search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Gent

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Closed Thread

Thread Tools
Old September 10th, 2010, 02:54 PM   #401
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2373

Het zou kunnen dat het hier al ergens staat, maar wat was ook alweer de bedoeling van de bocht Sint-Niklaasstraat-Belfort? Reguliere tramlijnen zullen daar nooit gebruik van maken.
De Klauw no está en línea  

Sponsored Links
Old September 10th, 2010, 02:57 PM   #402
JumpV
-

JumpV's Avatar

Likes (Received): 61

Een tram dat naar de stelplaats op weg is, of bij calamiteiten.
JumpV no está en línea  
Old September 10th, 2010, 08:39 PM   #403
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 18634

Of een alternatief tijdens de Gentse Feesten?

In elk geval een schitterende update alweer. Ook de Korte Meer ziet er goed uit. Was dat voorheen niet een ordinair asfaltbaantje?
Benonie no está en línea  
Old September 13th, 2010, 11:50 AM   #404
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 2244

Het enige dat ik kon vinden met enige illustratieve waarde:

Old September 16th, 2010, 11:49 PM   #405
Dequal
Architect

Dequal's Avatar

Likes (Received): 503

http://fietsbult.wordpress.com/2010/08/22/nietje/

De nietjes zijn geplaatst, maar zoals men op Fietsbult en Gentblogt al zegt, staan ze VEEL te dicht bij elkaar. Je kan onmogelijk twee fietsen naast elkaar plaatsen.
Old September 17th, 2010, 12:24 PM   #406
Dequal
Architect

Dequal's Avatar

Nieuwe fase opgravingen Emile Braunplein

Op 18 augustus 2010 werd het archeologische onderzoek op het Emile Braunplein heropgestart. In deze fase wordt het ontbrekende deel van het bouwblok Korte Ridderstraat-Cataloniëstraat-Sint-Niklaaskerk vrijgelegd.

Zoals bij het voorgaande onderzoek werden ook hier verschillende huisplattegronden opgegraven. Hiervan kunnen er zeker drie in de 13e-14e eeuw worden geplaatst. Deze middeleeuwse Stenen worden gekenmerkt door een opbouw in Doornikse kalksteen en bijgebouwen in baksteen van groot formaat.

Zoals bij het al onderzochte bouwblok op het Emile Braunplein is ook thans duidelijk vast te stellen dat er vanaf de 16e eeuw een belangrijke verkavelingsgolf plaatsvond op de omliggende erven. Een uitzonderlijk gegeven is het ingesloten Steen aan de kant van het belfort, dat als enige over een open ruimte langsheen de Korte Ridderstraat beschikte. Deze ruimte die systematisch wordt onderzocht, werd doorheen de eeuwen gebruikt voor de aanleg van afvalkuilen.

Eén van de opmerkelijkste vondsten handelt over een achttal volledige houten schoenleesten. Deze vondst kan worden beschouwd als een zeldzaam gegeven voor een middeleeuws leerbewerkings- of schoenmakersatelier in Gent. In deze archeologisch rijke zone werd eveneens een zoömorfe keramische nokbekroning aangetroffen.

Momenteel spitst het archeologische onderzoek zich verder toe op het manueel onderzoeken van de verschillende kelders en open ruimtes. Hierbij wordt telkens tot op de natuurlijke bodem uitgegraven. Alle sporen worden uitgebreid geregistreerd om aldus een volledig beeld te krijgen op de ontwikkeling van een bouwblok dat op het einde van de 19e begin 20e eeuw onder de sloophamer verdween.

Geleid bezoek

Voor alle geïnteresseerden organiseren de archeologen een rondleiding op woensdag 29 september 2010 om 16.30 uur. Afspraak op het Goudenleeuwplein aan de ingang van de werf. Iedereen kan gratis deelnemen. Er zijn geen inschrijvingen.
Bron: Gent.be

EDIT:

nog toffe foto gevonden van vroeger:

[IMG]http://i51.************/1zxtncz.jpg[/IMG]

Last edited by Dequal; September 17th, 2010 at 01:47 PM.
Dequal no está en línea  
Old September 18th, 2010, 06:36 PM   #407
Nelsa123
Registered User

Nelsa123's Avatar

Likes (Received): 1

Hey ik volg deze en andere topics al een tijdje, dus ik zal ook maar mijn steentje bijdragen. Ik waardeer echt jullie tijd en werk dat jullie erin steken.

Woensdag ben ik even in Gent gepasseerd en heb snel even wat foto's genomen. Ik vermoed dat ze nu al een tikkeltje verder zitten.

1. De onderste lagen beton worden gegoten tot aan de Sint-Niklaasstraat.

2. In de Sint-Niklaasstraat zelf hebben ze hetzelfde gedaan.

3. De reden waarom ze nog niet voorbij de Sint-Niklaasstraat zitten wordt snel duidelijk. Het deel spoor dat uit de Sint-Niklaasstraat naar rechts draait en kruist met het spoor van tram 4(en later 3) is nog niet geleverd. Wat me opvalt in contrast met het de plannen van het voorontwerp, is dat er nog een extra wissel is. De wissel verbindt de bovengenoemde sporen.

4. Hier zijn bijna alle sporen aan elkaar gelast tot aan de Belfortstraat.

5. De toekomstige halte van tram 4.

Weet er trouwens iemand waarvoor die kleine metalen plaatjes dienen in het rubber naast de sporen? Ik vermoed delen van het wisselmechanisme, maar ik denk ook aan extra stabiliteit voor de sporen omdat er daar veel gemanoeuvreerd moet worden.

Last edited by Nelsa123; September 18th, 2010 at 06:44 PM.
Nelsa123 no está en línea  
Old September 21st, 2010, 08:43 PM   #408
Nelsa123
Registered User

Nelsa123's Avatar

Ik moest even in de stad zijn, dus ineens maar voor een update gezorgd. (21-09-10)

1. In de Korte Meer staat het eerste schuilhok. De meesten ruiten ontbreken wel nog.

2. Tegenover de halte ligt er nog een hoop rubberen matten voor de sporen verder in de straat.

3. De rioleringen en putten worden gedicht, stenen brokken worden verwijderd. Het zal dus niet lang meer duren voor die rubberen matten zullen worden uitgerold.

4. Zicht van Korte Meer naar Sint-Niklaasstraat.

5. In de Sint-Niklaasstraat zijn er spoordelen geleverd voor vermoedelijk de kruising met de Volderstraat. Ik zeg vermoedelijk omdat ze graag nog even wachten met het openbreken van de Volderstraat en daarom net achter het kruispunt kunnen geplaatst worden.

6. Het verhoogd perron in de Sint-Niklaasstraat is bijna helemaal beklinkerd.

7. Ze hebben meerdere delen in de Sint-Niklaasstraat voorzien van de eerste lagen beton.

8. Idem.

9. Alle sporen in de Cataloniëstraat liggen ook al in het beton.

10. Hoe meer naar de Belfortstraat, hoe minder droog het beton.

11. Ik heb zelfs het vermoeden dat er die ochtend nog beton werd gegoten.

12. Ik denk dat het afgraven van het volgende stuk kan beginnen, zodat de volgende spoordelen kunnen gelegd worden. Tenzij een andere plek de prioriteit krijgt.

13. Er ligt in ieder geval al materiaal tegen het Belfort, maar dat kan ook overschot zijn. Zeker als je de hoop materiaal in de Korte Meer ziet.

14. Ik twijfel eigenlijk aan het comfort/lawaai bij het nemen van deze wissel. Het is in ieder geval op zijn Gents 'ne knoengsel'.

15. En als laatste om mijn vraag in mijn vorige post wat te verduidelijken. Ik zie nu zelf dat er kabels aan verbonden zijn, dus voor extra stabiliteit zal het niet zijn. Is dit een extra veiligheidsysteem om botsingen te voorkomen of maakt dit deel uit van het wisselmechanisme?
Old September 21st, 2010, 08:51 PM   #409
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 4497

Die kabels zal wel voor stroomvoorziening zijn zeker? Eventueel hieraan gekoppeld een veiligheidsysteem.

En wauw, een engelse wissel voor trams
Old September 21st, 2010, 09:21 PM   #410
X38
Registered User

Likes (Received): 22

Bij mijn weten bestaat er hier in Vlaanderen geen veiligheidssysteem in de bovengrondse tramrails. Die kabels aan de rails dienen enkel voor de stroomvooziening, want op de bovenleiding staat 600V positieve spanning, de negatieve spanning gaat door de rails.
X38 no está en línea  
Old September 21st, 2010, 09:57 PM   #411
JumpV
-

JumpV's Avatar

Likes (Received): 61

Bedaknt voor de foto's!

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
Die kabels zal wel voor stroomvoorziening zijn zeker? Eventueel hieraan gekoppeld een veiligheidsysteem.

En wauw, een engelse wissel voor trams

Er liggen er nog twee in Gent hoor. Eentje aan de eindhalte van de 4 in Moscou, en eentje aan de eindhalte van de 10 (Wondelgem)
JumpV no está en línea  
Old September 21st, 2010, 11:55 PM   #412
Nelsa123
Registered User

Nelsa123's Avatar

Quote:
Originally Posted by JumpV View Post
Bedaknt voor de foto's!
Graag gedaan . Ik hoop dat ik niemand zijn of haar werk afneem.
Ik doe het gewoon omdat ik denk dat jullie net als ik 'hoe meer foto's, hoe liever' hebben.
Old September 21st, 2010, 11:57 PM   #413
G-4-Ever
G-4-Ever

G-4-Ever's Avatar

Likes (Received): 470

nice!! chique update en ik kan jouw verhaal verder aanvullen

Ik verschoot even van de eerste foto met de schuilhokjes want ik heb deze middag mijn middagwandelingetje richting centrum gemaakt, zoals ik éénmaal per week probeer te doen, en de schuilhokjes stonden er toen nog niet.

Ik heb dan wel gezien dat ze volop beton aan het gieten waren in het laatste gedeelte, naar het Belfort op. De beton zal dus inderdaad nog goed nat geweest zijn, want rond 13u waren ze nog volop bezig.

Aangezien ik geen tram van aan mijn werk (HoGent, Kortrijksesteenweg 14) kan nemen richting centrum -tenzij ik eerst naar het station spoor en dan tram 1 richting Justitiepaleis neem- ga ik steeds te voet. Hierdoor kan ik ook de werken in de Kortrijksepoortstraat goed volgen. In het gedeelte Verloren Kost - Veergrep is men ondertussen al asfalt aan het 'gieten', in het gedeelte Veergrep - Charles De Kerckhovelaan is men nog verder aan het uitgraven en de sporen hier en daar aan het pas zetten. Blijkbaar wordt er toch nog gekeken naar de staat en ligging van de sporen. Ook 'vurte' dwarsliggers worden vervangen, maar dat zijn er blijkbaar niet zoveel zo te zien.
G-4-Ever no está en línea  
Old September 22nd, 2010, 12:10 AM   #414
Dequal
Architect

Dequal's Avatar

Mooie en gedetailleerde update hoor.

Hoe meer foto's hoe meer vreugd inderdaad. :p
Old September 22nd, 2010, 01:32 AM   #415
Nelsa123
Registered User

Nelsa123's Avatar

Quote:
Originally Posted by G-4-Ever View Post
nice!! chique update en ik kan jouw verhaal verder aanvullen

Ik verschoot even van de eerste foto met de schuilhokjes want ik heb deze middag mijn middagwandelingetje richting centrum gemaakt, zoals ik éénmaal per week probeer te doen, en de schuilhokjes stonden er toen nog niet.
En toch zitten de reclameaffiches er al in?
Worden die standaard met reclame geleverd ofzo?
Old September 22nd, 2010, 09:37 AM   #416
G-4-Ever
G-4-Ever

G-4-Ever's Avatar

Likes (Received): 470

Quote:
Originally Posted by Nelsa123 View Post
En toch zitten de reclameaffiches er al in?
Worden die standaard met reclame geleverd ofzo?
hehe, ze steken het inderdaad niet weg dat het schuilkotjes zijn die ze elders weggehaald hebben...
Ik vraag me af of er nieuwe komen in het nieuwe busstation aan het station, of dat ze de bushokjes gewoon gaan verplaatsen. Waarschijnlijk zullen ze er nog wel veel op overschot hebben die ze eerst gaan installeren en pas daarna zullen ze de huidige verwijderen.
G-4-Ever no está en línea  
Old September 22nd, 2010, 11:06 AM   #417
biebel
Registered User

Likes (Received): 0

Vermoedelijk zullen ze inderdaad nog een overschot hebben. Ik heb hier ooit ergens een foto gepost van het "nieuwe" schuilhokje aan de halte Reep, waar je mooi op kon zien dat het origineel eentje van de korenmarkt was :-)
biebel no está en línea  
Old September 22nd, 2010, 06:39 PM   #418
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2373

Ik had op een iets mooier hokje gehoopt in de lijn van het ander straatmeubilair. Voor een project dat vele miljoenen kost moet dat toch een kleintje zijn? Nu staat er inderdaad een tweedehanshokje dat véél te klein is voor de halte.
De Klauw no está en línea  
Old September 22nd, 2010, 09:31 PM   #419
Nelsa123
Registered User

Nelsa123's Avatar

Er komt volgens mij een nieuwe infrastructuur, maar waarschijnlijk alleen rond de Cataloniëstraat. Op de vrijgegeven voorontwerpen gebruikten ze een boog van glas met metalen ribben.

Ik denk wel dat dat werkelijkheid zou moeten worden als ik de basis zie. (gaten in het beton komen ongeveer overeen met de ribben van de nieuwe infrastructuur.
Al weet ik wel niet hoe de basis eruit ziet van het schuilhok in de Korte Meer, maar die hieronder lijkt me toch smaller dan die van de Korte Meer.

Last edited by Nelsa123; September 22nd, 2010 at 09:37 PM.
Old September 22nd, 2010, 10:02 PM   #420
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 2244

Aan de haltes in de projectzone van KoBra komen inderdaad die speciaal ontworpen stalen bogen met glas. De Korte Meer heeft strictu sensu niets te maken met KoBra, maar met het doorstromingsproject rond tramlijn 1, net zoals de heraanleg van de Nederkouter, Kortrijksepoort, Kortrijksesteenweg en Elizabethlaan. Die gebeurt met gebruik van het standaard stadsmeubilair.

Wat mij betreft had het aan de Korte Meer ook wel iets anders mogen geweest zijn. Géén kotje, maar gewoon een glazen afdak, opgehangen aan het aanpalend gebouw, zou ik het beste gevonden hebben. Maar dat zal wel een aardig verschil in prijs gemaakt hebben.

Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules