daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 9 votes, 5.00 average.
Old December 11th, 2009, 11:39 PM   #2381
K.Mampie
Registered User

Likes (Received): 0

Openbaar vervoer is collectief vervoer.
En als er gewoon te weinig mensen zijn in een gebied ,dan is openbaar vervoer gewoonweg te duur.
Als je weet dat het meer dan 100 euro per uur kost om een bus op de weg te hebben.
Dan is gewoonweg die bus laten rijden voor 10 man niet verantwoord. Zeker als die 10 man zo weinig mogelijk willen betalen.
Openbaar vervoer zal nooit winstgevend zijn.
En dat moet het ook niet zijn , maar het moet niet zijn dat de gebruiker niets betaald en de belasting betaler alles. Je verplaatsen kost geld met eigen vervoer en openbaar vervoer. Je verplaatsen brengt ook overlast mee .
Km heffing voor wagens geen probleem mee , afschaffen bedrijfswagens geen probleem .
Aftrek posten voor vervoer weg er mee. Maar dan moet openbaar vervoer ook aan een eerlijke prijs worden gevoerd.

Ben van het idee dat mensen verantwoordelijk voor hun keuze worden gesteld. Als je ver van je werkplek wilt gaan wonen moet je de gevolgen maar dragen.
Maar zoals bij veel dingen willen de mensen de lusten en niet de lasten.
K.Mampie no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 11th, 2009, 11:42 PM   #2382
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Inderdaad, dat wou ik ook al posten, de écht locale mobiliteit voor degenen-die-er-nood-aan-hebben kan beter door de gemeente (OCMW = gemeente) geregeld worden, evt. zou het Vlaams Gewest daar subsidies voor kunnen uitkeren. Ik deel de mening van sommige partijen (LDD) dat heel die basismobiliteit vooral een grootscheepse SP.a-stunt is geweest die oerehard naar politieke zieltjeswinnerij stinkt.

Ik ben trouwens zeer blij dat ik niet met zo'n 'scholierenbus' (1x 's morgens en 1x 's namiddags) naar school moet.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2009, 12:13 AM   #2383
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by K.Mampie View Post
Dan is gewoonweg die bus laten rijden voor 10 man niet verantwoord. Zeker als die 10 man zo weinig mogelijk willen betalen.
Een buslijn waar zelfs in de spits maar 10 man op zit schaf je inderdaad zo snel mogelijk af. Alleen heb ik de indruk dat je niet zo veel zal moeten afschaffen. In mijn dorp Kaprijke (dat is toch wat onder platteland verstaan wordt neem ik aan?) is de situatie als volgt (en ik ben er zeker van dat vele gemeenten analoog zijn): er is 1 bus per uur naar Eeklo (96), en een paar bussen per dag rechtstreeks naar Gent-Sint-Pieters (57). De eerste lijn kent een gemiddelde bezetting met een negatieve uitschieter in de voormiddag (soms zit er amper 5 man) en een positieve uitschieter tijdens de schooluren waarbij twee bussen net achter elkaar rijden om de vraag aan te kunnen. De rechtstreekse lijn naar Gent richt zich op het pendel- en schoolpubliek en zit ook bijna altijd goed vol.

De vraag is dan waarop je kan besparen. Je zou in mijn voorbeeld de quasi lege ritten van de 96 in de voormiddag kunnen schrapen. Het probleem is hierin dat die buslijn als aanvoerlijn van de trein Gent-Eeklo functioneert. Als je één van die bussen afschaft creëer je dus als het ware een kettingreactie wat het OV in haar geheel niet ten goede komt en niets anders tot gevolg zal hebben dan meer auto's. Ik ben dus tegen het afschaffen van bepaalde busdiensten enkel en alleen omdat er op bepaalde ogenblikken nogal weinig volk opzit. Er moet naar het totaalplaatje gekeken worden.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2009, 12:59 AM   #2384
focus1965
Registered User

Likes (Received): 784

Die ene bus per uur mag gerust blijven: dat vormt het probleem niet.
Het probleem is dus noch Kaprijke, noch Eeklo waar de bus aansluiting geeft op een trein richting Gent en verder.
Het probleem is wanneer al die bussen uit Kaprijke plots paralel met de trein zouden blijven rijden en al die bussen in Gent centrum paralel met de trams zouden blijven rijden: dat is de situatie die zich in de provincie Antwerpen stelt.
Ik heb het al dikwijls geschreven: er is een hierarchie in het openbaar vervoer en die moet strikt nageleefd worden: bussen dienen als aanvoerlijnen naar treinen of trams: infrastructuur die ten volle dient benut te worden en waar het zinloos is om paralel met bussen te blijven rijden. En dan gaat het niet enkel om de kostprijs, maar ook om het ecologisch aspect in de ruimste zin van het woord: dit is echt energieverspiling om kilometers buslijnen paralel met de tram te laten rijden, al is dit een typisch Antwerps probleem, maar waar er wel degelijk echt bespaard kan worden zonder iemand pijn te doen.

focus1965
focus1965 no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2009, 02:15 AM   #2385
K.Mampie
Registered User

Besparen kan niet alleen op de buiten ook in de steden.
Ben bv benieuwd in het Antwerpse wat ze met lijn 297 gaan doen , als de tram tot Boechout gaat doorrijden.
Als je die laat stoppen in Boechout bespaar je de laatste 25 minuten van het traject naar Antwerpen uit. 25 minuten en 63 bussen per richting dat is 52, 5 uur minder dat je moet rijden.
De trams gaan wel een stukje langer moeten rijden iets van een 7,5 minuut schat ik maal 117 trams per richting dan heb je iets van 23 uur uitgespaard en dan nog een tiental bussen die niet tussen Antwerpen en Lier moeten rijden met geen dienst. Dan bespaar je al vlug ettelijke honderduizenden euro per jaar. En bus 297 is maar een van de tientallen buslijnen. Hier kan je enorm veel geld besparen ben benieuwd wat De Lijn gaat doen.
Trouwens de enige zwakte dat ik vind is dat lijn 7 en lijn 297 in Stad zelf een ander traject volgen. Lijn 15 in plaats van lijn 7 zou beter zijn . Nu ie er wel gepland dat de 15 naar Kontich gaat maar dan wil ik eerst die lijn wel gebouwd zien worden.
Old December 12th, 2009, 01:29 PM   #2386
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1151

Quote:
Originally Posted by K.Mampie View Post
Als ik uit mijn raam zie , passeert er regelmatig zo'n bus van de basismobiliteit.
Als er 10 mensen opzit , dan is het echt wel spitsuur.
Zie ze regelmatig zelf leeg voorbijkomen.
Dat zijn dan wel overvolle bussen Ik fiets veel in de kempen, als ik daar een belbus tegenkom dan zit er doorgaans maximaal 2 man op: de chauffeur en een passagier. In weze zijn die belbussen spotgoedkope taxi's, spotgoedkoop voor de gebruiker welliswaar, superduur voor de gemeenschap
Old December 12th, 2009, 01:57 PM   #2387
Quimb
Registered User

Likes (Received): 9

De belbussen in het Brugse zijn wél ideaal als nachtbusjes! In het weekend tot 2u10 beschikbaar en brengt je naar waar je maar wilt in de omliggende gemeentes.

(moet dringend geupdate worden)

Quimb no está en línea   Reply With Quote
Old December 12th, 2009, 04:29 PM   #2388
K.Mampie
Registered User

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Dat zijn dan wel overvolle bussen Ik fiets veel in de kempen, als ik daar een belbus tegenkom dan zit er doorgaans maximaal 2 man op: de chauffeur en een passagier. In weze zijn die belbussen spotgoedkope taxi's, spotgoedkoop voor de gebruiker welliswaar, superduur voor de gemeenschap
Had het over bijkomende lijnen die men heeft ingevoerd of verlegd voor de basismobiliteit. Een belbus met 10 personen , dat zou een enorm succes zijn.
Het zijn inderdaad taxi's , anders kan ik ze niet noemen. Ok ze gaan van halte naar halte . Maar collectief vervoer is het amper.
Old December 17th, 2009, 01:16 PM   #2389
KrisL
Registered User

KrisL's Avatar

Likes (Received): 91

Quote:
Mogelijk toch tram tot in Beveren-centrum
Gemeente en De Lijn onderzoeken haalbaarheid oud plan

Reeds 0 reacties | reageer zelf

BEVEREN-WAAS - De gemeente Beveren en De Lijn halen het plan vanonder het stof om de tram vanuit Antwerpen door te trekken tot in het centrum. De eindhalte, nu op de grens van Zwijndrecht met Melsele, komt aan Hotel Beveren. Wim Dehandschutter

Eerst deze boodschap voor wie zich al op de Grote Markt ziet opstappen voor een ritje naar Antwerpen: het staat nog niet vast dat lijn 3 wordt doorgetrokken tot Beveren-centrum.

Over het plan bestaat wel een 'consensus' in het Beverse schepencollege en bij vervoersmaatschappij De Lijn, aldus burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V). 'Ik zat vorige week samen met de twee directies van De Lijn, die van Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Door een herschikking van de financiële middelen zou het oude idee kunnen worden gerealiseerd.'

De tramlijn die Merksem met Melsele verbindt, werd in 2002 in gebruik genomen en was meteen een succes. Al snel dook het idee van de doortrekking op. Het idee werd echter nooit realiteit. Tot nu, wellicht. Al moet het plan van jaren geleden op cruciale punten worden herwerkt.

Niet via station

'Zo zal de tram niet langs het station passeren, zoals jaren geleden werd voorgesteld. Het belangrijkste bezwaar is van technische aard', zegt schepen Raf Van Roeyen. Lijn 3 kan de route van de N70-gewestweg volgen tot aan het kasteeldomein Cortewalle op Vesten, maar op dat punt moet het traject afbuigen naar het station.

'Het is geen optie de sporen te laten lopen over het Gravenplein, waar we een nieuw gemeentehuis zullen bouwen. Ook een bocht achter het kasteeldomein Cortewalle - door landelijk gebied - of via de Gravendreef en Peperstraat is onmogelijk', weet schepen Van Roeyen. 'Dus komt er geen halte aan het station.'

Het eindpunt komt wellicht ter hoogte van het viaduct aan Hotel Beveren, bijna tegen de grens met Sint-Niklaas aan. Zodra de gemeente en De Lijn het eens worden over het concept, zal de Vlaamse minister van Mobiliteit het dossier moeten goedkeuren. Dat is Hilde Crevits (CD&V), een partijgenote van burgemeester Van de Vijver.
Bron: Het Nieuwsblad

Het zou het in ieder geval mogelijk maken om heel wat bussen die nu nog parallel met de tram rijden naar LO al in Beveren te laten stoppen.
Het gaat over bus 81/82 (8 bussen ochtendspits, 2 bussen dal) en bussen 83/84/85 (5 bussen spits, 2 dal).

Ter vergelijking: tram 3 (10 trams spits / 6 trams dal).

Een gelede bus heeft een capaciteit van 120 mensen. Een tram 250 mensen. Op het vlak van capaciteit geen probleem.

Het zou een investering zijn die zowel efficientie als kwaliteitsverhogend is. Het past natuurlijk wel in het kader van 'tramprojecten in iedere provincie'.

Groetjes,

Kris
KrisL no está en línea   Reply With Quote
Old December 17th, 2009, 01:51 PM   #2390
antigoon99
Registered User

antigoon99's Avatar

Likes (Received): 22

in antwerpen moeten volgens mij vele lijnen verlengd of aangelegd worden...maar ik vond een verlening naar Beveren de meest logische van alle verlengingen...logischer dan bv Ekeren(= waar een tram zeker ook nodig...)...ik zal blij zijn mocht dit gerealiseerd worden (al zal dat wss pas voor ergen in 2030 zijn...)
Old December 17th, 2009, 02:08 PM   #2391
focus1965
Registered User

Volledig juist omdat DL Oost-Vlaanderen wel degelijk haar buslijnen herschikte (lees: inkortte) na indienststelling van de Brabotunnel en dat de tram dus wel degelijk een besparing betekende op buskilometers, iets waar ze in Antwerpen tot nu nooit van gehoord hebben.
Het valt dus te hopen dat dit project ooit uitgevoerd wordt, met als voorwaarde natuurlijk dat de Waaslandse bussen allemaal dan in Beveren eindigen, al zullen er dan nog wel enkele (of minstens 1) bijkomende tramlijn verlengd moeten worden tot daar.
Maar dit is inderdaad nog heel verre toekomstmuziek en tot nader order - effectieve aanvang der werken - een van de vele luchtkastelen die Vlaanderen rijk is.

focus1965
Old December 17th, 2009, 05:05 PM   #2392
skydiver
Registered User

Likes (Received): 2

Besparingen De Lijn

Gisteren in GVA. De Lijn gaat fors besparen in het begrotingsjaar 2010 en ook aangekondige projecten schrappen. Zou dit gevolgen hebben voor de ingebruikname van de pre-metrotunnel onder de Turnhoutsebaan?

16/12 Vervoersmaatschappij De Lijn gaat volgend jaar 51,8 miljoen euro besparen. Dat is zelfs meer dan de Vlaamse regering gevraagd had.

De raad van bestuur van De Lijn keurde de besparingen vandaag goed. Concreet worden er een aantal - weinig populaire - buslijnen afgeschaft. In de plaats daarvan komen belbussen. Ook op vlak van marketing, projecten, tariefaanpassingen en administratie zal er bezuinigd worden.

In totaal wordt 12 miljoen euro meer bespaard dan gevraagd was. Ook voor het personeel zullen de maatregelen gevolgen hebben.

unquote
skydiver no está en línea   Reply With Quote
Old December 17th, 2009, 08:46 PM   #2393
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Is het in het geval van Beveren niet zinniger meer volk op de trein naar Antwerpen te lokken?
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old December 17th, 2009, 09:01 PM   #2394
focus1965
Registered User

Quote:
Originally Posted by skydiver View Post
Gisteren in GVA. De Lijn gaat fors besparen in het begrotingsjaar 2010 en ook aangekondige projecten schrappen. Zou dit gevolgen hebben voor de ingebruikname van de pre-metrotunnel onder de Turnhoutsebaan?
Het betreft 52 miljoen die bespaard worden op de exploitatie (in de ruimste zin van het woord, want Marketing bv. maakt ook onderdeel van de exploitatie uit, maar dan als ondersteunende dienst). Om je een idee te geven: hiermee kan men amper 2 km bovengrondse tramlijn aanleggen: er zal dus wel flink nog wat gespaard moeten worden vooraleer die premetrotunnel in gebruik zal kunnen genomen worden. Vergeet niet dat er aan beide kanten bovengrondse werken noodzakelijk zijn en niet in het minst in Antwerpen Stad!

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Is het in het geval van Beveren niet zinniger meer volk op de trein naar Antwerpen te lokken?
Als de N.M.B.S. maar enige interesse zou tonen in voorstedelijk vervoer, dan had je gelijk en dan zouden die bussen sowieso aan het N.M.B.S. station kunnen eindigen. Maar de werkelijkheid is anders: die uurdienst is voor een voorstadje als Beveren onattractief, laat staan die 2-uren dienst van tijdens het weekend en de totale afwezigheid van laatavondtreinen.
Maar het klopt wel dat de reizigers op een veel aangenamere manier (comfortabeler en sneller) naar Antwerpen zouden kunnen reizen mocht Beveren bediend worden door een S-Bahn achtig systeem, inclusief tariefverbond natuurlijk!
Helaas: kreten in de woestijn...

focus1965
Old December 17th, 2009, 10:54 PM   #2395
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 15

indien we vanaf nul zouden beginnen zou een stockholm-achtig netwerk misschien tot in Beveren, Lier of Mechelen kunnen gaan. Maar we beginnen niet vanaf nul. Als het waasland ergens behoefte aan heeft, zijn het directe en snelle verbindingen met Brussel (nu overstappen in Berchem of IR in St-Niklaas). De ov-link met Antwerpen is uitstekend, ook al is het met bussen en trams.
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote
Old December 18th, 2009, 12:10 AM   #2396
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Een treinverbinding tussen Brussel en de reeks L-stations op L59 Sint-Niklaas - Antw.-Zuid lijkt mij toch niet zo evident, want welke richting je ook neemt, de trein zal altijd moeten kopmaken, waarbij steevast veel tijd verloren gaat. Dat lijkt mij misschien nog net haalbaar voor één Piekuurtrein h/t per dag. En vooral in Berchem, waar de treinbewegingen nu al druk zijn, zal men daar niet zo scheutig op zijn... Gevolg: uiteindelijk worden de reizigers er niet veel beter van, met de huidige situatie zijn ze beter af, zolang de correspondentie realistisch blijft.

Anderzijds zie ik wél toekomst in een directe P-trein Antwerpen-Centraal - alle stopplaatsen - Boom - Puurs (kopmaken) - Willebroek - Brussel.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old December 18th, 2009, 12:39 AM   #2397
syntric
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by skydiver View Post

16/12 Vervoersmaatschappij De Lijn gaat volgend jaar 51,8 miljoen euro besparen. Dat is zelfs meer dan de Vlaamse regering gevraagd had.

De raad van bestuur van De Lijn keurde de besparingen vandaag goed. Concreet worden er een aantal - weinig populaire - buslijnen afgeschaft. In de plaats daarvan komen belbussen. Ook op vlak van marketing, projecten, tariefaanpassingen en administratie zal er bezuinigd worden.

In totaal wordt 12 miljoen euro meer bespaard dan gevraagd was. Ook voor het personeel zullen de maatregelen gevolgen hebben.

unquote
Denk het niet, aangezien er vandaag dan weer stond dat ze in JANUARI gaan beginnen.
syntric no está en línea   Reply With Quote
Old December 18th, 2009, 08:03 AM   #2398
KolonelSilvertop
Registered User

KolonelSilvertop's Avatar

Likes (Received): 15

http://www.robert-schwandl.de/belgium/

kent iemand dit?

@x38: ik begrijp dat het niet evident is om een extra lijn in te leggen. Ik zei alleen maar dat Bev-Ant heel goede verbindingen heeft, terwijl bev-Bxl zowel over de weg als over spoor slecht te bereiken is.
KolonelSilvertop no está en línea   Reply With Quote
Old December 18th, 2009, 11:49 AM   #2399
focus1965
Registered User

Quote:
Originally Posted by KolonelSilvertop View Post
Ik dacht dat Benomie er al een paar dagen geleden mee afgekomen is.
De uitgever ken ik van andere boeken: keurige druk, kwalitatief papier, uitstekende foto's.
Dit zal zeker een mooi kijkboek worden, maar inhoudelijk denk ik niet dat er veel nieuws (iets dat nog niet elders gepubliceerd werd) tevoorschijn zal komen.
Het boek is in feite geschreven voor de Duitse tramliefhebbers, die het tot op heden moesten stellen met allerlei losse artikels in allerlei tijdschriften of in een jaaroverzicht. Nu is er eindelijk - voor hen - een actueel boek verschenen over België.
Voor ons is het geen naslagwerk, maar hoop en al een mooi kijkboek.
Ik zou zeggen: Benomie, als je het gekocht en gelezen hebt: graag uw opinie!

focus1965
Old December 18th, 2009, 12:22 PM   #2400
skydiver
Registered User

Likes (Received): 2

Quote:
Originally Posted by syntric View Post
Denk het niet, aangezien er vandaag dan weer stond dat ze in JANUARI gaan beginnen.
Waar stond dat in ?
skydiver no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules