daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Brugge & Brugse Ommeland

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 12 votes, 4.92 average.
Old February 24th, 2012, 08:30 PM   #921
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Bedrijf D’M&S zal Vaartdijkstraat moderne look geven

Creatievelingen van het communicatie- en adviesbureau D’M&S krijgen mooie burelen met zicht op het water en dicht bij het station. ”Langs de Vaartdijkstraat staat veel te gebeuren”, zegt Schepen van Ruimtelijke Ordening Mercedes Van Volcem. “Vandaag werd vergunning verleend voor het bouwen van een kantoorgebouw met loods op het industrieterrein Ten Briele.”

“Nadat vorige week de eerste steen werd gelegd voor het bouwen van een opleidingscentrum voor industriële beroepen door Syntra West, werd nu een volgend project in dezelfde omgeving goedgekeurd,” aldus de Schepen. “Schitterend om in Brugge projecten te kunnen blijven aantrekken die werkgelegenheid bieden en een mooie architecturale uitstraling geven aan hun omgeving”, zegt Van Volcem. “Het bedrijf D’M&S komt van Oostkamp naar Brugge en telt meer dan 80 werknemers. Het is het grootste onafhankelijk reclamebureau in Vlaanderen”.

Het perceel waar deze nieuwbouw wordt neergezet is gelegen in het zuidoosten van het bedrijventerrein Ten Briele. Het projectgebied maakt deel uit van een industrieel gebied en wordt omgeven door een combinatie van nieuwe en bestaande industriële en ambachtelijke nijverheid, een conatinerpark en handel.

Het nieuwe project bestaat uit een groot kantoorgebouw van 3 bouwlagen vooraan, een loods van 4,90m hoog en een loods van 7,90m hoog, beiden achter het kamgebouw. In dit volume worden alle bedrijven van de Groep Dacquin samengebracht. Vooraan het perceel wordt een groene strook van 5m voorzien.

Op de gelijkvloerse verdieping vinden we de refter met aansluitend buitenterras, keuken, magazijn, opleidingslokaal, technische ruimtes, fotostudio, kantoren voor administratie, opnamestudio, inkom, sanitair, traphal, magazijn standenbouw, kantoren catering, kantoren personeelsdienst, parkeergarage en kantoren voor de drukkerij. Alle kantoorruimtes komen aan de voorzijde, kant Vaartdijkstraat. De voorgevel wordt door de verschillende kantoren trapsgewijs in 4 volumes opgebouwd. Tussen de 4 volumes die het kantoorgebouw vormen worden telkens afwisselend terrassen met beplanting voorzien. Dit breekt de massiviteit. In het gevelvlak van het kantoorgebouw loopt een wand die de privé tuin afscheidt van de parking. Op eerste en tweede verdieping vinden we vooraan het gebouw wederom kantoren met aansluitende terrassen.

Het kantoorgebouw wordt opgetrokken in witte betonpanelen, de raampartijen hebben een houten schrijnwerk. De balustrades worden voorzien in glas, ze dienen tegelijk ook als luifel voor het terras er onder en voor de fietsenstalplaatsen. De volumes van de loodsen worden opgetrokken uit grijze betonpanelen die wit of antracietkleurig beschilderd worden, het schrijwerk is hier in aluminium.

Mercedes Van Volcem - 24 februari
3) Bruges, Belgium (view summary)

Last edited by vank; February 24th, 2012 at 08:59 PM.
vank no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 25th, 2012, 05:21 PM   #922
CityVibes
Registered User

Likes (Received): 0

Al die projecten daar, maar er is wel (nog) geen openbaar vervoer aanwezig. Je kan hier toch niet echt van een 'wandelafstand' tot aan het station spreken.
CityVibes no está en línea   Reply With Quote
Old February 25th, 2012, 05:48 PM   #923
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by CityVibes View Post
Al die projecten daar, maar er is wel (nog) geen openbaar vervoer aanwezig. Je kan hier toch niet echt van een 'wandelafstand' tot aan het station spreken.
Met de verbreding van de Vaartdijkstraat in het achterhoofd moet dat allemaal wel in orde komen
Old February 26th, 2012, 10:02 PM   #924
Carrousel
Registered User

Gisteren wellicht voor de laatste keer gratis op de Oesterparking gestaan. Slagbomen en digitale terminals zijn intussen al geïnstalleerd. Volgens mij nog een kwestie van tyd vooraleer het in gebruik zal worden genomen.

De zoektocht naar een nieuwe gratis parkeerplaats is begonnen!
Carrousel no está en línea   Reply With Quote
Old February 26th, 2012, 11:26 PM   #925
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by Carrousel View Post
Gisteren wellicht voor de laatste keer gratis op de Oesterparking gestaan. Slagbomen en digitale terminals zijn intussen al geïnstalleerd. Volgens mij nog een kwestie van tyd vooraleer het in gebruik zal worden genomen.

De zoektocht naar een nieuwe gratis parkeerplaats is begonnen!
De uitdaging voor de stad is om de parkeerplaatsen in het centrum fors terug te dringen en die die er zijn duurder te maken!

De randparkings, buiten het centrum goedkoop te houden.
Gratis parkeerplaatsen in- en rond het station (directe omgeving van het station) vind ik niet meteen nodig.
Als je echt gratis wil parkeren dan moet je er de nodige wandeling ook maar bijnemen, bv. vanaf het KTA naar het centrum.
Old March 9th, 2012, 03:36 PM   #926
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Plannen voor Beurshal aan station begraven

BRUGGE - Het lijkt zo goed als uitgesloten dat er ooit een beursgebouw komt aan de achterkant van het station van Brugge. Daar wordt al jaren op gestudeerd, maar alle partijen willen eerst andere locaties bekijken. Zelfs CD&V is niet langer overtuigd. ‘Ook wij vrezen te veel verkeersdrukte in de buurt', zegt Dirk De fauw.

De plannen voor een groot congresgebouw aan de achterkant van het station van Brugge lijken op sterven na dood. In 2005 al bestelde het Brugse stadsbestuur een eerste studie om een hal van 7.500vierkante meter voor beurzen en evenementen te bouwen aan de kant Sint-Michiels van het station. Dat is op de plaats waar nu de Oesterparking ligt. Al jaren duikt uit verschillende hoeken protest op tegen de plannen. Velen vrezen dat een congresgebouw nog meer verkeer op de invalsweg Koning Albert I-laan zou aanzuigen, terwijl die weg nu al verzadigd is.

Bezorgd om bereikbaarheid

Die zorg om de bereikbaarheid van die nieuwe beurshal heeft er voor gezorgd dat geen enkele partij nog volledig achter het plan voor de achterkant van het station staat. Ook CD&V niet, die altijd al de meest fervente voorstander is geweest.

‘Voor ons is het duidelijk dat er dringend een nieuw en groter beursgebouw moet komen in Brugge, want het huidige gebouw aan het Beursplein heeft al lang zijn beste tijd gehad', zegt Dirk De fauw, lijsttrekker voor CD&V bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. ‘Maar de locatie is bespreekbaar: als we een betere plaats vinden, dan is dat goed. Aan de andere kant van het station is misschien nog plaats, naast de nieuwe stelplaats van De Lijn. Die mogelijke locaties zouden onderzocht moeten worden.'

Fikse ommezwaai

Dat is een fikse ommezwaai: het Brugse schepencollege houdt tot op dit moment nog altijd vast aan een beursgebouw op de Oesterparking. Ze kocht in 2009 voor 4,5miljoen euro 2,6hectaren grond aan de achterkant van het station. Die grond zal ook voor een stuk moeten dienen om een nieuwe grote rotonde aan te leggen om het verkeer in de buurt vlotter te laten verlopen. ‘De omgeving daar wordt de komende jaren volledig heraangelegd: er komt een nieuwe verkeerssituatie en een nieuw stationsplein', zegt SP.A-lijsttrekker Renaat Landuyt. ‘Laat ons dat mooie plein koesteren in plaats van er een nieuw gebouw neer te poten dat het verkeer in Sint-Michiels nog meer zal doen vastlopen.'

Ook N-VA zei woensdag bij de start van haar kiescampagne dat ze tegen een beursgebouw aan de achterkant van het station is.

‘Het is al veel langer duidelijk dat er maar een paar mensen achter dat idee staan', zegt Brugs Open VLD-voorzitter Jean-Marie De Plancke. ‘Niemand ziet dat zitten, ook de inwoners van Sint-Michiels niet.'

Ondertussen had de stad wel al een bestek laten opmaken om te bepalen wat er in een nieuw beursgebouw aan de achterkant van het station moet komen. Maar dat is geen onoverkomelijk probleem, vindt De fauw. ‘Zo'n gebouw is trouwens toch niet voor morgen. Er is sowieso beslist dat er niet begonnen wordt voor alle kruispunten op de ExpreswegN31 heraangelegd zijn. De kruispunten aan de Bevrijdingslaan en de Chartreuseweg moeten nog altijd aangepakt worden, dus we zijn nog niet dicht bij een beslissing.'
Het Nieuwsblad - 9 maart
---

Het is goed dat dat idee steeds minder voorrang krijgt, want een beursgebouw op die locatie is een slecht idee.
Het onbebouwd laten is nu meteen ook niet direct aangewezen.

Maar mocht het aan mij liggen, dan zou ik het zo aanpakken.

Benedenverdieping van het Jacob Van Maerlantgebouw (aka Kamgebouw)
Een kinderdagverblijf: Mensen die buiten Brugge wonen en zich bv. naar Gent verplaatsen om te werken moeten eerst nog met hun zoon/dochter naar een onthaalmoeder en rijden dan heel vaak met hun wagen richting Gent om te werken.
Ik denk dat als je een kinderdagverblijf op die locatie kan vestigen dat je net een heel interessante locatie hebt.
Je rijdt met je wagen naar het station, laat je kind daar vervolgens achter en stapt met een gerust hart (en eindelijk rust) de trein op.

Een bloemenzaak: Wachten op je geliefde? Koop misschien een bloemetje terwijl je wacht...

Eetbar: Een tijdje geleden zat ik een heel concept uit te denken, ik heb het toen zelfs half al wat zitten uittekenen met logo's, interieur, ...
Ik wilde in de belangrijkste Belgische stations een Wokbar openen onder de naam 'Wok 'n Roll' (Dus wokken en wegbollen met de trein)
Ik had Brugge, Gent, Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Leuven in m'n hoofd.
Je vindt er verschillende menu's, je kiest zelf wat je wil eten, de hoeveelheid en op basis van het gewicht van het bord wordt er afgerekend.

Apotheek: In de directe omgeving van het station wil ik een apotheek, die is er niet.

Kopiecenter: Het station krioelt van schoolgaande jongeren. Ooit moest ik heel dringend kopiëren en toen ik op m'n gsm keek besefte ik dat het dichtstbijzijnde kopiecenter nog een tijdje lopen was. Ik heb het dus niet gehaald.
De bovenstaande diensten/handelszaken zullen volgens mij zorgen voor meer comfort (zeker dat kinderdagverblijf, apotheek en het kopiecenter).
Maar door deze activiteiten zul je echt bekomen dat het station het middelpunt wordt van een stad.

Op dit moment is de achterkant van het station ook gewoon 'den achterkant'.
Dat imago moet weg, het station van Brugge mag geen achterkant hebben!
De wandelzone naast het gebouw moet aangelegd worden en alles moet uniform zijn met het nieuwe Stationsplein.

Het bevorderen van het congrestoerisme
Mercedes Van Volcem praat de laatste weken veel over de kenniscluster in Sint-Michiels, en dat is een zeer mooi doel die ze voor ogen heeft! Want kennis trekt bedrijven aan die op hun beurt weer welvaart aantrekken.

Maar wat ik nog aan haar pleidooi zou toevoegen is dat ik Brugge als een congresstad wil uitspelen.
Binnen die kenniscluster past een congrescentrum perfect! De nabijheid (NAAST) het station is perfect!

Hoe zie ik het?
De Oesterparking moet ondergronds verdwijnen en naast een parking moet ondergronds een complex gebouwd worden waarbij een auditorium (600 personen), een tentoonstellingsruimte, vergaderzalen en een bar gepland zijn.
Dat zou als het ware de aanvulling zijn op site Oud Sint-Jan.
Een naam die telkens door m'n gedachten gaat is: The Cube (een kubus ondergronds).

Stadskantoor
Hoe kan het ook anders, ik blijf enorm voorstander van een gecentraliseerd stadskantoor op de Oesterparking.
Er moet een heel open structuur komen op het nieuwe Stationsplein.
De zijde Koning Albert I-Laan moet een glazen wand krijg waardoor je de stadsdiensten echt zal zien werken als je er met de wagen passeert. (Die zichtbaarheid met de transparantie van de stad weerspiegelen = de openheid naar de burger)
De zijde station zelf zou ik graag zien in een soort metaalachtige futuristische uitvoering met LED-panelen aan de wanden waarbij boodschappen geprojecteerd kunnen worden of waarbij het gebouw door eenvoudige programmaties van kleur kan veranderen.
Ik wil dus voor een hedendaags staaltje architectuur gaan.

De stadsdiensten zullen daar gecentraliseerd zitten waardoor die kenniscluster nogmaals haar stempel zal krijgen. Samen met de federale overheidsdiensten zal ze een bloeiende kantoorzone worden.
Op vlak van mobiliteit kun je niet beter liggen, heel Brugge heeft een busverbinding richting het station.

Wat met de huidige gebouwen van de stadsdiensten?
De huidige gebouwen kunnen hoofdzakelijk herbestemd worden tot wonen, waarbij de aandacht uitgaat naar sociale woningen en starterswoningen. Enkele andere panden zullen dan weer de meer financieel bredere klasse opvangen en enkele panden blijven behouden als kantoor.

Burg
Op het Stadhuis kunnen de Schepenen dan hun eigen, klassevol, kabinet krijgen.

Wat met het beursgebouw?
Het beursgebouw MOET opgenomen worden binnen het stadiondossier, op die manier kan men gebruik maken van één grote randparking.
Maar kan er bv. ook onderzocht worden of er geen grote evenementen zoals concerten kunnen plaatsvinden in dit complex?

Last edited by vank; March 9th, 2012 at 03:44 PM.
Old March 9th, 2012, 04:51 PM   #927
CityVibes
Registered User

Ze hebben het eindelijk door dat een nieuw beursgebouw daar niet past, er is gewoon te weinig ruimte. Brugge moet een degelijke expo hebben zoals Gent of Kortrijk, en ook niet aan de andere kant van het station zoals de Fauw oppert. De stationsomgeving is zeer waardevol voor stadsuitbreiding, daar moet plaats zijn voor appartementen, kantoren, scholen, ...
Een nieuwe expo kan samen met het nieuwe voetbalstadion en de shoppingmall tegenover Kinepolis gebouwd worden, daar is plaats zat. Er zijn ook plannen voor kantoorgebouwen naast Kinepolis. Zo creëer je één grote nieuwe dynamische zone, een stad als Brugge waardig. We staan te veel en te lang stil!
Old March 9th, 2012, 05:36 PM   #928
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Ja, ik was het nog vergeten zeggen dat de voorkant van het station absoluut geen optie is voor zo'n type gebouw.

Je bouwt toch ook geen fabriek naast het Belfort.
Dat lapje grond aan het station moet dienen voor stadsuitbreiding. Zelfs de stelplaats van De Lijn ligt daar niet goed!
De stationswijk is DE dynamische plek van de toekomst, het is daar dat al het openbaar vervoer samen komt, het is daar dat wonen nog relatief betaalbaar zal zijn gezien de faciliteiten in de omgeving.
Het is daar waar nog winkels zullen komen en het is ook die locatie waar ruimte is voor scholen en kantoren.

Aan Kinepolis is er idd sprake van 2 torens. Maar naar Brugse normen zal dat ergens rond de 30 meter liggen.
Heel dat Chartreuseplan moet bekeken worden, daar moet zowel Kinepolis, als die 2 kantoorgebouwen in vervat zitten samen met een stadion, beursgebouw/concertzaal, de nodige sportvelden, evt. een hotel, de hele verkeersafwikkeling, ...
Old March 9th, 2012, 07:00 PM   #929
CityVibes
Registered User

Ik zie al wat men eventueel zou bouwen in Chartreuse (stadion & mall) liever tegenover Kinepolis, samen met een expo dan. Dat zou mooier aansluiten bij de stad, dan alles in die verloren hoek bij de snelweg te willen proppen. En momenteel staat Kinepolis daar een beetje verloren. Maar da's mijn mening natuurlijk ...
Old March 9th, 2012, 09:05 PM   #930
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by CityVibes View Post
Ik zie al wat men eventueel zou bouwen in Chartreuse (stadion & mall) liever tegenover Kinepolis, samen met een expo dan. Dat zou mooier aansluiten bij de stad, dan alles in die verloren hoek bij de snelweg te willen proppen. En momenteel staat Kinepolis daar een beetje verloren. Maar da's mijn mening natuurlijk ...

Ik denk niet dat ze het hele project over Kinepolis gaan bouwen, dat lijkt me over 10 jaar eigenlijk een nieuwe woonwijk te gaan worden om eerlijk te zijn.
Kantoren kunnen daar wel nog lukken, maar een stadion zal daar ook verkeersproblemen geven, dat punt Expresweg is daar kwetsbaar.

Dat masterplan, zoals het nu op tafel ligt, is onvoldoende. Dat gaat uit van een stadion met shoppingcentrum en kantoorruimte.
Ik kan je zo enkele voorbeelden geven op hoe dat plan zou uitdraaien bij realisatie.
Dat winkelcentrum is absoluut niet nodig! Het centrum kampt al in enkele centrumstraten met leegstand, ik denk dat het een prioriteit is om daar oplossingen voor te zoeken dan te midden de velden een shoppingcentrum uit de grond te stampen die amper volk zal lokken.

Als het aan mij zou liggen, dan zouden die kantoren aan Kinepolis wel kunnen. Chartreuse zelf en zijn omgeving zou ik dan groen houden.

Sport&Health
Misschien moeten we een zone naar voren schuiven waarin we Sport & Health als toverwoord hebben.
En dan denk ik aan het Waggelwater. Je zit er enerzijds al met het AZ Sint-Jan.
Old March 13th, 2012, 09:29 PM   #931
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
'Het ei van Brugge' spuit ideeën voor stad

BRUGGE - Moet de busparking aan het Kanaaleiland in Brugge vervangen worden door een groot nieuw bouwproject? Het is het eerste idee van 'Het ei van Brugge': de plannen en dromen voor de stad van twaalf Bruggelingen.

Twee jaar lang zaten ze om de anderhalve maand samen. De twaalf leden van 'Het ei van Brugge' zijn niet over één nacht ijs gegaan om hun ideeën voor de stad te verzamelen.

Bouwondernemer Frederic Verhaeghe en Bram De Vos, die een bedrijf heeft in e-commerce en online-marketing, zijn de initiatiefnemers.'Alle leden van ons twaalfkoppig panel zijn dertigers en veertigers die wonen of werken in Brugge. We zijn niet aan een politieke partij gebonden', zegt hij. 'Maar de ideeën die we -zeker in dit verkiezingsjaar- zullen lanceren, mogen uiteraard wel opgepikt worden door de politiek. Dat hopen we, net als we ook hopen dat er heel wat zal worden gediscussieerd over alles wat we voorstellen. Het gaat niet om concreet uitgewerkte ideeën: dat moeten anderen maar doen. Wij willen alleen een eerste aanzet geven.'

De bedoeling is dat er elke week een nieuw idee wordt gelanceerd. Het eerste is het voorstel om de grote busparking die nu aan het Kanaaleiland in Brugge ligt, te vervangen door een opvallend groot bouwwerk. 'Wat innovatieve architectuur daar kan een mooi contrast opleveren met de historische binnenstad', zegt De Vos.

www.eivanbrugge.be @heteivanbrugge op Twitter
Het Nieuwsblad - 13 maart

Een ideetje waar ik ook al enkele jaren mee bezig ben. Dat Kanaaleiland moet iets prestigieus krijgen. Dat moet het Ilé de la cité van Brugge worden zeg ik altijd!
Old March 14th, 2012, 08:17 PM   #932
CityVibes
Registered User

@vank: ik heb dat artikel eerder al gepost onder 'Hoe het zou kunnen zijn'. ;-)
Old March 20th, 2012, 09:26 PM   #933
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Jong CD&V wil studentencampus op Oesterparking

BRUGGE - Jong CD&V Brugge pleit voor een volwaardig studentencentrum aan de achterkant van het station, nu de Beurshal daar niet komt.

Nu de plannen voor de nieuwe Beurshal aan de achterkant van het station definitief opgeborgen zijn, wordt opnieuw nagedacht over een nieuwe invulling van die locatie. Jong CD&V Brugge pleit voor de uitbouw van een volwaardig studentencentrum op de plaats waar zich nu OesterparkingA bevindt. 'Dit is de ideale locatie. In de buurt ligt de KHBO, er zijn plannen voor een nieuw gebouw aan de Spoorwegstraat, ook de geplande nieuwbouw van KTA en Howest komt hier in de buurt, er is ook nog de vernieuwing van de site Ter Groene Poorte en de plannen voor een studentenhome. Deze plek wordt het centrum van Brugge als studentenstad', zegt voorzitter Niels Vermeulen. 'Dergelijk centrum vraagt om een centrale ontmoetingsplaats. In zo'n Student Central, naar het voorbeeld van StuHu in Kortrijk of De Terminal in Gent, kunnen studenten elkaar ontmoeten, maar ook studeren en samen werken aan gezamenlijke projecten. Het zou ook een thuis kunnen zijn voor studenten die niet in Brugge op kot zitten.'
Het Nieuwsblad - 20 maart

---

Een studentencentrum is geen slecht idee, maar de locatie (Oesterparking) kan zich volgens mij beter lenen tot andere doeleinden.
Kan zo'n studentencentrum niet ergens in een leegstaand pand gehuisvest worden in het centrum?

Dit is nu vanuit mijn visie gezien hé, maar ik zou liefst van de achterkant van het station een ietwat levendige buurt maken.
De Oesterparking verdwijnt daarom beter ondergronds en bovengronds zou best een publiek gebouw verschijnen.

En momenteel ben ik er nog altijd van overtuigd dat een congrescentrum perfect past binnen dat kader. + Een congrescentrum versterkt ook die kenniscluster.
In combinatie met een stadskantoor krijg je daar volgens mij gewoon DE perfecte stedelijke invulling voor die lap grond.

Qua parkeergelegenheid - (allemaal verbonden met elkaar)
- Jacob Van Maerlantgebouw
- Ondergrondse Oesterparking
- (Bijkomende stationsparking onder de spoorwegberm voor 1000 tot 1500 auto's)
Afbouwen huidige stationsparking, enkel te gebruiken tot buurtparkeerplaats. Grootste gedeelte wordt verkaveld.

Ondergronds congrescentrum (maakt deel uit van Oud Sint-Jan)
- Auditorium (600 personen, mogelijkheid tot opsplitsen tot 2 compartimenten)
- 2-3 vergaderzalen
- Bar

Bovengronds (boven het congrescentrum)
- Centralisatie stadsdiensten

Last edited by vank; March 20th, 2012 at 09:32 PM.
Old April 2nd, 2012, 07:03 PM   #934
Quimb
Registered User

Likes (Received): 9

Hoe "publiek" is een congrescentrum dan?

(moet dringend geupdate worden)

Quimb no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2012, 12:45 AM   #935
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Originally Posted by Quimb View Post
Hoe "publiek" is een congrescentrum dan?
Wel ik zie zo'n congrescentrum prima functioneren voor:

Grote congressen
Daarbij kan een auditorium voor 600-650 personen ideaal zijn, want dat heeft Oud Sint-Jan niet. Daarvoor wordt tegenwoordig nog teveel afgeweken naar andere locaties en diegene die toch in Brugge doorgaan vinden plaats in KHBO.
Bedrijfsevenementen/productlanceringen
Bedrijfsevenementen gaan sinds een jaar door in La Brugeoise, dat is een schitterende locatie maar ik had die tempel liever omgebouwd zien worden als hippe club.
- Galadiners
- Modeshows
- Tentoonstellingen
- (TV shows)
- ...

Ik zou gaan voor een hedendaags auditorium voor 600-650 plaatsen, 2-4 conferentie- en perszalen (waarvan 1 grotere), vestiaire.
Bovengronds op straatniveau zou ik een restaurant/bar willen integreren die deel uitmaakt van het congrescentrum.

Het is niet meteen een gebouw dat je zomaar zal kunnen bezoeken natuurlijk, het zal pas toegankelijk zijn met een uitnodiging voor één of ander evenement.

Maar dan nog behoort het tot een publiek gebouw en ik ben er 200% van overtuigd dat ze een meerwaarde zal zijn voor de stad en haar stationsomgeving.
Dit plan past ook perfect binnen het plan om van deze zijde van het station een kenniscluster te maken.

Op de begane grond vinden we een publiek (wel voor iedereen toegankelijk) restaurant/bar, loketten maar ook een vrij uitnodigende ingang tot een stadskantoor. (Ik heb zelfs al dat hele gebouw eens uitgetekend )

Vanaf niveau +1 vind je de stadsdiensten terug.
Langs de Koning Albert I-Laan wil ik een glazen gekartelde zijde waardoor je inkijk hebt in het kantoor en dus de medewerkers zal zien werken.
Langs de stationszijde zou ik de gevel willen bekleden in een soort honingraatstructuur.
Daar wil ik ook gigantische ledpanelen in verwerken waardoor het gebouw van kleur kan veranderen.
Maar ook zou ik een soort van Piccadilly effect willen door gigantische reclameborden te bevestigen aan de wand langs het nieuwe stationsplein (achterkant station).

Last edited by vank; April 3rd, 2012 at 12:51 AM.
Old April 7th, 2012, 09:05 PM   #936
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Heb net ontdekt dat de straat aan de stationsparking richting de Bombardiersite Chantrellstraat heet. Niet boeiend, maar ik wist niet dat die weg een naam had?
Old April 17th, 2012, 08:34 PM   #937
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Jacob van Maerlantgebouw officieel ingehuldigd

BRUGGE - Vlaams Minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois (N-VA) heeft maandagvoormiddag het nieuwe Vlaams Administratief Centrum in Brugge ingehuldigd.

Het gebouw kreeg de naam Van Maerlantgebouw. Er werken 800 ambtenaren van 24 verschillende diensten van de Vlaamse Overheid. Het is na Hasselt, Antwerpen en Leuven het vierde Vlaams Administratief Centrum dat ingehuldigd werd. De Vlaamse Overheid huurt het gebouw aan Belfius Insurance voor 3,4 miljoen euro op jaarbasis. Hiervoor krijgt de Vlaamse Overheid ruim 25.000 vierkante meter kantoorruimte, een technische ruimte en archiefruimte, 134 parkeerplaatsen voor wagens en 133 fietsenstallingen.
Het Nieuwsblad - 17 april
Old May 8th, 2012, 11:41 PM   #938
vank
Near Bruges

vank's Avatar

De stationswijk, één van de meest potentiële stadsuitbreidingsgebieden van Brugge.

Bombardier/La Brugeoise

Achter de QR-code zit de website van La Brugeoise.

Wat ik hier zou realiseren, moet ik waarschijnlijk niet meer vertellen? :P
Ik weet niet of de uitbreiding van Johan Verborgh nog uitgevoerd zal worden? Hij heeft de binnenkant geloof ik wat aangepakt maar de uitbreiding buiten is er precies niet meer gekomen.
(Misschien ook een geluk?)

Zoals ik dus had voorspeld zal het een afgesloten pand zijn waar de Bruggeling/bezoeker amper een voet zal binnen kunnen zetten.

Kanaaleiland

Het Kanaaleiland aanschouw ik altijd een beetje als het Île de la Cité van Brugge.
In vorige berichten sprak ik vaak over het Jan Heemplein, ik ben nog altijd overtuigd van deze naam en klinkt m.i. beter dan Kanaaleiland.

Het Jan Heemplein zou zoals de naam doet vermoeden een groots plein worden met veel groenaanleg wat naadloos moet aansluiten op het Minnewaterpark en de Vesten.

(Wanneer ik nog ambitieuzer denk zou het geweldig zijn mocht de R30 t.h.v. het station ondertunneld worden waarbij het groen kan floreren en er op die manier één groots central park ontstaat.
Wie uit de trein stapt zal in een oase van groen terechtkomen.)

Op het Jan Heemplein (of Kanaaleiland) wil ik in geen geval bewoning toelaten. Ik denk er eerder aan een publiek gebouw zoals een bibliotheek, museum, ...
Het gebouw moet een baken zijn en tonen dat Brugge ook in de 21ste eeuw nog bruist van ambitie.
(Zie bv. Guggenheim museum in Bilbao)

Langs de oever wil ik een aantal boten toelaten zoals je vandaag de dag een restaurant hebt, maar ook een hotelboot, bioscoopboot of openluchtzwembad zou prima kunnen.

De brug op de achtergrond kan in het meest ambitieuze geval ondergronds verdwijnen waarbij ze terug bovengronds komt aan de huidige Hoefijzerlaan.

De bussen moeten verdwijnen op het Jan Heemplein, ik ben meer voorstander om een busparking onder de spoorwegbedding te integreren.
Waarbij ook plaats is voor een parkeergarage voor 2000 wagens ter vervanging van de huidige stationsparking.

Een aantal van deze pleziervaartuigen vaart vaak uit, en meestal richting de kust. Dat wil zeggen dat de bootjes die hier liggen de hele ringvaart rond moeten.

In mijn ideale scenario wil ik de 'jachthaven' hier onteigenen en plaats maken voor openluchtrecreatie.
Ik wil de oevers verstenen en in trapvorm naar het water toewerken zodat er een rustige kanaaloever ontstaat waar je in de zomer bv. kunt zwemmen, luieren, ...
De Vaartdijkstraat zelf blijft afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en wordt omgetoverd tot een prachtige verkeersvrije boulevard.

Langs de Vaartdijkstraat had ik graag residentiële appartementen zien verschijnen, helaas is deze grond in bezit van De Lijn.

Nieuwe jachthaven
Waterfrontontwikkelingen vind ik geweldig en ik wil een meer in het oog springende jachthaven realiseren en daarbij meteen ook de noordelijke kanaalzone gaan opwaarderen.

Genencor International is in mijn visie een zonevreemd bedrijf, en het kan cru klinken maar ik zie dit bedrijf liever verdwijnen uit het centrum en bv. verhuizen naar een betere locatie langs de Pathoekeweg waar het bovendien kan uitbreiden.

Genencor beschikt over een enorme oppervlakte grond, een deel van die gronden zou ik slopen en daardoor het kanaal hier verbreden en er een jachthaven realiseren.
De pleziervaartuigen zouden maar 2 bruggen moeten passeren richting kust, en het zijn daarbij de 2 beste bruggen op het traject.

De jachthaven zal voor de kanaalzone een enorme opsteker zijn omdat meteen ook het Baron Ruzettepark uitgebreid kan worden en zelf de Vesten helemaal rond kan maken!

Er kan een hele herontwikkeling van de Kolenkaai en Houtkaai plaatsvinden waarbij ik voorstander ben van kleine torenaccentjes zoals bv. De Nieuwe Molens'

Dit schitterende pand (wat ik in mijn plan 'The Harbour' noem) kan als bestemming wijzigen tot horeca functie met evt. een bed and breakfast en ontspanningsmogelijkheden.

Skatepark, sport, ...

Tussen het kanaal en de Baron Ruzettelaan ligt een groene zone, deze wil ik groen houden!
Ik wil hier een plek creëren voor jongeren met o.a. een skatepark, sport accomodatie (pitch en basket) en zelfs graffitiwalls.
Het overige deel van de zone zal een buurtparkje worden.

De stationswijk
Voor de stationswijk zelf wil ik een modelwijk bouwen waarbij de hele wijk geen (of zo goed als geen CO² uitstoot)
Verder wil ik ook massaal inzetten op co-housing naar het voorbeeld van Freiburg. (Maar dan betere architectuur )
Er zullen heel wat verkeersvrije straatjes met gezamenlijke buurtparkjes. Er zal één groene hoofdas zijn die meer doet denken aan de grote boulevards in Parijs, met zijn metersbrede voetpaden, platanen en uiteraard retail, horeca en kantoren.
Deze weg zal dienst doen als de zuidelijke ontsluiting van Brugge.

Parkeren zal in deze wijk zoveel mogelijk geweerd worden, auto's zullen moeten de spoorwegbedding inrijden waar een grote parkeergarage verschijnt dat aangesloten is op de parkeerkelder van het Jacob Van Maerlantgebouw en de toekomstige ondergrondse Oesterparking.

---
Dat is zo'n beetje mijn visie op het stadsuitbreidingsproject. Ik heb hier een enorm goed oog in.
Old May 11th, 2012, 12:37 PM   #939
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Quote:
Dakbrand bij evenementenhal La Brugeoise

BRUGGE - Op het achttien meter hoge dak van de evenementenhal La Brugeoise is gisterenmiddag tijdens dakwerken brand uitgebroken. De dakwerkers hebben van op hun hoogtewerker zelf eerst het vuur proberen blussen, in afwachting van de komst van de brandweer. Ongeveer vijftien vierkante meter van het dak werd beschadigd door het vuur.
Het Nieuwsblad - 11 mei
Old May 13th, 2012, 07:29 PM   #940
vank
Near Bruges

vank's Avatar

Ik wil even een rechtzetting posten, ik doe dat hier omdat het project binnen de stationsomgeving ligt. Bovendien kunnen we hier dan in de toekomst verder gaan met de ontwikkelingen rond de kenniscluster in Sint-Michiels.

In het projectenoverzicht had ik gemeld dat dit een sociaal bouwproject was.

Ik ging hiervan uit omdat ik informatie had doorgekregen waarin stond dat in de Rijselstraat een sociaal bouwproject met 4 appartement op de planning stond waarvan de vergunning al in 2008 werd goedgekeurd.
Helaas kreeg ik geen huisnummer door en aangezien dit het enige terrein was waar bouwactiviteit te bespeuren viel was voor mij die keuze snel gemaakt.

Het gebouw zal dienst doen als kantoor voor Weghsteen en Driege, die voorlopig nog in de Oude Burg in Brugge zitten.

Enkele foto's van de architect:

Op dit moment nadert de ruwbouw zo goed als de fase van voltooiing, de komende weken zal er vooral binnen gewerkt worden.

Hierbij nog enkele foto's van deze middag.

---

Aan de nieuwe stationsingang was het nog nooit zo druk als tijdens Dwars door Brugge.

Met de kenniscluster zie ik hier absoluut een enorm boeiende buurt ontstaan, om nog maar te zwijgen over de mooie plannen voor de Koning Albert I-laan.

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules