daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old February 24th, 2012, 05:48 PM   #21
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1247

Quote:
Originally Posted by Nexxd View Post
Wow, een heel jaar. Dat is erg lang! Ben benieuwd hoe ze dat in goede banen gaan leiden.
De wethouder vertelde vanmorgen op Radio Rijnmond dat ze nóg diverse scenario's gaan bestuderen. Normaal is een afsluiting van 1 tunnelbuis vanwege de aanrijroute voor ambulances vanuit de Zuidelijke regio naar het Erasmus MC.

Als dat nu ook weer kan, gaat de operatie wel een kleine 2 jaar duren. Maar wat moet, dat moet. Hopelijk schiet de A4-MD een beetje op. Dan kan een deel van het verkeer dat de Maastunnel uitsluitend als N-Z of Z-N verbinding gebruikt, maar eigenlijk niet in de stad zelf hoeft te wezen, eerder geneigd zijn die 10 km lange omweg te nemen. .
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 27th, 2012, 10:18 PM   #22
hoogbouw010
Member

Eerder gepost in het fotoforum, gemaakt 15 juli 2011:

1.

2.

3.

4.

5.
Old March 7th, 2012, 11:28 PM   #23
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Van www.rijnmond.nl:

Quote:
Grote zorgen over afsluiting Maastunnel

07-03-2012 | 17:43

Hoe voorkomen we een chaos als de Maastunnel in 2015 een jaar lang dichtgaat? Wat gaat het kosten? En is complete afsluiting echt nodig? De Rotterdamse gemeenteraad heeft nog veel vragen en zorgen over de oudste afgezonken tunnel van het land.

De raad besprak de renovatie van de Maastunnel woensdag voor het eerst. Vorige week werd bekend dat de verbinding tussen de twee Maasoevers in 2015 een jaar dicht moet voor een grondige en uiterst noodzakelijke renovatie. Wat dat gaat betekenen voor de stad is eigenlijk nog niet helemaal duidelijk. Sommige raadsleden spraken van een 'absolute ramp' voor het verkeer.

Aangetast beton en roestende buizen
De Maastunnel is toe aan een grondige renovatie. Het probleem bevindt zich onder het wegdek: de zes oude ventilatiebuizen die daar liggen zijn een heel eind doorgeroest en het beton is ernstig aangetast door vocht en onder meer strooizout. Als daar niets aan gebeurt, kan de tunnel in het uiterste geval scheuren.

Een aantal raadsleden opperde woensdag om één tunnelbuis open te houden, maar dat kan volgens Gemeentewerken niet omdat er dan bij een calamiteit geen vluchtroute is.
Dat wordt nog een hele uitdaging.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Old March 9th, 2012, 09:19 AM   #24
ropniko
Registered User

ropniko's Avatar

Likes (Received): 35

Is de consequentie niet simpel, mensen moeten omrijden en willen dat niet. Lijkt mij een kwestie van goed informeren en vooral goed omleiden. De uitdaging zit hem in ieder geval niet in het afsluiten, maar in de luiheid van de mens die niet even om wil rijden. De vragen van de gemeenteraad zijn dan ook voornamelijk gericht op het tevreden houden van de stemmers lijkt mij.
ropniko no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 03:10 PM   #25
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 4157

Door de Maastunnel rijden dagelijks 75.000 voertuigen, wat het tot de top 3 drukste niet-autosnelwegen van Nederland maakt. Omleiden zelf is het probleem niet, het probleem is dat de alternatieve oeververbindingen weinig restcapaciteit hebben.

Het is een kwestie van doorbijten en de verkeerslichten op de alternatieve routes instellen op grotere hoeveelheden verkeer wat er normaal niet rijdt. Dit is wel wat anders dan gewoon ergens een weg afsluiten.

Dat ze geen halve afsluiting willen is overigens de typische Nederlandse kwaal van een Europese richtlijn omzetten in een veel strengere Nederlandse wetgeving. Volgens de EU-richtlijn is een vluchtbuis alleen nodig in 1) wegen die onder het TEN-netwerk vallen en 2) tunnels die langer zijn dan 500 meter. Aan punt 2 voldoet de Maastunnel net (circa 550 meter), maar het is duidelijk geen TEN-route (E-weg). Volgens de EU-richtlijn kan deze tunnel dus met tegenverkeer (2-0 systeem) in gebruik genomen worden. Volgens de Nederlandse wetgeving echter niet.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 10:43 PM   #26
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Veerpont!

Er zijn vast nog wel kettingloze, zelfkerende veerponten over in West-Europa. Knap één paar op en laat deze varen, zelfs met auto`s tussen de koppen van twee havens. Van Sluisjesdijk 127 bij Bonn & Mees op Zuid naar Westkousdijk/Schiemond op Noord. In beide insteekhavens kan de kop makkelijk worden aangepast en kan verkeer zich ook prima opstellen. Vergt een relatief kleine investering, die nu al gedaan kan worden. In later stadium kan de gele toeristenbus daar ook gebruik van maken, net als andere amfibievoertuigen.

Afstand tussen de oevers is ongeveer 550 meter, dat moet te doen zijn met snelle veerpont. Enige probleem is op dat punt de sterke stroming enkele uren per dag. Daar heb ik nog geen oplossing voor bedacht. En een veerpont brengt eigenlijk niet heel veel auto`s per etmaal naar de overkant. Wel veel fietsers en voetgangers.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old March 10th, 2012, 01:20 AM   #27
NightRider320
Registered User

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by ropniko View Post
Is de consequentie niet simpel, mensen moeten omrijden en willen dat niet. Lijkt mij een kwestie van goed informeren en vooral goed omleiden. De uitdaging zit hem in ieder geval niet in het afsluiten, maar in de luiheid van de mens die niet even om wil rijden. De vragen van de gemeenteraad zijn dan ook voornamelijk gericht op het tevreden houden van de stemmers lijkt mij.
Omrijden? Waar? Via Erasmusbrug of via Beneluxtunnel.
Stadsverkeer is in ieder gevaal ovebelast, inclusief Maastunnel. Als je zo een belangrijk route 1 jaar lang dicht doet, dan maak je echte hel in de stad
NightRider320 no está en línea   Reply With Quote
Old March 10th, 2012, 12:29 PM   #28
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Quote:
Originally Posted by ChrisZwolle

Dat ze geen halve afsluiting willen is overigens de typische Nederlandse kwaal van een Europese richtlijn omzetten in een veel strengere Nederlandse wetgeving. Volgens de EU-richtlijn is een vluchtbuis alleen nodig in 1) wegen die onder het TEN-netwerk vallen en 2) tunnels die langer zijn dan 500 meter. Aan punt 2 voldoet de Maastunnel net (circa 550 meter), maar het is duidelijk geen TEN-route (E-weg). Volgens de EU-richtlijn kan deze tunnel dus met tegenverkeer (2-0 systeem) in gebruik genomen worden. Volgens de Nederlandse wetgeving echter niet.
je kan er ook voor kiezen om één tunnelbuis alleen tijdens de spits open te stellen, één kant op. Ik denk toch dat ze de overdreven strikte Nederlandse regelgeving deels los moeten laten, een jaar lang de hele tunnel afsluiten lijkt me onmogelijk. Hoe doe je dat bijv. tijdens de Marathon of met Nieuwjaarsnacht wanneer de Erasmusbrug ook is afgesloten?
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old March 10th, 2012, 12:32 PM   #29
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Quote:
Originally Posted by railway stick
Er zijn vast nog wel kettingloze, zelfkerende veerponten over in West-Europa. Knap één paar op en laat deze varen, zelfs met auto`s tussen de koppen van twee havens. Van Sluisjesdijk 127 bij Bonn & Mees op Zuid naar Westkousdijk/Schiemond op Noord. In beide insteekhavens kan de kop makkelijk worden aangepast en kan verkeer zich ook prima opstellen. Vergt een relatief kleine investering, die nu al gedaan kan worden. In later stadium kan de gele toeristenbus daar ook gebruik van maken, net als andere amfibievoertuigen.

Afstand tussen de oevers is ongeveer 550 meter, dat moet te doen zijn met snelle veerpont. Enige probleem is op dat punt de sterke stroming enkele uren per dag. Daar heb ik nog geen oplossing voor bedacht. En een veerpont brengt eigenlijk niet heel veel auto`s per etmaal naar de overkant. Wel veel fietsers en voetgangers.
leuk, maar de fietserstunnel blijft volgens mij gewoon open dus die hebben geen veerboot nodig. En de wachtrij plus overtocht voor auto's duurt minstens net zo lang als omrijden. Tenzij je meerdere veerboten laat varen, maar dat vergt ook een flinke investering voor een tijdelijke situatie.
Old March 11th, 2012, 01:04 AM   #30
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 587

de geplande 1 jaar sluiting van de tunnel laat in ieder geval wat mij betreft prima zien dat we in onze stad te weinig oeververbindingen hebben!!
2014: Boedapest (mei) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote
Old March 11th, 2012, 12:40 PM   #31
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Old March 11th, 2012, 09:43 PM   #32
ropniko
Registered User

ropniko's Avatar

Likes (Received): 35

Quote:
Originally Posted by NightRider320

Omrijden? Waar? Via Erasmusbrug of via Beneluxtunnel.
Stadsverkeer is in ieder gevaal ovebelast, inclusief Maastunnel. Als je zo een belangrijk route 1 jaar lang dicht doet, dan maak je echte hel in de stad
Het gaat mij om de gedachte dat je bijvoorbeeld niet via de ring richting de andere over gaat rijden. Dat iets hemelsbreed 1 km verderop ligt, hoeft niet altijd te betekenen dat je ook maar 1 km hoeft te rijden. Als ik vanuit Amsterdam-Oost naar Amsterdam-Noord moet rijden, kan ik de ijtunnel pakken, of de ring. Als ik weet dat de IJtunnel is afgesloten dan weet ik iig dat ik de ring op moet. Daar doelde ik eigenlijk op. Kwestie van informeren en goede routes uitstippelen.

En natuurlijk zal het vastlopen en een chaos opleveren, dat ligt ook in de aard van de mens (toch proberen of niet opletten). Maar alles beter dan een lekke tunnel uiteraard
ropniko no está en línea   Reply With Quote
Old June 1st, 2012, 04:47 PM   #33
Marin
Jürgen Leschinger

Marin's Avatar

Likes (Received): 3050

Bron: Cobouw

Mourik start sanering buizen Maastunnel

Economie | Laatst gewijzigd: 01-06-2012 15:45 | Joost Zwaga |

Groot-Ammers - Mouik-dochter Asbest & Combi Services (ACS) is begonnen met de sanering van de oostelijke buis van de 1,1 kilometer lange Maastunnel.

Ruim achthonderd asbesthoudende kokers over een lengte van in totaal 4 kilometer moeten worden voorzien van een beschermlaag die verspreiding van de kankerverwekkende stof voorkomt.

De klus, die op 3 augustus moet zijn afgerond, heeft een waarde van 9 miljoen euro. Vier verschillende Mourik-onderdelen worden voor het project ingezet. Mourik Services helpt ACS saneren. Mourik Techniek levert een speciale cementeermachine om de coatinglaag aan te brengen en Mourik Groot-Ammers stort hard schuim en schuimbeton in de gesaneerde kokers.
Old June 12th, 2012, 02:52 PM   #34
Marin
Jürgen Leschinger

Marin's Avatar

Likes (Received): 3050

Bron: Cement | maandag 11 juni 2012

Brandtest met mobiele oven is wereldprimeur

Om de brandwerendheid van het beton in de Maastunnel te testen, heeft Efectis een mobiele oven ingezet. Het was 's werelds eerste keer dat de brandwerendheid op locatie met een mobiele installatie werd getest.

Met een leeftijd van bijna 70 jaar is de Maastunnel in Rotterdam de oudste afgezonken tunnel in Nederland. Hij zal de komende jaren een grootschalige renovatie ondergaan. Hierbij wordt ook de huidige brandwerendheid tegen het licht gehouden. De resultaten van de tests worden gebruikt om de benodigde dikte van de brandwerende bekleding te bepalen voor de tunnel om hem voldoende te beschermen tegen mogelijke tunnelbranden.

Het plafond van de tunnel werd onderworpen aan een 2 uur durende RWS-brandcurve. Vervolgens vond op een volgende locatie een beproeving aan een 1 uur durende ISO-brandcurve plaats. Deze proeven zijn onderdeel van een uitgebreid onderzoeksplan.

Met behulp van de mobiele oven is het niet alleen mogelijk brandwerendheidstesten in tunnels uit te voeren, maar kunnen alle soorten on-site brandproeven worden uitgevoerd op elke willekeurige locatie: zowel horizontaal als verticaal geörienteerd, en elke gewenste brandkromme.
Old June 12th, 2012, 06:57 PM   #35
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Quote:
Originally Posted by ChrisZwolle View Post
Ik zie die waarde van 550 meter regelmatig genoemd worden, maar dat betreft volgens mij de afstand tussen de Noord- en Zuidoevers van de Nieuwe Maas. Als ik er met de auto doorheen rijdt is het gesloten deel van de Maastunnel (dus van waar de tunnelbuis begint totdat ik weer daglicht zie) toch echt 1 kilometer lang.

Ik heb dat traject meermaals gemeten. No way dat de tunnelbuizen op slechts 550 meter lang zijn.

Last edited by EPA001; June 12th, 2012 at 07:20 PM. Reason: typo
Old June 12th, 2012, 07:19 PM   #36
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Twee mooie filmpjes, waarvan ééntje die de bouw van de Maastunnel documenteert.

Old June 12th, 2012, 08:23 PM   #37
ChrisZwolle
Road user

ChrisZwolle's Avatar

Likes (Received): 4157

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
Ik zie die waarde van 550 meter regelmatig genoemd worden, maar dat betreft volgens mij de afstand tussen de Noord- en Zuidoevers van de Nieuwe Maas. Als ik er met de auto doorheen rijdt is het gesloten deel van de Maastunnel (dus van waar de tunnelbuis begint totdat ik weer daglicht zie) toch echt 1 kilometer lang.

Ik heb dat traject meermaals gemeten. No way dat de tunnelbuizen op slechts 550 meter lang zijn.
Je hebt helemaal gelijk. Wikipedia heeft het ook fout. Het gesloten deel is inderdaad iets meer dan 1 kilometer lang. Waarschijnlijk is het afgezonken deel 550 meter lang. De Maastunnel is feitelijk daarmee één van de langste riviertunnels van Nederland.

my clinched highways • highway pictures @ Flickr and Youtube
ChrisZwolle no está en línea   Reply With Quote
Old June 13th, 2012, 02:18 PM   #38
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 275

Het gesloten deel is 1070 meter lang. Inclusief afritten is de tunnel 1373 meter lang. 9x 61,35 meter zinktunnels. Totaal kom ik dan op 552,15 meter afgezonken tunnels.

Bron: Tunnels in Nederland, ondergrondse transportschakels, Kees Stiksma 1987.
Old June 13th, 2012, 02:20 PM   #39
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Dank voor deze cijfers. Die kon ik op internet toch niet zo snel terugvinden. Inmiddels heb ik je cijfers overgenomen in de pagina over de Maastunnel op Wikipedia.

Last edited by EPA001; June 13th, 2012 at 02:30 PM.
Old June 21st, 2012, 10:02 PM   #40
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Maastunnel in 2015 jaar dicht

Burgemeester en wethouders van Rotterdam willen de Maastunnel in 2015 een jaar lang helemaal sluiten voor groot onderhoud. Dat schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad.

Bij eerdere werkzaamheden is ernstige slijtage van het beton onder het wegdek geconstateerd. Om dat te verhelpen moet de tunnel langdurig afgesloten worden. Het college heeft twee varianten laten onderzoeken: de tunnel een jaar lang in beide richtingen dicht of twee jaar lang eerst de ene buis en daarna de andere. Onder meer uit oogpunt van kosten is gekozen voor de eerste variant.

Sluiting acceptabel voor Veiligheidsregio
Ook volgens de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond zou de volledige afsluiting acceptabel zijn, maar dan moet er wel gezorgd worden voor goede maatregelen voor brandweer- en ambulancevervoer.

De gemeenteraad moet nog akkoord gaan. Eerder heeft een meerderheid van de raad aangegeven dat het onderhoud zo efficiënt mogelijk en met zo min mogelijk overlast moet worden uitgevoerd.

Bron: RTV Rijnmond

Reply

Thread Tools

Posting Rules