daily menu » news links | rate the banner | guess the satellite | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische Steden - Villes Belges > Vlaamse Steden > Brugge

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old November 28th, 2009, 12:31 AM   #1
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Arrow BRUGGE : Projecten & plannen 2010

IN UITVOERING

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

IN PLANNING

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)

(Bing)
INFRASTRUCTUURWERKEN

IN UITVOERING

(Bing)

IN PLANNING

(Bing)

(Bing)

(Bing)

Last edited by vank; December 28th, 2009 at 06:59 PM. Reason: icoon
vank está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 28th, 2009, 02:17 AM   #2
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Mooi gedaan Vank!

Dat van die Square XII in Sint-Michiels is me helemaal onbekend. Ziet er wel cool uit. Is daar meer info over? Appartementen aan de Vaartdijkstraat ofzo?
ZoT no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2009, 01:15 PM   #3
Chimaera
Registered User

Quote:
Originally Posted by ZoT View Post
Mooi gedaan Vank!

Dat van die Square XII in Sint-Michiels is me helemaal onbekend. Ziet er wel cool uit. Is daar meer info over? Appartementen aan de Vaartdijkstraat ofzo?
², zowel op de eerste als de tweede zin. Een dikke duim omhoog Vank, het moet nogal werk gekost hebben maar het resultaat mag méér dan gezien worden. Je kan er misschien ook de plannen voor Ter Groene Poorte (ondergrondse verdieping hotelschool) aan toevoegen.

Het project Hanzepark ziet er beter uit dan verwacht, ik heb die render nog niet gezien. Ik woon er vlakbij en passeer er dus vaak, maar het (spectaculairste) gebouw op de voorgrond heb ik nog niet opgemerkt, het zal simpelweg nog niet gebouwd zijn zeker? Het project wordt er wel interessanter door, ik zal het toch wat beter in de gaten houden en eventueel foto's maken voor het forum.

Het project Gouden Boom doet in stijl dan weer wat denken aan het Concertgebouw, maar met een andere bekleding.

En is die gevelrenovatie voor het AZ echt een concreet plan? Indien ja, dan zou dat een serieuze opwaardering betekenen en van de hoogste moderne highrise in Brugge meteen een landmark maken. Ik vraag me wel af of het aangewezen is ziekenhuiskamers van veelkleurige vensters te voorzien. Tenzij je daar van binnenuit weinig tot niets van merkt of het net aangenaam is ('k zou me eens moeten proberen in te leven het dateert al van mijn kindertijd dat ik nog op een ziekenhuiskamer heb gelegen, de spoed in het Brussels Sint-Jan niet meegerekend)

Last edited by Chimaera; November 28th, 2009 at 01:21 PM.
Chimaera no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2009, 02:50 PM   #4
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Van zodra er nu wijzigingen gebeuren kan ik heel snel de afbeelding aanpassen en uploaden, zo komt niet telkens 'Last edited by ...'

Van de Nationale Bank heb ik ook een render maar die was bij het vergroten helaas niet zichtbaar meer, dus heb ik er hem bewust uitgelaten.

Square XII (Vaartdijkstraat) is van de hand van 7Senses die ook Square X aan de Gulden Vlieslaan ontworpen heeft, 7Senses staat voor kwaliteit (als die naam opduikt bij een project mag je er zeker van zijn dat het een meerwaarde voor de stad zal zijn)!

Hou juni 2010 in de gaten.

Wat Hanzepark betreft, zijn de eerste appartementen al gebouwd.
Wat je op die afbeelding ziet is Velletis en deze zou nu in aanbouw moeten zijn? Of binnenkort moeten starten.
Er wordt in 2012 nog een project opgeleverd, ik heb 'onbekend' gezet omdat over de laatste 2 zwarte gebouwen langs de Noorweegse Kaai nog niet geweten is wanneer de bouwwerken zullen starten.

Project 'Gouden Boom' is één van mijn favoriete projecten, dat bewijst dat je modern naast historisch kunt bouwen zonder te vloeken. (Dat zou men beter met de Die Keure-site ook doen).
Hopelijk gaat die loods in de Kersenboomstraat ook nog tegen de grond?

En het AZ Sint-Jan geeft wel wat last met de gevel van het ziekenhuis, er werden een tijdje geleden warmte tests gedaan enz.
En ik oktdekte vorige week een filmpje en foto's wat mij deed vermoeden dat daar nieuws voor zit aan te komen.
Ik weet dus ook niet of het concreet is, maar mijn vermoeden gaat voor 70% naar 'Ja', de vraag is alleen haalt VK-Studio de opdracht binnen?
Old December 28th, 2009, 06:29 PM   #5
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Een project waar we zeer weinig, om maar niet te zeggen 'niets' van horen is de Weylerkazerne langs de Hugo Losschaertsstraat.

Men had plannen om er een hotel/congrescentrum van te maken, maar of deze nog doorgaan is een vraagteken, ook daarom dat het niet is opgenomen in het projectenoverzicht.

Het gaat om dit gebouw

Prachtig pand, maar helaas terug een verbouwing naar hotel!
Ik ben voorstander om het pand voor te behouden voor sociale huisvesting en middenklasse woningen.

Hoe zie ik dat concreet:
Op de begane grond wil ik werkappartementen realiseren, dat zal voor de middenklasse zijn en omvat de woning met 2-3 slaapkamers + een eigen ruimte om professionele activiteiten uit te voeren. Dat kan hier gaan om een kinderdagverblijf, fietshersteller, wassalon, enz. (geen winkels of supermarkten, maar eerder kleinschalige activiteiten).

Ook mensen met een handicap moeten plaats krijgen in dit project, de overige appartementen (op de begane grond) worden ingericht zodat mensen met beperkte mogelijkheden ook toegang hebben tot wat de buurt te bieden heeft.

De eerste en tweede verdieping zal bestaan uit een aanzienlijk aantal sociale appartementen 1-2-3 slaapkamers.

De nieuw te bouwen verdieping (3de verdieping) zal bestaan uit middenklasse woningen en zal bestaan uit ruimere appartementen met 1-2-3 slaapkamers, tot zelfs een 2à3 tal appartementen die over 4 slaapkamers zal beschikken (hoekappartementen).

Wat betreft de binnentuin, deze is voor iedere bewoner toegankelijk. Er is ook plaats voor een 50-tal bovengrondse parkeerplaatsen.

---

Ook de kazerne aan de Peterseliestraat kwam enkele weken geleden in de media omdat men het wil ombouwen tot sociale huisvesting.
Dit kan ik alleen maar toejuichen!

Al mag ik hopen dat men hier voorzichtig omspringt met de waarde van het pand.

Het gaat om dit:

Op de eerste foto mag zo goed als niets wijzigen (geen afbraak van de kazerne maar ook geen afbraak van de omheining!), alleen de kazerne moet omgebouwd worden tot sociale appartementen.

Langs de Peterseliestraat kan men het terrein oprijden, daar komen zoals nu gewoon parkeerplaatsen en wat bescheiden groenvoorzieningen.

Dan komen we aan de 'loodsen' die grenzen aan Hemelrijk (de loods gelegen aan de Snaggaardstraat heeft geen waarde = AFBREKEN!).
Op de vrijgekomen grond zou ik:
1. groenvoorzieningen en parkeerplaatsen voorzien.
2. een kopie bouwen van de loods gelegen op de hoek van de Oliebaan en Hemelrijk (zie verder).

Langs de andere kant is de loods gelegen aan de Oliebaan en Hemelrijk te verbouwen tot 4 starterswoningen of middenklassewoningen.
(Als we 2 gebouwen hebben beschikken we over een 80-tal sociale appartementen en 8 middenklasse woningen.)

Zie volgend voorbeeld

Let hier op! Het gaat om het centrum, visualiteit moet streng beoordeelt worden bij nieuwbouw.

Last edited by vank; December 29th, 2009 at 03:03 AM.
Old January 5th, 2010, 01:33 PM   #6
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Buurt Sint-Salvators- kathedraal krijgt facelift

Quote:
Buurt Sint-Salvators- kathedraal krijgt facelift

BRUGGE - Het Brugse stadsbestuur wil de buurt van de Sint-Salvatorskathedraal heraanleggen nu de buitenrestauratie van het kerkgebouw voorbij is. Het is de bedoeling om in de loop van 2010 de buurt aan te pakken.

Om een pleinkarakter te kunnen creëren, zal een gelijkvloerse heraanleg in grijze mozaïeken voorgesteld worden. Bij de heraanleg is telkens een gedeelte van het Sint-Salvatorskerkhof, de Heilige Geeststraat, de Korte Vulderstraat, de Steenstraat en de Zuidzandstraat betrokken.

De plannen voor de heraanleg zullen op woensdag 13januari om 20uur in de conferentiezaal van het Brugse Stadhuis toegelicht worden aan de omwonenden.
Het Nieuwsblad - 5 januari
Old January 5th, 2010, 09:33 PM   #7
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Inspraakvergadering over heraanleg omgeving Sint-Salvatorskathedraal

Quote:
Inspraakvergadering over heraanleg omgeving Sint-Salvatorskathedraal

Nu de buitenrestauratie van de Sint-Salvatorskathedraal beëindigd is, dringt een heraanleg van de omgeving zich op om de kathedraal nog meer tot zijn recht te laten komen.

In het najaar van 2008 werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de Stad Brugge, de Provincie West-Vlaanderen en de kathedrale Kerkfabriek Sint-Salvators voor de realisatie van de heraanleg van het openbaar domein rond de kathedraal. Hiertoe werd een stuurgroep opgericht om de opmaak van het ontwerp te begeleiden.

In het voorjaar van 2011 wordt de omgeving van de Sint-Salvatorskathedraal aangepakt . Dit betekent concreet dat er een volledige heraanleg voorzien is van de volgende straatdelen palend aan de kathedraal:

-het Sint-Salvatorskerkhof (rondom de kathedraal)
-de Heilige-Geeststraat, tussen de Pijpersstraat en het Sint-Salvatorskerkhof
-de Korte Vuldersstraat, tussen het Sint-Salvatorskerkhof
-en de Lendestraat/Oranjeboomstraat
-de Zuidzandstraat, vanaf nummer 2 tot de nummers 1 - 8
-de Steenstraat, vanaf de nummers 86 tot en met 96

De nutsmaatschappijen maken van deze heraanleg gebruik om hun leidingen aan te passen en te vernieuwen waar nodig en dit is voorzien in het najaar van 2010.

Welke heraanleg is voorzien ?

De site moet een open structuur krijgen. Om een maximaal pleinkarakter te bekomen, werd geopteerd om de aanpalende bestrating tot tegen de gevels van de bebouwing op te nemen in het project met een gelijkvloerse heraanleg met grijze mozaïeken. Ter hoogte van de kathedraal bestaat de bestrating uit natuursteentegels

kant Steenstraat:
- twee greppels suggereren de rijweg
- bushalte en de schuilhuisjes blijven behouden
- geleidelijke overgang van verhard plein naar onverharde tuin
- behoud rij bomen langs de Steenstraat
- een aantal bomen in de tuin zelf worden gerooid
- er zijn 6 fietsenstallingen voorzien in de Zuidzandstraat aan nummer 8

oostzijde:
- herbouwen tuinmuur
- zone voorzien voor fietsenstallingen
- centrale greppel (ook als afbakening voor de terraszone)

zuidzijde:
- heraanleg tuin
- inwerken van 9 parkeerplaatsen tussen de 2 bestaande bomen en één nieuw aan te planten - boom
- twee greppels
- aan de kant van de woningen zijn 8 parkeerplaatsen voorzien
- gedeelte Korte Vuldersstraat, tussen Sint-Salvatorskerkhof en Lendestraat, krijgt een greppel in het midden van de rijweg

westzijde:
- voor de kathedraal zijn 20 duo-fietsenstaanders voorzien en 5 parkeerplaatsen voor personen met een handicap
- de greppel ligt zo ver mogelijk van de kathedraal verwijderd om het pleineffect te versterken

tuin
- ook de tuin rond de kathedraal is in de heraanleg opgenomen
- het concept mikt op een optimale toegankelijkheid en openheid
- slopen van de lage afsluitingsmuren en de bestaande trappen
- verwerken van het hoogteverschil in een sober samenspel van trappen, zittreden en een zachte helling (met oog op de maximale toegankelijkheid voor personen met een handicap)

Heilige-Geeststraat:
- heraanleg gedeelte tussen het Sint-Salvatorskerkhof en de Pijpersstraat: voetpaden in platines en rijweg in mozaïeken (een vervolg op het reeds vernieuwde gedeelte)

Inspraakvergadering
De inspraakvergadering vindt plaats op woensdag 13 januari om 20.00 uur in de Conferentiezaal van het Stadhuis, Burg 12

De heren Patrick Moenaert, Burgemeester, Jean-Pierre Vanden Berghe, Schepen voor openbare werken, en Dirk De fauw, Gedeputeerde, zullen in aanwezigheid van de Wegen- en de Groendienst, dit project voorstellen.

De Gemeenteraad moet deze heraanleg nog goedkeuren.

Het voorstel voor de heraanleg kan men vooraf inkijken. Er liggen in de balieruimte van de Communicatiedienst, Burg 11, 8000 Brugge ook formulieren waarop men opmerkingen kan meedelen, vanaf dinsdag 22 december tot en met woensdag 13 januari 2010 tot 12.30 uur.
Stadsomroep - 5 januari
Old January 9th, 2010, 12:24 PM   #8
BVS
Registered User

Bouw nieuwe spoorwegbrug

Hey beste forummers,

ik lees hier eigenlijk al jaren mee, dus het werd tijd om mezelf eens te registreren en kenbaar te maken. En wel met volgend bericht:

BRUGGE - Infrabel bouwt een nieuwe spoorbrug over het kanaal Gent-Oostende in Sint-Pieters (Brugge).

Volgende maand begint spoorwegbeheerder Infrabel met de bouw van een nieuwe spoorwegbrug over het kanaal Gent-Oostende. De brug wordt gebouwd tussen de huidige spoorwegbrug en de brug voor het autoverkeer over het kanaal, ter hoogte van Ruddershove.

‘We zullen er in totaal twee jaar aan werken', zegt Kristin Berckmans, woordvoerster van Infrabel. ‘Tegen de zomer van 2012 moet de brug klaar zijn.'

De brug kost in totaal tien miljoen euro. ‘De belangrijkste reden voor de bouw is de scheepvaart', zegt Berckmans. ‘De nieuwe brug zal hoger zijn, waardoor er grotere schepen zullen kunnen passeren langs de brug, richting de haven van Oostende.'

Tijdens de werkzaamheden blijft de oude brug nog behouden. Het is nog niet duidelijk wat er met die ‘oude' brug moet gebeuren.

Ze na 2012 nog laten staan lijkt — door de beperkte doorvaarthoogte voor de schepen — geen optie.

De nieuwe brug zal berekend zijn op de geplande capaciteitsuitbreiding van het spoor tussen Brugge en Zeebrugge. ‘In eerste instantie zullen er twee sporen liggen, maar we maken de brug zo dat we op termijn makkelijk een derde spoor kunnen bijleggen', zegt Berckmans.

Uit de Standaard, 09/01/2010
BVS no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2010, 12:50 PM   #9
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Wat een zonde! uitgerekend de mooiste spoorwegbrug in Brugge.
Old January 9th, 2010, 02:40 PM   #10
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Inderdaad zonde, wat een prachtige brug

Zijn er toevallig beelden van de nieuwe brug? Speciaal zal die niet zijn aangezien dit het eerste is wat ik er van hoor, en bovendien is die 10miljoen euro naar de lage kant.

Als ik het goed begrijp zal er een kronkel in de sporen komen te liggen? Aangezien men de brug voor treinen naast de huidige gaat bouwen.

Nog spijtig dat men niet gaat voor 1 brug waarbij de weg voor autoverkeer en treinverkeer gecombineerd wordt.

--- Edit ---

Last edited by vank; January 9th, 2010 at 03:00 PM.
Old January 9th, 2010, 04:02 PM   #11
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Amai, ja, wat een mooie brug. Doodzonde dat die wordt afgebroken
Old January 9th, 2010, 08:56 PM   #12
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Langs de ene kant begrijp ik wel dat de scheepvaart doorgang moet hebben op dit kanaal (economie moet blijven draaien).

Langs de andere kant hoop ik ook dat er een actiegroep komt!
Die andere industriële brug (Scheepsdalebrug) moest ook verdwijnen. Er is nog 1 mooie vierendeelbrug en die is in Sint-Pieters over de Blankenbergse Steenweg het valt nog af te wachten hoe men de situatie daar ziet! Want als ook deze brug moet verdwijnen zal Brugge op z'n kop staan en zal er wel eens het één en ander over Brugge(N) kunnen gediscussieerd worden)

Een alternatief zou kunnen zijn om een tijdelijke spoorwegbrug aan te leggen tussen Ruddershove en deze brug, in 2012 deze brug tot de voet af te breken en daarna in originele staat her op te bouwen maar dan een voet die 2 meter hoger wordt en de brug die op zich iets breder wordt.

Het is een prachtig stukje industrieel erfgoed die dit jaar 101 jaar oud is en dat nodig aan restauratie toe was.
Dit zou meteen twee keer raak zijn. (Renovatie van de brug, en het oplossen van het probleem).

De brug zou in de toekomst dus alleen maar iets hoger lijken, maar komt trouwens ook goed uit voor vrachtwagens die er onder door moeten. Trouwens ze kan niet beschermd zijn, anders zou afbraak niet mogelijk zijn. Verbouwingen zouden in principe dus mogelijk moeten zijn!

Nog wat materiaal:

Last edited by vank; January 9th, 2010 at 09:05 PM.
Old January 15th, 2010, 10:53 AM   #13
bv_1982
Registered User

Quote:
Buurt Sint-Salvator krijgt pleinkarakter
Na restauratie kathedraal wordt omgeving aangepakt

BRUGGE - Nu de buitenrestauratie van de Sint-Salvatorskathedraal beëindigd is, dringt een heraanleg van de omgeving zich op. In oktober starten die werkzaamheden. Het gaat om ingrijpende werken: zo komt er een kathedraalplein, nieuwe bomen en extra parking. De kosten worden gedeeld door het stadsbestuur en de provincie. Stefaan Reuse
In het stadhuis werden woensdagavond de plannen toegelicht voor de heraanleg van de buurt van de Sint-Salvatorskathedraal. Volgens de Brugse burgemeester Moenaert gaat het om ingrijpende wijzigingen: er is onder andere de gelijkvloerse aanleg van het kathedraalplein en het toegankelijk maken van het tuingedeelte vanaf de Steenstraat, door het wegnemen van de muur.

Mozaïeken en kasseien

Eerder werd al de buurt rond de Onze-Lieve-Vrouwekerk en buurt van de Mariastraat aangepakt. Ingenieur Bart Schepens van de stedelijke wegendienst gaf uitleg. 'De werken zullen een volledig kalenderjaar duren. Zo pakken we de rioleringen aan vanaf de kant van de Heilige Geeststraat waar eerder al werken uitgevoerd werden. Er wordt gekozen voor een tweebuizen-rioolstelsel. Het asfalt in het Sint-Salvatorskerkhof wordt vervangen door mozaïeken, terwijl de voetpaden in platte kasseien worden aangelegd.'

Ook voor parking wordt gezorgd. 'Wij stellen voor om dichtbij de Steenstraat fietsstaanplaatsen te stellen. Daarnaast zijn er vijf parkeerplaatsen voor mindervaliden, vanaf Dexia tot op de hoek. Aan de zijkant van de kathedraal komen er ook extra parkeerplaatsen. Zo zouden er negen parkeerplaatsen komen in plaats van de vier van vroeger.'

Oude graven worden groen

Patrick Cardinael van de stedelijke groendienst vertelt hoe het groen rond de kathedraal zal worden aangepakt. Jarenlang lag er een kerkhof rond de kerk: de oude grafplaten die er nog liggen, zullen in het nieuwe groen opgenomen worden. 'Het muurtje rond de kathedraal zal verdwijnen waarbij wij een hoogteverschil van 2 meter zullen moeten opvangen. In elk geval moeten er nog drie bomen verdwijnen. Twee esdoorns zullen worden gekapt en aan de zijkant moet de uiterst rechtse boom, die ziek is, verdwijnen. In plaats daarvan komen nieuwe bomen', aldus Cardinael woensdagavond.

De financiële lasten voor de werken worden gedragen door het stadsbestuur en door de provincie. De provincie betaalt mee omdat zij verantwoordelijk zijn voor de kathedraal en de tuin er rond. Er is 23 jaar lang gewerkt om de buitenkant van de kathedraal mooi te restaureren, nu volgt dus de omgeving.
nieuwsblad - 15 januari
bv_1982 no está en línea   Reply With Quote
Old January 15th, 2010, 12:31 PM   #14
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Beetje spijtig dat men weeral extra parkeerplaatsen wil aanleggen, een plein moet parkeervrij zijn. Al begrijp ik wel dat omwonenden recht hebben op parkeerplaats. (Is dat mogelijk rond de Korte Vulderstraat?)

Ben eens benieuwd naar de overgang tussen de Steenstraat en het verlaagde graspleintje, maar daarvoor moeten we wachten tot de eerste plannen er zijn.
Old January 15th, 2010, 07:25 PM   #15
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Brugge bouwt nieuw adminstratief centrum nabij 't Zand

Quote:
Brugge bouwt nieuw adminstratief centrum nabij 't Zand

Brugge - Brugge gaat een nieuw administratief centrum bouwen op de plaats waar nu nog de Beurshalle staat, nabij ’t Zand. De nieuwbouw zal plaats bieden aan winkels maar ook een een gecentraliseerde stadsadministratie. De nieuwbouw komt in de volgende legislatuur, hoe het er allemaal gaat uitzien is nog niet bekend.

Het stadsbestuur van Brugge had al een tijdje plannen om de site van het beursgebouw, dat meer dan twintig jaar geleden werd opgetrokken, een nieuwe bestemming te geven. Daarnaast waren er de plannen voor een nieuw stadskantoor. Beide projecten worden nu samengebracht.

"De stadsadministratie zit nu verspreid over verschillende historische panden in de stad", licht burgemeester Patrick Moenaert de plannen toe. "Dat betekent een decentralisatie van verwarming, verlichting en een pak afgelegde kilometers per dossier. Om kosten te besparen en de efficiëntie te verhogen is een stadskantoor een oplossing. Daar zouden we een maximum aan burelen samenbrengen. Uiteraard zullen niet alle diensten verhuizen. Het gotische stadhuis op de Burg blijft net als het naastgelegen Brugse Vrije. Daarnaast zijn er de vele operationele diensten die verspreid zullen blijven op een locatie die het best voor hen past."

Over de financiering is nog maar weinig beslist. "We zullen onder het gebouw de parking 't Zand uitbreiden en op de gelijkvloerse verdieping mogen er van mij winkels komen", zegt burgemeester Moenaert. "Als we in de hoogte gaan, kan er ook nog plaats zijn voor appartementen."
Focus-WTV - 15 januari
Old January 20th, 2010, 02:23 AM   #16
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Goed nieuws, de oude spoorbrug is beschermd (of zou binnenkort beschermd moeten worden) en zou dus volgens Infrabel niet verdwijnen.

"Op dit moment is de sloop niet voorzien in de stedenbouwkundige vergunning".

Het derde spoor tussen Brugge en Dudzele is wel degelijk nodig, maar dat wisten we hier al.
Infrabel kiest voor een renovatie van de bestaande brug en bouwt een nieuwe brug met 2 sporen er naast (de nieuwe brug zou wel 3 sporen kunnen dragen, maar wordt niet aangelegd).

Plannen kunnen niet openbaar gemaakt worden.
Het wordt dus afwachten tot het er staat.

Goeie zaak dus, al blijf ik vrezen. De doorvaarhoogte is het probleem bij de oude brug. Als dat nu een probleem is zal het dit over 5, 10, 15 jaar ook nog zijn!

Bovendien vrees ik ook voor de Vierendeelbrug in Sint-Pieters, die heeft minder kans op uitbreiding.
Hopelijk gaat men hier enkel over tot demonteren en na het 3de spoor de brug terug monteren maar dan iets breder.
Old January 23rd, 2010, 01:07 PM   #17
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

‘Bouw flats in tribunes Jan Breydel'
Onderzoek om oud Jan Breydelstadion om te bouwen tot appartementencomplex

BRUGGE - De kans bestaat dat het Jan Breydelstadion niet of slechts gedeeltelijk wordt afgebroken als Club en Cercle naar Chartreuse verhuizen. ‘We moeten onderzoeken of we de tribunes niet tot flats kunnen ombouwen', zegt Resoc-voorzitter Dirk De fauw.
Krijgt het ‘afgedankte' Jan Breydelstadion in Sint-Andries straks een tweede leven als appartementencomplex? Het is één van de pistes die de komende jaren zal worden bestudeerd. Want zoals de plannen nu voorliggen, verlaten Club en Cercle straks Jan Breydel, om in een nieuw stadion met 44.600 plaatsen te gaan spelen in het Chartreusegebied, dichtbij de E40.

Om dat nieuwe stadion mee te helpen betalen, wil het Brugse stadsbestuur de Jan Breydel-site verkavelen. ‘Dat kan door alle gebouwen te slopen, maar er zijn ook alternatieven', zegt Dirk De fauw, de voorzitter van het overlegcomité Resoc. Hij zit de komende maanden met alle partijen (Club, Cercle, de stad Brugge en de gemeentes Oostkamp en Zedelgem) rond de tafel over het stadiondossier. Ook het Brugse stadsbestuur zelf heeft een werkgroep opgericht om het stadionplan op de rails te zetten.

Arsenal

De fauw wil dat onderzocht wordt of een deel van het oude stadion niet bewaard kan blijven. ‘Ik heb het daar al eens over gehad met Club-voorzitter Pol Jonckheere, en hij kan met kennis van zaken spreken (Jonckheere is zelf architect van beroep en hij is ook de zoon van de oorspronkelijke ontwerper van het Jan Breydelstadion, red.) Hij zei me dat dat zeker het bestuderen waard was.'

De betonnen structuren van het stadion staan er. ‘En die zou men ook kunnen laten staan en er appartementen en woningen in onderbrengen. Zo heeft de Engelse voetbalclub Arsenal dat ook gedaan met haar oude stadion (zie kader), en het resultaat is werkelijk prachtig. Een paar van de omliggende voetbalvelden zouden als tuinen kunnen worden ingericht. Zo krijg je een nieuw woonproject, dat toch nog de sfeer van het oude stadion uitademt.'

Toekomstmuziek

Volgens De fauw is er nog tijd genoeg om tot een definitieve herbestemming van de site te komen. ‘Als we de meest gunstige scenario's volgen, kun je pakweg in 2014 of 2015 beginnen bouwen in het Chartreusegebied, en de bouw zal toch al snel een jaar of twee duren', zegt hij. ‘Dat betekent dat we geen haast hebben: de afbraak of verbouwing van Jan Breydel zal pas beginnen als het stadion in Chartreuse volledig af is.'

De omvorming van de Jan Breydelsite tot woonzone moet het Brugse stadsbestuur minstens 30 miljoen euro opleveren. ‘En dat is nog een voorzichtige schatting. Dat bedrag kan ook oplopen tot 50 miljoen', zegt De fauw.

Andere stadions wél weg

Als Jan Breydel een nieuw leven zou krijgen als appartementsgebouw, zou dat het eerste grote stadion in de stad zijn dat aan de sloophamer ontsnapt. De oude thuishaven van Cercle, het Edgard Desmedtstadion langs de Torhoutse Steenweg, is tegenwoordig een stadspark. Alleen de poort met de letters ‘CSB' (Cercle Sportif Brugeois) herinnert er nog aan dat groen-zwart er ooit speelde. Het oude Club-stadion, De Klokke, is een woonwijk geworden. Niets herinnert er nog aan het rijke voetbalverleden van de plek.

------

Arsenal deed het Club voor

BRUGGE - Voor de plannen om een deel van het Jan Breydelstadion om te bouwen tot appartementen, vond Brugge inspiratie in Engeland. Daar toverde voetbalclub Arsenal zijn voormalige stadion ‘Highbury' om tot een park met 711flats.
De Londense club Arsenal verhuisde drie jaar geleden naar een nagelnieuw stadion, maar dat betekende niet dat de oude thuishaven van de ploeg met de grond werd gelijkgemaakt. Het oude ‘Highbury'-stadion, dat plaats bood aan 38.000 toeschouwers, werd niet gesloopt, maar omgebouwd tot een modern appartementencomplex met 711 flats.

De oostgevel van de tribune staat er nog, en waar vroeger de grasmat lag, is nu een grote tuin. Alle 711 flats waren binnen het jaar verkocht. Het verschil met het Jan Breydelstadion in Brugge is dat Highbury een veel rijkere geschiedenis in zich droeg. Het stadion stond er al van in de jaren dertig, en de Britse monumentendienst liet het op de lijst van beschermde gebouwen zetten.

‘Uiteindelijk is beslist om zowel de oost- als de westtribune te laten staan', zegt Tim Epps, een van de bewoners van de appartementen. ‘Het was een uitstekend idee om een appartementencomplex te maken van het oude stadion: Highbury heeft altijd middenin een woonwijk gelegen. En de appartementen zijn helemaal niet zo duur als je zou denken.'

En zo is Highbury omgetoverd tot een woonwijk die nog volledig doet denken aan het voetbalstadion van vroeger. Het 100 meter lange en 67 meter brede speelveld is ook nu nog altijd een grasveld. Arsenal liet dat expliciet opnemen in de plannen: het voetbalveld moest ‘herkenbaar' blijven.

bron: HNB
Old February 4th, 2010, 05:32 PM   #18
ZoT
Registered User

ZoT's Avatar

Nieuw Daverlo klaar tegen midden 2012
Sporthal, bib, cafetaria en politiekantoor kosten acht miljoen euro

BRUGGE - In de kantine van SK Steenbrugge werden de plannen voor het nieuwe Daverlo toegelicht. De afbraak is nog dit jaar gepland, de werkzaamheden starten in 2011.

Het Brugse stadsbestuur trekt acht miljoen euro uit voor een nieuw Daverlo. Het huidige gebouw voldeed immers niet meer, en er was nood aan een nieuw onderkomen voor de dienst Bevolking en de politie, die nu nog langs de Generaal Lemanlaan gevestigd zijn.

‘Daarom wordt Daverlo een nieuw polyvalent en multifunctioneel complex, waar plaats zal zijn voor een sporthal, een polyvalente zaal voor verenigingen, een bibliotheek, een cafetaria, de dienst Bevolking en de politie. Nog deze zomer zal de bibliotheek verhuizen naar een tijdelijk onderkomen in het parochiaal centrum van Steenbrugge. Eind dit jaar willen we starten met de afbraakwerkzaamheden', zei burgemeester Patrick Moenaert.

Grotere parking

Het was architecte Marianne Plas die het ontwerp voor het nieuwe Daverlo toelichtte. ‘Het nieuwe gebouw komt op de plaats van het huidige gebouw. Het zal enkel wat meer opschuiven naar de buitensportvelden toe. Daarnaast zal de parking groter worden. Nu is er plaats voor slechts dertig wagens, straks worden dat er honderdvijftig. Zo wordt de buurt zo weinig mogelijk belast.'

Voor de mindervaliden worden negen plaatsen voorzien dicht bij de inkom, en er komen ook nog 190 fietsstalplaatsen voor de bezoekers. De gebruikers van de bus zullen via een voetgangersgebied, weg van het verkeer, de site kunnen bereiken. De bibliotheek en de polyvalente zaal komen aan de kant van de Dries, de sporthal, de cafetaria en de politie aan de kant van de sportvelden. ‘En door het gebruik van heel veel glas zal de sociale controle groter zijn', aldus Plas.

Vraagtekens bij zoveel glas

Het gebouw komt er in verschillende hoogtes, met een sporthal van twaalf meter, een polyvalente zaal van negen meter en de twee verdiepingen voor de politie die acht meter hoog zullen zijn. ‘Alleen de politie heeft twee verdiepingen, maar bezoekers moeten enkel op het eerste zijn. Alles is dus makkelijk toegangelijk voor mindervaliden. Via de centrale gang zullen alle diensten bereikt kunnen worden, en voor de dienst Bevolking hebben wij de ruimte groot genoeg gemaakt zodat er een wachtruimte voorzien kan worden', zei de architecte.

De grote ramen voor de sporthal zijn nog een vraagteken. De gebruikers zien dat immers niet echt zitten en vroegen een aanpassing. ‘Wij hebben er als sporters geen boodschap aan om naar buiten te kijken als wij sporten. Bovendien wordt die muur gebruikt door volleyballers, om op te warmen', besloot Eric Dedeyne.

bron: HNB
Old February 6th, 2010, 12:41 PM   #19
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Oude gebouwen Leekens in Gistelse Steenweg gesloopt

BRUGGE - De oude gebouwen van schilderswinkel Leekens in de Gistelsesteenweg worden gesloopt. Er komen 16appartementen in de plaats, en later nog een aantal studentenkamers.

De gebouwen van de voormalige schilders- en decoratiewinkel Leekens worden binnenkort gesloopt. Er is een definitieve bouwvergunning afgeleverd voor een nieuw gebouw met 16appartementen op die plaats langs de Gistelse Steenweg.

‘Er zijn de afgelopen jaren al tal van plannen ingediend voor dat pand, maar nu pas is er een definitieve goedkeuring', zegt de Brugse schepen voor Ruimtelijke Ordening Mercedes Van Volcem (Open VLD). ‘We moeten hoge eisen stellen, want het gaat om een belangrijke locatie, op een drukke invalsweg naar de stad en vlakbij het centrum.'

Op het gelijkvloers komen twee winkels. Op de vier verdiepingen daarboven komen de zestien flats.

‘Er komt ook een parkeerterrein voor twaalf wagens', zegt Van Volcem. ‘Een stuk van de grond, die aan de Korte Vesting ligt, wordt voorbehouden voor een volgende fase van het bouwproject. Daar zullen op termijn studentenkamers worden gebouwd.'

Ondergronds komt een garage voor auto's en fietsen.

Quote:
Gandhiplein wordt groen park

BRUGGE - Het Brugse stadsbestuur trekt 200.000 euro uit voor de herinrichting van het Gandhiplein. Er komt onder meer een skatepark en een grote groene zone. De werken zullen starten in september van dit jaar. Stefaan Reuse

Het Gandhiplein in de Brugse wijk Sint-Jozef wordt volledig onder handen genomen. Voor de herinrichting werd rekening gehouden met de wensen van de kinderen en de omwonenden. De plannen werden donderdagavond toegelicht aan de omwonenden in het dienstencentrum de Garve in de Pannebekestraat.

'Ik hoop dat wij ook met dit project een prijs kunnen winnen, net zoals met het speelplein Gulden Kamer', zegt schepen van Groen Bernard De Cuyper (CD&V).

'Wij hebben voor de herinrichting rekening gehouden met de wensen van de kinderen en volwassenen. De kinderen vragen fietsstallingen, een oplossing voor de wateroverlast op het terrein, meer vuilnisbakken, een grote groene ruimte om te voetballen en te zonnen, toffe zitelementen en een skatepark. De volwassenen vragen een veilig verlicht plein met de nodige zitbanken en een groene ruimte, zodat er nog plaats is voor de tent voor de jaarlijkse feesten. Ook dat werd opgenomen in de herinrichting', zegt De Cuyper.

'We pakken de wateroverlast aan door het terrein 60centimeter te verhogen langs de zijde van het wandelpad', zegt Tim Verhofstadt van de stedelijke groendienst.

'Op de groene ruimte voorzien wij voetbalmogelijkheden met drie goals en een ligbank waar de jongeren kunnen zonnen. In de speelruimte komen er speeltoestellen voor kinderen van alle leeftijden met in het midden een liggende boom. Daar komt een valdempende ondergrond. Daarnaast komt er dan nog een skatepark met toestellen. Verder zullen er slingerende paden komen om het geheel een parkkarakter te geven', besluit Verhofstadt.
Het Nieuwsblad - 6 februari

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules