daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Reply

Thread Tools
Old February 18th, 2012, 04:44 PM   #2741
citysight
BANNED

Likes (Received): 0

moooie platen foekepot ! alweer 9 verdiepingen balkons af..hij wordt elke keer een beetje mooier dit torentje
citysight no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 18th, 2012, 05:02 PM   #2742
peppie_
Breakdown

Likes (Received): 46

Met die balkons er aan vind ik die verspringen er alleen maar lelijker op worden, dat was echt helemaal nergens voor nodig.
Old February 18th, 2012, 07:14 PM   #2743
Higherandhigher05
Registered User

Higherandhigher05's Avatar

Likes (Received): 16

Quote:
Originally Posted by peppie_ View Post
Met die balkons er aan vind ik die verspringen er alleen maar lelijker op worden, dat was echt helemaal nergens voor nodig.
Grappig... bij mij is het juist andersom: hoeveel te meer balkons er verschijnen, des te beter vind ik het torentje ogen. Wat uiteraard niet wegneemt dat het minstens 40 meter te kort is (imho).
Higherandhigher05 no está en línea   Reply With Quote
Old February 18th, 2012, 09:17 PM   #2744
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 2402

Prachtig torentje inderdaad. Vooral de garagelagen zijn ook erg goed weggewerkt in de rest van de toren. Valt amper op.
Old February 19th, 2012, 02:44 PM   #2745
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1412

Quote:
Originally Posted by Tjeerd View Post
Grappig genoeg schiet me één voorbeeld te binnen: Wiel Arets:

(een jou welbekend voorbeeld? ;-) )
Als er iemand zijn gebouwen nou bepaald niet gracieus verouderen dan zijn het die van Arets wel vrees ik...
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old February 19th, 2012, 04:17 PM   #2746
Tjeerd
Registered User

Likes (Received): 18

Quote:
Originally Posted by AJB View Post
Als er iemand zijn gebouwen nou bepaald niet gracieus verouderen dan zijn het die van Arets wel vrees ik...
Hehe, akkoord. Maar in het geval van de Euroborg zijn die ribbels bij mijn weten toegevoegd om een patroon in de veroudering te vormen. Heeft in ieder geval íets van wat je bedoelde.

Last edited by Tjeerd; February 19th, 2012 at 04:23 PM.
Tjeerd no está en línea   Reply With Quote
Old February 19th, 2012, 09:57 PM   #2747
tim1807
faster than buildings

tim1807's Avatar

Likes (Received): 2371

Tsja, zo is er wel erg veel om je mee bezig te houden als architect.
tim1807 no está en línea   Reply With Quote
Old February 20th, 2012, 08:00 AM   #2748
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Vind je? Lijkt me niet meer dan normaal dat je nadenkt over hoe een gebouw er over 20 of 40 jaar uit kan zien. Het is geen auto die je 1x per maand door de wasstraat heen kan halen...
Old February 20th, 2012, 08:55 AM   #2749
Tjeerd
Registered User

Is ook heel vervelend als je mis zit, vraag maar aan Koen van Velsen:
http://www.architectuur.org/velsen01.php
Old February 20th, 2012, 09:31 AM   #2750
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Wie zegt dat hij er rekening mee heeft gehouden?
Old February 20th, 2012, 09:44 AM   #2751
Tjeerd
Registered User

Las ooit interview (Vk over overzichtstentoonstelling) waarin hij zei dat hij daar spijt van had en nu niet meer zo zou doen. Hij ontwierp nog voor een ander bioscoopbedrijf dat al snel werd overgenomen door Pathé. Met aanvankelijke opdrachtgever was besproken dat dat materiaal bijgehouden moest worden. In ieder geval zei hij dat dat niet zo had mogen gebeuren, dat je dat soort situaties moet incalculeren. Weet niet of dat geldt als er rekening mee
houden, maar hij had er iig last van ;-)
Old February 20th, 2012, 12:42 PM   #2752
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Likes (Received): 319

Quote:
Lijkt me niet meer dan normaal dat je nadenkt over hoe een gebouw er over 20 of 40 jaar uit kan zien.
Helemaal mee eens. En dat geldt niet alleen voor de materialisering, maar ook voor het ontwerp. Modieuze, tijdgebonden fratsen zijn wat mij betreft net zo goed not done.
bubbah no está en línea   Reply With Quote
Old February 20th, 2012, 03:47 PM   #2753
Carabo
Registered User

Likes (Received): 51

Quote:
Originally Posted by bubbah View Post
Modieuze, tijdgebonden fratsen zijn wat mij betreft net zo goed not done.
En waarom zou architectuur niet tijdig mogen zijn?
Carabo no está en línea   Reply With Quote
Old February 20th, 2012, 04:13 PM   #2754
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Dat zegt Bob niet maar hij zegt (naar mijn mening terecht) dat gimmicks niet gepast zijn. Die zijn ongeveer twee keer leuk en vervolgens staat dat gebouw er nog 100 jaar. Moet je wel steeds weer tegen en inmiddels niet meer leuke gimmick aan kijken.
Old February 20th, 2012, 04:47 PM   #2755
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Precies. Eerlijk gezegd ben ik allang uitgekeken op de paalwoningen van Piet Blom, die nmm ook gewoon een gimmick zijn. Waarom iemand in een niet functionele woning zou willen wonen ontgaat me sowieso. Misschien zijn ze voor wat retardjapanners een soort beeldmerk van Rotterdam, maar dan geef ik toch echt de voorkeur aan architectuur voor volwassenen zoals Van Nelle en Erasmusbrug. Klein Venetie aan het Hang van Jan Hoogstad (wel minder een "kijk mij eens lekker gek doen"-ontwerp) vind ik ook een typisch voorbeeld van tijdgebonden (en matig gematerialiseerde) opvularchitectuur op een cruciale locatie waar je als stad veel te lang mee opgescheept zit.
Old February 20th, 2012, 05:15 PM   #2756
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Jullie waren Gaudi (Barcelona) en Hundertwasser (Wenen) zeker ook na twee keer zat?
Old February 20th, 2012, 05:26 PM   #2757
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 218

Quote:
Originally Posted by bubbah
Klein Venetie aan het Hang van Jan Hoogstad (wel minder een "kijk mij eens lekker gek doen"-ontwerp) vind ik ook een typisch voorbeeld van tijdgebonden (en matig gematerialiseerde) opvularchitectuur op een cruciale locatie waar je als stad veel te lang mee opgescheept zit.
Dat stuk van de stad is hierdoor inderdaad compleet verknalt. Het probleem is dat je er ook met geen mogelijkheid meer vanaf komt, tenzij je een pot met goud vindt.

De kubuswoningen horen gewoon bij de stad, nemen geen onnodige ruimte in beslag en zijn toeristisch van belang. Die moet je dus wel koesteren als stad, in tegenstelling tot Klein Venetië.

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 20th, 2012, 05:47 PM   #2758
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Capzilla View Post
Jullie waren Gaudi (Barcelona) en Hundertwasser (Wenen) zeker ook na twee keer zat?
Het werk van Gaudi was volkomen vooruitstrevend in zijn tijd. Dat was op elke manier vernieuwend en heeft helemaal niets met gimmicks te maken. Het werk van Hundertwasser is geen architectuur. Dat is kunst, of je het mooi vindt of niet doet er dus ook niet toe. Hundertwasser is een kunstenaar. Maar om antwoord te geven op je vraag, als je het 1 keer gezien hebt dan geloof je het wel. Dus ja het heeft ook een behoorlijk hoog gimmick gehalte wmb maar het is kunst dus dan 'verwerk' je het iets anders, het krijgt zeg maar een andere waarde.

Last edited by Ard Buijsen; February 20th, 2012 at 07:39 PM.
Old February 20th, 2012, 07:19 PM   #2759
bubbah
Dispenser of Wisdom

bubbah's Avatar

Prima verwoord. Stijlen als Art Nouveau, Jugendstil, Modernismo, Art Deco zijn sowieso een heel ander verhaal: achtergrond daarvan is een samenleving die zich op bijna revolutionaire wijze losmaakt van oude verbanden, structuren, inzichten etc. waarbij het streven naar een nieuwe maatschappij ook op een gedreven en concrete manier tot uiting komt in een geheel eigen en nieuwe architectuur. Dat is wat heel anders dan Spielerei of het bouwen van rariteitenkabinetten door individuele excentriekelingen.
Old February 20th, 2012, 07:39 PM   #2760
Uplander
Wat een uitzicht!

Uplander's Avatar

Likes (Received): 539

Quote:
Het werk van Gaudi van volkomen vooruitstrevend in zijn tijd. Dat was op elke manier vernieuwend en heeft helemaal niets met gimmicks te maken. Het werk van Hundertwasser is geen architectuur. Dat is kunst, of je het mooi vindt of niet doet er dus ook niet toe. Hundertwasser is een kunstenaar. Maar om antwoord te geven op je vraag, als je het 1 keer gezien hebt dan geloof je het wel. Dus ja het heeft ook een behoorlijk hoog gimmick gehalte wmb maar het is kunst dus dan 'verwerk' je het iets anders, het krijgt zeg maar een andere waarde.
Je onderscheid tussen kunst en architectuur wordt niet gedeeld door Wikipedia

Wikipedia:
Architecture
A typical Hundertwasser facade: the Hundertwasserhaus in Plochingen
Although Hundertwasser first achieved notoriety for his boldly-coloured paintings, he is more widely known for his individual architectural designs. These designs use irregular forms, and incorporate natural features of the landscape. The Hundertwasserhaus apartment block in Vienna has undulating floors ("an uneven floor is a melody to the feet"), a roof covered with earth and grass, and large trees growing from inside the rooms, with limbs extending from windows. He took no payment for the design of Hundertwasserhaus, declaring that the investment was worth it to "prevent something ugly from going up in its place".

In 1899 Gaudí joined the Cercle Artístic de Sant Lluc (Saint Luke artistic circle), a Catholic artistic society founded in 1893 by the bishop Josep Torras i Bages and the brothers Josep and Joan Llimona. He also joined the Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat (spiritual league of Our lady of Montserrat), another Catholic Catalan organisation.[29] The conservative and religious character of his political thought was closely linked to his defence of the cultural identity of the Catalan people. http://en.wikipedia.org/wiki/Gaudi

Beide zijn kunstenaars en beroemd geworden door hun architectuur waarin dat het sterkst tot uiting kwam.
The fall of one regime does not bring in a utopia. Rather, it opens the way for hard work and long efforts to build more just social, economic, and political relationships and the eradication of other forms of injustices and oppression. It is my hope that this brief examination of how a dictatorship can be disintegrated may be found useful wherever people live under domination and desire to be free.

Gene Sharp
From Dictatorship to Democracy

A Conceptual Framework for Liberation 1993
Uplander no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules