daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra

Mobil & Infra » Fiets / Vélo | Luchthavens / Aéroports | Openbaar Vervoer / Transport en Commun | Spoorwegen / Chemins de fer | Water / Maritime | Wegen / Routes

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old May 6th, 2009, 03:49 PM   #21
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 129

Quote:
Originally Posted by Nemo View Post

Ik geloof dat je Amsterdam Centraal nu wel heel erg tekort doet.

@Themo: In Nederland is men heel vertrouwd met kaal beton. Het verschil is dat men in Belgie schijnbaar vaak niet in staat is om maagdelijk wit beton af te leveren. Dat zie je werkelijk bij alle infrastructurele kunstwerken. Dat valt me altijd weer op. Bovendien hoeft in NL niet alles aangekleed te worden. De tramtunnel in Den Haag is een prachtig voorbeeld van hoe mooi kaal beton kan zijn en hoe creatioef je het kan toepassen.
Nogmaals: er is bewust gekozen voor dit soort beton. Jij ziet liever wit beton (wat men in België uiteraard niet kan afleveren), maar hier is er dus gekozen voor dat grijze beton voor een 'industriële' look. Tja, "les goûts et les couleurs..."

Quote:
En daarnaast reageer ik enkel op het spectaculaire gehalte van de nieuwbouw in Antwerpen SC. Het is mooi en prima en spectaculair vanwege de grootte, maar architectonisch vind ik het lang niet zo bijzonder als wordt gesuggereerd. Zijn er dan zulke speciale materialen toegepast? Of is het gewaagd? Is de vormgeving zo speciaal? Ik bedoel, als de kap van Amsterdam CS, de kap van Den Haag CS of van Rotterdam CS gewoon is, wat werd gesuggereed, dan is de nieuwbouw van Antw-CS dat in mijn optiek ook. Dat is wat ik bedoelde.
Kijk, het is je goed recht Antwerpen Centraal maar 'gewoontjes' te vinden. Maar je moet natuurlijk naar het totaalplaatje kijken: de combinatie van oud en nieuw. De koepel, de verdiepingen + tunnels (zonder verzakkingen van andere gebouwen, ik dacht uit Amsterdam andere verhalen te horen ), het shoppinggedeelte, de cafés en restaurants (nog niet allemaal klaar), de centrale (ticket)hal, maar ook de omgeving met het vernieuwde Astridplein, de De Keyserlei, de Zoo. De combinatie van dit alles maakt dat iedereen die hier de trein uitstapt toch enige 'waaw'-ervaing heeft.

Quote:
Het valt me ook op dat zodra er kritiek op Antwerpen komt, Antwerpenaren reageren als in de wiek geschoten. Maar goed daar staan ze op het Be-forum om bekend. Moet ik al mijn post met bloemetjes versieren?
Het CS ligt nogal gevoelig, ja, dat geef ik toe. Maar voor de rest zijn de Antwerpenaren zéker niet meer of minder gevoelig aan kritiek dan andere stedelingen. Kijk bv. maar naar de Antwerpen vs. Brussel-discussies

Last edited by Thermo; May 6th, 2009 at 03:56 PM.
Thermo no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old May 6th, 2009, 05:10 PM   #22
Rotterdam A
Registered User

Likes (Received): 1

@Nemo. Ok, die van Amsterdam zijn meer dan ok. Het kwam er verkeerd uit. Ik zet ze onder die van Antwerpen, maar boven de rest.
Rotterdam A no está en línea   Reply With Quote
Old May 6th, 2009, 05:29 PM   #23
Nemo

Nemo's Avatar

Likes (Received): 41

@Thermo

Dank voor de relaxte reactie. Jij laat tenminste zien dat het ook normaal kan.

Nou, gewoontjes vind ik Antwerpen sowieso niet, zoals ik al zei:
Quote:
De oudbouw, die is geweldig en maakt het één van de mooiste stations van de wereld.
en natuurlijk is het als geheel supermooi. De kritische noot was enkel wat betreft de nieuwbouw. Vanwege de grootte en ruimte is het indrukwekkend. Maar ik kijk er met een architectuurblik naar. Natuurlijk is die mening persoonlijk. Maar het is gewoon mijn beleving als ik uit de trein stap in de tunnel onder Antwerpen CS.

Je kunt het een industriële look noemen, maar ik vind het meer een gebrek aan creativiteit in de afwerking door de architect. Juist omdat België al zoveel grauwe betonstations heeft zoals Brussel snap ik een dergelijke 'look' in een nieuw (!) station niet.

Last edited by Nemo; May 6th, 2009 at 05:40 PM.
Nemo no está en línea   Reply With Quote
Old May 6th, 2009, 06:41 PM   #24
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 129

Ok, dat gezegd zijnde, moet ik ook zeggen dat de Amsterdamse (en andere Nederlandse) stations die zullen vernieuwd worden (of al zijn) er schitterend uitzien.

Algemeen gesproken staat NL wat dat soort infrastructuur betreft voor op België, al is Vlaanderen aan een serieuze inhaalbeweging bezig (station + omgeving Brugge, Gent, Leuven, Mechelen, Antwerpen, Hasselt,...).

image hosted on flickr

Last edited by Thermo; May 6th, 2009 at 07:00 PM.
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old May 7th, 2009, 12:18 AM   #25
Bazar
Brussels sprout

Likes (Received): 38

Quote:
Originally Posted by Thermo View Post
Algemeen gesproken staat NL wat dat soort infrastructuur betreft voor op België, al is Vlaanderen aan een serieuze inhaalbeweging bezig (station + omgeving Brugge, Gent, Leuven, Mechelen, Antwerpen, Hasselt,...).
Zeg maar 'België' Thermo (o.a. Luik, Bergen, Namen, Brussel-Schuman en zelfs Charleroi-Sud krijgen een serieuze opknapbeurt in en rond het station...)
Bazar no está en línea   Reply With Quote
Old May 8th, 2009, 07:01 PM   #26
Unkown Student
Registered User

Unkown Student's Avatar

Likes (Received): 0

Om terug te keren naar architectuur van de gebouwen: mijn favorieten zijn Rotterdam, Utrecht, Delft en Arnhem (van die laatste stad had ik nog nooit gehoord!).

Hoewel het eerder al vermeld was, zien het er zeer functionele stations uit! Dit is een zeer positieve zaak, een must. Toch mist Nederland in mijn ogen, een project a la Luik-Guillemins. Een kathedraal van een station!

Maar Nederland staat qua stedenbouw en stations jaren voor op België. Alleen het verschil in architectuur viel mij wat op
Unkown Student no está en línea   Reply With Quote
Old May 10th, 2009, 02:21 PM   #27
jonas.coryn
Registered User

jonas.coryn's Avatar

Likes (Received): 0

fijne renders allemaal van die stations
jonas.coryn no está en línea   Reply With Quote
Old January 8th, 2012, 05:52 PM   #28
Meurisse
Architect-Urbanist

Meurisse's Avatar

Likes (Received): 46

capaciteitsverhoging van snelwegen in Nederland...

Quote:
Originally Posted by ChrisZwolle View Post
Largest road investment ever greenlit

The Schiphol - Amsterdam - Almere megaproject has gotten the green light today. All 41 appeals against the record of decision were rejected by the Council of State today. This means the € 4.4 billion project can proceed. Construction is expected to begin almost immediately.

The project consists of the upgrading of the A1-A6-A9/A10 corridor between Schiphol Airport, Amsterdam and Almere, by adding signicant road capacity. Construction will begin early 2012 and be completed around 2018 - 2020. It will be phased, starting in Amsterdam and turn eastwards towards Almere, then proceeding along A9.

The A1 motorway will be widened to as much as 12 lanes, with 2x5 lanes, 2 reversible lanes and 2 bus lanes. This section is forecasted to carry 317 000 vehicles per day by 2035.

The A6 motorway will be widened from 2x3 to a 12-lane setup with 3+2+2+2+3 lanes, also with reversible lanes to Almere, and 4x2 lanes until the northeast side of Almere.

The A9 will be widened to as much as 12 lanes in Amsterdam-Zuidoost, partially within a land tunnel. This section will also get reversible lanes. Furthermore, the A9 will be widened to 2x4 lanes westwards to Badhoevedorp, also with a land tunnel in Amstelveen. Finally, the A10 will be widened to 2x4 lanes in eastern Amsterdam.

All interchanges will be rebuild. Over 100 bridges, overpasses and tunnels will be reconstructed.

The massive road project is an answer to the 2006 canceling of a 2x2 motorway between A6 and A9, southeast of Amsterdam. The result is a far more impressive motorway project, adding hundreds of additional lane kilometers.

Project extents:

Quote:
A map of the new Muiden aquaduct. To the left is Amsterdam, to the right Almere / Amersfoort.

The aquaduct will have 5 lanes each way, plus a two-lane reversible, enabling 7 lanes in the peak direction. And from the looks of it, it has space for 2x6 lanes (or a wider reversible). Of interesting note, the two-lane busway has been scrapped from the aquaduct compared to the initial design. Weird that I didn't notice this before.

This is the A1/A6 interchange Muiderberg. This section features up to 6 lanes each way before/after the interchange, plus a two-lane reversible. That's 14 lanes for you. The double bus lane further west has been scrapped, it was originally planned to feature it all the way west towards Amsterdam, but probably cut because it's somewhat overkill because the A1 won't be very congested anymore with this amount of capacity.

Here we have the approach to interchange Diemen, the widest section of the entire SAA project. It's just west of a new interchange and features 2 bus lanes, 2 merging lanes from the exit, 6 mainline lanes, 2 reversible lanes, another 6 mainline lanes and 2 merging lanes to the exit. That's a grand total of 20 lanes.

Old January 10th, 2012, 04:51 PM   #29
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 196

Ik heb de eerste post van deze draad geüpdate omdat enkele renders verdwenen waren en de informatie deels achterhaald was.

Voor de huidige stand van zaken m.b.t. de treinstations van Amsterdam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS, Utrecht CS en Delft hierbij een overzicht:

AMSTERDAM CENTRAAL
Quote:
Originally Posted by Wuppeltje View Post

Luchtfoto van het stationseiland.

De RDAM wordt langzamerhand zichtbaar.
Quote:
Originally Posted by Waterlander View Post
Het westelijk gedeelte van het busstation vandaag:

Zonder de abri's is het nog ruimer dan dat het al was.

Quote:
Originally Posted by Dutchal1942 View Post
in HDR

image hosted on flickr

normaal

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

ROTTERDAM CENTRAAL
Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
7 januari:

En nog een aantal uit het metrostation waar het opvallend rustig was. (De mensen op het 2e plaatje horen bij de rondleiding)

DEN HAAG CENTRAAL
Quote:
Originally Posted by Momo1435 View Post
7 januari 2012

1

2

3

4

5

6

7

8

9

UTRECHT CENTRAAL
Quote:
Originally Posted by Guere View Post
Van vanmiddag. Mijn laatste update was alweer een paar weken geleden: wegens de feestdagen, een vriendenbijeenkomst en enkele dates had ik even weinig tijd & zin om updates te maken Maar vanmiddag kon ik weer eventjes langs!

DELFT
Quote:
Originally Posted by re_mick View Post
Een aantal fotootjes van gisteren, was in de buurt en dacht "laat ik even een update'je maken". Vanaf Rijswijk zijde naar station Delft:
Het beton storten bij de noordelijke tunnelingang

Er liggen al materialen voor de rails

Wat ze hier aan het doen zijn weet ik niet, maar direct rechts van dit geval staat de molen.

Overal wordt hard gewerkt

Een ingang van de tunnel, het is dus al voor een groot gedeelte helemaal uitgegraven.

Beetje knullige "val"beveiliging vind ik....

Tussen het stations gebied en het net getoonde uitgegraven deel moet nog wel flink gegraven worden.

Sinds de laatste update is aan dit aanzicht niet zoveel veranderd...

Waar eerst de reizigersverbinding was is nu een gapend gat, waar waarschijnlijk zeer binnenkort veel gaat gebeuren

En tot slot: nabij de prinses Irenetunnel, waar de aansluiting voor een brug over de gracht goed te zien is (?)

Fotoreportages:
Middelburg, ZL | Vlissingen, ZL
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old January 10th, 2012, 04:57 PM   #30
X38
Registered User

Likes (Received): 10

Bedankt voor de plaatjes. Mijn laatste bezoek aan de stations van Delft en Rotterdam dateert van 2 of 3 jaar geleden. Maar Rotterdam is veel veranderd, ik ben er vorige week trouwens gepasseerd met de Thalys naar Amsterdam.

Aan Amsterdam-CS zou er nog wet meer vernieuwd mogen worden vind ik. Of zijn er nog vernieuwingen gepland?
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old January 10th, 2012, 10:24 PM   #31
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

De passages worden wel aangepakt i.v.m. de aanleg van het metrostation ondergronds (Noord-Zuidlijn) maar daar kon ik geen renders van vinden, helaas.

Hoe beviel de Thalys? Reed die al 300km/u?

Fotoreportages:
Old January 10th, 2012, 10:45 PM   #32
X38
Registered User

Quote:
Originally Posted by Slagathor View Post
Hoe beviel de Thalys? Reed die al 300km/u?
Goed hoor. Geen vertraging (als Belg vind ik dat heel bijzonder), proper en comfortabele zitplaatsen, en geen lawaaierige medepassagiers.

Welke snelheden 'ie haalde weet ik niet, ik had geen snelheidsmeter bij de hand.
De reis Antwerpen-Amsterdam duurt 1:13u, nog steeds een voordeel - zeker voor een dagtrip, zoals in mijn geval - tegenover de 2:14 van de Benelux-IC. Maar bij Thalys krijg je een pak meer bedrijfszekerheid.

In mijn ogen is die HSL zeker geen weggegooid geld. Ik zal met veel plezier die lelijke vogelbektreinen in Antwerpen ontvangen. Al blijft het spijtig van de wellicht duurdere treinkaartjes en het verlies aan flexibiliteit, naar alle waarschijnlijkheid...
Old January 11th, 2012, 03:35 PM   #33
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 53

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Aan Amsterdam-CS zou er nog wet meer vernieuwd mogen worden vind ik. Of zijn er nog vernieuwingen gepland?
Er staat nog heel veel op stapel.

Hier een filmpje met een beknopte uitleg van de werkzaamheden:

Herinrichting middentunnel (was buiten gebruik ivm bouw Noord/Zuidlijn), verbreding Oosttunnel, bouw 2 nieuwe passages (rood aangegeven), renovatie Cuypershal (oude hal), bouw nieuwe hal aan de IJzijde (Wiel Arets - nog geen definitief ontwerp openbaar). Aan westzijde wordt er ook nog een fiets- en voetgangerstunnel gebouwd + fietsenstalling.

Aan de IJzijde wordt gebouwd aan de Noord/Zuidlijn op niveau -2, op -1 aan een nieuwe autotunnel (zodat de voorzijde grotendeels autovrij kan worden), op 0 wordt een nieuwe hal gebouwd en +1 wordt het busstation verder afgebouwd zodat alle bussen op Amsterdam Centraal daar kunnen staan (nu op 4 verschillende locaties). Aan de IJzijde worden nog Kiss & Ride lussen en nieuwe taxistandplaatsen gemaakt en de openbare ruimte opnieuw ingericht.

Aan de stadszijde wordt erop niveaus -3, -2 en -1 gebouwd aan de Noord/Zuidlijn, op straatniveau aan nieuwe ingang en een stuk tunnel. De tijdelijke metroingangen worden definitief ingericht. De monumentale gevel krijgt nog een opknapbeurt en oude elementen worden hersteld. Herinrichting openbare ruimte, bussen weg, taxi's weg, herinrichting tramsporen, geen doorgaand verkeer meer voorlangs, zonder auto's te hoeven kruisen richting de Dam kunnen lopen, en meer water aan de voorkant. Ook wordt er nog een ondergrondse fietsenstalling voor 7000 fietsen gebouwd aan de voorzijde.

Van het eindresultaat van alle werkzaamheden is nog maar verdomd weinig zichtbaar +/-5% en van alle werkzaamheden nu is maar +/-20% publiekelijk te zien.

Aan de voorzijde recentelijk een kijkje opgenomen door mijzelf met mobiel:

De achterzijde Amsterdam Centraal:
Quote:
Originally Posted by Oeg View Post
image hosted on flickr

Foto van http://www.hierzijnwij.nu gemaakt door G. Dubbelman, 22-12
Foto (mobiel) van mijzelf nieuwe fiets - en voetgangerstunnel:
image hosted on flickr

Quote:
Originally Posted by the heart View Post
Wat impressies van CS:

Impressie van de hal in de eindsituatie.
Je staat hier in het deel dat nog niet open is. Rechts is de westelijke toegang met het rolpad en links de zuidelijke toegang.

Hal onder de verdeelhal

Hal onder de verdeelhal, met zicht op trappen naar de Oostlijn perronniveau

Verdeelhal onder de IJhal

Het perron

De westelijke toegang

Old January 11th, 2012, 03:52 PM   #34
Filou
City Geek

Filou's Avatar

Likes (Received): 58

Ziet er mooi uit! Bedankt voor het posten, Wuppeltje.

Quote:
Originally Posted by ChrisZwolle
A map of the new Muiden aquaduct. To the left is Amsterdam, to the right Almere / Amersfoort.

The aquaduct will have 5 lanes each way, plus a two-lane reversible, enabling 7 lanes in the peak direction. And from the looks of it, it has space for 2x6 lanes (or a wider reversible). Of interesting note, the two-lane busway has been scrapped from the aquaduct compared to the initial design. Weird that I didn't notice this before.
Een aquaduct zonder water met 5 rijbanen? Vreemd.
Old January 12th, 2012, 11:10 AM   #35
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

In Nederland is een aquaduct een soort tunnel-light en als men die term hanteert, refereert men steevast naar het gedeelte onder het aquaduct in plaats van naar het eigenlijke aquaduct. Ik weet niet hoe dat zo gekomen is, maar het kan wel ergerlijk zijn.

Fotoreportages:
Old January 12th, 2012, 05:36 PM   #36
CitoyenNéerlandais
Registered User

CitoyenNéerlandais's Avatar

Likes (Received): 54

Ook station Arnhem is hard vooruit gegaan.

Quote:

van de website van de Gelderlander
CitoyenNéerlandais no está en línea   Reply With Quote
Old January 12th, 2012, 08:47 PM   #37
X38
Registered User

Knap!
Old January 17th, 2012, 11:27 AM   #38
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
capaciteitsverhoging van snelwegen in Nederland...
Hier is een mooie video animatie (in vogelvlucht) van het deel van het traject nabij Amsterdam:

Quote:
Below is an animation of the first leg of the Schiphol - Amsterdam - Almere megaproject, the widening of A10 and A1 to 2x4 lanes in the direct vicinity of Amsterdam.

Fotoreportages:
Old January 18th, 2012, 05:24 PM   #39
CitoyenNéerlandais
Registered User

cool filmpje
Old October 27th, 2012, 01:00 PM   #40
CitoyenNéerlandais
Registered User

Utrecht Centraal
Comme vous savez ils construisent une nouvelle gare centrale à Utrecht.
Sinds de laatste post hier, zijn veel nieuwe ontwikkelingen ondergaan.

Quote:

Via CU2030 Twitter

Via CU2030 Twitter

Quote:
Originally Posted by Guere View Post

1

2

3

4

Reply

Thread Tools