|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#21 | |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
inrichtingswerken gebied Brughuizeken
Ik veronderstel dat deze draad mag uitgebreid worden naar het landinrichtingsplan Malem, er vlak naast, en aan de overkant van de Leie, en zoals in dit artikel ook aan de overkant van de Drongensesteenweg:
Quote:
Last edited by DriesO; May 16th, 2011 at 12:14 PM. |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Registered User
Likes (Received): 24
|
'Drongen' is hier echt niet correct hoor, domein ligt gewoon in Gent..
|
|
|
#23 | ||
|
Registered User
|
Quote:
Hierbij het oude persbericht: Quote:
Last edited by DriesO; May 16th, 2011 at 12:12 PM. |
||
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Registered User
|
toekomstige fietsroute Westerringspoor Wondelgem - Mariakerke - Bourgoyen - Malem / Alsberghe-Van Oost - Watersportbaan - Blaarmeersen - Gent-St-Pieters
Quote:
Er zijn immers al jaren plannen om een hoofdfietsroute te maken: Rabot - Bloemekenswijk - Wondelgem - Mariakerke - Brugse Poort - Bourgoyen - Malem / Alsberghe-Van Oost - Watersportbaan - Blaarmeersen - Gent-St-Pieters Achtereenvolgens zijn de stukjes:
Het toekomstige stuk van de hoofdfietsroute volgt dus niet de oude spoorlijn, maar gaat wel - met de nodige omwegen - in dezelfde richting als het vroegere Westerringspoor, en het staat ruw getekend ook op de kaart met ontbrekende fietsinfrastructuur in en rond Gent, en als je hierop klikt ben je direct goed ingezoomd. Last edited by DriesO; May 18th, 2011 at 04:03 PM. Reason: aangevuld |
|
|
|
|
|
|
#25 | ||
|
Registered User
|
morgen informatievergadering voorontwerp RUP 163 - Park Halfweg
Deze draad mag wat mij betreft uitgebreid worden naar het omliggende "Park Halfweg"
Daarover is er morgen een infovergadering: Quote:
Quote:
Last edited by DriesO; May 18th, 2011 at 04:06 PM. |
||
|
|
|
|
|
#26 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
Naar goede gewoonte in dit land lijkt dit plan Halfweg niet veel meer dan het bestendigen of versterken van een bestaande toestand. Zonevreemde gebouwen worden veilig gesteld in twee “woonparken” en een “recreatiegebied” (terwijl RUP Gent een “scherpe stadsrand” voorziet langs de Leie). Naast de “Schaapstal” komt een speelboszone (sic!). Sportaccommodatie wordt “geclusterd” (klinkt wetenschappelijk/planologisch beter dan “fors uitgebreid”). Verwilderde en opgehoogde restgebieden worden bos (wat ze ook zonder plan zijn geworden en het dramatisch bosverlies in Vlaanderen “compenseert”). De lager gelegen meersoverschotjes “worden” natuurgebied (wat ze al sinds mensenheugenis zijn).
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 54
|
Deze thread heette tot zonet "Alsberghe & Van Oost", naar de herontwikkeling van de fabriekssite aan de Drongensesteenweg. Het lijkt weliswaar meer opportuun om het ineens over het ruimere gebied te laten gaan, tussen de Leie, de Watersportbaan en de Drongensesteenweg: RUP 163 - Halfweg. Ik probeer binnenkort werk te maken van een overzichtelijke introductiefiche op de eerste pagina.
Alvast een oud nieuwtje dat terug een nieuw nieuwtje is, vandaag: Stad wil dierenasiel aan Watersportbaan
|
|
|
#28 |
|
Registered User
Likes (Received): 87
|
Op Alsberghe & Van Oost is de eerste fase van de nieuwbouw trouwens opgeleverd.
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Registered User
Likes (Received): 23
|
De fietsbrug over de Leie naar Malem is klaar. Er is wel nog geen verdere verbinding. Momenteel dus een doodlopend spoor....
Last edited by consumentaris; February 15th, 2013 at 01:53 PM. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Architecture Student
Likes (Received): 27
|
Nog een tof brugje geworden!
|
|
|
#32 |
|
Registered User
|
Het rode broertje van het blauwe exemplaar over de Brugsevaart, ter hoogte van het Staaksken. Fijn detail is de knik in het midden en het verticaal element: lijkt wel een ophaalbrugje.
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Registered User
|
Het brugje zal er nog tot 2015 verlaten bijliggen....
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
killed Laura Palmer
|
Ik heb eventjes een openingspost voor deze draad opgesteld. Ik neem aan dat de naam 'Halfweg' nog niet bij velen een belletje doet rinkelen, maar 't is in combinatie met Alsberghe & Van Oost best wel een groot en innemend projectgebied
|
|
|
#36 |
|
Registered User
|
Bedankt voor de openingspost en de renders!
Ik blijf wel bij mijn mening dat die nieuwe appartementen niet echt fameus zijn. Lelijk zijn ze nu ook weer niet en waarschijnlijk valt het ook allemaal beter mee eens het groen er rond er wat meer sfeer aan toevoegt. Desondanks blijf ik het iets te simplistische architectuur vinden. Daar kan toch veel meer mee gedaan worden denk ik... Behalve het oude fabrieksgewouw dat gerestaureerd wordt dan, dat is wel in orde. Misschien is de werkdruk bij architecten tegenwoordig te groot om voor middelgrote en kleinere projecten echt diep in te gaan op artiestieke, sfeervolle ontwerpen die echt een toegevoegde waarde hebben. Als ik het hier bij het foute eind zou hebben, graag reactie! |
|
|
|
|
|
#37 |
|
killed Laura Palmer
|
Kan je misschien preciseren wat dat "veel meer" is, dat volgens jou zou kunnen gedaan worden om ze op smaak te brengen?Ik heb niet de indruk dat er te weinig moeite is gestoken in een karaktervolle vormgeving. Er zit variatie in de architectuur al naargelang de zone, er wordt, voor zover duidelijk, gevarieerd in kleur- en materiaalgebruik. Ik zie bij de sociale woningen en de eengezinswoningen redelijk wat gebruik van baksteen. Dat slaat ook mooi de brug met de historische bebouwing van de site.
|
|
|
#38 |
|
Registered User
|
Met "meer" bedoel ik denk ik voornamelijk de daken. Ik hou niet zo van platte daken voor gewone kleine woningen. Een plat dak is ok voor bijvoorbeeld een flatgebouw of zo, maar voor woningen vind ik dat dat meestal de sfeer en gezelligheid (die een woning toch hoort uit te stralen, me dunkt) wegneemt.
Voorts hou ik van afwisseling en een beetje reliëf (niet zeker of dit de juiste term op de juiste plaats is maar goed) in een gebouw of reeks gebouwen. Ik bedoel voornamelijk reliëf in de hoogte. Als je dan lange rijen van die woningen hebt met hun platte daken die zo ongeveer allemaal net even hoog zijn dan geeft het mij een beetje een te streng, rechtlijnig gevoel. Indien daar schuine daken waren opgezet, had het (mij) waarschijnlijk een minder strenge indruk gegeven. Nu ja, misschien is dat gewoon een kwestie van smaak. Je merkt waarschijnlijk aan mijn verwoordingen dat het nogal moeilijk uit te leggen is ook. Het is wellicht deels een gevoel. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
killed Laura Palmer
|
Wel een aantal zaken om de vormgeving wat in perspectief te zetten, kunnen misschien helpen:
|
|
|
#40 |
|
Registered User
|
Ik kan ThaiBuffalo enigszins volgen. Zadeldaken verdwijnen snel uit het stadsbeeld (de Stadshal is de spreekwoordelijke uitzondering) of veranderen soms ingrijpend van uitzicht. De bovenste volumes zijn immers erg winstgevend als “penthouse”. Als het zo verder gaat wordt Gent een eentonige blokkendoos. Zie het ontwerp “Luizengevecht” (Brugsepoort). Zo vind ik de “platte” nieuwbouw van het Stam op de Bijlokesite, waar zadeldaken een wezenlijk kenmerk zijn, niet echt geslaagd. Maar platte daken lijken me naast de restanten van Alsberghe-Van Oost wel verantwoord. Zo blijven die relatief lage appartementsgebouwen buiten de afgebakende stedelijke agglomeratie onopvallend. Overigens: heeft het betwist ontwerp “Diamant” aan de Fabiolalaan geen zadeldak?
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|