|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Mobil & Infra » Fiets / Vélo | Luchthavens / Aéroports | Openbaar Vervoer / Transport en Commun | Spoorwegen / Chemins de fer | Water / Maritime | Wegen / Routes |
![]() |
|
|
Thread Tools |
Rating:
|
Display Modes |
|
|
#81 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Brugge krijgt twee extra blauwe zones
Het Nieuwsblad, dinsdag 24 januari 2012 Stadsbestuur stelt vernieuwd mobiliteitsplan voor. BRUGGE - Binnen enkele weken wordt in de stad het vernieuwde mobiliteitsplan van kracht. Er komen onder meer twee nieuwe blauwe zones bij, en betalend parkeren doe je in de binnenstad een uur langer. Het vernieuwde mobiliteitsplan is opgemaakt op basis van een grondige evaluatie die onder meer tijdens bewonersvergaderingen werd gemaakt. Met de wijzigingen van het plan, die gelden vanaf 15februari, moet onder meer de parkeerdruk in en rond de stad opgelost worden. 'Er wordt een nieuwe blauwe zone ingevoerd in het westen van de rand, met name in het Stubbekwartier, Christus-Koning, Lange Vesting, en het Sanderskwartier. Daar zal je van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 18uur je parkeerschijf moeten leggen, maximaal vier uur aan een stuk. Bewoners kunnen vanaf dinsdag (vandaag, red.) een groene bewonerskaart krijgen. Er komt ook een blauwe zone in de omgeving van de Oesterparkings aan de achterkant van het station, met name in delen van de Barrierestraat, in de Stationslaan, de Spoorwegstraat en de Rijselstraat. Daar leg je je schijf van 6 tot 12uur, maximaal twee uur', aldus Moenaert. De binnenstad blijft verdeeld in drie zones, al verandert daar ook een aantal zaken. 'Zowel de eindduur van de blauwe zone als het betalend parkeren wordt verlengd van 19 tot 20uur. In West-Brugge blijft dit 22uur. De maximale parkeertijd blijft twee uur om de rotatie zo groot mogelijk te houden. Nieuw is dat bewoners in West-Brugge parkeercodes kunnen kopen, waarmee bezoekers van 18 tot 22uur kunnen parkeren voor 1euro. We starten in het centrum ook een proefproject met tien automaten die uitgerust zijn met kaartlezers voor betaalautomaten.' Vanaf 15februari gelden ook de eerder aangekondigde tariefwijzigingen in de publieke parkings. Zo stijgt het tarief in de parking centrum-station van 0,5 naar 0,7euro per uur, en stijgt het dagtarief van 2,5 naar 3,5euro. Op de Oesterparkings A en B (de vroegere Belgacomparking) betaal je 2euro per dag of 20euro per maand. De stad brengt de inwoners deze week op de hoogte via een uitgebreide communicatiecampagne. Zo krijgen alle inwoners van de binnenstad en de westelijke rand een folder met informatie, en zullen er grote borden opduiken in het straatbeeld. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Near Bruges
|
Stationsomgeving
Naar aanleiding van wat Chimaera zei in het projectenoverzicht 2012, zie hier
Wil ik toch even hier reageren, dit topic is er beter voor bestemd. Ik had eerder al eens dit ambitieuze plannetje getekend. Op zich is mijn idee niet zoveel gewijzigd hoor. Ik heb snel wat ineengeflanst, dit is het Je vroeg je af hoe ik mijn tracé zou laten verlopen? Vanop de ring zou ik werken met een rotonde, misschien zelfs een kluifrotonde waarin de 2 rotondes vervat zitten en het middenplein zorgt voor een verbinding tussen station en stad. Extra voordeel is dat autoverkeer hier voor een flink stuk wordt afgeremd, auto's durven nogal eens flink gas geven voor het station. De contouren van een nieuwe invalsweg weg liggen er in principe, ik zou die gewoon uitwerken en direct voldoende plaats voorzien. Je botst iets verderop inderdaad op dat hele terrein van Bombardier. Daar zou ik aftakken, de hoofdweg zou richting de sporen aftakken. Een alternatieve weg is de huidige Vaartdijkstraat. Tweede mogelijkheid Als alternatief denk ik ook al een tijdje aan een 2x2 weg onder de sporenbundel. De invalsweg ligt dan ingetunneld en heeft maar één bestemming en dat is een grote parkeergarage aan het station. Kostprijs zal hier uiteraard wel hoog uitvallen. In ieder geval ben ik wel overtuigd van een invalsweg in die omgeving omdat het station nu éénmaal bereikbaar moet zijn! Met mijn laatste idee (tunnel onder de sporen) trek je ook alleen maar mensen aan die naar het station moeten, want ze hebben geen andere mogelijkheid. Tenzij ze de parkeergarage inrijden (betalend) en ergens anders bv. aan de Oesterparking de uitrit nemen, maar dit zou dom zijn voor de chauffeur, goed voor de uitbater! Als dit realiseerbaar is druk je mensen regelrecht met hun neus op het openbaar vervoer, als De Lijn hier aan mee zou werken dan zou je zelfs kunnen zorgen dat mensen vanuit hun wagen meteen op een bus kunnen stappen ofwel vanuit de parkeergarage een roltrap of lift nemen naar het treinperron. Moeilijkste project in de omgeving Die ontsluitingsweg zal het moeilijkste zijn. Je moet een goed tracé hebben, ééntje die ook daadwerkelijk werkt! Een verbreding van de Vaartdijkstraat zie ik niet als oplossing, integendeel zelfs. Je creëert één grote chaos! Een kruispunt is een knelpunt, een knelpunt op een brug is een probleem! Vlotte doorstroming Baron Ruzettelaan Bovendien spreekt men altijd over de verzadigde Baron Ruzettelaan, maar het probleem is eigenlijk vrij eenvoudig! Je hebt 2 files die aan de R30, ik heb 3 zinnen geleden over knelpunten gesproken ![]() En aan de andere zijde zit je met een totaal achterhaalde brug. Je zou moeten onderzoeken of het verkeer vlotter doorstroomt met een rotonde aan de R30? Voor de brug van Steenbrugge moet je een nieuwe brug bouwen, daar zie ik geen andere mogelijkheid. En verder stedenbouwkundig, tal van mogelijkheden uiteraard. Vooral die waterfrontontwikkelingen moeten een troef zijn!
|
|
|
#83 | |
|
Registered User
Likes (Received): 17
|
Ik denk dat die van Groen bij je is komen spieken Vank
De voorstanders zien de complicaties van de aansluiting van de Vaartdijkstraat op de ring niet - of hebben het er bewust niet over, Groen zegt wel vaag dat de ontsluitingsproblemen niet opgelost zullen zijn, maar gaat niet in detail (wat even goed kan betekenen dat ze het zelf niet goed weten) en heeft het vervolgens weer over de fietsers.Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
Near Bruges
|
Eigenlijk is het vrij eenvoudig. Opstoppingen/files gebeuren altijd door knelpunten (en nu laat ik ongevallen achterwege).
Je moet dus op zoek gaan naar knelpunten. 1. De ring (R30) is eigenlijk totaal niet meer van deze tijd. Iedereen wil dat de ring alles opvangt. Maar ze beantwoord al lang niet meer aan de noden van vandaag. (Ook de visie achter de ring zit momenteel verkeerd, alle invalswegen leiden naar de R30 en moeten daardoor door stedelijk gebied. Verkeer moet je afwikkelen buiten de stad, in Brugge gebeurd dat IN de stad). 2. 'Knelpunten' zijn ook vaak kruispunten omdat het verkeer er plots stopt als het rood is. (Logisch) 3. Je zit met een verouderde brug van Steenbrugge die op dit moment overbelast wordt. Om goed te zijn zou je hier ook een Scheepsdalebrug moeten bouwen. Ik hoor ook soms mensen praten over het afschaffen van de busbedding in de Baron Ruzettelaan. Bij dat idee ga ik eigenlijk wat op mijn achterste poten staan. Extra rijstroken lossen het probleem OOK niet op, het zorgt alleen maar voor een verschuiving van de problemen. De Baron Ruzettelaan zou nog 3x3 rijstroken mogen tellen, op het einde moet het toch allemaal door één gat. Bovendien vind ik het niet meer dan logisch dat een bus voorrang heeft op het autoverkeer, openbaar vervoer moet in een stad een voordeel bieden. Als een bus straks ook moet aanschuiven in een file, wat is dan nog het voordeel? Als mensen zien dat bussen veel sneller en veiliger de eindbestemming bereiken dan zullen ze wel eens het openbaar vervoer in overweging nemen met als gevolg dat dat één wagen minder is op de weg en ook zorgt voor meer ademruimte voor de bewoners langs die weg. Het is vrij logisch ![]() Om nu terug te komen op de Vaartdijkstraat. Technisch en financieel is zo'n plan zeker haalbaar, er is niemand die daar aan twijfelt. Maar het zijn de gevolgen die over het hoofd gezien worden! De omgeving van de brug van Steenbrugge zal extra belast worden. Je zit er met mensen die naar Brugge willen rijden, dus de één rijdt via de Vaartdijkstraat de ander zal die brug oprijden... 10min. later staat die brug open er onstaat een file en ook de Vaartdijkstraat is niet toegankelijk op dat moment. Langs de kant van de ring, wat dus al een flessenhals is aan het station, zul je datzelfde effect bekomen. Er zijn nu 3 kruispunten op een steenworp van elkaar, die situatie is niet optimaal omdat er geen constante doorstroming is. Wanneer ook de Vaartdijkstraat daar nog eens op aansluit zul je nog extra verkeersbewegingen zien maar zal er ook afgeremd moeten worden op dat 'knelpunt' wat er ook voor zorgt dat dit toch een beetje een lastige situatie zal worden. Ik vind het positief dat de stad denkt aan een oplossing, maar dit is geen oplossing! Hierboven vermelde ik het al even, je zou moeten onderzoeken of een soort van stadssnelweg mogelijk is onder de spoorwegberm. Die zal ingetunneld zijn waardoor je hem niet ziet, er komen dan wel luchtkokers tussen de sporen, maar op zich is dat ook geen probleem. Wie dan echt richting stad moet kan ook aangewezen worden op die weg, éénmaal je de tunnel inrijdt kom je uit in een parkeergarage. Je parkeert er je wagen en je zit in het hart van de stad. Als je weer weggaat rijdt je de stad uit, sluipwegen zijn niet mogelijk omdat het niet voorzien zal worden. FInancieel zal dat zeker een dure ingreep zijn. Maar mocht deze in verbinding staan met de Expresweg dan heb je volgens mij wel een mooi project! (In- en uitrijden kan wel nog in Sint-Michiels) - Ontlasting van Baron Ruzettelaan - Ontlasting van Koning Albert I-Laan - Ontlasting Spoorwegstraat - Ontlasting van Expresweg - En in beperkte mate ook een ontlasting van de Bevrijdingslaan - Sluipverkeer niet mogelijk - Directe aansluiting met openbaar vervoer
My favorite cities: 1) London, UK 2) Paris, France 3) Bruges, Belgium Last edited by vank; January 28th, 2012 at 03:35 PM. |
|
|
|
|
|
#85 | |
|
Registered User
Likes (Received): 17
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
My favorite cities: 1) London, UK 2) Paris, France 3) Bruges, Belgium Last edited by Meurisse; March 17th, 2013 at 01:32 PM. |
|
|
|
|
|
|
#87 |
|
Registered User
|
Besten,
Boeiende discussies! Ik volg dit al een tijdje, maar misschien wordt het ook tijd om eens actief te worden op het forum. Op 20 maart komt de kwestie 'Vaartdijkstraat' en 'beurshalle' op de agenda van zowel SAK binnenstad Brugge als SAK Sint-Michiels. Ik ben voorlopig blijkbaar de enige tegenstander van een verbreding Vaartdijkstraat. En de argumentatie die hier staat bevestigt alleen maar mijn standpunt. Mocht je van Brugge zijn, ik zou zelfs vragen of je niet je eigen visie wil komen toelichten. Knap werk. |
|
|
|
|
|
#88 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
Ik heb al opgevangen dat de trein in Gent zou gesplitst worden, de eerste rijtuigen zouden verder rijden naar Brugge de laatste zouden richting De Panne sporen. Ik weet niet welke lijn de trein zal aandoen, ergens hoop ik misschien nog dat hij gebruik maakt van lijn 53 met een tussenstop in Dendermonde en Mechelen.
|
|
|
|
#89 |
|
Registered User
|
Die kans acht ik klein Vank
NMBS wil trouwens af van al te veel gekoppel en geontkoppel. De lijn naar Brugge is trouwens verzadigd zolang die extra sporen er nog niet liggen. Men zet daar liever de huidige grote IC verbindingen in met voldoende capaciteit, en terecht.Dit jaar ga je kunnen sporen van Mechelen naar de luchthaven. Een van de eerste verbindingen hierlangs wordt vermoedelijk een Antwerpen-Luchthaven-Leuven. In de loop van 2013 zou Diabolo volledig afgewerkt moeten zijn, dan zal het mogelijk zijn van Brussel naar Leuven te sporen en omgekeerd via de luchthaven zonder kop te moeten maken. Het zal waarschijnlijk een al bestaande treindienst zijn die tussen Leuven en Brussel rijdt. Bijvoorbeeld IC A Oostende-Eupen, zo krijgt ook Luik zijn rechtstreekse verbinding. Of misschien wel IC E naar Tongeren, Limburg heeft er evenveel recht op uiteindelijk. De reistijd zal hierdoor wel langer worden natuurlijk, 't is kwestie van dat slim in te vullen en voldoende compensatie. Bv. als je van Brussel naar Limburg reist maar reistijd wordt 10 minuten langer door in Bru Airport te stoppen, kan men dat compenseren door niet in Leuven te stoppen en te keren maar door langs die boog rechtstreeks naar Aarschot te rijden, dat willen ze al zolang in Limburg.) Anderzijds gaat de treindienst toch grondig aangepast worden in 2013, dus 't zal misschien gedaan zijn met de klassieke verbindingen die we nu kennen. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Near Bruges
|
Ik ben momenteel het netplan van De Lijn aan het hertekenen. Ik ga me nu enkel concentreren op de stadslijnen. In een latere fase komen daar mogelijk ook de streeklijnen bij.
Ik heb de lijnen geanalyseerd en wil nu overgaan tot hertekenen. Bedoeling is om 40% van het aantal bussen dat nu via het Zand het centrum inrijden om te leiden via de ring, de ring (R30) wil ik ombouwen tot een centrale laan met mogelijk een extra hub. Ook het feit dat heel veel reizigers niet het centrum als eindbestemming hebben speelt daar een grote rol in, ik wil vlotter openbaar vervoer en een betere spreiding. Huidige buslijn 12 wordt hervormd naar de lijn 1, in het begin wordt deze met bussen gereden. In een latere toekomst (+15 jaar) wil ik daar een tram inzetten. Ik denk hierbij aan een 10 minuten frequentie (één tram aan Bombardier, tram 2 staat dan aan de Markt). Voor chauffeurs wil ik er een 7-tal laten overkomen uit Oostende die dan afwisselend een tramdienst als een busdienst zullen krijgen. 2 mogelijke tracés 1. ![]() Buiten een lijnwijziging houdt de verandering niet veel in. De bus/tram rijdt voortaan door tot Bombardier, dit met het oog op de mogelijke ontwikkelingen in de stationswijk. Ik verwacht hier op termijn een 600-tal woningen, een OV-ontsluiting is dus wenselijk. De Katelijneparking wordt hier niet meer ontsloten omdat ik daar een uitbreiding van het Minnewaterpark wil in de toekomst. 2. ![]() Dit tracé vertrekt aan Bombardier waar de nieuwe stationswijk goed ontsloten wordt, de tram draait vervolgens af naar het Kanaaleiland waar mogelijk een state of the art bibliotheek, museum, ... kan komen. Via de Bargeweg rijdt de bus/tram de Katelijnestraat in, dit om de handel te stimuleren in deze straat. Vervolgens rijdt de tram via de Mariastraat richting Simon Stevinplein. (Voorwaarde is dat de parkeerplaatsen in de Mariastraat verdwijnen) Vervolgens volgt de bus/tram het huidige traject. Een tram is zeker haalbaar, mits de parkeerplaatsen in de Zuidzandstraat, Steenstraat, Geldmuntstraat en Noordzandstraat verdwijnen. De straten zijn breder dan in Gent. De voetpaden worden breder en worden gelijkgetrokken met het wegdek, een zachte greppel zal nog aangeven waar het verkeer kan rijden. Een tram wordt van stroom voorzien door middel van ondergrondse leidingen. Zijn er mogelijke problemen met dergelijke tracés?
My favorite cities: 1) London, UK 2) Paris, France 3) Bruges, Belgium Last edited by vank; July 3rd, 2012 at 11:29 AM. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
Los van concrete praktische problemen (ik ken Brugge daar niet goed genoeg voor), toch twee bedenkingen:
- Is dat geen erg kort traject voor een tramlijn? Haal je dan wel genoeg voordeel uit de bijkomende kosten? - In het tweede scenario, is dat een enkelrichtingslus door het centrum? In dat geval denk ik dat de beide 'kanten' van de lus wat ver uit elkaar liggen. Je gaat dan bvb wel makkelijk van het Kanaaleiland naar het centrum geraken, maar moet een hele toer maken om van het centrum naar het Kanaaleiland te gaan... Wel zeker applaus voor het denkwerk! |
|
|
|
|
|
#92 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
1. Is de lijn lang genoeg in afstand om te renderen? Maar dan moeten we ook in het achterhoofd houden dat zo goed als geen enkele bus of tram in ons land rendabel is. 2. Eenrichtingsverkeer Het is inderdaad zo dat vanaf het Kanaaleiland het centrum binnen handbereik is. Wie vanaf het centrum naar Kanaaleiland moet of van Kanaaleiland naar het station moet zal te voet naar de ring moeten en daar een bus nemen, ik weet dat dit een hiaat is, maar ik vind er geen oplossing voor.
|
|
|
|
#93 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
Ik denk niet dat Brugge binnen 15 jaar de kaap van 200.000 inwoners haalt. Het bevolkingscijfer blijft er toch vrij stabiel rond 120.000 hangen.Nu, een superkorte tramlijn is niet per sé onrendabel: een shuttledienst die zich concentreert op het allerdrukste traject in de stad... Als het busnet daar op een strategische manier rond wordt opgebouwd valt daar wel wat van te maken, nee?
|
|
|
#94 |
|
Registered User
Likes (Received): 6
|
Daar zit inderdaad nog wel een logica in, nu je't zegt. Op voorwaarde dat je er grote, aangename rijtuigen en een erg hoge frequentie voor voorziet. Dan kom je al snel uit op een soort APM (Automated People Mover), die volledig over vrije baan beschikt en NOOIT stopt behalve voor zijn eigen haltes. Net omdat het zo'n kort trajectje is, lijkt het misschien nog wel geschikt als proefproject voor zo'n ding. Maar daar is het centrum van Brugge dan weer te druk (voetgangers en fietsers) voor wellicht? |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Near Bruges
|
Ik zou in het beste geval voor de tweede keuze gaan omdat je in dat traject ook de Katelijnestraat meeneemt, en de handel kan dat daar wel gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat een ruimer gebied van het centrum bereikbaar wordt terwijl dat met de huidige lijn (of zoals de eerste) niet zo is. Maar het nadeel is dat dit eenrichtingsverkeer is, en die bus/tram dus met die stroom mee moet, iemand dat op het Kanaaleiland opstapt voor het station moet dus die hele rit mee rijden. Dat zit me aan dit traject wat dwars. Wat jullie zeggen om het hele net rond die tram op te bouwen, daar ga ik mee akkoord. Het had dan ook mooi geweest dat er aan de ring een soort hub gebouwd kon worden waarbij zo goed als alle verkeer passeert maar wie het centrum als bestemming heeft kan overstappen op een centrumbus of afhankelijk van de locatie deze tram. Zoiets ziet De Lijn niet zitten omdat dat het aantal overstappen zou verhogen + het feit dat er geen ruimte is langs de ring om dergelijke infrastructuur te voorzien. Daarom zou ik mijn andere lijnen meer inzetten als een ringdienst, het wordt dan een lichtere vorm maar wel nog altijd aantrekkelijker dan het huidige net.
|
|
|
#96 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Je kan de twee tracés ook combineren waarbij tram A het eerste tracé volgt en tram B het tweede.
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
Nu goed, ik kijk ff verder voor de overige lijnen. Ik zat net te denken om aan de kruising Gulden Vlieslaan/Koningin Elisabethlaan/Ezelstraat een hub te voorzien, maar er is niet echt plaats ![]() Daar zou je de overstap kunnen maken en kiezen tussen ringverbinding of centrumverbinding. Voor wie richting station moet zal gewoon kunnen blijven zitten en is er over een goeie 4 min. volgens mijn berekening. Ook toeristen kunnen daar afgezet worden waardoor je hen via de Ezelstraat laat binnenkomen en er dus wel MOET geinvesteerd worden in de straat om enigzins een goeie indruk na te laten ![]() Maar dat is wat ik eerder zei, het hele net afstemmen op die bus/tramlijn lijkt bijna niet mogelijk. Maar die zogenaamde hubs zal ik dus moeten weglaten en gaan voor een lightversie.
|
|
|
|
#98 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
|
|
|
|
#99 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
--- Eindelijk nog eens nieuws hierover. Ik ben totaal geen voorstander voor een aansluiting van de Vaartdijkstraat op de R30 (brug). Ten eerste ligt die brug al op een helling en ten tweede zou een kruispunt daar nog eens voor een obstakel zorgen, ik vraag me af wat je daar mee verbeterd? Dat die zuidelijke ontsluiting er moet komen, daar ben ik dan wel weer voor. Maar ik zou eerder een (kluif)rotonde voorzien aan de Buiten Begijnenvest, Buiten Katelijnevest, Ketsbruggestraat en Chantrellstraat. Vanaf daar de Chantrellstraat verbreden en opwaarderen tot invalsweg. En het is het tracé dat onderzocht moet worden... Er zijn diverse mogelijkheden. 1. Door Ten Briele 2. Vaartdijkstraat tussen Ten Briele en Steenbrugge gaan opwaarderen 3. Onder de spoorwegbedding met de mogelijkheid uit te monden in een nieuwe stationsparking. Maar ook, waar ga je aansluiten? Met de Vaartdijkstraat krijg je sowieso al het verkeer op Steenbrugge waar het nu al één en al chaos is. Willen ze aansluiten op de Heidelbergstraat? Ring van Oostkamp? Komt er een nieuwe weg richting E403?
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|