daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Spoorwegen / Chemins de fer

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 5 votes, 5.00 average.
Old February 19th, 2011, 10:02 PM   #221
Jeffersoooooon
Registered User

Likes (Received): 0

antwerpen centraal

ok bedankt voor vele info.

Ik ga volgende week sowiso naar felix archief en als ik daar geen kaarten vind dan terug naar consience bib. Daar heb ik via de server nog enkel interessante kaarten gevonden (heb ze nog niet opgevraagd). Het kan zijn dat het om dezelfde kaarten gaat die al op deze site geplaatst zijn. Dus volgende week weet ik meer, zal het dan sowiso posten.

grtz, Jef
Jeffersoooooon no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 21st, 2011, 03:19 PM   #222
RaiderRAFC
Registered User

Die kaart geeft wel enkele interessante weetjes:

- Er is sprake op die kaart van 2 versterkingswerken te Deurne (Lunette de Deurne en Fortin de Deurne). Is daar nog info over te vinden?
- Er loopt een spoor naar de huidige waagnatie (Ik vermoed dan ook dat hier ooit een halteplaats was voor de Red Star line, zoals een gids mij ooit vertelde).
RaiderRAFC no está en línea   Reply With Quote
Old February 21st, 2011, 11:06 PM   #223
syntric
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by RaiderRAFC View Post

- Er is sprake op die kaart van 2 versterkingswerken te Deurne (Lunette de Deurne en Fortin de Deurne). Is daar nog info over te vinden?
- Er loopt een spoor naar de huidige waagnatie (Ik vermoed dan ook dat hier ooit een halteplaats was voor de Red Star line, zoals een gids mij ooit vertelde).
Het fort van Deurne bestaat nog, en is nu de sporthal Arena. Werd verbouwd naar plannen van Braem, opvallendst was daarbij dat de binnenplaats overkoepeld werd. Ik heb altijd in die buurt gewoond. Wat meer info hierover: http://www.vmsw.be/Portals/0/objects...eurne2_web.pdf
syntric no está en línea   Reply With Quote
Old February 21st, 2011, 11:42 PM   #224
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 35

Quote:
Originally Posted by syntric View Post
Het fort van Deurne bestaat nog, en is nu de sporthal Arena. Werd verbouwd naar plannen van Braem, opvallendst was daarbij dat de binnenplaats overkoepeld werd. Ik heb altijd in die buurt gewoond. Wat meer info hierover: http://www.vmsw.be/Portals/0/objects...eurne2_web.pdf
En die schans van Deurne (lunette) is het huidige waterbouwkundige laboratorium, ex militaire slachterij, in Borgerhout aan de Berchemlei.
mato no está en línea   Reply With Quote
Old February 22nd, 2011, 12:31 AM   #225
focus1965
Registered User

Likes (Received): 705

Quote:
Originally Posted by RaiderRAFC View Post

De Red Star Line is pas in 1873 opgericht!

De eerste jaren reden er effectief goederentreinen "door de stad", maar nogmaals: de stad stelde niets voor. Hiervoor moet je maar gauw naar de bouwvergunningen (raadpleegbaar via het stadsarchief/Felixarchief) kijken: je zal vaststellen dat er in de Van Straelenstraat - dat dus toen nog "nieuw" moest zijn - pas vanaf 1875 effectief gebouwd werd; de aanzet (hoekhuis) was wel al in 1871 maar alle andere huizen zijn er pas later (+/- 1880) gekomen.
Dit impliceert dus dat er nooit iemand uit zijn of haar raam treinen heeft kunnen zien passeren.

focus1965
focus1965 no está en línea   Reply With Quote
Old April 8th, 2011, 09:42 PM   #226
focus1965
Registered User

oud spoorplan Antwerpen

http://www.tassignon.be/trains/PDF/J...d%20Anvers.pdf

Een zeer leerzame spoorkaart uit 1896.

Antwerpen Centraal bestond toen niet en noemde Antwerpen Oost.
Er was wel een station dat Borgerhout heette en dat ter hoogte van het huidige (...) Antwerpen-Oost gelegen was.
De Fortenlijn lag er ook al en - even interessant - ook de verbinding die heden "Beukenlaan" noemt: het stuk dat recht getekend staat, is nog steeds even kaarsrecht!
Ook de spoorlijn door Edegem is terug te vinden, net als de toen 3 bestaande stations in Kontich!

focus1965
Old April 9th, 2011, 12:27 AM   #227
manizales
Registered User

Likes (Received): 9

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
De Fortenlijn lag er ook al en - even interessant - ook de verbinding die heden "Beukenlaan" noemt: het stuk dat recht getekend staat, is nog steeds even kaarsrecht!
Niet helemaal. Lijn 25A liep via de Jan de Voslei, en dan in een lijn parallel met de Berkenlaan en de Cederlaan.

De Beukenlaan was toen al veel te chique om daar een spoorlijn door te trekken :-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_25A
manizales no está en línea   Reply With Quote
Old May 9th, 2011, 01:48 PM   #228
arvooke
Registered User

Likes (Received): 2

De restauratie van NMVB motorwagen 9994 zit sinds vandaag in de laatste fase. We hopen de afgewerkte tram in Juni voor te stellen.
dank
Arvo
arvooke no está en línea   Reply With Quote
Old May 10th, 2011, 03:06 PM   #229
the_mirage
Registered User

Likes (Received): 18

Heeft er iemand nog verdere info over de lijn 205, Lier-Oelegem? Eventueel foto's?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_205

Old May 12th, 2011, 04:11 PM   #230
Paul K
Registered User

Quote:
Originally Posted by the_mirage View Post
Heeft er iemand nog verdere info over de lijn 205, Lier-Oelegem? Eventueel foto's?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_205
De info op Wikipedia is grotendeels letterlijk gekopieerd van mijn website, zie http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#DL
In het boek 150 jaar spoorwegen in de Kempen, uitgegeven bij Brepols in 2005 onder redactie van o.m. Hugo De Bot, dat ik daar ook vermeld, is wellicht nog meer info te vinden over deze lijn.
Paul K no está en línea   Reply With Quote
Old May 18th, 2011, 11:34 PM   #231
focus1965
Registered User

@ the Mirage

Je bent de 2e op enkele maanden tijd die er naar vraagt.
Uiteindelijk is er na veel zoekwerk toch ťťn foto opgedoken uit vermoedelijk de 50er jaren: die foto werd in het begin van de lijn in Lier gemaakt.

Meer foto's heb ik er niet van en blijkbaar zijn die ook moeilijk te vinden.
Mocht je echter zelf elders of toevallig iets vinden: ik ken nog andere liefhebbers...

Er is ook nog een interessant boekje over de geschiedenis van de spoorwegen in Lier (Lier 1860, uitgave uit 1985).

Ik ga kort trachten samen te vatten.

De lijn werd aangelegd naar aanleiding van de Duitse inval en maakte onderdeel van de lange Fortenlijn Lillo - Kapellen - Oelegem - Lier - Boom - Antwerpen Zuid. Het traject werd op 1 dag getekend (!) en 24 dagen later (1/10/1914) was het traject reeds aangelegd, inclusief 2 bruggen (!!).
Uiteindelijk heeft de spoorlijn nog haar nut (min of meer) bewezen door de Duitsers met zwaar geschut, met pantsertreinen, te bestoken. Maar veel heeft het niet uitgehaald.

In 1924 vroegen de burgemeester van Lier officieel om de lijn op te breken, maar industriŽlen konden bereiken dat de lijn tussen Lier en Oelegem behouden blee. In de jaren 50 kende de lijn haar hoogtepunt: de industrie draaide terug op volle toeren en ook de britse legerbasis kende een drukke bedrijvigheid.

Uiteindelijk verdween dit alles en op 23/09/1980 werd het KB getekend dat opbraak van deze lijn toeliet, wat ook effectief later gebeurde.

Als je me een pm stuurt, dan scan ik het artikel wel in en mail het je door (vergeet dan niet je mailadres te geven).

focus1965
Old May 27th, 2011, 08:41 PM   #232
highlandcattle
Registered User

highlandcattle's Avatar

Niet echt voor deze Thread:Weet er iemand of het spoor enplacement/rangeerstation aan het foorplein, hof ter loo, guldensporenstraat nog actief gebruikt wordt ? Of wat de plannen daar omtrend zijn , wij zijn naar wat huizen in de buurt gaan kijken dus dit intresseert ons wel. Weet er iemand hoeveel treinen daar per dag +/- passeren?

Last edited by highlandcattle; May 27th, 2011 at 09:25 PM.
highlandcattle no está en línea   Reply With Quote
Old May 27th, 2011, 09:15 PM   #233
focus1965
Registered User

Vermoedelijk ben je tijdens een spoorstaking of zo gaan kijken: zoniet zou je wel vaststellen dat het daar het drukste punt van BelgiŽ is wat goederenverkeer betreft en dit 24u aan een stuk, behalve de zondag en gedeeltelijk ook 's zaterdags namiddag.
Schijnpoort wordt nog actief gebruikt voor locwissels, treinen keren enz.
Het emplacement aan de Guldenspoorstraat (die driehoek) wordt niet meer gebruikt... om treinen te stallen sinds de aanleg van de tunnel onder het C.S.
Old May 27th, 2011, 09:42 PM   #234
highlandcattle
Registered User

highlandcattle's Avatar

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
Vermoedelijk ben je tijdens een spoorstaking of zo gaan kijken: zoniet zou je wel vaststellen dat het daar het drukste punt van BelgiŽ is wat goederenverkeer betreft en dit 24u aan een stuk, behalve de zondag en gedeeltelijk ook 's zaterdags namiddag.
Schijnpoort wordt nog actief gebruikt voor locwissels, treinen keren enz.
Het emplacement aan de Guldenspoorstraat (die driehoek) wordt niet meer gebruikt... om treinen te stallen sinds de aanleg van de tunnel onder het C.S.
Dat dacht ik al langs de singel zie ik altijd wel een trein rijden als ik passeer. Maar de kant van de Guldensporenstraat valt dus wel mee. Maar dat emplacement gaat niet opgebroken worden en kan dus terug in dienst komen? Alvast bedankt voor de info!
Old May 27th, 2011, 10:53 PM   #235
Eimai
Registered User

Likes (Received): 13

Quote:
Originally Posted by highlandcattle View Post
Niet echt voor deze Thread:Weet er iemand of het spoor enplacement/rangeerstation aan het foorplein, hof ter loo, guldensporenstraat nog actief gebruikt wordt ? Of wat de plannen daar omtrend zijn , wij zijn naar wat huizen in de buurt gaan kijken dus dit intresseert ons wel. Weet er iemand hoeveel treinen daar per dag +/- passeren?
Die sporen aan Schijnpoort zijn op te delen in drie stukken:

Langs de Guldensporenstraat liggen de bundels voor de reizigerstreinen. Deze hebben de functie van wijkbundel (ok, niet volgens de definitie, maar soit) van Antwerpen-Centraal. De treinen die beginnen te rijden vanaf Antwerpen-Centraal komen meestal uit Schijnpoort waar ze werden klaargemaakt en samengesteld, en treinen op het einde van hun dienst worden hier weer naartoe gebracht en platgezet. De carwash is er ook gelegen. Activiteit heb je hier dus wel de klok rond, maar veel lawaai geeft het nu ook weer niet.

Langs de kant van de Singel liggen de goederenbundels. Hier zie ik nu niet zoveel activiteit als de reizigersbundel, al zijn er meestel wel enkele treinen opgesteld. Er zijn geruchten om die goederenbundel op te breken omdat het niet echt een geschikte plek is daar tussen de bebouwing, maar ik weet niet hoeveel waarheid achter die geruchten zitten. Zo zijn er ook geruchten dat de reizigersbundel naar de bundel van Luchtbal zou verhuizen, maar dat zie ik de eerste tien jaar toch ook niet gebeuren.

Maar wat qua lawaaihinder veel erger is zijn de sporen van het ringspoor zelf. ier passeren bijna alle goederentreinen van de Antwerpse haven, wat wel voor heel wat gedreun kan zorgen, heel de dag en nacht door. Dan hangt het er maar vanaf of je daar last van hebt of niet; meestal wordt je dat snel genoeg gewoon eens je er woont.

Tussen haakjes, ik denk dat focus1965 de Guldensporenstraat met de Guldenvliesstraat in Berchem verwart... Bundels in de driehoek daar zijn er inderdaad niet meer te vinden (er is nog een bundeltje van twee of drie sporen, maar ik denk niet dat daar het afgelopen jaar al een trein gebruik van heeft gemaakt)
Eimai no está en línea   Reply With Quote
Old May 28th, 2011, 12:18 AM   #236
focus1965
Registered User

Quote:
Originally Posted by Eimai View Post
Tussen haakjes, ik denk dat focus1965 de Guldensporenstraat met de Guldenvliesstraat in Berchem verwart...
klopt, foutje van mij, dit heb je als je vlug uit geheugen typt.
Maar het is inderdaad van de voorbijrijdende goederentreinen dat men het meeste hinder kan hebben.
Kan, want dit hangt van verschillende factoren af, die natuurlijk niets met deze draad te maken heeft.

Raad voor highlandcattle: bezoek zo'n huis niet tijdens het weekend maar best op een werkdag. Als het enkel in het weekend kan, ga dan gewoon, maar kom later "geÔnteresseerde koper" op een gewone dag nog eens langs om iets op te meten, na te zien or whatever, maar vooral om je oren te spitsen...

focus1965
Old May 28th, 2011, 11:13 PM   #237
the_mirage
Registered User

Likes (Received): 18

Merci Focus. De lijn liep verder door langs het kanaal naar Wijnegem stond er op wikipedia als ik me niet vergis? En die fortenlijn, die liep dan parallel naast het anti-tankkanaal, meterspoor? Ging deze dan via een brug over het Albertkanaal?

En Highlandcattle, de bundel FNZG (Schijnpoort) kant Guldensporenstraat wordt de klok rond gebruikt. En indd, op het ringspoor passeren veel goederentreinen, deze maken wel wat lawaai, maar het is niet meteen zeer storend denk ik, je hebt ook het geluid van de ring dat er mee in opgaat. In de bundel is wel constant de klok rond activiteit: onderschat het lawaai hier niet van: treinen die traag in wissels rijden maken ook veel herrie, de motoren van de machines die staan te draaien, de omvormers van de rijtuigen...en tussen 10 u PM - 2 u AM en 4 u AM - 6 u AM is het het drukst...en het ziet er niet naar uit dat deze zal verdwijnen aangezien hier de treinen staan die Antwerpen-Centraal nodig heeft.
Old May 29th, 2011, 01:52 AM   #238
focus1965
Registered User

Quote:
Originally Posted by the_mirage View Post
Merci Focus. De lijn liep verder door langs het kanaal naar Wijnegem stond er op wikipedia als ik me niet vergis? En die fortenlijn, die liep dan parallel naast het anti-tankkanaal, meterspoor? Ging deze dan via een brug over het Albertkanaal?
Het Albertkanaal was er toen niet: de voorloper noemde het Kempens Kanaal, dat zeker niet breder was als het huidig nog bestaand Kanaal Dessel - Schoten.
Het is over deze kanalen dat men dus 2 bruggen heeft gebouwd op minder dan een maand tijd, maar nogmaals: die kanalen waren niet zo breed.

Over de spoorbreedte heb ik geen gegevens, maar gezien het een militaire lijn was en een stuk (lijn 205) nog lang is blijven liggen, mag je bijna zeker zijn dat het normaalspoor was.
Op die lijn hebben in 1914 gepantserde treinen gereden en ik kan me totaal niet inbeelden dat dit op smalspoor (60 cm?) gebeurde en evenmin op meterspoor: waar zou het materiaal vandaan komen om mee te rijden?

De exacte ligging van de lijn weet ik niet. Maar in tegenstelling tot de Fortenlijn, die de Forten 4 t.e.m. 8 (Wilrijk t.e.m. Hoboken verbond), was deze fortenlijn heus niet zo dicht bij die forten gelegen.

Dit kan je eenvoudig met Lier vaststellen: de ligging was nabij de huidige ring rond Lier, dus ver voorbij het fort van Lier (waar enkele jaren geleden zo'n voddewinkel was) en eveneens voorbij de stad zelf: het strategisch nut ontgaat me, want de vijand kwam toen uit het oosten!
Het gevolg kan men dus nog op vele oude postkaarten zien: toen de Duitsers Lier hadden ingenomen, werden ze - met behulp van gepantserde treinen - vanaf die spoorlijn bestookt. Het gevolg was dat Lier volledig verwoest werd, want de kanonnen waren gericht op het oosten - waar de vijand vandaan kwam, zoals verwacht - en daar lag dus de stad Lier!

Waar de lijn exact tussen Ranst en het Noorden van Antwerpen lag, weet ik dus niet, maar ergens moeten toch oude (staf)kaarten van de regio bestaan?

Wie?

focus1965
Old June 18th, 2011, 12:07 AM   #239
Snelly1968
Registered User

Snelly1968's Avatar

Voor Highlandcattle:

Ik heb van mijn 6de tot 27ste aan het ringspoor gewoond en dubbel glas doet al wonderen.
Het gedreun van de vrachttreinen viel ook goed mee. Maar je kan het altijd als argument gebruiken om wat van de prijs af te krijgen ;-)
Snelly1968 no está en línea   Reply With Quote
Old June 23rd, 2011, 09:57 PM   #240
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Likes (Received): 41

Ik moet zeggen veel mooie foto's hier.
Spijtig dat ik geen foto-man ben en meestal heb ik er ook geen tijd voor.
Wat ik wel heb zijn bepaalde hebbedingetjes die ik na een werf meeneem en geen waarde hebben voor andere.
Iets dat al jaren aan mijn kastje hangt in het bedrijf waar ik werk is dit.

Toen we in september 1982 de aansluiting hadden gemaakt van Lijn 12 richting W.Saerens heb ik dit plaatje van de halte gevezen.
Vandaag heb ik het van mijn kastje gehaald en thuis door de scanner getrokken.
Q3671 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules