|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#2521 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#2522 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
http://www.robert-schwandl.de/belgium/
kent iemand dit? @x38: ik begrijp dat het niet evident is om een extra lijn in te leggen. Ik zei alleen maar dat Bev-Ant heel goede verbindingen heeft, terwijl bev-Bxl zowel over de weg als over spoor slecht te bereiken is. |
|
|
|
|
|
#2523 | |
|
Registered User
Likes (Received): 76
|
Quote:
De uitgever ken ik van andere boeken: keurige druk, kwalitatief papier, uitstekende foto's. Dit zal zeker een mooi kijkboek worden, maar inhoudelijk denk ik niet dat er veel nieuws (iets dat nog niet elders gepubliceerd werd) tevoorschijn zal komen. Het boek is in feite geschreven voor de Duitse tramliefhebbers, die het tot op heden moesten stellen met allerlei losse artikels in allerlei tijdschriften of in een jaaroverzicht. Nu is er eindelijk - voor hen - een actueel boek verschenen over België. Voor ons is het geen naslagwerk, maar hoop en al een mooi kijkboek. Ik zou zeggen: Benomie, als je het gekocht en gelezen hebt: graag uw opinie! focus1965 |
|
|
|
|
|
|
#2524 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#2525 | |
|
Registered User
|
Quote:
Benonie heeft het in een andere thread reeds vermeld.
|
|
|
|
|
|
|
#2526 | |
|
Registered User
|
Quote:
Bij de verlenging van lijn 10 zou men iets gelijkaardig kunnen doen , zeker als men lijn 10 door de reuzenpijp zou laten gaan . Maar men heeft liever lijn 24 met een omweg die alle tijdswinst om zeep helpt. Alles tot aan Wijnegem shopping laten komen en dan iedereen laten overstappen op de tram die razendsnel kan zijn doordat het grootse deel van zijn traject filevrij kan zijn. Verlengen naar Beveren is zeker geen slecht idee Melsele en Beveren centrum is al snel tegen de 25000 inwoners en dan heb je een hoop minder mensen die een overstap moeten doen. En dan alle bussen in Beveren laten stoppen. Een extra tramlijn is misschien nodig maar lijn 3 van 44 meter trams voorzien en je komt al ver . En je hebt geen extra tram bestuurders nodig , want een groot deel van de kosten van De Lijn is personeelskosten. Wat ook de reden is dat je als je mensen laat overstappen op grote trams je veel kan besparen. |
|
|
|
|
|
|
#2527 | |
|
Registered User
Likes (Received): 10
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#2528 | ||
|
Registered User
|
![]() Quote:
Daar heb ik nergens concrete cijfers (berekeningen) over gelezen. IMHO valt Deurne Centrum toch best mee: de huidige buslijnen (410 e.a.) verdoen er echt niet zoveel tijd. Als je zin en tijd hebt: maak een schatting tot de Stenenbrug via beide routes. Ik zal het anders stellen: als je van Wijnegem naar de Stenenbrug moet, wat is de kortste en meest logische route? Vraag 2: hoeveel haltes (meer) telt het traject via Wommelgem? Ik geloof er geen snars van dat dit gepland (en waarschijnlijk nooit uitgevoerd) tramtraject ooit sneller zal zijn dan de huidige bus, laat staan een tram die nabij de Cogelsplein de premetro induikt. Vergeet ook niet dat het grootste deel van het traject eigen bedding is - op uitzondering van een stukje Deurne Centrum. Quote:
Het shoppingcenter biedt veel voordelen en wordt door het publiek gesmaakt: er is een wachtlijst voor wie daar een winkelpand wil huren en niemand wordt tegengehouden om daar een winkel te openen (op enkele uitzonderingen na, zoals apotekers, +18 "shops" enz.). Hetzelfde geldt voor de Herentalsebaan, alleen is de kans groter dat het aanbod aan panden groter is dan de vraag. De tram treft geen schuld: er is geen verbinding met Wijnegem, maar wie er nu wil geraken, zal er ook wel geraken, al is dit met de 19 of de 33 en de 410: zo simpel gaat. Er moet zelfs geen 24 tot ginder verlengd worden. Geloof me vrij: wie in Deurne Zuid woont en een Blokker nodig heeft, gaat die op de Herentalsebaan opzoeken, met of zonder tram naar Wijnegem. Maar wie gezellig wil shoppen, zal heus niet naar de Herentalsebaan gaan: voor de winkels zorgen de winkeliers zelf en op een professionele fotograaf na is er echt niets dat aanlokkelijk is voor de buitenstaanders en zelfs voor de lokale bewoners, op vermoedelijk een goede beenhouwer en bakker na, die je natuurlijk in elke buurt vindt! focus1965 |
||
|
|
|
|
|
#2529 | |
|
Registered User
|
Quote:
En ken de buurt niet goed genoeg om te weten welk van de twee trams het snelste zou zijn 24 met bocht of 10 met recht op recht met de strop in deurne dorp. Maar verschil zal hoogstens een paar minuten zijn. En als het stad zo graag de Turnhoutsebaan De Lijn vrij wil krijgen is er maar 1 oplossing onder de grond en de bussen op de trams laten overstappen |
|
|
|
|
|
|
#2530 |
|
Registered User
|
focusHmm, dus om de redenering door te trekken, op de Bredabaan (Merksem) vind je ook alleen maar een paar bakkerkes en beenhouwerkes, de Paalstraat (Schoten) is ook maar een een steegje met een paar onbenullige prullenwinkeltjes, in Schilde is er ook geen enkele luxe-winkel meer, want daar zit men op 5 minuten in Wijnegem, en ook de Mortselse middenstand is steendood... Ahja, want iedereen zit zogezegd in Wijnegem... hmm... Ik respecteer uw punt, maar "ik" vind dat een winkelstraat met een interessant aanbod zeer belangrijk is voor de uitstraling voor een bepaalde wijk of gemeente. Het is trouwens dankzij redeneringen als de uwe dat dit soort winkelstraten een stille dood sterft... De Driekoningenstraat was echter een geval apart. Anderzijds vind ik het ShoppingCenter net een reden tégen P+R Wommelgem (waarvan ze nog niet weten hoe ze die gaan realiseren). Die parking zal nooit shoppers trekken, zoals Keizerhoek of Melsele (tijdens de solden is er een significant bezettingsverschil). Vraag het aan jezelf: waarom zou in Wommelgem van d' autobaan afgaan, parkeren, *betalen*, wachten en dan nog een dik kwartier (als die verdomde Reuzenpijp *ooit* nog in gebruik komt...) op een tram zitten naar de Meir, als je op nog geen kilometer van PR-Wmg ineens 250 hippe winkels ter beschikking hebt? |
|
|
|
|
|
#2531 | ||||
|
Registered User
|
@ X38:
Quote:
Ze hebben allemaal 1 feit gemeen: ze leven grotendeels van de wijde omgeving, want ik ken echt weinig tot geen mensen die nog van heel ver nog richting Bredabaan zullen gaan, tenzij net daar de winkel is die ze nodig hebben (in mijn geval: AVA papierwaren, maar dit is al aan de E19). Om het voorbeeld van Merksem verder te nemen: die kunnen teren op een ganse gemeente + omgeving (Luchtbal) en dat kan je van Deurne-Zuid niet zeggen, waar niet alleen Deurne-Noord, maar ook de Gitschotellei "concurreren". Quote:
Quote:
De bedoeling van een p&r op die plek lijkt me overigens niet om shoppers aan te trekken - die geraken met de wagen wel verder tot in Wijnegem aan het Shoppingscenter zelf - maar om het autoverkeer naar Antwerpen te ontlasten. Quote:
focus1965 |
||||
|
|
|
|
|
#2532 | |
|
Registered User
|
Quote:
En die P&R in wommelgem is inderdaad een draak die men hopelijk nooit gaat bouwen. De meeste winkelstraten in het Antwerpse hebben een locale functie mensen gaan naar daar om even snel een boodschap te doen. En een tram over de herentalsebaan naar wc gaat er weinig aan veranderen. Maar zie het wc ook eens als een plaats van tewerkstelling , meestal vrij lage lonen en die zullen met veel plezier van een goed openbaar vervoer gebruik maken. En tel daar nog 10 duizenden bezoekers per dag bij en je hebt potentieel hopen reizigers. En punten die veel volk aantrekken verdienen een goed OV . Ook al is wc vooral wagen gericht , beetje openbaar vervoer kan geen kwaad. Last edited by K.Mampie; December 18th, 2009 at 10:40 PM. |
|
|
|
|
|
|
#2533 | ||
|
Registered User
|
Quote:
/ Dat plan wordt trouwens op vlak van lijnvoering verschrikkelijk onhandig, vooral aangezien men Silsburg wil behouden, en de lijn nog wil verlengen tot Wommelgem-dorp (pegasus). Men zou dan T24 is 3 moeten splitsen. 24A Silsburg (Wommelgem) / 24B RPwmg / 24C Wijnegem (Westmalle).Quote:
Daarnaast vind ik het een beetje triestig dat het WSC nu alreeds 16 jaar lang volop inzet op automobiliteit, en nu met droge oogjes dient toe te geven dat een potente OV-verbinding noodzakelijk is. En daarvoor dient heel Deurne omgebouwd te worden tot één lange trambaan... |
||
|
|
|
|
|
#2534 | ||
|
Registered User
|
Quote:
Verleng die 24 gewoonweg tot Wommelgem of nog liever tot aan de autostradeparking in Ranst. Lijn 10 voor Wijnegem , doortrekken naar Westmalle lijkt me een brug te ver . Een gewone tram is daar te traag voor een sneltram is de oplossing maar hoe je die dan de sporen laat delen met een gewone tram?? Quote:
WSC zal zeker geen goed hebben gedaan aan veel winkelstraten . Maar was het er niet dan stond het wel ergens anders of was het nog drukker op de Meir. En of WSC zo graag de tram ziet komen denk het niet . Denk dat ze bang hebben veel kostbare parkeerplaatsen te verliezen , door mensen die hun parking als P&R gaan gebruiken. |
||
|
|
|
|
|
#2535 |
|
Registered User
|
De overheid dient hierin een rol te hebben door winkelmastodonten als WSC simpelweg te verbieden. Zij hebben daar de instrumenten voor in handen.
Zeer vreemd dat het WSC eerst in de voorstad gaat bouwen om daarna een hoogfrequente tramlijn te eisen. Ik zie niet in hoe dit te rechtvaardigen is. |
|
|
|
|
|
#2536 | |
|
Registered User
|
Quote:
Dus jij vindt dat een plaats waar dagelijks tienduizenden mensen komen geen recht heeft op openbaar vervoer. En WSC is een overdekte winkelstraat , het is zeker niet mijn favoriete plek zeker niet met de feestdagen en oh help de solden. Maar daar een ramp van maken omdat het commerciel is vooral op auto's is gericht , vind ik er over. Last edited by K.Mampie; December 19th, 2009 at 01:52 AM. |
|
|
|
|
|
|
#2537 |
|
Registered User
|
Ruimtelijk gezien is de willekeurige inplanting van winkelcentrums een ramp te noemen. Het zuigt de steden leeg en creëert een verslaving aan de auto. We kopiëren weeral de verkeerde dingen uit Amerika.
|
|
|
|
|
|
#2538 |
|
Registered User
Likes (Received): 21
|
@ de Klauw
Ik deel je bezorgdheid rond het Wijnegem Shopping Center en ik vind ook dat de overheid ruimtelijke planningsinstrumenten moet gebruiken om ervoor te zorgen dat er niet teveel dergelijke winkelcentra zouden ontstaan, maar anderzijds stel ik wel vast dat we het hier hebben over een winkelcentrum dat er al bijna 20 jaar staat, dat heel succesvol is en dat aan honderden mensen werkgelegenheid biedt. Bovendien is een openbaar vervoerslijn aanleggen naar hier veel makkelijker dan naar de kriskras over het hele land verspreide lintbebouwingen, die in mijn ogen veel dommer en schadelijker voor het (stedelijk) leefmilieu zijn dan die paar shopping centra. Dus wat mij betreft: smijt Deurne maar vol tramsporen (en kom er in mijn wijk in Antwerpen ook nog maar wat leggen: hoe meer, hoe liever!). De exploitatie die nu wordt voorgesteld voor die nieuwe sporen lijkt me niet de ideaalste, maar ook niet helemaal van de pot gerukt. Maar laat ze nu maar eerst al die sporen leggen, de manier van exploiteren kan achteraf alrijd nog verbeterd worden. |
|
|
|
|
|
#2539 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Quote:
|