daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old November 28th, 2011, 01:42 PM   #1
Gijsser
Registered User

Likes (Received): 0

Gezocht: transformatieproject!

Ik kom geregeld op dit forum vanwege de goede projectenoverzichten en nieuws. Nu ook maar eens lid geworden, waarbij ik meteen van de gelegenheid gebruik maak om hulp in te roepen.

Voor mijn masterscriptie Planologie doe ik onderzoek naar herstructurering/transformatieprojecten in Nederland voor en na de crisis en de nieuwe Wro. Nu ben ik nog op zoek naar één voorbeeldproject om te onderzoeken (drie andere heb ik al wel gevonden), deze moet echter aan een aantal voorwaarden voldoen.

1 Het project moet bestaan uit een functieverandering van een bedrijven- of industrieterrein, gemend gebruik mag ook.
2 Daarbij moet het bestemmingsplan na 2008 zijn vastgesteld en bij voorkeur ook het vaststellen van de grondexploitatie en grondverwerving na 2008 hebben plaatsgevonden (de grondverwerving minder van belang).
3 Als laatste moet het project, ondanks de economische crisis, enigzins succesvol verlopen. Dat betekent niet teveel vertraging of uit de hand lopende kosten.

Voor de duidelijkheid planvorming, zoals masterplannen en ontwikkelvisies mogen van voor 2008 zijn, en het project hoeft nog niet (in zijn geheel) gerealiseerd te zijn.
Na lang zoeken ben ik zelf bijna van mening dat een dergelijk project niet bestaat maar wellicht dat iemand hier het tegendeel kan bewijzen.

Alvast bedankt!
Gijsser no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 28th, 2011, 01:55 PM   #2
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 76

welke 3 andere projecten heb je gevonden dan?

edit: welkom trouwens
Old November 28th, 2011, 02:11 PM   #3
Gijsser
Registered User

De drie andere projecten zijn:

Binckhorst - Den haag
Paleiskwartier - Den Bosch
Waalhaeve - Nijmegen

Voor deze projecten zijn andere selectiecriteria van toepassing vandaar.
Voor bovenstaande vraag heb ik onder andere al gekeken (maar niet geschikt bevonden)
Maaswaard- Venlo
Haven Centrum - Apeldoorn
Grolsch brouwerij - Enschede
Deli terrein - Haarlem
Old November 28th, 2011, 02:11 PM   #4
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Misschien heb je wat aan één van de volgende (kleine) projecten.

Wipstrikpark, stukje verouderd bedrijventerrein (vroeger zat antiek- en meubel handel de Drakentoren er samen met dit kleine museum. De wijk zelf bestaat uit veel grote woningen langs de Wipstrikkerallee en het nieuwe straatje is gericht op het water van het Almeloos kanaal. Project is al opgeleverd (private partijen).
De Nieuwe Feniks, een fabriekslocatie (de Fenix) midden in een oud volksbuurtje aan de rand van de binnenstad. De Fabriek stond al lang leeg en is een tijdje terug gesloopt. De bouw van woningen is nu in volle gang (er zijn er net enkele opgeleverd, maar er moet nog een keer zoveel gebouwd worden). Hier de site van het project (woningcorporatie SWZ en privaat).
De Roode Molen, herontwikkeling van het Aloë-terrein.
Prinsenpoort, oude locatie van het ABN-Amro kantoor die nu in de IJsseltoren aan de andere kant van de A28 zitten. Hier moeten extra woningen voor de wijk de Veerallee komen en wat kantoren op de hoek A28-IJsselallee. Project sukkelt een beetje en loopt al lange tijd. Er zijn al ontwerpsessies met bewoners gehouden over de inrichting van het woongebied.

Als je iets meer wilt weten over de projecten (en er zelf niet uit komt met zoeken) dan moet je het maar even laten weten. Ik heb niet zoveel zin om alle info op te gaan zoeken als je er niets mee gaat doen.
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2011, 03:37 PM   #5
Oh?!
der Niederländer

Wellicht is Hart van Zuid (of deelplannen daarvan) in Hengelo iets voor je? Eén van de grootste na-oorlogse binnenstedelijke herstructureringsprojecten in het land waarbij 50 hectare aan oude fabrieksterreinen worden omgevormd tot woon- en werkmilieu's.

Verder gaat Thales te Hengelo een deel van het bedrijfsterrein omvormen tot de Thales hightech campus waar ruimte moet komen voor andere bedrijven. Wellicht is dat iets?

Last edited by Oh?!; November 28th, 2011 at 04:13 PM.
Oh?! no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2011, 07:54 PM   #6
peezet
Registered User

Hier een paar uit deze regio: of ze voldoen aan al je eisen weet ik niet zo 123.

Vlissingen, scheldekwartier
Goes, goese schans
Bergen op Zoom, Schelde veste (was Bergse haven)
Roosendaal, stadsoevers
Breda, via Breda
peezet no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2011, 07:59 PM   #7
emmer
Registered User

emmer's Avatar

Likes (Received): 21

Quote:
Originally Posted by Gijsser View Post
3 Als laatste moet het project, ondanks de economische crisis, enigzins succesvol verlopen. Dat betekent niet teveel vertraging of uit de hand lopende kosten.
Quote:
Binckhorst - Den haag
emmer no está en línea   Reply With Quote
Old November 29th, 2011, 10:36 AM   #8
Gijsser
Registered User

Quote:
Originally Posted by emmer View Post
Quote:

Quote:

Binckhorst - Den haag

Quote:

Binckhorst - Den haag
Paleiskwartier - Den Bosch
Waalhaeve - Nijmegen

Voor deze projecten zijn andere selectiecriteria van toepassing vandaar.
Binckhorst merk ik dus niet aan als een succesvol project

Verder bedankt voor de reacties alvast!

Hart van Zuid is zeker interessant maar al tijdje mee bezig voor zover ik weet, wellicht dat een deelproject binnen de kaders past.

De nieuwe Feniks in Zwolle zag er ook veelbelovend uit, daarover kon ik echter (op de woningen die te koop staan na) maar weinig info vinden
Old November 29th, 2011, 12:15 PM   #9
Oh?!
der Niederländer

Overigens is de Creatieve Fabriek te Hengelo ook nog in ontwikkeling. De oude fabriekspanden van Holec zijn en worden omgetoverd tot kantoor- en horecafunctie.
Old December 1st, 2011, 10:06 AM   #10
ZwolschKwartier
Bekijk m'n vingers maar..

ZwolschKwartier's Avatar

Quote:
<...>
De nieuwe Feniks in Zwolle zag er ook veelbelovend uit, daarover kon ik echter (op de woningen die te koop staan na) maar weinig info vinden
Het is wat lastig zoeken, omdat het terrein vroeger altijd de Fenix heette en nu als (nieuwe) Feniks wordt aangeduid.
http://www.zwolle.nl/wonen-leven/bou...e-gemeente.htm
http://www.rtvoost.nl/archief/default.aspx?nid=59054

http://www.google.nl/#hl=nl&site=&q=...w=1280&bih=895
ZwolschKwartier no está en línea   Reply With Quote
Old December 2nd, 2011, 12:22 AM   #11
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Eén succesvol project in Leeuwarden, momenteel in de afrondingsfase:
www.stbonifatiuspark.nl
railway stick no está en línea   Reply With Quote

Reply