daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Den Haag > Ooievaarsnest

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old March 2nd, 2012, 10:01 AM   #101
tim1807
faster than buildings

tim1807's Avatar

Likes (Received): 2382

Inderdaad, de laatste 3 jaar is de skyline van Den Haag twee keer mooier en indrukwekkender geworden.
tim1807 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 25th, 2012, 04:56 PM   #102
Timme
Registered User

Likes (Received): 0

Weet één van jullie welke gebouwen (functie/naam) er moesten wijken voor het nieuwe tweede kamercomplex? Met name het pand tussen de voormalige ministeries van Koloniën en Justitie ben ik benieuwd naar. Op de oude foto eerder gepost door Jeromeo is goed te zien wat er stond voordat de nieuwe tweede kamer gebouw werd:

image hosted on flickr
Timme no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2012, 10:08 AM   #103
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 1464

Je bedoeld dat gebouw met dat fraaie torentje linksonder?
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2012, 10:38 AM   #104
Timme
Registered User

Bijna, ik bedoel het gebouw dat er met z'n kont tegenaan staat. Het gebouw dat ik bedoel ligt aan het plein, maar is dan een klein stukje teruggelegen. Tegenwoordig is op die locatie de Pleiningang van de Tweede Kamer.

Mocht je weten wat de rest was, ook mooi meegenomen...maar dat lijkt in eerste oogopslag grotendeels simpele woningen, winkeltjes en kantoren.
Old March 26th, 2012, 11:53 AM   #105
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Dat is het oude gebouw van de Hoge Raad. Op de foto hierboven is sprake van het eerste gebouw van de Hoge Raad:

Bron: klik hier.

De Hoge Raad zat vanaf 1864 in dat gebouw. De bijnaam was 'het hondenhok'. Ik weet niet hoe oud het gebouw zelf is, of het er vóór de Hoge Raad ook al stond en zo ja, wat de functie was. Het eerste gebouw van de Hoge Raad stond er in die vorm dus in ieder geval vanaf 1864, maar verder terug in de geschiedenis weet ik het niet.
In 1938 werd het tweede gebouw opgeleverd. In feite was het hetzelfde gebouw, maar werd het zó grondig gerenoveerd dat het bijna onherkenbaar was. Zo kreeg het een hele nieuwe voorgevel en een volledig nieuwe indeling. Eigenlijk bleven alleen de fundering en de vorm van het eerste gebouw bestaan.

Dat tweede gebouw moest in 1988 wijken voor de huidige nieuwbouw van de Tweede Kamer die in 1992 is opgeleverd. Op die plek staat nu de Statenpassage.

Senator Ankie Broekes-Knol omschreef het tweede gebouw zo: "Het gebouw van de Hoge Raad vervulde mij als kind steeds weer met ontzag: een eigen voorplein, zuilen met daarop meer dan levensgrote standbeelden van zittende rechtsgeleerden en daarachter trappen die omhoog leidden naar een gebouw met - in mijn ogen toen - heel hoge deuren. Het gebouw had de uitstraling van een wat curieuze mix van bouwkundige elementen ontleend aan het Amerikaanse Supreme Court gebouw en de bombastische architectuur van Mussolini Italië. De bronzen rechtsgeleerden zijn helaas verhuisd naar het wat afgelegen pleintje voor de nieuwbouw van de Hoge Raad in de Kazernestraat, waar ze, tegenover elkaar geplaatst, in betrekkelijke anonimiteit hun dagen slijten."

Last edited by Slagathor; March 26th, 2012 at 12:13 PM.
Old March 26th, 2012, 08:14 PM   #106
peterdrijver
Registered User

peterdrijver's Avatar

Likes (Received): 33

De oude Hoge Raad was van Rose, rijksbouwmeester die ook Koloniën had gedaan en zo gek was op gietijzer (de consoles en kozijnlijsten van Koloniën,maar ook de gietijzeren kolommen in de Ridderzaal eind 19e eeuw). Dat gebouw volgde de Beaux-Arts mode van openbare gebouwen met rappen, denk aan Justitie van architect Duc aan Place Dauphine, Parijs.
Ik heb zelf geloof ik nooit iemand op die trap gezien.
peterdrijver no está en línea   Reply With Quote
Old March 26th, 2012, 08:20 PM   #107
Tweety
Hoogvlieger

Tweety's Avatar

Likes (Received): 88

Merk ook op dat Willem van Oranje in de oude situatie een andere kant op keek dan tegenwoordig. Iemand die weet waarom hij gedraaid is?
Old March 26th, 2012, 10:30 PM   #108
Timme
Registered User

Merkwaardig gebouw, vooral hoe het in de context is geplaatst, sluit voor geen meter aan bij de rest van het plein. Betekend overigens niet dat het daardoor slecht is. Wat ik wel opvallend vind is dat doordat het naar achteren geplaatst is, dat het voormalige ministerie van Justitie er flink door uitspringt. Nu met de ingang van de Tweede Kamer is het veel anoniemer geworden.

Maar bedankt voor het antwoord!
Old March 26th, 2012, 10:58 PM   #109
The Hague Rules
what else!

The Hague Rules's Avatar

Likes (Received): 124

Quote:
Originally Posted by Tweety
Merk ook op dat Willem van Oranje in de oude situatie een andere kant op keek dan tegenwoordig. Iemand die weet waarom hij gedraaid is?
Goede vraag! Kramp in zijn kuit misschien?
Old March 27th, 2012, 10:24 AM   #110
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Vroeger keek het standbeeld naar het Haagse Bos waarvan hij op 16 april 1576 verklaarde dat het 'nooit en te nimmer' bebouwd zou mogen worden. Met enige regelmaat duiken er in de geschiedenis plannen op om wat met het gebied te doen. Vrij recent wilde men er in 1963 een parkeerterrein van maken. In 2006 was er even sprake van dat het Nationaal Historisch Museum er zou komen. Alle plannen worden steevast van tafel geveegd door het stokoude archiefstuk met de handtekening van Willem. De aanname (maar geen wetenschap) is dat Willem die kant op keek om 'zijn' Haagse Bos te overzien.

Bij de herinrichting van het Plein eind 20e eeuw (toen de parkeergarage werd aangelegd, jaren '80), is het standbeeld gedraaid. De precieze toedracht is onbekend, maar Willem kijkt tegenwoordig naar Delft. Ik ben er zelf altijd vanuit gegaan dat dat te maken heeft met de status van Delft ten tijde van Willem's leven. Delft was het centrum van het verzet tegen Spanje en destijds ging men er van uit dat het de hoofdstad van de nieuwe Republiek zou worden eer de oorlog over zou zijn.

Maar er zijn ook mensen die geloven dat met de herinrichting van het Plein, Willem per ongeluk 'verkeerd' is teruggezet.

Of misschien is Willem gewoon een hoogbouwenthousiast en is hij op eigen houtje omgedraaid.
Old March 27th, 2012, 11:03 AM   #111
Xoem
Registered User

Xoem's Avatar

Als ik die oude foto zo zie vind ik het toch wel weer zonde dat dat allemal gesloopt is voor de nieuwbouw van de Tweede Kamer.. Het Plein als parkeerplaats is ook wel apart om te zien, ik herken het ook amper als Den Haag op deze manier..
Xoem no está en línea   Reply With Quote
Old August 13th, 2012, 08:53 PM   #112
Beholder
Registered User

Beholder's Avatar

Likes (Received): 149

Het zijn nog geen foto's (en soms is Google Maps erg noodzakelijk!), maar deze panorama's met begeleidende tekst zijn -denk ik- de moeite van het bekijken waard.

Uit de 175 jaar oude intro:
Quote:
Panorama van de Noordelijke Provincien

's-GRAVENHAGE of DE HAAG is ontegenzeggelijk eene stad, welke om hare eigene schoonheid en -die harer omstreken vermaard is. Het groot aantal aanzienlijke gebouwen, dat men er aantreft, de, pleinen, straten en grachten, welke, voor het meerendeel, met boomen beplant zijn en bijkans zoo vele wandelingen uitmaken, bieden bekoorlijke en soms zelfs zeer schilderachtige gezigtspunten aan; daarbij heeft men, door de nabijheid van het Bosch, van het dorp Scheveningen en al de schoons wandelingen om de stad, op eene kleine uitgestrektheid, de genietingen des landlevens, de aangenaamheden van eene stad en het ontzagwekkend schouwspel van den Oceaan. Vroeger gaf men aan 's Gravenhage den naam van het grootste dorp der, wereld; te dier tijde was die naam gegrond; doch thans is 's Gravenhage eene der voornaamste steden des Rijks, de zetel van den Koning, en deszelfs gezin, benevens van de hooge Landsregering; daarom is het echter geenszins de hoofdstad der Nederlanden, gelijk de meeste vreemdelingen meenen.

Het Bosch, aan de noord-oostzijde van 's Gravenhage gelegen, maakt een van deszelfs grootste sieraden uit; hetzelve is eene soort van klein woud van hoog geboomte; van dit bosch, hetwelk lang vóór de stad bestaan heeft, heeft 's Gravenhage misschien deszelfs naam ontleend. De lengte van dit bosch, van de gracht die hetzelve van de stad afscheidt, gerekend, zal een half-, en deszelfs breedte een vierendeeluurs bedragen. Uit hetzelve voeren drie groots lanen steêwaarts; wij zullen ons thans met de middellaan, die op den ingang in de stad, het Kleine Voorhout geheeten, uitloopt, bezig houden.
Old September 25th, 2012, 10:16 PM   #113
Herculaas
Maarten van der Meer

Herculaas's Avatar

Likes (Received): 108

Herculaas no está en línea   Reply With Quote
Old March 12th, 2013, 04:05 PM   #114
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 1098

Enig idee waar dit is?

ikops no está en línea   Reply With Quote
Old March 12th, 2013, 04:14 PM   #115
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Kijk, dat was nou eens een echt zwembad!

Old March 12th, 2013, 04:56 PM   #116
Slagathor
Gay love is love too

Slagathor's Avatar

Quote:
Originally Posted by ikops View Post
Enig idee waar dit is?
Dat is het provinciehuis in aanbouw, waarvoor de dierentuin moest wijken.
Old March 12th, 2013, 05:05 PM   #117
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Bingo.

Een andere Haagse dierentuin (Benoordenhoutseweg). In 1985 gesloten.

Old March 12th, 2013, 05:10 PM   #118
ikops
Moderator

ikops's Avatar

Het voormalige 'Spuiforum'.

Old March 12th, 2013, 06:10 PM   #119
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1413

Fraaie plaatjes Ikops.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old March 13th, 2013, 11:43 AM   #120
Bart Zmeer
Bart van de Velde

Bart Zmeer's Avatar

Likes (Received): 80

En wat was die laatste?
Bart Zmeer no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
den haag, kijkduin, scheveningen, the hague

Thread Tools