|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#61 |
|
Registered User
|
Er is nochtans weinig Zeeuws aan dat Belfort. Toen het gebouwd werd was Sluis nog gewoon een Vlaamse stad. Dat 'Zeeuws' in Zeeuws-Vlaanderen vooraan staat komt omdat in de Nederlandse taal adjectieven nu eenmaal vooraan geplaatst worden. |
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Registered User
Likes (Received): 53
|
Quote:
Daarnaast heeft UNECO de regels voor nominaties en toelating van binnensteden enorm verscherpt. Goede kans dat veel binnensteden die er nu opstaan zouden verdwijnen van de lijst als dezelfde regels zouden worden gehanteerd. Dat is ook de reden dat niet het centrum van Amsterdam op de werelderfgoedlijst staat, maar de grachtengordel.
|
|
|
|
#63 | |
|
hubba hubba
|
Quote:
) Wanneer je die hele waslijst van Plaas toevoegt dan is voor verreweg de meeste bezoekers niet meer duidelijk wat nu wel en wat niet onder Unesco valt, zodat de erfgoedpromotie van Unesco ook niet meer werkt.
|
|
|
|
#64 | |
|
MP
Likes (Received): 81
|
Een kleinere UNESCO-lijst is prima voor mij, maar dan moeten andere landen ook hun lijst opkuisen. Ik heb de lijstjes van onze buurlanden hier al 'ns gepost, schrap maar naar believen:
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#65 | |||
|
Registered User
|
Quote:
Quote:
Quote:
Wat betreft de Belgische erfgoedlijst dat misschien kan geschrapt worden met als reden dat het niet belangrijk genoeg is op wereldvlak: 1998 C Vlaamse begijnhoven 1998 C Scheepsliften in het Canal du Centre en de omgeving, La Louvière en Le Rœulx (Henegouwen) 1998 C Grote Markt van Brussel 1999 C Belforten in België en Frankrijk (uitgebreid in 2005) 2000 C Historisch centrum van Brugge 2000 C Herenhuizen van de architect Victor Horta (Brussel) 2000 C Neolithische vuursteenmijnen in Spiennes (Bergen) 2000 C Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Doornik 2005 C Plantin-Moretuscomplex 2009 C Stocletpaleis Over het Stocletpaleis en de werken van Victor Horta twijfel ik. Het Stocletpaleis is een van de beste voorbeelden van Jugendstil is en zou misschien wel op de lijst thuishoren. Victor Horta is een belangrijke architect op Belgisch en misschien wel Europees niveau. Maar op internationaal niveau weet ik het toch zo niet. Die liften zijn ook belangrijk erfgoed, maar m.i. niet op een internationaal niveau. Wellicht helpt het op een nieuwe lijst samen te stelen met verschillende categorieën zoals de Engelse erfgoedvereniging dat ook doet. Last edited by De Klauw; March 14th, 2012 at 08:14 PM. |
|||
|
|
|
|
|
#66 |
|
MP
|
Ik zou de markt van Brussel ook schrappen. Mooie decorbouw, maar het heeft de wereld verder niet veranderd. Maar ja, dat geldt voor het meeste op die lijst. De kathedraal van Doornik heeft wel echt andere architecten beïnvloed, dat gebouw is één van de ontwerpen die de overgang van Romaans naar Gotiek heeft gemarkeerd.
Als je voor Nederland echt alleen het belangrijkste laat staan blijven wat mij betreft toch de werken van de grote architecten over (De Keyser, Van Campen) en natuurlijk de strijd tegen het water. Voor Nederland en Vlaanderen samen vind ik de Keldermansjes toch ook van grote waarde. Zij hebben de architectuur in deze streken en zelfs daarbuiten blijvend beïnvloed. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
In dat geval nomineer ik het Markiezenhof in Bergen op Zoom. Ook van de gebroeders Keldermans die er een prachtig en uniek stadspaleis van hebben gemaakt.
www.markiezenhof.nl |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Registered User
|
De Grote Markt van Brussel is wel degelijk authentiek. Maar misschien inderdaad niet wereldbelangrijk. Al is het wel fraai bewaard gebleven wat het toch een beetje uniek maakt.
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
MP
|
Europa staat vol met goed bewaarde marktpleinen. Zo geweldig authentiek is de Brusselse markt niet eens, het Broodhuis is 'n lelijke nepper uit de 19e eeuw. De meeste andere gevels zijn in de 18e eeuw opgetrokken na een Frans bombardement, in een stijl die toen hip was.
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
hubba hubba
|
Dat Brusselse stocletpaleis is een schitterend stukje art deco. Vergelijkbaar met Radio Kootwijk in Nederland. Die moet ik echt eens gaan bezichtigen.
|
|
|
#71 | |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Quote:
Wat dat betreft zou er in Nederland misschien wel het werk van Berlage naar voren geschoven kunnen worden. Tenslotte iemand die mee het gezicht van de 20ste eeuw heeft helpen bepalen. Het Stocletpaleis is vooral belangrijk omdat het één van de meest perfecte voorbeelden van een "Gesammtkunstwerk" is. Het laatste hoogtepunt van de jugendstil met interieurversieringen van Klimt en nog steeds ingericht zoals dat 100 jaar geleden het geval was. Plantin-Moretus staat wat mij betreft volledig terecht op de lijst. Een perfect bewaard gebleven 16de eeuwse drukkerij die uniek is in de wereld. Anderzijds zou ik er de Doornikse kathedraal niet noodzakelijk hebben opgezet. Fenomenaal gebouw, maar niet direct uniek. Voor Nederland lijkt de Amsterdamse grachtengordel mij een perfecte toevoeging. Delft is in vergelijking daarmee iets minder uitzonderlijk maar als een bijna perfect bewaard gebleven voorbeeld van een Nederlandse stadscentrum uit de gouden eeuw zeker ook een vermelding waard. Al zou ik het wel bij één van de twee laten. De Nederlandse vestingssteden kunnen er idd ook wel in als je dat als de gehele waterlinie verpakt. Inundatiegebieden zijn opzich niet zo uitzonderlijk maar om zoiets op de schaal van een volledig land te doen was toch ongezien. Het belfort en de begijnhoven zijn apart gezien geen werelderfgoed materiaal maar het is inderdaad wel wat belachelijk dat ze het wel zouden geweest zijn als ze gewoon een paar km zuidelijker hadden gelegen. Het zou dus niet meer dan logisch om ze aan de huidige groepen toe te voegen. |
|
|
|
|
|
|
#72 |
|
MP
|
Het Groene Hart was hier volgens mij nog niet geopperd, maar Duitsland ziet het wel zitten. Lees er meer over op het blog Monumentje.
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Quote:
Groen vinden we mooi in Nederland, maar 30 seconden eerder ergens zijn is veel belangrijker. |
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Als hier geconstateerd wordt dat de strijd tegen het water een belangrijk punt is en dat daarom de Deltawerken en de Adsluitdijk op de lijst thuishoren, dan horen de Nederlandse polders m.i. er ook op. Met name het 'wonen op de zeebodem', zoals bijv in de Noordoospolder is iets wat in internationaal perspectief nog altijdd geregeld verwondering oproept.
Overigens vraag ik me af waarom alleen het Rietveld-Schröderhuis is opgenomen als 'moderne' architectuur. Is dat werkelijk van zoveel meer waarde dan andere bouwwerken? Zou dan niet - om een voorbeeld te noemen - Sanatorium Zonnestraal op de lijst moeten? |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| unesco |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|