmonde (90m) | Lloydtoren (74m) | Calypso (2 x 71m) | Linea Nova (71m) | Parktoren Vopak (70m) | Landbouwbuurt (70m) | B'Tower (68m) |
SkyBridge está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 22nd, 2009, 06:47 PM   #46
Dezz
Registered User

Dezz's Avatar

Volgens mij spelen die partijen liever op safe dan zo'n monsterverbond aan te gaan. Het klinkt natuurlijk wel aantrekkelijk, want ook ik zou willen dat de binnenstad dé nieuwe hotspot van Nederland wordt.
Old November 22nd, 2009, 09:18 PM   #47
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Volgens mij zou er een soort van 'koepelovereenkomst' moeten komen waar bijvoorbeeld LSI, Vestia/Estrade, AM, Amvest, ING RE, MAB, Multi, Delta en andere grote spelers hetzelfde investeren en ook hetzelfde eruit halen. Er kan dan zelfs op bouw- en materiaalkosten bespaard worden lijkt me zo.
Een soort communistisch verbond?

Als je ziet wat voor problemen een samenwerking tussen Provast en Vesteda al op kan leveren dan zijn de oorlogen bij zo'n samenwerking waarschijnlijk niet te overzien! Maar dat is mijn bescheiden inschatting.
Old November 22nd, 2009, 09:29 PM   #48
SkyBridge
On a high

SkyBridge's Avatar

^ Waarom kan het met Zalmhaven (toch al 550 woningen en 30.000m2 kantoor) wel dan met AM, LSI en Amvest? Of OVG en MAB?

Toch hele verschillende partijen, met een gezamenlijk doel.

Overigens is je voorbeeld slecht want de Markthal is geen gezamenlijk project, maar een Provast-project waar Vesteda een stukje van heeft gekocht op voorhand.
Under construction: New Orleans (158m) | De Rotterdam (149m) | Hoboken (120m) | Hooghmonde (90m) | Lloydtoren (74m) | Calypso (2 x 71m) | Linea Nova (71m) | Parktoren Vopak (70m) | Landbouwbuurt (70m) | B'Tower (68m) |
Old November 22nd, 2009, 10:36 PM   #49
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Een project gezamenlijk oppakken kan best. Met de gemeente erbij kan dit erg vruchtbaar zijn, waarbij private partijen ook meeinvesteren in buitenruimte bijvoorbeeld.

Maar het is wel een heel ander verhaal om dat op projectbasis te doen of voor de hele binnenstad alles op een grote hoop te gooien. Ik denk dat niet 1 ontwikkelaar zich hierin wil storten, die willen toch hun eigen ding doen en zoeken vanzelf een ander op als ze die nodig hebben.
Old November 23rd, 2009, 01:50 AM   #50
SkyBridge
On a high

SkyBridge's Avatar

Ik heb het ook niet over 'hele binnenstad'. Zeg dat je 10-15 locaties uitkiest die belangrijk zijn om te herontwikkelen, bijvoorbeeld omdat ze verlevendiging kunnen gebruiken of als schakel dienen tussen gebieden. Dan kun je daar als 'verbond' je op storten door alles van aankoop grond via keuze architecten tot aan de verkoop aan toe te splitten. Misschien kan je zelfs nog tot op de bakstenen geld uitsparen.

Het zou best nog eens kunnen werken, 'eigen ding doen' is meer iets voor kantorenbouw heb ik het idee, in de woningbouw wil men gewoon die woningen kwijt.
Old November 23rd, 2009, 09:42 AM   #51
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
je 10-15 locaties uitkiest die als schakel dienen tussen gebieden.
Uitstekend punt. Ik vraag me af of de gemeente Rotterdam - naar mijn idee de enige instantie die uiteindelijk een integrale stedebouwkundige visie voor een groter gebied kan ontwerpen - een dergelijk "stadsconcept" ontwikkelt, dat dus verder gaat dan grootschalige herstructurering van individuele wijken als Lauranskwartier of Crooswijk?
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old November 23rd, 2009, 11:33 AM   #52
SkyBridge
On a high

SkyBridge's Avatar

Op dit moment niet, maar het zou wel interessant zijn m.i.
Er ligt nu een Stadsvisie 2030, die is vastgesteld. Er is steeds minder grond waar de gemeente echt invloed op uit kan oefenen middels bijvoorbeeld OBR - wél heeft ze altijd financieringsmogelijkheden in tegenstelling tot private partijen. Een groeiende partij uit de private sector heeft inmiddels ervaring met het ontwikkelen en afzetten van woningen in de stad, met elk project wordt meer geleerd. Om toch die visie van de grond te krijgen zou je met bovenstaand verhaal de belangrijkste plots gezamenlijk kunnen aankopen, een bottom-up visie ervoor uitspreken (wat willen we op deze plek voor functie op de begane grond? en hoeveel woonprogramma kunnen we daar als extra bovenop plaatsen?) en gezamenlijk ontwikkelen.

Ik heb het dan niet over het zoveelste icoon, maar degelijke gebouwen. De Rotta Nova's zeg maar, waarbij er ook nog eens een soort eenheid kan ontstaan als je er 10-15 tegelijk bouwt. Als je integraal ontwikkelt kan je volgens mij ook veel interessanter programmeren: bijvoorbeeld in één gebouw 60% studentenhuisvesting, in het andere 5% - maakt niet uit want de winst verdeel je over de 15 gebouwen bekeken.

Geen idee of het kan in de praktijk maar het zou wel een forse inhaalslag betekenen. Nu wacht iedereen elkaar en de markt af.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules