daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Openbaar Vervoer / Transport en Commun

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average. Display Modes
Old March 27th, 2012, 08:49 PM   #1001
poller1
Registered User

Likes (Received): 11

Wel is het zo dat naar het zuiden toe de grote assen wat 'breder' zijn dan naar het noorden toe (vgl. as Belgiëlei/Grote Steenweg/Van Rijswijcklaan/het Zuid tegenover Antwerpen Noord (Kerkstraat/Handelsstraat/zelfs Turnhoutsebaan).

Ergens begrijpelijk dat ze eerder naar het Noordoosten toe de trams ondergronds wilden.

Uiteraard is dat verre van ideaal voor een echt metronet, maar het zij zo... we moeten het ermee doen voorlopig he...
poller1 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 27th, 2012, 09:21 PM   #1002
focus1965
Registered User

Likes (Received): 99

Quote:
Originally Posted by X38 View Post
Volgens mij wilde men vooral de Turnhoutsebaan als invalsweg tramvrij maken. Van autowerende maatregelen was toen nog geen sprake.
Dat was het argument, of reden niet.

De eerste as (Groenplaats - C.S. en later verlengd tot de Belgiëlei) werd volgens de open methode gebouwd: van gevel tot gevel waren die straten herschapen tot een enorme bouwwerf.

Dat bracht zo'n golf van protest teweeg, dat men andere oplossingen moest vinden: de ondergrondse werkwijze dus.
Slechts 1 zaak moest nog altijd bovengronds gebeuren: de open hellingen. Nu weten we al hoeveel decennia of zelfs generaties er gepalaverd wordt over die open helling aan de Frankrijklei, dat ongeveer de breedste straat van Antwerpen is, maar waar iedereen wel een reden had om die elders te zien dan gepland. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de initiële plannen, met open hellingen in de Lange Leemstraat bv. nooit werden uitgevoerd.

Achteraf heeft men de plannen gewijzigd tot hetgeen min of meer gerealiseerd werd, want initieel was de open helling van lijn 3 in de Kerkstraat voorzien en die van lijn 12 in de Handelsstraat: men heeft dus beide tunnels verlengd tot op een plek waar die open hellingen zo weinig mogelijk (visuele) hinder zou veroorzaken en waar vooral de tram de tram (drukte, smalle straten enz.) uit was. De Kerkstraat is nooit het toonbeeld geweest van doorstroming: 30 jaar geleden niet en nu evenmin.

Uiteindelijk heeft men 2 assen gebouwd voor de toenmalige belangrijke tramlijnen (2 - 12 - 15) en eventueel voor lijn 11.
De 2e as is dus niet in gebruik, maar was voorzien voor lijnen 3 - 10 en 24.

Nu waren er wel allerlei oerplannen met een lijn onder de Nationalestraat bv., maar die zou slechts dienen voor 1 lijn en hetzelfde gold als men de Mechelsesteenweg zou ondertunnelen: dat zou enkel dienstig zijn voor 1 lijn (lijn 7).

De beslissingen die toen genomen waren, blijken de juiste te zijn geweest, inclusief de verlenging naar Linkeroever natuurlijk. Spijtig alleen dat de tweede hoofdlijn naar 30 jaar nog steeds niet in dienst is en erger: men de logica van toen niet meer wil volgen.

Want we zien nu hoe succesvol de bestaande lijnen zijn, inclusief die zijtak onder de Handelsstraat. Volgens mij kan men volgens hetzelfde principe die 2e lijn even succesvol maken, mits er natuurlijk een open helling komt op de Frankrijklei. Het recept van onze (groot)ouders was juist en dit wordt elke dag opnieuw bewezen.

Gelukkig weet ik dat politiekers vrij vluchtig zijn - net als hun gedachtegangen - en dat we maar wat geduld moeten uitoefenen en dat het gezond verstand ooit zal zegevieren. Dat is dus niet een tunnel onder de stad waar de tram niet stopt en de helft nog niet gebruiken, maar "gewoon" het geheel afwerken, inclusief de tak onder de Kerkstraat en de open helling van het Foorplein. Dit werd niet voor niets aangelegd... al lijkt het er nu wel sterk op...

focus1965
focus1965 no está en línea   Reply With Quote
Old March 27th, 2012, 11:23 PM   #1003
Shrek.be
Registered User

Likes (Received): 0

Zeker die helling aan het foorplein is een must. Wijnegem heeft nu wel een tram, maar je kan het bezwaarlijk een sneltram noemen...
Shrek.be no está en línea   Reply With Quote
Old March 28th, 2012, 02:02 AM   #1004
mato
Registered User

mato's Avatar

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
Gelukkig weet ik dat politiekers vrij vluchtig zijn - net als hun gedachtegangen - en dat we maar wat geduld moeten uitoefenen en dat het gezond verstand ooit zal zegevieren. Dat is dus niet een tunnel onder de stad waar de tram niet stopt en de helft nog niet gebruiken, maar "gewoon" het geheel afwerken, inclusief de tak onder de Kerkstraat en de open helling van het Foorplein. Dit werd niet voor niets aangelegd... al lijkt het er nu wel sterk op...
De overheid wilt (voorlopig) wel geld voorzien, maar dan voor de opening van slechts één station in de Reuzenpijp en men is tussen de keuze Drink of Zegel (weer) aan het ruzieën welk van deze twee premetrostations dit moet worden. Zo is er dus nog geen aanbesteding voor de afwerking van zo'n station. De Lijn rekent er wel op dat het gebruik van de Reuzepijp de vraag naar de opening van meer stations op het traject zal stimuleren.
mato no está en línea   Reply With Quote
Old March 28th, 2012, 11:29 AM   #1005
X38
Registered User

Likes (Received): 11

Het zou toch Zegel worden? Wat is er nu weer aan de hand?
X38 no está en línea   Reply With Quote
Old March 28th, 2012, 02:08 PM   #1006
Mexxodus
Registered User

Likes (Received): 2

Wat ik eigenlijk altijd vreemd gevonden heb, is dat één van de breedste en langste assen in Antwerpen nooit voor een tramlijn gebruikt werd.

Vanaf de Leien heb je een mooie as: Maria-Henriettalei, Van Ecklei, Plantin-Moretuslei, Luitenant Lippenslaan, Morckhovenlei, Rivierenhof, (dwars door het park), Venneborglaan.

Het lijkt me een ideale route om andere lijnnen via de Turnhoutsebaan te ontlasten, overstap van andere tramlijnen mogelijk te maken, en de smalle Lange Leemstraat te ontlasten met snellere trambediening. En dan de Leienen of Antwerpen-centrum verder te bedienen.
Mexxodus no está en línea   Reply With Quote
Old March 28th, 2012, 02:33 PM   #1007
Shrek.be
Registered User

Quote:
Originally Posted by mato View Post
De overheid wilt (voorlopig) wel geld voorzien, maar dan voor de opening van slechts één station in de Reuzenpijp en men is tussen de keuze Drink of Zegel (weer) aan het ruzieën welk van deze twee premetrostations dit moet worden. Zo is er dus nog geen aanbesteding voor de afwerking van zo'n station. De Lijn rekent er wel op dat het gebruik van de Reuzepijp de vraag naar de opening van meer stations op het traject zal stimuleren.
Maar meerdere stations zijn toch niet nodig daar? De sneltrams uit Silsburg/Wijnegem moeten gewoon voor de ring onder de grond. Vanaf daar neemt de 10/24 het bovengrondse traject over als kort stadstrammetje dat alle haltes bedient. Laat de sneltram onder de grond maar echt snel wezen, dus zonder 3 tijdrovende stops.
Quote:
Originally Posted by Mexxodus View Post
Wat ik eigenlijk altijd vreemd gevonden heb, is dat één van de breedste en langste assen in Antwerpen nooit voor een tramlijn gebruikt werd.

Vanaf de Leien heb je een mooie as: Maria-Henriettalei, Van Ecklei, Plantin-Moretuslei, Luitenant Lippenslaan, Morckhovenlei, Rivierenhof, (dwars door het park), Venneborglaan.

Het lijkt me een ideale route om andere lijnnen via de Turnhoutsebaan te ontlasten, overstap van andere tramlijnen mogelijk te maken, en de smalle Lange Leemstraat te ontlasten met snellere trambediening. En dan de Leienen of Antwerpen-centrum verder te bedienen.
Maar je komt niet langs het centraal station of berchem station, en dat zijn wel bij uitstek de grootste attractiepolen. Lijn 24 of lijn 10 ontlasten zal dus niet lukken, je zou enkel aan lokale bediening doen (en daar is het wat duur voor).
Old March 28th, 2012, 04:49 PM   #1008
Mexxodus
Registered User

Likes (Received): 2

Vanuit Plantin heb je toch een vlotte ondergrondse verbinding met Antwerpen-Centraal? En de tramlijn zou stoppen aan Antwerpen-Oost, dat in combinatie met een voorstadstrein of singeltram maakt het ook een ideaal overstappunt .... (ok, wishful thinking waarschijnlijk ).

En anders gebruik je de sporen langs de westzijde van de spoorwegberm tussen Berchem en de open helling aan Plantin voor een snellere verbinding tussen Berchem en Antwerpen-Centraal. Zijn die sporen eigenlijk ooit in reguliere dienst geweest? Of altijd als dienstspoor bedoelt?
Mexxodus no está en línea   Reply With Quote
Old March 28th, 2012, 06:36 PM   #1009
Shrek.be
Registered User

Quote:
En anders gebruik je de sporen langs de westzijde van de spoorwegberm tussen Berchem en de open helling aan Plantin voor een snellere verbinding tussen Berchem en Antwerpen-Centraal. Zijn die sporen eigenlijk ooit in reguliere dienst geweest? Of altijd als dienstspoor bedoelt?
Over een half jaartje komen die ook effectief in gebruik voor een snellere verbinding.
Old March 28th, 2012, 11:26 PM   #1010
manizales
Registered User

Quote:
Meer dan eens werden ze gebruikt om de 11 om te leiden, als het spoor in de Provinciestraat onbruikbaar was (en vroeger was het via de Arendstraat, totdat de treintunnel werd aangelegd). Zelfs zo dikwijls dat ik de indruk had dat de directie de mensen alvast wou laten wennen aan het idee Maar er was altijd veel te veel weerstand tegen de wijziging.

Ik had eigenlijk verwacht dat de 11 zou verdwijnen, zeker nu de nieuwe 9 het traject Berchem Station - Centrum zal afleggen. Een dubbele lijn is misschien teveel en het tijdsverschil tussen hun zal te groot zijn - veel mensen zullen de 9 nemen als ze de keus hebben. Ik vrees nog altijd dat de 11 de volgende op het kapblok zal zijn.
manizales no está en línea   Reply With Quote
Old March 31st, 2012, 03:48 PM   #1011
Gothar2002
Registered User

Quote:
Originally Posted by manizales View Post
Ik had eigenlijk verwacht dat de 11 zou verdwijnen, zeker nu de nieuwe 9 het traject Berchem Station - Centrum zal afleggen. Een dubbele lijn is misschien teveel en het tijdsverschil tussen hun zal te groot zijn - veel mensen zullen de 9 nemen als ze de keus hebben. Ik vrees nog altijd dat de 11 de volgende op het kapblok zal zijn.
Zou't niet de bedoeling zijn bv tram 11 te verlengen tot aan de luchthaven van Deurne? Daar ging toch een tram naar gaan rijden op termijn?
Gothar2002 no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2012, 12:11 AM   #1012
mato
Registered User

mato's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gothar2002 View Post
Zou't niet de bedoeling zijn bv tram 11 te verlengen tot aan de luchthaven van Deurne? Daar ging toch een tram naar gaan rijden op termijn?
Was het niet eerder langs de Drakenhoflaan naar Borsbeek?
Old April 6th, 2012, 12:09 AM   #1013
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Likes (Received): 5

Nog gevonden in een schoenendoos

Als snotneus heb ik eens een folderke bijgehouden.

Misschien is het al geplaatst door iemand anders.
Wil je een kopie van de scan, stuur dan een pm met je e-adres
Old April 6th, 2012, 06:21 PM   #1014
focus1965
Registered User

Quote:
Originally Posted by mato View Post
Was het niet eerder langs de Drakenhoflaan naar Borsbeek?

Maar niet voor lijn 11 meer.
Als de Drakenhoflaan er (ooit) zal komen, dan is het voor lijn 9 en dan is meteen het antwoord gegeven waarom lijn 9 niet naar Silsburg zal rijden.

@ Q3671: bedankt voor het posten van die folder!

focus1965
Old April 6th, 2012, 06:52 PM   #1015
mato
Registered User

mato's Avatar

Quote:
Originally Posted by Q3671 View Post
Als snotneus heb ik eens een folderke bijgehouden.

Misschien is het al geplaatst door iemand anders.
Wil je een kopie van de scan, stuur dan een pm met je e-adres
Dat was ook de tijd dat de Antwerp Tower (nu DELA-Building) gebouwd werd.
Old April 7th, 2012, 11:20 PM   #1016
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

GaragaSpoor Groenplaats

kort na de afbraak van de keerlus kwam er een garagespoor.

Blijf er vooral met je handen af a.u.b., dank u
Old April 8th, 2012, 11:47 AM   #1017
focus1965
Registered User

Is dat garagespoor ooit gebruikt geweest?
Old April 8th, 2012, 04:51 PM   #1018
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Quote:
Originally Posted by focus1965 View Post
Is dat garagespoor ooit gebruikt geweest?
Nog steeds in dienst.
Regelmatig doen de wisselherstellers een test op de goede werking.
Men kan daar 2 defecte trams kwijt.
Na 22u staat er soms een wagen en die wacht dan de laatste tram af.
Old April 28th, 2012, 02:18 PM   #1019
Q3671
Registered User

Q3671's Avatar

Nog gevonden in de schoenendoos

Hier een paar foto's van een scanner vroeger in de Pre-Metro stond opgesteld.
Deze las de streepjescode van de tram bij het binnen rijden van een station.

Schema-elektronica- bescherming+zekering.

-voorzijde met lens-

Last edited by Q3671; April 28th, 2012 at 02:55 PM. Reason: ik probeer kleine foto's
Q3671 no está en línea   Reply With Quote
Old April 28th, 2012, 04:31 PM   #1020
antigoon99
Registered User

antigoon99's Avatar

Likes (Received): 13

over die scanner (of wat men tegenwoordig ook gebruikt voor het led-systeem), is er een reden waarom deze de laatste tijd percies slechter werken? Gisteren stond ik in Diamant te wachten op T15 want ik was reeds van Metropolis met T6 gekomen, ik stap uit om over te stappen en tot mijn ontnuchtering zie ik dat T15 nog niet voor direct is want enkel het laatste lampje was rood...dus ging ik maar op een bankje zitten...na 2 minuten komt er ineens een T15 hoewel dat helemaal niet was aangekondig...dit heb ik ook al vaak gehad in station Opera, iemand een idee waarom dit niet meer correct verloopt?

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules