daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old October 9th, 2011, 03:30 PM   #1
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 108

Huntsville, Alabama (40 x)

Afgelopen augustus heb ik 3,5 weken lang een hele mooie vakantie in de USA kunnen vieren. Mijn reis bracht mij langs verschillende en bijzonder interessante plekken in dit enorme land. Een aantal van die plekken waren nieuw voor mij, een aantal waren een klein beetje bekend (al eerder eens heel kort bezocht), en een aantal waren al heel goed bekend bij mij.

Mijn reisprogramma voor augustus zag er als volgt uit:

1 Chicago - IL, fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1438254
2 Wisconsin, fotoreportage daarvan in onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1439843
3 Dallas _ TX, fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1440371

3.1 Stadions Dallas/Houston, fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1442263

4 Houston -TX, fotoreportage onder deze link: http://www.skyscrapercity.com/showth...4#post84376064
5 Huntsville - AL
6 Tennessee
7 Nashville - TN
8 New York - NY

Nu volgt een relatief korte serie van Huntsville, Alabama. De foto's geven een algemeen beeld van deze zeer ruim en groen opgezette groeistad. Huntsville, Alabama is na Kennedy Space Center en Houston de 3e stad in de VS met een NASA vestiging met een publiek karakter. Ook ligt er hier een echte Saturnus-V raket als museumstuk tentoongesteld, net als op het Kennedy Space Center in Florida en in Houston.

"Sweet Home Alabama" is als een popuplair liedje uiteraard erg bekend. Maar de steden in Alabama zijn dat niet bij het grote publiek (Birmingham, Montgomery, Mobile en Huntsville). Alabama is één van de zuidelijke staten waar de slavernij een grote en niet erg mooie rol in de geschiedenis gespeeld heeft. Ook de "clan" is hier altijd sterk geweest. Het is ook een staat die tot de Bible Belt kan worden gerekend. Het aantal (verschillende) kerken, en het kerkbezoek is groot hier.

Huntsville is als stad hoofdzakelijk gelegen in Madison County in het centrale deel van het noordelijk deel van Alabama. Huntsville is ook de zetel van Madison County. De bevolking bedroeg 158.216 gemeten gedurende de Census van het jaar 2000. Huntsville's inwoneraantal groeide tot 180.105 volgens de 2010 Census. Het Huntsville Metropolitan Area heeft 417.593 inwoners volgens diezelfde census.

Huntsville is de 4e stad van de staat Alabama en de grootste stad in het vier-county "Huntsville-Decatur Combined Statistical Area", welke in 2008 een totale bevolkingsomvang van 545.770 inwoners kende. John Hunt was de eerste bewoner op deze locatie in 1805. De stand werd later hernoemd in Twickenham. Echter, de stad werd weer hernoemd in Huntsville op 25 November 1811, en zo werd de naam van de eerste bewoner bepalend.

De stad heeft geen dicht bebouwd Downtown, maar dat hoeft geen nadeel te zijn gezien de kwaliteit en beleveing van de binnensteden van Dallas en Houston. Downtown Huntsville is vooral een woongebied met mooie oude(re) huizen waarvan ik er een aantal heb vastgelegd. Het landschap om de stad heen is (heel) lichtjes glooiend, en erg bosrijk. Jagen is dan ook een populaire hobby bij veel inwoners van dit deel van de VS.

Tijdens mijn vorige bezoek aan mijn goede kennissen in Huntsville verbaasde ik mij een beetje over het ontbreken van een visueel downtown, ik vroeg mij af waar en wat het was. Geen grote kantoortorens en massale parkeergarages waren te zien. Deze foto's geven een (beperkt) antwoord op die vraag.

001.
Malls zijn niet zaligmakend, dat heeft men in de VS langzaam maar zeker steeds vaker door. In Huntsville heb ik twee plaatsen bezocht waar men op een andere, meer "Europese" manier het winkelen heeft vormgegeven. Uiteraard is het parkeren "onder deze etage" ondergebracht.

002.
Bij dit Chinees restaurant was het eten echt uitstekend.

003.
Dit soort fonteintjes doen het wereldwijd goed in openbare ruimten, dus ook hier.

004.
Men heeft geprobeerd de gevels een afwisselend beeld te geven. Dat is w.m.b. redelijk geslaagd.

005.
De buitenruimte is erg netjes en groen afgewerkt.

006.
Een waterpartij is ook altijd aangenaam.

007.
Er waren ook meerdere terrassen alhier en een bioscoop. Ondanks het tijdstip (rond 21:00 uur) was het ook op de terrassen redelijk druk. Ondanks dat deze foto dat beeld niet helemaal weergeeft.

008.
Op meerdere plekken was er ook live-muziek. Dat klonk regelmatig veelbelovend en aangenaam. (Country-rock en Blues domineerden)

009.
Dit gebied, in een ander deel van de stad, is zichtbaar nog niet helemaal af, ook al is een deel van het complex op de foto niet zichtbaar. Duidelijk is wel dat ook hier een andere stijl wordt gekozen dan de standaard mall. . Ook dit doet Europees aan.

010.
Ook hier waren er o.a. meerdere restaurants en bars van een goede kwaliteit en met een mooie inrichting.

011.
Wat foto's van een drive-by van het NASA Marshall Space Center. Dat ziet er attractiever en luxer uit dan het grotere NASA Johnson Space Center in Houston. Ook de collectie raketten en vliegtuigen is imposanter en veel mooier tentoongesteld dan in Houston. Toch wel opmerkelijk.

012.
In deze hal ligt één van de drie nog overgebleven echte Saturnus V raketten. De andere twee liggen dus op het KSC in Florida en in Houston, Texas. Ze zijn gebouwd voor de Apollo-missies 18, 19 en 20 die door bezuinigingen nooit zijn uitgevoerd. De raketten waren echter al compleet afgebouwd toen de missies gecancelled werden. Die raketten zijn nu als museumstukken in tentoonstellingshallen opgeslagen. Vooral die op het KSC is echt een bezoek waard.

013.
Nog meer raketten in de rocket garden.

014.
Er staat ook een prachtige Lockheed SR-71 Blackbird opgesteld. Nog steeds het snelste vliegtuig ooit gemaakt met een maximum snelheid die voorbij Mach 3.5 kon gaan.

015.
Zoals het een goede Amerikaanse stad betaamt zijn de (vrij nieuwe) snelwegen ruim opgezet. Wel ontbreken hier de stacks die je zoveel in andere grotere Amerikaanse steden ziet. Dat geeft tevens aan dat het hier qua verkeer nog niet zo druk is, en dat de dichtheid hier sowieso erg laag ligt.

016.
Hier rijden we Downtown Huntsville binnen. Het is erg rustig, maar dat ligt mede aan het feit dat deze foto's op een zondag gemaakt zijn en aan het warme weer (38 graden Celsius).

017.
Hier het Madison County Courthouse.

018.
Ietsje verderop in Downtown. Netjes en verzorgd ziet het er altijd uit.

019.
Leuke kleinschalige bebouwing. En veel mooi (en deels oud) groen in het Downtown area.

020.
In het Downtown area zijn vele mooie straten en laantjes te vinden. Het geheel doet daardoor zeker dorps aan, maar zeer zeker ook niet onaangenaam.

021.
Nogmaals het dorpse beeld.

022.
Dit bord markeert de oudste nog in bedrijf zijnde hardware store in de staat Alabama.

023.
De betreffende hardware store.

024.
Nogmaals het dorpse beeld.

025.
Mijn goede kennissen vertelden mij dat de huizen in de binnenstad vaak verkocht worden voor bedragen met 7 cijfers. Zelfs in deze tijd in een stad met een relatief lage druk op de aanwezige ruimte.

026.
Wat voorbeelden van dergelijke huizen.

027.
Die er alleraardigst uitzien. .

028.
Mooie laantjes, zelfs in Downtown. Het lijkt Wassenaar of een luxe plaats op de Veluwe o.i.d. wel.

029.
Ook hier mooie laantjes.

030.
Licht bewogen vanwege het fotograferen vanuit de auto, maar weer een aardig stulpje. .

031.
Een ruime voortuin is nooit weg.

032.
Het kan nog wat groter en luxer.

033.
Deze mag er ook wezen.

034.
Maar iets kleiner en eenvoudiger mag ook wel.

035.
Het is moeilijk om hier een Downtown gevoel bij te krijgen. Maar het is uiteraard niet onaangenaam.

036.
Weer een mooi optrekje.

037.
En nog ééntje.

038.
Een wat eenvoudiger optrekje.

039.
Weer dat groene en dorpse karakter in Downtown Huntsville.

040.
En dit laatste "huisje" bevestigd de indrukken die ik van Downtown Huntsville kreeg.

Bedankt voor het kijken en nu op naar Nashville, Tennessee (voordat Ikops zijn foto's van die stad eerder plaatst dan ik ).
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Last edited by EPA001; April 25th, 2012 at 03:57 PM.
EPA001 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old October 9th, 2011, 03:42 PM   #2
Remski
Registered User

Remski's Avatar

Likes (Received): 19

Alweer een prachtige serie! Ik had nooit gedacht dat Huntsville zo mooi was. Die huizen en downtown zien er echt welvarend uit. Heel anders dan downtown Birmingham, waar ik in januari 2010 was. Dat was echt een gribusbende.
Overigens moet ik bij Huntsville steeds aan Antoine Dodson denken: http://www.youtube.com/watch?v=hMtZfW2z9dw

Ik ben benieuwd naar je andere foto's. Van Tennessee heb ik (behalve Memphis) nog niks gezien, dus bring it on

O ja, wat staat er eigenlijk op die groene bordjes die bij enkele huizen in de voortuin staan? Is dat het bouwjaar?
Remski no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 03:54 PM   #3
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 27

Bijzonder serie weer inderdaad!

Huntsville ziet er alles behalve stedelijk uit. Het ziet er allemaal heel verzorgd en welvarend uit, een stad waar de crisis aan voorbij getrokken lijkt.

Dit laat maar weer zien dat de V.S. een land van uitersten is, ook qua provinciestadjes: van sterk verpauperde spookstadjes tot dit soort aangename oorden.
Hoogfriesland está en línea ahora   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 04:21 PM   #4
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 133

Leuk. Alabama moet ik zeker nog een keer heen. Ben zelf nog niet echt druk bezig met het uploaden van foto's, maar mijn eigen foto's komen er nog zeker aan.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 05:41 PM   #5
lffıs
|/|/|\/|

lffıs's Avatar

Tof om van dit soort plaatsen een fotoserie te zien! Als je bedenkt dat deze stad het formaat Groningen heeft is de bebouwing erg karig, maar ik weet het, je kan steden in de VS en Europa qua inwonersaantal niet met elkaar vergelijken.

De buitenruimte ziet er (in ieder geval in het centrum) bijzonder verzorgd uit. Elk gazonnetje is gemaaid, elke lantaarnpaal en elk verkeerslicht staat mooi in de verf, het straatmeubilair is fraai. De oude bomen geven een een mooie, rustige sfeer. Ja, spannend is het niet, maar ik me goed voorstellen dat je er fijn kan wonen.
Old October 9th, 2011, 07:12 PM   #6
LAYZIEDOGG
Los Santos

LAYZIEDOGG's Avatar

Likes (Received): 13

Mooie optrekjes ja. Leuk ook om eens zo'n relatief onbekend stadje te zien.
LAYZIEDOGG no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 08:16 PM   #7
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Lynyrd Skynyrd, `Free Bird` (live-versie), mijn favoriete song, heb ik maar even onder deze fotoserie gezet. Nooit gedacht dat Huntsville, Alabama, zó ruim en groen opgezet was, ik dacht toch eerder aan een smerige industriestad ergens in een vallei. En behoorlijk welvarend, het gaat met de tijd mee. Ik ben overigens nooit verder gereden dan Virginia, maar het blijkt dat er in het zuiden nog wel heel wat pareltjes van steden overblijven.

De buitenruimte is ook schoon en goed verzorgd, je kunt vooral in de winkelgebieden zien dat daar goed over is nagedacht. En op de voetgangerszones en voetpaden gewoon beton, dat is pas duurzaam. Want de leidingen leg je dan gewoon naast de paden, zodat je er ten alle tijden makkelijk bij kunt komen. De USA is op sommige plekken nog niet zo gek, zeker om er te wonen.
railway stick está en línea ahora   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 08:45 PM   #8
tim1807
faster than buildings

tim1807's Avatar

Likes (Received): 640

Mooie serie weer.
Ziet er erg goed uit daar, en die stoep is echt typisch Amerikaans, zie je in alle Amerikaanse films en series.
tim1807 no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 08:49 PM   #9
SimsPlanet2
Registered User

SimsPlanet2's Avatar

Likes (Received): 38

Dat ziet er verrassend mooi uit!
Wat leuk om eens een fotoserie van een onbekende stad te zien, die er ook nog netjes uit ziet.
SimsPlanet2 no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 08:58 PM   #10
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 446

Mooi, de stad ziet er aanzienlijk beter uit dan ik verwacht had.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 10:32 PM   #11
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Ja, het is daar goed toeven in Huntsville. . Voordat mijn goede kennissen daar naartoe verhuisden was de stad ook voor mij een grote onbekende. Inmiddels weet ik iets meer van de achtergronden.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Old October 9th, 2011, 10:59 PM   #12
Jeromeo
Right here.

Jeromeo's Avatar

Likes (Received): 11

Leuk serie weer. Dat ruimtevaart centrum zou ik wel eens willen bezoeken.
Old October 9th, 2011, 11:00 PM   #13
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 81

'n Plezierig plaatsje lijkt me dat. 't Is de eerste stad van je reeksen tot nu toe waarvan ik de indruk heb dat ze leefbaar is.
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 11:04 PM   #14
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Vind je Chicago dan onleefbaar? Dan raad ik je toch aan daar eens in het echt te gaan kijken. Het is echt een heerlijke stedelijke cosmopolitische stad. Huntsville is inderdaad een erg aangename stad, maar uiteraard niet grootstedelijk.

Quote:
Originally Posted by Jeromeo View Post
Leuk serie weer. Dat ruimtevaart centrum zou ik wel eens willen bezoeken.
Het Kennedy Space Center in Cape Canaveral, Florida is wat dat betreft het mooiste ruimtevaartcentrum om te bezoeken. Het centrum in Marshall Spece Center in Huntsville is echter naar mijn bescheiden mening wel aantrekkelijker dan het Johnson Space Center in Houston.
Old October 9th, 2011, 11:15 PM   #15
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 81

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
Vind je Chicago dan onleefbaar? Dan raad ik je toch aan daar eens in het echt te gaan kijken. Het is echt een heerlijke stedelijke cosmopolitische stad. Huntsville is inderdaad een erg aangename stad, maar uiteraard niet grootstedelijk.
Chicago lijkt me leuk voor 'n citytripje, maar ik zou er denk ik niet kunnen wonen. Ik heb toch andere verwachtingen bij een woonplaats, hoe leuk ik wolkenkrabbers ook vind.
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old October 9th, 2011, 11:33 PM   #16
909
-

909's Avatar

Leuke en interessante fotoserie van niet een bijster spannende plaats. Even mierenneuken, maar het vliegtuig on display is niet een SR-71 Blackbird maar een Lockheed A-12, de voorganger van de Blackbird en net iets compacter, lichter en sneller. Heb je nog meer foto's gemaakt van de raketten en de A-12?
Old October 9th, 2011, 11:43 PM   #17
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Krijg nou wat, je hebt gelijk. Dat is "mijn straf" voor het maken van een drive-by foto. Ik heb gedetailleerde foto's gemaakt van de raketten in Houston, maar daar ligt op een enkele uitzondering na eigenlijk alleen maar de Saturnus V raket. Door tijdsgebrek ben ik hier in Huntsville niet bij het Marshall Space Center naar binnen geweest. Dan had ik ook geweten dat het toestel geen SR-71 Blackbird was, maar inderdaad de voorloper daarvan.

Ik heb ook nog redelijk veel wat ouder materiaal van het KSC in Florida waar ik meerdere malen ben geweest, o.a. voor 2 x een Space Shuttle Launch. .
Old October 10th, 2011, 12:54 PM   #18
SASH
Registered User

SASH's Avatar

Likes (Received): 425

Interessant. Zal er waarschijnlijk zelf nooit komen. Vandaar dat ik het wel leuk vindt dat jij dit met ons wilt delen.
Mooie pandjes zijn dat zoals op foto 19. De rest (buitenruimte) ziet er ook erg fijn uit. Alleen jammer dat er zo weinig mensen op straat zijn.
Het dieptepunt daarvan waren de foto’s van Downtown Houston. Attenoje. Had het wel wat levendiger verwacht voor zo'n enorme stad. Mooie skyline, dat wel, maar voor de rest een zware tegenvaller.
SASH no está en línea   Reply With Quote
Old October 10th, 2011, 01:03 PM   #19
Oeh Ah Ed
Registered User

Likes (Received): 27

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
'n Plezierig plaatsje lijkt me dat. 't Is de eerste stad van je reeksen tot nu toe waarvan ik de indruk heb dat ze leefbaar is.
Ik heb een jaar in de Deep South gewoond en ben er gillend gek geworden en heb uiteindelijk huis en haard (en vrouw) verlaten. Het was wel een leerzaam jaar. In de tijd daar heb ik pas beseft hoe Europees ik ben en hoe belangrijk een levendig stads-of dorpscentrum voor me is.
Verder ontmoetten we vooral mensen die ons bij hun Baptist Church wilden betrekken. Mijn ex vond het sociaal gezien toch wel belangrijk om in ieder geval open te staan voor dat soort gebaren, waardoor ik me best vaak op een andere planeet waande.
Toch vind ik het leuk om deze foto's te zien. Nu wel. Nu ik weer veilig in Europa zit.
Oeh Ah Ed no está en línea   Reply With Quote
Old October 11th, 2011, 11:20 AM   #20
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 327

Heel mooi, al is de kwaliteit van de foto's (avondfoto's en vanuit de wagen) ietsjes minder dan gewoonlijk. Maar het maakt het geheel natuurlijk net iets realistischer en het lijkt een echte reisblog, inclusief gepaste info. Niet teveel, niet te weinig.

Huntsville ziet er al iets meer op mensenmaat uit dan de voorgaande steden. Ook ik zou wat graag eens zo'n spacecenter bezoeken, moet ferm de moeite zijn. Voor de rest zou ik ook hier liever niet wonen.
Benonie no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules