|
|
| daily menu » news links | rate the banner | guess the satellite | guess the city | one on one |
|
|
#1 |
|
Near Bruges
|
IN UITVOERING
IN PLANNING INFRASTRUCTUURWERKEN IN UITVOERING
IN PLANNING
Last edited by vank; December 28th, 2009 at 06:59 PM. Reason: icoon |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
|
Mooi gedaan Vank!
Dat van die Square XII in Sint-Michiels is me helemaal onbekend. Ziet er wel cool uit. Is daar meer info over? Appartementen aan de Vaartdijkstraat ofzo? |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Registered User
|
Quote:
Het project Hanzepark ziet er beter uit dan verwacht, ik heb die render nog niet gezien. Ik woon er vlakbij en passeer er dus vaak, maar het (spectaculairste) gebouw op de voorgrond heb ik nog niet opgemerkt, het zal simpelweg nog niet gebouwd zijn zeker? Het project wordt er wel interessanter door, ik zal het toch wat beter in de gaten houden en eventueel foto's maken voor het forum. Het project Gouden Boom doet in stijl dan weer wat denken aan het Concertgebouw, maar met een andere bekleding. En is die gevelrenovatie voor het AZ echt een concreet plan? Indien ja, dan zou dat een serieuze opwaardering betekenen en van de hoogste moderne highrise in Brugge meteen een landmark maken. Ik vraag me wel af of het aangewezen is ziekenhuiskamers van veelkleurige vensters te voorzien. Tenzij je daar van binnenuit weinig tot niets van merkt of het net aangenaam is ('k zou me eens moeten proberen in te leven het dateert al van mijn kindertijd dat ik nog op een ziekenhuiskamer heb gelegen, de spoed in het Brussels Sint-Jan niet meegerekend)
Last edited by Chimaera; November 28th, 2009 at 01:21 PM. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Near Bruges
|
Van zodra er nu wijzigingen gebeuren kan ik heel snel de afbeelding aanpassen en uploaden, zo komt niet telkens 'Last edited by ...'
Van de Nationale Bank heb ik ook een render maar die was bij het vergroten helaas niet zichtbaar meer, dus heb ik er hem bewust uitgelaten. Square XII (Vaartdijkstraat) is van de hand van 7Senses die ook Square X aan de Gulden Vlieslaan ontworpen heeft, 7Senses staat voor kwaliteit (als die naam opduikt bij een project mag je er zeker van zijn dat het een meerwaarde voor de stad zal zijn)! Hou juni 2010 in de gaten. Wat Hanzepark betreft, zijn de eerste appartementen al gebouwd. Wat je op die afbeelding ziet is Velletis en deze zou nu in aanbouw moeten zijn? Of binnenkort moeten starten. Er wordt in 2012 nog een project opgeleverd, ik heb 'onbekend' gezet omdat over de laatste 2 zwarte gebouwen langs de Noorweegse Kaai nog niet geweten is wanneer de bouwwerken zullen starten. Project 'Gouden Boom' is één van mijn favoriete projecten, dat bewijst dat je modern naast historisch kunt bouwen zonder te vloeken. (Dat zou men beter met de Die Keure-site ook doen). Hopelijk gaat die loods in de Kersenboomstraat ook nog tegen de grond? En het AZ Sint-Jan geeft wel wat last met de gevel van het ziekenhuis, er werden een tijdje geleden warmte tests gedaan enz. En ik oktdekte vorige week een filmpje en foto's wat mij deed vermoeden dat daar nieuws voor zit aan te komen. Ik weet dus ook niet of het concreet is, maar mijn vermoeden gaat voor 70% naar 'Ja', de vraag is alleen haalt VK-Studio de opdracht binnen? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Near Bruges
|
Een project waar we zeer weinig, om maar niet te zeggen 'niets' van horen is de Weylerkazerne langs de Hugo Losschaertsstraat.
Men had plannen om er een hotel/congrescentrum van te maken, maar of deze nog doorgaan is een vraagteken, ook daarom dat het niet is opgenomen in het projectenoverzicht. Het gaat om dit gebouw ![]() Prachtig pand, maar helaas terug een verbouwing naar hotel! Ik ben voorstander om het pand voor te behouden voor sociale huisvesting en middenklasse woningen. Hoe zie ik dat concreet: Op de begane grond wil ik werkappartementen realiseren, dat zal voor de middenklasse zijn en omvat de woning met 2-3 slaapkamers + een eigen ruimte om professionele activiteiten uit te voeren. Dat kan hier gaan om een kinderdagverblijf, fietshersteller, wassalon, enz. (geen winkels of supermarkten, maar eerder kleinschalige activiteiten). Ook mensen met een handicap moeten plaats krijgen in dit project, de overige appartementen (op de begane grond) worden ingericht zodat mensen met beperkte mogelijkheden ook toegang hebben tot wat de buurt te bieden heeft. De eerste en tweede verdieping zal bestaan uit een aanzienlijk aantal sociale appartementen 1-2-3 slaapkamers. De nieuw te bouwen verdieping (3de verdieping) zal bestaan uit middenklasse woningen en zal bestaan uit ruimere appartementen met 1-2-3 slaapkamers, tot zelfs een 2à3 tal appartementen die over 4 slaapkamers zal beschikken (hoekappartementen). Wat betreft de binnentuin, deze is voor iedere bewoner toegankelijk. Er is ook plaats voor een 50-tal bovengrondse parkeerplaatsen. --- Ook de kazerne aan de Peterseliestraat kwam enkele weken geleden in de media omdat men het wil ombouwen tot sociale huisvesting. Dit kan ik alleen maar toejuichen! Al mag ik hopen dat men hier voorzichtig omspringt met de waarde van het pand. Het gaat om dit: ![]() ![]() Op de eerste foto mag zo goed als niets wijzigen (geen afbraak van de kazerne maar ook geen afbraak van de omheining!), alleen de kazerne moet omgebouwd worden tot sociale appartementen. Langs de Peterseliestraat kan men het terrein oprijden, daar komen zoals nu gewoon parkeerplaatsen en wat bescheiden groenvoorzieningen. Dan komen we aan de 'loodsen' die grenzen aan Hemelrijk (de loods gelegen aan de Snaggaardstraat heeft geen waarde = AFBREKEN!). Op de vrijgekomen grond zou ik: 1. groenvoorzieningen en parkeerplaatsen voorzien. 2. een kopie bouwen van de loods gelegen op de hoek van de Oliebaan en Hemelrijk (zie verder). Langs de andere kant is de loods gelegen aan de Oliebaan en Hemelrijk te verbouwen tot 4 starterswoningen of middenklassewoningen. (Als we 2 gebouwen hebben beschikken we over een 80-tal sociale appartementen en 8 middenklasse woningen.) Zie volgend voorbeeld ![]() ![]() Let hier op! Het gaat om het centrum, visualiteit moet streng beoordeelt worden bij nieuwbouw. Last edited by vank; December 29th, 2009 at 03:03 AM. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Near Bruges
|
Buurt Sint-Salvators- kathedraal krijgt facelift
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Near Bruges
|
Inspraakvergadering over heraanleg omgeving Sint-Salvatorskathedraal
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
|
Bouw nieuwe spoorwegbrug
Hey beste forummers,
ik lees hier eigenlijk al jaren mee, dus het werd tijd om mezelf eens te registreren en kenbaar te maken. En wel met volgend bericht: BRUGGE - Infrabel bouwt een nieuwe spoorbrug over het kanaal Gent-Oostende in Sint-Pieters (Brugge). Volgende maand begint spoorwegbeheerder Infrabel met de bouw van een nieuwe spoorwegbrug over het kanaal Gent-Oostende. De brug wordt gebouwd tussen de huidige spoorwegbrug en de brug voor het autoverkeer over het kanaal, ter hoogte van Ruddershove. ‘We zullen er in totaal twee jaar aan werken', zegt Kristin Berckmans, woordvoerster van Infrabel. ‘Tegen de zomer van 2012 moet de brug klaar zijn.' De brug kost in totaal tien miljoen euro. ‘De belangrijkste reden voor de bouw is de scheepvaart', zegt Berckmans. ‘De nieuwe brug zal hoger zijn, waardoor er grotere schepen zullen kunnen passeren langs de brug, richting de haven van Oostende.' Tijdens de werkzaamheden blijft de oude brug nog behouden. Het is nog niet duidelijk wat er met die ‘oude' brug moet gebeuren. Ze na 2012 nog laten staan lijkt — door de beperkte doorvaarthoogte voor de schepen — geen optie. De nieuwe brug zal berekend zijn op de geplande capaciteitsuitbreiding van het spoor tussen Brugge en Zeebrugge. ‘In eerste instantie zullen er twee sporen liggen, maar we maken de brug zo dat we op termijn makkelijk een derde spoor kunnen bijleggen', zegt Berckmans. Uit de Standaard, 09/01/2010 |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
|
Wat een zonde! uitgerekend de mooiste spoorwegbrug in Brugge.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Near Bruges
|
Inderdaad zonde, wat een prachtige brug
![]() Zijn er toevallig beelden van de nieuwe brug? Speciaal zal die niet zijn aangezien dit het eerste is wat ik er van hoor, en bovendien is die 10miljoen euro naar de lage kant. Als ik het goed begrijp zal er een kronkel in de sporen komen te liggen? Aangezien men de brug voor treinen naast de huidige gaat bouwen. Nog spijtig dat men niet gaat voor 1 brug waarbij de weg voor autoverkeer en treinverkeer gecombineerd wordt. --- Edit --- ![]()
Last edited by vank; January 9th, 2010 at 03:00 PM. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Near Bruges
|
Langs de ene kant begrijp ik wel dat de scheepvaart doorgang moet hebben op dit kanaal (economie moet blijven draaien).
Langs de andere kant hoop ik ook dat er een actiegroep komt! Die andere industriële brug (Scheepsdalebrug) moest ook verdwijnen. Er is nog 1 mooie vierendeelbrug en die is in Sint-Pieters over de Blankenbergse Steenweg het valt nog af te wachten hoe men de situatie daar ziet! Want als ook deze brug moet verdwijnen zal Brugge op z'n kop staan en zal er wel eens het één en ander over Brugge(N) kunnen gediscussieerd worden) Een alternatief zou kunnen zijn om een tijdelijke spoorwegbrug aan te leggen tussen Ruddershove en deze brug, in 2012 deze brug tot de voet af te breken en daarna in originele staat her op te bouwen maar dan een voet die 2 meter hoger wordt en de brug die op zich iets breder wordt. Het is een prachtig stukje industrieel erfgoed die dit jaar 101 jaar oud is en dat nodig aan restauratie toe was. Dit zou meteen twee keer raak zijn. (Renovatie van de brug, en het oplossen van het probleem). De brug zou in de toekomst dus alleen maar iets hoger lijken, maar komt trouwens ook goed uit voor vrachtwagens die er onder door moeten. Trouwens ze kan niet beschermd zijn, anders zou afbraak niet mogelijk zijn. Verbouwingen zouden in principe dus mogelijk moeten zijn! Nog wat materiaal: ![]()
Last edited by vank; January 9th, 2010 at 09:05 PM. |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Near Bruges
|
![]() Beetje spijtig dat men weeral extra parkeerplaatsen wil aanleggen, een plein moet parkeervrij zijn. Al begrijp ik wel dat omwonenden recht hebben op parkeerplaats. (Is dat mogelijk rond de Korte Vulderstraat?) Ben eens benieuwd naar de overgang tussen de Steenstraat en het verlaagde graspleintje, maar daarvoor moeten we wachten tot de eerste plannen er zijn. |
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Near Bruges
|
Brugge bouwt nieuw adminstratief centrum nabij 't Zand
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Near Bruges
|
Goed nieuws, de oude spoorbrug is beschermd (of zou binnenkort beschermd moeten worden) en zou dus volgens Infrabel niet verdwijnen.
"Op dit moment is de sloop niet voorzien in de stedenbouwkundige vergunning". Het derde spoor tussen Brugge en Dudzele is wel degelijk nodig, maar dat wisten we hier al. Infrabel kiest voor een renovatie van de bestaande brug en bouwt een nieuwe brug met 2 sporen er naast (de nieuwe brug zou wel 3 sporen kunnen dragen, maar wordt niet aangelegd). Plannen kunnen niet openbaar gemaakt worden. Het wordt dus afwachten tot het er staat. Goeie zaak dus, al blijf ik vrezen. De doorvaarhoogte is het probleem bij de oude brug. Als dat nu een probleem is zal het dit over 5, 10, 15 jaar ook nog zijn! Bovendien vrees ik ook voor de Vierendeelbrug in Sint-Pieters, die heeft minder kans op uitbreiding. Hopelijk gaat men hier enkel over tot demonteren en na het 3de spoor de brug terug monteren maar dan iets breder. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
|
‘Bouw flats in tribunes Jan Breydel' |
|
|