daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojajôh?

Ojajôh? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools
Old December 19th, 2011, 04:15 PM   #921
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 483

^ Je hebt altijd twee Teds. Die in de pers, en de persoon zelf. En daar zit nog wel eens wat verschil in. Komt ook bij kijken dat hij zichzelf als woordvoerder van het complete nachtleven ziet.
Maar inderdaad, het valt ook niet te ontkennen dat de stijgende lijn er weer is. Wel zijn dat met name vaste locaties en niet feesten - die worden genekt door de hoge kosten. Juist in veel andere steden zijn nu die feesten, terwijl Rotterdam daar groot mee werd (en niet per sé met de vaste locaties).

en @bmd
Dat feest heeft 'ie zeker niet alleen gedaan (vroeger wel) en daar kwam wel even 25.000 euro subsidie bij kijken hè.
Maar goed ik heb me ontzettend vermaakt voor het eerst in lange tijd

Sponsored Links

Old December 19th, 2011, 07:11 PM   #922
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 58

Quote:
Originally Posted by Prachtig View Post
Wel opvallend dat iedereen Langebach nu weer ziet als notoire zeikerd door het suggestieve citaat van Westpoort. Wie het gehele artikel namelijk had gelezen zag juist een tamelijk hoopvol gestemde Langebach die vond dat het de afgelopen tijd weer de goede kant op gaat met het Rotterdamse nachtleven. In ieder geval kwam hij niet over als iemand die de hoop heeft opgegeven.
Dit bepaalde citaat kan misschien suggestief overkomen wat betreft Rotterdam daarom hieronder de tekst van het gehele artikel over/ met Langebach in het NRC van zat 17 dec:

Ted Langenbach (52), grondlegger van de eens zo vermaarde dansclub Now & Wow, maakt na vijf jaar zijn rentree als multiartiest in ‘zijn’ Rotterdam. Vanavond beleeft het festivalNow & Wow de eerste editie, onder de noemer ‘Fest’. „Mensen zoeken afleiding en vertier, een uitlaatklep.”

Sprekend - Ik vier al 30 jaar mijn verjaardag niet meer
tekst Mark Hoogstad en Ringel Goslinga

Levend magazine
„Now & Wow staat voor veel mensen gelijk aan een heel grote, smakelijke taart. Wij zien het als een levend magazine, dat zaterdag opnieuw wordt uitgebracht. In de vorm van een festival ditmaal. Met bandjes, deejays, iconen, theater, beeldende kunst, mode, design, noem maar op. Het oude en nieuwe publiek moeten samenkomen. Dat is het doel. De laatste jaren heeft iedere subcultuur zich teruggetrokken in zijn eigen feestje, zeker hier in Rotterdam. Dat willen wij doorbreken. Alle ijsschotsen moeten weer samensmelten.

„Zeker bij de allerjongste generatie – de jongens en meisjes van pakweg zestien, zeventien jaar – is sprake van ‘overcommunicatie’. Ruiken, voelen en proeven doen ze nauwelijks meer, de hele dag zijn ze in de weer met hun smartphone en hun iPad. Het echte leven ontgaat ze. In Rotterdam doen we vooralsnog twee festivals per jaar, te beginnen in de Maassilo. Vanuit steden als São Paulo en Berlijn is ook belangstelling getoond, dus wie weet gaan we de grens over.”

Lady Gaga
„Now & Wow is een sterk merk en een cool brand, dus hebben we de naam intact gehouden. Ons motto is ook hetzelfde gebleven: breed profileren, diep confronteren. Maar we brengen geen kopie van het verleden. We herdefiniëren de actualiteit en brengen het publiek in contact met artiesten van wie ze later zeggen: hé, die heb ik ooit als een van de eersten zien optreden. Zoals we dat ooit met Lady Gaga hebben gedaan. Die kwam voor duizend euro naar Rotterdam. Daar praten mensen nu nog over.”

Verhuurschuren
„Hans Vervat [oud-wethouder en havenondernemer] zei ooit tegen mijn partner Pietra en mij: jullie hebben 20 miljoen euro voor de stad verdiend. Ik denk dat het waar is. Met Now & Wow hebben we Rotterdam vanaf eind jaren negentig stevig op de kaart gezet als uitgaansstad. Elke zaterdag was het feest, en dat waren geen dertien-in-een-dozijn-avonden. Allerlei verschillende subculturen kwamen thuis in een avant-gardistische huiskamer. Dat was onze kracht, onze bijdrage aan de stad. Vrijwel niets hebben we van onze creatieve inbreng teruggezien. Dat steekt. Anderen gingen met onze ideeën aan de haal: de copycats en de slechteriken van het snelle geld en hun verhuurschuren. In zekere zin zijn we het slachtoffer geworden van ons eigen succes, ja.”

Rotterdam
„Met Rotterdam onderhoud ik een haat-liefdeverhouding. Al jaren. Ik ben hier geboren, mijn familie komt hier vandaan. Maar de laatste jaren zijn er momenten geweest dat Pietra en ik dachten: we gaan weg, we hebben hier niets meer te zoeken. Zoals vlak na het debacle met poppodium Watt, toen horecapartijen en bestuurders elkaar in haren vlogen, waardoor ik [als creatief directeur] uiteindelijk 150.000 euro ben kwijtgeraakt, geen feesten meer kon organiseren en last had van reputatieschade.

„Ik was woedend, ook al kan je zeggen dat ik misschien naïef ben geweest. Ik wilde zo graag weer mijn eigen avonden organiseren dat ik zonder al te veel nadenken destijds heb getekend voor Watt. Te gretig, ja. Ik dacht: het stadhuis beschermt me wel in geval van nood. Niet dus. Ze hebben me als een baksteen laten vallen.”

Mopperen
„Pietra en ik hebben de laatste jaren niet stilgezeten. We hebben [modemerk] G-Star geadviseerd en onder hun vlag feestjes gegeven in Berlijn, Barcelona, New York, ja, zelfs in Amsterdam. Daarnaast was ik cultureel adviseur in Eindhoven. In Rotterdam deed ik niet meer dan een beetje op mijn fietsje rondrijden en constateren dat het uitgaansleven tot stilstand was gekomen.

„Zelf kwam ik niet aan de slag, ik ging een beetje mopperen in de kranten. Want het leek wel of ik een beroepsverbod had. Maar die kritische noten over oneerlijke concurrentie bijvoorbeeld werden niet gewaardeerd op het stadhuis. Heel frustrerend. En bij de slager en de taxichauffeur moest ik intussen maar uitleggen waarom de stad wel 50 miljoen in een Jongerenjaar stak en wij met de nek werden aangekeken. Mijn woede trapte ik weg in de sportschool. De grootste ergernis heb ik achter me gelaten. Ik mag weer aan de slag, ik ben weer blij.”

Veiligheidsindustrie
„Feit blijft dat Rotterdam denkt in stenen en cement en in Koolhaas-torens, maar niet in mensen. Iconen zijn verwaarloosd. Onbegrijpelijk. Voor een stad die kampt met een hoge werkloosheid, die relatief veel armoede kent en beschikt over een grotendeels leeg centrum. Maak je stad aantrekkelijk, zodat de studenten en andere high potentials hier blijven en in Rotterdam hun geld uitgeven. Zodat werkgevers deze kant opkomen. Maar in plaats van de entrepreneurs en de forecasters te koesteren wordt hen het werken onmogelijk gemaakt door een wirwar aan regeltjes en door die overspannen veiligheidsindustrie.

„Het is vooral de bemoeizucht van de politiek met de jongerencultuur die me ergert. Zeg maar het links populisme en de idiote gedachte dat alles maakbaar is, terwijl politici en ambtenaren in werkelijkheid vijf jaar achter de vraag aanhobbelen. Daar strijd ik tegen, net zoals ik strijd tegen de eenvormigheid. Dat iedereen in hetzelfde jasje rondloopt, met dezelfde schoentjes, enzovoort.”

Penopauze
„Mijn leeftijd is geen teer punt, maar is het relevant om in een stuk te melden dat ik 52 ben? Mijn antwoord is ‘nee’. Omdat veel lezers dan toch zullen denken: ach ja, die Langenbach, die zit in zijn penopauze. Terwijl dat de grootst mogelijke onzin is. Nog regelmatig word ik op straat aangesproken door zeventienjarigen. Dus hoezo ‘ouwe lul’? Ik vier al dertig jaar mijn verjaardag niet meer, ik voel me ook geen 52. Nog elke dag ga ik naar de sportschool, ik rook en ik drink niet. Leeftijd is in mijn kringen ook geen issue. In Berlijn staan mensen van 17 en 67 samen op de dansvloer, dus waar praten we over?”

Eurocrisis
„We zijn zaterdag uitverkocht. Zo’n vierduizend mensen hebben een kaartje [à 25 euro] gekocht, onder wie veel vrouwen. Dat laatste verbaast mij niet. Rotterdam is een ongelooflijke machostad, met veel te weinig mogelijkheden voor vrouwen en homoseksuelen. Onze programmering is grotendeels een verrassing. Namen ontbreken op onze flyers. Vrouwen komen voornamelijk voor de sfeer, mannen vooral voor de namen.

„We hadden ook geen beter moment kunnen kiezen. De eurocrisis slaat iedereen lam. Mensen hebben behoefte om al dat negativisme te ontvluchten. Ze zoeken afleiding en vertier, een uitlaatklep. Die bieden wij. Op straat worden we aangeklampt: goed dat we weer feesten organiseren. Dat enthousiasme, vaak van volslagen onbekenden, werkt aanstekelijk.”

Social media
„Sinds afgelopen zomer hebben we ons team uitgebreid met een paar jonge, enthousiaste gasten die goed thuis zijn in de social media. Dat was nodig, hoewel ik ook wel weet wat Facebook is en hoe dat werkt. Toch ben ik van de old school: beetje sms’en, dat werk. Ik twitter zelden. Af en toe kan ik knap chagrijnig zijn en op zulke momenten is het niet handig om je emoties met iedereen te delen.”

Partypaus
„Filmmaker Jan Louter heeft een documentaire over Pietra en mij gemaakt, die vorig jaar in première is gegaan. Zijn opzet was om te laten zien welke betekenis ik als ‘partypaus’ voor de stad heb en heb gehad. Maar ja, door de ondergang van Watt werd het een beetje een triest verhaal. Onze kwetsbare kanten kwamen daardoor ook ruim aan bod. Mensen bleken verbaasd. ‘Zijn jullie dat?’ Ja, dat zijn wij. Of beter: dat waren wij. Want zo zie ik het: met het festival Now & Wow sluiten we een nare periode af.”
Westpoort no está en línea   Reply With Quote
Old December 20th, 2011, 10:56 AM   #923
Stratosphere 2020
Registered User

Stratosphere 2020's Avatar

Likes (Received): 260

Quote:
Originally Posted by Sol View Post
Ga alsjeblieft niet criminaliteit en terrorisme door elkaar halen.
Ik heb het niet over terrorisme. Er waren voor 9-11 politie mensen op grote CS en wereld trein stations.
Old December 20th, 2011, 11:00 AM   #924
Stratosphere 2020
Registered User

Stratosphere 2020's Avatar

Likes (Received): 260

Quote:
Originally Posted by Bouwmaardoor View Post
Opgegeven? Dan gaat hij nu toch niet zo'n groot feest organiseren? Verder zie ik hem vaak met uitgaan bij Perron of ergens in de Witte de With en vaak loopt hij dan met een glimlach op zijn gezicht. Het gaat hem vooral niet snel genoeg volgens mij, maar door de komst van Vief&Vuig, Toffler, Perron, NRC, Bird en de Pakhuis feestjes heb je wel weer wat te kiezen.

True, ik zie hem ook vaak bij Perron, Rotown en Witte de Wit, duidelijk naar zijn zin. Hij is samen met zijn vriendin wel een leuke verschijning in de stad in ieder geval.
Old December 20th, 2011, 11:20 PM   #925
s.toma
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Partypaus
„Filmmaker Jan Louter heeft een documentaire over Pietra en mij gemaakt, die vorig jaar in première is gegaan. Zijn opzet was om te laten zien welke betekenis ik als ‘partypaus’ voor de stad heb en heb gehad. Maar ja, door de ondergang van Watt werd het een beetje een triest verhaal. Onze kwetsbare kanten kwamen daardoor ook ruim aan bod. Mensen bleken verbaasd. ‘Zijn jullie dat?’ Ja, dat zijn wij. Of beter: dat waren wij. Want zo zie ik het: met het festival Now & Wow sluiten we een nare periode af.”
Weet iemand waar deze docu te koop/te zien/te huren/te downen is? En wat is de hele naam van de docu?
s.toma no está en línea   Reply With Quote
Old December 22nd, 2011, 01:22 PM   #926
openhaard
Highrise Runner

openhaard's Avatar

Likes (Received): 8

Wanneer je het over het imago van Rotterdam hebt, dan is het interessant om eens te zien welke persoonlijke factoren dit (door de tijd heen) bepalen. In de jaren 80 van de vorige eeuw was Rotterdam vooral een stad met veel kale bouwvlakken, waar spoedig vele nieuwe bouwontwikkelingen kwamen. Voor mij is dit het positieve aan Rotterdam, een stedelijke dynamiek die zich manifesteert in veel bouwprojecten, met name op het gebied van hoogbouw. Maar ik zie toch veel gemiste kansen. Rotterdam is toch vooral een autostad. Getuige de brede wegen, parkeergarages en verkeersdruk. Die heeft negatieve effecten voor de leefbaarheid van met name bewoners, en de diverse gemeentebesturen hebben al dan niet door hun eigen incompetentie weinig gedaan om de leefbaarheid op dit punt te verbeteren. Rotterdam is eigenlijk helemaal niet innovatief. De vergroening en verduurzaming heeft op wat marketing kreten na geen vorm gekregen. Een werkstad is het met alle uitkeringstrekkers ook zeker niet. Wel een actieve stad, maar geen creatieve stad. Een creatieve stad zou immers alles doen om deze klasse te verwelkomen, waarbij groen, leefbaarheid en innovatie op 1 zouden moeten staan. Alle voorwaarden zijn overigens wel aanwezig voor stedelijke innovatie: verdichting door middel van hoogbouw, een betere fietsinfrastructuur en een versneld streven naar een schoner stedelijk milieu kan direct versterkt worden. En toch verwacht ik er weinig van. De PVDA kan als hoofdschuldige worden aangewezen, maar van overige partijen, bijvoorbeeld de leefbaren, hebben we ook niets gezien.
Old December 22nd, 2011, 07:20 PM   #927
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 1505

De metro berichtte vandaag zo over uitgaan in Rdam:

Quote:
De wederopstanding van het Rotterdamse uitgaansleven
De Rotterdamse uitgaansscene op sterven na dood? • Het afgelopen jaar schoten nieuwe en heropende horecazaken juist als paddenstoelen uit de grond • Metro maakte een selectie van welke Rotterdamse hotspots er het afgelopen jaar zijn gesloten en welke erbij zijn gekomen
1

Gesloten
Catwalk
Deze club in de voetgangerstunnel onder het Weena sloot na een conflict met de eigenaar, bierbrouwer Heineken. Volgens bronnen zou de club geldproblemen hebben en de huur niet meer kunnen betalen. Sympathisanten liepen uit protest tegen de sluiting een Silent CatWalk Rave, een stille tocht met koptelefoons naar het stadhuis, maar dat heeft niet mogen baten.

Plan C
Deze maand nog sloot Plan C in de Oude Haven na bijna dertig jaar de deuren. Als theatercafé begonnen en later podium en discotheek kwamen er de laatste jaren steeds meer klachten over geluidsoverlast binnen.

Heidegger
Muziekpodium Heidegger bij de Laurenskerk zweeft op het randje van faillissement. Na vele eigen investeringen dreigt - ‘het subsidievrije’ - poppodium ten onder te gaan. Opstartmoeilijkheden, tegenvallende programmeurs en bezoekersaantallen hebben ge*leid tot een flink gat in de financiën. Of Heidegger echt gesloten is, is nog de vraag, maar de programma-agenda is voorlopig leeg.

Geopend
Baja Beach Club
Dit Rotterdamse paradijs voor bikinibabes en spierbundels ging vorig jaar failliet maar beleeft vandaag de grote opening op de nieuwe locatie op het Stadhuisplein. Gisteren konden vips weer van de bekende bodyshots genieten, vanaf vandaag is de zomerse club geopend voor iedereen.

In den Chique Poes
De Rotterdamse gayscene kan sinds deze maand ook terecht op het Westelijk Handelsterrein. In feestcafé In den Chique Poes wordt vooral gezellige Hollandse muziek gedraaid.

Lef
Een deur verder op het Westelijk Handelsterrein zit Bar Lef, ook weer terug van weggeweest. Deze gaybar zat eerst bij het Schouwburgplein en er zou sprake van zijn dat de eigenaar een grote gay-discotheek zou openen in het pand waar voormalig club Watt zat. Uiteindelijk hebben ze nu dus hun plekje gevonden in het Scheepvaartkwartier.

Perron
Dit tijdelijke cultuurpodium zit in het oude postgebouw aan de Schiestraat, bij het oude station Hofplein. Techno en electrominded Rotterdam kan hier elke vrijdag en zaterdag los gaan. De andere dagen is er ruimte voor culturele activiteiten.

Beurs
Wederom een zaak die terug is van weggeweest. Ditmaal wel op dezelfde locatie ging dit jaar studentencafé en club Beurs weer open. Voor weer ouderwets pilsen, in een spiksplinternieuw interieur.

Toffler
Een nieuwe underground dance-club op de locatie waar voorheen Catwalk zat (de oude voetgangers*tunnel onder het Weena). Na een grootschalige verbouwing kunnen Catwalkfans weer hier terecht voor een dansje.

Bird
Ook jazz werd dit jaar weer nieuw leven ingeblazen en wel op jazzpodium BIRD onder de Hofbogen. Allerlei muzikanten die hun roots hebben in de black music treden hier op. Honger tijdens deze optredens? Je kunt hier ook een hapje eten in het Italiaanse restaurant.

Nieuwe Oogst
Na een flinke vertraging opende dit jaar cultuurpodium Nieuwe Oogst in de Maassilo. Dit voormalig Urban Culture Podium bezorgde de Rotterdamse gemeenteraad heel wat hoofdpijn vanwege de miljoenen kostende verbouwing. De Nieuwe Oogst zet vooral in op ‘groot*stedelijke cultuur’.

Vief+Vuig
Dansen op undergroundsounds op een afterparty en daarna gelijk door naar een gezond ontbijtje en een muzikaal optreden. En dat alles in één tent. Op de Kruiskade in de voormalige Club zonder Concessies zit Vief+Vuig. Dit is een nieuwe concept, of eigenlijk twee concepten. Bij Vief draait het om groen en bewust en kun je biologisch eten. In de kelder bij Vuig kun op clubavonden terecht voor het hardere werk: dj’s draaien hier op oude platenspelers en het interieur is mede gemaakt door kunstenaars.

Blender
Ook de Witte de Withstraat kon rekenen op wat nieuwkomers, waaronder hotspot Blender op de hoek met de Schiedamsevest. In dit etablissement met industriële setting kun je dineren, cocktails drinken en dansen tot in de laatste uurtjes.
metronieuws.nl
jb_nl está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 17th, 2012, 06:45 PM   #928
hoogbouwe
Registered User

hoogbouwe's Avatar

Likes (Received): 117

Ik kon geen betere topic vinden:

'Rotterdam scoort teleurstellend laag als cultuurstad'

De Rotterdamse PvdA is geschokt over de lage positie van Rotterdam op de cultuurkaart van Nederland. Rotterdam eindigde dit jaar op de 19e plaats. Fractievoorzitter Richard Moti spreekt van een teleurstellend lage score en wil van het college van B&W weten hoe dit mogelijk is.

De cultuurkaart is een landelijke index van podiumkunsten, beeldende kunst, erfgoed, letteren en film. Volgens de PvdA schaadt de lage klassering het imago van Rotterdam, terwijl de gemeente volgens Moti landelijk het hoogste bedrag per inwoner aan cultuur uitgeeft, namelijk zo'n 150 euro.

Nummer één op de cultuurkaart is Amsterdam, dan volgen Groningen en Utrecht.

Uit onze regio eindigde Dordrecht op de culturele ranglijst als 23e, Schiedam als 46e, Vlaardingen als 48e en Spijkenisse bungelt onderaan de top 50 van culturele steden.

Rijnmond
Old January 17th, 2012, 07:11 PM   #929
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 5520

Wou hem ook al posten maar jij was dus iets eerder.
Weinig verrassend na al die bezuinigingen.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2012, 07:22 PM   #930
Dam
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by hoogbouwe View Post
De cultuurkaart is een landelijke index van podiumkunsten, beeldende kunst, erfgoed, letteren en film.
Cultuur in de zeer enge zin. In mijn ogen is cultuur een stuk breder dan dat.
Dam no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2012, 07:46 PM   #931
Kinkel
Registered User

Likes (Received): 180

Breder dan dat? Verklaar u nader; dit lijkt me toch een vrij brede omschrijving van culturele uitingen?
Werk aan de winkel voor Rotterdam. Wel zuur dat alles wat hier wordt uitgevonden, vervolgens weggekocht wordt door Amsterdam. Voorbeeld: vorige directeur Kunsthal -> Rijksmuseum, directeur De Doelen-> Concertgebouw. Niet toevallig beiden Belgen..
Kinkel no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2012, 07:58 PM   #932
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 157

Cultuurhistorisch erfgoed is ook een belangrijke factor en met dank aan de Luftwaffe scoort Rotterdam niet zo goed op dit onderwerp.....

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz no está en línea   Reply With Quote
Old January 17th, 2012, 09:19 PM   #933
Rotterdam Fascinates
Registered User

Rotterdam Fascinates's Avatar

Likes (Received): 23

Ik begrijp maar weinig van die ranking. Instituten als Ahoy, Luxor, Boijmans van B., NaI, de Doelen zijn van landelijke allure. De Kunsthal en Blijdorp niet te vergeten.

Vlaardingen, Schiedam en Spijkenisse stonden ook laag wat zou betekenen dat deze regio zeer onevenredig weinig cultuur huisvest naar haar omvang en Nederlands gemiddelden. Dat kan natuurlijk niet, net zo min dat Delft wat boven Rotterdam staat op kan boksen tegen bovenstaande opsomming van Rotterdamse cultuurinstituten.

Bovenal: Rotterdam is Festivalstad van de Wereld in de categorie 500.000 -1.000.000 inwoners!!!
Old January 17th, 2012, 09:25 PM   #934
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 401

Quote:
Originally Posted by hoogbouwe View Post
Uit onze regio eindigde Dordrecht op de culturele ranglijst als 23e, Schiedam als 46e, Vlaardingen als 48e en Spijkenisse bungelt onderaan de top 50 van culturele steden.
en als je dit nou eens zou aggregeren, hoeveel zou rotterdam dan staan. vast een stukje hoger en dan is het zo slecht nog niet. misschien moet valeri gergiev nog eens langs komen. wat een held.
bthj no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2012, 11:20 AM   #935
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1004

Het is wel een rare lijst zag ik. Leeuwarden stond ook erg hoog en Den Bosch. Ik ben dus wel benieuwd hoe die berekening is gegaan en wat de invloed van een historische binnenstad is. Want ja, die hebben we niet, maar we hebben wel een prachtige moderne binnenstad maar ja dat is blijkbaar geen cultuur en trapgeveltjes wel...

Rotterdam heeft met musea van internationale allure (Boijmans, Wereldmuseum, Kunsthal, NAI) en festivals van internationale allure (IFFR, Architectuur Biennale etc) toch echt wel meer te bieden dan Leeuwarden, met alle respect.
Old January 18th, 2012, 12:34 PM   #936
SASH
Registered User

SASH's Avatar

Likes (Received): 2050

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Ik ben dus wel benieuwd hoe die berekening is gegaan en wat de invloed van een historische binnenstad is.
Je vraag beantwoord je vraag zelf al. Namelijk omdat Rotterdam geen 'Hollandse kneuterigheid' heeft en kent.
SASH no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2012, 02:40 PM   #937
Nemo

Nemo's Avatar

Likes (Received): 69

Ik denk dat het wel klopt, want Blijdorp, Ahoy of het bezit van een oude binnenstad moeten niet veel uitmaken. Het is al jaren bekend dat vergeleken met Den Haag, Amsterdam of bijv. Leiden, de Rotterdamse bevolking per saldo heel weinig uitgeeft aan cultuur.

Boymans is het enige museum van internationale statuur en samen met de Kunsthal organiseert het tentoonstellingen, maar meestal bestemd voor een relatief klein publiek. Je gaat 10x makkelijker met de kinderen naar het Van Gogh, dan naar Boymans of KH.

In Amsterdam en Den Haag is een gigantisch aanbod aan veel laagdrempeliger cultuur voor de lokale bevolking. Ik merk sinds ik in Leiden woon en vaak in Amsterdam ben - een enorm verschil met Rotterdam en omstreken waar ik ben opgegroeid. Het Koninklijk Concertgebouw bijvoorbeeld is de drukstbezette concertzaal ter wereld - en er zitten niet/nauwelijks toeristen, zelfde geldt voor het Operagebouw of Muziekgebouw aan het IJ. Dus meer toeristen in een stad is geen argument. Bovendien hebben Den Haag en Amsterdam per saldo een veel hoger opgeleide bevolking, die veel meer uitgeeft aan cultuur danin de Maasstad.

Je ziet het in Rotterdam terug in de 'crap' aan bioscopen, het gebrek aan echte podia voor muziek en theater, de ronduit matige musea op Boymans na, een zakelijke universiteit die geen onderdeel uitmaakt van de stad en daardoor weinig spin-off genereert etc. etc.
Old January 18th, 2012, 04:58 PM   #938
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1004

Behalve dat je onzin praat over de musea stelt niemand hier ter discussie dat Amsterdam bovenaan staat op die lijst. Het gaat erom dat Rotterdam onder steden als Groningen, Leeuwarden en Den Bosch staat. Met alle respect maar dan word ik nieuwsgierig naar de manier van meten.

Last edited by Skyscrapercitizen; January 18th, 2012 at 10:27 PM.
Skyscrapercitizen no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2012, 10:11 PM   #939
stapas
Registered User

Likes (Received): 21

Ik heb jaren in kleinere stadjes gewoond, en moet ook zeggen dat het cultuuraanbod in Rotterdam voor een stad van 600000 inwoners eerder beperkt is. En vooral gericht op grotere events, en niet zozeer op kleinere zaken. Dat de stad veel uitgeeft verwondert me niet - dat past bij het plannings- en maakbaarheidsgeloof van de stad.
Het zou ook niet de eerste keer zijn dat ik in de Doelen ben voor het optreden van een wereldster of ensemble, om vast te stellen dat de zaal niet eens 3/4 vol zit. Terwijl dezelfde artiest in Amsterdam of Brussel maanden van tevoren is uitverkocht. - Het ligt dus niet enkel aan het aanbod, maar ook aan de vraag.

En inderdaad, een universiteit op een bedrijvenpark aan de rand van de stad die de vooral aandacht heeft voor het praktische en het opleiden van praktijkgericht mensen draagt hier weinig aan bij.

Het grootste stuikelblok volgens mij is die gewoonte in Rotterdam om het altijd maar weer over niet lullen maar poetsen of handen uit de mouwen te hebben. De stad cultiveert zo gewoon anti-intellectualiteit. Als hoogopgeleide voel ik me erg slecht bij dit soort slogans - niet te veel nadenken; eerst schieten en daarna denken....
stapas no está en línea   Reply With Quote
Old January 18th, 2012, 10:24 PM   #940
Sol
Registered User

Sol's Avatar

Likes (Received): 487

Als hoogopgeleide voel ik me juist prettig bij de slogan niet lullen maar poetsen.

Ik heb zojuist het boek Do More Faster gelezen over internet start ups en wat blijkt: aan de relaxte en zo geprezen westkust van de VS denken ze exact zo. Zo blijft er tijd en geld over om van het cultuuraanbod te genieten.

Overigens bindt de EUR zich steeds meer aan de stad. Zelfs meer dan de Utrechtse Universiteit die zelfs buiten de ring is gevestigd terwijl de EUR ook een grote faculteit midden in de stad heeft.
De EUR heeft ook meer te bieden dan alleen economische studies. Zo kun je er ook terecht voor sociologie, geschiedenis en psychologie.

Reply

Thread Tools

Posting Rules