|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 109
|
New York 4 days in August 2011 - deel 1 & 2
Afgelopen augustus, dus nog maar heel kort geleden, heb ik 3,5 weken lang een hele mooie vakantie in de USA kunnen vieren. Mijn reis bracht mij langs verschillende en bijzonder interessante plekken in dit enorme land. Een aantal van die plekken waren nieuw voor mij, een aantal waren een klein beetje bekend (al eerder eens heel kort bezocht), en een aantal waren al heel goed bekend bij mij.
Mijn reisprogramma voor augustus zag er als volgt uit: 1 Chicago - IL, fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1438254 2 Wisconsin, fotoreportage daarvan in onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1439843 3 Dallas _ TX, fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1440371 3.1 Stadions Dallas/Houston, fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1442263 4 Houston -TX, fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1447727 5 Huntsville - AL, fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1449226 6 Tennessee en 7 Nashville - TN, fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1451866 8 New York - NY Nu is New York City zo'n bekend reisdoel dat ik hier niet veel extra informatie hoeft te geven. Dus laat ik de foto's voor zichzelf spreken en ik hoop dat deze de indruk hoe ik NYC heb beleefd een betje kunnen weergeven. Dit was mijn tweede bezoek aan NYC, maar hopelijk zeker niet mijn laatste. Want wat is dit toch een geweldige stad. Vol dynamiek, vol mensen, vol voorzieningen, vol mooie historische en moderne architectuur, een stedenbouwkundig geweldige stad waar vrijwel alles klopt. Een stad die als geen ander verslavend werkt op mensen die daarvoor oog hebben, en zich daartoe aangetrokken voelen. Ik zal deze serie in meerdere delen, maar wel binnen deze ene thread plaatsen. Dat houdt het geheel overzichtelijk. Veel plezier bij het bekijken van de foto's. DAG 1. 001. Uitzicht vanuit het Ameritania Hotel (11e etage) op W 54th Street, op de hoek met Broadway. Van links naar rechts had ik uitzicht op de toren van het Carnegie Hall blok, het City Spire Center en een groot gebouw waarvan ik de naam niet kan terugvinden. ![]() ![]() 002. Tegenover de ingang van het hotel was de bouwplaats van dit project. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1011977. Verderop is de prachtige Hearst Tower op 8th Avenue (nog) zichtbaar. ![]() ![]() 003. Toeristen zoeken de weg, en dat terwijl het stratensysteem in Manhattan geweldig eenvoudig en logisch van opzet is. ![]() 004. Want dit moet toch voor een ieder een duidelijke bewegwijzering zijn. ![]() ![]() 005. Direct tegen mijn hotel aangebouwd is het Ed Sullivan Theatre. Alwaar dus 3 x par week The Late Show met David Letterman, begeleid door Paul Shaffer and the CBS Orchestra, wordt opgenomen. ![]() 006. Blik op Broadway in Zuidelijke richting. ![]() 007. Nogmaals Broadway in Zuidelijke richting. ![]() 008. Wandelen langs de Avenues. Als geen ander is dit een stad die je te voet moet beleven. ![]() 009. Na een eerste rondje "around the block" nu weer terug bij mijn hotel. Hearst Tower ziet er in de langszaam ondergaande zon fantastisch uit. ![]() 010. 8th Avenue in Zuidelijke richting. ![]() 011. Dit blik omhoog kun je bij vele gebouwen in New York City doen. Met Hong Kong één van de mooiste en levendigste steden waar je dit soort shots kunt maken. ![]() 012. Mooi rijtje panden op 8th Avenue met daartussen een ultra-smalle nieuwe toren. Verdichting op de m2. ![]() 013. De andere kant van dit prachtige, smalle gebouw. ![]() 014. The Baltimore hoteltoren? (kon de naam niet terugvinden )![]() 015. Op de kruising van 48th street en 7th Avenue. ![]() 016. Wat beelden van 7th Avenue vanuit een tourbus. De levendigheid spat er van af. ![]() 017. Idem. ![]() 018. Idem. ![]() 019. Blik vanaf de Manhattan Bridge. Het werd al snel erg donker. De vliegtuigen die op Newark willen landen hebben hun landing lights al ingeschakeleld. ![]() 020. Eén van de grootste subway-ingangen die ik in de stad heb gezien. ![]() 021. Op Times Square is het echt altijd druk. ![]() ![]() 022. De compositie van de lichtreclames is een kunstvorm op zich. ![]() 023. NYPD's finest. .![]() DAG 2. 024. Weer 8th Avenue met Hearst Tower, nu in het ochtendlicht. ![]() 025. De voet van Hearst Tower. Zoiets zou op het Postkantoor in Rotterdam geweldig zijn. Maar is helaas onhaalbaar. ![]() 026. Carnegie Hall en Carnegie Tower op 56th street. ![]() 027. Carnegie Hall is volledig in het stedelijk weefsel geïntegreerd. Prachtig gedaan. De hal heeft daardoor ondanks zijn reputatie een low-profile. ![]() 028. Carnegie 57 op 57th street in aanbouw. De twee penthouses zijn elk voor $ 98,5 miljoen in de markt gezet. De duurste in NYC tot nu toe. ![]() 029. Nogmaals Carnegie 57. Inmiddels staat er een tweede bouwkraan naast diegene die op deze foto's zichtbaar is. ![]() 030. En de toren in aanbouw spiegelt zich prachtig in de Carnegie Tower. .![]() 031. In New York staat gelukkig nog veel oudbouw, inclusief kerken. ![]() 032. Mooie slanke torens zijn er genoeg in NYC te vinden. Hier 712 5th Avenue Tower. ![]() 033. Veel mooie winkels in de plinen. En een stortvloed aan restaurantjes, bars, voorzieningen en galeries uiteraard. ![]() 034. Kerkje met 712 5th Acenue Tower op de achtergrond. ![]() 035. Overal kun je aardige plaatjes van hoogbouw-complexen maken. ![]() 036. Kleurig geklede dames voor een mooi oud gebouw met kleurige, redelijk bij de kleding van de dames passende zonweringen. ![]() 037. Ik ben hier op weg naar Rockefeller Center. De laagbouw (met de vele Amerikaanse vlaggen) is aan de rechtzijde van de straat al zichtbaar. ![]() 038. Met spiegelglas heb je hier soms twee of meer gebouwen voor de prijs van één. .![]() 039. Perspectief van Rockefeller Center. ![]() 040. De slanke voorzijde van de hoogste toren van Rockefeller Center. Het gebouw is echter heel diep vanuit dit perspectief gezien. ![]() 041. Het beroemde kunstwerk voor Rockefeller Center waar jaarlijks de IJsbaan en de grootste kerstboom van New York wordt opgetuigd. ![]() 042. Het uitzichtsplatform van Rockefeller Center heet "Top of the Rock". Hier wat foto's van het adembenemende uitzicht. ![]() 043. Blik Westwaards richting de Hudson River. ![]() 044. Blik in Noord-Westelijke richting naar de buurt waar ook mijn hotel was. .![]() 045. Nogmaals blik Westwaards richting de Hudson River. ![]() 046. Blik in Zuid-Westelijke richting. Als je goed kijkt is de bol op Times Square zichtbaar waarmee elk nieuw jaar wordt ingeluid. .![]() 047. Blik in Zuidelijke richting met uiteraard het mooie Empire State Building prominent op de voorgrond in de skyline zichtbaar. ![]() 048. Inzoomen vanaf top of the Rock op de Freedom Tower, of WTC-1. ![]() 049. Nogmaals ESB met WTC-4 en WTC-1 in aanbouw in Lower-Manhattan op de achtergrond. ![]() 050. Nu met wat minder zoom de blik in dezelfde richting. ![]() 051. Een statisch kompas of windroos om nog iets meer richtingsgevoel te krijgen ![]() 052. Je kunt van dit soort uitzichten geen genoeg krijgen. ![]() 053. Met-Life Building (voormalig Panam Building) met daar net bovenuit stekend Chrysler Building, New York's mooiste wolkenkrabber? ![]() 054. Top of the Rock heeft meerdere uitzichtplatforms op drie etages. .![]() 055. Central Park blijft ook altijd een geweldig gezicht. ![]() 056. Manhattan is middels vele bruggen en tunnels met de omliggende gebieden verbonden. Er is dagelijks heel veel verkeer van en naar Manhattan. ![]() 057. Even inzooemen op Hearst Tower en andere karakteristieke hoogbouw. ![]() 058. De bal op Times Square. ![]() 059. Blik op het laagste van de drie uitkijkplatforms op Top of the Rock. ![]() 060. Blik weer op Met-Life en de omgeving. Omdat het zo mooi en boeiend blijft. ![]() 061. Heerlijke dichtheid, juist ook met kleinere en lagere gebouwen. Een schoolvoorbeeld van gelaagde bebouwing in een hoogbouwstad. ![]() 062. Blik op o.m. City Group Tower in Oostelijke richting. ![]() 063. Ingezoomd op het straatbeeld. ![]() 064. Oud(er) en nieuw gaan gelukkig vaak prachtig hand-in-hand in Manhattan. ![]() 065. Nogmaals Rockefeller Center. ![]() 066. De hoeveelheid kantoren en overige voorzieningen is werkelijk gigantisch. ![]() 067. Geen wonder dat het altijd druk is hier. ![]() 068. Mooie gedetailleerde gevel. Het publiek heeft er echter geen oog voor. Vooral het straatniveau wordt beleefd, de rest is decoratie.![]() 069. Doorkijkje op weg naar Met-Life en Grand Central Station. ![]() 070. Op minstens 5 plekken in Manhattan heb ik dit soort trucks en kabels van Paramount Pictures gezien. Er werden dus meerdere films tegelijkertijd opgenomen, of meerdere scenes op meerdere locaties voor één film? ![]() ![]() 071. Belichting is belangrijk bij films, zelfs de belichting door de ramen heen. ![]() 072. Kosten noch moeite wordt daarvoor gespaard. ![]() 073. Aan de voet van het MetLife Building. ![]() 074. Helemaal op straatniveau kan men uitgebreid dineren. ![]() ![]() 075. Entree van het MetLife Building. ![]() 076. Mooie klassieke gevel van het gebouw bovenop Grand Central Station. ![]() 077. Veel gebouwen hebben prachtige entree's. ![]() 078. En mooie, ruimtelijk prachtig vormgegeven lobbies. Soms klassiek, soms strak en modern. Beide is vaak heel mooi. ![]() 079. Grand Central Terminal op 42nd street. ![]() 080. Een geweldig knooppunt van zovele metro- en treinverbindingen gehuisvest in een werkelijk prachtig gebouw. ![]() 081. Impressies van het interieur op meerdere niveau's van Grand Central Station ![]() 082. Idem. ![]() 083. Idem. ![]() 084. Idem. ![]() 085. Idem. ![]() 086. De ondergrondse gangen op de diverse niveaus zijn imposant en heel mooi gemaakt. ![]() 087. Idem. ![]() 088. Onderin zitten soms ook exclusieve restaurants, zoals deze behoorlijk dure Oester Bar. ![]() 089. De gangen lijken wel eindeloos te zijn. Zeker als je je realiseert wat hier bovenop alles gebouwd is. ![]() 090. Eénmaal weer buiten loop je weer tegen prachtige gebouwen aan. ![]() 091. Nu wat verder ingezoomd. ![]() 092. Het volgende doel, Chrysler Building. Eén van de allermooiste wolkenkrabbers wereldwijd voor mij. ![]() 093. Het gebouw zit vol met schitterende details. ![]() 094. Net als de top, allemaal gemaakt van Nirosta K2-staal van Krupp dat verrijkt is met diamantsplinters. Destijds de hardste edele staalsoort ter wereld. De elementen en de top zijn allemaal nog origineel sinds 1929. ![]() 095. Detailopname van de top. ![]() 096. De prachtige top van Chrysler Building. In tegenstelling tot het Empire State Building zitten er gelukkig meer weinig antennes aan het gebouw. Dat komt de schoonheid van het gebouw ten goede. ![]() 097. Chrysler Building in zijn stedelijke setting vlakbij Grand Central Station. ![]() 098. Die stedelijke setting is echt prachtig. ![]() 099. Gezellige stedelijke taferelen langs een spoorviaduct. ![]() 100. Had ik al gezegd dat er veel kantoren in Manhattan staan? .![]() 101. Aan de voet van Chrysler Building op East 42nd Street en Lexington Avenue. ![]() 102. Plaquette. ![]() 103. De hele lobby van Chrysler Building is met schitterend dik marmer bekleed. ![]() 104. Ook de plafonds zijn erg rijk uitgevoerd. ![]() 105. Een beter overzicht van één van de lobbies van Chrysler Building. ![]() 106. Chrysler spiegelt zich in de ramen van zijn overbuurman (als je goed kijkt ).![]() 107. Het is en blijft toch echt een plaatje om te zien. ![]() 108. Met de top der toppen van zo'n beetje alle wolkenkrabbers ter wereld. Alhoewel ik de Petronas Towers ook geweldig vind, inclusief de top. ![]() 109. Ik had erg mooi weer om foto's te maken op deze dag. ![]() 110. Nog zo'n prachtig ornament dat het Chrysler Building siert in detail bekeken. ![]() 111. Idem. ![]() 112. Even verderop staat het gebouw van de Verenigde Naties. De ruim $ 1,2 miljard kostende renovatie is bijna afgerond. Het glas ziet er weer heel fris uit. ![]() 113. Er was niet zoveel verkeer hier aan de Oostzijde van Manhattan rondom dit gebouw. Maar het doorgand verkeer wordt via een tunneltje aan dit gebouw voorbij gevoerd. ![]() 114. Dat is dus dit tunneltje. Het lijkt sterk op de Weena tunnels voor Rotterdam CS. .![]() 115. Ik kan nog maar moeilijk afscheid nemen van Chrysler Building. ![]() 116. Ook aan de Oostzijde van Manhattan vind je grote stedelijke blokken die overigens lang niet altijd even mooi zijn. Maar de gehele compositie van alle gebouwen maakt dat lelijkheid niet echt opvalt omdat al deze gebouwen mooi opgaan in het stedelijke weefsel van de typische blocks die in Amerikaanse centra veelvuldig gebruikt worden als stratenpatroon. ![]() 117. Oprukkende hoogbouw op Long island omdat Manhattan vaak onbetaalbaar duur geworden is, zelfs in tijden van crisis. Op de voorgrond wordt binnenkort ook gestart met de bouw van een nieuw complex. ![]() 118. In Midtown is Empire State Building vaak goed te zien. ![]() 119. Mooi fonteintje met mooi groen en een schijnbaar erg mager Aziatisch dametje. ![]() 120. De weg die onder de FDR loopt East River Drive. FDR is de Franklin D. Roosevelt River Drive. ![]() Bedankt voor tot zover. De overige foto's zal ik in delen aan deze thread toevoegen. Geduld is hierbij mogelijk een schone zaak, want er gaat aardig wat werk zitten in het maken van een dergelijke reportage. .
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan Last edited by EPA001; April 25th, 2012 at 04:19 PM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 27
|
Prachtige serie! Wij zijn nu precies een jaar geleden daar geweest, ik zou er ieder jaar wel heen willen.
In Long Island City rukt de hoogbouw inderdaad op, vooral veel woontorens met uitzicht over de East River en Manhattan. Vorig jaar waren in het park dichtbij die woontorens, vanaf daar kun je prachtige foto's van de skyline maken. Ik zie op foto 117 dat er alweer twee gigantische torens bij gekomen zijn ![]() Veel bekende plaatjes, maar ook veel foto's van plekken die voor mij minder bekend zijn. Leuk om te zien.
Urban photos: Istanbul 2008 New York 2010 The Hague 2011 Budapest 2012 Rural photos Friesland 2010 Denekamp- Singraven 2011 Zuid Limburg 2007 Southwest Hungary 2012 Flickr acount hoogfriesland "Fotovandaag" |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Moderator
Likes (Received): 142
|
Wat is het toch ook een ongehoord magnifieke stad.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
Likes (Received): 154
|
Leuke serie, het verbaast me dat je bij het Chrysler binnen mocht fotograferen.
Het gebouw op foto 1 is trouwens The London NYC. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Not much
Likes (Received): 49
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Geregistreerd gebruiker
Likes (Received): 8
|
Super gaaf,één en al genot deze serie.Bedankt daarvoor!
|
|
|
#7 |
|
Bas
|
Hartelijk dank voor deze prachtige serie met nadruk op the Chrysler Building. Toen ik daar was moest ik `m even aanraken, dat heeft wel wat. Verder vind ik Jugendstil-ornamenten in dit gebouw, volgens mij is dat van grote invloed geweest bij de bouw van het overvloedig versierde Chrysler Building. Je hebt één van mijn favoriete skyscrapers mooi tot in detail weergegeven.
Tja, New York City. Ik zou willen dat ik een UFO had, dan ging ik twee keer per maand er heen om weer een straat helemaal uit te wandelen. Je loopt op Manhattan de knieschijven er bijna af. Geldt eigenlijk ook voor de andere boroughs, lopen of fietsen is nog altijd de beste manier de stad te ontdekken en zeker onderweg een praatje te maken. Ga zo door!
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Right here.
Likes (Received): 13
|
Schitterend mooie serie! Kosten nog moeite gespaard weer.
![]() Top off the Rock Rocks!! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Los Santos
Likes (Received): 13
|
Kan me voorstellen dat je vanaf het Rockefeller de meeste foto's heb gemaakt, wat mij betreft het mooiste uitzicht van NY, vooral omdat je vandaar én de ESB en de skyline van Lower Manhattan tegelijk op de foto kan zetten. Heb je daar trouwens ook een tijdlimiet? Dat je maar een half uurtje op het uitkijkplatform mag?
In ieder geval bedankt voor het uitgebreid verslag, je ziet toch altijd weer nieuwe dingen in een NYC-serie. Mooie afsluiter van je USA collectie! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Leuke serie, denk dat we wel wat dezelfde foto´s hebben.
''....It's a curious thing that while rage and fury is being expressed about people being laid off, still there's celebration when anyone stops a development." http://www.flickr.com/photos/jasper-rotterdam/ |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
|
Dank voor alle positieve reacties.
Maar er komen nog wel een paar foto's van deze geweldige stad aan. Die zal ik dus in deze thread bijplaatsen. Dus deze foto's zijn nog niet de laatste van de reeks. ![]() @Laziedogg: naar mijn weten is er geen tijdslimiet op de Top of the Rock. Evenals op de top van het Empire State Building. Je kunt er in principe zolang blijven als je wilt. @Michiel: ik heb netjes om toestemming gevraagd aan de bewakers, en die deden daar totaal niet moeilijk over. Dank voor je antwoord betreffende het gebouw in foto 1.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Registered User
Likes (Received): 432
|
Favo's 16, 52, 55 en 109
Bizar dat gebouw op foto 12/13! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
|
Ja, dat is werkelijk superslank en best wel bizar om te zien. Maar ook heel mooi om te zien wat mij betreft en het geeft aan dat vele kavel(tjes) zich kunnen lenen voor een verdichting met hoogbouw. Dat kan uiteraard ook ergens anders (Rotterdam? ).
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bike It!
Likes (Received): 347
|
100% genot dit. Mooie plaatjes, ik kan er maar niet genoeg van krijgen!
Chrysler is toevallig ook mijn favoriete skyscraper. Eén van de redenen trouwens waarom wij het drukke uitkijkplatform van de ESB kozen boven Top of the Rocks. Vanaf de ESB heb je Chrysler mooi in beeld, vanaf TOTR niet. Je zat daar wel mooi op hotel in Manhattan. Was dat niet al te duur? Onze flat in Brooklyn was dan wel betaalbaar, fraai en rustig gelegen, we verloren wel elke dag een uurtje door heen- en weer gependel. En laat de rest nu maar komen!
|
|
|
#15 |
|
faster than buildings
Likes (Received): 670
|
Prachtige serie(s), ik ga volgend jaar ook naar de V.S. maar ik weet nog niet precies waar. Maar wat is Manhattan toch geweldig en die gebouwen daar zijn echt gigantisch.
|
|
|
|
|
|
#16 | |||
|
Registered User
|
Quote:
.Quote:
Quote:
).De overige drie delen komen er aan. Ik ga die mogelijk toch maar in aparte topics plaatsen anders duurt het laden van de pagina waarschijnlijk wel erg lang.
|||
|
|
|
|
|
#17 |
|
Like it Vertical
|
Heerlijke serie, was ik maar rijk..
Even paar verbeteringen. ![]() - De bouwput op de eerste foto is van dit waanzinnige project. Jouw link geeft de toren aan de andere kant van het bouwblok weer. - Op foto 30 is de spiegelende toren de Metropolitan Tower. Carnegie Tower is alleen die oranje toren: http://skyscraperpage.com/cities/?buildingID=307 |
|
|
|
|
|
#18 |
|
van Wanrooij
Likes (Received): 6
|
Hier krijgen wij natuurlijk nooit genoeg van! Dank voor het delen!
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Registered User
|
Graag gedaan.Tja....... ![]() Quote:
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Registered User
|
Deel 2 van de foto-serie start op de volgende pagina.
Vanwege de hoeveelheid maak ik de eerste pagina van deze reportage even "vol". Op pagina twee gaan het dan verder met de volgende deel van de foto-serie.
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|