daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine
Old January 24th, 2012, 12:16 PM   #81
CityVibes
Registered User

Likes (Received): 0

Brugge krijgt twee extra blauwe zones

Het Nieuwsblad, dinsdag 24 januari 2012

Stadsbestuur stelt vernieuwd mobiliteitsplan voor.

BRUGGE - Binnen enkele weken wordt in de stad het vernieuwde mobiliteitsplan van kracht. Er komen onder meer twee nieuwe blauwe zones bij, en betalend parkeren doe je in de binnenstad een uur langer.

Het vernieuwde mobiliteitsplan is opgemaakt op basis van een grondige evaluatie die onder meer tijdens bewonersvergaderingen werd gemaakt. Met de wijzigingen van het plan, die gelden vanaf 15februari, moet onder meer de parkeerdruk in en rond de stad opgelost worden.

'Er wordt een nieuwe blauwe zone ingevoerd in het westen van de rand, met name in het Stubbekwartier, Christus-Koning, Lange Vesting, en het Sanderskwartier. Daar zal je van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 18uur je parkeerschijf moeten leggen, maximaal vier uur aan een stuk. Bewoners kunnen vanaf dinsdag (vandaag, red.) een groene bewonerskaart krijgen. Er komt ook een blauwe zone in de omgeving van de Oesterparkings aan de achterkant van het station, met name in delen van de Barrierestraat, in de Stationslaan, de Spoorwegstraat en de Rijselstraat. Daar leg je je schijf van 6 tot 12uur, maximaal twee uur', aldus Moenaert.

De binnenstad blijft verdeeld in drie zones, al verandert daar ook een aantal zaken. 'Zowel de eindduur van de blauwe zone als het betalend parkeren wordt verlengd van 19 tot 20uur. In West-Brugge blijft dit 22uur. De maximale parkeertijd blijft twee uur om de rotatie zo groot mogelijk te houden. Nieuw is dat bewoners in West-Brugge parkeercodes kunnen kopen, waarmee bezoekers van 18 tot 22uur kunnen parkeren voor 1euro. We starten in het centrum ook een proefproject met tien automaten die uitgerust zijn met kaartlezers voor betaalautomaten.'

Vanaf 15februari gelden ook de eerder aangekondigde tariefwijzigingen in de publieke parkings. Zo stijgt het tarief in de parking centrum-station van 0,5 naar 0,7euro per uur, en stijgt het dagtarief van 2,5 naar 3,5euro. Op de Oesterparkings A en B (de vroegere Belgacomparking) betaal je 2euro per dag of 20euro per maand.

De stad brengt de inwoners deze week op de hoogte via een uitgebreide communicatiecampagne. Zo krijgen alle inwoners van de binnenstad en de westelijke rand een folder met informatie, en zullen er grote borden opduiken in het straatbeeld.
CityVibes no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old January 28th, 2012, 03:18 AM   #82
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Stationsomgeving

Naar aanleiding van wat Chimaera zei in het projectenoverzicht 2012, zie hier
Wil ik toch even hier reageren, dit topic is er beter voor bestemd.

Ik had eerder al eens dit ambitieuze plannetje getekend.

Op zich is mijn idee niet zoveel gewijzigd hoor.
Ik heb snel wat ineengeflanst, dit is het

Je vroeg je af hoe ik mijn tracé zou laten verlopen?
Vanop de ring zou ik werken met een rotonde, misschien zelfs een kluifrotonde waarin de 2 rotondes vervat zitten en het middenplein zorgt voor een verbinding tussen station en stad. Extra voordeel is dat autoverkeer hier voor een flink stuk wordt afgeremd, auto's durven nogal eens flink gas geven voor het station.

De contouren van een nieuwe invalsweg weg liggen er in principe, ik zou die gewoon uitwerken en direct voldoende plaats voorzien.

Je botst iets verderop inderdaad op dat hele terrein van Bombardier.
Daar zou ik aftakken, de hoofdweg zou richting de sporen aftakken. Een alternatieve weg is de huidige Vaartdijkstraat.

Tweede mogelijkheid
Als alternatief denk ik ook al een tijdje aan een 2x2 weg onder de sporenbundel. De invalsweg ligt dan ingetunneld en heeft maar één bestemming en dat is een grote parkeergarage aan het station.
Kostprijs zal hier uiteraard wel hoog uitvallen.

In ieder geval ben ik wel overtuigd van een invalsweg in die omgeving omdat het station nu éénmaal bereikbaar moet zijn!
Met mijn laatste idee (tunnel onder de sporen) trek je ook alleen maar mensen aan die naar het station moeten, want ze hebben geen andere mogelijkheid. Tenzij ze de parkeergarage inrijden (betalend) en ergens anders bv. aan de Oesterparking de uitrit nemen, maar dit zou dom zijn voor de chauffeur, goed voor de uitbater!
Als dit realiseerbaar is druk je mensen regelrecht met hun neus op het openbaar vervoer, als De Lijn hier aan mee zou werken dan zou je zelfs kunnen zorgen dat mensen vanuit hun wagen meteen op een bus kunnen stappen ofwel vanuit de parkeergarage een roltrap of lift nemen naar het treinperron.

Moeilijkste project in de omgeving
Die ontsluitingsweg zal het moeilijkste zijn. Je moet een goed tracé hebben, ééntje die ook daadwerkelijk werkt!
Een verbreding van de Vaartdijkstraat zie ik niet als oplossing, integendeel zelfs. Je creëert één grote chaos!
Een kruispunt is een knelpunt, een knelpunt op een brug is een probleem!

Vlotte doorstroming Baron Ruzettelaan
Bovendien spreekt men altijd over de verzadigde Baron Ruzettelaan, maar het probleem is eigenlijk vrij eenvoudig!
Je hebt 2 files die aan de R30, ik heb 3 zinnen geleden over knelpunten gesproken
En aan de andere zijde zit je met een totaal achterhaalde brug.
Je zou moeten onderzoeken of het verkeer vlotter doorstroomt met een rotonde aan de R30?
Voor de brug van Steenbrugge moet je een nieuwe brug bouwen, daar zie ik geen andere mogelijkheid.

En verder stedenbouwkundig, tal van mogelijkheden uiteraard.
Vooral die waterfrontontwikkelingen moeten een troef zijn!
3) Bruges, Belgium (view summary)
vank no está en línea   Reply With Quote
Old January 28th, 2012, 01:15 PM   #83
Chimaera
Registered User

Likes (Received): 68

Ik denk dat die van Groen bij je is komen spieken Vank De voorstanders zien de complicaties van de aansluiting van de Vaartdijkstraat op de ring niet - of hebben het er bewust niet over, Groen zegt wel vaag dat de ontsluitingsproblemen niet opgelost zullen zijn, maar gaat niet in detail (wat even goed kan betekenen dat ze het zelf niet goed weten) en heeft het vervolgens weer over de fietsers.

Quote:
Onenigheid over verbreding Vaartdijk

zaterdag 28 januari 2012

BRUGGE - Nu de Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) de plannen om de Vaartdijkstraat in Brugge te verbreden weer op tafel heeft gegooid, barsten in Brugge de reacties los. De meningen zijn verdeeld.

Ondernemersorganisatie Unizo juicht Moenaerts voornemen toe om voor de zomer een beslissing te nemen. ‘Wij pleiten er al lang voor om van de Vaartdijkstraat een extra ontsluitingsweg van en naar de Brugse Ring te maken', zegt regiodirecteur Frederik Serruys. ‘Sint-Michiels én Assebroek zullen op die manier sneller en vlotter bereikbaar zijn, met minder files op de Baron Ruzettelaan tot gevolg.'

Dirk De fauw, lijsttrekker voor CD&V bij de komende gemeenteraadsverkiezingen, sluit zich daarbij aan. ‘Ik heb er begrip voor dat de Fietsersbond dit idee afkeurt, maar we kunnen het dubbelrichtingsfietspad dat nu al tussen de brug van Steenbrugge en Ten Briele ligt doortrekken.'

De partij Groen vindt dat het stadsbestuur de Bruggelingen een rad voor de ogen draait. ‘Het is onzin om te denken dat de verkeersproblemen naar Brugge vanuit Oostkamp worden opgelost met die verbreding', zegt Bruno Mostrey. ‘Een nieuwe brug aan Steenbrugge zou al veel oplossen, en het doodlopende stukje van Ten Briele, aan het containerpark, kan worden doorgetrokken tot aan de Buiten Begijnenvest. Dan kan de Vaartdijkstraat vrijblijven voor fietsers.'
Bron: Het Nieuwsblad
Chimaera no está en línea   Reply With Quote
Old January 28th, 2012, 03:26 PM   #84
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Eigenlijk is het vrij eenvoudig. Opstoppingen/files gebeuren altijd door knelpunten (en nu laat ik ongevallen achterwege).
Je moet dus op zoek gaan naar knelpunten.

1. De ring (R30) is eigenlijk totaal niet meer van deze tijd. Iedereen wil dat de ring alles opvangt. Maar ze beantwoord al lang niet meer aan de noden van vandaag.
(Ook de visie achter de ring zit momenteel verkeerd, alle invalswegen leiden naar de R30 en moeten daardoor door stedelijk gebied. Verkeer moet je afwikkelen buiten de stad, in Brugge gebeurd dat IN de stad).

2. 'Knelpunten' zijn ook vaak kruispunten omdat het verkeer er plots stopt als het rood is. (Logisch)

3. Je zit met een verouderde brug van Steenbrugge die op dit moment overbelast wordt. Om goed te zijn zou je hier ook een Scheepsdalebrug moeten bouwen.

Ik hoor ook soms mensen praten over het afschaffen van de busbedding in de Baron Ruzettelaan.
Bij dat idee ga ik eigenlijk wat op mijn achterste poten staan.
Extra rijstroken lossen het probleem OOK niet op, het zorgt alleen maar voor een verschuiving van de problemen.
De Baron Ruzettelaan zou nog 3x3 rijstroken mogen tellen, op het einde moet het toch allemaal door één gat.

Bovendien vind ik het niet meer dan logisch dat een bus voorrang heeft op het autoverkeer, openbaar vervoer moet in een stad een voordeel bieden. Als een bus straks ook moet aanschuiven in een file, wat is dan nog het voordeel?
Als mensen zien dat bussen veel sneller en veiliger de eindbestemming bereiken dan zullen ze wel eens het openbaar vervoer in overweging nemen met als gevolg dat dat één wagen minder is op de weg en ook zorgt voor meer ademruimte voor de bewoners langs die weg.

Het is vrij logisch

Om nu terug te komen op de Vaartdijkstraat.
Technisch en financieel is zo'n plan zeker haalbaar, er is niemand die daar aan twijfelt. Maar het zijn de gevolgen die over het hoofd gezien worden!

De omgeving van de brug van Steenbrugge zal extra belast worden. Je zit er met mensen die naar Brugge willen rijden, dus de één rijdt via de Vaartdijkstraat de ander zal die brug oprijden... 10min. later staat die brug open er onstaat een file en ook de Vaartdijkstraat is niet toegankelijk op dat moment.

Langs de kant van de ring, wat dus al een flessenhals is aan het station, zul je datzelfde effect bekomen.
Er zijn nu 3 kruispunten op een steenworp van elkaar, die situatie is niet optimaal omdat er geen constante doorstroming is.
Wanneer ook de Vaartdijkstraat daar nog eens op aansluit zul je nog extra verkeersbewegingen zien maar zal er ook afgeremd moeten worden op dat 'knelpunt' wat er ook voor zorgt dat dit toch een beetje een lastige situatie zal worden.

Ik vind het positief dat de stad denkt aan een oplossing, maar dit is geen oplossing!

Hierboven vermelde ik het al even, je zou moeten onderzoeken of een soort van stadssnelweg mogelijk is onder de spoorwegberm.
Die zal ingetunneld zijn waardoor je hem niet ziet, er komen dan wel luchtkokers tussen de sporen, maar op zich is dat ook geen probleem.
Wie dan echt richting stad moet kan ook aangewezen worden op die weg, éénmaal je de tunnel inrijdt kom je uit in een parkeergarage.
Je parkeert er je wagen en je zit in het hart van de stad. Als je weer weggaat rijdt je de stad uit, sluipwegen zijn niet mogelijk omdat het niet voorzien zal worden.

FInancieel zal dat zeker een dure ingreep zijn.
Maar mocht deze in verbinding staan met de Expresweg dan heb je volgens mij wel een mooi project! (In- en uitrijden kan wel nog in Sint-Michiels)
- Ontlasting van Baron Ruzettelaan
- Ontlasting van Koning Albert I-Laan
- Ontlasting Spoorwegstraat
- Ontlasting van Expresweg
- En in beperkte mate ook een ontlasting van de Bevrijdingslaan

- Sluipverkeer niet mogelijk
- Directe aansluiting met openbaar vervoer

Last edited by vank; January 28th, 2012 at 03:35 PM.
Old February 2nd, 2012, 01:14 PM   #85
Chimaera
Registered User

Quote:
Burgemeester ‘verrast' door terrein langs Nieuwe Gentweg
Al jaren illegale parking in centrum van Brugge

donderdag 02 februari 2012

BRUGGE - Het Brugse stadsbestuur heeft een proces-verbaal laten opmaken omdat in de Nieuwe Gentweg een parking ligt voor 60 tot 80auto's waar nooit een vergunning voor verleend is. ‘Ongelofelijk dat niemand van onze controleurs dat ooit heeft opgemerkt', zegt burgemeester Moenaert.

Wie in Brugge plastic in plaats van hout gebruikt voor het raamwerk van zijn huis of een schotelantenne op zijn dak plaatst die zichtbaar is van op de openbare weg, krijgt meestal snel een proces-verbaal in de bus en de dwingende mededeling om zo snel mogelijk de stedenbouwkundige regels te volgen. Maar een illegale parking voor liefst 60 tot 80auto's in de Nieuwe Gentweg, achter het hotel Montanus, is de afgelopen jaren blijkbaar volledig aan het oog van de stad ontsnapt. Onafhankelijk raadslid Rita Brauwers deed er haar beklag over bij het Brugse stadsbestuur.

‘Het is hallucinant dat daar iemand een rotatieparking heeft kunnen aanleggen, met slagboom en betaalautomaat, zonder dat hij daar een vergunning voor heeft gekregen', zegt Brauwers. ‘En nog erger is dat de stad hier al lang weet van heeft, maar er niets aan heeft gedaan.' De Brugse burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) reageert dat hij niet wist dat er langs de Nieuwe Gentweg een rotatieparking was. ‘In 2004 heeft de stad een bouwvergunning afgeleverd voor 16parkeerplaatsen voor de gasten van hotel Montanus', zegt Moenaert. ‘In 2006 is dan nog een princiepaanvraag gekomen om een ondergrondse parkeergarage te bouwen, maar dat is nooit concreet geworden. We hebben toen wel vastgesteld dat het aantal plaatsen al vermeerderd was zonder dat daar een vergunning voor was. Dat kon wel vergund worden als buurtparking, dus daar is toen geen stedenbouwkundige overtreding gemaakt.'

De parking bleef dus ongemoeid, maar groeide nog verder uit tot een echte rotatieparking waar je voor 1,4euro per uur of 15euro per dag een plaatsje vindt.‘Een rotatieparking daar kàn niet', zegt Moenaert. ‘Dus hebben we onze diensten de bouwovertreding laten vaststellen, en er is nu een pv opgemaakt.'

‘Ik betwijfel of wij een vergunning nodig hebben', zegt Fracis Hoste, regioverantwoordelijke West van Vinci Park, dat de parking sinds oktober vorig jaar uitbaat. ‘We hebben niets gebouwd op dat stuk grond. We wachten nu het proces-verbaal af. Maar het stadsbestuur overdrijft als ze zegt dat ze absoluut niets afwist van onze parking. We hebben een gesprek gehad met de stad. Omdat het om een privé-initiatief ging, besloot Brugge echter om ons niet op te nemen in haar officiële communicatie over de parkings.'

‘Ik vind het ongelooflijk dat niemand van onze controleurs deze onvergunde parking ooit heeft opgemerkt', zegt Moenaert. ‘Nu is een proces-verbaal opgemaakt, dus we hebben wel opgetreden.'

Maar dat pv vindt Brauwers niet genoeg. ‘De stad had voor de kortgedingrechter onmiddellijk einde moeten laten maken aan deze flagrante bouwovertreding in het hart van de stad, ze kiest nu voor de gewone juridische weg.'
Bron: Het Nieuwsblad
Old February 3rd, 2012, 11:57 AM   #86
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Parkeerschijf verdraaien? De gps ziet u

BRUGGE - Binnenkort is de klassieke truc om even snel je parkeerschijf te verdraaien om zo langer dan toegelaten in een blauwe zone te parkeren verleden tijd in Brugge. Parkeerbedrijf OPC schakelt een gps in om te zien hoe lang uw auto er al staat.

Het systeempje is even verleidelijk als eenvoudig: wanneer je auto geparkeerd staat in een blauwe zone - waar je bijvoorbeeld maximaal vier uur mag parkeren zonder te betalen - loop je even voor je tijd verstrijkt snel naar je wagen om het uur op je parkeerschijf te verdraaien, zonder dat je je auto moet verzetten. Niemand die het ziet, en zo kun je straffeloos acht uur parkeren. Maar niet meer in Brugge.

'We willen dat misbruik tegengaan', zegt Peter Lamens van parkeerbedrijf Optimal Parking Control (OPC), dat vanaf 15 februari gaat controleren op foutparkeren in Brugge. 'Onze controleurs krijgen een handterminal mee met een gps-systeem. Wanneer ze de nummerplaat van een auto intikken, krijgen ze de exacte locatie van die wagen te zien. Als ze na vier uur terugkeren, kunnen ze die gegevens opnieuw invoeren. Zo kunnen we zien of iemand gewoon zijn parkeerschijf heeft verdraaid.'

OPC zegt dat het 'geen heksenjacht' wil ontketenen op misbruikers van de blauwe zone. 'Maar die blauwe zones liggen vaak in woonwijken. Wanneer er massaal misbruik is van die plaatsen, kunnen de buurtbewoners zelf nergens meer parkeren', zegt Lamens.

Brugge is de eerste grote stad waar het gps-systeem wordt toegepast, al wordt er ook in Zaventem, rond de luchthaven, al gecontroleerd met gps. OPC schat dat vijf tot tien procent van de parkeerders langer in een blauwe zone staat dan mag. 'Als het systeem zijn nut bewijst, bieden we het ook aan in de andere steden.'
Het Nieuwsblad - 3 februari

Last edited by Meurisse; March 17th, 2013 at 01:32 PM.
Old February 9th, 2012, 02:50 PM   #87
Alex_Lexi
Registered User

Besten,
Boeiende discussies! Ik volg dit al een tijdje, maar misschien wordt het ook tijd om eens actief te worden op het forum.
Op 20 maart komt de kwestie 'Vaartdijkstraat' en 'beurshalle' op de agenda van zowel SAK binnenstad Brugge als SAK Sint-Michiels. Ik ben voorlopig blijkbaar de enige tegenstander van een verbreding Vaartdijkstraat. En de argumentatie die hier staat bevestigt alleen maar mijn standpunt. Mocht je van Brugge zijn, ik zou zelfs vragen of je niet je eigen visie wil komen toelichten.
Knap werk.
Alex_Lexi no está en línea   Reply With Quote
Old February 21st, 2012, 10:19 AM   #88
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Rechtstreeks sporen van Brugge naar Zaventem

BRUGGE - Volgens minister voor Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) is de kans groot dat Brugge vanaf december 2013 een rechtstreekse treinverbinding krijgt met de luchthaven van Zaventem. Dit kan pas nadat het Diaboloproject afgewerkt is.

De Brugse schepen van Toerisme, Jean-Marie Bogaert(N-VA), voert al meer dan drie jaar onderhandelingen met de Spoorwegen om een rechtstreekse treinverbinding te krijgen met de luchthaven van Zaventem.

'Zesmaandelijks zijn bijeenkomsten gepland met de Spoorwegen. Telkens informeerde ik naar de stand van zaken. Het was al langer duidelijk dat Brugge een grote kans maakte, maar we moeten eerst nog alles op papier zien', aldus de schepen.

'Vooral de technische haalbaarheid wordt onderzocht. Het zou natuurlijk een meerwaarde zijn voor het congrestoerisme. De nieuwe manager voor Meeting in Brugge had nog maar pas de slechte bereikbaarheid aangekaart als een minpunt voor Brugge. Ook voor de Brugse hotelsector zou de rechtstreekse verbinding een meerwaarde zijn. Nu moeten mensen in Brussel of Gent overstappen. Uiteraard zullen ook Bruggelingen die met vakantie vertrekken de luchthaven vlotter kunnen bereiken.'

De NMBS voert in december 2013 een nieuwe dienstregeling in. 'Ik durf er zelfs op aan te dringen om de verbinding vroeger te realiseren. Uiteindelijk hangt alles af van de werken voor het Diaboloproject (noordelijke ontsluiting van de luchthaven van Zaventem).

Bogaert gaat verder: 'We pleiten ook voor een betere zichtbaarheid van Brugge in de luchthaven, zowel op de treinborden als op de stand van Toerisme Vlaanderen in de hal van luchthaven.'

Op Facebook reageert gedeputeerde Dirk Defauw (CD&V) opgetogen: 'Eindelijk een positief antwoord op de vraag van CD&V Brugge.'
Het Nieuwsblad - 21 februari

Ik heb al opgevangen dat de trein in Gent zou gesplitst worden, de eerste rijtuigen zouden verder rijden naar Brugge de laatste zouden richting De Panne sporen.
Ik weet niet welke lijn de trein zal aandoen, ergens hoop ik misschien nog dat hij gebruik maakt van lijn 53 met een tussenstop in Dendermonde en Mechelen.
Old February 21st, 2012, 11:38 AM   #89
Quimb
Registered User

Likes (Received): 9

Die kans acht ik klein Vank NMBS wil trouwens af van al te veel gekoppel en geontkoppel. De lijn naar Brugge is trouwens verzadigd zolang die extra sporen er nog niet liggen. Men zet daar liever de huidige grote IC verbindingen in met voldoende capaciteit, en terecht.

Dit jaar ga je kunnen sporen van Mechelen naar de luchthaven. Een van de eerste verbindingen hierlangs wordt vermoedelijk een Antwerpen-Luchthaven-Leuven. In de loop van 2013 zou Diabolo volledig afgewerkt moeten zijn, dan zal het mogelijk zijn van Brussel naar Leuven te sporen en omgekeerd via de luchthaven zonder kop te moeten maken. Het zal waarschijnlijk een al bestaande treindienst zijn die tussen Leuven en Brussel rijdt. Bijvoorbeeld IC A Oostende-Eupen, zo krijgt ook Luik zijn rechtstreekse verbinding. Of misschien wel IC E naar Tongeren, Limburg heeft er evenveel recht op uiteindelijk.

De reistijd zal hierdoor wel langer worden natuurlijk, 't is kwestie van dat slim in te vullen en voldoende compensatie. Bv. als je van Brussel naar Limburg reist maar reistijd wordt 10 minuten langer door in Bru Airport te stoppen, kan men dat compenseren door niet in Leuven te stoppen en te keren maar door langs die boog rechtstreeks naar Aarschot te rijden, dat willen ze al zolang in Limburg.)

Anderzijds gaat de treindienst toch grondig aangepast worden in 2013, dus 't zal misschien gedaan zijn met de klassieke verbindingen die we nu kennen.

(moet dringend geupdate worden)

Quimb no está en línea   Reply With Quote
Old September 20th, 2012, 06:26 PM   #90
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
N-VA Brugge pleit voor lightrail tussen randparkings en centrum

Brugge - De N-VA in Brugge heeft de vakbonden en directie van trein- en trambouwer Bombardier een open brief gestuurd met de vraag na te denken over het voorstel om in Brugge een lightrail aan te leggen.

Bedoeling zou zijn om de randparkings van Brugge te verbinden met de binnenstad. “Wij weten dat u over de know how beschikt en mogelijk al plannen hebt om een dergelijke tram - zonder bovenleidingen - door Brugge te laten rijden. Wilt u ons op de hoogte houden van deze ontwikkelingen”, schrijft lijsttrekker Ann Minne-Soete in haar open brief. Indien de partij de kans krijgt om deel uit te maken van de bestuursmeerderheid wil ze het voorstel in elk geval voorleggen aan de andere partijen.
Krant van West-Vlaanderen - 20 september
Old February 4th, 2013, 06:14 PM   #91
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Ontsluiting van Brugge via Vaartdijkstraat ligt weer op tafel

Brugge - Mobiliteit in en rond Brugge wordt het onderwerp van veel studies en discussies, ook nog de komende maanden. Ook de zuidelijke ontsluiting van Brugge, via de Vaartdijkstraat, aan het Lappersfortbos, ligt opnieuw ter tafel.

Vorig jaar maakte oud-burgemeester Patrick Moenaert bekend dat een studie aantoonde dat de opening van de Vaartdijkstraat technisch haalbaar is. SP.a was het voorstel nooit echt genegen, maar wil de bestaande studie niet in de vuilnisbak gooien.

“Er zijn nog geen opties genomen, omdat we het met verstand van zaken willen aanpakken,” zegt burgemeester Renaat Landuyt. “En dat betekent dat we goed moeten kijken wat er mogelijk is aan werken, wetende van die ondergrond, wetende dat daar veel water is, en wetende dat die hoofdbrug zo is gemaakt. De vraag daar moet echt zijn: hoe kan je op een levensvriendelijke, en natuurvriendelijke wijze een ingreep doen, die voor iedereen een verbetering is?”
Krant van West-Vlaanderen - 4 februari

---

Eindelijk nog eens nieuws hierover.
Ik ben totaal geen voorstander voor een aansluiting van de Vaartdijkstraat op de R30 (brug).
Ten eerste ligt die brug al op een helling en ten tweede zou een kruispunt daar nog eens voor een obstakel zorgen, ik vraag me af wat je daar mee verbeterd?

Dat die zuidelijke ontsluiting er moet komen, daar ben ik dan wel weer voor.

Maar ik zou eerder een (kluif)rotonde voorzien aan de Buiten Begijnenvest, Buiten Katelijnevest, Ketsbruggestraat en Chantrellstraat.
Vanaf daar de Chantrellstraat verbreden en opwaarderen tot invalsweg.
En het is het tracé dat onderzocht moet worden... Er zijn diverse mogelijkheden.

1. Door Ten Briele
2. Vaartdijkstraat tussen Ten Briele en Steenbrugge gaan opwaarderen
3. Onder de spoorwegbedding met de mogelijkheid uit te monden in een nieuwe stationsparking.

Maar ook, waar ga je aansluiten? Met de Vaartdijkstraat krijg je sowieso al het verkeer op Steenbrugge waar het nu al één en al chaos is.
Willen ze aansluiten op de Heidelbergstraat? Ring van Oostkamp? Komt er een nieuwe weg richting E403?
Old December 28th, 2013, 01:31 PM   #92
CityVibes
Registered User

Verkeer verbannen uit winkelstraten op zaterdag

Het Nieuwsblad, zaterdag 28 december 2013
Auteur: Koen Theuns

Voortaan zal de Steenstraat verkeersvrij zijn op alle zaterdagen. In 2014 zullen er geen wagens en bussen meer tussen de vele kooplustigen kunnen rijden.

BRUGGE - Brugge is van plan om de belangrijkste winkelstraten volledig verkeersvrij te maken op zaterdagnamiddag. ‘Dat is het gevolg van positieve ervaringen tijdens een proefproject in de eindejaarsperiode’, klinkt het. De buurtbewoners en handelaars reageren bijzonder scherp. ‘De stad gijzelt haar inwoners.’

Auto’s, vrachtwagens en autobussen die zich tussen de winkelende massa mengen: binnenkort moet het verleden tijd zijn. De stad Brugge wil op de drukste momenten, op zaterdag van 12 uur tot 18 uur, wagens verbannen uit de Steenstraat en de Geldmuntstraat, en bij uitbreiding mogelijk ook de Zuidzandstraat en Noordzandstraat. Ook taxi's en bussen van De Lijn zouden een omweg moeten maken.

De stad voerde deze regel al tijdelijk in voor de eindejaarsperiode, maar na een geslaagd experiment ziet het er dus naar uit dat de winkelstraten definitief op weg zijn naar verkeersvrije zaterdagen. ‘Mensen die moeten slalommen tussen auto's en autobussen, dat is niet meer van deze tijd’, oordeelt schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (SP.A), die in januari met onder andere de dienst Verkeer en De Lijn aan tafel zit om het plan te bespreken.

Dat de shoppers de hele straat voor zich alleen zullen hebben, daar is lang niet iedereen gelukkig mee. ‘Ik ben slecht te been en kan alleen mijn huis verlaten als mijn kinderen me voeren. De voorbije zaterdagen moesten ze me dus voor 12 uur ophalen en na 18 uur weer afzetten of ik geraakte mijn huis niet uit of in’, zegt Christiane Deboeck (84) uit de Zilverstraat, een zijstraat van de Steenstraat. ‘Het is jammer dat dit nu elke zaterdag zo zal zijn. Ik leg me neer bij de beslissing, maar voor mij is dit niet aangenaam.’

’Gebrek aan communicatie’

De hotelsector reageert nog scherper op de plannen. ‘De stad gijzelt haar inwoners, de vaste én de tijdelijke. In een aantal hotels, zoals Acacia en Van Eyck, kunnen gasten tijdens die uren in-, noch uitchecken. Ironisch genoeg moesten hotels wel verplicht in extra parkeerplaatsen voorzien’, zegt Thierry Lemahieu, voorzitter van de Brugse hotelvereniging, die het gebrek aan communicatie nog het ergst vindt. ‘Met onze sector is hierover nog nooit gesproken geweest.’

Zelfs de winkeliers, die toegeven dat de winkelstraten op de verkeersvrije zaterdagen meer kopers op de been brengen, zijn desondanks kritisch over het plan. ‘Wat met de leveranciers? Er moeten uitzonderingen mogelijk zijn. Hopelijk betrekken ze deze keer ook ons bij het overleg’, zegt Piet Vanderyse, voorzitter van het Brugs Handelscentrum.

-------------------------------------------------------------

Verkeersvrije winkelstraten zijn veel aangenamer natuurlijk, maar ik begrijp de bewoners ook wel, het is vervelend als je tussen 12.00 en 18.00 niet bij je huis of appartement kan met de wagen. Hoe doen ze dit in andere steden?
Wat de hotels betreft, die kunnen toch eenvoudig met hun gasten communiceren dat hun hotel tussen 12.00 en 18.00 niet met de auto bereikbaar is?
Old December 28th, 2013, 03:10 PM   #93
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Parkeren voor de deur is geen mensenrecht, zeker in de steden niet. Mensen zullen er rekening mee moeten houden iets verder te parkeren en eens een paar meter te voet te gaan. Zo werkt het in andere steden ook.

En hier gaat het maar om 6 uurtjes in de week. Dat kan geen probleem zijn.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old December 28th, 2013, 04:27 PM   #94
vank
Near Bruges

vank's Avatar

In buitenlandse steden is er een uitgebreid en betrouwbaar openbaar vervoernetwerk. Wat een goeie dekking heeft.
Reken daarbij ook nog eens de mentaliteit en je staat een stap verder.

De Belg heeft de cultuur niet om zich binnen (voor)steden met de bus, tram, trein of metro te verplaatsen. Vaak wordt OV ook gezien als iets voor de lagere sociale klasse terwijl in pakweg New York of Londen de metro het enige vervoermiddel bij uitstek is zowel daklozen als miljardairs gebruiken het! En het is bovendien nog eens hip ook.

Mentaliteit bij de bevolking en imago spelen een grote rol. De Vlaming is verknocht aan zijn wagen en wil zo dicht mogelijk bij de deur parkeren. Dat mensen die in een stad wonen dichtbij willen parkeren kan ik zeer goed begrijpen. Maar toeristen moet je niet pamperen door hen te laten parkeren in winkelstraten. Ik zeg al jaren dat die parkeerplaatsen daar allemaal weg moeten. Iemand die kan winkelen kan gerust ook wat verder parkeren.
Dat zou de shoppingstraten veel aangenamer malen, veel mooier en veel comfortabeler.

Dat de straten op zaterdag afgesloten worden, ergens niet slecht. Maar je moet wel indachtig zijn dat er afgelopen weekends veel volk was dankzij de shoppingweekends, over 4 weken is dat passé.
Old December 29th, 2013, 04:35 PM   #95
Daviedoff
Belgian road driver

Daviedoff's Avatar

Likes (Received): 29

Ik ben een autofan, maar met dit soort maatregelen heb ik geen problemen. Wel moet je ervoor zorgen dat de zijwegen bereikbaar blijven (hotelparkings!) en de mogelijkheid geven dat bijvoorbeeld mindervalide mensen toch nog met de auto doorkunnen. Geen mensen gijzelen dus...
Daviedoff no está en línea   Reply With Quote
Old December 29th, 2013, 07:31 PM   #96
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Inderdaad. Maar er zijn voldoende parallelwegen waar auto's wel toegelaten blijven. Dus hotels en dergelijke blijven bereikbaar. De enige straat die een probleem vormt is de Zilverstraat. Dat is een eenrichtingsstraat en enkel toegankelijk vanaf de Steenstraat. Welke oplossing is daar voor bedacht?
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old January 4th, 2014, 12:05 PM   #97
CityVibes
Registered User

Via het St. Salvatorskerkhof (de geasfalteerde straat naast de kathedraal) zou de Zilverstraat misschien bereikbaar kunnen blijven. Maar dan moeten wagens er weer uit langs de Geldmuntstraat, dus zit je daar weer vast. Die straat is een beetje ongelukkig gelegen ;-)
Old January 4th, 2014, 08:22 PM   #98
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Klopt.
En verkeersvrij... (ook ik ben daar voorstander van) maar in Brugge lukt dat quasi niet. Je hebt geen alternatieve wegen in de buurt.
Old January 7th, 2014, 10:55 PM   #99
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Stad zoekt oplossingen om fileproblemen op Brugse ring aan te pakken

BRUGGE - Het verkeer op de Brugse ring, tussen Bloedpunt en Gentpoort, loopt regelmatig in de soep. Daarom heeft Agentschap Wegen en Verkeer aan een studiebureau gevraagd om de ring op die plaats aan te passen, zodat het verkeer er vlotter verloopt.

Het studiebureau Mint, gespecialiseerd in verkeer en mobilitiet, werkt in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer aan een studie om het verkeer op de Brugse ring vlotter te laten verlopen. De Brugse burgemeester Renaat Landuyt (SP.A) wil dat de studie volgende maand klaar is.

Het studiebureau zal verschillende scenario’s voorstellen. Het is de bedoeling dat Vlaams Minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) zich hierop kan baseren bij de opmaak van een plan voor de Brugse ring. Het is de bedoeling dat de zware files, die zich regelmatig voordoen tussen het Zand en het station, opgelost worden.

Brug of tunnel

Voor SAK Brugge Binnenstad is het duidelijk waar de oorzaak van die files lig. ‘De verkeerslichten aan het station zijn de boosdoener’, zegt Wim Demuyt van SAK Brugge Binnenstad. ‘In plaats van die lichten zou er daar beter een brug of tunnel voor voetgangers komen. En dan is het probleem opgelost. De bussen kunnen via de Katelijneparking terug de Ring oprijden, zonder hinder.’

Maar de uitbaters van de horecazaak Tuftuf zien dit anders. Zij kijken elke dag op de drukke ringweg en hebben een duidelijk zicht op hoe de files ontstaan. ‘Door de cyclus van die verkeerslichten te verlengen, zullen er al minder verkeersproblemen zijn. Maar daarmee zijn ze niet opgelost’, zegt Dirk Denys van horecazaak Tuftuf. ‘De grootste files worden veroorzaakt door auto’s die naar parking Station willen afslaan. Om in die parkeergarage te geraken, moeten de bestuurders drie rijvakken dwarsen. Tijdens de drukke decemberweekends werd duidelijk dat het die wagens waren die het verkeer hinderen. Ook de bussen die dan van en naar de stelplaats rijden ondervinden daar hinder van.’
Het Nieuwsblad - 8 januari 2014

---

Ofwel heel ambitieus en meteen de tunnel onder 't Zand verlengen? Bovengronds ontstaat dan één groots park en nog slechts lokale wegen voor de bussen, taxi's, hulpdiensten en centrumbewoners.
Old January 8th, 2014, 10:43 AM   #100
Chimaera
Registered User

Gisteren kwam de mobiliteit in Brugge uitgebreid aan bod op Focus/WTV. Ook het plan van de autovrije zaterdagen en de (verworpen) mogelijkheid van een city depot (in Oostende kiest men er wél voor). Tenslotte ook over een betere ontsluiting van Zeebrugge, wat ook zijn impact zou hebben over de Brugse mobiliteit (bruggenproblematiek):

http://www.focus-wtv.tv/video/brugse...straten-kunnen

http://www.focus-wtv.tv/video/havend...brugge-bekijkt

http://www.focus-wtv.tv/video/draagv...depot-oostende

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules