daily menu » news links | rate the banner | guess the satellite | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old October 11th, 2009, 02:22 PM   #141
dark noire
Registered User

De universiteit Gent heeft inderdaad de laatste jaren een mooie inhaalbeweging gemaakt, een trend die we in Nederland al lang zagen, door een verhoging van haar capaciteit aan kwaliteitsvolle architectuur te koppelen. Ik denk dat dit min of meer voor een dynamiek in de stad heeft gezorgd. Ik hoop enkel dat ze voldoende geld over hebben om het gehele masterplan af te werken.

dark noire no está en línea   Reply With Quote
Old October 11th, 2009, 02:36 PM   #142
Dequal
Architecture Student

Dequal's Avatar

Mooie maquettes! Staan die ergens publiekelijk tentoongesteld?
Dequal no está en línea   Reply With Quote
Old October 11th, 2009, 08:25 PM   #143
Dequal
Architecture Student

Dequal's Avatar

Dag van de Architectuur: bezoekje aan het Ufo - UniversiteitsForum.

Jammer van het mottige weer... grauwe foto's dus.

image hosted on flickr

Op de foto klikken voor iets grotere versie!

image hosted on flickr

Indien iemand een foto op volledige resolutie wil, gewoon PM'ke sturen hé.
Old October 11th, 2009, 09:05 PM   #144
Dequal
Architecture Student

Dequal's Avatar

Faculteit economie:

image hosted on flickr
image hosted on flickr

Old October 16th, 2009, 12:58 PM   #145
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Bedankt voor je foto's Dequal

Gisteren was er de officiële opening van het UFO:

UGent opent Ufo met guillotinewand

Gent - Het Universiteitsforum mag dan al sinds het begin van het academiejaar in gebruik zijn, sinds gisteren is het ook officieel geopend. ‘Het gebouw staat symbool voor het succes en de groei van de UGent, en voor de rechtmatige plek die we nu innemen in het universitaire landschap’, zei rector Paul Van Cauwenberge. ‘En de guillotinewand die in het gebouw zit, die kan in tegenstelling tot alle geruchten wel naar beneden.’

Bij de opening van het gebouw met onder meer het grootste auditorium van Gent – 1.000 plaatsen, door middel een veelbesproken ‘guillotinemuur’ eventueel op te delen in 600 en 400 plaatsen – slaakte vice-rector een noodkreet. ‘Sinds 1992 is onze universiteit verdubbeld qua studentenaantal, van 16.137 tot 32.993. Het aantal onderzoekers is in dezelfde tijdspanne zelfs meer dan verdrievoudigd, van minder dan 1.000 tot meer dan 3.200. Maar de budgetten voor gebouwen zijn niet gestegen. De onderzoekers worden wel betaald, en hun onderzoeksmateriaal. Maar dat die mensen ook labo’s en kantoren nodig hebben, daar wordt geen rekening mee gehouden. Vanuit onze eigen middelen hebben we nu een groot investeringsplan gelanceerd van 410 miljoen euro. Maar dat kunnen we maar één keer doen. Daar zou de overheid rekening mee moeten houden.’

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) die, als oud-student, naar Gent was afgezakt voor de opening, had de boodschap begrepen, zei hij. Om hem eraan te herinneren, kreeg hij alvast van rector Van Cauwenberge een sweater van de UGent. ‘In de hoop dat u die bij uw sportieve exploten minstens één maal zal willen dragen…’

Architect Stéphane Beel legde voor een laatste keer het gebouw uit. Mét de multifunctionele foyer, met de thuisbasis van de directie Onderwijs, met enkele vakgroepen van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte,…. ‘Het is eigenzinnig, het is speciaal, zoals men zegt,’ gaf Beel toe. Waarop de architecten het gebouw definitief aan de universiteit overdroegen. ‘Na acht jaar zorgzame behandeling tijdens de studie en de uitvoering’, benadrukte Beel. En hij waarschuwde. ‘Deze architectuur is hard en broos. Wij vragen u daarom: koester deze adolescent met zijn eigenzinnigheden.’

De Gentenaar, 16-10-2009
Old October 16th, 2009, 05:25 PM   #146
snot
Registered User

snot's Avatar

Quote:
Originally Posted by dark noire View Post
Zijn ze iets van plan met het gedeelte achter de monovolume? Dat trapgedeelte naar de Muinkschelde is nu een groenzone.
snot no está en línea   Reply With Quote
Old October 16th, 2009, 08:08 PM   #147
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Ze moeten opletten dat het geheel niet te verstikkend wordt. Overal gebouwen tussenproppen is als oplossing niet aan te bevelen.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old October 28th, 2009, 11:43 PM   #148
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Mja, het staat daar al behoorlijk vol. Het masterplan is er juist op gericht om die massa wat minder opeengepropt te doen aanvoelen, door de circulatie tussen al die gebouwen onderling te optimaliseren, en tegelijk aan een aantal dringende behoeften van de Universiteit te voldoen - want die kan de groei in studentenaantallen niet goed volgen en kampt met een elk jaar toenemend capaciteitsprobleem...

Ik was deze avond op stap met een statief, en had nog net genoeg batterij over in mijn toestel om nog een paar shotjes van een UFO bij nachte te maken. Helaas stond de lichtkrant niet aan, want die is ronduit schitterend!

1.

2.

3.

Old October 29th, 2009, 12:43 AM   #149
Buffalo Soldier
Registered User

Buffalo Soldier's Avatar

Mooie foto's.
Is me vandaag ook opgevallen dat het monovolume er 's avonds veel mooier uitziet dan overdag.
Buffalo Soldier está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 10th, 2009, 10:55 AM   #150
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Ik weet niet of dit hier ergens reeds aan bod kwam, maar de overbuur van het Monovolume -de oude drukkerij Vooruit- wordt binnenkort verkocht. Ik had onlangs reeds een notariële aankondiging gelezen in de Streekkrant, en dit krantenartikel uit Het Nieuwsblad.be blijkt dit de bevestigen:

Quote:
'Backstage moet cultuurhuis blijven'
Theaterregisseur dirk tanghe zoekt 1.600 medestanders

GENT - Theaterregisseur Dirk Tanghe zoekt 1.600 mensen of organisaties die elk 2.500 euro geven om cultuurcentrum Backstage te redden. Zijn droom is van Backstage een eigen theaterhuis te maken. 'Het zou toch zonde zijn dat dit mooie cultuurhuis omgebouwd wordt tot een blok appartementen.' Karel Van Keymeulen

Serge Elia, drijvende kracht achter Backstage, gooide onlangs de handdoek in de ring. Hij kocht het gebouw in 1990 en bouwde het om tot cultuurcentrum Backstage. Maar hij is de strijd tegen allerlei regelgevers beu en het complex wordt volgende week woensdag openbaar verkocht. Het gebouw dateert van 1931 en werd destijds gezien als een 'perspaleis'. Dagblad Vooruit/ De Morgen was er tot 1983 gehuisvest, de gevel en de ingang zijn beschermd.

Artistiek leider

Dirk Tanghe maakte in de jaren tachtig furore met voorstellingen als Romeo en Julia in de KVS en De Vrek in NTGent. Na zijn opmars in België trok hij naar Nederland, waar hij twaalf jaar lang artistiek leider was van de Utrechtse Paardenkathedraal. Met vier studenten van het laatste jaar drama in de Hogeschool Gent repeteert hij in Backstage het stuk Nachtwake van Lars Noren. Dit jaar heeft hij nog een contract met de Hogeschool voor een tweede productie, maar daarna is hij werkloos.

'Ik heb hier 15 jaar geleden Who's Afraid of Virginia Woolf op de planken gezet. Na veel omzwervingen woon ik terug in Gent en ik ga hier niet meer weg. Mijn familie en vrienden zitten hier en mijn zoon studeert hier nu ook theater aan de Hogeschool. Ik besef dat dit een beetje een Peter Pan-achtige actie is en dat het moeilijk wordt, maar ik meen het wel. Met 1.600 mensen die elk 2.500 euro geven, zitten we aan 4 miljoen euro. Dat is de vraagprijs. Het zou toch zonde zijn mocht dit gebouw in handen van een projectontwikkelaar vallen die er alleen maar appartementen wil van maken.'

Kapitaalkrachtige mensen

Tanghe nam het initiatief zonder Serge Elia in te lichten. 'Ik kreeg zeker al 150 reacties, ook van kapitaalkrachtige mensen. Voor de exploitatie zou ik eigen mensen aantrekken. Serge Elia kan, als hij zin heeft, mijn assistent worden. Ik ben ervan overtuigd dat ik de veiligheidsproblemen kan oplossen.'

Wie Dirk Tanghe wil helpen kan mailen naar dirk.tanghe@live.nl of bellen op 0484-81.53.88.

'Nachtwake' speelt op 18, 19, 21, 22 en 23 december in Backstage. Info:www.dramagent.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2009, 04:16 PM   #151
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Er is ook een BPA Backstage, hieronder vindt je er een deel van terug:

--EDIT: GEZIEN OPMERKING HIERONDER VERWIJDERD---

Last edited by De Klauw; December 13th, 2009 at 05:40 PM.
Old December 13th, 2009, 03:23 PM   #152
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Ik weet dat je, net als ik trouwens, bovenstaande documenten gekregen hebt voor een schoolopdracht.

Een beetje opzoekwerk leert ons echter dat ze compleet waardeloos zijn en waarschijnlijk zelf in elkaar geflanst zijn door de docent die nogal graag zijn eigen dromen werkelijkheid ziet worden. Op de dienst stedenbouw hebben ze deze documenten nog nooit gezien en wensten ze zich er dan ook compleet van te distantiëren. Bovendien staan ze vol met schrijffouten en zien ze er nogal amateuristisch uit. Een BPA of tegenwoordig eigenlijk RUP wordt trouwens nooit op dergelijke manier opgesteld.
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old December 13th, 2009, 05:39 PM   #153
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Dat zou eigenlijk wel straf zijn van jeweetwelwie, ons hier een beetje met valse informatie opzadelen. Ik zie in het document inderdaad nergens "BPA" staan. Maar het moet het toch ergens van komen? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat hij zoveel moeite zou doen (inclusief plannetjes en 3D-voorstellingen) voor ocharme een schattingsopdracht.

Last edited by De Klauw; December 13th, 2009 at 05:48 PM.
Old December 13th, 2009, 07:03 PM   #154
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Dat zou eigenlijk wel straf zijn van jeweetwelwie, ons hier een beetje met valse informatie opzadelen. Ik zie in het document inderdaad nergens "BPA" staan. Maar het moet het toch ergens van komen? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat hij zoveel moeite zou doen (inclusief plannetjes en 3D-voorstellingen) voor ocharme een schattingsopdracht.
Voor die schattingsopdracht inderdaad niet. Vergeet niet dat hij de verkoopstrategie voor de Backstage zelf heeft uitgewerkt. Waarschijnlijk heeft hij binnen dat kader toch eens een inspanning geleverd.
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old June 18th, 2010, 06:07 PM   #155
BVS
Registered User

boek UFO

Het boek over de bouw van het UFO dat vorig jaar werd uitgegeven, is zowaar compleet online te bekijken!

Heel wat schitterende foto's, alsook eindelijk eens gezien hoe die beruchte guillotinewand er uit ziet!

http://users.ugent.be/~bdceunin/Beel...o/UFO_boek.pdf

Trouwens, wat een naam trouwens, guillotinewand... Misschien moeten er wel NIMBY's beginnen mee terechtstellen
BVS no está en línea   Reply With Quote
Old June 18th, 2010, 07:27 PM   #156
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Leuk. Mooi ook die weerspiegeling op bladzijden 69, 100 en 101.
Bednakt voor de link!
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old June 18th, 2010, 07:50 PM   #157
Dequal
Architecture Student

Dequal's Avatar

Wow zalig boekske!

Kan je het nog altijd ergens kopen? Indien ja, waar? Zou mooi passen in mijn boekenkast.
Old June 19th, 2010, 02:59 PM   #158
BVS
Registered User

Voilà:

Naar aanleiding van de plechtige opening van het Ufo werd het fotoboek De belofte van een bouwwerk samengesteld door Benn Deceuninck. Dit boek zal binnenkort aangeboden worden in de boetiek van de UGent en kost 24 euro (www.shop.UGent.be).
BVS no está en línea   Reply With Quote
Old June 20th, 2010, 11:21 AM   #159
el piett
Belg in de wereld

el piett's Avatar

Quote:
Originally Posted by Buffalo Soldier View Post
Mooie foto's.
Is me vandaag ook opgevallen dat het monovolume er 's avonds veel mooier uitziet dan overdag.
Yep, ik stond gisterenavond nog aan de Vooruit het UFO te bewonderen, het ziet er 's nachts echt wel goed uit
Old June 20th, 2010, 01:59 PM   #160
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Ook in A+224 staat een artikel over de UFO. Men is er nogal gematigd over.

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules