|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 108
|
Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt (40 x)
Afgelopen week was ik na lange tijd weer eens 3 dagen in Berlijn voor zakelijke doeleinden. Maar ik had gelukkig ook nog wat tijd over om na 3 jaar weer eens met gewaardeerd forummer, architect en inwoner van Berlin sqm af te spreken.
Om weer eens bij te praten over van alles en nog wat over wat er in deze boeiende hoofdstad van Duitsland allemaal gebeurd. Ik viel, als fan van bouwprojecten, infrastructuur en luchtvaart, helemaal met mijn neus in de boter toen sqm mij vertelde dat er een excursie op woensdagavond was naar de nieuwe luchthaven van Berlijn die op 3 juni 2012 in bedrijf gaat. Deze excursie was georganiseerd door een Berlijnse Business Club waar sqm lid van is. Die nieuwe luchthaven is echt keihard nodig want de huidige luchthavens Tegel en Schönefeld (die nog overgebleven zijn na de sluiting van het mooie Tempelhof) zijn hopeloos verouderd en moeten woekeren en improviseren om de passagiers nog aan te kunnen. Omdat Berlijn boomt, en steeds belangrijker wordt, neemt ook het vliegverkeer sterk toe. Dat het comfort en de service daarbij op de huidige luchthaven op een niveau van de jaren '70 is, is in deze tijd uiteraard onacceptabel. Vandaar dat pal naast het huidige vliegveld Schönefeld de nieuwe luchthaven wordt gebouwd. De huidige landingsbaan van Schönefeld wordt na de ingebruikname van de nieuwe luchthaven de Noordbaan. Aan de zuidkant is een gloednieuwe start-/landingsbaan gebouwd. Het vliegveld is geschikt gemaakt voor de ontvangst van de Airbus A380. . Dus op de toekomst voorbereid.De nieuwe luchthaven heet officieel Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt. Als IATA afkorting zal deze luchthaven met BER worden aangeduid. We kregen na wat welkomstdrankjes in het informatiecentrum eerst een uitgebreide presentatie over het concept achter het ontwerp van deze luchthaven. Dat zag er heel overtuigend uit. Er zijn hele korte interne lijnen tussen die diverse etages en functies in het gebouw en op het voorterrein, er zijn perfecte verbindingen voor de passagiers die met de auto of met het OV komen (zowel ICE-treinen, IC-treinen, RE-treinen en gewone S-Bahn lijnen zullen het nieuwe treinstation met 3 perrons (6 sporen) aandoen) en er is voldoende parkeergelegenheid. De luchthaven kan nominaal ruim 27 miljoen passagiers per jaar verwerken. Dat aantal zal naar verwachting al binnen 3 tot 4 jaar na de opening van de luchthaven zijn bereikt want nu al vliegen er jaarlijks ruim 22 miljoen passagiers naar en van Berlijn. Er is bij de ontwikkeling van het luchthaventerrein dan ook veel ruimte gereserveerd voor of satelliet-terminals of zelfs een complete kopie van de nieuwe luchthaventerminal. Dan zou de capaciteit op ongeveer 55 miljoen passagiers per jaar kunnen komen te liggen. Bij de bouw van de luchthaven is veel aandacht aan de materialisering geschonken. Uitgangspunt daarbij waren herkenbare materialen en kleuren die direct met Berlin en haar omgeving worden geïdentificeerd. Hetgeen resulteert in een aangenaam warm aanvoelende ruimte die daarnaast akoestisch ook heel erg goed gedempt is. Dat zal zeker tot een verhoogd verblijfscomfort en werkcomfort leiden. Ik wil bij deze sqm heel hartelijk bedanken voor de uitnodiging en voor de boeiende en gezellige avond die ik wederom in Berlin mocht doorbrengen. Dat gaan we of in Hamburg, of in Nederland, nog wel een keertje overdoen. ![]() Nu de foto's. Foto 01: Bij dit bekende punt in Berlijn trof ik mede-forummer sqm: ![]() Foto 02: Bij dat verzamelpunt heb je o.m. uitzicht op deze toren. ![]() ![]() Foto 03: Vanaf dit S-Bahn en treinstation reisden we richting Berlin Schönefeld Flughafen. Helaas moesten we improviseren door een breuk in de bovenleiding van de Regionalbahn. Uiteindelijk gingen we onze afspraak niet halen en hebben bij Bahnhof Ostkreuz, dat overigens geheel verbouwd en uitgebreid wordt, een taxi moeten nemen om nog op tijd aan te komen. Hetgeen precies op tijd lukte. .![]() Foto 04: De eerste foto vanaf het luchthaventerrein nadat we uit de bus gestapt waren: ![]() Foto 05: Al enige maanden worden er uitgebreide en intensieve tests met het bagage-afhandelingssysteem uitgevoerd. Men wil uiteraard de dramatische situatie, toen T5 op London-Heatrow opende en de bagageafhandeling één megagrote chaos werd, voorkomen. ![]() ![]() Foto 06: Normaal gesproken worden er voor dit soort gezelschappen alleen rondritten over het bouwterrein georganiseerd. Maar voor deze ene keer mocht de groep ook naar binnen, mede omdat dit de laatste toers zijn die georganiseerd worden. Dat aanbod werd door ons uiteraard met beide handen aangepakt. .![]() Foto 07: Blik op het voorterrein waar over 62 dagen (ten tijde van het maken van de foto) de vertrekkende passagiers worden afgezet. Moeilijk voorstelbaar, maar het is wel waar. ![]() Foto 08: Detailopname van de gevel en de pylonen die het mooi vormgegeven en deels licht-doorlatende dak dragen. ![]() Foto 09: De informatiepanelen functioneren al, alhoewel velen nog in beschermende folie verpakt waren. ![]() Foto 10: De incheckbalies. ![]() Foto 11: Leuk doorkijkje. ![]() Foto 12: De groep krijgt vele details over de nieuwe luchthaven verklaard door de gids. Er is echt goed over de details van deze luchthaven nagedacht. ![]() Foto 13: Een blik in de lengterichting van de vertrekhal. ![]() Foto 14: Een blik richting de galerijen met straks veel winkels en kantoren. ![]() Foto 15: Laat de passagiers maar komen! ![]() ![]() Foto 16: Ook de bewegwijzeringsborden hebben aangename kleuren en zijn duidelijk in het gebruik van de symbolen. En ze zijn heel goed afleesbaar. ![]() Foto 17: Een blik in Oostelijke richting. ![]() Foto 18: Nogmaals de vertrekhal. ![]() Foto 19: Detailopname van het mooi vormgegeven dak. ![]() Foto 20: De in de hal meest gebruikte vloertegel, die ook uit de regio en het Bundesland Brandenburg afkomstig is. Er is een patroon gekozen dat vriendelijk is voor vervuiling. Daarnaast zijn de tegels met diamanten geslepen voor een zuivere maatvoering en voor het gemakkelijk kunnen reinigen van de tegel. Een bijzonder intensieve klus maar het resultaat is echt prachtig. ![]() Foto 21: Ook binnen in de terminal liggen er vele, vele koffers voor de uitgebreide systeemtesten. ![]() Foto 22: Nogmaals de vertrekhal. ![]() Foto 23: En nogmaals de constructie die het dak draagt. ![]() Foto 24: Het materiaal wat voor deze incheckbalies is gebruikt lijkt op hout, maar is het niet. Het zijn in de basis akoestisch dempende panelen voorzien van een houtmotief. ![]() Foto 25: Ook de informatiebalies zijn van dat materiaal vervaardigd. Het geheel moet een kalmerende, of in ieder geval rustgevende en aangename indruk op de passagiers maken. ![]() Foto 26: Er werd nog druk gewerkt aan de liften. Het is bijna onvoorstelbaar dat in 62 dagen ten tijde van het maken van de foto's de luchthaven in bedrijf zal zijn. Er moet echt nog een boel gebeuren, ook op het hele voorterrein. Maar anderzijds werd er niet massaal overgewerkt, dus alle werkzaamheden liggen op schema en zijn qua budget onder controle. Dat is voorwaar geen geringe prestatie. ![]() Foto 27: Boven de ingang/uitgang van het treinstation en de trappen naar de aankomsthal hangt een prachtig kunstwerk. ![]() Foto 28: Hier de (rol)trappen naar de aankomsthal en het treinstation. De Deutsche Bahn en de Berliner S-Bahn hebben het station verzegeld nadat alle tests al weken geleden functioneel, en met een positief resultaat gereed waren. De Duitse Gründlichkeit en Pünktlichkeit komt hier toch echt weer bovendrijven, wat uiteraard een heel goed punt is. ![]() ![]() Foto 29: Er wordt druk gediscussieerd over de details van de luchthaven. ![]() ![]() Foto 30: Nogmaals de informatiebalies. ![]() Foto 31: Een blik op de tunnel naar de vliegtuigen en de trappen naar de volgende etage. ![]() Foto 32: Nogmaals de hal in Noord-Oostelijke richting gezien. ![]() Foto 33: En in Zuid-Oostelijke richting gezien. ![]() Foto 34: Vanaf de hoogste etage weer naar beneden. ![]() Foto 35: Met een hoogwerker werden er nog wat laatste werkzaamheden aan het dak uitgevoerd. ![]() Foto 36: Close-up van de kantoren en winkels in voorbereiding. ![]() Foto 37: Idem. Let op de betegeling met reliëf voor blinden en slechtzienden. ![]() Foto 38: Nogmaals de gevel. ![]() Foto 39: Het werd snel donker, maar toch kregen we een uitgebreide rondrit over het luchthaventerrein. De foto's zijn door het glas van de bus genomen, en zijn nogal korrelig door de moeilijke belichtingsomstandigheden. ![]() Foto 40: De verkeerstoren is enige weken geleden al in gebruik genomen en is qua hoogte de 2e van Duitsland na die van Flughafen Düsseldorf. Langzaam, stap voor stap, maar onvermijdelijk gaat men dus over van Flughafen Schönefeld naar Willy Brandt Airport. .![]() Tot zover deze impressie van een spiksplinternieuwe luchthaven kort voordat zij in bedrijf wordt genomen.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan Last edited by EPA001; April 8th, 2012 at 12:16 PM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Moderator of Mayhem
Likes (Received): 239
|
Toffe serie. Tegel is inderdaad pre-historisch vergeleken met bijvoorbeeld Schiphol of O'hare. Was er vorig jaar nog.
|
|
|
#3 |
|
Bas
|
Schitterende fotoserie, Epa! Laat die Duitsers maar schuiven, dat komt wel goed. Ik zal zelf niet zo snel gebruik maken van Berlin-Schönefeld, omdat ik graag aan de westzijde van de stad logeer.
De toegevoegde naam `Willy Brandt` is ook erg goed gekozen, deze man heeft veel werk verricht om de twee Duitslanden destijds toch vriendschappelijk bij elkaar te houden én ik heb hem ooit nog in het echt mogen ontmoeten. En daarnaast moet ik ook nog zeggen, het openbaar vervoer is in Duitsland bij luchthavens per definitie altijd in orde. Aangezien ze veel ruimte hebben daar in Schönefeld, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar de toekomstige planning voor verdere groei, je zult toch net als bij Leipzig zeer gericht te werk moeten gaan daar waar luchthavenactiviteiten en bedrijventerreinen, alsmede logisitieke voozieningen, elkaar niet storen. De materiaalkeuze voor de natuurstenen ligt voor de hand, typisch Brandenburgs: Waarom ver weg halen als je het ook bij de voordeur kunt oprapen? En natuurlijk de regionale werkgelegenheid opstuwen. Nu en in de toekomst. Geweldig, die nieuwe luchthaven van Berlin!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Peter
Likes (Received): 22
|
Hele mooie serie, EPA!
Tegel ken ik nog niet en daar gaat het ook niet meer van komen helaas. De nieuwe luchthaven Brandenburg ga ik begin september ervaren. Ben ontzettend benieuwd! Het ziet er strak, helder en functioneel uit. Eindelijk krijgt Berlijn weer een luchthaven die past bij de nieuwe status van de stad. Toch vind ik het ergens wel jammer dat het oude Schönefeld, waar ik in november 2010 was, verdwijnt. Die duidelijke Oostblokwalm die daar nog hangt, dat heeft wel iets. Ben ik wel gevoelig voor. Die goudkleurige ramen van de terminal bijvoorbeeld, of het stoffige lettertype op het dak. Van Tempelhof heb ik alleen de vertrekhal bezocht, toen dat nog functioneerde. Maar ook daar komt verandering in, want het Berlin Festival, waarvoor ik in september die kant op ga, wordt grotendeels gehouden op het terrein van de gesloten luchthaven. Ik kijk er wel naar uit, naar hoe het is om straks aan de voormalige 'air-side' van Tempelhof rond te lopen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
"Yes! the people!"
Likes (Received): 60
|
die duitsers toch.
maar 55 miljoen? dat is een flinke luchthaven. super reportage epa, ook al op het duitse forum gepost?
|
|
|
#6 |
|
"Live free or die"
Likes (Received): 6
|
Alsof ik er zelf bij was. Bedankt EPA001!
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Coole serie. Goed om te zien hoe ver het nu werkelijk is. Misschien ga ik er binnenkort maar eens langs met de S-Bahn. Of ik wacht gewoon nog 2 maanden. Ik las dat er ook een Ständige Vertretung cafe op het vliegveld komt, dus dan kan er meteen een Kölsch gedronken worden
![]() Die storing van de RB hadden vrienden van mij trouwens ook last van die naar Schönefeld moesten. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
Likes (Received): 38
|
Wow, dat is een mooie en interessante serie geworden. Vooral het fraaie dak komt goed tot zijn recht. De detailhandel laat zich op foto 36 weer eens van de coolste kant zien: twee maanden voor opening en nog niemand is ook maar begonnen met uitbouwen.
Als Wowereit en Merkel op 3 juni het lintje doorknippen, verlaten door de achteruitgang de laatste schilders het gebouw. Ik vind het wel oneindig jammer dat er, ondanks de doelstelling om duidelijke regionale accenten te zetten, op de prominentste plek een Starbucks komt ipv een veel beter Café Einstein oid. Het was verder weer een erg gezellige ontmoeting. Vanwege de rondleiding viel het aansluitende terrasje helaas wat korter uit, maar dat gaan we graag in HH herhalen!@RS: als je in de toekomst niet van BER gebruik wilt maken moet je met de auto of de trein hierheen. Tegel gaat dicht en het huidige Schönefeld wordt omgebouwd tot regeringsluchthaven. Tempelhof is al dicht.
|
|
|
#9 |
|
Registered User
|
Dat van die Starbucks ben ik helemaal met je eens (maar dat wist je al). Daarom heb ik de foto met die prominente plek ook maar niet gepost. Ik moest toch een selectie maken. .
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Enjoy your freedom!
Likes (Received): 19
|
Prachtige en unieke fotoserie!
|
|
|
#11 |
|
Registered User
|
Ik vind de serie ook geslaagd, ik ben er tevreden over. Uniek is deze serie ook wel, maar dat geldt uiteraard eigenlijk voor alle series die iemand hier plaatst. Er is altijd een eigen component in de foto's aanwezig die ze daarmee ook uniek maakt.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Registered User
Likes (Received): 15
|
Mooie serie!
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Mooie foto's van een prachtig "nieuw" vliegveld! Bedankt voor het delen. Vind het ontwerp erg Duits ogen. Strak, functioneel en ruim zonder al te veel poes pas maar absoluut niet saai. Het exterieur doet me toch een beetje denken aan het oude vliegveld Tempelhof en dat is zeker een compliment. Ik ga in de zomer waarschijnlijk een weekendje naar Berlijn, ben erg benieuwd hoe het er uit ziet in het echt.
|
|
|
|
#14 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Ik vind de pieren en de gebouwen die voor de terminal staan nogal robuust ogen. Niet de terminal zelf dus. Ok het lijkt er niet erg veel op maar op één of andere manier doet het me toch denken aan de robuuste terminal van Tempelhof.
|
|
|
|
#16 | |
|
Registered User
Likes (Received): 38
|
Quote:
neue Nationalgalerie: ![]() Flughafen Berlin Brandenburg: Het zwevende, ver uitkragende dak met de orthogonale staalconstructie. De elegante kruisvormige kolommen en de rondom transparante glasgevels. Beide gebouwen zijn op een ´zware´ sokkel geplaatst. Bij de Nationalgalerie bestaat deze uit een paar eindeloos langgerekte treden, bij het vliegveld een complete rijbaan en een volledige verdieping hoogteverschil. De neue Nationalgalerie is een ontzettend Berlijns gebouw. Het brengt twee typische Berlijnse bouwtradities samen in een revolutionair nieuw ontwerp. Enerzijds de bouwwijze van de Pruisische culturele hoofdstad, het zogenaamde Spree-Athen. Schinkel´s classicistische gebouwen: altes Museum, alte Nationalgalerie, neue Wache met de typische horizontale geleding van Griekse tempels. In de neue Nationalgalerie van Mies van der Rohe komen deze vormgevende principes in radicaal abstracte vorm terug. De classicistische bouwstijl moest Berlijn als culturele hoofdstad op de kaart zetten. Maar nadat dat min of meer was gelukt, ontwikkelde de stad zich in een andere richting. Berlijn werd een gigantische industriemetropool, een soort Dubai van het industriele tijdperk, waar aannemers uit heel Europa een stad van fabrieken en huurkazernes uit de grond stampten. Maar ook compleet nieuwe soorten bouwwerken: stations, spoorwegbruggen, hallen. En zulke gebouwen waren het liefst van staal, donker gelakeerd staal. De neue nationalgalerie speelt met hetzelfde materiaal.
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Ik zal deze luchthaven helaas moeten gebruiken. Ik begrijp vooral de negatieve reacties hier op tegel niet: uitermate efficiente luchthaven met zeer goede verbindingen naar de stad. Slechts een paar meter lopen van check-in naar gate, en bij het afstappen kan je binnen 10 minuten op de bus zitten naar de stad.
Bij nieuwe luchthavens loop je je meestal te pletter (Ik vind schiphol een ramp), en het ontwerp is meestal eerder ingegeven door het aantal weg te zetten m2 commerciele ruimten, met passagiers slechts als een vervelend neveneffect. |
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Registered User
|
Inderdaad, TGL mag efficiënt lijken, het is oncomfortabel woekeren met de ruimte en met een groot gebrek aan goede voorzieningen. En die bussen is natuurlijk een aanfluiting als je directe railverbindingen tussen de luchthaven en de omliggende stad of steden gewend bent.En aangezien er een flinke groei verwacht wordt in het aantal passagiers dat van of naar, of via Berlijn zal gaan reizen is er m.i. helemaal niets "helaas" aan het gebruik van deze luchthaven.
|
|
|
|
|
#20 |
|
Registered User
|
Ik las ergens dat TXL gebouwd is voor 7 miljoen passagiers en dat er op dit moment 17 miljoen gebruik van maken. Dat kan niet lekker lopen.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|