daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Wegen / Routes

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old May 12th, 2009, 11:22 AM   #1
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 1124

A12 - N177 & N171 | BXL - ANTWERPEN | Boomsesteenweg

gva.be
Meer info over doortrekken expresweg

11/05 Het doortrekken van de N171 expresweg blijft voor beroering zorgen.

Het Rumstse schepencollege is boos omdat het, samen met de betrokken bevolking, in het ongewisse wordt gelaten over de afwikkeling van dit dossier. De administratie Wegen en Verkeer belooft die informatie te geven.

Een tijd geleden leek een doorbraak in het dossier van de expresweg N171 in de maak. Rumst trok zijn rechtszaak bij de Raad van State in en een jaarplanningleg werd opgemaakt. “Over de A12-sleuf werden bruggen aangebracht maar van de aanleg in 2009 merken we niets meer” zegt Pierre Van Malder van de plaatselijke werkgroep.

Aan het einde van de gemeenteraad had de Rumstse burgemeester Francy Van der Wildt een verrassende mededeling in petto. “Korte tijd geleden kregen we plannen te zien met de mededeling dat we die we niet aan de bevolking mochten doorspelen. Dat is ongehoord en we hebben dan ook meteen een ambtelijke nota als protest naar de administratie Wegen en Verkeer gestuurd.”

Ondertussen kreeg het Rumstse college al wel bezoek van de bevoegde instantie. Blijkbaar is alleen nog maar het tracé bekend” zegt de burgemeester. “De huidige plannen van bruggen, sleuven, kruispunten of rotondes zouden nog aangepast worden.”

“Omdat het zo’n belangrijk dossier is voor omwonenden hebben we toch gedaan gekregen dat vanaf nu op geregelde tijdstippen een omzendbrief met info verspreid wordt. De eerste reeds in mei. Daarin onder meer de melding dat er werk gemaakt wordt van de eerste onteigeningen. De opdracht daarvoor werd zopas aan het comité voor aankoop doorgegeven. De aanleg van de ‘Banaan’ is wel verschoven naar 2010."

JW

Last edited by Meurisse; January 10th, 2010 at 08:39 PM. Reason: INDENT
Meurisse no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 12th, 2009, 12:08 PM   #2
tram2
Registered User

tram2's Avatar

Likes (Received): 0

Onbegrijpelijk dat ze in Rumst altijd tegen het doortrekken van de Expressweg waren! Nu stopt die abrupt in de Pierstraat en moet al het verkeer langs daar. Dus het zal toch veel rustiger worden als al het doorgaand verkeer tussen E19 en A12 daar niet meer moet passeren!

Last edited by tram2; May 12th, 2009 at 12:19 PM.
tram2 no está en línea   Reply With Quote
Old May 12th, 2009, 12:58 PM   #3
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 974

Dat staat er toch niet, dat ze tegen zijn? Alleen dat ze kwaad zijn omdat ze zo in het ongewisse worden gelaten over de details ervan.

Ik zou eigenlijk ook wel willen weten hoe die doortrekking zou gaan moeten gebeuren. Ik hoop dat dat niet volledig op die oude spoorwegbedding zal zijn. Reken er maar op dat het dan een stuk minder rustig zal worden in Reet city
Old May 12th, 2009, 01:21 PM   #4
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
Ik hoop dat dat niet volledig op die oude spoorwegbedding zal zijn. Reken er maar op dat het dan een stuk minder rustig zal worden in Reet city
Grotendeels wel hoor. Aan het ziekenhuis "Heilige Familie" draait deze weg dan af naar de A12. Het is daar dat er al een tijdje die 2 nieuwe bruggen liggen over de sleuf.
Old May 12th, 2009, 01:34 PM   #5
Eimai
Registered User

Likes (Received): 13

Hier een presentatie over de doortrekking van de N171.
Eimai no está en línea   Reply With Quote
Old May 12th, 2009, 01:42 PM   #6
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eimai View Post
Hier een presentatie over de doortrekking van de N171.
bedankt!

dus NIET over de oude spoorwegbedding
Old May 12th, 2009, 01:49 PM   #7
tram2
Registered User

tram2's Avatar

Edit: op het moment dat ik aan mijn post begon was dit een reactie op die van Puinkabouter. Ondertussen waren er al 3 andere reacties zie ik net, dus lijkt het alsof ik niet goed heb opgelet...

Dus onderstaande pijltjes verwijzen niét naar de vorige post (Meurisse)...

Maar nu ben ik wel heel nieuwsgierig welke oude spoorwegbedding er bedoeld wordt...

--vanaf hier mijn originele post--

Ik had ondertussen mijn zinsbouw al aangepast in de verleden tijd. Voor zover ik me kan herinneren was Rumst altijd wel tegen de doortrekking.
Zo staat het ook in dit artikel van 04/10/2006 dat ik heb teruggevonden.

Quote:
Burgemeester Thys is - in tegenstelling tot zijn nieuwe partij VLD-Volksbelangen - nooit voorstander geweest van het doortrekken van de expresweg. Hij vreesde dat een verlenging meer verkeer zou aantrekken. Inmiddels ziet hij het, uiteraard, anders.
Welke spoorwegbedding bedoel je eigenlijk? Op het gewestplan staat een zone gereserveerd voor de expressweg maar of hier ooit een trein heeft gereden weet ik niet!

Hieronder het gewestplan. (Komt van deze site)

Last edited by tram2; May 12th, 2009 at 01:54 PM.
Old May 12th, 2009, 01:57 PM   #8
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Quote:
Originally Posted by tram2 View Post
Welke spoorwegbedding bedoel je eigenlijk? Op het gewestplan staat een zone gereserveerd voor de expressweg maar of hier ooit een trein heeft gereden weet ik niet!
Dat groen lijntje in het verlengde van de huidige N171 hé, je ziet het duidelijk (zowel op dit gewestplan als op luchtfoto's)

Dit was de vroegere spoorlijn 61. Deze zou een expresslijn Antwerpen-Frankrijk moeten geworden zijn, maar de werken zijn gestrand tot in Aalst. En spijtig genoeg heeft deze lijn niet lang bestaan en is redelijk snel opgebroken geweest.

Nu kan ik enkel nog maar hopen dat ooit de spoorlijnen Dendermonde-Puurs en Oudegem-Aalst terug in gebruik genomen worden.

Maar dit is een discussie die beter elders gevoerd kan worden
Old May 12th, 2009, 02:22 PM   #9
tram2
Registered User

tram2's Avatar

Geweldig! Dit is volledig nieuw voor mij. Ik wist helemaal niet dat daar ooit een spoorlijn geweest was...

Het was me al wel opgevallen dat de Acacialaan in Boom een nogal snelweg-achtig tracé en breedte heeft en dan plots stopt aan de 's Herenbaan. (En nu zie ik ook dat het stuk tegen de A12 aan Spoorweglaan heet! )

Ik dacht altijd dat dit het oorspronkelijke tracé van de Expressweg was, met directe aansluiting op de A12 richting Brussel, maar dat men door er te bouwen dit stuk niet meer kon gebruiken. Ik had echter niet de bomenrij in het verlengde van deze straat gezien, die dus (zie ik nu) tot aan de huidige Expressweg (N171) loopt.

Dus in feite is de N171 ook gebouwd op dit oude tracé? Zoals de R11 op lijn 27A werd aangelegd. En de E19 volgt dan (ongeveer) het tracé van oude lijn 25A, of zie ik dat verkeerd?

Het grappige is dat ik ooit een soort voorstadsnet van Antwerpen had getekend dat grotendeels ondergronds zou moeten lopen. Eén lijn was een cirkellijn die aftakte van lijn 52 en het tracé van de R11 volgde, of een nieuwe maar ondergrondse 27A. Verder zag ik een ondergrondse verbinding tussen Mortsel en Boom (en verder Puurs, Dendermonde, enz.) dat onder de N171 en Accacialaan zou lopen, met een ondergronds station in Boom om de spoorbruggen te vermijden. Blijkt nu dat ik me baseerde op een vroegere lijn waarvan ik niet eens wist dat ze bestaan had... M.a.w. om de zoveel jaar komen mensen blijkbaar op dezelfde ideeën...
Old May 12th, 2009, 02:32 PM   #10
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Quote:
Originally Posted by tram2 View Post
Dus in feite is de N171 ook gebouwd op dit oude tracé? Zoals de R11 op lijn 27A werd aangelegd. En de E19 volgt dan (ongeveer) het tracé van oude lijn 25A, of zie ik dat verkeerd?
klopt volledig!
Old January 10th, 2010, 08:46 PM   #11
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
gva.be
Meer info over doortrekken expresweg

11/05 Het doortrekken van de N171 expresweg blijft voor beroering zorgen.
Ik heb net een presentatie gevonden van deze verbinding

hier

Dit is wel al van in 2007, het zijn dus deze plannen die in het gequote bericht zouden aangepast worden...

MAAR er staat ook iets in over de A12: een streefbeeld van de A12 tussen Antwerpen en Boom!

er zijn 5 zone's:

- Wilrijk: Viaduct blijft behouden, maar wordt beter ingepast in de omgeving (winkelruimte,...)
- Bedrijvenzone Aartselaar: A12 half verzonken, nadruk op winkels en bedrijven
- Woonzone Aartselaar: A12 in tunnel! N177 wordt hier plaatselijk een boulevard.
- ten zuide van Aartselaar: zie bedrijvenzone
- Boom: een stedelijk plateau met bijvoorbeeld eindpunt van Lira-netwerk (=dat tramtreinproject tussen Mechelen en Antwerpen?)

Dit is nog wel allemaal verre toekomstmuziek. Na 2 jaar zijn enkel de 2 nieuwe bruggen boven de A12 geplaatst en is het wegdek thv Aartselaar noodgedwongen hersteld...
Old January 10th, 2010, 10:17 PM   #12
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
- Wilrijk: Viaduct blijft behouden, maar wordt beter ingepast in de omgeving (winkelruimte,...)
Dat zou ik pas echt een gemiste kans vinden...
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old January 10th, 2010, 10:58 PM   #13
wbrm
Registered User

Likes (Received): 2

Lira-netwerk? Weer iets nieuws?
wbrm no está en línea   Reply With Quote
Old January 10th, 2010, 11:05 PM   #14
X38
Registered User

Quote:
Originally Posted by wbrm View Post
Lira-netwerk? Weer iets nieuws?
Het LiRa-project van TreinTramBus, Werkgroep Antwerpen.
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old March 1st, 2010, 10:40 AM   #15
poller1
Registered User

Likes (Received): 90

Over signalisatie.

Op de A12 in Boom (in de sleuf) hebben ze 3 nieuwe borden geplaatst.

Telkens vlak achter een brug

(pas op het laatste moment zichtbaar dus).

Ik doe geen moeite meer om zulks te melden aan de bevoegde dienst, want die schrijven toch telkens terug dat alles conform de regeltjes is.
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old September 19th, 2010, 06:11 PM   #16
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

gva.be
Begin 2012 starten werken verbinding A12/E19

18/09 Vlaams minister voor mobiliteit en openbare werken Hilde Crevits (CD&V) heeft toegezegd dat de aanleg van de 'banaan', verbinding tussen het industrieterrein Krekelenberg Boom/Niel naar A12 tot aan de reeds klaarliggende bruggen over de sleuf, starten begin 2012. Medio 2011 moet het onteigeningsverhaal tussen A12 en de aansluiting op de expresweg naar het op- en afrittencomplex in Kontich met de E19 achter de rug moet zijn. Na de 'banaan' wordt dit stuk ook aangelegd. Kostenplaatje 10 miljoen euro.

A12 Overkappen

Tevens heeft de minister opdracht gegeven een stabiliteitsstudie uit te voeren om de overkapping van de A12 te onderzoeken. Burgemeester Patrick Marnef (Boom één) legt uit dat ook de overkapping over de A12 niet onbelangrijk is. Door de aanleg van de Rupeltunnel en de open sleuf is Boom al bijna 25 jaar in twee gespleten. De zaak overkappen noemde burgemeester Marnef een strijd tussen droom en werkelijkheid. "Deze overkapping is opgenomen in de streefbeeldstudie van 2005 en is toen aangemerkt als een nuttige optie", weet Marnef. "Kansrijke initiatieven, al dan niet via PPS-constructies, om deze overkapping te realiseren, liggen in de schuif te wachten", zegt de Boomse burgervader.

Jan BOEY
Old January 27th, 2011, 04:37 PM   #17
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

nieuwsblad.be
Situatie A12 ook na werken nog niet optimaal

Voetgangers niet veilig op aangepaste Boomsesteenweg

donderdag 27 januari 2011 Auteur: Vincent Verbruggen

ANTWERPEN - De werken die de verkeerssituatie op het kruispunt van de A12 ter hoogte van Wilrijk zouden moeten verbeteren, zijn al een tijdje achter de rug. Toch blijft de situatie er op sommige plaatsen levensgevaarlijk. 'Vorige week nog moest een voetganger voor zijn leven springen', zegt Ina Verbert die bijna dagelijks de Boomsesteenweg op moet.

Aan de kruispunten op de A12 gebeuren er vaak ongevallen. Onder meer tv-figuur Peter Van Asbroeck veroorzaakte er tijdens de werken begin juli een dodelijk ongeval.

Ina Verbert uit Aartselaar moet bijna dagelijks de snelweg tussen Antwerpen en Brussel op, ze werkt in het tankstation Q8 in Aartselaar. Zij vreest dat er nog ongelukken zullen volgen. 'Vorige week was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Een wagen reed ongewild door het rode licht, een voetganger op het zebrapad kon maar net een aanrijding vermijden.'

Verbert is helemaal niet ontevreden over het vernieuwde kruispunt aan Atlas Copco. 'Het is zelfs een hele verbetering. Maar er zijn twee problemen. Als je aan de Atomiumlaan groen licht hebt en de hoek omrijdt naar de Boomsesteenweg, volgt er na 100meter een rood licht. Dat was er vroeger niet. Chauffeurs kunnen het niet licht niet zien vanuit de Atomiumlaan, verwachten zich er niet aan en sommigen rijden er gewoon door. Voetgangers riskeren er hun leven.'

'Er moet echt iets aan gedaan worden of er vallen binnen de kortste keren slachtoffers. Ik stel voor om het licht op de Boomsesteenweg op groen te laten springen als de auto's van de Atomiumlaan die baan oprijden.'

Volgens Erika Decorte van Wegen en Verkeer moeten chauffeurs wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. 'De nieuwe toestand is nog niet besproken. Het is niet makkelijk om de lichten daar goed op elkaar af te stellen. Maar er zijn studies naar gedaan hoe dit best georganiseerd wordt. Ik zal voorstellen om het nog eens te bekijken.'

Geen verkeersbord

De suggestie om een verkeersbord te plaatsen op de Atomiumlaan om chauffeurs erop te wijzen dat er op korte afstand een rood licht volgt, wijst Decorte van de hand. 'Dat lijkt me geen goed idee. Als een licht al niet opvalt, wat zou een bord dan helpen. Mensen schenken daar geen aandacht aan.'

Een tweede probleem bevindt zich 400 meter na het verkeerslicht. Wagens die op het rechtse baanvaak rijden, krijgen plots vijftig meter om naar het linkerrijvak op te schuiven. Dat is aangegeven door drie geschilderde pijlen. 'Ik heb hier al toestanden gezien', zegt Verbert. 'Chauffeurs moeten fors in de remmen om de auto's voor te laten. Wat verderop staan er dan geparkeerde wagens. Als het wat drukker is, is het echt opletten geblazen om geen ongeval te veroorzaken.'

'Ten laatste volgend jaar wordt het wegdek daar heraangelegd', reageert Decorte. 'De parkeerplaatsen verdwijnen en er komt een busstrook in de plaats. Aan normale snelheden mag de situatie geen problemen opleveren.'
Old March 10th, 2011, 08:41 AM   #18
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

het gaat er dan toch ooit echt van komen, volgend jaar starten ze waarschijnlijk...

gva.be
Vlaamse plannen voor 'banaan' nemen vorm aan

03/03 Het Antwerpse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid zet nog dit jaar de doortrekking van de gewestweg N171 tussen E19 en A12 in Reet op de rails.

Sinds deze week loopt het openbaar onderzoek van de bouwaanvraag voor de realisatie van de zogenaamde 'banaan', dat de industriezone Krekelenberg in Niel over de 's Herenbaan-Potaardestraat met de A12 moet verbinden. Daar vindt die weg aansluiting op de rotondebruggen boven de sleuf van de A12, die reeds in 2007 zijn verwezenlijkt.

In een derde fase trekt AWV de N171 dan door tussen die rotonde en het kruispunt van Pierstraat met N171 op de grens van Reet met Aartselaar, waar de gewestweg vandaag doodloopt.

Effectieve aanleg
Volgende week maandag en ook op donderdag de week nadien licht AWV het project toe aan de onmiddellijke omwonenden van de omgeving waar de 'banaan' moet lopen. De doortrekking van de N171 aan de oostelijke zijde van de A12 is momenteel nog minder concreet en uitgewerkt.

Volgend voorjaar hoopt AWV met de effectieve aanleg van de 'banaan' te starten. Aansluitend wordt de N171 dan doorgetrokken naar de Pierstraat. Voor het totale project rekent het Vlaams Gewest op een duurtijd van ongeveer anderhalf jaar.

JVdPo
Old January 3rd, 2012, 04:01 PM   #19
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

gva.be
Aanleg 'Banaan' moet wachten tot 2013

21/12/'11 De aanleg van de zogenaamde 'banaan', die de industriezone Krekelenberg met de A12 moet verbinden, is voor minstens een jaar uitgesteld. Ten vroegste begin 2013 gaan de werken van start.

Na het aanvragen van de bouwvergunning dit voorjaar opperde het Antwerpse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid begin 2012 met de aanleg van de al lang geplande banaan te zullen beginnen. Die 'banaan' is een nieuwe verbinding van 1250 meter vanaf de A12 met bedrijvenzone Krekelenberg ten westen ervan. Van zodra de banaan gerealiseerd is, trekt AWV ook de doodlopende N171 vanaf het kruispunt met de Eikenstraat in Reet door richting A12. De aanleg van deze 2.750 meter lange 'missing link' moet komaf maken met de verkeersdruk op lokale wegen tussen A12 en de Kop- en afrit van de E19 in Kontich, voornamelijk in Reet en Aartselaar.

"De start van de aanleg van de banaan is een jaar opgeschoven, waardoor ook de verlenging van de N171 minstens naar 2014 verschuift", meldt woordvoerster Erika Decorte van AWV evenwel. "De beslissing is een gevolg van verschuiving van budgetten."

Voor de bedrijvengroepering Boom-Niel, die een veertigtal bedrijven op Krekelenberg vertegenwoordigt, is het uitstel een domper. "Zeven jaar geleden verkondigde toenmalig Vlaams minister Gilbert Bossuyt al dat de doortrekking van start zou gaan. Dit wordt meer en meer een processie van Echternach. Na elke stap voorwaarts gaan we terug twee stappen achteruit", reageert voorzitter Dirk Vandendriessche. "Ondertussen begint de A12 zeker het laatste half jaar serieus dicht te slibben. Tweederde van de bedrijven op Krekelenberg bedrijft logistieke activiteiten. Ik denk dan aan Essers en de distributiecentra van C&A. De banaan en de doorgetrokken N171 zou deze bedrijven een snelle verbinding met de E19 geven. Des te vlugger die er is, des te beter."

Jan Van de Poel, Jan Boey
Old September 29th, 2012, 06:50 PM   #20
Mundial
Registred User

Mundial's Avatar

De Banaan+ verlening N171

Ik weet niet of hierover al een thread bestaat.

In de Rupelstreek is het project voor de bouw van de zogenaamde "Banaan" en de verlening van de N171 eindelijk van start gegaan.

Quote:
Na een extra jaar van geduld oefenen kondigt de aanvoer van het eerste materiaal aan de Kleine Paependaelenlaan in Reet de langverwachte komst van de 'banaan' aan.

Volgens de oorspronkelijke planning was het de bedoeling dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid begin dit jaar al had laten aanvatten met de bouw van de zogenaamde banaan. Die verbinding tussen Krekelenberg en de westkant van de A12 gaat de doortrekking vanaf de oostkant van de A12 tot de N171 op de grens van Reet met Aartselaar vooraf en moet deze beide gemeenten verlossen van veel doorgaand verkeer tussen Kontich en Boom. Omdat de onteigeningen nog niet volledig afgehandeld waren en een deel van het 1250 meter lange traject nog een archeologisch onderzoek moest krijgen, zullen de plannen uiteindelijk nog een jaar langer op uitvoering hebben liggen wachten. Voor de zomer was de aanbestedingsprocedure al opgestart.

"De aanleg van de banaan wordt geraamd op ongeveer tien miljoen euro. Het benodigde budget ervoor is ook opgenomen in het goedgekeurde programma voor volgend jaar. Op 25 oktober wordt het dossier aanbesteed aan een aannemer. We hopen dat het dan begin maart volgend jaar effectief opstart. Zoals gebruikelijk gaan de nutsmaatschappijen vooraf al aan het werk. Omdat er aan de Kleine Paependaelenlaan een knooppunt van nutsleidingen ligt, moeten ze er ruim op voorhand opstarten", geeft woordvoerster Erika Decorte van het AWV Antwerpen aan. JVdPo

Artikel van www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/boom/vlaamse-overheid-duwt-door-met-banaan-4.aspx
Goed dat dit project eindelijk van de grond is gekomen, daar wachten we al lang op.
Wel bizar dat hierover niets staat op de site van W&V
Mundial no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules