Quote:
Originally Posted by railway stick
Ik weet dat hier in Friesland enkele toekomstige fusiegemeenten voormalige gemeentehuizen in gebruik zullen houden als afgiftepunt voor paspoorten e.d., want als men straks van Workum helemaal naar Sneek moet, lijkt het voor sommigen wel een wereldreis naar een hoofdstad. Praktijk wijst uit, dat na verloop van jaren de voormalige gemeentehuizen hun functie verliezen. Zo is het vroegere gemeentehuis van Huizum hier in Leeuwarden (fusie van 1942) momenteel in gebruik als muziekschool. In Ternaard bij Dokkum staat het voormalige gemeenthuis zelfs te koop.
|
In de Zuidwesthoek is het geval dat het gemeentehuis in Sneek te klein is. Daarom willen ze (voorlopig) 5 gemeentehuizen open houden. Ik ben ook benieuwd hoe ze het met raadsvergaderingen willen. Geen enkel gemeentehuis heeft een vergaderzaal die groot genoeg is. Misschien dat men maar in Sneek een nieuw gemeentehuis moet neerzetten.
Quote:
Originally Posted by ZwolschKwartier
In de grote gemeenten bevinden zich de regionale voorzieningen die ook door inwoners (en bestuurders) van nabij gelegen gemeenten gebruikt worden. De indirecte kosten voor die voorzieningen komen vaak alleen voor rekening van de grote gemeente en niet de buurgemeenten. Ik denk dat dit niet goed is meegenomen in het onderzoek.
|
Ik ben wel benieuwd naar cijfers van een paar Zuid-Hollandse gemeenten die samen zijn gegaan zoals Westland of Zuidplas. Zou het daar ook duurder zijn geworden?