|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#41 |
|
Registered User
|
Als je als automobilist 150 meter te voet moet gaan is het blijkbaar een drama. Maar de OV-gebruiker moet het zomaar pikken dat hij een omweg van 2,5 kilometer moet maken zodat er ocharme 8 parkeerplaatsen gecreëerd worden. In wat voor een bekrompen land leven wij.
![]() Buslijn 58 maakt al genoeg omwegen, ik vind het niet normaal dat je er ruim een uur over doet om de afstand Gent-Eeklo (amper 20 kilometer) af te leggen. Akkoord, er is een naastliggende treinverbinding. Maar de buslijn is net interessant op momenten dat de trein niet (meer) rijdt. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Bike It!
Likes (Received): 317
|
Inderdaad, in het weekend en 's avonds laat is de lijn een echte noodzaak. Buslijn 58 is bovendien veel fijnmaziger (vandaar al die kronkels) en rijdt vanaf de Gentse agglomeratie eigenlijk als stadsbus dwars door Gent. Wat ook wel handig is voor heel wat bestemmingen omdat je dan geen natransport vanaf Sint-Pieters en Dampoort meer nodig hebt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Eeklo.Soit, De Lijn zal heus niet zwichten voor enkele handelaars in een straat, niet eens een winkelstraat. Ze zouden wel gek zijn, want dan worden ze overal geweerd uit stads- en dorpscentra op vraag van de zelfverklaarde keizers van de commercie. |
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Bike It!
|
rorate.com 24/11/2010
Quote:
Volgens het Laatste Nieuws is het gebouw in zo'n slechte staat dat het zelfs niet meer toegankelijk is. Daar is van buitenaf in elk geval weinig van te merken. Ik heb er jammer genoeg niet meteen een foto van. Waarschoot zal wel de enige gemeente zijn die in amper 10 jaar zowel het afbranden van een kerk, de bouw van een nieuwe kerk en de afbraak van een oudere kerk meemaakt...
|
|
|
|
#44 |
|
Registered User
|
Het gaat dus om dit gebouw:
![]() Het staat zelfs vermeld op de VIOE-lijst. Vrij jammer dus dat het verdwijnt. Ik hoop dat dit geen lot is dat meer kerken staan te wachten. Ergens denk ik dat het witte kerkje van het Oostveld in Eeklo hetzelfde lot beschoren is, zeker gezien het in een al even slechte staat is en de kerkfabriek geen geld heeft om het te renoveren. Voor nieuwe kerken kiest men dan al vlug voor de afbraak. Ik wil niet weten wat er in de plaats komt. Ofwel zijn dat ordinaire bouwpromoterwoningen ofwel appartementen. Welk van de twee wordt het. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Bike It!
|
Bedankt voor de mooie foto Klauw. Eigen werk?Gezien de lokatie zullen het wel gewoon woningen worden en geen apartementen. Niet dat het veel uitmaakt, ik wil het ook niet weten. Wij fietsen er regelmatig langs op weg naar de mooie Bellebargiebossen waar je aan de rand ook nog een aangenaam volkscafeetje hebt. Ik vind het altijd leuk het kerkje te naderen. Het geeft samen met het schooltje er naast (links op de foto) een identiteit aan de wat afgelegen buurt. Die identiteit zal nu verloren gaan....
|
|
|
#46 |
|
Registered User
|
Helaas. Ook maar gevonden op het internet. Het moet trouwens zowat de enige foto zijn die online te vinden is van dat kerkje.
Inmiddels ben ik er achter gekomen wat er in de plaats komt. Het worden dus sociale woningen. |
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Bike It!
|
Het Nieuwsblad.be 25/11/2010:
Quote:
|
|
|
|
#48 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Ecovillage, 200 woningen (passiefhuizen)
Lijkt een gelijkaardig project als dat in buurstad Eeklo:
http://www.skyscrapercity.com/showth...3#post73166303 Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Bike It!
|
Gaat die verkaveling tot aan de spoorlijn in het noorden, of minder ver?
Ik herinner me dat het fietspad langs de spoorlijn Eeklo-Waarschoot, dat nu stopt aan het Jagerpad, zou worden doorgetrokken tot de stationsbuurt bij het verkavelen van de gronden daar. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Bokparty
Likes (Received): 151
|
Leuke kerk
|
|
|
#51 | ||
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
fietspad naast spoorweg 58 Eeklo-Waarschoot-Sleidinge
Quote:
Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#52 |
|
Bike It!
|
Daar is al sprake van sinds het deel Eeklo-Waarschoot werd aangelegd. Goedkeuring door de gemeentes betekent jammer genoeg nog niks. Dan begint de ellende pas goed... Er moeten ook nog heel wat omwonenden en landbouwers worden overtuigd, samen met Infrabel dat tegenwoordig zéér strenge normen hanteert voor fietspaden langsheen bestaande spoorlijnen. Er is lang niet overal plaats genoeg om een fietspad aan te leggen, net omwille van die strengere Infrabelnormen: minimum 2,5 meter afstand tussen rails en fietspad. Reken daarbij 2,5 meter breedte voor een tweerichtingsfietspad en je komt aan 5 meter + fietspad moet afgescheiden worden door een vaste afsluiting. Dus zullen er gedwongen onteigeningen moeten gebeuren. Ook OVAM stelt hoge en dure eisen betreffende grondverzet omwille van historische vervuiling langsheen spoorlijnen. Tientallen jaren stoomlocomotieven en geteerde dwarsliggers laten letterlijk en figuurlijk hun sporen na... Houd er ook rekening mee dat er vage studies bestaan om op termijn een lightrail of tenminste een voorstadstrein met hogere frequentie tussen Maldegem en Gent te laten rijden. Dat betekent dat er ook ruimte moet blijven voor een ontdubbeling van de sporen op sommige plaatsen, precies op dit traject tussen Waarschoot en Sleidinge. De werken die nu gebeuren om overwegen af te schaffen hebben trouwens niks met de aanleg van een toekomstige fietspad te maken, zoals de journalist laat uitschijnen Zij moeten gewoon het treinverkeer veiliger maken en hogere snelheden toelaten. En ook over een financiëring is het laatste woord nog niet gevallen. De provincie betoelaagt graag de aanleg van lange aftandsfietspaden, maar de huur en/of aankoop van de gronden komen wel ten laste van anderen, meestal de gemeentebesturen dus. Ik wil niemand ontmoedigen en misschien lijkt het pessimistisch, maar na 12 jaar Fietsersbondwerk kan ik met zo goed als stellige zekerheid melden dat er de eerste 10 à 15 jaar niet zal gefietst worden langs de spoorlijn tussen Waarschoot en Sleidinge. Maar dat is natuurlijk sneller dan de 25 jaar voor Eeklo-Waarschoot. ![]() Fietspad Eeklo-Waarschoot:
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|